Suvestinė redakcija nuo 2020-01-01 iki 2021-09-02

 

Sprendimas paskelbtas: TAR 2019-08-30, i. k. 2019-13802

 

herbas_jb_sm

 

Joniškio rajono savivaldybės
TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL joniškio rajono savivaldybės ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2019 m. rugpjūčio 29 d. Nr. T-164

Joniškis

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 3, 6, 7 dalimis, 16 straipsnio  2 dalies 6 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi ir atsižvelgdama į Vyriausybės atstovų įstaigos Vyriausybės atstovo Šiaulių ir Telšių apskrityse 2019 m. liepos 19 d. teikimą Nr. 3-2 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gegužės 21 d. sprendimo Nr. T-68“, Joniškio rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1Patvirtinti Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatus (pridedama).

2Pripažinti netekusiu galios Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2015 m. gegužės 21 d. sprendimą Nr. T-68 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos sudarymo ir jos nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Vitalijus Gailius

 

PATVIRTINTA

Joniškio rajono savivaldybės tarybos

2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimu Nr. T-164

 

 

Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos

NUOSTATAI

 

I SKYRIUS

Bendrosios nuostatos

 

1. Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos (toliau – Komisija) funkcijas, darbo ir sprendimų priėmimo tvarką, Komisijos teises ir pareigas.

2. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodeksu, šiais nuostatais ir kitais teisės aktais.

3. Komisiją iš 6 narių sudaro Joniškio rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) taryba savo įgaliojimų laikui.

4. Komisiją sudaro komisijos pirmininkas, pirmininko pavaduotojas ir nariai. Komisijos nariais gali būti savivaldybės tarybos nariai, valstybės tarnautojai, ekspertai, gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai – seniūnaičiai, išplėstinės seniūnaičių sueigos deleguoti atstovai, visuomenės atstovai (Lietuvos Respublikoje įregistruotų viešųjų juridinių asmenų, išskyrus valstybės ar savivaldybės institucijas ar įstaigas, įgalioti atstovai), bendruomeninių organizacijų atstovai, kiti savivaldybės gyventojai. Seniūnaičiai arba seniūnaičiai ir visuomenės atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 Komisijos narių.

5. Savivaldybės taryba Komisijos pirmininką mero teikimu skiria iš Komisijos narių. Komisijos pirmininku gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos, kaip ji yra apibrėžta Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, savivaldybės tarybos narys, kuris įstatymų nustatyta tvarka per pastaruosius 3 metus nebuvo pripažintas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Komisijos pirmininko kandidatūrą iš šios Komisijos narių meras teikia savivaldybės tarybos opozicijos rašytiniu siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių, savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Komisijos pirmininko kandidatūros, Komisijos pirmininką savivaldybės taryba iš šios Komisijos narių skiria mero teikimu.

6. Komisijos pirmininkas mero siūlymu savivaldybės tarybos sprendimu prieš terminą netenka savo įgaliojimų, jeigu jis pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą arba neatitinkančiu šiame įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų.

7. Pirmininko pavaduotojas Komisijos pirmininko teikimu renkamas iš gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovų visų Komisijos narių balsų dauguma.

8. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą. Atsakingasis sekretorius nėra Komisijos narys.

 

II SKYRIUS

KOMISIJOS FUNKCIJOS

 

9. Komisija:

9.1. prižiūri, kaip savivaldybės tarybos nariai laikosi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;

9.2. analizuoja savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;

9.3. tiria ir priima sprendimus dėl savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo,  savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;

9.4. nagrinėja savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;

9.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties.

9.6. tarybos narių, mero, savo iniciatyva teikia tarybos nariams rekomendacijas dėl Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų įgyvendinimo.

10. Komisija, veikdama pagal nuostatų 9.2 ir 9.6  papunkčius, rengia posėdžius ne rečiau kaip kartą per mėnesį.

 

III SKYRIUS

KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS

 

11. Komisijos darbui vadovauja Komisijos pirmininkas.

12. Komisija, atlikdama savo funkcijas, rengia posėdžius. Posėdis laikomas teisėtu, jei jame dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 visų Komisijos narių. Posėdyje Komisija priima Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse ir šiuose nuostatuose numatytus sprendimus, taip pat protokolinius nutarimus organizaciniais ar kitais klausimais.

13. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas. Dėl svarbių priežasčių pirmininkui negalint dalyvauti, posėdžiams pirmininkauja Komisijos pirmininko pavaduotojas.

14. Komisijos posėdžiai yra protokoluojami. Posėdžių protokolai yra saugomi įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Protokole nurodoma posėdžio data, protokolo eilės numeris, posėdžio dalyviai, svarstomų klausimų pavadinimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai. Posėdžio protokolą pasirašo posėdžio pirmininkas ir atsakingasis sekretorius.

15. Komisijos pirmininkas:

15.1. šaukia Komisijos posėdžius, sudaro jų darbotvarkę, vadovauja Komisijos posėdžiams;

15.2. išklauso Komisijos narių ir kitų posėdžio dalyvių nuomones, skiria nariams pavedimus;

15.3. kviečia į Komisijos posėdžius asmenis, susijusius su nagrinėjamu klausimu;

15.4. skaito pranešimus savivaldybės tarybos posėdžiuose Komisijos veiklos klausimais;

15.5. kiekvienais metais už Komisijos veiklą atsiskaito savivaldybės tarybai.

16. Atsakingasis sekretorius:

16.1. praneša Komisijos nariams ir asmenims, susijusiems su Komisijos nagrinėjamu klausimu, apie posėdžio laiką ir vietą;

16.2. rengia ir ne vėliau kaip prieš 1 darbo dieną iki posėdžio pateikia Komisijos nariams posėdžio medžiagą;

16.3. rengia posėdžių protokolus ir kitus reikalingus dokumentus, susijusius su Komisijos veikla;

16.4. vykdo Komisijos pirmininko pavedimus.

17. Komisijos narys turi teisę:

17.1. dalyvauti Komisijai rengiant ir svarstant klausimus, balsuoti dėl svarstomų klausimų;

17.2. siūlyti kviesti į Komisijos posėdžius reikalingus asmenis;

17.3. susipažinti prieš posėdį su posėdžio medžiaga;

17.4. pareikšti pastabas ir teikti pasiūlymus dėl Komisijos posėdžio protokolo per tris dienas nuo jo pasirašymo.

18. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Dėl svarbių priežasčių negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje Komisijos narys gali raštu  pateikti savo nuomonę dėl svarstomų klausimų, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą. Esant galimybei Komisijos posėdis Komisijos pirmininko ir Komisijos narių  susitarimu gali vykti ir naudojantis telekomunikacijų galiniais įrenginiais.

19. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti savivaldybės tarybai jį pakeisti.

20. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu, jei už jį balsavo dauguma posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą lemia Komisijos pirmininko balsas.

21. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.

22. Jeigu dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į posėdžio protokolą.

 

IV SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS TARYBOS NARIO elgesio tyrimas

 

23. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:

23.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme nustatytų savivaldybės tarybos narių elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje savivaldybės tarybos narys eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose savivaldybės tarybos nariui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);

23.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą pažeidimą.

24. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo Nuostatų 23 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai.

25. Anoniminiai skundai nenagrinėjami.

26. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas savivaldybės tarybos nario laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai jis yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę;

Punkto pakeitimai:

Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838

 

27. Prireikus Komisija gali, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui, pratęsti Nuostatų 26 punkte nustatytą tyrimo terminą;

Punkto pakeitimai:

Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838

 

28. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja savivaldybės tarybos narį apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo savivaldybės tarybos nario iki pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą savivaldybės tarybos nariui įteikia asmeniškai arba išsiunčia elektroniniu paštu.

29. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima Nuostatų 39 punkte numatytą sprendimą.

30. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta savivaldybės tarybos nariui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimą.

31. Savivaldybės tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:

31.1. teikti Komisijai paaiškinimus, prašymus ir įrodymus;

31.2. baigus tyrimą susipažinti su tyrimo metu surinkta medžiaga;

31.3. dalyvauti Komisijos posėdžiuose.

32. Savivaldybės tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimuosius giminaičius.

33. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos savivaldybės tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veikla ir dėl to viešai atsiprašė.

34. Kartotiniai skundai apie galimą savivaldybės tarybos nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas gali būti neteisingas. Dėl kartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti kartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal Nuostatuose nustatytas procedūras.

 

V SKYRIUS

Komisijos teisės ir pareigos

 

35. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:

35.1. apklausti valstybės politiką, kurio elgesys tiriamas, ir kitus asmenis, susijusius su valstybės politiko tiriamu elgesiu ar politine veikla;

35.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie savivaldybės tarybos nario galimai padarytą pažeidimą;

35.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) ir kitą tyrimui reikalingą informaciją;

35.4. prireikus nuvykti į įvykio vietą;

35.5. pasitelkti kitus specialistus.

36. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:

36.1. vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais teisės aktais;

36.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;

36.3. nenaudoti Nuostatų 36.2 papunktyje nurodytų duomenų ar žinių asmeninei ar kitų asmenų naudai;

36.4. kol Komisija nebaigia tyrimo, niekam neteikti jokios informacijos apie vykdomo tyrimo aplinkybes, su tyrimu susijusius asmenis, turimą medžiagą, duomenis.

37. Nuostatų 36 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems  darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.

38. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų ir išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados.

 

VI SKYRIUS

Komisijos sprendimai ir jų paskelbimas

 

39. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:

39.1. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys nepažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytų savivaldybės tarybos elgesio principų ar reikalavimų;

39.2. konstatuoti, kad savivaldybės tarybos narys pažeidė Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme  ar institucijos, kurioje jis eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytus savivaldybės tarybos nario elgesio principus ar reikalavimus;

39.3. rekomenduoti savivaldybės tarybos nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme ar institucijos, kurioje savivaldybės tarybos narys  eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose ar kituose teisės aktuose nustatytais savivaldybės tarybos nario elgesio principais ar reikalavimais;

39.4. rekomenduoti viešai atsiprašyti;

39.5. įtarusi, kad yra nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai.

40. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, ir savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas.

41. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija.

42. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.

43. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami  savivaldybės interneto svetainėje.

44. Komisijos priimtas sprendimas dėstomas taip:

44.1. įžanginėje dalyje nurodoma: sprendimo priėmimo data ir vieta; Komisijos pavadinimas; posėdyje dalyvavę asmenys; savivaldybės tarybos nario, kurio veikla tiriama, vardas, pavardė ir pareigos; tiriami savivaldybės tarybos nario veiksmai;

44.2. aprašomojoje (motyvuojamojoje) dalyje nurodoma: Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės; savivaldybės tarybos nario, kurio veikla tiriama, paaiškinimai; įrodymai, kuriais grindžiamos Komisijos išvados; argumentai, dėl kurių atmetami tam tikri teiginiai; nuorodos į konkrečias teisines normas, kurios buvo taikomos tiriant;

44.3. rezoliucinėje dalyje nurodoma: Komisijos išvada dėl svarstomo savivaldybės tarybos nario veiksmų ir teisės aktas, kuriuo vadovaujantis priimtas sprendimas.

45. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo  savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio priimtas sprendimas, dienos.

Punkto pakeitimai:

Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838

 

VII SKYRIUS

baigiamosios nuostatos

 

46. Komisijos nariai už Nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

47. Komisija ne rečiau kaip kartą per metus pateikia metų veiklos ataskaitą savivaldybės tarybai.

48. Nuostatai gali būti keičiami, pildomi pasikeitus Lietuvos Respublikos įstatymams ir kitiems teisės aktams.

________________________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Joniškio rajono savivaldybės taryba, Sprendimas

Nr. T-253, 2019-12-19, paskelbta TAR 2019-12-20, i. k. 2019-20838

Dėl Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2019 m. rugpjūčio 29 d. sprendimo Nr. T-164 „Dėl Joniškio rajono savivaldybės etikos komisijos nuostatų patvirtinimo“ pakeitimo