Suvestinė redakcija nuo 2017-09-27 iki 2019-01-16

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2015-12-08, i. k. 2015-19456

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS KONTROLierius

 

ĮSAKYMAS

DĖL SAVIVALDYBIŲ KONTROLIERIŲ (SAVIVALDYBIŲ KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBŲ) ATLIEKAMŲ AUDITŲ IŠORINĖS PERŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 7 d. Nr. V-248

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymo 9 straipsnio 5 dalimi:

1. Tvirtinu Savivaldybių kontrolierių (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų) atliekamų auditų išorinės peržiūros tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos valstybės kontrolieriaus 2006 m. birželio 30 d. įsakymą Nr. V-91 „Dėl Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos atliekamo audito išorinės peržiūros tvarkos tvirtinimo“ su visais jo pakeitimais ir papildymais.

3. Įpareigoju Bendrųjų reikalų departamento Informacijos skyriaus vyriausiąją specialistę Audronę Desiatnikienę šį įsakymą teisės aktų nustatyta tvarka paskelbti Teisės aktų registre.

 

 

 

Valstybės kontrolierius                                                                                    Arūnas Dulkys

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos valstybės

kontrolieriaus 2015 m. gruodžio 7 d.

įsakymu Nr. V-248

 

SAVIVALDYBIŲ KONTROLIERIŲ (SAVIVALDYBIŲ KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBŲ) ATLIEKAMŲ AUDITŲ IŠORINĖS PERŽIŪROS

TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

1. Savivaldybių kontrolierių (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų) atliekamų auditų išorinės peržiūros tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato Valstybės kontrolės pareigūnų atliekamų savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) auditų išorinės peržiūros (toliau – peržiūra) apimtį, plano parengimą, atlikimą ir rezultatų pateikimą.

2. Peržiūros tikslas – įvertinti savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) sukurtą audito kokybės kontrolės sistemą ir atlikto audito kokybę, pareikšti dėl to nuomonę ir pateikti informaciją.

3. Peržiūrą atlieka ir peržiūros planą parengia Valstybės kontrolės departamento, kurio kompetencijai yra priskirtos savivaldybių kontrolierių (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų) auditų išorinės peržiūros funkcijos, pareigūnai. Prireikus, peržiūrai atlikti gali būti pasitelkiami ir kitų Valstybės kontrolės departamentų pareigūnai.

4. Valstybės kontrolės pareigūnai atlikdami peržiūrą vadovaujasi šio aprašo 7 punkte nurodytais teisės aktais, valstybės kontrolieriaus patvirtintomis metodikomis ir šiuo aprašu. Valstybės kontrolės pareigūnas, prieš pradėdamas peržiūrą, pasirašo nešališkumo ir nepriklausomumo deklaraciją.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

5. Valstybės kontrolės atliekamoje peržiūroje stebėtojų teisėmis turi teisę dalyvauti ir Savivaldybių kontrolierių asociacijos deleguoti atstovai (savivaldybių kontrolieriai, savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų valstybės tarnautojai).

6. Peržiūros metu savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba) privalo sudaryti tinkamas sąlygas Valstybės kontrolės pareigūnams atlikti peržiūrą, gauti reikalingus dokumentus ir informaciją bei raštiškus paaiškinimus.

7. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, valstybės kontrolieriaus 2002 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-26 patvirtintais Valstybinio audito reikalavimais, atsižvelgiant į Tarptautinės buhalterių federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos išleistus tarptautinius audito standartus, 1-ąjį tarptautinį kokybės kontrolės standartą, tarptautinius aukščiausiųjų audito institucijų standartus.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

II. PERŽIŪROS APIMTIS IR PLANO PARENGIMAS

 

8. Peržiūra apima savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) sukurtos audito kokybės kontrolės sistemos ir atlikto finansinio ir (ar) veiklos auditų kokybės įvertinimą ir atliekama dviem lygiais: savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) ir konkretaus audito.

9. Savivaldybės kontrolieriai (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) peržiūrai atrenkami ne rečiau kaip kartą per šešerius metus, išskyrus atvejus, kai dėl objektyvių priežasčių negalima atlikti peržiūros. Laikotarpis tarp peržiūrų gali būti sutrumpinamas iki trejų metų, jeigu paskutinės peržiūros metu buvo įvertinta, kad savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) sukurta audito kokybės kontrolės sistema turi reikšmingų trūkumų ir (ar) atlikto audito rezultatai buvo įvertinti III ar IV lygiu. Tais atvejais, kai dėl savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) veiklos ar kitų aplinkybių Valstybės kontrolės pareigūnui buvo apribota galimybė atlikti peržiūrą, peržiūra gali būti atliekama ateinančiais kalendoriniais metais.

10. Peržiūrai atlikti rengiamas peržiūros planas. Jis rengiamas kiekvienais kalendoriniais metais ir derinamas su valstybės kontrolieriaus įsakymu sudaryta Valstybinio audito metodikos ir kokybės komisija. Peržiūros planas teikiamas tvirtinti valstybės kontrolieriui ne vėliau kaip iki kalendorinių metų sausio 20 dienos.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

11. Peržiūrai auditai paprastai atrenkami iš praėjusiais metais baigtų finansinių ir (ar) veiklos auditų. Prireikus, jeigu atliekant peržiūrą buvo pastebėta audito atlikimo trūkumų, gali būti atrinkti ir po paskutinės peržiūros baigti auditai.

12. Peržiūros plane pateikiama ši informacija: peržiūrai atrinkti savivaldybių kontrolieriai (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybos); peržiūrai atrinkti finansiniai ir (ar) veiklos auditai; peržiūrą atliksiantys Valstybės kontrolės pareigūnai; peržiūros ataskaitų ir peržiūrų apibendrinimo ataskaitos pateikimo terminai ir kita peržiūrai aktuali informacija.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

13. Apie valstybės kontrolieriaus patvirtintą peržiūros planą Savivaldybių kontrolierių asociacija informuojama Valstybės kontrolės raštu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šio plano patvirtinimo.

14. Savivaldybių kontrolierių asociacija ne vėliau kaip per 7 darbo dienas nuo peržiūros plano gavimo dienos informuoja Valstybės kontrolę apie Savivaldybių kontrolierių asociacijos skiriamus atstovus, dalyvausiančius peržiūroje stebėtojų teisėmis.

15. Savivaldybių kontrolierių asociacija negali skirti atstovų, einančių pareigas savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje, kuri yra įtraukta į peržiūros planą. Savivaldybių kontrolierių asociacijai neskyrus atstovų, peržiūrą atlieka tik Valstybės kontrolės pareigūnai.

 

 

III. PERŽIŪROS ATLIKIMAS

16. Savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba) prieš peržiūros atlikimą informuojamas Valstybės kontrolės raštu. Jame pateikiama: valstybės kontrolieriaus patvirtintas peržiūros planas, atrinkti peržiūrai auditai, peržiūrą atliksiantys Valstybės kontrolės pareigūnai ir peržiūroje stebėtojų teisėmis dalyvausiantys Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai. Taip pat paprašoma pateikti peržiūrai reikalingus dokumentus.

17. Peržiūrą atliekantys Valstybės kontrolės pareigūnai turi teisę iš savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) gauti atliktų auditų ataskaitas ir (ar) išvadas, darbo dokumentus, kitus su peržiūra susijusius dokumentus ir informaciją, reikiamus paaiškinimus raštu ar elektroniniu paštu.

18. Stebėtojo teisėmis peržiūroje dalyvaujantys Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai turi teisę susipažinti su peržiūrai pateiktais dokumentais, dalyvauti peržiūros metu vyksiančiuose susitikimuose, peržiūros ataskaitos projekto aptarime, išsakyti savo nuomonę svarstomais klausimais.

