Suvestinė redakcija nuo 2019-01-01 iki 2019-03-31

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 42-1379, i. k. 1041100NUTA00000285

 

Nauja redakcija nuo 2019-01-01:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ORO ERDVĖS ORGANIZAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2004 m. kovo 17 d. Nr. 285

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (toliau – Aviacijos įstatymas) 14 straipsnio 1 dalimi ir atsižvelgdama į 2005 m. gruodžio 23 d. Europos Komisijos reglamentą (EB) Nr. 2150/2005, nustatantį lankstaus oro erdvės naudojimo bendrąsias taisykles (OL 2005 L 342, p. 20) (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 2150/2005), 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) Nr. 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010 (OL 2012 L 281, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2016 m. liepos 20 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2016/1185 (OL 2016 L 196, p. 3), 2015 m. lapkričio 5 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2015/1998, kuriuo nustatomos išsamios bendrųjų pagrindinių aviacijos saugumo standartų įgyvendinimo priemonės (OL 2015 L 299, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. sausio 9 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2018/55 (OL 2018 L 10, p. 5) (toliau – Reglamentas 2015/1998), ir 2014 m. balandžio 29 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 452/2014, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su orlaivių naudojimu skrydžiams, vykdomiems trečiųjų šalių vežėjų, susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros (OL 2014 L 133, p. 12), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2016 m. liepos 15 d. Komisijos reglamentu (ES) 2016/1158 (OL 2016 L 192, p. 21) (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 452/2014), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisykles (pridedama).

2. Pavesti Lietuvos transporto saugos administracijai iki 2018 m. gruodžio 31 d. patvirtinti Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklėse numatytų civilinių orlaivių skrydžiams paraiškų, leidimų ir kitų dokumentų formas.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                             Algirdas Brazauskas

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                   Zigmantas Balčytis

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2004 m. kovo 17 d. nutarimu Nr. 285

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ORO ERDVĖS ORGANIZAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklės (toliau vadinama – šios Taisyklės) nustato oro erdvės struktūrą ir jos elementus, Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimo reguliavimo, leidimų skrydžiams išdavimo ir atšaukimo sąlygas bei tvarką.

2. Šios Taisyklės privalomos visiems juridiniams ir fiziniams asmenims, kurių veikla susijusi su Lietuvos Respublikos oro erdvės naudojimu arba gali kelti pavojų orlaivių skrydžių saugai.

3. Orlaiviai, skrendantys valdomąja oro erdve, gali kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną oro erdvėje oro eismo paslaugų teikėjo nustatytais oro eismo paslaugų maršrutais arba kitais iš anksto suderintais ir oro eismo paslaugų teikėjo leistais keliais.

Orlaiviai, skrendantys nevaldomąja oro erdve pasienio zonoje su Rusijos Federacija ir Baltarusijos Respublika, gali kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną tik ant jos ribos esančiuose pranešimo punktuose. Orlaiviai, skrendantys nevaldomąja oro erdve pasienio su Šengeno sutarties valstybėmis zonoje, gali kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną bet kurioje vietoje. Lietuvos kariuomenė turimą informaciją apie orlaivius, ketinančius kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną ar skraidyti nevaldomojoje oro erdvėje pasienio zonoje, teikia Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos teritoriniam padaliniui (rinktinei), kurio veikimo teritorijoje numatoma skraidyti arba kirsti Lietuvos Respublikos valstybės sieną. Tokios informacijos teikimo tvarka ir sąlygos nustatomos Lietuvos kariuomenės vado ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos vado įsakymu.

Punkto pakeitimai:

Nr. 981, 2009-09-02, Žin., 2009, Nr. 108-4544 (2009-09-10), i. k. 1091100NUTA00000981

Nr. 27, 2017-01-11, paskelbta TAR 2017-01-16, i. k. 2017-00925

 

4. Tarptautiniai skrydžiai gali būti vykdomi į tuos Lietuvos Respublikos oro uostus ar aerodromus (ir iš jų), kuriuose atliekamos pasienio, muitinės, medicininio karantino, higienos kontrolės ir kitos procedūros. Ši nuostata netaikoma skrydžiams, vykdomiems tarp Lietuvos Respublikos ir kitų Šengeno erdvės valstybių, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikoje laikinai atnaujinama vidaus sienų kontrolė.

