@D1=19900508;D2=19950526;D3=19950608

     Redaguota: 1995 06 08

     Pakeitimai:

 

1.Lietuvos Respublikos 1990 07 31

įstatymas Nr.1-448;

Žin.,1990 Nr. 23-573

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 

2.Lietuvos Respublikos 1990

įstatymas Nr.1-678

Žin.,1990 Nr. 31-749

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

22 STRAIPSNIO PAPILDYMO

 

3.Lietuvos Respublikos 1991

įstatymas Nr.1-1027;

Žin.,1991 Nr.5-128

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

4.Lietuvos Respublikos 1991

įstatymas Nr.1-1224;

Žin.,1991 Nr.13-330

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

6 STRAIPSNIO PAPILDYMO

 

5.Lietuvos Respublikos 1991 10 29

įstatymas Nr.1-1937;

Žin.,1991 Nr.32-867

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

6.Lietuvos Respublikos 1992 06 23

įstatymas Nr.1-2658

Žin.,1992 Nr.20-590

DĖL KAI KURIŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMŲ ATSKIRŲ STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO

 

7.Lietuvos Respublikos 1992 10 29

įstatymas Nr.1-3016

Žin.,1992 Nr. 33-1009

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

8.Lietuvos Respublikos 1993 01 14

įstatymas Nr.1-46;

Žin.,1993 Nr.4-75

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

9.Lietuvos Respublikos 1993

įstatymas Nr.1-169;

Žin.,1993 Nr.20-492

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ

REJESTRO ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

10.Lietuvos Respublikos 1993 06 17

įstatymas Nr.1-187;

Žin.,1993 Nr.25-581 (93 06 25)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

11.Lietuvos Respublikos 1993 07 15

įstatymas Nr.1-231

Žin.,1993 Nr.32-729

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 

12.Lietuvos Respublikos 1993

įstatymas Nr.1-253

Žin.,1993 Nr.52-994 (93.10.13)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

13.Lietuvos Respublikos 1994 01 11

įstatymas Nr.1-367;

Žin.,1994 Nr. 8-119 (94.01.28)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO IR PAPILDYMO

 

14.Lietuvos Respublikos 1994 02 15

įstatymas Nr.1-393

Žin.,1994 Nr.14-232

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

15.Lietuvos Respublikos 1994 04 12

įstatymas Nr.1-432,

Žin.,1994 Nr.30-533;

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAPILDYMO

 

16.Lietuvos Respublikos 1994 07 05

įstatymas Nr.1-529

Žin.,1994, Nr.55-1047

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

17.Lietuvos Respublikos 1994 07 21

įstatymas Nr.1-579

Žin.,1994 Nr.59-1163

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

18.Lietuvos Respublikos 1994 12 08

įstatymas Nr.1-672

Žin.,1994 Nr.94-1836

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

13 STRAIPSNIO RPAKEITIMO

 

19. Lietuvos Respublikos 1994.12.28

įstatymas Nr.1-742

Žin., 1995, Nr.3-38

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

13 STRAIPSNIO PAPILDYMO

 

20.Lietuvos Respublikos 1995.01.12.

Įstatymas Nr.1-749; Žin., 1995, Nr.10-206

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

PAPILDYMO

 

21. Lietuvos Respublikos 1995.01.17.

Įstatymas Nr.1-763

Žin., 1995, Nr.10-207

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

22.Lietuvos Respublikos 1995 05 04

įstatymas Nr.1-877

Žin., 1995, Nr. 39-964

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

 

23.Lietuvos Respublikos 1995 05 11

įstatymas Nr.1-888

Žin., 1995, Nr. 44-1074

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO PAKEITIMO

IR PAPILDYMO

 

24.Lietuvos Respublikos 1995 06 08

įstatymas Nr.1-932

Žin., 1995, Nr. 51-1247

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ ĮSTATYMO

13 STRAIPSNIO PAPILDYMO

 

 *** Pabaiga ***

 

 

 

                      LIETUVOS RESPUBLIKOS

 

                           Į M O N I Ų

 

                            ĮSTATYMAS

 

 

                           I skirsnis

 

 

                       BENDRIEJI NUOSTATAI

 

 

     1 straipsnis.Įmonių įstatymo tikslai

 

     Šis įstatymas nustato subjektus, turinčius teisę savo firmos

vardu  užsiimti   nuolatine   komercine-ūkine   veikla   Lietuvos

Respublikoje, jų steigimo ir veiklos teisinius pagrindus.

     Atskirų, nurodytų  šio įstatymo  6 straipsnyje, rūšių įmonių

steigimas,  jų   teisinis  statusas,   veikla,  likvidavimas   ir

reorganizavimas reglamentuojamas atitinkamais įstatymais.

     Šis įstatymas  netaikomas fiziniams ir juridiniams asmenims,

užsiimantiems  nekomercine   veikla  (veikla,   kuria  nesiekiama

pelno). Nepelno   įmonių  steigimą,  likvidavimą, reorganizavimą,

veiklą reglamentuoja   Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas ir

šių įmonių įstatai.

 

 

     2 straipsnis.Įmonė

 

     Įmonė yra  savo firmos  vardą turintis   ūkinis    vienetas,

įsteigtas įstatymų  nustatyta tvarka tam tikrai komercinei-ūkinei

veiklai.  Įmonę  sudaro  medžiaginių-daiktinių,  finansinių    ir

nematerialių aktyvų, jos teisių ir pareigų kompleksas.

     Įmonė, kaip  teisės  subjektas  (įmonininkas),  gali  turėti

juridinio asmens teises arba veikti kaip fizinis asmuo.

 

 

     3 straipsnis.Įmonininkas

 

     Įmonininkas yra   fizinis  arba juridinis  asmuo, taip pat į

bendrovę    (bendriją)  susijungę  keli  fiziniai  ar  juridiniai

asmenys, kurie   nuosavybės  teise valdo,  naudoja ir  disponuoja

įmonės turtu, organizuoja įmonės ūkinę ir finansinę veiklą.

     Nuosavybės teisę  į įmonę įmonininkas įgyja įmonės steigimo,

pirkimo-pardavimo arba kitokių civilinių sandorių pagrindu.

     Jeigu įmonė nuosavybės teise priklauso Lietuvos Respublikai,

įmonininko funkcijas atlieka įmonės valdymo organai.

     Jeigu įmonė  išnuomojama,  tai  nuomos  sutarties  galiojimo

laikotarpiui įmonininko teises turi nuomininkas.

 

 

     4 straipsnis.Įmonės valdymas

 

     Įmonės  valdymo   organų  sistemą,  jų  sudarymo  tvarką  ir

kompetenciją   nustato    atitinkamos   rūšies    įmonių   veiklą

reglamentuojantis  įstatymas,   įmonės  įstatai  ir  kiti  įmonės

steigimo dokumentai.

 

 

     5 straipsnis.Darbo santykiai įmonėje

 

     Darbo  santykiai   įmonėje  gali   būti  grindžiami   samdos

sutartimi arba naryste ūkinėje bendrijoje.

     Darbo santykius,  atsiradusius  samdos  sutarties  pagrindu,

reguliuoja  samdos   sutartis  ir   Lietuvos  Respublikos   darbo

įstatymai, kurie  nustato visų  rūšių įmonių  darbuotojams  darbo

užmokesčio, darbo ir poilsio laiko režimo ir trukmės, higienos ir

darbo apsaugos minimalius reikalavimus.

     Santykius, pagrįstus  naryste ūkinėje bendrijoje, reguliuoja

įmonės steigimo dokumentai.

 

 

                           II skirsnis

                        

                          ĮMONIŲ RŪŠYS

 

 

     6 straipsnis.Įmonių rūšys ir įmonių junginiai

 

     Lietuvos Respublikoje gali veikti šios įmonės:

     1) individualios (personalinės);

     2) tikrosios ūkinės bendrijos;

     3) komanditinės (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos;

     4) akcinės ir uždarosios akcinės bendrovės;

     5) valstybinės (vietos savivaldybės) įmonės;

     6) žemės  ūkio bendrovės  (veikla reglamentuojama  atskirame

įstatyme);

     7)  kooperatinės   bendrovės   (kooperatyvai).   Jų   veikla

reglamentuojama atskirame įstatyme.

     Įmonės,  jei   tai   neprieštarauja   Lietuvos   Respublikos

konkurencijos įstatymui,  gali jungtis į koncernus, konsorciumus,

asociacijas ir kitus junginius.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-1224;1991.04.16;Žin., 1991, Nr.13-330

     1-169;1993.06.01; Žin., 1993, nr.20-492

     1-231;1993.07.15; Žin., 1993, nr.32-729

 

 

     7 straipsnis.Individuali (personalinė) įmonė

 

     Individuali (personalinė)  įmonė nuosavybės  teise priklauso

fiziniam  asmeniui   ar  keliems  fiziniams  asmenims  bendrosios

jungtinės  nuosavybės  teise.  Individualią  (personalinę)  įmonę

nuosavybės  teise   gali   turėti   taip   pat   ir   negamybinės

organizacijos, turinčios  juridinio  asmens  teises.  Individuali

(personalinė) įmonė  neturi juridinio  asmens teisių,  jos turtas

neatskirtas  nuo   įmonininko    turto.  Pagal  įmonės  prievoles

įmonininkas atsako visu savo turtu.

     Individuali (personalinė) įmonė privalo turėti firmos vardą,

kuriame įvardijamas jos savininkas.

     Individualios (personalinės) įmonės steigimą, likvidavimą ir

veiklą taip  pat reglamentuoja  ir Lietuvos Respublikos civilinis

kodeksas bei kiti įstatymai.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-529; 1994.07.05.  Žin., 1994, Nr.55-1047

 

 

     8 straipsnis.Tikroji ūkinė bendrija

 

     Tikroji ūkinė  bendrija yra  visiškos  turtinės  atsakomybės

įmonė, įsteigta  bendrosios jungtinės  veiklos sutartimi apjungus

kelių   fizinių   ar   juridinių   asmenų turtą į bendrąją dalinę

nuosavybę komercinei-ūkinei   veiklai  su  bendru  firmos  vardu.

Tikroji ūkinė bendrija neturi juridinio asmens teisių, jos turtas

neatskirtas nuo  bendrijos narių  turto. Pagal  tikrosios  ūkinės

bendrijos prievoles jos nariai atsako solidariai visu savo turtu.

Tikroji ūkinė  bendrija neatsako  pagal savo  narių    prievoles,

nesusijusias su bendrijos veikla.

     Tikrosios ūkinės  bendrijos turi  firmos vardą, kuriame turi

būti įvardytas bent vienas jos savininkų.

     Tikrosios ūkinės  bendrijos steigimą,  likvidavimą ir veiklą

be šio  įstatymo  reglamentuoja  Lietuvos  Respublikos  civilinis

kodeksas, Lietuvos   Respublikos  ūkinių  bendrijų įstatymas  bei

bendrosios jungtinės  veiklos sutartis,  kuria steigiama  tikroji

ūkinė bendrija.

 

 

     9 straipsnis.Komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė

                  bendrija

 

     Komanditinę (pasitikėjimo)  ūkinę  bendriją  sudaro  bendros

firmos vardu  veikiantys tikrieji nariai ir nariai komanditoriai,

kuriems įmonės  turtas priklauso  bendrosios  dalinės  nuosavybės

teise. Komanditinė  (pasitikėjimo) ūkinė  bendrija nėra juridinis

asmuo, jos  turtas neatskirtas nuo bendrijos tikrųjų narių turto.

Pagal komanditinės  (pasitikėjimo) ūkinės bendrijos prievoles jos

tikrieji nariai   solidariai  atsako visu  savo turtu,  o  nariai

komanditoriai - tik ta savo turto dalimi, kurią pagal sutartį yra

perdavę   bendrai  komanditinės  (pasitikėjimo) ūkinės  bendrijos

veiklai. Komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė bendrija neatsako pagal

savo narių prievoles, nesusijusias su bendrijos veikla.

     Komanditinės (pasitikėjimo)   ūkinės bendrijos  nariais gali

būti fiziniai ar juridiniai asmenys. Komanditinėje (pasitikėjimo)

ūkinėje bendrijoje  turi būti  bent vienas tikrasis narys ir bent

vienas narys komanditorius.

     Komanditinė (pasitikėjimo)  ūkinė  bendrija  privalo  turėti

firmos vardą,  kuriame įvardijamas bent vienas tikrasis bendrijos

narys.

     Komanditinės  (pasitikėjimo)  ūkinės  bendrijos    steigimą,

likvidavimą ir   veiklą  be šio  įstatymo reglamentuoja  Lietuvos

Respublikos  civilinis   kodeksas,  Lietuvos  Respublikos  ūkinių

bendrijų įstatymas  bei bendrosios  jungtinės  veiklos  sutartis,

kuria steigiama komanditinė (pasitikėjimo) ūkinė bendrija.

 

 

     10 straipsnis.Akcinė bendrovė ir uždaroji akcinė

                   bendrovė

 

     Akcinė bendrovė  ir uždaroji  akcinė  bendrovė  yra  ribotos

turtinės atsakomybės  įmonės, turinčios  juridinio asmens teises,

kurių kapitalas padalytas į akcijas. Akcinis kapitalas nuosavybės

teise priklauso  akcinei bendrovei ar uždarajai akcinei bendrovei

kaip juridiniam asmeniui.

     Akcininkai yra  bendrovės nariai,  kuriais tampama  įstatymų

nustatyta tvarka įsigijus akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės

bendrovės   akcijas.  Akcininkais  gali  būti  fiziniai  asmenys,

juridiniai asmenys  ir valstybė,  kuriai atstovauja   atitinkamas

valstybės organas.

     Akcininkai turi  nuosavybės teisę  į  akcijas.    Uždarosios

akcinės bendrovės   akcijų  cirkuliacijos  sfera  yra  uždara jei

valstybinio   turto   (akcijų)   pardavimą   reglamentuojančiuose

įstatymuose nenumatyta kitaip.

     Akcinės bendrovės  ar uždarosios akcinės bendrovės steigimą,

likvidavimą, veiklą,  santykius su  akcininkais, kreditoriais bei

kitus santykius,  susijusius   su   bendrovės veikla,   taip  pat

reglamentuoja   ir    Lietuvos   Respublikos  civilinis kodeksas,

Lietuvos Respublikos   akcinių bendrovių įstatymas bei  nustatyta

tvarka patvirtinti bei įregistruoti atskiros akcinės bendrovės ar

uždarosios akcinės bendrovės įstatai.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     Nr.1-529; 1994.07.05., Žin., 1994, Nr.55-1047

 

 

     11 straipsnis.Valstybinė įmonė

 

     Valstybinė  įmonė  valstybinės  nuosavybės  teise  priklauso

Lietuvos valstybei  arba vietos  savivaldybei,  turi    juridinio

asmens teises, yra ribotos turtinės atsakomybės. Valstybė (vietos

savivaldybė) neatsako   pagal  įmonės  prievoles, įmonė  neatsako

pagal valstybės (vietos savivaldybės) prievoles.

     Valstybinių   įmonių    steigimą,   veiklą,   likvidavimą ir

reorganizavimą taip   pat  reglamentuoja ir  Lietuvos Respublikos

civilinis   kodeksas, Lietuvos  Respublikos valstybinių    įmonių

įstatymas  bei   įstatymų  nustatyta     tvarka   patvirtinti  ir

įregistruoti atskiros valstybinės įmonės įstatai.

 

 

                          III skirsnis

              

                 ĮMONIŲ ŪKINĖS VEIKLOS PAGRINDAI

    

 

     12 straipsnis.Įmonės veiklos sfera

 

     Įmonė turi  teisę  užsiimti  bet  kokia  komercine-ūkine  ar

kitokia veikla,   nesuvaržyta šiuo  ar kitais  įstatymais, įmonės

įstatais,   jos  steigimo  sutartimi  ar  kitais įmonės  steigimo

dokumentais arba kitaip neuždrausta.

     Lietuvos Respublikoje  draudžiama steigti  ir laikyti lošimo

namus,   organizuoti   azartinius   lošimus   taip   pat   teikti

poligrafijos  paslaugas,   neįregistravus  šio   veiklos  Spaudos

kontrolės valdyboje prie Teisingumo ministerijos.

     Šio  įstatymo   6  straipsnyje   nurodytoms  įmonėms  ir  jų

junginiams draudžiama verstis kredito įstaigų veikla. Įmonės gali

kaupti skolintas  lėšas ir  viešai apie  tai skelbti tik Lietuvos

Respublikos įstatymų  nustatyta tvarka išleisdamos ir platindamos

kredito vertybinius  popierius -  obligacijas. Šiuo  būdu  kaupti

skolintas lėšas  neleidžiama tais  atvejais, kai  atskirų  įmonių

rūšių įstatymai draudžia išleisti kredito vertybinius popierius -

obligacijas.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-367, priimtas 94.01.11, Žin., 1994, Nr. 8-119 (94.01.28)

     1-579, priimtas 94.07.21, Žin., 1994, Nr.59-1163

     1-763, priimtas 95.01.17.; Žin., 1995, Nr.10-207

 

 

     13 straipsnis.  Licenzijų išdavimas

 

     Be Lietuvos  Vyriausybės ar jos pavedimu kito organo arba įstatyme numatyto organo išduoto

leidimo (licenzijos) draudžiama:

     žvalgyti ir eksploatuoti naudingųjų iškasenų telkinius;

     eksploatuoti gamtinius išteklius;

     taisyti sportinius ir medžioklinius graižtvinius ir lygiavamzdžius šautuvus, pneumatinius šautuvus, pistoletus (revolverius) savigynai, arbaletus;

     užsiimti farmacine veikla;

     auginti ir  realizuoti  kultūras,  kuriose  yra  narkotinių, psichotropinių

stipriai veikiančių ir nuodingųjų medžiagų;

     gaminti alkoholio produktus;

     užsiimti ar  vykdyti asmens sveikatos priežiūrą, visuomenės

sveikatos  priežiūrą,   teikti  tradicinės   medicinos,  liaudies

medicinos ir nemedicinines sveikatos atgavimo paslaugas;

     užsiimti veterinarine praktika;

     užsiimti  teisininko   praktika,  jei   ko  kita   nenustato

įstatymai;

     steigti mokymo įstaigas įmones ir įstaigas, užsiimančias sveikatinimo veikla;

     vykdyti   geodezinius    topografinius   darbus,    užsiimti

topografinių, teminių planų, žemėlapių, taip pat ir kartografinių

schemų leidyba bei spausdinimu;

     užsiimti transporto  ūkine veikla,  jei  ko  kita  nenustato

įstatymai;

     gaminti, importuoti  į Lietuvos  Respubliką  tabaką  ir  jo

gaminius, užsiimti  jų didmenine  ir mažmenine  prekyba  Lietuvos

Respublikoje;

     užsiimti veikla,  susijusia su  vario ir  kitų    spalvotųjų

metalų, jų  lydinių, laužo  bei   atliekų   supirkimu    Lietuvos

Respublikoje ir perlydimu;

      importuoti  į   Lietuvos  Respubliką  alkoholio  produktus,

užsiimti jų didmenine ir mažmenine prekyba;

     teikti turizmo paslaugas;

     rengti pinigines  ir pinigines-daiktines  loterijas, skirtas

labdaros ir paramos tikslams;

     užsiimti veikla,   susijusia su  juodųjų metalų  laužo ir jo

atliekų supirkimu Lietuvos Respublikoje;

     užsiimti veikla,  susijusia su   tauriųjų metalų  atliekų ir

laužo supirkimu bei perdirbimu.

     teikti komutacines   telefono, telegrafo,  telekso ryšių bei

duomenų perdavimo  paslaugas, naudojantis bendro telekomunikacijų

tinklo linijomis ir stotimis;

     statyti    ir    eksploatuoti    elektromagnetines    bangas

spinduliuojančius įrenginius;

     tirti, konservuoti  ir restauruoti  nekilnojamąsias kultūros

vertybes,  taip   pat  rengti   šių  darbų   sąlygas,  programas,

projektus;

     projektuoti ir tiesti valstybės kelius;

      gaminti, importuoti  į Lietuvos  Respubliką, eksportuoti iš

Lietuvos Respublikos  narkotines,  psichotropines,  ne  vaistinės

paskirties  stipriai   veikiančias  ir   nuodingąsias  medžiagas,

užsiimti jų didmenine ir mažmenine prekyba Lietuvos Respublikoje;

     gaminti,  importuoti   į  Lietuvos   Respubliką   specialios

paskirties  maisto  produktus  ir  maisto  priedus,  užsiimti  jų

didmenine ir mažmenine prekyba Lietuvos Respublikoje;

     gaminti antspaudus, spaudus, medžioklinius peilius;

     steigti tirus (šaudyklas), medžioklinius šaudymo stendus;

     užsiimti transporto  priemonių komisine prekyba, apsauginės-

gaisrinės signalizacijos projektavimu, gamyba, diegimu, montavimu

ir eksploatavimo paslaugomis;

     konservuoti ir restauruoti kultūros vertybes.

     Tik valstybinėms  įmonėms ir  specialios paskirties akcinėms

bendrovėms leidžiama:

     gaminti ir  realizuoti narkotines  medžiagas,  ne  vaistinės

paskirties stipriai veikiančias ir nuodingąsias medžiagas;

     gaminti,  importuoti   į  Lietuvos   Respubliką  narkotines

medžiagas, užsiimti jų didmenine prekyba;

      gaminti  nedenatūruotą   etilo  alkoholį  bei  alkoholinius

gėrimus, kuriuose tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 22

procentus. Šią teisę turi tik valstybinės įmonės, jeigu Alkoholio

kontrolės įstatymas nenustato kitaip;

     gaminti ginklus, sprogmenis;

      gydyti ligonius,  sergančius užkrečiamomis  ligomis, kurios

yra  nurodytos   Sveikatos  apsaugos   ministerijos   nustatytame

sąraše;

     gydyti gyvulius, sergančius ypač pavojingomis ligomis.

     surinkti ir  pristatyti  laiškus,  atvirukus  ir  spaudinius

(spausdintą produkciją  vokuose) (tik  valstybinė įmonė "Lietuvos

paštas");

     priimti ir  išmokėti pinigines pašto perlaidas, teikti pašto

kasos (žiro   pašto) paslaugas  (tik  valstybinė  įmonė "Lietuvos

paštas");

      gaminti, importuoti  į Lietuvos  Respubliką, realizuoti  ne

vaistinės  paskirties   stipriai  veikiančias   ir   nuodingąsias

medžiagas.

     Leidimas (licenzija) žvalgyti naudingųjų iškasenų telkinius,

eksploatuoti gamtinius išteklius gali būti išduotas tik suderinus

su Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos departamentu.

     Kitų valstybių  fiziniai ir  juridiniai asmenys  bet  kuriai

veiklai Lietuvos  Respublikos teritorijoje   turi  gauti Lietuvos

Vyriausybės     leidimą.  Šio  leidimo  nereikia  kitų  valstybių

fiziniams ir  juridiniams asmenims, norintiems įsigyti akcinės ar

uždarosios akcinės bendrovės akcijų.

     Leidimas  (licenzija)   užsiimti  ūkine   veikla  turi  būti

išduotas ne  vėliau kaip  per 30  dienų nuo   pareiškimo   gavimo

dienos. Jeigu atsisakoma išduoti leidimą (licenziją), per tą patį

laiko tarpą  pareiškėjui turi  būti duotas  motyvuotas atsakymas.

Atsisakymas išduoti   licenziją  negali  būti grindžiamas  įmonės

veiklos netikslingumu.

      Leidimai (licencijos) gali būti išduodami ir nustatytam, ir

nenustatytam   laikotarpiui.   Leidimų   (licencijų),   išduodamų

nustatytam laikotarpiui,  išdavimo  pagrindus,  galiojimo  laiką,

komercinės-ūkinės veiklos  rūšis bei  sąlygas, išdėstomas  šiuose

leidimuose (licencijose),  nustato kiti  įstatymai  ar  valstybės

organas, išduodantis tokius leidimus.

     Valstybės  organas,  išdavęs  leidimą  (licenciją)  užsiimti

komercine-ūkine veikla,  kitų valstybės  organų, kontroliuojančių

įmonių  vykdomą   ūkinę,  komercinę,  sveikatingumo  ar  aplinkos

apsaugos veiklą, teikimu privalo jį atšaukti, jeigu:

     1) įmonės  veikla kelia  realią grėsmę  ir kenkia  gyventojų

sveikatai;

     2) įmonės veikla daro žalą gamtinei aplinkai;

     3)  įmonė   pažeidinėja  įstatymus,   kitus  teisės   aktus,

reguliuojančius atitinkamą veiklą;

     4) yra kiti įstatymų numatyti pagrindai.

     Apie leidimo  (licencijos) atšaukimą valstybės organas raštu

praneša  įmonininkui,   įmonės   administracijai   ir   valstybės

organams, kontroliuojantiems įmonių veiklą, bei atitinkamų įmonių

rejestro tvarkytojui.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1. 1-448;1990.07.31; Žin., 1990, Nr.23-573

     2. 1-1027;1991.01.31; Žin., 1991, Nr.5-128

     3. 1-1937;1991.10.29; Žin., 1991, Nr.32-867

     4. 1-2658;1992.06.23; Žin., 1992, Nr.20-590

     5. 1-3016;1992.10.29; Žin., 1992, Nr.33-1009

     6. 1-46;1993.01.14; Žin., 1993, Nr.4-75

     7. 1-187;1993.06.17; Žin., 1993, Nr.25-581

     8. 1-367, priimtas 94.01.11, Žin., 1994, Nr. 8-119 (94.01.28);

     9. 1-393, priimtas 94.02.15, Žin., 1994, Nr.14-232;

     10.1-432, priimtas 94.04.12, Žin., 1994, Nr.30-533;

     11.1-529; 1994.07.05.; Žin., 1994, Nr.55-1047;

     12.1-579; 1994.07.21.; Žin., 1994, Nr.59-1163;

     13.1-672; 1994 12 08; Žin., 1994, Nr.94-1836;

     14.1-742; 1994.12.28.; Žin., 1995, Nr.3-38;

     15.1-877; 1995 05 04; Žin., 1995, Nr.39-964

     16.Lietuvos Respublikos 1995 05 11

        įstatymas Nr.1-888

        Žin., 1995, Nr. 44-1074

     17.Lietuvos Respublikos 1995 06 08

        įstatymas Nr.1-932

        Žin., 1995, Nr. 51-1247

 

 

     14 straipsnis.Įmonių santykiai su valstybės organais

 

     Įmonės veikia  savarankiškai, joms  neprivalomos valstybinės

valdžios ar   valdymo  organų  užduotys. Valstybės organai neturi

teisės tvarkyti  įmonių reikalų  ar administraciniais    metodais

reguliuoti   jų  ūkinę  veiklą, išskyrus  atvejus,  kai  įstatymų

nustatyta tvarka   įmonei už teisės pažeidimus taikomas specialus

priežiūros režimas  ar bankroto  bei kitais  įstatymų nustatytais

atvejais skiriamas įmonės likvidatorius.

     Visos įmonės  turi vienodas teisines-ekonomines ūkininkavimo

sąlygas.

     Lietuvos  Respublikos   Aukščiausiosios   Tarybos   nutarimu

paskelbus ypatingąją  padėtį ar  tam tikrą  teritoriją - nelaimės

rajonu, įmonės  privalo vykdyti  Lietuvos Respublikos Vyriausybės

arba vietos savivaldybės organo nurodymus.

     Įmonė gali   gauti valstybės  centralizuota  tvarka skiriamų

(parduodamų)   finansinių,  medžiaginių  ir  kitokių vertybių  už

valstybės   patvirtintą    arba   sutartinę   kainą  ir už įmonės

prisiimamus atitinkamus  sutartinius įsipareigojimus    valstybės

(vietos savivaldybės) organui.

 

 

     15 straipsnis.Įmonių veiklos kontrolė

 

     Įmonė privaloma  tvarka veda  apskaitą, apie  kurią    pagal

Lietuvos     Respublikos  įstatymus   valstybės  organams  teikia

informaciją  įmonių   apmokestinimo  ir   buhalterinės-finansinės

apskaitos  reikmėms.   Įmonė  turi   teisę   laikyti   paslaptyje

dokumentus apie savo komercinę veiklą.

     Įmonių veiklos tikrinimas ir revizija leidžiama tik Lietuvos

Respublikos įstatymų numatytais atvejais.

      Valstybės organas,  išdavęs  leidimą  (licenciją)  veiklai,

kuriai pagal  šio įstatymo 13 straipsnį reikalingas toks leidimas

(licencija), turi  teisę gauti  iš leidimą  (licenciją)  gavusios

įmonės informaciją,  reikalingą leidime  (licencijoje)  nurodytai

veiklai kontroliuoti.

 

 

     16 straipsnis.Atsakomybė už įmonių įstatymų pažeidimus

 

     Už šio  ar kitų  įstatymų, reguliuojančių įmonių steigimą ar

jų   veiklą,    pažeidimą   įmonės    (įmonininkai)   ir   įmonių

administracijos pareigūnai   įstatymų nustatyta  tvarka gali būti

traukiami teisinėn atsakomybėn.

 

 

                           IV skirsnis

         

           ĮMONIŲ STEIGIMAS IR JŲ VEIKLOS NUTRAUKIMAS

 

 

     17 straipsnis.Įmonės steigėjas

 

     Įmonės  steigėju  gali  būti  fizinis  ar  juridinis  asmuo,

valstybė (vietos   savivaldybė),  atstovaujama  savo  organų arba

steigiamos įmonės direkcijos.

     Įmonę gali steigti vienas arba keli steigėjai.

 

 

     18 straipsnis.Įmonės steigimo tvarka

 

     Įmonės steigimo  tvarką nustato šis ir kiti norminiai aktai,

reglamentuojantys atskirų rūšių įmonių steigimą.

 

 

     19 straipsnis.Įmonės steigimo dokumentai

 

     Įmonės steigimo  dokumentai  yra  įmonės  įstatai,  leidimas

(licenzija)   užsiimti    tam  tikros   rūšies  ūkine   veikla ir

kvalifikacijos atestatas, žemės sklypo suteikimo aktas, jei pagal

šį  ar   kitus  įstatymus   tokie   dokumentai   reikalingi,   ir

savivaldybės leidimas užsiimti ūkine veikla, jei jos teritorijoje

numatoma   steigti   įmonę  Lietuvos  Valstybės biudžeto lėšomis.

Atskirų rūšių  įmonių steigimo  dokumentai taip pat yra ir įmonės

steigimo,  bendrosios   jungtinės  veiklos  ar  nuomos  sutartis.

Įmonės, užsiimančios  gamybine veikla,  taip pat  privalo  turėti

Lietuvos  Respublikos   aplinkos  apsaugos  departamento  išduotą

ekologinį  pasą-leidimą.     Įmonės,   teikiančios   poligrafijos

paslaugas,  privalo   turėti  registracijos   Spaudos   kontrolės

valdyboje  prie  Teisingumo  ministerijos  dokumentus.  Atskirais

įstatymais  gali   būti  nustatomi   ir  kiti   įmonės   steigimo

dokumentai.Įmonės,

užsiimančios Lietuvos  Respublikos  Vyriausybės  nustatytų  rūšių

komercine-ūkine  ar  kitokia  veikla,  taip  pat  privalo  turėti

Valstybinės higienos inspekcijos išduotą leidimą - higienos pasą.

Šio leidimo išdavimo tvarką ir sąlygas nustato Sveikatos apsaugos

ministerija. Jeigu  įmonės, užsiimančios  komercine-ūkine veikla,

kuriai reikalingas  toks leidimas,  neturi  leidimo,  jos  atsako

pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

     Įmonės steigimo  dokumentų turinį ir formą nustato norminiai

aktai, reglamentuojantys atskirų rūšių įmonių steigimą.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-448;1990.07.31; Žin., 1990, Nr.23-573

     1-763; 1995.01.17.; Žin., 1995, Nr.10-207

 

 

     20 straipsnis.Vietos  savivaldybės leidimas

                  užsiimti  ūkine veikla

 

     Vietos   savivaldybės   leidimas   užsiimti   ūkine   veikla

reikalingas tik  tada, kai  įmonė steigiama iš Lietuvos Valstybės

biudžeto lėšų  ir registruojama  Lietuvos Respublikos  ekonomikos

ministerijoje. Kitais  atvejais vietos savivaldybės organo įmonės

(įmonės  steigimo   sutarties  ar   jos  įstatų)   įregistravimas

prilygsta leidimui užsiimti ūkine veikla.

     Leidimą užsiimti  ūkine veikla  išduoda vietos  savivaldybės

organas, gavęs visus įmonės steigimo dokumentus.

     Leidime užsiimti   ūkine veikla  gali būti  nurodytas įmonės

veikimo terminas.

     Savivaldybės organas neleidžia užsiimti ūkine veikla:

     1)  jeigu įmonės įsteigimas sukeltų realų pavojų ar pakenktų

gyventojų sveikatai arba darytų žalą aplinkai;

     2)  jeigu   steigiamos  įmonės   įstatai  ar  kiti  steigimo

dokumentai neatitinka įstatymų;

     3) kitais įstatymų nustatytais atvejais.

     Savivaldybės organas privalo per 15 dienų po įmonės steigimo

dokumentų įteikimo   išnagrinėti  leidimo  užsiimti ūkine  veikla

klausimą ir   apie  savo sprendimą  per 3  dienas raštu  pranešti

įmonės steigėjui.

     Savivaldybės organas privalo atšaukti  leidimą užsiimti ūkine

veikla, jeigu vėliau paaiškėja šio straipsnio 4 dalyje nustatytos

aplinkybės. Apie   leidimo  atšaukimą  savivaldybės organas raštu

praneša  įmonininkui,   įmonės   administracijai   ir   valstybės

organams, kontroliuojantiems įmonių ūkinę ir komercinę bei sveikatinimo veiklą.

     Jeigu įmoninkas,  gavęs leidimą užsiimti ūkine veikla, per 1

metus įmonės neįregistruoja, leidimas nustoja galios.

     Savivaldybės organo  atsisakymą duoti leidimą arba sprendimą

atšaukti   leidimą   užsiimti   ūkine veikla    įmonės   steigėjas  ne  vėliau  kaip  per  30  dienų  po

savivaldybės organo   sprendimo  įteikimo  dienos gali  užginčyti

teismine tvarka.

 

 

     21 straipsnis.Įmonės registravimas ir perregistravimas

 

     Kiekviena įmonė,  prieš pradėdama  ūkinę  veiklą,  privaloma

tvarka įregistruojama.  Neįregistruotos įmonės veikla draudžiama.

Įmonininkų pajamas,  gautas iš  neįregistruotos  įmonės  veiklos,

Lietuvos Respublikos  finansų ministerijos   organai  per  teismą

išieško į biudžetą.

     Įmonė laikoma  įsteigta nuo jos įregistravimo dienos. Įmones

registruoja aukštesniosios  pakopos savivaldybės  organas,  o  iš

valstybės  lėšų   steigiamas  įmones   -   Lietuvos   Respublikos

ekonomikos ministerija ar jos pavedimu kitas valstybės organas.

     Įmonių  registravimą  reglamentuoja  Lietuvos    Respublikos

rejestro įstatymas.

     Įmonės registravimui pateikiami šie dokumentai:

     1) steigėjo  ar  steigėjų  pareiškimas  įregistruoti  įmonę,

nurodant jame duomenis, reikalingus įtraukti į rejestrą;

     2) tinkamai įforminti įmonės steigimo dokumentai;

     3) pažyma apie valstybės mokesčių sumokėjimą.

     Sprendimas įregistruoti  arba atsisakyti  įregistruoti įmonę

turi   būti  priimtas  ne  vėliau  kaip  per  15  dienų nuo  visų

dokumentų, nurodytų   šio  straipsnio  4  dalyje, įteikimo.  Apie

įmonės   įregistravimą  rejestro  tvarkytojas skelbia  vietos  ir

Respublikos spaudoje.

     Tais atvejais,  kai įmonės (įmonės steigimo sutarties ar jos

įstatų) registravimas prilygsta leidimui ją steigti, taikomas šio

įstatymo 20 straipsnis.

     Jeigu įmonės  steigimo  dokumentai  keičiami  ar  papildomi,

įmonė perregistruojama  pagal šio  straipsnio reikalavimus. Įmonė

taip pat  turi būti  perregistruojama, jei  ji įstatymų nustatyta

tvarka parduodama,  išnuomojama ar  kitaip  perleidžiama  kitiems

fiziniams, juridiniams asmenims ar valstybei.

     Smulkūs prekybininkai  kaip įmonės neregistruojami. Jie savo

veiklai turi  gauti  patentą.  Patentų  išdavimo  tvarką  nustato

Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

 

     Pakeitimai:

     Nr.1-749; 1995.01.12.; Žin., 1995, Nr.10-206

 

 

     22  straipsnis.Atsisakymas  įregistruoti  ar

                  perregistruoti įmonę

 

     Atsisakyti įregistruoti  įmonę galima,  jeigu nepateikti šio

įstatymo 21  straipsnyje nustatyti dokumentai arba šie dokumentai

neatitinka   įstatymo    nustatytų    reikalavimų.    Atsisakymas

įregistruoti  įmonę   kitokiais  motyvais  yra  neteisėtas.  Apie

sprendimą įmonės  neįregistruoti atitinkamas organas per 3 dienas

privalo raštu pranešti įmonės steigėjui.

     Atsisakymas įregistruoti įmonę gali būti užginčytas teismine

tvarka. Įmonės  steigėjas per  teismą gali  išieškoti nuostolius,

atsiradusius dėl  neteisėto atsisakymo  įregistruoti įmonę. Jeigu

įmonės  steigėjas   negali  paskaičiuoti   ir  nurodyti   realaus

nuostolio dydžio,  tai rejestro   tvarkytojas   privalo  sumokėti

įmonės steigėjui  1000 rublių  nuostolių atlyginimą  už kiekvieną

uždelstą mėnesį.

     Tais atvejais,  kai įmonės  (įmonės steigimo  sutarties arba

įstatų) registravimas  prilygsta leidimui  užsiimti ūkine veikla,

ginčai dėl  registravimo nagrinėjami  pagal   šio  įstatymo    20

straipsnį.

     Šiame straipsnyje  išdėstytos taisyklės taikomos taip pat ir

įmonių perregistravimui.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-678;1990.10.16; Žin., 1990, Nr.31-749

 

 

     23 straipsnis.Įmonės likvidavimas ir reorganizavimas

 

     Įmonės likvidavimo pagrindas gali būti:

     1) įmonės savininko sprendimas nutraukti įmonės veiklą;

     2) teismo  arba kreditorių susirinkimo sprendimas pripažinti

įmonę bankrutavusia;

     3) valstybės   organų  priimtas sprendimas  atšaukti  įmonės

registravimą   už    teisės   pažeidimus,   nustatytus   Lietuvos

Respublikos įstatymų.

     Organas, priėmęs sprendimą nutraukti įmonės veiklą, paskiria

įmonės likvidatorių arba įpareigoja tai padaryti įmonės steigėją.

Paskyrus likvidatorių,  įmonė įgyja likviduojamos įmonės statusą:

įmonės organai   netenka savo įgaliojimų, įmonės organo funkcijas

atlieka įmonės  likvidatorius, įmonė  gali  sudaryti  tik  tokius

sandorius,  kurie   neprieštarauja  likviduojamos  įmonės  veiklą

reglamentuojantiems   įstatymams. Likviduojama  įmonė  turi  būti

perregistruojama.

     Įmonės likvidavimo   tvarką ir  teisines  pasekmes  taip pat

reglamentuoja  ir   Lietuvos  Respublikos   civilinis   kodeksas,

Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymas, kiti įstatyminiai

aktai bei įmonės steigimo dokumentai.

     Įmonės  gali   būti  reorganizuojamos:   joms  susijungus  į

gamybinius susivienijimus  ir asociacijas,  prisijungus prie kitų

įmonių,  susivienijimų,   pasidalijus  į  kelias  įmones.  Įmonių

reorganizavimo tvarką   ir pasekmes  nustato Lietuvos Respublikos

civilinis kodeksas,  Lietuvos Respublikos konkurencijos ir Įmonių

bankroto įstatymai, kiti įstatyminiai aktai ir įmonės įstatai bei

kiti įmonės steigimo dokumentai.

     Įmonę likvidavus arba reorganizavus daromi atitinkami įrašai

įmonių   registravimo  rejestre.  Apie  tai  skelbiama vietos  ir

Respublikos spaudoje.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-253;1993.09.28;Žin.,1993,Nr.52-994

 

 

     24 straipsnis.Įmonės filialai ir atstovybės

 

     Įmonės gali  steigti savo  filialus ir  atstovybes.   Įmonės

filialai ir  atstovybės veikia  pagal įmonės  įgaliojimą.  Įmonės

filialui   steigti taikomos  įmonių steigimo   ir    registravimo

taisyklės.

     Įmonių filialai steigiami atitinkamos rūšies įmonių įstatymo

nustatyta tvarka.

 

     Straipsnio pakeitimai:

     1-529; 1994.07.05.; Žin., 1994, Nr.55-1047

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

AUKŠČIAUSIOSIOS TARYBOS

PIRMININKAS                             V. LANDSBERGIS   Vilnius,

1990 m. gegužės 8 d.

Nr. 1-196

_