19. Peržiūrai atlikti, audito kokybės kontrolės sistemai ir atlikto audito kokybei įvertinti yra naudojami klausimynai (šio aprašo 1–3 priedai), kuriuos užpildo peržiūrą atliekantys Valstybės kontrolės pareigūnai. Peržiūroje naudojamiems klausimynams turi pritarti Valstybinio audito metodikos ir kokybės komisija.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

20. Atliekant audito kokybės kontrolės sistemos vertinimą savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) lygiu, susipažįstama su audito kokybės užtikrinimo politika ir procedūromis, jų veikimu, siekiant įsitikinti, ar sukurta audito kokybės kontrolės sistema yra veiksminga ir užtikrina, kad visi auditai būtų atliekami pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus. Baigus peržiūrą, savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) lygiu pateikiamas sukurtos audito kokybės kontrolės sistemos įvertinimas.

21. Galimi audito kokybės kontrolės sistemos įvertinimai:

21.1. „Be trūkumų“ – kai kokybės kontrolės sistemoje nebuvo nustatyta jokių trūkumų, o savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) sukurta kokybės kontrolės sistema yra veiksminga ir užtikrina, kad visi auditai būtų atliekami pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus.

21.2. „Su trūkumais“ – kai kokybės kontrolės sistemoje buvo nustatyta trūkumų, tačiau iš esmės savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) sukurta kokybės kontrolės sistema yra veiksminga ir užtikrina, kad visi auditai būtų atliekami pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus.

21.3. „Su reikšmingais trūkumais“ – kai kokybės kontrolės sistemoje nustatyta reikšmingų trūkumų arba nėra sukurta kokybės kontrolės sistemos, kuri būtų veiksminga ir užtikrintų, kad visi auditai būtų atliekami pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus.

22. Atliekant auditų peržiūrą konkretaus audito lygiu vertinama, ar auditai buvo atlikti pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus, ar audito etapų darbai, audito procedūros ir peržiūra buvo išsamūs, atlikti laiku, pagrįsti pakankamais ir tinkamais audito įrodymais ir tinkamai dokumentuoti. Baigus peržiūrą konkretaus audito lygiu, pateikiamas audito kokybės įvertinimas.

23. Galimi audito kokybės įvertinimo lygiai:

23.1. I lygis – visais reikšmingais atžvilgiais pakankamais ir tinkamais audito įrodymais pagrįsta audito ataskaita ir (ar) išvada, savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) pastebėjimai, išvados ir rekomendacijos pagrįstos, auditas atliktas vadovaujantis auditą reglamentuojančiais teisės aktais;

23.2. II lygis – audito įrodymai pakankami ir tinkami tiek, kad jais būtų galima pagrįsti pateiktą audito ataskaitą ir (ar) išvadą, savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) pastebėjimai, išvados ir rekomendacijos pagrįstos, tačiau yra nereikšmingų nukrypimų nuo auditą reglamentuojančių teisės aktų;

23.3. III lygis – audito įrodymai pakankami ir tinkami tiek, kad jais būtų galima pagrįsti pateiktą audito ataskaitą ir (ar) išvadą, tačiau yra reikšmingų nukrypimų nuo auditą reglamentuojančių teisės aktų;

23.4. IV lygis – audito įrodymai nėra tiek pakankami ir tinkami, kad jais būtų galima pagrįsti pateiktą audito ataskaitą ir (ar) išvadą ir yra reikšmingų nukrypimų nuo auditą reglamentuojančių teisės aktų.

24. Tais atvejais, kai dėl savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) veiklos ar kitų aplinkybių Valstybės kontrolės pareigūnui buvo apribota galimybė atlikti peržiūrą, jis gali atsisakyti pateikti įvertinimą dėl audito kokybės kontrolės sistemos ir (ar) atlikto audito kokybės.

IV. PERŽIŪROS REZULTATŲ PATEIKIMAS

25. Valstybės kontrolės pareigūnas, baigęs peržiūrą, jos rezultatus pateikia peržiūros ataskaitoje, kuri įforminama valstybės kontrolieriaus nustatyta tvarka. Šioje ataskaitoje pateikiama informacija apie atliktos peržiūros apimtį ir jos metu nustatytus dalykus, aiškiai suformuluojami peržiūros įvertinimai dėl savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) sukurtos audito kokybės kontrolės sistemos ir tam tikro audito kokybės, pateikiamos savivaldybės kontrolieriui (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai) rekomendacijos dėl nustatytų trūkumų šalinimo ar kitų pastebėjimų. Peržiūros ataskaitoje gali būti pateikta ir kita, Valstybės kontrolės pareigūno nuomone, reikalinga informacija apie peržiūros rezultatus.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

26. Peržiūros ataskaitos projektas derinamas su savivaldybės kontrolieriumi (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba). Savivaldybės kontrolierius per 5 darbo dienas nuo ataskaitos projekto gavimo turi teisę raštu pateikti savo pastabas, papildomus dokumentus ir (ar) pageidavimą organizuoti ataskaitos projekto aptarimą. Šį aptarimą inicijuoti turi teisę ir peržiūrą atliekantis Valstybės kontrolės pareigūnas. Aptarime kviečiami dalyvauti ir kiti peržiūroje dalyvavę asmenys (Savivaldybių kontrolierių asociacijos atstovai, dalyvaujantys stebėtojų teisėmis), esant poreikiui, ir kiti specialių žinių turintys Valstybės kontrolės pareigūnai ar tarnautojai. Gavęs pastabų, papildomų dokumentų ir kitą papildomą informaciją, Valstybės kontrolės pareigūnas įvertina jų pagrįstumą ir prireikus patikslina peržiūros ataskaitos projektą.

27. Peržiūros ataskaitą pasirašo peržiūrą atlikusio Valstybės kontrolės departamento, kuriam yra pavesta atlikti savivaldybių kontrolierių (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų) išorinės peržiūros funkcijas, direktorius ir peržiūrą atlikę Valstybės kontrolės pareigūnai. Peržiūros rezultatus (peržiūros ataskaitas ir audito kokybės kontrolės sistemos bei atlikto audito kokybės įvertinimus) tvirtina Valstybinio audito metodikos ir kokybės komisija. Peržiūros ataskaita pateikiama savivaldybės kontrolieriui (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybai). Apie peržiūros rezultatus informuojama ir savivaldybės taryba, kuriai yra atskaitingas peržiūroje dalyvavęs savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba).

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

28. Pabaigus peržiūras, Valstybės kontrolės departamentas, kuriam pavesta atlikti savivaldybių kontrolierių (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų) išorinės peržiūros funkcijas, parengia peržiūrų apibendrinimo ataskaitą, kurią pasirašo departamento direktorius. Ataskaitoje susisteminama ir apibendrinama peržiūrų ataskaitose pateikta informacija, nurodomi gerosios audito praktikos pavyzdžiai ir kita naudinga peržiūrai informacija, pateikiamos rekomendacijos Savivaldybių kontrolierių asociacijai ar kitiems subjektams. Parengta peržiūrų apibendrinimo ataskaita teikiama tvirtinti Valstybinio audito metodikos ir kokybės komisijai ir susipažinti valstybės kontrolieriui.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

29. Peržiūrų apibendrinimo ataskaita siunčiama Lietuvos Respublikos Seimo Audito komitetui, Savivaldybių kontrolierių asociacijai ir, esant poreikiui, kitiems suinteresuotiems subjektams. Ataskaita viešai skelbiama Valstybės kontrolės interneto svetainėje adresu www.vkontrole.lt.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

V. REKOMENDACIJŲ ĮGYVENDINIMO STEBĖSENA

30. Savivaldybės kontrolierius (savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba) privalo pateikti raštu Valstybei kontrolei informaciją apie peržiūros ataskaitoje pateiktų rekomendacijų įgyvendinimą per 7 kalendorines dienas įgyvendinus rekomendaciją. Informacija apie rekomendacijų įgyvendinimą naudojama stebėti savivaldybės kontrolieriaus (savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos) veiklos pažangą.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

31. Informaciją apie peržiūrų apibendrinimo ataskaitoje pateiktų rekomendacijų įgyvendinimą per 7 kalendorines dienas įgyvendinus rekomendaciją teikia Valstybės kontrolei tie subjektai, kuriems jos buvo pateiktos įgyvendinti.

