LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO 2009 M. RUGPJŪČIO 4 D. ĮSAKYMO NR. A1-473 „DĖL DARBO RINKOS STEBĖSENOS SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. gegužės 15 d. Nr. A1-275

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymą Nr. A1-473 „Dėl Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

Lietuvos respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministras

 

ĮSAKYMAS

DĖL darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymo 12 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. liepos 24 d. nutarimo Nr. 744 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymą“ 1.3 papunkčiu:

1. T v i r t i n u Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašą (pridedama).

2. P a v e d u šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.“

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                             Algimanta Pabedinskienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir

darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu

Nr. A1-473

(Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir

darbo ministro 2015 m. gegužės 15 d. įsakymo

Nr. A1- 275 redakcija)

 

darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja darbo rinkos stebėsenos organizavimo ir vykdymo sąlygas bei tvarką.

2. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. EURES – visų Europos ekonominės erdvės valstybių narių valstybinių įdarbinimo tarnybų bendradarbiavimo tinklas, kurio paskirtis – užtikrinti laisvą darbuotojų judėjimą Europos ekonominėje erdvėje ir Šveicarijoje ir kurį koordinuoja Europos Komisija.

2.2. Ieškantis darbuotojų darbdavys – darbdavys, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos darbo kodekso 16 straipsnyje, ieškantis tinkamo darbuotojo už įmonės, įstaigos, organizacijos ar kitos organizacinės struktūros ribų.

2.3. Išsilavinimą, kompetenciją, kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai – diplomai, pažymėjimai ir kiti teisės aktų nustatyta tvarka išduoti dokumentai, patvirtinantys asmens mokymosi rezultatus: švietimo programos, švietimo modulio baigimą, išsilavinimo, kvalifikacijos, kompetencijos įgijimą.

2.4. Kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos darbo kodekse, Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatyme (toliau – Užimtumo rėmimo įstatymas), Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės darbuotojų papildomų užimtumo ir socialinių garantijų įstatyme, Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme, Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatyme ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme vartojamas sąvokas.

 

II skyrius

DARBO RINKOS STEBĖSENA

 

3. Darbo rinkos stebėsenos tikslas – sudaryti prielaidas efektyviai įgyvendinti užimtumo rėmimo sistemos tikslus ir uždavinius.

4. Darbo rinkos stebėsenos vykdymo sąlygos:

4.1. kiekviena teritorinė darbo birža vykdo jai priskirtos teritorijos darbo rinkos stebėseną, Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Lietuvos darbo birža) vykdo šalies darbo rinkos stebėseną;

4.2. teritorinės darbo biržos, registruodamos asmenis, nustato darbo pasiūlą;

4.3. ieškantys darbuotojų darbdaviai, informuodami teritorines darbo biržas apie laisvas darbo vietas, suteikia joms informaciją apie darbo paklausą;

4.4. Lietuvos darbo birža ir teritorinės darbo biržos pagal joms priskirtą kompetenciją ir funkcijas, siekdamos suderinti darbo pasiūlą ir paklausą, vertina padėtį darbo rinkoje ir prognozuoja jos pokyčius;

4.5. Lietuvos darbo birža ir teritorinės darbo biržos pagal joms priskirtą kompetenciją ir funkcijas vertina užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumą ir viešai skelbia vertinimo rezultatus;

4.6. Lietuvos darbo birža ir teritorinės darbo biržos laikosi Aprašo 5 punkte nurodytų darbo rinkos stebėsenos principų.

5. Darbo rinkos stebėsenos principai:

5.1. tikslingumas – renkami tik tie duomenys ir informacija, kurie yra reikalingi ir tinkami darbo rinkos stebėsenai;

5.2. sistemingumas – darbo rinka stebima planingai, suderintai ir laikantis tęstinumo;

5.3. nešališkumas – darbo rinkos stebėsena vykdoma be išankstinio nusistatymo, laikantis profesinio nepriklausomumo nuo įvairių interesų grupių;

5.4. patikimumas – duomenys renkami, laikantis duomenų rinkimo standartų, skelbiama tikrovę atitinkanti informacija;

5.5. konfidencialumas – skelbiama tik apibendrinto pobūdžio informacija, garantuojanti asmens duomenų anonimiškumą;

5.6. skaidrumas – darbo rinkos stebėsenos rezultatai skelbiami viešai.

 

III SKYRIUS

DARBO IEŠKANČIŲ ASMENŲ REGISTRAVIMAS IR APSKAITA

 

6. Teritorinės darbo biržos registruoja darbo ieškančius asmenis (toliau – asmenys), kurie gyvena jų nurodytoje gyvenamojoje vietoje, esančioje teritorinės darbo biržos aptarnaujamoje teritorijoje, ir tvarko jų bei dalyvaujančių aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse asmenų apskaitą. Asmenys, kurie nėra Lietuvos Respublikos gyventojai, tačiau remiantis Užimtumo rėmimo įstatymo 1 straipsniu jiems šis įstatymas yra taikomas, yra registruojami toje teritorinėje darbo biržoje, į kurią kreipiasi.

7. Teritorinėse darbo biržose registruojami ne jaunesni kaip 14 metų asmenys.

8. Asmuo vienu metu gali registruotis tik vienoje teritorinėje darbo biržoje.

9. Asmenys, registruodamiesi teritorinėje darbo biržoje, turi pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą arba kitą galiojantį dokumentą, pagal kurį galima nustatyti asmens tapatybę ir kuriame yra nuo pašalinio poveikio apsaugota nuotrauka, asmens kodas arba gimimo data, asmens vardas ir pavardė (pvz., asmens tapatybės kortelę, pasą, vairuotojo pažymėjimą, išduotą nuo 2005 m. lapkričio 1 d., ir kt.).

Jeigu teritorinėje darbo biržoje registruojasi Europos Sąjungos ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybės narės pilietis (toliau – ES pilietis), jis privalo pateikti galiojantį kelionės dokumentą, o trečiosios šalies pilietis arba asmuo be pilietybės (išskyrus sezoninius darbuotojus) – taip pat galiojantį leidimą gyventi Lietuvos Respublikoje ar kitą dokumentą, suteikiantį teisę gyventi ir dirbti Lietuvos Respublikoje.

Trečiosios šalies pilietis, atvykstantis dirbti sezoninių darbų, privalo pateikti galiojantį kelionės dokumentą, vizą, jei ją būtina turėti, ir leidimą dirbti Lietuvos Respublikoje.

10. Per kiekvieną apsilankymą teritorinėje darbo biržoje asmuo turi pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ar kitą dokumentą, nurodytą Aprašo 9 punkte, pagal kurį galima nustatyti asmens tapatybę.

11. Papildomai prie registracijai būtinų Aprašo 9 punkte nurodytų dokumentų toliau išvardyti asmenys pateikia šiuos dokumentus:

11.1. asmenys, įgiję išsilavinimą ir (ar) kvalifikaciją, ir (ar) kompetenciją, – išsilavinimą, kompetenciją, kvalifikaciją patvirtinančius dokumentus teritorinės darbo biržos prašymu, jeigu informacija negaunama iš valstybės registrų ar informacinių sistemų.

Asmenys, kurių išsilavinimą, kompetenciją, kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai išrašyti ne lietuvių kalba, pateikia šių dokumentų vertimus į lietuvių kalbą. Vertimas turi būti patvirtintas vertėjo, išvertusio dokumentus, parašu.

Asmenys, įgiję profesinę kvalifikaciją ir (ar) kompetenciją kitoje šalyje ir siekiantys dirbti pagal profesinę kvalifikaciją, įtrauktą į Lietuvos Respublikoje reglamentuojamų profesijų sąrašą, kurį tvirtina Lietuvos Respublikos ūkio ministras, – profesinės kvalifikacijos pripažinimo dokumentus;

11.2. įspėti apie atleidimą iš darbo darbingo amžiaus asmenys, siekiantys dalyvauti profesinio mokymo, remiamojo įdarbinimo priemonėse, – raštišką įspėjimą apie atleidimą iš darbo;

11.3. ES piliečiai, dirbę kitose (ne Lietuvoje) Europos Sąjungos (toliau – ES) ir Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybėse narėse, – PD U1 ar SED U002 dokumentus dėl laikotarpių, kurie turi būti sumuojami, skiriant nedarbo socialinio draudimo išmokas; PD U2 dokumentą dėl teisės į nedarbo socialinio draudimo išmoką išsaugojimo, jeigu ji buvo skirta (pagal 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 883/2004 dėl socialinės apsaugos sistemų koordinavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 5 skyrius, 5 tomas, p. 72) ir 2009 m. rugsėjo 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 987/2009, nustatantį Reglamento (EB) Nr. 883/2004 dėl socialinės apsaugos sistemų koordinavimo įgyvendinimo tvarką (OL 2009 L 284, p. 1) (toliau – Europos Sąjungos reglamentai dėl socialinės apsaugos sistemos koordinavimo);

11.4. buvę laikinieji Europos Bendrijų institucijų darbuotojai ir asmenys, dirbantys Europos Bendrijų institucijose pagal terminuotas sutartis, tapę bedarbiais pasibaigus jų tarnybai šiose institucijoje, –  Bendrijų institucijos, kurioje dirbo, išduotą dokumentą EB–AATC (pagal 2009 m. rugpjūčio 27 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 780/2009, kuriuo nustatomos kitų Europos Bendrijų tarnautojų įdarbinimo sąlygų 28a straipsnio 2 dalies trečios pastraipos ir 96 straipsnio 2 dalies trečios pastraipos įgyvendinimo nuostatos (OL 2009 L 226, p. 3);

11.5. asmenys, kurie pagal Užimtumo rėmimo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1–4, 8, 9, 11–14 punktus laikomi darbo rinkoje papildomai remiamais, – dokumentus, patvirtinančius šį požymį, teritorinės darbo biržos prašymu, jeigu ši informacija nėra gaunama iš valstybės registrų ar informacinių sistemų;

11.6. asmenys, kuriems nustatytas profesinės reabilitacijos paslaugų poreikis, – Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos išduotą išvadą dėl profesinės reabilitacijos paslaugų poreikio teritorinės darbo biržos prašymu, jeigu ši informacija nėra gaunama iš Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos informacinės sistemos;

11.7. asmenys, pageidaujantys gauti nedarbo socialinio draudimo išmoką, – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus patvirtintos formos prašymą skirti nedarbo socialinio draudimo išmoką.

12. Asmenys, registruodamiesi teritorinėje darbo biržoje arba atvykę gauti darbo rinkos paslaugas, kaip nurodyta Aprašo 18 punkte, nepateikę Aprašo 11 punkte nurodytų dokumentų, juos gali pristatyti teritorinei darbo biržai per kitą apsilankymą.

13. Teritorinės darbo biržos darbuotojas užpildo Darbo ieškančio asmens kortelę, kurios formą tvirtina Lietuvos darbo biržos direktorius, ir pateikia asmeniui pasirašyti.

14. Asmuo atsako už Darbo ieškančio asmens kortelėje nurodytų duomenų teisingumą. Nuslėpęs ar pateikęs neteisingą informaciją arba suklastotus dokumentus, asmuo atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

15. Informacija apie asmenis, pateikta Darbo ieškančio asmens kortelėje ir Aprašo 11 punkte nurodytuose dokumentuose, kaupiama ir saugoma Lietuvos darbo biržos informacinėje sistemoje.

16. Teritorinė darbo birža užtikrina, kad duomenys apie registruotus asmenis būtų tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatomis.

17. Teritorinėje darbo biržoje registruotam asmeniui pakeitus gyvenamąją vietą, jo prašymu jo asmens duomenis pradeda tvarkyti ir paslaugas teikti teritorinė darbo birža, aptarnaujanti naujos asmens gyvenamosios vietos teritoriją.

Jeigu asmuo, kuriam vadovaujantis Užimtumo rėmimo įstatymo 1 straipsnio 2 dalies 1 punktu taikomas šis įstatymas, persikelia gyventi į kitą Europos Sąjungos ir Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybę narę, jo prašymu jo asmens duomenis pradeda tvarkyti ir paslaugas teikti prašyme nurodyta teritorinė darbo birža.

18. Asmenys gali įsiregistruoti pasirinktoje teritorinėje darbo biržoje, pasinaudoję Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje www.ldb.lt prieinama e. paslauga „Išankstinė registracija darbo biržoje“. Įsiregistravusieji internetu per 5 darbo dienas su Aprašo 9, 11 punktuose nurodytais dokumentais turi atvykti į teritorinę darbo biržą gauti darbo rinkos paslaugas. Asmeniui neatvykus į teritorinę darbo biržą per 5 darbo dienas, išankstinė registracija panaikinama.

19. Teritorinėje darbo biržoje įsiregistravusiam asmeniui įteikiama individuali Darbo ieškančio asmens atmintinė, kurios formą ir pildymo tvarką nustato Lietuvos darbo biržos direktorius.

20. Ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo asmens įregistravimo pradedamas duomenų apie asmens draudimo laikotarpius, draudžiamąsias pajamas, individualios veiklos, įskaitant žemės ūkio, miškininkystės ar alternatyvios veiklos, vykdymą, mokymąsi ir kitų duomenų, kurių reikia registracijai teritorinėje darbo biržoje ir su ja susijusioms paslaugoms teikti, gavimas iš valstybės registrų ir informacinių sistemų.

21. Teritorinės darbo biržos specialistas, nustatęs, kad asmuo yra individualios įmonės savininkas, mažosios bendrijos narys, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos tikrasis narys, sutikrina, ar  individualiai įmonei, mažajai bendrijai, tikrajai ūkinei bendrijai ar komanditinei ūkinei bendrijai suteiktas likviduojamos ar bankrutuojančios įmonės, mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos statusas, ar individuali įmonė, mažoji bendrija, tikroji ūkinė bendrija ar komanditinė ūkinė bendrija laikinai nevykdo veiklos ir tai yra deklaravusios Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

22. Teritorinei darbo biržai gavus Aprašo 20 ir 21 punktuose nurodytą informaciją, asmenims, įskaitant dirbančius sezoninius darbus, kuriems taikomas 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr.1231/2010, kuriuo išplečiamas Reglamento (EB) Nr. 883/2004 ir Reglamento (EB) Nr. 987/2009 taikymas trečiųjų šalių piliečiams, kuriems tie reglamentai dar netaikomi tik dėl jų pilietybės (OL 2010 L 344, p. 1), atitinkantiems bedarbio apibrėžimą, bedarbio statusas suteikiamas nuo registracijos teritorinėje darbo biržoje dienos.

23. Asmenims, užsiregistravusiems naudojantis e. paslauga „Išankstinė registracija darbo biržoje“ ir atitinkantiems bedarbio apibrėžimą, bedarbio statusas suteikiamas nuo registracijos pasinaudojus e. paslauga dienos.

24. Sprendimas dėl bedarbio statuso suteikimo priimamas ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo Aprašo 20 ir 21 punktuose nurodytos informacijos gavimo dienos.

25. Teritorinėje darbo biržoje įregistruoto asmens pageidavimu informavimas apie priimtus individualius administracinius aktus, kurie yra skirti asmeniui arba kurie turi tiesioginį poveikį asmens teisėms ir pareigoms, vykdomas asmens pasirinkta ir Darbo ieškančio asmens kortelėje nurodyta nuotolinio paslaugų teikimo priemone.

26. Vykdydamos įregistruotų asmenų, negavusių bedarbio statuso, apskaitą, teritorinės darbo biržos juos skirsto į šias grupes:

26.1. dirbantys;

26.2. pensinio amžiaus;

26.3. nedarbingi;

26.4. besimokantys.

27. Teritorinėse darbo biržose įregistruoti asmenys, pasikeitus jų duomenims, nurodytiems Darbo ieškančio asmens kortelėje, privalo per 5 darbo dienas nuo naujų aplinkybių atsiradimo dienos apie tai pranešti teritorinei darbo biržai. Atsižvelgiant į pasikeitusius duomenis, atliekami Aprašo 28–35 punktuose nurodyti veiksmai.

28. Bedarbio statusas sustabdomas laikotarpiu, kai:

28.1. bedarbis dalyvauja bedarbių ir įspėtų apie atleidimą iš darbo darbingo amžiaus darbuotojų profesinio mokymo (toliau – profesinis mokymas), remiamojo įdarbinimo priemonėse ar savarankiško užimtumo rėmimo priemonėje ir gauna subsidiją individualiai veiklai pagal verslo liudijimą;

28.2. atsiranda terminuoti darbo santykiai ar jų esmę atitinkantys santykiai arba pradedama vykdyti individuali veikla ne ilgesnį kaip 6 mėnesių laikotarpį;

28.3. bedarbis atlieka privalomąją pradinę karo tarnybą arba alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, arba bedarbis, kuris yra karys savanoris, kitas aktyviojo rezervo karys ar parengtojo rezervo karys, pašaukiamas į pratybas, mokymus ar vykdyti tarnybos užduočių, kai už tarnybos dienas jam mokamas atlyginimas.

29. Bedarbio statusas atkuriamas nuo tos dienos, kurią išnyko priežastis, dėl kurios šis statusas buvo sustabdytas.

30. Bedarbio statusas panaikinamas, atsiradus vienai iš šių aplinkybių:

30.1. atsiranda neterminuoti ar ilgesnės kaip 6 mėnesių trukmės terminuoti darbo santykiai arba jų esmę atitinkantys santykiai arba bedarbis pradeda vykdyti individualią veiklą ilgesnį kaip 6 mėnesių laikotarpį, arba bedarbis įsteigia individualią įmonę, tampa mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos nariu, arba atnaujina individualios įmonės, mažosios bendrijos, tikrosios ūkinės bendrijos ar komanditinės ūkinės bendrijos veiklą, kuri buvo laikinai nevykdoma;

30.2. bedarbis įregistruoja ūkį Ūkininkų ūkių registre arba tampa ūkininko partneriu ar žemės ūkio veiklos subjektu;

30.3. bedarbis pradeda mokytis pagal bendrojo ugdymo programą ar pagal formaliojo profesinio mokymo programą arba studijuoti aukštojoje mokykloje pagal nuolatinės formos studijų programas;

30.4. bedarbis sukanka senatvės pensijos amžių, nustatytą Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatyme, arba pripažįstamas nedarbingu;

30.5. be svarbių priežasčių, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintame Aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo sąlygų ir tvarkos apraše, nutraukiamas dalyvavimas profesinio mokymo priemonėje arba bedarbis po profesinio mokymo be svarbių priežasčių atsisako įsidarbinti arba vykdyti individualią veiklą pagal įgytą ar patobulintą kvalifikaciją arba (ir) įgytą kompetenciją;

30.6. pasibaigia bedarbio leidimo gyventi Lietuvos Respublikoje ar kito bedarbio teisėtą buvimą Lietuvos Respublikoje patvirtinančio dokumento galiojimas;

30.7. bedarbis teisės aktų nustatyta tvarka deklaruoja išvykimą iš Lietuvos Respublikos, išskyrus bedarbiui paskirtos nedarbo socialinio draudimo išmokos pagal Europos Sąjungos reglamentus dėl socialinės apsaugos sistemų koordinavimo eksporto laikotarpiu;

30.8. gaunamas bedarbio prašymas nutraukti jo registraciją teritorinėje darbo biržoje;

30.9. bedarbis miršta.

31. Bedarbio atleidimą iš darbo pripažinus neteisėtu, tačiau negrąžinus jo į pirmesnį darbą ir laikant, kad darbo sutartis nutraukta teismo sprendimu nuo jo įsiteisėjimo dienos, bedarbio registracija teritorinėje darbo biržoje tęsiama, išskyrus Aprašo 30 punkte nurodytų aplinkybių atsiradimo atvejus.

32. Asmenims, kuriems bedarbio statusas panaikintas dėl Aprašo 30.5–30.9 papunkčiuose nurodytų priežasčių, registracija teritorinėje darbo biržoje nutraukiama nuo bedarbio statuso netekimo dienos.

33. Asmenys, kuriems bedarbio statusas panaikintas dėl Aprašo 30.1–30.4 papunkčiuose nurodytų priežasčių, jų pageidavimu priskiriami prie vienos iš Aprašo 26 punkte nurodytų įregistruotų asmenų grupių. Šiuo atveju registracija teritorinėje darbo biržoje tęsiama.

34. Asmenys, kuriems bedarbio statusas panaikintas dėl šio Aprašo 30.5 papunktyje nurodytos priežasties, pakartotinai teritorinėje darbo biržoje gali registruotis ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo profesinio mokymo nutraukimo dienos ar nuo atsisakymo įsidarbinti ar pradėti individualią veiklą dienos.

Asmenys po profesinio mokymo be svarbių priežasčių, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintame Aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo sąlygų ir tvarkos apraše, nutraukę darbo sutartį ar individualią veikla, 6 mėnesius nuo darbo sutarties ar individualios veiklos nutraukimo dienos, kai darbo sutartis ar individuali veikla buvo nutraukta per 6 mėnesius nuo įsidarbinimo ar veiklos pradžios dienos, negali būti registruojami teritorinėje darbo biržoje.

35. Kai asmenys, teritorinėje darbo biržoje priskirti vienai iš Aprašo 26 punkte nurodytų įregistruotų asmenų grupių:

35.1. atitinka bedarbio apibrėžimą, jų registracija teritorinėje darbo biržoje nutraukiama ir jų pageidavimu teritorinėje darbo biržoje yra registruojami pakartotinai, suteikiant bedarbio statusą;

35.2. atitinka kitos Aprašo 26 punkte nurodytos grupės požymius, jie priskiriami kitai Aprašo 26 punkte nurodytai asmenų grupei ir registracija teritorinėje darbo biržoje tęsiama.

 

IV SKYRIUS

LAISVŲ DARBO VIETŲ REGISTRAVIMAS IR SKELBIMAS

 

36. Ieškantis darbuotojų darbdavys apie laisvą darbo vietą informuoja teritorinę darbo biržą jam patogiu būdu:

36.1. susitikime su teritorinės darbo biržos darbuotojais užpildydamas Laisvų darbo vietų registracijos kortelę, kurios formą nustato ir tvirtina Lietuvos darbo biržos direktorius;

36.2. užpildydamas Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje skelbiamą Laisvų darbo vietų registracijos kortelės elektroninę formą ir atsiųsdamas į pageidaujamą teritorinę darbo biržą paštu, faksu arba elektroniniu paštu;

36.3. užpildydamas Laisvų darbo vietų registracijos kortelę Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje www.ldb.lt naudodamasis e. paslauga „Laisvos darbo vietos registravimas“;

36.4. paskambindamas į teritorinę darbo biržą telefonu ir suteikdamas informaciją, reikalingą Laisvų darbo vietų registracijos kortelei užpildyti, teritorinės darbo biržos darbuotojui.

37. Darbdavys, informuodamas teritorinę darbo biržą apie laisvą darbo vietą, privalo užtikrinti, kad laisvos darbo vietos aprašymas būtų išsamus ir pretendentams keliami reikalavimai atitiktų Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo bei Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo nuostatas.

38. Pasikeitus aplinkybėms (įdarbinus asmenį į registruotą laisvą darbo vietą, nusprendus ją panaikinti ar esant kitoms aplinkybėms) ieškantis darbuotojų darbdavys turi nedelsdamas informuoti teritorinę darbo biržą vienu iš Aprašo 36 punkte nurodytų būdų arba atnaujinti, pakeisti ar panaikinti informaciją apie jo registruotas laisvas darbo vietas Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje.

39. Teritorinės darbo biržos ne vėliau kaip kitą darbo dieną nuo informacijos gavimo dienos registruoja laisvas darbo vietas Lietuvos darbo biržos informacinėje sistemoje ir atitinkančias Aprašo 37 punkte nustatytus reikalavimus skelbia viešai Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje, informacijos ir konsultacijų bei jaunimo darbo centruose, kitose atviro informavimo vietose, EURES interneto svetainėje.

40. Neatitinkančios Aprašo 37 punkto reikalavimų laisvos darbo vietos viešai neskelbiamos, o darbdaviai, pateikę informaciją apie tokias laisvas darbo vietas, informuojami apie nustatytus neatitikimus.

41. Suderinusi su ieškančiais darbuotojų darbdaviais, teritorinė darbo birža atnaujina, papildo, ar panaikina viešai skelbiamą informaciją apie laisvas darbo vietas.

 

V SKYRIUS

PADĖTIES DARBO RINKOJE VERTINIMAS IR JOS POKYČIŲ PROGNOZAVIMAS

 

42. Padėties darbo rinkoje vertinimo tikslas – nustatyti šalies ir atskirų teritorijų darbo rinkos padėtį.

43. Lietuvos darbo birža rengia statistinę informaciją apie padėtį darbo rinkoje, teikia ją Lietuvos statistikos departamentui, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kitoms suinteresuotoms institucijoms ir skelbia ją viešai Lietuvos darbo biržos direktoriaus nustatyta tvarka.

44. Padėties darbo rinkoje pokyčių prognozavimo tikslai:

44.1. numatyti besikreipiančiųjų į teritorines darbo biržas srautus, jų struktūrą profesiniu, demografiniu ir socialiniu požiūriu;

44.2. numatyti darbo jėgos paklausą ir jos pokytį pagal profesijas, ekonomines veiklas, įmonių dydį;

44.3. įvertinti užimtumo rėmimo priemonių ir darbo rinkos paslaugų poreikį.

45. Lietuvos darbo birža atlieka trumpalaikę (iki 1 metų trukmės) kvalifikacijų ir kvalifikuotų specialistų poreikio prognozę, nustato būsimas darbo vietas pagal Lietuvos darbo biržos direktoriaus patvirtintą metodiką.

46. Būsimos darbo vietos nustatomos teritorinėms darbo biržoms atliekant darbdavių apklausas, kurios profesinio mokymo organizavimo poreikiui numatyti gali būti vykdomos kas ketvirtį.

47. Lietuvos darbo birža rengia padėties Lietuvos darbo rinkoje vertinimo ataskaitas (metines, pusmetines, ketvirtines) bei darbo rinkos trumpalaikę prognozę ir jas skelbia viešai, teritorinės darbo biržos rengia aptarnaujamos teritorijos padėties darbo rinkoje vertinimo ataskaitas (metines, pusmetines, ketvirtines) bei aptarnaujamos teritorijos darbo rinkos trumpalaikę prognozę ir jas skelbia viešai.

48. Lietuvos darbo biržos ataskaitos formas tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.

 

VI SKYRIUS

UŽIMTUMO RĖMIMO PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMO IR DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO EFEKTYVUMO VERTINIMAS

 

49. Užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimo tikslas – įvertinti teritorinių darbo biržų įgyvendintų užimtumo rėmimo priemonių veiksmingumą ir darbo rinkos paslaugų kokybę, siekiant tobulinti Lietuvos darbo biržos ir teritorinių darbo biržų veiklą.

50. Lietuvos darbo birža ir teritorinės darbo biržos užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimo ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumą vertina:

50.1. remdamosi statistiniais duomenimis ir Europos Sąjungos ir nacionaliniu lygmeniu suderintais rodikliais;

50.2. atlikdamos asmenų, darbdavių apklausas;

50.3. remdamosi mokslinių tyrimų rezultatais.

51. Užimtumo rėmimo priemonių ir darbo rinkos paslaugų teikimo efektyvumo vertinimas vykdomas pagal Lietuvos darbo biržos direktoriaus patvirtintas metodikas.

 

VII SKYRIUS

BaigiamoSIOS NUOSTATOS

 

52. Ginčai dėl Aprašo taikymo nagrinėjami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

_______________________