Punkto pakeitimai:

Nr. 330, 2008-04-09, Žin., 2008, Nr. 44-1654 (2008-04-17), i. k. 1081100NUTA00000330

Nr. 981, 2009-09-02, Žin., 2009, Nr. 108-4544 (2009-09-10), i. k. 1091100NUTA00000981

 

5. Orlaiviuose, skrendančiuose Lietuvos Respublikos valdomąja oro erdve, nevaldomąja oro erdve virš teritorinės jūros, Kuršių marių, virš draudžiamų zonų viršutinės ribos, taip pat užsienio šalių valstybės orlaiviuose, skrendančiuose Lietuvos Respublikos nevaldomąja oro erdve, turi būti įrengta radijo ryšio aparatūra, kuria būtų galima palaikyti abipusį radijo ryšį su oro eismo paslaugų teikėju, ir radiolokacinis atsakiklis (angl. transponder), veikiantis „A+C“ arba „S“ režimu.

Skrydžiai orlaiviais, kuriuose nėra radiolokacinio atsakiklio, veikiančio „A+C“ arba „S“ režimu, išskyrus užsienio šalių valstybės orlaivius, Lietuvos Respublikos valdomąja oro erdve galimi tik gavus oro eismo paslaugų teikėjo leidimą. Apie suteiktus leidimus oro eismo paslaugų teikėjas nedelsdamas, ne vėliau kaip per 12 valandų, praneša karinių oro pajėgų vadui ar jo įgaliotam karininkui.

Punkto pakeitimai:

Nr. 981, 2009-09-02, Žin., 2009, Nr. 108-4544 (2009-09-10), i. k. 1091100NUTA00000981

Nr. 1125, 2011-09-28, Žin., 2011, Nr. 119-5629 (2011-10-01), i. k. 1111100NUTA00001125

Nr. 1054, 2013-11-20, Žin., 2013, Nr. 120-6077 (2013-11-23), i. k. 1131100NUTA00001054

Nr. 1094, 2015-10-19, paskelbta TAR 2015-10-22, i. k. 2015-16637

Nr. 27, 2017-01-11, paskelbta TAR 2017-01-16, i. k. 2017-00925

 

6. Orlaivių skrydžiai pasienio zonoje galimi, jeigu:

6.1. oro eismo paslaugų teikėjui pateiktas skrydžio planas;

6.2. orlaivyje įrengta radijo ryšio aparatūra;

6.3. orlaivyje įrengtas radiolokacinis atsakiklis, veikiantis „A+C“ arba „S“ režimu (netaikoma sklandytuvų skrydžiams);

6.4. skrydžiui gautas karinių oro pajėgų vado ar jo įgalioto karininko leidimas, išduotas Lietuvos kariuomenės vado nustatytomis sąlygomis ir tvarka (netaikoma tarptautiniams skrydžiams ir valstybės orlaivių skrydžiams).

Punkto pakeitimai:

Nr. 27, 2017-01-11, paskelbta TAR 2017-01-16, i. k. 2017-00925

 

6.1 Šių Taisyklių 6 punkto reikalavimai netaikomi orlaivių skrydžiams, vykdomiems aerodromų, esančių pasienio zonoje, oro eismo zonose.

Papildyta punktu:

Nr. 27, 2017-01-11, paskelbta TAR 2017-01-16, i. k. 2017-00925

 

7. Lietuvos Respublikos oro erdve gali skristi tik orlaiviai, kurių keliamas triukšmas ir emisija neviršija aplinkos ministro ir susisiekimo ministro nustatyto lygio.

8. Šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Abipusis oro ir žemės ryšys – abipusis orlaivio ir stoties arba punkto, esančio žemėje, ryšys.

Aerodromo skrydžių valdymo zona – valdomoji oro erdvė, nusidriekianti nuo žemės paviršiaus iki nustatytos viršutinės ribos.

Aerodromo skrydžių valdymo rajonas – skrydžių valdymo rajonas, esantis oro eismo paslaugų maršrutų sankirtoje, netoli nuo vieno ar daugiau didesnių aerodromų.

Aerodromo oro eismo zona – nustatyto dydžio oro erdvė aplink aerodromą, skirta saugiam aerodromo eismui.

Karinė operacija – kariniai veiksmai vykdant strategines ir taktines karines užduotis. Karine operacija nelaikomos karinės pratybos.

Nereguliarusis oro susisiekimas – bet kuris komercinis oro susisiekimas, išskyrus reguliarųjį.

Oro eismo paslaugų teikėjas – Aviacijos įstatymo nustatyta tvarka oro eismo paslaugas teikti paskirtas juridinis asmuo, kuris turi vykdyti ir Reglamente Nr. 2150/2005 nustatytas oro erdvės valdymo vieneto funkcijas.

Oro uostas – įmonė, vykdanti keleivių, bagažo, krovinių ir pašto, taip pat orlaivių skrydžių ir įgulų aptarnavimą ir tam tikslui turinti (naudojanti) aerodromą, atitinkamus pastatus, kitus antžeminius įrenginius ir personalą.

Pasienio zona – 4 jūrmylių Lietuvos Respublikos nevaldomos oro erdvės dalis nuo Lietuvos Respublikos valstybės sienos, kuri ribojasi su ne Europos Sąjungos valstybe nare, į teritorijos gilumą. Atnaujinus vidaus sienų kontrolę, pasienio zona yra 4 jūrmylių Lietuvos Respublikos oro erdvės dalis nuo Lietuvos Respublikos valstybės sienos į teritorijos gilumą.

Pavojinga zona – nustatytojo dydžio oro erdvė, kurioje skraidyti orlaiviams tam tikru laiku gali būti pavojinga.

Reguliarusis oro susisiekimas – visi skrydžiai, kuriais reguliariai, pagal paskelbtą tvarkaraštį, nustatytais maršrutais, mokamai vežami keleiviai, bagažas, kroviniai ir paštas.

Rezervuojamoji oro erdvė – tam tikram laikui nustatyto dydžio oro erdvė, skirta konkrečiai aviacijos veiklai.

Ribojama zona – nustatyto dydžio oro erdvė virš sausumos ar teritorinių vandenų, kurioje orlaivių skrydžiai ribojami laikantis nustatytųjų sąlygų.

Skrydžio planas – oro eismo paslaugų tarnyboms teikiama atitinkama informacija apie numatomą orlaivio skrydį arba jo dalį.

Skrydžių informacijos paslaugos – konsultacinės ir informacinės paslaugos, kurių tikslas – užtikrinti skrydžių saugą ir efektyvumą.

Skrydžių valdymo paslaugos (arba skrydžių valdymas) – paslaugos, kurių tikslas – išvengti susidūrimų tarp orlaivių, tarp orlaivių ir kliūčių, esančių manevravimo lauke, taip pat spartinti ir reguliuoti oro eismo srautą.

Specialioji sklandymo zona – nustatyto dydžio oro erdvė, kurią apibrėžtu laikotarpiu reikia aktyvuoti naudojimui išimtinai konkretiems oro erdvės naudotojams ir kurios vertikaliosios ir horizontaliosios ribos negali būti keičiamos aktyvacijos laiku.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1125, 2011-09-28, Žin., 2011, Nr. 119-5629 (2011-10-01), i. k. 1111100NUTA00001125

Nr. 1054, 2013-11-20, Žin., 2013, Nr. 120-6077 (2013-11-23), i. k. 1131100NUTA00001054

 

II. ORO ERDVĖS STRUKTŪRA

 

9. Lietuvos Respublikos oro erdvę sudaro:

9.1. oro eismo paslaugų oro erdvė;

9.2. pasienio zona;

9.3. specialios veiklos oro erdvė.

10. Informacija apie Lietuvos Respublikos oro erdvės struktūrą skelbiama Lietuvos Respublikos oro navigacijos informaciniame rinkinyje, kurį rengia oro eismo paslaugų teikėjas.

11. Atsižvelgiant į oro eismo intensyvumą, skrydžių srautus, būtinumą ir galimybes teikti oro eismo, ypač skrydžių valdymo, paslaugas, Lietuvos Respublikos oro eismo paslaugų oro erdvė skirstoma į valdomąją ir nevaldomąją.

12. Valdomoji oro erdvė skirstoma į viršutinį skrydžių valdymo rajoną, skrydžių valdymo rajonus, aerodromo skrydžių valdymo rajonus ir aerodromo skrydžių valdymo zonas.

13. Nevaldomoji oro erdvė skirstoma į viršutinį skrydžių informacijos regioną, skrydžių informacijos regioną, oro eismo informacijos rajonus, oro eismo informacijos zonas ir oro eismo zonas.

14. Konkrečias 12 ir 13 punktuose minimas zonas, regionus bei rajonus nustato ir jiems klases suteikia oro eismo paslaugų teikėjas, atsižvelgdamas į Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (Čikagos konvencijos) ir tarptautinių sutarčių nuostatas.

15. Pagal skrydžių vykdymo sąlygas Lietuvos Respublikos oro eismo paslaugų oro erdvė skirstoma į klases, žymimas raidėmis nuo A iki G. Šiose oro eismo paslaugų oro erdvės klasėse skrydžių vykdymo sąlygas ir reikalavimus nustato Lietuvos transporto saugos administracija.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

16. Specialios veiklos oro erdvė skirstoma į:

16.1. draudžiamas zonas;

16.2. ribojamas zonas;

16.3. pavojingas zonas;

16.4. rezervuojamąją oro erdvę;

16.5. laikinai išskirtas zonas;

16.6. specialiąsias sklandymo zonas.

17. Draudžiamas, ribojamas ir pavojingas zonas nustato susisiekimo ministras Lietuvos transporto saugos administracijos teikimu, suderintu su Lietuvos kariuomenės vadu.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

18. Rezervuojamąją oro erdvę, laikinai išskirtas zonas ir specialiąsias sklandymo zonas nustato oro eismo paslaugų teikėjas.

 

III. ORO ERDVĖS NAUDOJIMAS

 

Reguliarusis oro susisiekimas

 

19. Užsienio valstybių civilinių orlaivių reguliariesiems tranzitiniams skrydžiams be nutūpimo arba su nutūpimu nekomerciniais tikslais Lietuvos Respublikos teritorijoje specialaus leidimo nereikia, jeigu orlaivis įregistruotas valstybėje, kuri yra Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) narė ir kuri nereikalaudama leidimo leidžia tokius pat Lietuvos Respublikos orlaivių skrydžius.

Visais kitais atvejais turi būti gautas Lietuvos transporto saugos administracijos leidimas. Leidimus užsienio valstybių oro vežėjams vykdyti reguliarųjį oro susisiekimą į Lietuvos Respublikos teritoriją ir (arba) iš jos išduoda Lietuvos transporto saugos administracija, laikydamasi Lietuvos Respublikos tarptautinėse dvišalėse sutartyse nustatytų sąlygų. Jeigu su oro vežėjo valstybe Lietuvos Respublika nėra sudariusi tarptautinės sutarties dėl oro susisiekimo, Lietuvos transporto saugos administracija gali išduoti laikiną leidimą. Laikinas leidimas gali būti neišduodamas arba atšaukiamas mutatis mutandis šių Taisyklių 36.2–36.9 papunkčiuose nustatytais atvejais.

Punkto pakeitimai:

Nr. 700, 2006-07-11, Žin., 2006, Nr. 77-3009 (2006-07-14), i. k. 1061100NUTA00000700

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

20. Dvišalėje sutartyje nustatyta tvarka paskirti arba gavę laikiną leidimą užsienio valstybių oro vežėjai, prieš pradėdami vykdyti reguliarųjį oro susisiekimą, privalo pateikti Lietuvos transporto saugos administracijai šiuos dokumentus ir informaciją:

20.1. skrydžių tvarkaraštį;

20.2. siūlomus vežimo tarifus ir jų taikymo sąlygas;

20.3. duomenis apie susisiekimui naudojamų orlaivių tipus, jų talpą, nacionalinę priklausomybę ir registravimo ženklus;

20.4. civilinės atsakomybės, keleivių, bagažo ir krovinių draudimo sertifikatus.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

21. Lietuvos transporto saugos administracija gali pareikalauti ir papildomų, nenurodytų   šių Taisyklių 20 punkte, dokumentų ar informacijos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

22. Lietuvos Respublikos oro vežėjai, norėdami vykdyti reguliarųjį oro susisiekimą konkrečiu maršrutu, turi gauti Lietuvos transporto saugos administracijos leidimą. Lietuvos Respublikos oro vežėjai, norėdami gauti Lietuvos transporto saugos administracijos leidimą vykdyti reguliarųjį oro susisiekimą konkrečiu maršrutu, privalo pateikti jai dokumentus ir informaciją, nurodytus šių Taisyklių 20.1–20.4 papunkčiuose ir 21 punkte.

Punkto pakeitimai:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

23. Oro vežėjai, vykdantys reguliarųjį oro susisiekimą, ne vėliau kaip prieš 30 dienų iki kito sezono pradžios (vasaros sezono pradžia – paskutinis kovo sekmadienis; žiemos sezono pradžia – paskutinis spalio sekmadienis) turi pateikti Lietuvos transporto saugos administracijai skrydžių tvarkaraštį. Toks pat reikalavimas taikomas ir keičiant skrydžių tvarkaraščius.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

24. Apie numatomą skrydžio nukrypimą nuo skrydžių tvarkaraščio, atsisakymą skristi, maršruto pakeitimą, taip pat apie papildomus skrydžius ne vėliau kaip prieš 3 dienas iki skrydžio būtina pranešti Lietuvos transporto saugos administracijai ir gauti jos leidimą tai pakeisti.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

25. Lietuvos transporto saugos administracija turi nedelsdama informuoti oro eismo paslaugų teikėją apie išduotus leidimus arba oro vežėjų pateiktus skrydžių tvarkaraščius ir jų pakeitimus.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

Nereguliarusis oro susisiekimas

 

26. Leidimo skrydžiams nereikia, kai Europos Sąjungos vežėjas vykdo oro susisiekimą Europos Sąjungos vidaus maršrutais.

Punkto pakeitimai:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

 

27. Nereguliariajam tranzitiniam skrydžiui be nutūpimo Lietuvos Respublikos teritorijoje arba su nutūpimu nekomerciniais tikslais leidimo nereikia, jeigu skrenda orlaivis, įregistruotas valstybėje, kuri yra Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) narė ir kuri nereikalaudama leidimo leidžia tokius pat Lietuvos Respublikos orlaivių skrydžius į savo teritoriją.

28. Komerciniams skrydžiams su nutūpimu Lietuvos Respublikos teritorijoje reikia Lietuvos transporto saugos administracijos leidimo. Leidimas galioja tik jame nurodytam skrydžių skaičiui bei jame nurodytu laiku ir negali būti pratęstas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

29. Paraišką duoti leidimą skrydžiams turi pateikti oro vežėjas, faktiškai eksploatuojantis orlaivį, ar jo įgaliotas asmuo.

30. Leidimas gali būti duodamas:

30.1. vienam skrydžiui;

30.2. skrydžių grandinei iki 4 skrydžių;

30.3. skrydžių grandinei, kurią sudaro daugiau kaip 4 skrydžiai.

31. Rašytinė paraiška duoti leidimą šių Taisyklių 30.1 ir 30.2 papunkčiuose nurodytiems skrydžiams turi būti pateikiama Lietuvos transporto saugos administracijai ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki skrydžio dienos, o šių Taisyklių 30.3 papunktyje nurodytiems skrydžiams – ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

32. Paraiškoje turi būti nurodyta:

32.1. oro vežėjo pavadinimas, buveinė, teisinė forma, įgalioto asmens vardas ir pavardė, telefono ir fakso numeriai;

32.2. orlaivio tipas, nacionalinė priklausomybė ir registravimo ženklai;

32.3. reiso numeris;

32.4. užsakymo rūšis;

32.5. keleivių skaičius, krovinio kiekis ir aprašymas;

32.6. skrydžio užsakovo pavadinimas, buveinė, teisinė forma, įgalioto asmens vardas ir pavardė, telefono ir fakso numeriai;

32.7. visas skrydžio maršrutas;

32.8. visas skrydžio grafikas.

33. Lietuvos transporto saugos administracija prireikus gali pareikalauti papildomos informacijos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

34. Paraiška turi būti rašoma lietuvių arba anglų kalba.

35. Leidimas užsienio šalies orlaiviui vykdyti nereguliarųjį komercinį skrydį į Lietuvos Respubliką gali būti suteiktas, jeigu šalis, kurioje šis orlaivis įregistruotas, leidžia tokius pat Lietuvos Respublikos orlaivių skrydžius į savo teritoriją.

36. Lietuvos transporto saugos administracija gali nustatyti sąlygas ir apribojimus, taip pat atsisakyti suteikti arba atšaukti leidimą vykdyti nereguliarųjį komercinį skrydį, jeigu:

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

36.1. jis gali padaryti žalą Lietuvos Respublikos oro vežėjų reguliariajam oro susisiekimui;

36.2. skrydį tarp Lietuvos Respublikos ir užsienio šalies vykdo tos šalies arba trečiosios šalies oro vežėjo orlaivis;

36.3. šalis, kurioje įregistruotas orlaivis, neleidžia tokių pat Lietuvos Respublikos orlaivių skrydžių;

36.4. paraiškoje pateikti ne visi reikiami duomenys ir informacija;

36.5. paraiškoje pateikti klaidingi duomenys.

36.6. oro vežėjas yra įtrauktas į oro vežėjų, kuriems taikomas draudimas vykdyti veiklą Bendrijoje, sąrašą, kurį, vadovaudamasi 2005 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 2111/2005 dėl oro vežėjų, kuriems taikomas draudimas vykdyti veiklą Bendrijoje, Bendrijos sąrašo sudarymo ir oro transporto keleivių informavimo apie skrydį vykdančio oro vežėjo tapatybę bei panaikinančio Direktyvos 2004/36/EB 9 straipsnį (OL, 2005, L 344, p. 15) nuostatomis, sudaro Komisija;

Papildyta punktu:

Nr. 700, 2006-07-11, Žin., 2006, Nr. 77-3009 (2006-07-14), i. k. 1061100NUTA00000700

 

36.7. oro vežėjas nuolat pažeidinėja Kompensavimo ir pagalbos keleiviams atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju taisykles, patvirtintas 2004 m. vasario 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 261/2004, nustatančiu bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju, panaikinančiu reglamentą (EEB) Nr. 295/91.

Papildyta punktu:

Nr. 700, 2006-07-11, Žin., 2006, Nr. 77-3009 (2006-07-14), i. k. 1061100NUTA00000700

 

36.8. ne Europos Sąjungos vežėjas neatitinka sąlygų, numatytų Reglamente Nr. 452/2014;

Papildyta punktu:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

 

36.9. oro vežėjas, ketinantis nereguliariuoju skrydžiu vežti krovinius ir (arba) paštą iš trečiosios šalies oro uosto į Lietuvos oro uostą, nėra paskirtas ACC3 vežėju, kaip tai numatyta Reglamente (ES) 2015/1998.

Papildyta punktu:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

Punkto pakeitimai:

Nr. 27, 2017-01-11, paskelbta TAR 2017-01-16, i. k. 2017-00925

 

37. Lietuvos transporto saugos administracija nedelsdama informuoja apie išduotus leidimus oro eismo paslaugų teikėją, taip pat Karinių oro pajėgų vadą ar jo įgaliotą karininką ir pateikia jiems šių Taisyklių 32 punkte nurodytą informaciją.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

38. Jeigu yra pagrindo manyti, kad nereguliarųjį oro susisiekimą vykdantis orlaivis gabena draudžiamą krovinį, krašto apsaugos ministro įgalioto pareigūno nurodymu tokiam orlaiviui gali būti uždrausta įskristi į Lietuvos Respubliką arba jis gali būti nutupdytas patikrinti. Krašto apsaugos ministro įgaliotas pareigūnas nedelsdamas informuoja apie tai Lietuvos transporto saugos administraciją ir oro eismo paslaugų teikėją.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

Nekomerciniai skrydžiai

 

39. Nekomerciniams užsienio šalių civilinių orlaivių skrydžiams į Lietuvos Respublikos teritoriją ir iš jos leidimo nereikia.

Punkto pakeitimai:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

 

Užsienio šalių valstybės orlaivių skrydžiai

 

40. Užsienio šalių valstybės orlaivių skrydžiai į Lietuvos Respublikos teritoriją, iš jos arba per ją vykdomi tik gavus leidimą (išskyrus 43 punkte numatytus atvejus).

Užsienio šalių valstybės orlaivių skrydžiams nustatyta leidimų išdavimo tvarka taip pat taikoma ne valstybės orlaivių, gabenančių karinę įrangą, ginklus arba karines medžiagas, skrydžiams, išskyrus skrydžius, kuriais gabenama Lietuvos Respublikai arba kitoms NATO ar Europos Sąjungos valstybėms skirta karinė įranga, ginklai ar karinės medžiagos.

41. Leidimus užsienio šalių valstybės orlaivių skrydžiams krašto apsaugos ministro ar jo įgalioto krašto apsaugos sistemos pareigūno teikimu išduoda Užsienio reikalų ministerija. Užsienio reikalų ministerija turi teisę leidimo neišduoti.

42. Ypač skubiu atveju leidimą skrydžiui išduoda krašto apsaugos ministras arba jo įgaliotas krašto apsaugos sistemos pareigūnas. Apie leidimo išdavimą jis nedelsdamas informuoja Užsienio reikalų ministeriją.

43. Lietuvos kariuomenei bendradarbiaujant su NATO institucijomis ir jos valstybių ginkluotosiomis pajėgomis, krašto apsaugos ministro sprendimu NATO ir jos valstybių kariniai orlaiviai Lietuvos Respublikos oro erdvėje gali vykdyti skrydžius, kuriais atliekamos oro erdvės stebėjimo, kontrolės ir gynybos funkcijos. Specialių leidimų šiems skrydžiams nereikia.

Vykdydami tokius skrydžius, NATO ir jos valstybių kariniai orlaiviai turi teisę naudotis kariniais, prireikus – ir civiliniais aerodromais, taip pat teisės aktų nustatyta tvarka reaguoti į Lietuvos Respublikos suvereniteto pažeidimus oro erdvėje.

44. Pagal Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis ar kitus jos tarptautinius įsipareigojimus Lietuvos Respublikos oro erdvėje gali būti vykdomi užsienio šalių valstybės orlaivių žvalgomieji (inspekciniai) skrydžiai ir tranzitiniai skrydžiai žvalgymo (inspekciniais) tikslais.

45. Paraiškų duoti leidimus užsienio šalių valstybės orlaivių skrydžiams į Lietuvos Respublikos teritoriją, iš jos arba per ją pateikimo, šių leidimų išdavimo tvarka ir sąlygos nustatomos bendru krašto apsaugos ministro ir užsienio reikalų ministro įsakymu.

46. Užsienio reikalų ministerija nedelsdama informuoja oro eismo paslaugų teikėją apie leidimus, išduotus pagal 41 punktą, ir leidimus, atšauktus pagal 42 punktą.

Krašto apsaugos ministras ar jo įgaliotas krašto apsaugos sistemos pareigūnas nedelsdami informuoja oro eismo paslaugų teikėją apie leidimus, išduotus pagal 42 punktą, ir apie skrydžius, numatytus 43 punkte.

 

IV. ORO ERDVĖS NAUDOJIMO REGULIAVIMAS

 

47. Oro erdvės naudojimo pirmenybė suteikiama:

47.1. orlaiviams, patekusiems į avarinę situaciją;

47.2. kariniams orlaiviams, atliekantiems oro erdvės gynybos funkcijas;

47.3. orlaiviams, vykdantiems skubios medicinos pagalbos skrydžius;

47.4. orlaiviams, vykdantiems paieškos ir gelbėjimo darbus;

47.5. orlaiviams, vykdantiems žvalgomuosius (inspekcinius) skrydžius pagal Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis ar kitus jos tarptautinius įsipareigojimus;

47.6. orlaiviams, vežantiems labai svarbius asmenis (VIP);

47.7. orlaiviams, vykdantiems kitus skrydžius, kuriems būtina užtikrinti specialiąją saugą.

48. Oro erdvės naudojimo pirmenybė suteikiama atsižvelgiant į civilinės aviacijos skrydžių saugos reikalavimus.

49. Lietuvos Respublikos, kitų NATO ir Europos Sąjungos valstybių karinių operacijų tikslais arba karo metu oro erdvės naudojimo pirmenybė suteikiama kariniams orlaiviams.

50. Laikinai išskirtų ir specialiųjų sklandymo zonų užsakymo, informavimo apie planuojamą vykdyti veiklą pavojingose zonose, kuriose gali būti nesaugu skraidyti orlaiviams, ir informacijos apie numatomus karinių orlaivių skrydžius ribojamose zonose pateikimo, vykdant oro erdvės valdymą, tvarką, suderinęs su Lietuvos kariuomenės vadu, nustato oro eismo paslaugų teikėjas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1054, 2013-11-20, Žin., 2013, Nr. 120-6077 (2013-11-23), i. k. 1131100NUTA00001054

 

51. Skristi draudžiamoje arba ribojamoje zonoje orlaiviams galima tik turint Lietuvos kariuomenės vado nustatyta tvarka išduotą leidimą ir laikantis jame nustatytų apribojimų ir sąlygų.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1054, 2013-11-20, Žin., 2013, Nr. 120-6077 (2013-11-23), i. k. 1131100NUTA00001054

 

52. Paraiškas rezervuojamajai oro erdvei nustatyti turi teisę pateikti Lietuvos kariuomenės vadas ar jo įgaliotas asmuo, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos Aviacijos eskadrilės vadas ar jo įgaliotas pareigūnas, aviacijos sporto šakų federacijos, aeroklubai, aviacijos sporto klubai, aviacijos įmonės, aviacijos mokymo įstaigos ir organizacijos.

Oro erdvės rezervavimo sąlygas ir tvarką nustato oro eismo paslaugų teikėjas, suderinęs su Lietuvos transporto saugos administracija ir Lietuvos kariuomene.

Sprendimas rezervuoti oro erdvę priimamas atsižvelgiant į bendrus oro erdvės naudotojų poreikius ir atitiktį skrydžių saugos reikalavimams.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

53. Pagal šias Taisykles išduoti leidimai skrydžiams galioja 4 valandas iki numatyto išskridimo laiko ir 48 valandas po jo. Ši nuostata taikoma ir užsienio šalių valstybės orlaiviams, vežantiems labai svarbius asmenis (VIP).

54. Tais atvejais, kai diplomatiniais kanalais yra gauta paraiška skrydžiui orlaiviu, kuriuo vežami labai svarbūs asmenys (VIP), leidimus šiems skrydžiams pagal valstybės orlaivių skrydžiams taikomus reikalavimus išduoda Užsienio reikalų ministerija. Apie išduotus arba atšauktus leidimus Užsienio reikalų ministerija nedelsdama informuoja oro eismo paslaugų teikėją.

55. Skrydžių, kuriais vežami labai svarbūs asmenys (VIP), vykdymo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

56. Orlaivių įgulų pokalbiai su skrydžių vadovais vyksta lietuvių arba anglų kalba. Įgulų pokalbiai su skrydžių vadovais vyksta tik pagal nustatytas radijo ryšio frazeologijos taisykles.

57. Skrydžiai virš gyvenamųjų vietovių, taip pat parodomieji renginiai ir aviacijos sporto varžybos vykdomi Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 61 ir 62 straipsniuose nustatyta tvarka.

Punkto pakeitimai:

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

 

58. Už šių Taisyklių pažeidimus atsakoma įstatymų nustatyta tvarka.

______________

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 700, 2006-07-11, Žin., 2006, Nr. 77-3009 (2006-07-14), i. k. 1061100NUTA00000700

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 "Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 330, 2008-04-09, Žin., 2008, Nr. 44-1654 (2008-04-17), i. k. 1081100NUTA00000330

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 "Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 981, 2009-09-02, Žin., 2009, Nr. 108-4544 (2009-09-10), i. k. 1091100NUTA00000981

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 "Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1125, 2011-09-28, Žin., 2011, Nr. 119-5629 (2011-10-01), i. k. 1111100NUTA00001125

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 "Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1054, 2013-11-20, Žin., 2013, Nr. 120-6077 (2013-11-23), i. k. 1131100NUTA00001054

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 "Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo" pakeitimo

 

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 978, 2015-09-16, paskelbta TAR 2015-09-17, i. k. 2015-13935

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 „Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

7.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1094, 2015-10-19, paskelbta TAR 2015-10-22, i. k. 2015-16637

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 „Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

8.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 27, 2017-01-11, paskelbta TAR 2017-01-16, i. k. 2017-00925

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 „Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

9.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1166, 2018-11-21, paskelbta TAR 2018-12-03, i. k. 2018-19555

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 „Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo

 

10.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1243, 2018-12-05, paskelbta TAR 2018-12-12, i. k. 2018-20329

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 17 d. nutarimo Nr. 285 „Dėl Lietuvos Respublikos oro erdvės organizavimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo