Suvestinė redakcija nuo 2023-06-01

 

Nutarimas paskelbtas: TAR 2014-05-19, i. k. 2014-05517

 

Nauja redakcija nuo 2023-06-01:

Nr. 03-100, 2023-05-30, paskelbta TAR 2023-05-31, i. k. 2023-10707

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO TARNAUTOJŲ ETIKOS KODEKSO PATVIRTINIMO

 

2014 m. gegužės 15 d. Nr. 03-77

Vilnius

 

 

Siekdama įgyvendinti 2021 m. lapkričio 2 d. Europos Centrinio Banko Gaires (ES) 2021/2253, kuriomis nustatomi Eurosistemos etikos kodekso principai (ECB/2021/49), ir 2021 m. lapkričio 2 d. Europos Centrinio Banko Gaires (ES) 2021/2256, kuriomis nustatomi Bendro priežiūros mechanizmo etikos kodekso principai (ECB/20215/50), Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:

Patvirtinti Lietuvos banko tarnautojų etikos kodeksą (pridedama).

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                                                               Vitas Vasiliauskas

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d.

nutarimu Nr. 03-77 (Lietuvos banko valdybos

2023 m. gegužės 30 d. nutarimo Nr. 03-100

redakcija)

 

 

LIETUVOS BANKO TARNAUTOJŲ ETIKOS KODEKSAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekse (toliau – Kodeksas) nustatyti elgesio principai, kuriais skatinama laikytis aukščiausių etikos ir sąžiningumo standartų, netoleruoti netinkamo elgesio, gerbti savo kolegas, bendradarbiauti su Europos Centriniu Banku (ECB), kitais Europos centrinių bankų sistemos nacionaliniais centriniais bankais, nacionalinėmis kompetentingomis institucijomis, kurios dalyvauja Bendrame priežiūros mechanizme (BPM), taip siekiant užtikrinti Lietuvos banko patikimumą ir reputaciją, visuomenės pasitikėjimą Lietuvos banku ir jo tarnautojų sąžiningumu ir nešališkumu.

2Kodekso nuostatų privalo laikytis Lietuvos banko valdybos pirmininkas, jo pavaduotojai, Valdybos nariai ir kiti Lietuvos banko tarnautojai, kiti asmenys, kurie dalyvauja vykdant Lietuvos banko funkcijas, tačiau nėra jo tarnautojai (toliau – Tarnautojai).

3.  Praktiką Lietuvos banke atliekantiems asmenims taikomi Kodekso II skyriuje išdėstyti pagrindiniai tarnautojų elgesio principai ir Kodekso XI ir XII skyriuose nustatyti reikalavimai.

4.  Tarnybos ir ne tarnybos Lietuvos banke metu Tarnautojai privalo laikytis Kodekso nuostatų ir elgtis pagal visuotinai priimtinas elgesio normas, kad savo elgesiu nediskredituotų Lietuvos banko reputacijos ir Tarnautojų autoriteto.

5.  Kodekse vartojamos sąvokos:

5.1Artimas asmuo – Tarnautojo sutuoktinis, sugyventinis, partneris, kai partnerystė įregistruota įstatymų nustatyta tvarka (toliau – partneris), taip pat jų ir Tarnautojo tėvai (įtėviai), vaikai (įvaikiai), broliai (įbroliai), seserys (įseserės), seneliai, vaikaičiai ir jų sutuoktiniai, sugyventiniai ar partneriai;

5.2Dovana – bet koks neatlygintinai perduodamas turtas ar turtinė teisė, atleidimas nuo turtinės pareigos, arba kitokia nauda (paslauga, privalumas, svetingumas, pažadas ir pan.), kuria nėra kompensuojama už suteiktas paslaugas ir kurios gavėjas neturi teisės gauti bei kuri yra susijusi su Tarnautojo pareigomis ar Lietuvos banko veikla;

5.3Interesų konfliktas – situacija, kai privatūs interesai daro įtaką arba gali būti suprantami kaip darantys įtaką nešališkam ir objektyviam pareigų ir įsipareigojimų vykdymui;

5.4Netinkamas elgesys – bet kokios formos tiesioginė ar netiesioginė diskriminacija, fizinė prievarta, psichologinis smurtas ir seksualinis priekabiavimas;

5.5Privatus interesas – Tarnautojo (ar jam artimo asmens) suinteresuotumas asmenine turtine ar neturtine nauda, Tarnautojo (ar jam artimo asmens) moralinė skola, moralinis įsipareigojimas ar kitas panašaus pobūdžio interesas Tarnautojui atliekant tarnybines pareigas.

6.  Kodekso nuostatos Tarnautojams taikomos tiek, kiek jų elgesio nereglamentuoja Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymas ir (arba) Europos Centrinio Banko aukšto lygio tarnautojų elgesio kodeksas (2022/C 478/03).

II SKYRIUS

PAGRINDINIAI TARNAUTOJŲ ELGESIO PRINCIPAI

 

7Atsakomybės principas. Vadovaudamiesi atsakomybės principu, Tarnautojai privalo:

7.1.  atsakyti už jiems pavestų užduočių vykdymo eigą ir rezultatus, pagrįsti savo veiksmus ir sprendimus;

7.2.  atsakyti už savo veiksmų padarinius, naudojamos informacijos, dokumentų tinkamą naudojimą ir konfidencialumą;

7.3.  atsisakyti vykdyti neteisėtą nurodymą, pavedimą ir apie tai pranešti;

7.4.  pripažinti savo padarytas klaidas, imtis visų įmanomų priemonių joms ištaisyti;

7.5.  vadovo reikalavimu atsiskaityti už savo veiklą.

8Atvirumo principas. Vadovaudamiesi atvirumo principu, Tarnautojai turi:

8.1.  būti atviri kitokiam požiūriui, pozityvioms iniciatyvoms, dialogui, bendradarbiavimui, naujovėms;

8.2 ieškoti naujų ir veiksmingų būdų, kaip geriau spręsti problemas, kylančias vykdant funkcijas;

8.3.  nuolat tobulinti savo veiklą, taikydami pažangiausius metodus, modelius, technologijas, priemones ar gerosios patirties pavyzdžius.

9Efektyvumo principas. Vadovaudamiesi efektyvumo principu, Tarnautojai privalo tarnybinės veiklos rezultatų siekti kuo mažesnėmis sąnaudomis, ekonomiškai naudoti jiems patikėtus išteklius.

10. Konfidencialumo principas. Vadovaudamiesi konfidencialumo principu, Tarnautojai privalo:

10.1. griežtai laikytis valstybės ar tarnybos bei Lietuvos banko paslaptį sudarančios ir kitos Lietuvos banko veikloje naudojamos informacijos apsaugos reikalavimų;

10.2. užtikrinti elektroninių duomenų įrenginių (nešiojamųjų kompiuterių ir nešiojamųjų duomenų laikmenų), mobiliųjų telefonų apsaugą ir slaptažodžių konfidencialumą.

11. Kūrybingumo principas. Vadovaudamiesi kūrybingumo principu, Tarnautojai turi būti iniciatyvūs, tarp iššūkių įžvelgti naujas galimybes sėkmei kurti ir siekti jas įgyvendinti.

12. Lankstumo principas. Vadovaudamiesi lankstumo principu, Tarnautojai turi gebėti prisitaikyti prie kintančių veiklos sąlygų ir reikalavimų, technologijų, technikos, darbo organizavimo pokyčių ir kitų aplinkybių.

13. Nepriklausomumo principas. Vadovaudamiesi nepriklausomumo principu, Tarnautojai privalo:

13.1. atsižvelgdami į Lietuvos banko interesus ir jam patikėtas užduotis, gerbti Lietuvos banko nepriklausomumą, reputaciją;

13.2. naudodamiesi suteiktais įgaliojimais ir vykdydami jiems pavestas funkcijas ir įsipareigojimus, veikti nepriklausomai ir objektyviai viešojo intereso labui, nepaisydami privačių interesų, nesiekdami gauti ir nepriimdami nurodymų iš kitų institucijų, įstaigų ar organizacijų arba asmenų už Lietuvos banko ribų;

13.3. priimdami sprendimus nepasiduoti žiniasklaidos priemonių, visuomenės ir atskirų asmenų įtakai;

13.4. neprisiimti įsipareigojimų ar nesiimti veiklos, kuri trukdys tinkamai atlikti pareigas Lietuvos banke.

14. Nešališkumo principas. Vadovaudamiesi nešališkumo principu, Tarnautojai privalo:

14.1. vengti interesų konflikto ir elgtis taip, kad nekiltų abejonių, jog toks konfliktas yra;

14.2. būti objektyvūs ir neturėti asmeninio išankstinio nusistatymo;

14.3. teikti tokią informaciją, kuri padėtų asmenims priimti tinkamiausią sprendimą;

14.4. nedemonstruoti savo simpatijų ar antipatijų, nerodyti išskirtinio dėmesio atskiriems asmenims ar jų grupėms;

14.5. nereikšti jokių politinių, filosofinių ar religinių įsitikinimų.

15. Padorumo principas. Vadovaudamiesi padorumo principu, Tarnautojai privalo:

15.1. elgtis nepriekaištingai;

15.2. būti nepaperkami;

15.3. nepriimti dovanų iš asmenų, siekiančių daryti įtaką, kai jie eina pareigas;

15.4. vengti elgesio, kuris gali būti suprastas kaip reikalavimas duoti kyšį ar atlikti kitus Tarnautojui naudingus veiksmus, nesusijusius su jų darbo funkcijomis;

15.5. iš anksto nežadėti jokių sprendimų, elgtis sąžiningai, padarius klaidą, atsiprašyti ir ją ištaisyti;

15.6. nemenkinti kitų bendradarbių darbo, nešmeižti, neskleisti gandų ir paskalų, elgtis su kitais pagarbiai, spręsti konfliktines situacijas taikiai ir mandagiai, nereikšti niekam paniekos, neįžeidinėti;

15.7. vengti bet kokių priekabiavimo formų, orumo žeminimo, nesantaikos kurstymo.

16. Pagarbos žmogui ir valstybei principas. Vadovaudamiesi pagarbos žmogui ir valstybei principu, Tarnautojai privalo:

16.1. gerbti žmogų, jo teises ir laisves, valstybę, jos institucijas ir įstaigas, laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, Lietuvos Respublikos įstatymų, kitų teisės aktų reikalavimų ir vykdyti teismų sprendimus;

16.2. veikti pagal jiems suteiktus įgaliojimus ir jų neviršyti;

16.3. susilaikyti nuo netinkamo elgesio.

17. Profesionalumo principas. Vadovaudamiesi profesionalumo principu, Tarnautojai privalo:

17.1. laikytis nustatytų atitinkamos srities vykdomos veiklos reikalavimų (įskaitant teisėkūros principus ir valstybinės kalbos reikalavimus);

17.2. nepakenkti Lietuvos banko ar savo, kaip Tarnautojo, reputacijai;

17.3. gebėti įvertinti savo veiksmų poveikį pasitikėjimui Lietuvos banku ir atsižvelgti į kitų lūkesčius dėl priimtino elgesio darbo aplinkoje ir už jo ribų;

17.4. siekti aukščiausios kokybės tarnybinės veiklos rezultatų ir nuolat tobulėti.

18. Sąžiningumo ir nesavanaudiškumo principas. Vadovaudamiesi sąžiningumo ir nesavanaudiškumo principu, Tarnautojai privalo:

18.1. veikti visuomenės interesais;

18.2. naudoti jiems patikėtą turtą, informaciją tik tarnybos tikslais;

18.3. nesinaudoti tarnybinėmis pareigomis ar tarnybiniu statusu, siekiant asmeninės turtinės ir neturtinės naudos;

19. Teisingumo principas. Vadovaudamiesi teisingumo principu, Tarnautojai privalo:

19.1. vienodai tarnauti visiems žmonėms, nepaisydami tautybės, rasės, lyties, seksualinės orientacijos, kalbos, kilmės, socialinės padėties, religinių įsitikinimų ir politinių pažiūrų;

19.2. būti teisingi spręsdami prašymuose, pranešimuose, skunduose, paklausimuose išdėstytus klausimus, priimdami sprendimus, veikti pagal suteiktus įgaliojimus;

19.3. nepiktnaudžiauti jiems suteiktais įgaliojimais.

20. Viešumo principas. Vadovaudamiesi viešumo principu, Tarnautojai privalo:

20.1. teisės aktų nustatyta tvarka teikti informaciją visuomenei, kitoms institucijoms. Informaciją galima riboti tik tada, kai siekiama apsaugoti asmens teises, valstybės, tarnybos ar Lietuvos banko paslaptį;

20.2. deklaruoti jų atžvilgiu vykdytą lobistinę veiklą.

21. Socialinės veiklos principas. Vadovaudamiesi socialinės veiklos principu, Tarnautojai skatinami dalyvauti savanoriškoje socialinėje, pilietinėje veikloje, kuri atliekama visuomenei naudingose veiklos srityse, taip prisidedant prie visuomenės gerovės kūrimo.

 

III SKYRIUS

VADOVAUJANČIŲ TARNAUTOJŲ ELGESIO REIKALAVIMAI

 

22. Šio skyriaus nuostatos taikomos tiems Tarnautojams, kurie atlieka vadybines funkcijas Lietuvos banke ir turi pavaldžių tarnautojų (toliau – vadovaujantys tarnautojai).

23. Vadovaujantys tarnautojai privalo:

23.1. savo elgesiu ir darbu pavaldiems Tarnautojams rodyti pavyzdį, atitinkantį Kodekso reikalavimus;

23.2. užtikrinti bendradarbiavimu paremtą vadovavimo stilių, kuris skatina Tarnautojų iniciatyvą ir savarankiškumą;

23.3. dalykiškai ir mandagiai bendrauti su pavaldžiais Tarnautojais;

23.4. duoti pavaldiems Tarnautojams aiškius, suprantamus ir susijusius su tarnyba Lietuvos banke pavedimus;

23.5. palaikyti Lietuvos banke darbingą, kartu ir draugišką aplinką, siekti užkirsti kelią galimiems konfliktams, šalinti nesutarimų priežastis;

23.6. pastabas, susijusias su darbu, reikšti taktiškai, nedalyvaujant su pastaba nesusijusiems Tarnautojams;

23.7. paskirstyti darbą tolygiai, kad būtų efektyviai panaudotos Tarnautojo galimybės ir kvalifikacija;

23.8. nereikšti pavaldiems Tarnautojams savo asmeninių simpatijų ir antipatijų, vertinti juos pagal dalykines savybes;

23.9. skatinti nuolatinį Tarnautojų kvalifikacijos kėlimą;

23.10. stengtis užtikrinti, kad pavaldūs Tarnautojai turėtų tinkamas darbo sąlygas;

23.11. tinkamai įvertinti pavaldžių Tarnautojų pasiekimus, skatinti reikšti savo nuomonę ir ją išklausyti;

23.12. palaikyti Tarnautojus, kurie padeda atskleisti netinkamą elgesį, nesitaiksto su teisės aktų pažeidimais;

23.13. nedaryti jokio neigiamo poveikio, t. y. niekada jokia forma nekeršyti, netaikyti psichinės ir (arba) fizinės prievartos, pavaldiems Tarnautojams.

 

IV SKYRIUS

TARNAUTOJŲ TARPUSAVIO SANTYKIAI

 

24. Tarnautojų tarpusavio santykiai turi būti grindžiami bendradarbiavimu, pasitikėjimu, pagarba, aktyvia pagalba, dalijimusi informacija ir bendro tikslo siekimu.

25. Tarnautojai privalo bendrauti dalykiškai, savo nuomonę reikšti mandagiai, būti tolerantiški.

26. Tarnautojai negali toleruoti ar skatinti diskriminacijos, privalo pranešti apie pastebėtą netinkamą elgesį.

27. Tarnautojas, gavęs nurodymą atlikti užduotį (arba pavedimą), prieštaraujančią teisės aktams, turi pareigą atsisakyti ją vykdyti. Tarnautojas apie savo sprendimą turi raštu informuoti savo tiesioginį vadovą ir (arba) aukštesnįjį vadovą bei Strategijos ir valdysenos departamento Atitikties ir rizikos valdymo skyriaus vyriausiąjį etikos ir antikorupcijos pareigūną (toliau – Pareigūnas) ir nurodyti motyvus, dėl kurių atsisako vykdyti užduotį (arba pavedimą).

 

V SKYRIUS

BENDRAVIMAS SU TREČIOSIOMIS ŠALIMIS

 

28. Tarnautojai, bendraudami su trečiosiomis šalimis, ypač su finansų rinkos dalyviais ar jiems atstovaujančiomis asociacijomis arba jų atstovais, privalo išlaikyti neutralumą ir vienodas sąlygas.

29. Tarnautojai privalo vengti tokio elgesio, kuris galėtų būti suprantamas kaip suteikiantis trečiosioms šalims ar jų atstovams bet kokius privalumus, įskaitant komercinio ar prestižinio pobūdžio.

30. Tarnautojų susitikimai su finansų rinkos dalyviais ar jų atstovais turi būti nurodomi susitikimų kalendoriuose ir nustatytais atvejais protokoluojami.

TAR pastaba. 30 punkto nuostatos taikomos nuo 2023 m. liepos 1 d.

31. Reikšdami nuomonę klausimais, kuriais Lietuvos bankas dar nėra nustatęs savo pozicijos, Tarnautojai aiškiai nurodo, kad jų asmeninė nuomonė nebūtinai atspindi Lietuvos banko nuomonę.

32. Tarnautojai, vykdydami savo funkcijas Lietuvos banke, pagal pareigas bendradarbiauja su ECB, kitų nacionalinių centrinių bankų ir nacionalinių kompetentingų institucijų, esančių Europos centrinių bankų sistemos ir (arba) BPM dalimi, kolegomis.

33. Tarnautojai, ketinantys sakyti kalbą ar skaityti pranešimą Lietuvos banko vardu ne Lietuvos banko organizuojamame  renginyje, turi gauti tiesioginio vadovo patvirtinimą, kad tikslinga dalyvauti tokiame renginyje, ir laikytis Kodekse nustatytų reikalavimų.

 

VI SKYRIUS

INTERESŲ KONFLIKTŲ PREVENCIJA IR VALDYMAS

 

34. Asmuo, pretenduojantis tapti Lietuvos banko tarnautoju, tuo atveju, kai tai taikoma pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą ir Lietuvos banko valdybos 2015 m. vasario 12 d. nutarimą Nr. 03-13 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų asmeninių sandorių taisyklių patvirtinimo“, privalo atskleisti savo privačius interesus (ankstesnę profesinę veiklą, turimą finansinį turtą, asmeninius ryšius ir kitus privačius interesus, galinčius kelti interesų konfliktą) ir vykdyti išankstines rekomendacijas ir reikalavimus.

35. Tarnautojai privalo atskleisti savo privačius interesus ir vengti bet kokios situacijos, kuri gali sukelti interesų konfliktą.

36. Susiklosčius interesų konflikto situacijai, Tarnautojai privalo tinkamai informuoti apie tokią situaciją, pareikšti apie nusišalinimą, tinkamai jį užregistruoti ir jokia forma nedalyvauti toliau atliekant tarnybines pareigas. Lietuvos banke turi būti imamasi visų būtinų priemonių interesų konfliktui išspręsti arba jam sušvelninti, įskaitant atleidimą nuo užduočių, susijusių su atitinkamu klausimu, vykdymo.

37. Tarnybą Lietuvos banke baigiantys Tarnautojai, kai tai taikoma pagal Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą, privalo informuoti Lietuvos banką apie savo ketinimą užsiimti bet kokia profesine veikla ir vienų metų laikotarpiu nuo tarnybos Lietuvos banke pabaigos laikytis nustatytų veiklos apribojimų ir vengti interesų konfliktų. Vienų metų laikotarpiu nuo tarnybos Lietuvos banke pabaigos Tarnautojai, ketindami imtis tokios profesinės veiklos, kuri, jų manymu, galėtų kelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą, prieš įsipareigodami jos imtis, raštu apie tai informuoja Lietuvos banko valdybą ir prašo jos nuomonės.

 

VII SKYRIUS

DOVANŲ PRIĖMIMO APRIBOJIMAI

 

38. Tarnautojams ar jų artimiems asmenims draudžiama priimti dovanas, jeigu tai susiję su Tarnautojų tarnybine padėtimi ar pareigomis. 

39. Kodekso 38 punkte nustatytas apribojimas netaikomas, jeigu dovana neviršija įprasto svetingumo (pvz., kava, užkandžiai renginių metu) ir jeigu toks svetingumas nėra dažnas ir ne iš to paties šaltinio. Apribojimai taip pat netaikomi smulkioms reprezentacinėms dovanoms (kalendoriams, rašikliams ir pan.), taip pat dovanoms, kurių vertė ne didesnė nei 150 eurų ir jos yra gautos pagal tarptautinį protokolą ar tradicijas.

40. Taikomų apribojimų išimtys neturi daryti įtakos ar būti suvokiamos kaip darančios įtaką Tarnautojų nepriklausomumui ir nešališkumui.

 

VIII SKYRIUS

KVIETIMAI Į RENGINIUS

 

41. Tarnautojai turi atsakingai vertinti gautus kvietimus dalyvauti ir (arba) kalbėti viešuose renginiuose ir iš anksto išsiaiškinti renginio organizavimo aplinkybes.

42. Prieš priimdamas kvietimą dalyvauti renginyje, kuris yra susijęs su einamomis pareigomis Lietuvos banke, Tarnautojas privalo gauti tiesioginio vadovo patvirtinimą, kad toks dalyvavimas atitinka Lietuvos banko interesus, nekelia interesų konflikto ir atitinka neutralumo ir vienodo požiūrio reikalavimus. Kai tokiame renginyje dalyvauja žiniasklaidos atstovai, apie tai turi būti informuotas Strategijos ir valdysenos departamento Komunikacijos skyrius (KS).

43. Pranešime turi būti pristatoma Lietuvos banko pozicija, o Tarnautojai, reikšdami nuomonę klausimais, kuriais Lietuvos bankas dar nėra nustatęs savo pozicijos, turi aiškiai nurodyti, kad tai jų asmeninė nuomonė ir nebūtinai atspindi Lietuvos banko poziciją.

44. Rengiant pranešimą turi būti remiamasi Lietuvos banko naudojamais šaltiniais, naudojami Lietuvos banko rekvizitai.

45. Tarnautojai, kurie dalyvauja rengiant ar priimant pinigų politikos sprendimus, privalo laikytis septynių dienų tylos periodo iki ECB valdančiosios tarybos posėdžio pinigų politikos klausimu ir vengti komentarų, galinčių turėti įtakos lūkesčiams dėl pinigų politikos sprendimų.

46. Pranešime pristatoma informacija, galinti turėti įtakos rinkai, turi būti prieinama didžiajai rinkos daliai.

47. Tarnautojams draudžiama priimti kvietimus, kurie gali būti suprasti kaip suteikiantys renginio organizatoriams konkurencinį pranašumą ar galimybę gauti komercinės naudos iš tariamai išskirtinių ryšių su Tarnautojais.

48. Tarnautojai turi būti atsargūs dėl bet kokio trečiųjų šalių mėginimo gauti neviešą informaciją.

49. Tarnautojams draudžiama priimti pasiūlymą apmokėti kelionės, pragyvenimo, taip pat ir kitas panašaus pobūdžio išlaidas, jeigu tai gali turėti įtakos nepriklausomam, nešališkam ir objektyviam pareigų vykdymui.

50. Šio skyriaus nuostatos mutatis mutandis taikomos Tarnautojo sutuoktiniui ar partneriui, ar kitam artimam asmeniui, jei jų gautas kvietimas dalyvauti renginyje atitinka tarptautinį protokolą ar tradicijas.

 

IX SKYRIUS

DRAUDIMAS PRIIMTI UŽMOKESTĮ IŠ TREČIŲJŲ ASMENŲ, KAI VEIKLA SUSIJUSI SU TARNYBINĖMIS PAREIGOMIS

 

51. Tarnautojai negali priimti iš trečiųjų asmenų jokio užmokesčio už veiklą, kuri susijusi su tarnybinių pareigų vykdymu.

52. Su Lietuvos banko veikla arba Tarnautojo pareigomis susijusi veikla laikoma Tarnautojo tarnybinių pareigų dalimi.

 

X SKYRIUS

DARBAS KITUR IR KITA VEIKLA

 

53. Tarnautojai gali dirbti kitur ar užsiimti kita veikla, jeigu tai nesukelia interesų konflikto, nesudaro prielaidų tarnybą Lietuvos banke panaudoti privačiais interesais, nekenkia Lietuvos banko ir (arba) Tarnautojo reputacijai, netrukdo Tarnautojui tinkamai atlikti jo pareigybės aprašyme nustatytas funkcijas, taip pat kai tai nėra darbas ar kita veikla tose įmonėse, įstaigose, organizacijose, kurių atžvilgiu Tarnautojas turi valdingus įgaliojimus arba kontroliuoja, prižiūri jų veiklą ar priima kokius nors kitus sprendimus dėl tos įmonės, įstaigos ar organizacijos, arba kai yra kitų aplinkybių, dėl kurių Tarnautojai negali dirbti kito darbo ar užsiimti kita veikla.

54. Jeigu nustatomos Kodekso 53 punkte nurodytos aplinkybės, Lietuvos banko valdybos pirmininkas priima sprendimą įpareigoti Tarnautoją ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų jas pašalinti, o šio sprendimo neįvykdžius, sprendžiama dėl Tarnautojo atsakomybės.

55. Tarnautojai turi teisę būti profesinių sąjungų, organizacijų ar susivienijimų nariais, taip pat politinių partijų ar organizacijų nariais, ne tarnybos (darbo) laiku dalyvauti politinėje ar kitų (ne Lietuvos banko) profesinių sąjungų veikloje, tačiau Tarnautojai negali naudotis tarnybiniu statusu ir turi aiškiai nurodyti, kad jų požiūris nebūtinai atitinka Lietuvos banko poziciją.

 

XI SKYRIUS

PAREIGA SAUGOTI PASLAPTIS IR DRAUDIMAS ATSKLEISTI NEVIEŠĄ INFORMACIJĄ

 

56. Tarnautojai privalo laikytis valstybės, tarnybos, Lietuvos banko paslapties, asmens duomenų, kitos Lietuvos banko veikloje naudojamos informacijos ir duomenų apsaugos reikalavimų, kylančių iš Europos centrinių bankų sistemos ir Europos Centrinio Banko statuto 37 straipsnio, Reglamento (ES) Nr. 1024/2013 27 straipsnio 1 dalies ir Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/36/ES 53 straipsnio, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB, Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 19 straipsnio, Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo, Lietuvos banko informacijos klasifikavimo ir tvarkymo aprašo ir saugoti tokias paslaptis.

57. Tarnautojams draudžiama atskleisti neviešą informaciją tretiesiems asmenims, išskyrus atvejus, kai teisės aktų nustatyta tvarka tokia informacija gali būti atskleista.

58. Tarnautojai ir nustoję eiti pareigas Lietuvos banke privalo neatskleisti informacijos, kuriai taikomi valstybės, tarnybos ir Lietuvos banko paslapties, asmens duomenų apsaugos reikalavimai.

 

XII SKYRIUS

DRAUDIMAS PASINAUDOTI NEVIEŠA INFORMACIJA

 

59. Tarnautojams draudžiama pasinaudoti nevieša informacija sudarant asmeninius finansinius sandorius savo arba trečiųjų asmenų sąskaita, siekiant rekomenduoti arba paskatinti trečiąsias šalis imtis veiksmų remiantis nevieša informacija.

 

 

XIII SKYRIUS

VIEŠOJI KOMUNIKACIJA

 

60. Informacijos apie Lietuvos banko veiklą žiniasklaidos atstovams teikimą organizuoja ir koordinuoja KS, atsižvelgdamas į Lietuvos banko komunikacijos politiką, patvirtintą Lietuvos banko valdybos 2015 m. spalio 29 d. nutarimu Nr. 03-160 „Dėl Lietuvos banko komunikacijos politikos patvirtinimo“.

61. Informaciją apie Lietuvos banko veiklą žiniasklaidos atstovams taip pat gali teikti kiti Tarnautojai pagal savo veiklos sritį, gavę tiesioginio vadovo pritarimą ir suderinę su KS.

62. Informaciją apie Lietuvos banko veiklą socialinių tinklų oficialiose Lietuvos banko paskyrose (Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube ir kitur) skelbia KS. Socialinių tinklų oficialiose Strategijos ir valdysenos departamento Pinigų muziejaus paskyrose (Facebook ir kitur) informaciją apie savo veiklą skelbia Pinigų muziejus.

63. Tarnautojai privalo vengti viešų pasisakymų, kurie galėtų pakenkti Lietuvos banko reputacijai.

64. Pasisakydami viešai dėl klausimų, nesusijusių su Lietuvos banko veikla, ir reikšdami asmeninę nuomonę, Tarnautojai neturi sudaryti įspūdžio, kad atstovauja Lietuvos bankui, ir privalo aiškiai nurodyti, kad tai yra jų, kaip privačių asmenų, nuomonė.

65. Tarnautojai privalo atsakingai komunikuoti internetinėje erdvėje ir atsižvelgti į Komunikacijos internete gaires.

66. Asmeniniais (ne tarnybiniais) tikslais Tarnautojai negali naudoti Lietuvos banko rekvizitų, simbolių, logotipo.

 

XIV SKYRIUS

ETIKOS ATITIKTIES UŽTIKRINIMAS

 

67. Strategijos ir valdysenos departamento Atitikties ir rizikos valdymo skyriaus (ARVS) tikslas – užtikrinti atitiktį ir tinkamą rizikų valdymą (mažinimą) etikos  srityje.

68. ARVS, vykdydamas etikos atitikties užtikrinimo funkciją, yra nepriklausomas ir atskaitingas Lietuvos banko valdybos pirmininkui.

69. Lietuvos banko valdybos pirmininkas užtikrina etikos atitikties užtikrinimo funkcijai vykdyti reikalingus išteklius, už šią veiklą atsakingų Tarnautojų teises ir veiklos garantijas, įskaitant priemones, kuriomis jie apsaugomi nuo galimo neigiamo poveikio dėl savo atliekamų funkcijų.

70. ARVS, siekdamas 67 punkte nustatyto veiklos tikslo, vykdo šias funkcijas:

70.1. teikia patarimus dėl Kodekso aiškinimo ir taikymo;

70.2. didina Tarnautojų informuotumą ir organizuoja privalomus mokymus;

70.3. identifikuoja galimas atitikties rizikas ir atlieka jų vertinimą;

70.4. atlieka atitikties stebėseną ir tikrinimą;

70.5. registruoja pranešimus apie Kodekso nesilaikymo atvejus;

70.6. rengia su Kodekso įgyvendinimu susijusius teisės aktus;

70.7. rengia 77 punkte nurodytą metinę ataskaitą.

71. ARVS privalo būti įtrauktas sprendžiant klausimus, kurie gali turėti įtakos 2021 m. lapkričio 2 d. Europos Centrinio Banko Gairėms (ES) 2021/2253, kuriose nustatyti Eurosistemos etikos kodekso principai (ECB/2021/49), ir 2021 m. lapkričio 2 d. Europos Centrinio Banko Gairėms (ES) 2021/2256, kuriose nustatyti Bendro priežiūros mechanizmo etikos kodekso principai (ECB/20215/50).

72. Informacija, gauta vykdant Kodekso 70 punkte nustatytas funkcijas, laikoma konfidencialia, o asmens duomenys tvarkomi pagal taikytinus asmens duomenų apsaugą reglamentuojančius teisės aktus.

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

73. Jeigu Tarnautojui kyla abejonių dėl savo elgesio atitikties Kodekso reikalavimams, rekomenduojama kreiptis į Pareigūną patarimo.

74. Tarnautojas apie jam žinomą Kodekso pažeidimą privalo pranešti Pareigūnui.

75. Tarnautojo, pateikusio pranešimą apie galimą Kodekso pažeidimą, jo paties prašymu užtikrinamas konfidencialumas, draudžiama jam daryti neigiamą poveikį.

76. Kodekso galimo pažeidimo tyrimą atlieka Lietuvos banko valdybos pirmininko sudaryta komisija. Tarnautojai, pažeidę Kodekso reikalavimus, laikomi padarę darbo pareigų pažeidimą ir atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų tvarka.

77. ARVS teikia metines veiklos ataskaitas ECB Etikos ir atitikties komitetui.

78. Apie svarbius incidentus, susijusius su Kodekso nuostatų pažeidimu, Lietuvos bankas nedelsdamas praneša ECB valdančiajai tarybai, informuoja Audito komitetą bei Etikos ir atitikties komitetą.

___________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-48, 2016-04-14, paskelbta TAR 2016-04-19, i. k. 2016-10080

Dėl Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-6, 2017-01-05, paskelbta TAR 2017-01-06, i. k. 2017-00591

Dėl Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-186, 2018-10-18, paskelbta TAR 2018-10-19, i. k. 2018-16381

Dėl Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso“ pakeitimo

 

4.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-184, 2019-10-03, paskelbta TAR 2019-10-04, i. k. 2019-15857

Dėl Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso“ pakeitimo

 

5.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-41, 2021-03-18, paskelbta TAR 2021-03-19, i. k. 2021-05585

Dėl Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso“ pakeitimo

 

6.

Lietuvos bankas, Nutarimas

Nr. 03-100, 2023-05-30, paskelbta TAR 2023-05-31, i. k. 2023-10707

Dėl Lietuvos banko valdybos 2014 m. gegužės 15 d. nutarimo Nr. 03-77 „Dėl Lietuvos banko tarnautojų etikos kodekso“ pakeitimo

 

 

part_25749db46c344c44a935f9d39003a419_end