Punkto pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

------------------------------------


 

Savivaldybių kontrolierių (savivaldybių

kontrolės ir audito tarnybų) atliekamų auditų

išorinės peržiūros tvarkos aprašo

1 priedas

________________________________________________________________________________

(Dokumento sudarytojas: įstaigos pavadinimas, struktūrinio padalinio pavadinimas)

 

AUDITO KOKYBĖS UŽTIKRINIMO POLITIKOS IR PROCEDŪRŲ VERTINIMAS SAVIVALDYBĖS KONTROLIERIAUS (SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOS) LYGIU*

 

________________

(Dokumento sudarymo data)

______

(Dokumento sudarymo vieta)

Eil. Nr.

Vertinamas klausimas

Valstybės kontrolės pareigūno vertinimas

1.

ATSAKOMYBĖ UŽ AUDITO KOKYBĘ SAVIVALDYBĖS KONTROLĖS IR AUDITO TARNYBOJE

1.1.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba turi patvirtinusi savo kokybės kontrolės politiką, kurioje yra procedūros, skirtos sukurti ir palaikyti kokybės kontrolės sistemą, užtikrinančią atliekamo audito kokybę?

(1-ojo tarptautinio kokybės kontrolės standarto (toliau – TKKS) 17, 18 dalys)

Komentaras:

1.2.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos personalas supažindintas su šia politika?

(1-ojo TKKS 17 dalis)

Komentaras:

1.3.

Jei savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje yra asmuo ar asmenys, paskirti atsakingais už kokybės kontrolės įgyvendinimą, ar kokybės kontrolės politika užtikrina, kad toks asmuo ar asmenys turi pakankamos ir tinkamos patirties ir gebėjimų, kad galėtų prisiimti šią atsakomybę?
(1-ojo TKKS 19 dalis)

Komentaras:

1.4.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, pagal kurią reikalaujama užtikrinti kokybės kontrolės sistemos dokumentų saugojimo laikotarpį, kuris yra pakankamas, kad būtų galima atlikti stebėsenos procedūras, siekiant įvertinti, kaip savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba atitinka savo kokybės kontrolės sistemą?

(1-ojo TKKS 58 dalis)

Komentaras:

2.

ETIKOS REIKALAVIMAI IR NEPRIKLAUSOMUMAS

2.1.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad jos personalas laikytųsi taikomų etikos reikalavimų?

(1-ojo TKKS 20 dalis, Finansinio ir teisėtumo audito vadovo (toliau – FTAV) 3 skyriaus 1 dalis)

Komentaras:

2.2.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, kuri leidžia nustatyti ir įvertinti aplinkybes ir santykius, keliančius grėsmę nepriklausomumui, ir imtis atitinkamų veiksmų, kad šios grėsmės būtų pašalintos arba sumažintos iki priimtino lygio?

(1-ojo TKKS 21, 22 dalys)

Komentaras:

2.3.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, pagal kurią reikalaujama prieš kiekvieną audito užduotį iš auditą atliekančių tarnybos darbuotojų surinkti rašytinius patvirtinimus, kad jie atitinka nepriklausomumo reikalavimus?

(1-ojo TKKS 24 dalis, FTAV 3 skyriaus 2 dalis)

Komentaras:

3.

ŽMOGIŠKIEJI IŠTEKLIAI

3.1.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad joje dirba pakankamai darbuotojų, turinčių reikiamą kompetenciją, kad atliktų užduotis pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus?

(1-ojo TKKS 29 dalis)

Komentaras:

3.2.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, pagal kurią paskiriami tinkami darbuotojai, turintys reikiamą kompetenciją atlikti užduotis pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus?

(1-ojo TKKS 31 dalis)

Komentaras:

3.3.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos darbuotojų kvalifikacijos kėlimą?

(1-ojo TKKS 29 dalis, Vietos savivaldos įstatymo 27 str. 9 d. 2 p., Valstybės tarnybos įstatymo 45–47 str.)

Komentaras:

4.

UŽDUOČIŲ ATLIKIMAS

4.1.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad auditas atliekamas pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus, apima audito kokybės nuoseklumo skatinimo klausimus?

(1-ojo TKKS 32 dalies a punktas) ]

Komentaras:

4.2.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad auditas atliekamas pagal auditą reglamentuojančius teisės aktus, apima audito priežiūros klausimus?

(1-ojo TKKS 32 dalies b punktas, Valstybinio audito reikalavimų (toliau – VAR) 108–109 punktai)

Komentaras:

4.3.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika apima su vidine peržiūra susijusius klausimus, paremtus tuo, kad mažiau patyrusių grupės narių darbą peržiūrėtų labiau patyrę užduoties grupės nariai?

(1-ojo TKKS 32 dalies c punktas ir 33 dalis, VAR 110 punktas)

Komentaras:

4.4.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, kuria būtų reikalaujama atlikti auditų vidines peržiūras?

(1-ojo TKKS 35 dalis, VAR 110 punktas)

Komentaras:

4.5.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, kuria būtų užtikrinama, kad audito vidinės peržiūros būtų baigtos iki audito pabaigos?

(1-ojo TKKS 36 dalis)

Komentaras:

4.6.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, kuria būtų užtikrinama, kad audito vidinės peržiūros būtų tinkamai dokumentuotos?

(1-ojo TKKS 42 dalis)

Komentaras:

4.7.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika užtikrina, kad  audito peržiūras atliekantys asmenys būtų tinkamos kvalifikacijos ir  yra nepriklausomi nuo užduoties?

(1-ojo TKKS 39 dalis)

Komentaras:

4.8.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad sudėtingais ar ginčytinais klausimais yra tinkamai konsultuojamasi?

(1-ojo TKKS 34 dalis)

Komentaras:

4.9.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, kuria nustatyti terminai, per kuriuos turi būti sudarytos galutinės audito bylos po to, kai buvo parengtos audito ataskaitos ir / ar audito išvados?

(1-ojo TKKS 45 dalis, FTAV 4 skyriaus 12 dalis)

Komentaras:

4.10.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti darbo dokumentų konfidencialumą, saugų laikymą nustatytą laikotarpį, vientisumą, pasiekiamumą ir atkūrimą?

(1-ojo TKKS 46 ir 47 dalys, FTAV 4 skyriaus 4 dalis, VAR 91 punktas)

Komentaras:

4.11.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad būtų atliekama stebėsena, kaip įgyvendinamos savivaldybės kontrolės ir audito tarnybos teiktos rekomendacijos?

(VAR, 104–105 punktai)

Komentaras:

5.

STEBĖSENA

5.1.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegtas stebėsenos procesas, skirtas įsitikinti, kad politika, susijusi su kokybės kontrolės sistema, yra tinkama, pakankama ir veikia efektyviai?

(1-ojo TKKS 48 dalis)

Komentaras:

5.2.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje yra vertinami stebėsenos proceso metu pastebėti kokybės kontrolės sistemos trūkumai?

(1-ojo TKKS 49 dalis)

Komentaras:

5.3.

Ar savivaldybės kontrolės ir audito tarnyboje įdiegta politika, skirta užtikrinti, kad esant įtarimų, kad tarnybos atliktas darbas neatitinka audito atlikimą reglamentuojančių teisės aktų arba nesilaikoma kokybės kontrolės sistemos reikalavimų, būtų imamasi tinkamų veiksmų?

(1-ojo TKKS 55 dalis)

Komentaras:

 

* Savivaldybės kontrolės ir audito tarnybose, kuriose dirba nedaug darbuotojų, ir tais atvejais, kai išorės audito funkcijas įgyvendina vienas savivaldybės kontrolierius, gali būti neįmanoma visa apimtimi įgyvendinti 1-ojo tarptautinio kokybės kontrolės standarto reikalavimų, todėl peržiūrą atliekantis asmuo turi įvertinti ir šio standarto nuostatas dėl jų taikymo mažesnėms audito įmonėms. Taip pat turi atsižvelgti ir prireikus pritaikyti peržiūrai aktualias teisės aktų, reglamentuojančių išorės auditų atlikimą, redakcijas.

 

 

Klausimyną užpildė

 

_________________________         ___________________                        __________________________

(Departamentas ir pareigos)                                              (Parašas)                                                              (Vardas ir pavardė)

Priedo pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

 

 

 

Savivaldybių kontrolierių (savivaldybių

kontrolės ir audito tarnybų) atliekamų

auditų išorinės peržiūros tvarkos aprašo

2 priedas

 

________________________________________________________________________________

(Dokumento sudarytojas: įstaigos pavadinimas, struktūrinio padalinio pavadinimas)

 

 

FINANSINIO AUDITO, ATLIKTO

___________________________________,

(Audituojamo subjekto pavadinimas)

__________ AUDITO ATASKAITOS ____________

(Data)                                                    (Numeris)

 

IŠORINĖS PERŽIŪROS KLAUSIMYNAS*

 

________________

(Dokumento sudarymo data)

______

(Dokumento sudarymo vieta)

 

Eil. Nr.

Vertinamas klausimas

Valstybės kontrolės pareigūno vertinimas

1.

AUDITO PLANAVIMAS

1.1.

Susipažinimas su audituojamu subjektu ir jo aplinka, įskaitant subjekto vidaus kontrolę.

Audituojamo subjekto veikla ir jos ypatumai

315-asis tarptautinis audito standartas (toliau – TAS); 230-asis TAS; 600-asis TAS

1.1.1.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino ir įvertino informaciją apie audituojamą subjektą ir jo veiklą:

(315-ojo TAS 11 dalis, Finansinio ir teisėtumo audito vadovo (toliau – FTAV) 7 skyriaus 4 ir 5 dalys)

1.1.1.1.

audituojamos grupės valdymą ir struktūrą;

Komentaras:

1.1.1.2.

biudžeto programas (atliko jų analizę);

Komentaras:

1.1.1.3.

grupės komponentų veiklos ypatumus;

Komentaras:

1.1.1.4.

 

audituojamo subjekto ar grupės komponentų įsteigtus (savarankiškai ar su kitais steigėjais) VĮ, VšĮ, UAB, AB ir kt., jei tokių yra;

 

Komentaras:

1.1.1.5.

turto valdymo, naudojimo ir disponavimo ypatumus grupėje.

 

Komentaras:

Taikoma apskaitos sistema

315-asis TAS; 230-asis TAS; 600-asis TAS

1.1.2.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino ir įvertino informaciją apie buhalterinės apskaitos organizavimą audituojamame subjekte (ir reikšminguose grupės komponentuose):

(315-ojo TAS 11 dalis, 600-ojo TAS 12 ir 17 dalys, FTAV 7 skyriaus 6 dalis)

1.1.2.1

apskaitos politiką, jos keitimus, taikomą sąskaitų planą ir naudojamus buhalterinės apskaitos dokumentus;

Komentaras:

1.1.2.2.

teikiamų ataskaitų rinkinius, atliko jų analizę pagal apskaitos sritis, susipažino su grupės konsolidavimo schema ir tvarka.

Komentaras:

Susijusių šalių, apgaulės ir korupcijos rizikos vertinimas

230-asis TAS; 240-asis TAS; 315-asis TAS; 550-asis TAS

1.1.3.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino ir įvertino informaciją apie audituojamo subjekto sandorius tarp susijusių šalių?

(550-ojo TAS 4 ir 11 dalys)

Komentaras:

1.1.4.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino ir įvertino informaciją apie sritis, kuriose gali būti padidinta apgaulės ir korupcijos rizika?

(240-ojo TAS 15 ir 16 dalys)

Komentaras:

Informacinių sistemų vertinimas

230-asis TAS; 315-asis TAS

1.1.5.

Ar yra įrodymų, kad buvo įvertintas audituojamo subjekto (esant poreikiui – ir grupės komponentų) auditui aktualių informacinių sistemų sudėtingumas ir, esant poreikiui, pasitelkta IT auditorių (jei IS turi įtakos finansiniam ir teisėtumo auditui)?

(315-ojo TAS 18 dalis, 620-ojo TAS 7 dalis, FTAV 7 skyriaus 20 dalis, FTAV 11 skyriaus 3 dalis)

Komentaras:

1.1.6.

Ar yra įrodymų, kad buvo įvertinta audituojamo subjekto (prireikus – ir grupės komponentų) informacinių technologijų bendroji vidaus kontrolė ir kontrolės procedūros?

(315-ojo TAS 21 dalis, FTAV 7 skyriaus 20 dalis)

Komentaras:

1.1.7.

Ar yra įrodymų, kad buvo surinkta / atnaujinta ir įvertinta informacija apie audituojamo subjekto (prireikus – ir grupės komponentų) apskaitoje naudojamus ar su apskaita susijusius informacinių sistemų modulius (taikomąsias apskaitos programas) ir jų kontrolės procedūras?

(FTAV 8 skyriaus 5 dalis)

Komentaras:

Ankstesnių auditų rezultatų įvertinimas

230-asis TAS; 315-asis TAS

1.1.9.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino ir įvertino informaciją apie atliktus ankstesnius auditus audituojamame subjekte: nustatytus iškraipymus, jų pašalinimą, ištaisymą, rekomendacijų įgyvendinimą?

(510-ojo TAS 5 ir 6 dalys, FTAV 7 skyriaus 8 dalis, Valstybinių audito reikalavimų (toliau – VAR) 30 punktas)

Komentaras:

Susipažinimas su audituojamo subjekto vidaus kontrolės aplinka ir kontrolės procedūromis

230-asis TAS; 315-asis TAS

1.1.10.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino ir vertino informaciją apie auditui aktualią subjekto vidaus kontrolės aplinką ir įvertino galimybę gauti kontrolės patikimumą?

(315-ojo TAS 12–14 dalys, FTAV 7 skyriaus 10 dalis)

Komentaras:

1.1.11.

Jei savivaldybės kontrolierius įvertino, kad yra galimybė gauti kontrolės patikimumą, ar savivaldybės kontrolierius surinko / atnaujino informaciją apie auditui svarbias kontrolės procedūras?

(FTAV 7 skyriaus 10 dalis)

Komentaras:

Susipažinimas su vidaus audito funkcija bei išorės ekspertų / išorės auditorių atliktu darbu

230-asis TAS; 610-asis TAS; 620-asis TAS

1.1.12.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius susipažino su vidaus audito funkcija ir įvertino galimybę pasinaudoti vidaus auditorių atliktu darbu?

(315-ojo TAS 23 dalis, 610-ojo TAS 15 ir 16 dalys, FTAV 10 skyriaus 1–8 dalys, VAR 30 ir 35 punktai)

Komentaras:

1.1.13.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius įvertino galimybę pasinaudoti išorės ekspertų / išorės auditorių atliktu darbu?

(620-ojo TAS 7 dalis, FTAV 11 skyriaus 2, 4, 10 dalys, VAR 34 punktas)

Komentaras:

Reikšmingo iškraipymo rizikos nustatymas ir įvertinimas

230-asis TAS; 315-asis TAS

1.1.14.

Ar pagal audito planavimo dokumentuose pateiktą informaciją nustatyta ir įvertinta reikšmingo iškraipymo rizika ataskaitų duomenims ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisėtumui?

(315-ojo TAS 5–6, 25 ir 26 dalys, FTAV 7 skyriaus 23–25 dalys, VAR 29 punktas)

Komentaras:

1.2.

Reikšmingumas

230-asis TAS; 320-asis TAS; 600-asis TAS

1.2.1.

Ar yra įrodymų, kad planuojant auditą pagrįstai pasirinktas kiekybinis reikšmingumas ir darbinis reikšmingumas (planavimo tikslumas)?

(320-ojo TAS 10 ir 11 dalys, 600-ojo TAS 21–23 dalys, FTAV 9 skyriaus 4–11, 17–20 dalys, VAR 7 reikalavimas)

Komentaras:

1.2.2.

Jei planuojant auditą nustatytas kokybinis reikšmingumas, ar nurodytos aplinkybės, kurioms esant jis pasirinktas?

(320-ojo TAS 6 dalis, FTAV 9 skyriaus 12–16 dalys, VAR 7 reikalavimas)

Komentaras:

1.3.

Audito strategija ir programos

230-asis TAS; 300-asis TAS; 600-asis TAS

1.3.1.

Ar parengta audito strategija ir programos, kuriose numatyta audito apimtis, laikas ir audito procedūros, atsižvelgiant į planavimo metu nustatytus dalykus?

(300-ojo TAS 7–9 dalys, 600-ojo TAS 15 dalis, FTAV 12 skyriaus 4–5, 7, 10–12 dalys, VAR 36–37 punktai)

Komentaras:

1.3.2.

Ar audito strategiją ir audito programas bei visus pakeitimus (jei tokių buvo) patvirtino audito proceso kontrolę vykdę pareigūnai?

(600-ojo TAS 16 dalis, FTAV 12 skyriaus 8 ir 13 dalys)

Komentaras:

1.3.3.

Ar planavimo dokumentai parengti laiku, juose pateikta informacija pagrįsta pakankamais ir tinkamais įrodymais?

(300-ojo TAS 12 dalis, 230-ojo TAS 7–11 dalys, FTAV 12 skyriaus 14 dalis)

Komentaras:

1.3.4.

Ar, pasikeitus aplinkybėms arba gavus papildomos svarbios informacijos, buvo atlikti audito strategijos ir / ar audito programų pakeitimai, nurodytos jų priežastys?

(300-ojo TAS 10 dalis ir 12 dalies c punktas, VAR 38 punktas)

Komentaras:

1.3.5.

Ar audito strategijoje yra nurodyta: 

(300-ojo TAS 8 dalis, FTAV 12 skyriaus 7 dalis)

1.3.5.1.

audito apimtis (audituojamos ataskaitos, finansiniai duomenys ir kita reikšminga informacija);

Komentaras:

1.3.5.2.

audito planavimo rezultatai;

Komentaras:

1.3.5.3.

visos audito sritys, kurioms bus sudaromos audito programos (nurodyta, kokias apskaitos ar teisėtumo sritis, komponentus ir kt. jos apima);

Komentaras:

1.3.5.4.

kita reikšminga informacija (audito grupės darbo organizavimas, informacija apie audito kokybės kontrolę).

Komentaras:

1.3.6.

Ar yra parengtos audito programos visoms strategijoje numatytoms audito sritims?

(FTAV 12 skyriaus 10 dalis)

Komentaras:

1.3.7.

Ar audito programose yra nurodyti pagrindiniai duomenys apie tiriamą visumą, planuojamus gauti tvirtinimus ir planuojamas atlikti audito procedūras?

(300-ojo TAS 9 dalis, FTAV 12 skyriaus 12 dalis)

Komentaras:

1.3.8.

Ar audito programose suplanuotos tinkamos audito procedūros taip, kad būtų galima gauti reikiamą patikimumo lygį ir reikiamus tvirtinimus?

(300-ojo TAS 9 dalies b punktas, 330-ojo TAS 6 ir 7 dalys, VAR 41 punktas)

Komentaras:

1.4.

Kiti audito planavimo klausimai

230-asis TAS; 260-asis TAS; 265-asis TAS

1.4.1.

Ar audituojamo subjekto vadovai audito metu buvo informuoti apie planuojamą audito apimtį ir atlikimo laiką, nustatytus vidaus kontrolės trūkumus, klaidas ir pažeidimus (jei tokių buvo)?

(260-ojo TAS 15 dalis, 265-ojo TAS 9–11 dalys)

Komentaras:

1.4.2.

Ar audito planavimo metu dokumentuoti reikšmingi pastebėjimai, dėl jų padarytos išvados ir svarbiausi profesiniai sprendimai?

(230-ojo TAS 8 dalies c punktas)

Komentaras:

2.

AUDITO ĮRODYMŲ SURINKIMAS IR VERTINIMAS

2.1.

Kontrolės testų atlikimas ir vertinimas

330-asis TAS; 500-asis TAS; 230-asis TAS

2.1.1.

Jeigu audito programoje (programose) buvo numatyta atlikti kontrolės testus, ar yra įrodymų, kad buvo atlikti visi audito programoje (programose) numatyti kontrolės testai?

(VAR 31 punktas)

Komentaras:

2.1.2.

Ar remiantis atliktų kontrolės testų rezultatais tinkamai nustatytas kontrolės patikimumas?

(330-ojo TAS 8–10 dalys, FTAV 8 skyriaus 2 dalis, VAR 32 punktas)

Komentaras:

2.1.3.

Jei planuotas kontrolės patikimumas nebuvo gautas, ar buvo atitinkamai pakeistos pagrindinės audito procedūros (padidintos apimtys ir / ar pasirinktos papildomos pagrindinės audito procedūros)?

(330-ojo TAS 17 dalis, VAR 40 punktas)

Komentaras:

2.2.

Pagrindinių audito procedūrų atlikimas ir vertinimas

230-asis TAS; 320-asis TAS; 330-asis TAS; 500-asis TAS; 501-asis TAS; 505-asis TAS; 510-asis TAS; 520-asis TAS; 540-asis TAS; 710-asis TAS

2.2.1.

Ar yra įrodymų, kad atliktos visos audito programose numatytos pagrindinės audito procedūros?

(VAR 31 punktas)

Komentaras:

2.2.2.

Ar yra įrodymų, kad atliekant finansinio audito pagrindines audito procedūras surinkti pakankami ir tinkami įrodymai, pagrindžiantys visus atskaitomybės tvirtinimus?

(330-ojo TAS 18 dalis, 500-ojo TAS 6 ir 7 dalys, VAR 33, 41 punktai)

Komentaras:

2.2.3.

Ar yra įrodymų, kad atliekant teisėtumo audito pagrindines audito procedūras surinkti pakankami ir tinkami įrodymai?

(250-ojo TAS 13 dalis, FTAV 18 skyriaus 8 dalis)

Komentaras:

2.2.4.

Jei buvo naudotasi vidaus auditorių / išorės ekspertų / išorės auditorių atliktu darbu, ar yra įrodymų, kad buvo atliktas jų darbo tinkamumo / adekvatumo audito tikslams vertinimas?

(610-ojo TAS 15 dalis, 620-ojo TAS 5 dalis, FTAV 11 skyriaus 11 dalis, VAR 11 reikalavimas)

Komentaras:

2.2.5.

Jei įrodymams gauti buvo taikomos pagrindinės analitinės audito procedūros, ar buvo nustatyti reikšmingi nuokrypiai, ar jie paaiškinti?

(520-ojo TAS 3, 5, 7 dalys, FTAV 16 skyriaus 5, 10 dalys)

Komentaras:

2.2.6.

Ar audito pabaigoje buvo atliktos pagrindinės analitinės procedūros, padedančios auditoriui nustatyti, ar finansinė atskaitomybė (kaip visuma) iš esmės atitinka auditoriaus žinias apie audituojamo subjekto veiklą?

(520-ojo TAS 3 ir 6 dalys, FTAV 16 skyriaus 9 dalis)

Komentaras:

2.3.

Duomenų atranka testavimui

230-asis TAS; 500-asis TAS; 530-asis TAS

2.3.1.

Ar racionaliai pasirinkta duomenų atranka testavimui: visų 100 proc. atrankos elementų pasirinkimas, tam tikrų elementų atranka bei audito atranka?

(500-ojo TAS 10, A52–A56 dalys, FTAV 17 skyriaus 1 dalis, VAR 39 punktas)

Komentaras:

2.3.2.

Jei savivaldybės kontrolierius pasirinko atrinkti tam tikrus visumos elementus: 

(500-ojo TAS A54 dalis)

2.3.2.1.

ar įvertino tiriamą visumą ir ar nurodė kriterijus, pagal kuriuos atrinko elementus?

Komentaras:

2.3.2.2.

ar apibendrindamas rezultatus nepritaikė jų visai tiriamai visumai?

Komentaras:

2.3.3.

Jei savivaldybės kontrolierius pasirinko audito atranką, ar yra įrodymų, kad: 

(530-ojo TAS 6–8, 15 dalys, FTAV 17 skyriaus 9 dalis, VAR 6 reikalavimas)

2.3.3.1.

įvertino tiriamą visumą, iš kurios bus atrinkta imtis?

Komentaras:

2.3.3.2.

racionaliai nustatė imties dydį (remiantis statistine formule arba remiantis profesiniu sprendimu), reprezentuojantį visumą?

Komentaras:

2.3.3.3.

imties vienetai atrinkti tokie, kuriems būdingos tiriamos visumos charakteristikos?

Komentaras:

2.3.3.4.

įvertino atrankos rezultatus ir pagal juos pagrįstai priėmė atitinkamus profesinius sprendimus – ekstrapoliuoti atsitiktines klaidas, atlikti papildomas audito procedūras, esant sisteminėms klaidoms, prašyti audituojamo subjekto nustatyti iškraipymus ir atlikti koregavimus, ar kt. ir tas procedūras atliko tinkamai?

Komentaras:

2.4.

Audito rezultatų apibendrinimas

230-asis TAS; 320-asis TAS; 450-asis TAS

2.4.1.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius apibendrindamas audito procedūrų rezultatus:

(450-ojo TAS 8, 9, 12, 13 dalys, FTAV 13 skyriaus 2, 4 dalys)

2.4.1.1.

nustatytus iškraipymus palygino su kiekybiniu reikšmingumu ir įvertino jų poveikį ataskaitų duomenims?

Komentaras:

2.4.1.2.

nustatytus teisės aktų pažeidimus įvertino kokybiniu požiūriu (įvertino jų poveikį lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisėtumui)?

Komentaras:

2.4.1.3.

ėmėsi priemonių informuoti audituojamą subjektą apie rastus iškraipymus, siekiant, kad jis imtųsi atitinkamų veiksmų juos ištaisyti?

Komentaras:

2.4.2.

Ar savivaldybės kontrolieriaus atliktos audito procedūros suteikia pakankamų ir tinkamų audito įrodymų, kad galima būtų padaryti pagrįstas išvadas?

(500-ojo TAS 4 ir 6 dalys, VAR 41 punktas)

Komentaras:

2.4.3.

Ar savivaldybės kontrolieriaus atliktų audito procedūrų dokumentai parengti laiku, yra pakankami ir tinkami?

(230-ojo TAS 7–11 dalys, VAR 9 reikalavimas)

Komentaras:

3.

AUDITO REZULTATŲ PATEIKIMAS

3.1.

Audito ataskaita

230-asis TAS

3.1.1.

Ar yra įrodymų, kad rengiant ir derinant ataskaitos projektą, projektas buvo išsiųstas audituojamam subjektui susipažinti ir teikti pastabas?

(FTAV 14 skyriaus 39 ir 42 dalys, VAR 95 punktas)

Komentaras:

3.1.2.

Jei iš audituojamo subjekto buvo gautos pastabos, ar atsižvelgta į jas ir imtasi reikiamų priemonių, t. y. tikslinti ataskaitą, netikslinti, surinkti papildomus įrodymus?

(FTAV 14 skyriaus 44 dalis)

Komentaras:

3.1.3.

Ar ataskaitoje nurodyti visi reikšmingi audito metu nustatyti dalykai, kuriems gauta pakankamų ir tinkamų audito įrodymų?

(FTAV 14 skyriaus 6 dalis)

Komentaras:

3.1.4.

Ar audito ataskaitoje pateikti pastebėjimai ir išvados suformuluotos aiškiai ir suprantamai, o rekomendacijos ir taip, kad būtų įgyvendinamos?

(FTAV 14 skyriaus 5, 15, 16 dalys, VAR 94 punktas)

Komentaras:

3.1.5.

Jeigu audito metu buvo nustatyta informacija apie audituojamo subjekto veiklos problemas, kurios nedarė įtakos audituojamai finansinei atskaitomybei ir kitų ataskaitų duomenims, lėšų ir turto valdymo, naudojimo ir disponavimo jais teisėtumui, bet gali turėti įtakos pirmiau nurodytiems dalykams ateityje, ar audito ataskaitoje yra pateikta ši informacija?

(FTAV 14 skyriaus 30 dalis)

Komentaras:

3.1.6.

Ar audituojamo subjekto vadovui ir audituotiems grupės komponentams prieš rengiant audito ataskaitą buvo paruoštas raštas apie audito metu nustatytus nereikšmingus trūkumus (kurie nenurodomi ataskaitoje)?

(FTAV 14 skyriaus 27 dalis)

Komentaras:

3.1.7.

Ar audito ataskaita parengta laiku?

(230-ojo TAS 7 dalis)

Komentaras:

3.1.8.

Ar audito ataskaita parengta pagal nustatytus reikalavimus?

(FTAV 14 skyriaus 8 dalis, VAR 10 reikalavimas)

Komentaras:

3.2.

Audito išvada

700-asis TAS; 705-asis TAS; 706-asis TAS; 710-asis TAS

3.2.1.

Ar, esant reikšmingiems ataskaitų iškraipymams ir teisės aktų pažeidimams, buvo pateikta modifikuota auditoriaus nuomonė ir jie tinkamai nurodyti nuomonės modifikavimo pastraipoje / pastraipose?

(705-ojo TAS 6 dalis, FTAV 14 skyriaus 62–63 dalys)

Komentaras:

3.2.2.

Ar visi audito išvados nuomonės modifikavimo ir / ar dalyko pabrėžimo ir / ar kitų dalykų pastraipose nurodyti pastebėjimai buvo aprašyti audito ataskaitoje?

(FTAV 14 skyriaus 23 dalis)

Komentaras:

3.2.3.

Ar buvo parinktas tinkamas nuomonės modifikavimo tipas, t. y. nustatyti iškraipymai ir teisės aktų pažeidimai vertinti atsižvelgiant į kiekybinį ir kokybinį reikšmingumą ir paplitimą?

(705-ojo TAS 7–15 dalys, FTAV 14 skyriaus 62–63 dalys)

Komentaras:

3.2.4.

Ar audito išvada parengta laiku?

(230-ojo TAS 7 dalis)

Komentaras:

3.2.5.

Ar audito išvada parengta pagal nustatytus reikalavimus?

(FTAV 14 skyriaus 75dalis, VAR 10 reikalavimas)

Komentaras:

4.

AUDITO VALDYMAS IR KOKYBĖS KONTROLĖ

Valdymas ir peržiūra

220-asis TAS

4.1.

Ar yra įrodymų, kad savivaldybės kontrolierius įvertino audito užduočiai taikomų etikos reikalavimų (ir nepriklausomumo) laikymąsi?

(220-ojo TAS 9–11 dalys, FTAV 3 skyriaus 1–2 dalys)

Komentaras:

4.2.

Ar yra įrodymų, kad buvo atliekama audito priežiūra (audito darbas buvo nuosekliai stebimas, siekiant užtikrinti, kad jis bus atliekamas pagal patvirtintą audito strategiją, nustatytą grafiką ir / ar kitus planavimo dokumentus)?

(220-ojo TAS 15 dalis, 1-ojo TKKS 32 dalies b punktas, VAR 108 ir 109 punktai)

Komentaras:

4.3.

Ar yra įrodymų, kad iki audito ataskaitos pasirašymo buvo atlikta visų audito darbo dokumentų vidinė peržiūra?

(1-ojo TKKS 32 dalies c punktas, 33, 35 dalys, VAR 110 punktas)

Komentaras:

* Peržiūrą atliekantis asmuo turi atsižvelgti ir prireikus pritaikyti peržiūrai aktualias teisės aktų, reglamentuojančių išorės auditų atlikimą, redakcijas.

 

Klausimyną užpildė

 

_________________________         ___________________                        __________________________

(Departamentas ir pareigos)                           (Parašas)                                           (Vardas ir pavardė)

 

Priedo pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

 

 

 

Savivaldybių kontrolierių (savivaldybių

kontrolės ir audito tarnybų) atliekamų

auditų išorinės peržiūros tvarkos aprašo

3 priedas

 

________________________________________________________________________________

(Dokumento sudarytojas: įstaigos pavadinimas, struktūrinio padalinio pavadinimas)

 

______________ VEIKLOS AUDITO ATASKAITOS ____________

(Audito ataskaitos data)                                                  (Audito ataskaitos numeris)

______________________________________________

(Audito ataskaitos pavadinimas)

 

IŠORINĖS PERŽIŪROS KLAUSIMYNAS*

________________

(Dokumento sudarymo data)

______

(Dokumento sudarymo vieta)

 

 

Eil. Nr.

Vertinamas klausimas

Valstybės kontrolės pareigūno vertinimas

1.

IŠANKSTINIS TYRIMAS

1.1.

Ar išankstinio tyrimo planas buvo parengtas pradėjus išankstinį tyrimą?

(3000-ojo TAAIS 96 p., VAV 93 p.)

 

Komentaras:

1.2.

Ar išankstinio tyrimo plane paskirstytos užduotys audito grupės nariams, ar nustatyti vykdymo terminai?

(3000-ojo TAAIS 96 p., VAV 93 p.)

 

Komentaras:

1.3.

Ar surinkta informacija apie audituojamą sritį, audito subjektą ir objektą, bei auditoriaus taikyti duomenų rinkimo ir vertinimo metodai užtikrino tinkamų ir pakankamų duomenų surinkimą?

(3000-ojo TAAIS 98 p., VAV 96–104 p.)

Komentaras:

1.4.

Ar dokumentuojant išankstinį tyrimą:

1.4.1.

darbo dokumentai yra analitinio pobūdžio, juose pateikta informacija yra pakankama ir tinkama auditoriaus vertinimams pagrįsti?

(3000-ojo TAAIS 86 p., VAV 68–70, 73 ir 75 p.)

 

Komentaras:

1.4.2.

tinkamai dokumentuota subjektų, elementų (pvz.: projektų, turto ir pan.) atranka?

(3000-ojo TAAIS 86 p., VAV 68, 139–141 p.)

 

Komentaras:

1.4.3.

išankstinio tyrimo rezultatų pateikimas atitinka nustatytus reikalavimus?

(3000-ojo TAAIS 86 p., VAV 160 p.)

 

Komentaras:

1.4.4.

darbo dokumentai parengti iki audito plano patvirtinimo?

(3000-ojo TAAIS 88 p., VAV 71 p.)

 

Komentaras:

1.5.

Ar išankstinio tyrimo metu bendraujant su audituojamu subjektu:

 

1.5.1.

pradėjus išankstinį tyrimą, apie tai buvo informuotas audituojamas subjektas?

(3000-ojo TAAIS 55 ir 59 p., VAV 92 p.)

 

 

Komentaras:

 

1.5.2.

išankstinio tyrimo metu pasirenkant audito problemas, formuluojant audito klausimus, vertinimo kriterijus ir kt., tai buvo aptariama su audituojamu subjektu?

(3000-ojo TAAIS 55 ir 59 p., VAV 95 p.)

 

 

Komentaras:

 

1.5.3.

audituojamam subjektui buvo pristatyti išankstinio tyrimo rezultatai?

(3000-ojo TAAIS 55 ir 59 p., VAV 165 p.)

 

 

Komentaras:

2.

AUDITO PLANAS

2.1.

Ar audito plane aiškiai ir motyvuotai pateiktos veiklos problemos (rizikos)?

(VAV 160 p.)

 

Komentaras:

2.2.

Ar audito plane pateikti audito objektas ir tikslas atspindi nustatytų problemų turinį?

(3000-ojo TAAIS 29, 35 ir 36 p., VAV 111–115 p.)

 

Komentaras:

2.3.

Ar audituojamas subjektas/ (-ai) atrinktas/ (-i) pagrįstai?

(VAV 139–141 p.)

 

Komentaras:

2.4.

Ar audito klausimai:

2.4.1.

aiškiai apibrėžti ir nedviprasmiški?

(3000-ojo TAAIS 37 p., VAV 117–118 p.)

 

Komentaras:

2.4.2.

kiekvieno lygmens klausimai apima aukštesnio lygmens klausimų pagrindinius aspektus?

(3000-ojo TAAIS 37 p., VAV 119 p.)

 

Komentaras:

2.4.3.

nesusiaurina ir neišplečia audito objekto, leidžia pasiekti audito tikslą ir laukiamą audito poveikį?

(3000-ojo TAAIS 37 p., VAV 119–121 p.)

 

Komentaras:

2.5.

Ar pasirinkti vertinimo kriterijai:

2.5.1.

yra tinkami, suprantami, išsamūs, patikimi ir objektyvūs?

(3000-ojo TAAIS 45 p., VAV 122–136 p.)

 

Komentaras:

2.5.2.

leidžia daryti išvadas dėl audituojamo subjekto veiklos ekonomiškumo, efektyvumo ir (ar) rezultatyvumo?

(3000-ojo TAAIS 45 p., VAV 122–136 p.)

 

Komentaras:

2.6.

Ar pasirinkti duomenų rinkimo ir vertinimo metodai sudaro galimybę surinkti pakankamų ir tinkamų audito įrodymų ir atsakyti į audito klausimus?

(3000-ojo TAAIS 101 p., VAV 143–148 p.)

 

Komentaras:

2.7.

Ar buvo įvertinta audito atlikimo rizika ir numatyti praktiškai pritaikomi jos valdymo būdai?

(3000-ojo TAAIS 52 p., VAV 153–157 p.)

 

Komentaras:

2.8.

Ar audito plano forma atitinka keliamus reikalavimus?

(VAV 160–161 p.)

 

Komentaras:

3.

IŠANKSTINIO TYRIMO ATASKAITA (NUSPRENDUS NEATLIKTI PAGRINDINIO TYRIMO)

3.1.

Ar buvo parengta išankstinio tyrimo ataskaita, nusprendus neatlikti pagrindinio tyrimo?

(VAV 158 p.)

 

Komentaras:

3.2.

Ar pateikti išankstinio tyrimo apimtis ir metodai atskleidžia, kas ir kaip buvo vertinama išankstinio tyrimo metu?

(VAV 163 p.)

 

Komentaras:

3.3.

Ar aiškiai ir glaustai pateikta nagrinėta veiklos sritis?

(VAV 163 p.)

 

Komentaras:

3.4.

Ar nustatytos veiklos problemos pagrįstos surinktais duomenimis?

(VAV 163 p.)

 

Komentaras:

3.5.

Ar aiškiai ir motyvuotai pateiktos priežastys, dėl kurių siūloma baigti auditą išankstiniu tyrimu?

(VAV 163 p.)

 

Komentaras:

3.6.

Ar išankstinio tyrimo ataskaitos forma atitinka keliamus reikalavimus?

(VAV 163 p.)

 

Komentaras:

3.7.

Ar derinant išankstinio tyrimo ataskaitos projektą su audituojamu subjektu:

3.7.1.

su audituojamu (-ais) subjektu (-ais) buvo suderintas išankstino tyrimo ataskaitos projektas?

(VAV 167 p.)

 

Komentaras:

3.7.2.

derinant išankstinio tyrimo ataskaitos projektą, įvertintos audituojamo subjekto pastabos ir argumentuotai nurodyta, ar būtina į jas atsižvelgti?

(VAV 167 p.)

 

Komentaras:

3.7.3.

išankstinio tyrimo ataskaita buvo pakoreguota pagal audituojamo (-ų) subjekto (-ų) pastabas, kurioms buvo pritarta?

(VAV 168 p.)

 

Komentaras:

4.

PAGRINDINIS TYRIMAS

4.1.

Ar pagrindinis tyrimas atliktas pagal patvirtintą audito planą:

4.1.1.

buvo atsakyta į visus audito plane pateiktus klausimus?

(VAV 171 p.)

 

Komentaras:

4.1.2.

suplanuoti darbai (užduotys) buvo atlikti pagal audito plane numatytus terminus?

(VAV 171 p.)

 

Komentaras:

4.2.

Ar pagrindinio tyrimo metu surinkti įrodymai yra pakankami ir tinkami:

4.2.1.

audito įrodymai suteikia galimybę atsakyti į audito klausimus ir pateikti pagrįstus pastebėjimus (vertinimus), išvadas, tinkamas rekomendacijas?

(3000-ojo TAAIS 106 p., VAV 173–182 p.)

 

Komentaras:

4.2.2.

auditoriaus taikyti duomenų rinkimo ir vertinimo metodai užtikrino tinkamų ir pakankamų įrodymų surinkimą?

(3000-ojo TAAIS 106 p., VAV 173–183 p.)

 

Komentaras:

4.3.

Ar dokumentuojant pagrindinį tyrimą:

4.3.1.

darbo dokumentai yra analitinio pobūdžio, juose pateikta informacija yra pakankama ir tinkama pagrįsti auditoriaus pastebėjimus (vertinimus), išvadas ir rekomendacijas?

(3000-ojo TAAIS 86 p., VAV 68–70, 73 ir 75 p.)

 

Komentaras:

4.3.2.

darbo dokumentai parengti prieš  audito ataskaitos projekto rengimą?

(3000-ojo TAAIS 86 p., VAV 71 p.)

 

Komentaras:

4.4.

Ar pagrindinio tyrimo metu audito įrodymai buvo aptariami su audituojamu (-ais) subjektu (-ais)?

(3000-ojo TAAIS 55 ir 59 p., VAV 186 p.)

 

Komentaras:

5.

AUDITO ATASKAITA

5.1.

Ar ataskaitos turinys aiškus ir glaustas (nėra perteklinės informacijos), pagrindinė mintis pateikta aiškiai ir suprantamai?

(3000-ojo TAAIS 116 p., VAV 194 p.)

 

Komentaras:

5.2.

Ar pateikiant audito rezultatus:

5.2.1.

yra aiškus ryšys tarp nustatyto audito objekto, tikslo, audito klausimų, vertinimo kriterijų, gautų įrodymų ir suformuluotų pastebėjimų (vertinimų)?

(3000-ojo TAAIS 122 ir 124 p., VAV 209–213 p.)

 

Komentaras:

5.2.2.

vertinamieji teiginiai pagrįsti tinkamais ir pakankamais įrodymais?

(3000-ojo TAAIS 122 ir 124 p., VAV 209–213 p.)

 

Komentaras:

5.2.3.

vaizdinė informacija (lentelės, schemos, diagramos ir kt.) tiksliai perteikia / papildo ataskaitoje pateiktus teiginius?

(3000-ojo TAAIS 122 ir 124 p., VAV 212–213 p.)

 

Komentaras:

5.3.

Ar audito ataskaitoje pateiktos išvados yra apibendrinančio pobūdžio, susijusios su audito tikslu, pagrįstos audito ataskaitoje pateiktais audito įrodymais, aiškios, suprantamos ir konkrečios?

(3000-ojo TAAIS 124 p., VAV 202–203 p.)

 

Komentaras:

5.4.

Ar audito ataskaitoje pateiktos rekomendacijos yra susietos su ataskaitoje pateiktomis išvadomis, yra aiškios, suprantamos, konkrečios, nurodančios, ką rekomenduojama keisti, suformuluotos taip, kad įgyvendinimą būtų galima fiksuoti?

(3000-ojo TAAIS 126 p., VAV 204–205 p.)

 

Komentaras:

5.5.

Ar audito ataskaitos forma atitinka keliamus reikalavimus?

(VAV 195–216 p.)

 

Komentaras:

5.6.

Ar derinant audito ataskaitos projektą su audituojamu subjektu:

5.6.1.

su audituojamu (-ais) subjektu (-ais) buvo suderintas audito ataskaitos projektas, ar buvo organizuotas audito ataskaitos projekto aptarimas, ar buvo aptartos audituojamo (-ų) subjekto (-ų) pateiktos priemonės rekomendacijoms įgyvendinti?

(3000-ojo TAAIS 129 p., VAV 220–221, 223 p.)

 

Komentaras:

5.6.2.

buvo įvertintos audituojamo (-ų) subjekto (-ų) pastabos ir argumentuotai nurodyta, ar būtina į jas atsižvelgti?

(3000-ojo TAAIS 130 p., VAV 222 p.)

 

Komentaras:

5.6.3.

ataskaita buvo pakoreguota pagal audituojamo (-ų) subjekto (-ų) pastabas, kurioms buvo pritarta?

(3000-ojo TAAIS 130 p., VAV 224 p.)

 

Komentaras:

5.7.

Ar audito ataskaita parengta pagal metiniame institucijos plane numatytą terminą?

(3000-ojo TAAIS 116 p., VAV 194 p.)

 

Komentaras:

6.

AUDITO KOKYBĖS KONTROLĖ

6.1.

Ar yra įrodymų, kad atlikta audito vidinė peržiūra laiku ir pagal nustatytus reikalavimus?

(3000-ojo TAAIS 79 p., VAV 81 p.)

 

Komentaras:

* Peržiūrą atliekantis asmuo turi atsižvelgti ir prireikus pritaikyti peržiūrai aktualias teisės aktų, reglamentuojančių išorės auditų atlikimą, redakcijas.

 

 

Klausimyną užpildė

 

_________________________         ___________________                        __________________________

(Departamentas ir pareigos)                           (Parašas)                                           (Vardas ir pavardė)

 

 

Priedo pakeitimai:

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, Įsakymas

Nr. V-281, 2017-09-25, paskelbta TAR 2017-09-26, i. k. 2017-15078

Dėl valstybės kontrolieriaus 2015 m. gruodžio 7 d. įsakymo Nr. V-248 „Dėl Savivaldybių kontrolierių (savivaldybių kontrolės ir audito tarnybų) atliekamų auditų išorinės peržiūros tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo