Nutarimas netenka galios 2012-06-27:

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 722, 2012-06-20, Žin., 2012, Nr. 71-3659 (2012-06-26), i. k. 1121100NUTA00000722

Dėl Branduolinės energetikos srities veiklos licencijų ir leidimų išdavimo taisyklių patvirtinimo

 

Suvestinė redakcija nuo 2009-09-30 iki 2012-06-26

 

Nutarimas paskelbtas: Žin. 1998, Nr. 12-274, i. k. 0981100NUTA00000103

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VEIKLOS BRANDUOLINĖJE ENERGETIKOJE LICENCIJAVIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1998 m. sausio 27 d. Nr. 103

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 119-2771) antrojo skirsnio 8 straipsnio 6 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Veiklos branduolinėje energetikoje licencijavimo nuostatus (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              GEDIMINAS VAGNORIUS

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                            VINCAS BABILIUS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1998 m. sausio 27 d. nutarimu Nr. 103

 

VEIKLOS BRANDUOLINĖJE ENERGETIKOJE LICENCIJAVIMO NUOSTATAI

 

BENDROJI DALIS

 

1. Pagrindinės šiuose nuostatuose vartojamos sąvokos:

atominė elektrinė – visuma įrengimų ir pastatų, skirtų elektros arba elektros ir šilumos energijai gaminti naudojant branduolinį kurą;

branduolinė energetika – energetikos šaka, kurioje branduolinė energija naudojama elektrai ir šilumai gaminti;

branduolinė sauga – branduolinės energetikos objekto savybė apriboti pagal nustatytas normas radiacijos poveikį žmogui bei aplinkai ir normalaus eksploatavimo, ir avarinių situacijų atvejais;

branduolinė žala – žmogaus mirtis ar pakenkimas sveikatai, turto netektis ar sugadinimas, nepalankūs padariniai aplinkai dėl radiacijos poveikio, susijusio su branduolinės energetikos objekto veikla ar branduoline (radiacine) avarija;

branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija (toliau vadinama – eksploatuojanti organizacija) – ūkio subjektas, turintis licenciją bei materialinių ir finansinių išteklių eksploatuoti branduolinės energetikos objektą ir atsakingas už jo saugos būklę;

branduolinės energetikos objektas – atominė elektrinė, branduolinis reaktorius, branduolinių medžiagų ir radioaktyviųjų atliekų saugykla, jų perdirbimo objektas;

branduolinės energetikos objekto eksploatavimas – įvairiapusė veikla, vykdoma įgyvendinant objektui nustatytus tikslus, įskaitant energijos gamybą, kuro pakrovimą, reaktoriaus paleidimus, stabdymus, bandymus, techninį aptarnavimą, remontą, tikrinimą ir kitas su branduolinės energetikos objekto veikla susijusias operacijas;

branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimas – teisinių, organizacinių ir techninių priemonių įgyvendinimas siekiant pertvarkyti branduolinės energetikos objektą, kai nusprendžiama, kad objektas niekada nebus naudojamas pagal savo pagrindinę paskirtį;

branduolinės medžiagos – plutonis, uranas (natūralus, prisodrintas urano 235 arba 233 izotopų ir išsodrintas) ir toris, esantys metalo lydinio, cheminio junginio ar koncentrato pavidalo arba kitų medžiagų mišinyje;

branduoliniai įrengimai – techninės konstrukcijos sudėtinės dalys (komponentai), kurios gali būti naudojamos branduolinėje technologijoje;

branduolinis įrenginys – kiekviena techninė konstrukcija (mechanizmas, mašina ir kt.), kurioje susidaro arba gali būti perdirbamos, naudojamos ar saugomos branduolinės medžiagos;

branduolinis kuras – branduolinės medžiagos, naudojamos branduolinei energijai gaminti;

ekspertai – specialistų grupė ar pavieniai specialistai, turintys nustatytąja tvarka suteiktą teisę atlikti ekspertizes;

inspektavimas (patikrinimai) – licenciaro arba jo įgaliotos organizacijos atliekami pareiškėjo arba licenciato patikrinimai, kuriais siekiama užtikrinti, kad medžiagos, gaminiai, sistemos ir konstrukcijos, eksploatacinės technologinės procedūros, procesai ir personalo kvalifikacija atitiktų licencijuojamos veiklos reikalavimus;

kokybės užtikrinimas – visuma numatomų ir laikantis kokybės sistemos atliekamų bei reikiamu būdu demonstruojamų sistemingų veiksmų, kuriais siekiama parodyti, kad objektas atitinka kokybės reikalavimus;

leidimas – valstybės valdymo ir priežiūros institucijos ar eksploatuojančios organizacijos išduotas oficialus dokumentas, leidžiantis atlikti tam tikrus darbus;

licencija – valstybės valdymo institucijos išduotas oficialus dokumentas, suteikiantis teisę verstis tam tikra veikla branduolinės energetikos srityje laikantis nustatytųjų sąlygų bei reikalavimų;

licenciatas – ūkio subjektas, turintis valstybės valdymo ir priežiūros institucijos išduotą licenciją verstis tam tikra veikla;

licenciaras – valstybės valdymo ir priežiūros institucija, išduodanti licenciją verstis tam tikra veikla;

licencijos sąlygos – teisinės, techninės, organizacinės normos, reglamentuojančios licencijos galiojimą ir vykdymą;

paraiškos dokumentai (paraiška) – licenciarui pateikiamas pareiškimas ir pareiškimą pagrindžiantys dokumentai, kuriuose pateikiama informacija apie branduolinės energetikos objekto saugą, ją užtikrinančias priemones, kuriomis branduolinės energetikos veiklos rizika personalo, gyventojų ir aplinkos atžvilgiu sumažinama iki priimtinai mažų, realiai pasiekiamų ribų;

pareiškėjas – organizacija, pateikianti oficialią paraišką gauti tam tikros veiklos branduolinėje energetikoje licenciją;

radiacinė apsauga – visuma teisės, technikos, technologijos, statybos, higienos normų, taisyklių bei priemonių, garantuojančių žmonių ir gamtinės aplinkos apsaugą nuo branduolinės žalos;

radioaktyviosios atliekos – visos medžiagos, kurių sudėtyje yra radionuklidų arba medžiagų, užterštų jais, ir kurių tolesnis naudojimas nenumatytas, taip pat ir panaudoti uždarieji šaltiniai;

radioaktyviosios medžiagos – medžiagos, turinčios vieną ar daugiau radionuklidų, kurių radioaktyvumo ar koncentracijos turi būti paisoma radiacinės apsaugos požiūriu;

sankcijos – juridiniai licenciaro veiksmai, kuriais siekiama pašalinti licencijos sąlygų pažeidimus taikant nuobaudas už šiuos pažeidimus;

saugos kultūra – organizacijos veiklos ypatybės, charakteristikos bei pavienių asmenų elgesys, užtikrinantys pirma, kad branduolinės energetikos objekto saugos problemoms bus skiriamas jų svarbą atitinkantis dėmesys.

2. Šie nuostatai parengti vadovaujantis Branduolinio saugumo konvencija, Branduolinių medžiagų fizinės apsaugos konvencija, Vienos konvencija dėl civilinės atsakomybės už branduolinę žalą, Operatyvios informacijos apie branduolinę avariją konvencija, Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymu, Lietuvos Respublikos potencialiai pavojingų įrenginių valstybinės priežiūros įstatymu, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos sistemos įstatymu, Lietuvos Respublikos strateginių prekių ir technologijų importo, tranzito ir eksporto kontrolės įstatymu, branduolinės energetikos saugą bei radiacinę apsaugą (branduolinės energetikos sauga bei radiacinė apsauga toliau vadinama sauga) reglamentuojančių teisės dokumentų reikalavimais ir atitinka Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) rekomendacijas.

3. Šie nuostatai reglamentuoja ūkio subjektų veiklos, susijusios su Lietuvos Respublikos branduoline energetika, licencijavimą, kai tokia veikla turi būti licencijuojama pagal Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymą. Šiuose nuostatuose nurodyta, kokie pagrindiniai dokumentai pagrindžia pareiškimą gauti licenciją, kokia tvarka jie pateikiami, kokios licenciato ir licenciaro pareigos ir atsakomybė.

4. Šie nuostatai privalomi Lietuvos Respublikos ūkio subjektams, kurie kreipiasi su prašymu gauti licenciją ar yra licenciatai, Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme nurodytoms valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms, organizacijoms, kurių veikla susijusi su branduolinės energetikos objektų sauga.

5. Licencijavimo veikla yra neatskiriama branduolinės energetikos objektų saugos valstybinio reguliavimo ir priežiūros sistemos dalis. Licencija suteikia teisę licenciatui verstis tam tikra veikla branduolinėje energetikoje, laikantis licencijos galiojimo sąlygų bei branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimų ir užtikrinant branduolinės energetikos objekto saugą. Licenciaras bei kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos, pagal savo kompetenciją dalyvaujančios licencijavimo procese, vadovaudamosi Lietuvos Respublikos teisės aktų suteiktomis teisėmis bei pareigomis, privalo vykdyti licenciatų valstybinę priežiūrą ir kontrolę.

6. Licencijavimo procedūra – tai paraiškos gauti licenciją pateikimas ir peržiūra (analizė), sprendimo dėl licencijos išdavimo priėmimas, o teigiamo sprendimo atveju – licencijos išdavimas ir licencijos galiojimo sąlygų vykdymo priežiūra.

7. Už licencijos (užsienio valstybės pareiškėjams – leidimo) išdavimą mokamas žyminis mokestis.

8. Išduodamos dvejopos veiklos branduolinėje energetikoje licencijos:

8.1. pirmojo tipo – teikti paslaugas ir gaminti gaminius branduolinės energetikos objektams;

8.2. antrojo tipo – statyti, rekonstruoti, eksploatuoti konkretų branduolinės energetikos objektą ar nutraukti branduolinės energetikos objekto eksploatavimą (išduodama eksploatuojančiai organizacijai).

9. Licenciatai gali būti Lietuvos Respublikos juridiniai ir fiziniai asmenys, kurie pasirengę vykdyti licencijuojamą veiklą pagal branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus, turi būtinas finansines, organizacines bei technines tokios veiklos sąlygas ir galimybes, reikiamos kvalifikacijos personalą.

 

LICENCIJUOJAMOS VEIKLOS RŪŠYS

 

10. Be Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos išduotos licencijos draudžiama:

10.1. projektuoti, statyti ir rekonstruoti branduolinės energetikos objektus ar branduolinius įrenginius;

10.2. projektuoti saugos ir saugai svarbias sistemas, projektuoti bei gaminti saugos ir saugai svarbius įrengimus;

10.3. eksploatuoti branduolinės energetikos objektus ir remontuoti jų saugos ir saugai svarbias sistemas;

10.4. vertinti saugą ir vykdyti kitokią veiklą, kuri gali turėti įtakos saugiam branduolinės energetikos objektų eksploatavimui;

10.5. nutraukti branduolinės energetikos objekto eksploatavimą;

10.6. saugoti ir laidoti branduolines ir radioaktyviąsias medžiagas bei jų atliekas;

10.7. įsigyti, turėti ir transportuoti branduolines medžiagas.

11. Licencijas įsigyti, turėti ir transportuoti radioaktyviąsias medžiagas išduoda Aplinkos apsaugos ministerija, vadovaudamasi licencijų išdavimą reglamentuojančiu norminiu dokumentu, parengtu pagal šiuose nuostatuose nurodytus pagrindinius saugos reikalavimus ir suderintu su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija bei Sveikatos apsaugos ministerija.

12. Licencijas eksportuoti, importuoti ir tranzitu gabenti per Lietuvos teritoriją branduolines, radioaktyviąsias ir kitas medžiagas, naudojamas branduolinėje energetikoje, branduolinę įrangą, taip pat dvigubos paskirties prekes, kurios gali būti naudojamos branduolinėje technologijoje, Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimu išduoda Ūkio ministerija, vadovaudamasi suderintu su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija, Aplinkos apsaugos ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija licencijų išdavimą reglamentuojančiu norminiu dokumentu.

13. Neteko galios nuo 2009-09-30

Punkto naikinimas:

Nr. 1168, 2009-09-16, Žin. 2009, Nr. 116-4956 (2009-09-29), i. k. 1091100NUTA00001168

 

LICENCIJAVIMAS

 

14. Licencijavimas ir su juo susijusi veikla – tai nenutrūkstamas procesas, susidedantis iš stadijų, kurių metu įvertinamas pareiškėjo pasirengimas vykdyti licencijuojamą veiklą, saugos užtikrinimo lygis, personalo kvalifikacija ir kiti svarbūs saugos užtikrinimo aspektai.

15. Licencijavimo procedūra susideda iš:

15.1. paraiškos pateikimo;

15.2. paraiškos dokumentų nagrinėjimo;

15.3. pareiškėjo inspektavimo;

15.4. sprendimo dėl licencijos išdavimo priėmimo;

15.5. licencijos išdavimo;

15.6. licencijuojamos veiklos inspektavimo.

16. Be Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos išduoto leidimo reaktoriaus bandymų metu negalima pirmąjį kartą įvežti branduolinio kuro į branduolinės energetikos objekto aikštelę, pirmąjį kartą krauti branduolinio kuro į reaktorių, atlikti reaktoriaus fizikinio bei pramoninio paleidimo, atlikti sistemų funkcinių bandymų.

17. Licencijavimo procedūra, susijusi su naujos atominės elektrinės statybos, naujo branduolinio reaktoriaus įrengimo ar branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo licencijavimu, pradedama Lietuvos Respublikos Seimui priėmus atitinkamą įstatymą dėl naujos atominės elektrinės statybos ir jos vietos, naujo branduolinio reaktoriaus įrengimo ar branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo. Kitų naujų branduolinės energetikos objektų licencijavimo procedūros pradedamos po to, kai Lietuvos Respublikos Vyriausybė priima atitinkamą sprendimą.

18. Užsienio valstybių pareiškėjai, pasirengę vykdyti Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme nurodytą licencijuojamą veiklą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų ir branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus, gali gauti tik pirmojo tipo licenciją atstojantį Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos leidimą.

19. Užsienio valstybių pareiškėjai kartu su pareiškimu privalo pateikti savo valstybėje ar kitose valstybėse gautą tokios pat veiklos licenciją ir pareiškimą pagrindžiančius dokumentus, kurių sąrašas konkrečiu atveju pagal šių nuostatų skyriaus „Paraiškų pateikimas“ reikalavimus parengiamas ir suderinamas su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija ir kitomis valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis.

20. Antrojo tipo licencijai gauti pareiškėjas pateikia:

20.1. Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai – visus paraiškos dokumentus (nurodomi dokumentai, kuriuos pareiškėjas pateikia peržiūrėti ir suderinti kitoms valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms);

20.2. kitoms Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme nurodytoms valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms – derinti su jomis skirtus dokumentus.

21. Visi derinti skirtų dokumentų peržiūros rezultatai turi būti pateikiami pareiškėjui, kuris pagal juos privalo paraiškos dokumentuose padaryti atitinkamus pakeitimus. Pareiškėjas privalo informuoti Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją bei kitas licencijavimo procese dalyvaujančias institucijas apie padarytus pakeitimus.

22. Paraiškos dokumentai, suderinti su licencijavimo procese dalyvaujančiomis institucijomis, pateikiami Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai.

23. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija neišduoda licencijų, kol pareiškėjas nepateikia atitinkamo licencijavimo procese dalyvaujančių valstybės valdymo ir priežiūros institucijų sutikimo:

23.1. nurodytų 10.1 punkte – be Statybos ir urbanistikos ministerijos šios veiklos kvalifikacijos atestato, atitinkamų Sveikatos apsaugos ministerijos, Aplinkos apsaugos ministerijos bei vietos savivaldos institucijos sutikimą patvirtinančių dokumentų;

23.2. nurodytų 10.2–10.7 punktuose – be atitinkamų Sveikatos apsaugos ministerijos ir Aplinkos apsaugos ministerijos sutikimų.

24. Pareiškėjas, norintis gauti antrojo tipo licenciją, privalo parengti paraiškos dokumentų sąrašą pagal skyriaus „Pareiškimą gauti antrojo tipo licenciją pagrindžiantys dokumentai“ reikalavimus, sudaryti ir suderinti su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija ir kitomis valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis dokumentų pateikimo grafiką. Sudarant paraiškos pateikimo bei peržiūros planą, atsižvelgiama į Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos ir kitų valstybės valdymo ir priežiūros institucijų galimybę prašyti pateikti papildomą dokumentaciją.

25. Neteko galios nuo 2009-09-30

Punkto naikinimas:

Nr. 1168, 2009-09-16, Žin. 2009, Nr. 116-4956 (2009-09-29), i. k. 1091100NUTA00001168

 

PARAIŠKŲ PATEIKIMAS

 

26. Ūkio subjektai, pageidaujantys gauti licenciją verstis veikla, kurios licenciaras yra Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, turi raštu kreiptis į šią inspekciją.

27. Pareiškimas turi būti surašytas oficialiame įmonės blanke, kurį pasirašo įmonės vadovas arba vadovą pavaduojantis asmuo, turintis raštu patvirtintus įgaliojimus, ir tvirtinama antspaudu.

28. Pareiškime gauti licenciją turi būti:

28.1. pilnas juridinis pareiškėjo pavadinimas ir rekvizitai;

28.2. tiksliai apibrėžta veiklos rūšis ar kelios rūšys, kurioms prašoma išduoti licenciją;

28.3. trumpas pareiškėjo aprašymas (veikla, gamybinė bazė, personalas, įstatinis kapitalas, patirtis branduolinės energetikos srityje ir kt.);

28.4. pareiškėjui atstovaujančio asmens duomenys (vardas, pavardė, telefono, fakso numeriai);

28.5. pareiškimą pagrindžiančių dokumentų sąrašas.

29. Rengdamas pareiškimą pagrindžiančius dokumentus, pareiškėjas privalo vadovautis šiais pagrindiniais principais:

29.1. turi būti pateikiama visa informacija, susijusi su branduolinės energetikos objektų sauga;

29.2. informacija turi būti išsami, teisinga, atitikti esamą būklę;

29.3. informacija turi būti pateikiama taip, kad būtų patogu ją peržiūrėti pagal šių nuostatų skyriuose „Pareiškimą gauti pirmojo tipo licenciją pagrindžiantys dokumentai“ ir „Pareiškimą gauti antrojo tipo licenciją pagrindžiantys dokumentai“ nurodytus reikalavimus.

30. Vadovaudamasi nurodytaisiais reikalavimais, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ar kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos gali pareikalauti papildomos informacijos.

31. Pareiškėjas, negalintis pateikti kurių nors šių nuostatų skyriuose „Pareiškimą gauti pirmojo tipo licenciją pagrindžiantys dokumentai“ ir „Pareiškimą gauti antrojo tipo licenciją pagrindžiantys dokumentai“ nurodytų dokumentų, privalo pateikti atitinkamą informaciją kituose dokumentuose arba įrodyti, kad ir be tokio dokumento nepablogės įmonės veikla ir branduolinės energetikos objektų sauga. Atitinkama valstybės valdymo ir priežiūros institucija sprendžia, ar tokio įrodymo pakankama.

32. Norintis gauti pirmojo tipo licenciją pareiškėjas pateikia:

32.1. Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai – visus paraiškos dokumentus (nurodomi dokumentai, kuriuos pareiškėjas pateikia peržiūrėti ir suderinti kitoms valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms);

32.2. kitoms Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme nurodytoms valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms – derinti su jomis skirtus dokumentus.

33. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bei kitos kompetentingos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos priima paraišką gauti antrojo tipo licenciją, jeigu yra Lietuvos Respublikos Seimo priimtas įstatymas dėl naujos atominės elektrinės statybos ir jos vietos, naujo branduolinio reaktoriaus įrengimo ar branduolinės energetikos objekto eksploatavimo nutraukimo. Paraiška gauti kitokias antrojo tipo licencijas priimama, jeigu yra atitinkamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimas.

34. Naujo branduolinės energetikos objekto statybos licencijavimo metu Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai būtina pateikti išvadą apie tai, ar branduolinės energetikos objekto statybos aikštelė tinka šiam objektui statyti, taip pat projekto valstybinės kompleksinės ekspertizės išvadas. Visi nurodytieji dokumentai pateikiami kartu su paraiška gauti antrojo tipo licenciją – statyti branduolinės energetikos objektą.

35. Pareiškėjas turi pateikti atskiras paraiškas gauti kiekvieną antrojo tipo licenciją (statyti, eksploatuoti, rekonstruoti branduolinės energetikos objektą bei nutraukti jo eksploatavimą).

36. Pareiškimas gauti antrojo tipo licenciją priimamas ir jį pagrindžiantys dokumentai pradedami nagrinėti Valstybinėje atominės energetikos saugos inspekcijoje ir atitinkamose valstybės valdymo ir priežiūros institucijose tik tuo atveju, jeigu pareiškėjas yra pateikęs skyriuje „Pareiškimą gauti antrojo tipo licenciją pagrindžiantys dokumentai“ nurodytus dokumentus.

37. Pradedant eksploatuoti branduolinės energetikos objektą, išduodami šie leidimai:

37.1. įvežti branduolinį kurą į branduolinės energetikos objekto aikštelę;

37.2. pirmąjį kartą pakrauti branduolinį kurą į reaktorių;

37.3. atlikti reaktoriaus fizikinį paleidimą (bandymus);

37.4. atlikti reaktoriaus pramoninį paleidimą;

37.5. atlikti sistemų funkcinius bandymus;

37.6. naudoti gamtos išteklius;

37.7. vykdyti radionuklidų emisiją į aplinką.

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija išduoda leidimus, nurodytus 37.1-37.5 punktuose, o Aplinkos apsaugos ministerija – leidimus, nurodytus 37.6 ir 37.7 punktuose. Leidimai išduodami vadovaujantis branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimais.

38. Užsienio valstybių juridiniai asmenys pateikia paraiškos gauti pirmojo tipo licenciją atitinkantį leidimą dokumentus lietuvių arba abiem pusėms priimtina viena iš Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) nustatytų kalbų. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija licencijuoja užsienio valstybės pareiškėją šia tvarka:

38.1. pateikiama paraiška gauti leidimą;

38.2. pateikiamos pareiškėjo valstybės kompetentingų institucijų išduotų atitinkamų reikiamą pareiškėjo kompetenciją patvirtinančių dokumentų kopijos (kartu su vertimu į šiame punkte nurodytą kalbą, jeigu dokumentų originalo kalba skiriasi);

38.3. pateikiami sąrašai dokumentų, pagal kuriuos buvo išduoti 38.2 punkte nurodyti pareiškėjo kompetenciją patvirtinantys dokumentai;

38.4. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija pagal pateiktą dokumentų sąrašą ir šių nuostatų reikalavimus sudaro ir pateikia pareiškėjui sąrašą dokumentų, kurie turi būti pateikti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai peržiūrėti ir nagrinėti;

38.5. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, išnagrinėjusi nurodytuosius dokumentus ir nustačiusi, kad juose trūksta duomenų, kurių reikia dokumentams įvertinti pagal Lietuvoje galiojančius kriterijus, gali pareikalauti papildomų dokumentų ir atlikti inspekcijas;

38.6. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija priima sprendimą dėl leidimo išdavimo.

 

PARAIŠKŲ NAGRINĖJIMAS

 

39. Licencijavimo metu turi būti nagrinėjami visi su branduolinės energetikos sauga susiję klausimai.

40. Paraiškos dokumentų nagrinėjimo tikslas – nustatyti, ar:

40.1. surinkta ir pateikta peržiūrėti visa saugos požiūriu svarbi informacija;

40.2. tinkamai parinkta branduolinės energetikos objekto statybos aikštelė (atsižvelgiant į objekto paskirtį, reaktoriaus tipą, galią);

40.3. branduolinės energetikos objekto pavojaus lygis ir jo poveikis gyventojams bei aplinkai minimalus;

40.4. paraiškos dokumentuose pateikiami saugos kriterijai (rodikliai), kita informacija atitinka saugos norminių dokumentų reikalavimus;

40.5. informacija yra tiksli ir atitinka esamą būklę;

40.6. paraiškos dokumentuose pateikiama informacija – technologiniai projektiniai sprendimai bei technologijos atitinka šiuolaikinį mokslinį techninį lygį ir branduolinės energetikos objektų saugos reikalavimus;

40.7. pareiškėjui pateikti visi būtini reikalavimai.

Prireikus turi būti pateikti papildomi reikalavimai;

40.8. branduolinės energetikos objekto saugaus eksploatavimo ribos bei veikla atitinka valstybės valdymo ir priežiūros institucijų reikalavimus;

40.9. branduolinės energetikos objekto statybos aikštelės charakteristikos bei projektas atitinka saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

40.10. atlikti bandymai ir tyrimai pakankamai demonstruoja ir pagrindžia branduolinės energetikos objekto saugą, licencijuojama nauja veikla nepablogins saugos;

40.11. pareiškėjo organizacinė valdymo struktūra, kokybės užtikrinimo sistema, fizinės apsaugos sistema atitinka licencijuojamos veiklos reikalavimus;

40.12. personalo kvalifikacija atitinka saugos norminių dokumentų reikalavimus.

41. Paraiškos dokumentų nagrinėjimo metu nustatoma būtina inspektavimo (patikrinimų) programa, jos apimtis ir vykdymo terminai.

42. Prieš išduodamos 37 punkte nurodytus leidimus, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bei kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos pagal savo kompetenciją nagrinėja paraiškos dokumentus ir inspektuoja licenciatą, siekdamos:

42.1. nustatyti, ar pastatytas branduolinės energetikos objektas atitinka projektą;

42.2. įvertinti nebranduolinių bandymų rezultatus;

42.3. įvertinti saugai svarbių sistemų funkcinių bandymų rezultatus, nustatyti, ar jos atitinka saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

42.4. patikrinti, kaip vykdomi radiacinę apsaugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimai;

42.5. patikrinti, ar eksploatavimo, valdymo instrukcijos ir procedūros, avarinio pasirengimo ir valdymo procedūros atitinka saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

42.6. patikrinti duomenų registravimo ir valdymo sistemų patikimumą;

42.7. patikrinti personalo mokymo ir kvalifikacijos kėlimo sistemą;

42.8. patikrinti kokybės užtikrinimo sistemą įmonėje;

42.9. patikrinti, ar tinkama branduolinių ir kitų radioaktyviųjų medžiagų saugojimo ir apskaitos sistema;

42.10. patikrinti fizinės apsaugos sistemos efektyvumą;

42.11. patikrinti techninio aptarnavimo, eksploatavimo kontrolės bei modifikacijų kontrolės sistemą.

43. Nagrinėti, vertinti paraiškos dokumentus bei atlikti inspekcijas gali būti kviečiami kompetentingi Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA), užsienio valstybių specialistai, valstybės valdymo ir priežiūros institucijų bei kitų organizacijų ekspertai. Galutinį sprendimą dėl nagrinėtų, vertintų paraiškos dokumentų bei atliktų inspekcijų pagal savo kompetenciją priima valstybės valdymo ir priežiūros institucija, kuri kvietėsi ekspertus. Galutinį sprendimą dėl licencijos išdavimo, atsižvelgdama į kompetentingų valstybės valdymo ir priežiūros institucijų pateiktas išvadas, priima Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymu.

44. Jeigu paraiškos dokumentai nevisiškai atitinka jiems keliamus reikalavimus (pavyzdžiui, pateikti ne visi dokumentai arba dokumentai netinkamai įforminti, neatitinka kokybės reikalavimų ir panašiai), Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ar kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos pareikalauja juos sutvarkyti.

45. Jeigu nustatoma, kad pažeisti paraiškos dokumentams keliami reikalavimai, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ar kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos nutraukia paraiškos dokumentų nagrinėjimą arba Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija atsisako išduoti licenciją (pareiškėjui paaiškinamos priežastys). Tokie pažeidimai gali būti:

45.1. melagingų duomenų pateikimas ar bandymas nuslėpti informaciją;

45.2. nustatytąja tvarka nesuderintas paraiškos dokumentuose esančios informacijos pakeitimas;

45.3. bandymas paveikti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos ar kitų valstybės valdymo ir priežiūros institucijų pareigūnų veiklą;

45.4. nurodytų 44 punkte pažeidimų kartojimasis po to, kai Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ar kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos pareikalauja nurodytus pažeidimus pašalinti.

 

INSPEKTAVIMAS (PATIKRINIMAS)

 

46. Inspekcijos atliekamos paraiškos dokumentų nagrinėjimo metu ir išdavus licenciją.

47. Paraiškos dokumentų nagrinėjimo metu Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bei kitos kompetentingos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos inspektuoja pareiškėją pačios arba pasitelkdamos ekspertus. Inspektavimo tikslas – patikrinti:

47.1. ar paraiškos dokumentuose pateikiama informacija atitinka esamą būklę;

47.2. ar pareiškėjo vykdoma veikla, įrengimai, valdymo ir technologiniai procesai atitinka branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

47.3. ar efektyvi pareiškėjo kokybės užtikrinimo sistema;

47.4. ar personalo kvalifikacija atitinka branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

47.5. kitus veiklos aspektus, kurie gali turėti įtakos branduolinės energetikos objekto saugai bei licencijuojamai veiklai.

48. Išdavus licenciją (ar valstybės valdymo ir priežiūros institucijos leidimą), inspektavimas atliekamas siekiant nustatyti, ar licencijos savininkas vykdo licencijos (ar valstybės valdymo ir priežiūros institucijos išduoto leidimo) galiojimo sąlygas.

49. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bei kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos pagal savo kompetenciją patikrinimus atlieka vadovaudamosi iš anksto su pareiškėju suderintu planu. Norėdamos gauti operatyvią informaciją apie vykdomą veiklą, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bei kitos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos pagal savo kompetenciją turi teisę atlikti patikrinimą ir be suderinto su pareiškėju plano.

50. Pareiškėjas arba licenciatas privalo užtikrinti, kad Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos bei kitų valstybės valdymo ir priežiūros institucijų inspektoriams ir įgaliotiems ekspertams būtų pateikiama visa reikiama informacija.

51. Pareiškėjas ar licenciatas privalo akte nurodytu laiku pašalinti rastus pažeidimus, pateikti reikalaujamus dokumentus arba informaciją.

 

SPRENDIMO PRIĖMIMAS, LICENCIJOS IŠDAVIMAS

 

52. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija nusprendžia išduoti pirmojo tipo licenciją, įsitikinusi, kad:

52.1. pareiškėjas gali ir yra kompetentingas vykdyti atitinkamą veiklą ir licencijos galiojimo sąlygas;

52.2. pareiškėjo organizacinė struktūra, technologiniai ir valdymo procesai, įrengimai, prietaisai bei darbuotojų kvalifikacija atitinka branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

52.3. sukurta veiksminga kokybės valdymo ir palaikymo sistema, kuri užtikrina tinkamą licencijuojamą veiklą pagal branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

52.4. pareiškėjas pateikė dokumentus, nurodytus 23 punkte;

52.5. pareiškėjas atitinka kitus licencijuojamos veiklos reikalavimus.

53. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija pareiškėjui išduoda pirmojo tipo licenciją arba pateikia motyvuotą raštišką atsisakymą išduoti šią licenciją per 30 dienų nuo visų dokumentų (išskyrus nurodytąjį 57 punkte), kurių reikia licencijai išduoti ir kurie atitinka jiems keliamus reikalavimus, gavimo.

54. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija nusprendžia išduoti antrojo tipo licenciją, įsitikinusi, kad:

54.1. pareiškėjas gali ir yra kompetentingas vykdyti atitinkamą veiklą ir licencijos galiojimo sąlygas, užtikrindamas reikiamą branduolinės energetikos objekto saugos lygį;

54.2. branduolinės energetikos objekto statybos aikštelė, projektavimo duomenys ir projekto pagrindinės charakteristikos atitinka branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus;

54.3. branduolinės energetikos objektas neviršys leistinų radiacinio poveikio personalui ir gyventojams ribų;

54.4. bus palaikoma branduolinės energetikos objekte priimtina sauga, užtikrinanti be galo mažą branduolinių avarijų su radiacinės apsaugos požiūriu svarbiais padariniais rizikos laipsnį;

54.5. numatytos priemonės, užtikrinančios reikiamą įrenginių eksploatavimo saugą pagal darbų saugos, higienos ir ekologijos normų reikalavimus;

54.6. sukurta branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės sistema;

54.7. numatyta ir (arba) įgyvendinta avarinio pasirengimo programa;

54.8. yra reikiama branduolinės energetikos objekto fizinė apsauga;

54.9. pareiškėjas pateikė dokumentus, nurodytus 23 punkte;

54.10. pareiškėjas atitinka kitus licencijuojamos veiklos reikalavimus.

55. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija pareiškėjui išduoda antrojo tipo licenciją arba pateikia motyvuotą raštišką atsisakymą išduoti šią licenciją per vienerius metus nuo visų dokumentų, kurių reikia licencijai išduoti ir kurie atitinka jiems keliamus reikalavimus, gavimo.

56. Licencija įforminama pagal šių nuostatų skyriuje „Licencijos forma“ pateiktus reikalavimus.

57. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija neišduoda licencijos (užsienio valstybės pareiškėjams – leidimo), kol pareiškėjas nepateikia žyminio mokesčio už licencijos išdavimą sumokėjimo kvito.

 

LICENCIJOS GALIOJIMAS

 

58. Pirmojo tipo licencijos ūkio subjektams išduodamos ne ilgiau kaip 5 metams. Naują veiklą pradedantiems ūkio subjektams licencija pirmą kartą išduodama ne ilgesniam kaip 1 metų bandomajam laikotarpiui.

59. Branduolinės energetikos objekto eksploatavimo licencijavimo eigoje išduota antrojo tipo licencija vienai veiklai ar jos etapui galioja, kol išduodama kita antrojo tipo licencija kitai veiklai ar jos etapui arba išduotos licencijos galiojimas sustabdomas.

60. Pakeisti licencijos galiojimo sąlygas gali tik licenciją išdavusi valstybės valdymo ir priežiūros institucija. Pasiūlymus licenciarui dėl pakeitimų gali teikti licenciatas ar kuri nors kita licencijavimo procedūroje dalyvavusi valstybės valdymo ir priežiūros institucija. Licencijos galiojimo sąlygų pakeitimo priežastis gali būti:

60.1. pasikeitę tarptautinių standartų nustatyti saugos reikalavimai;

60.2. branduolinės energetikos objekto saugos analizės rezultatai;

60.3. branduolinės energetikos objekto eksploatavimo patirtis;

60.4. mokslo pasiekimai, naujų technologijų diegimas;

60.5. įrenginių projekto pakeitimai;

60.6. technologinių įrenginių gamintojų rekomendacijos;

60.7. ekspertų išvados.

61. Licenciatas, turintis pirmojo tipo licenciją, išduotą bandomajam 1 metų laikotarpiui, ne vėliau kaip prieš 45 kalendorines dienas iki licencijos galiojimo pabaigos gali pateikti paraišką pratęsti licencijos galiojimo laiką.

62. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos bei kitų valstybės valdymo ir priežiūros institucijų veiksmai vykdant licencijavimo procedūrą ir kontroliuojant licencijų galiojimo sąlygų vykdymą gali būti apskundžiami teismui. Skundo padavimas į teismą nesustabdo Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos bei kitų valstybės valdymo ir priežiūros institucijų licenciatui pateiktų nurodymų galiojimo.

Branduolinės energetikos objektą eksploatuojančios organizacijos leidimų vykdyti konkrečius darbus išdavimas

63. Visos įmonės, įstaigos, organizacijos, jų padaliniai ar susivienijimai, pareigūnai ar kiti asmenys, prieš pradėdami dirbti bet kokius darbus branduolinės energetikos objekto aikštelės (sanitarinės apsaugos zonos) teritorijoje, privalo gauti branduolinės energetikos objektą eksploatuojančios organizacijos leidimą atlikti šiuos darbus. Ši nuostata netaikoma valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms, jų darbuotojams ar įgaliotiems asmenims.

64. Yra dvejopi branduolinės energetikos objektą eksploatuojančios organizacijos išduodami leidimai:

64.1. pirmojo tipo – atlikti konkrečius darbus, susijusius su branduolinės energetikos objekto saugai svarbiomis sistemomis;

64.2. antrojo tipo – atlikti konkrečius darbus, susijusius su branduolinės energetikos objekto statinių, konstrukcijų, sistemų ir įrengimų montavimu, priežiūra, ir kitus, neturinčius įtakos branduolinės energetikos objekto saugai, darbus.

65. Pirmojo ir antrojo tipo leidimų išdavimą reglamentuoja branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija. Ši organizacija privalo parengti ir suderinti su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija pirmojo ir antrojo tipo leidimų išdavimo jos eksploatuojamame branduolinės energetikos objekte taisykles.

66. Apie 64 punkte nurodytų leidimų išdavimą branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija privalo raštiškai informuoti Valstybinę atominės energetikos saugos inspekciją.

67. Branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija neturi teisės išduoti ūkio subjektams, neturintiems šiuose nuostatuose nustatyta tvarka Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos išduotų atitinkamų pirmojo tipo licencijų, leidimų atlikti konkrečius darbus, jeigu tie darbai susiję su licencijuojama veikla.

68. Branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija, prieš išduodama leidimus, privalo įsitikinti, ar pareiškėjas pasirengęs atlikti darbus pagal galiojančius Lietuvos Respublikos teisės aktus ir branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus, įvertinti saugos kultūrą pareiškėjo organizacijoje, organizacines ir technines jos užtikrinimo priemones, patikrinti pareiškėjo kokybės užtikrinimo sistemos veiksmingumą, įsitikinti, kad bus laikomasi branduolinės energetikos objekte veikiančios kokybės užtikrinimo sistemos reikalavimų, keliamų teikiamai paslaugai ar gaminiui.

69. Branduolinės energetikos objektą eksploatuojančiai organizacijai rekomenduojama su darbų atlikėju pasirašyti darbų, susijusių su branduolinės energetikos objekto sauga, atlikimo sandorius, įsitikinus šio rangovo kompetencija ir galimybėmis gerai atlikti nurodytus pasirašomame sandoryje darbus. Branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija, pasirašiusi darbų, susijusių su branduolinės energetikos objekto sauga, atlikimo sandorį, įsipareigoja kontroliuoti, kaip šie darbai atliekami, ir priimti numatyto sandoryje atlikto darbo rezultatus tik įsitikinusi, kad tai atitinka Lietuvos Respublikoje keliamus branduolinės energetikos saugos reikalavimus.

70. Branduolinės energetikos objektą eksploatuojanti organizacija negali pasirašyti sandorio, pagal kurį būtų atlikti Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatyme nurodyti licencijuojamai veiklai priskiriami darbai, su organizacija, kuri neturi kompetentingos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos išduotos licencijos (užsienio valstybės rangovas – leidimo) verstis tokia veikla.

 

LICENCIATO PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ

 

71. Licenciatas privalo saugoti licenciją ir neturi teisės jos perleisti kitiems ūkio subjektams arba savo vardu įgalioti juos vykdyti licencijoje nurodytą veiklą.

72. Licenciatas, turintis pirmojo tipo licenciją, privalo ją saugoti visą jos galiojimo laiką. Licenciatas, turintis antrojo tipo licenciją, privalo ją saugoti visą branduolinės energetikos objekto veiklos laiką.

73. Licenciatas, turintis pirmojo tipo licenciją:

73.1. branduolinės energetikos srityje gali vykdyti tik išduotoje licencijoje nurodytą veiklą;

73.2. privalo besąlygiškai laikytis licencijos galiojimo sąlygų;

73.3. privalo laiku informuoti licenciją išdavusią instituciją bei kitas valstybės valdymo ir priežiūros institucijas apie visus nukrypimus nuo licencijos galiojimo sąlygų;

73.4. privalo užtikrinti darbuotojų radiacinę apsaugą;

73.5. privalo laikytis Lietuvos Respublikos teisės aktų, branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų bei nustatytąja tvarka įteisintų branduolinėje energetikoje bendrų pramoninių norminių dokumentų reikalavimų;

73.6. privalo informuoti valstybės valdymo ir priežiūros institucijas apie visus svarbius įvykius, nelaimingus atsitikimus, avarijas, griūtis ir panašius nutikimus, susijusius su jo veikla;

73.7. atsako už veiklos, kurios licencija gauta, kokybę, tinkamą dokumentacijos tvarkymą, jos saugojimą, atnaujinimą laiku ir prireikus suderinimą su licenciją išdavusia valstybės valdymo ir priežiūros institucija;

73.8. privalo užtikrinti savo veikloje branduolinės saugos prioritetą;

73.9. privalo laikytis ALARA principo, pagal kurį projektuojant ir naudojant jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinius, taip pat vykdant susijusią su tuo veiklą apšvita turi būti tokia maža, kokią tik įmanoma ir tikslinga pasiekti atsižvelgiant į ekonominius ir socialinius veiksnius (angl. „As Low As Reasonably Achievable“);

73.10. privalo vykdyti kokybės užtikrinimo programą.

74. Licenciatas, turintis antrojo tipo licenciją:

74.1. atsako už branduolinės energetikos objekto saugą;

74.2. privalo užtikrinti personalo ir gyventojų radiacinę apsaugą normalaus eksploatavimo, projektinių ir neprojektinių avarijų metu, neviršydamas leistinų personalo ir gyventojų apšvitos normų;

74.3. privalo sudaryti ir palaikyti veiksmingas avarijų profilaktikos ir valdymo branduolinės energetikos objektuose priemones;

74.4. privalo besąlygiškai laikytis licencijos galiojimo sąlygų;

74.5. privalo laiku informuoti licenciją išdavusią instituciją bei kitas valstybės valdymo ir priežiūros institucijas apie visus nukrypimus nuo licencijos galiojimo sąlygų;

74.6. privalo parengti kasmetę branduolinės energetikos objekto veiklos saugos įvertinimo ataskaitą, vadovaudamasis branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimais, ir pateikti ją licenciją išdavusiai valstybės valdymo ir priežiūros institucijai;

74.7. privalo laikytis Lietuvos Respublikos teisės aktų, branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų bei nustatytąja tvarka įteisintų branduolinėje energetikoje bendrų pramoninių norminių dokumentų reikalavimų;

74.8. privalo informuoti licenciarą apie nukrypimus nuo saugaus eksploatavimo ribų, kitus saugos požiūriu svarbius įvykius, susijusius su jo veikla;

74.9. privalo laiku informuoti valstybės valdymo ir priežiūros instituciją bei visuomenės informavimo priemones apie visus įvykius, galinčius sukelti didesnį visuomenės susidomėjimą;

74.10. atsako už veiklos, kurios licencija gauta, kokybę, tinkamą dokumentacijos tvarkymą, jos saugojimą visą branduolinės energetikos objekto veiklos laiką, jos atnaujinimą laiku ir prireikus suderinimą su licenciją išdavusia valstybės valdymo ir priežiūros institucija;

74.11. privalo užtikrinti savo veikloje aukštą saugos kultūrą, priimdamas sprendimus vadovautis saugos prioritetu;

74.12. privalo sudaryti ir palaikyti veiksmingą savo veiklos kokybės užtikrinimo sistemą;

74.13. nustatytąja tvarka informuoja valstybės valdymo ir priežiūros institucijas apie esamą (galimą) pavojų branduolinės energetikos objekto saugai, incidentus, avarijas;

74.14. atsako už branduolinės energetikos objekto saugą ir tada, kai licencijos galiojimas sustabdomas ar ji panaikinama;

74.15. nustatytąja tvarka privalo vykdyti radionuklidų emisijos į aplinką monitoringą;

74.16. nustatytąja tvarka privalo atlikti objekto aikštelės ir aplinkos užterštumo monitoringą ir tyrimus;

74.17. nustatytąja tvarka pateikia radionuklidų emisijos monitoringo ir objekto aikštelės bei aplinkos užterštumo monitoringo ir tyrimų duomenis valstybės valdymo ir priežiūros institucijoms;

74.18. savo veikloje privalo nuosekliai laikytis 73.9 punkte nurodyto principo.

75. Licenciaras gali nustatyti licenciatui ir kitas papildomas pareigas, nurodydamas tai licencijos galiojimo sąlygose.

76. Licenciatas atsako už tai, kad dokumentai laiku būtų pateikti valstybės valdymo ir priežiūros institucijai.

77. Licenciatas prižiūri rangovų atliekamų darbų kokybę ir už ją atsako, o prireikus pateikia valstybės valdymo ir priežiūros institucijai informaciją apie rangovo veiklą.

78. Rangovas gali pateikti informaciją, susijusią su branduolinės energetikos objekto sauga, tiesiogiai valstybės valdymo ir priežiūros institucijai, tačiau tai neatleidžia licenciato nuo pareigos pateikti nurodytajai institucijai visą svarbią informaciją, susijusią su branduolinės energetikos objekto sauga.

79. Valstybės valdymo ir priežiūros institucijai pareikalavus, licenciatas bei jo rangovai privalo suteikti visą reikiamą informaciją, susijusią su veikla, kurios licencija išduota.

80. Licenciatas atsako pagal Lietuvos Respublikos įstatymus už savo bei rangovų veiklą, dėl kurios buvo ar galėjo būti sukeltas pavojus branduolinės energetikos objekto saugai arba buvo padaryta žala branduolinės energetikos objektui, personalui, gyventojams ir aplinkai.

 

LICENCIARO PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ

 

81. Atitinkamas veiklos branduolinėje energetikoje licencijas išduodanti valstybės valdymo ir priežiūros institucija atsako už licencijų išdavimo procedūros organizavimą:

81.1. paraiškos dokumentų peržiūrą ir nagrinėjimą;

81.2. reikiamų patikrinimų atlikimą;

81.3. sprendimo dėl licencijos išdavimo priėmimą.

82. Paraiškos dokumentams peržiūrėti ir nagrinėti bei reikiamiems patikrinimams atlikti valstybės valdymo ir priežiūros institucijos gali pasitelkti kompetentingas mokslinės techninės paramos ir kitas organizacijas bei jų specialistus.

83. Valstybės valdymo ir priežiūros institucijos, išduodančios veiklos branduolinėje energetikoje licencijas, atsako už jų registravimą ir apskaitos tvarkymą.

84. Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo įgaliotos valstybės valdymo ir priežiūros institucijos kontroliuoja, kaip licenciatas vykdo veiklą, kurios licencija išduota, licencijos galiojimo sąlygas bei branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus.

85. Licenciaras privalo imtis visų reikiamų veiksmų, įskaitant ir įstatymų nustatytas sankcijas, kad licenciatas vykdytų licencijos galiojimo sąlygas, branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimus, papildomus licenciaro nurodymus.

86. Valstybės valdymo ir priežiūros institucijos bei ekspertų organizacijos, dalyvaujančios licencijavimo procese ir vykdant licencijuojamos veiklos priežiūrą, privalo užtikrinti gaunamos informacijos konfidencialumą, jeigu ši informacija susijusi su technologinėmis ar komercinėmis pareiškėjo, licenciato paslaptimis ir to reikalauja pareiškėjas ar licenciatas.

87. Valstybės valdymo ir priežiūros institucijos privalo pasitelkti tik atitinkamą kvalifikaciją turinčius ekspertus ir konsultantus.

88. Ekspertų ar konsultantų veikla neatleidžia valstybės valdymo ir priežiūros institucijos nuo atsakomybės už reikiamą licencijos išdavimo ir licencijuojamos veiklos priežiūrą.

89. Už būtinas ekspertų paslaugas, susijusias su licencijuojama veikla, moka pareiškėjas.

90. Valstybės valdymo ir priežiūros institucija neturi teisės išduoti licencijos, nepatikrinusi paraiškos dokumentų, neįsitikinusi, kad pareiškėjas kompetentingas ir organizaciniu bei techniniu požiūriu gali vykdyti licencijos galiojimo sąlygas bei branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių dokumentų reikalavimus.

91. Licenciaras privalo įspėti licenciatą, jeigu jis pažeidžia Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus, nesilaiko licencijos galiojimo sąlygų ar branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimų.

 

EKSPERTŲ PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ

 

92. Ekspertus gali pasitelkti branduolinės energetikos objektus eksploatuojančios organizacijos bei valstybės valdymo ir priežiūros institucijos, dalyvaujančios licencijavimo procese.

93. Ekspertai įstatymų nustatyta tvarka atsako už tai, kad jų atlikta ekspertizė būtų bešališka, atitiktų šiuolaikį mokslinį techninį lygį.

94. Ekspertai privalo užtikrinti, kad pateikiami rezultatai būtų tikslūs ir tinkamai įforminta ekspertizės ataskaita.

95. Ekspertai neturi teisės dirbti valstybės valdymo ir priežiūros institucijai – nagrinėti ir tikrinti pareiškėjo (licenciato) pateiktų dokumentų, jeigu:

95.1. rengė arba kaip nors dalyvavo rengiant nurodytuosius dokumentus pareiškėjo (licenciato) užsakymu;

95.2. yra priklausomi nuo pareiškėjo (licenciato);

95.3. nėra pakankamai kompetentingi ir(ar) neturi reikiamos materialinės techninės bazės.

 

LICENCIJOS SĄLYGŲ VYKDYMO PRIEŽIŪRA, SANKCIJOS

 

96. Licenciaras ar valstybės valdymo ir priežiūros institucija, dalyvaujanti licencijavimo procese, turi teisę įpareigoti licenciatą pašalinti pastebėtus veiklos trūkumus ir(arba) licencijos sąlygų pažeidimus.

97. Licenciaras turi teisę sustabdyti arba panaikinti licencijos galiojimą anksčiau, negu baigiasi jos galiojimo laikas, jeigu licenciatas nevykdo licencijos galiojimo sąlygų, normų bei taisyklių ir(ar) valstybės valdymo ir priežiūros institucijų keliamų reikalavimų arba šiurkščiai juos pažeidžia, pateikia ne visą arba klaidinančią informaciją.

98. Valstybės valdymo ir priežiūros institucija, dalyvaujanti licencijavimo procese, turi teisę teikti licenciarui pasiūlymus dėl licencijos galiojimo sustabdymo ar licencijos galiojimo panaikinimo anksčiau, negu baigiasi jos galiojimo laikas, jeigu licenciatas nevykdo licencijos galiojimo sąlygų, normų bei taisyklių ir(ar) valstybės valdymo ir priežiūros institucijų keliamų (pagal jų kompetenciją) reikalavimų arba šiurkščiai juos pažeidžia, pateikia ne visą arba klaidinančią informaciją.

99. Licencijos galiojimo sustabdymą galima panaikinti licenciaro sprendimu, kai licenciatas pateikia:

99.1. dokumentus ir kitą informaciją, patvirtinančius, kad pažeidimai ir(ar) trūkumai pašalinti ir nebus kartojami;

99.2. prašymą panaikinti licencijos galiojimo sustabdymą.

100. Licencijos galiojimas panaikinamas, kai licenciatas jos atsisako ir raštu praneša nutraukiąs įmonės (organizacijos) veiklą.

101. Apie licencijos galiojimo sustabdymą arba licencijos galiojimo panaikinimą licenciaras praneša licenciatui raštu.

102. Licencijos galiojimo sustabdymas ir(arba) licencijos panaikinimas neatleidžia buvusio licenciato nuo atsakomybės už saugią branduolinės energetikos objekto būklę. Kai įmonė (organizacija) likviduojama, reorganizuojama, atsakomybės už branduolinio objekto saugą klausimus sprendžia teismas.

 

PAREIŠKIMĄ GAUTI PIRMOJO TIPO LICENCIJĄ PAGRINDŽIANTYS DOKUMENTAI

 

103. Administraciniai, finansiniai dokumentai yra šie:

103.1. įmonės registravimo pažymėjimo kopija;

103.2. įmonės įstatų, patvirtintų nustatytąja tvarka, kopija;

103.3. dokumento, patvirtinančio įmonės vadovo įgaliojimus, paskyrimą, kopija;

103.4. mokamojo pavedimo su banko pažyma arba kvito kopija, patvirtinanti, kad žyminis mokestis sumokėtas (pateikiama po to, kai priimamas sprendimas išduoti licenciją).

104. Techniniai dokumentai yra šie:

104.1. bendra įmonės kokybės užtikrinimo sistemos programa, kokybės užtikrinimo programa kiekvienai numatomai licencijuojamai veiklai (statybai, remontui, projektavimui ir kt.);

104.2. dokumentai, įrodantys atitinkamą įmonės personalo kvalifikaciją arba specialų pasirengimą dirbti licencijuojamos veiklos darbus;

104.3. įmonėje esančios norminės dokumentacijos, reglamentuojančios rengiamos licencijuoti veiklos branduolinėje energetikoje saugos reikalavimus, sąrašas;

104.4. branduolinės energetikos objektų bei jų sistemų, prietaisų ir elementų statybos, montavimo, bandymų, remonto, rekonstravimo, projektavimo, gamybos srityje dirbančiam įmonės personalui reikiamų žinių apie branduolinės energetikos saugą reglamentuojančius norminius dokumentus patikrinimo dokumentai;

104.5. dokumentacija apie įmonėje naudojamą technologinės kontrolės sistemą, šios srities norminius dokumentus, kuriais vadovaujamasi, normų kontrolės tarnybos darbo organizavimą įmonėje;

104.6. dokumentacija apie įmonės techninę ir programinę bazę, kuri būtina licencijuojamai veiklai tinkamai vykdyti;

104.7. informacija, patvirtinanti, kad įmonėje pagal nustatytuosius reikalavimus užkertamas kelias nesankcionuotam branduolinių technologijų ir branduolinių medžiagų naudojimui;

104.8. pagrindinių įmonės subrangovinių įmonių ir tiekėjų sąrašas;

104.9. kiti dokumentai, kurių gali pareikalauti licencijavimo procese dalyvaujančios valstybės valdymo ir priežiūros institucijos.

105. Pareiškimą transportuoti branduolines medžiagas pagrindžiantys dokumentai yra šie:

105.1. atitinkami 103, 104 punktuose nurodyti dokumentai;

105.2. branduolinių medžiagų transportavimo planas;

105.3. fizinės apsaugos planas;

105.4. techninių ir avarinio parengimo priemonių pakankamumo pagrindimas;

105.5. sertifikatas ir pažymos, patvirtinančios, kad transporto priemonė ir tara, skirtos branduolinėms medžiagoms gabenti, atitinka saugaus transportavimo reikalavimus;

105.6. dokumentai, patvirtinantys, kad transportavimo operacijas atliekantys asmenys atestuoti pagal branduolinių ir radioaktyviųjų medžiagų transportavimo saugos norminių dokumentų reikalavimus;

105.7. draudimo liudijimas (polisas) ar kitas dokumentas, garantuojantis žalos atlyginimą įvykus branduolinei ar radiacinei avarijai;

105.8. dokumentas, nustatantis krovinį lydinčio personalo veiksmus įvykus avarijai (avarinė kortelė);

105.9. kiti dokumentai, kurių gali pareikalauti licencijavimo procese dalyvaujančios valstybės valdymo ir priežiūros institucijos.

 

PAREIŠKIMĄ GAUTI ANTROJO TIPO LICENCIJĄ PAGRINDŽIANTYS DOKUMENTAI

 

106. Administraciniai, finansiniai ir techniniai dokumentai nurodyti 103 ir 104 punktuose.

107. Branduolinės energetikos veiklos saugos pagrindimo dokumentuose turi būti aprašytos esminės saugos užtikrinimo priemonės, konceptualūs principai, kriterijai, saugos normos, pagal kurias branduolinės energetikos objektas bus (buvo) projektuojamas, parenkama jo statybos aikštelė, jis statomas, eksploatuojamas ir nutraukiamas jo eksploatavimas.

108. Informacija apie branduolinės energetikos objekto statybos aikštelę yra ši:

108.1. branduolinės energetikos objekto geografinė padėtis, topografinė ir demografinė būklė objekto statybos vietoje (atsižvelgiama į gyventojų tankį ir išsidėstymą statybos aikštelės rajone ir jo prieigose);

108.2. statybos aikštelės charakteristikos (pateikiami meteorologinių tyrimų duomenys – vyraujantys vėjai, geologinės struktūros, seisminis aktyvumas, radioekologinė būklė, apibūdinami galimų avarijų padariniai, galimas branduolinės energetikos objekto veiklos poveikis visam maisto paruošimo procesui);

108.3. kitų pramonės objektų išsidėstymas apie branduolinės energetikos objektą, galimų avarijų juose įtaka branduolinės energetikos objekto veiklai;

108.4. kitos aikštelės charakteristikos, kurios gali būti svarbios užtikrinant branduolinės energetikos objekto saugą ir minimalų radiacinį poveikį gyventojams.

109. Informacija apie branduolinės energetikos objekto projektą yra ši:

109.1. branduolinės energetikos objekto statinių ir sistemų išdėstymo planas (generalinis planas);

109.2. aktyvi reaktoriaus zona:

109.2.1. reaktoriuje vykstančių fizikinių, šiluminių, mechaninių ir cheminių procesų aprašymas;

109.2.2. pagrindinių reaktoriaus konstrukcinių elementų aprašymas (nurodomos statinės ir dinaminės apkrovos);

109.2.3. išsamus branduolinio kuro konstrukcijos ir branduolinių fizikinių charakteristikų aprašymas, eksploatavimo charakteristikos, ribiniai projektiniai rodikliai (charakteristikos);

109.2.4. reaktyvumo valdymo sistemos aprašymas ir jos patikimumo pagrindimas, įvertinant funkcinį pakankamumą užtikrinti projektines kuro charakteristikas avarinių procesų metu, sistemų eksploatavimo patikimumo analizė;

109.2.5. reaktoriaus branduolinių fizikinių charakteristikų aprašymas, šilumos mainų analizė, skaitmeninių reaktoriaus parametrų nustatymo metodų aprašymas, jų tikslumo įvertinimas ir palyginimas su eksperimentiniais duomenimis;

109.2.6. lėtintuvo ir su juo susijusių sistemų aprašymas, statinių ir dinaminių apkrovų analizė, lėtintuvo kiekio pakankamumo analizė, įvertinant jo įtaką reaktoriaus valdymo ir apsaugos sistemų veiklai, kaupiamą jame radioaktyvumą, apsaugos nuo radioaktyvaus užteršimo ir jo kontrolės sistemas;

109.2.7. kita saugos požiūriu svarbi informacija;

109.3. šilumos mainų ir reaktoriaus aušinimo sistema:

109.3.1. išsamus sistemos projekto pagrindinių principų aprašymas;

109.3.2. pagrindinių sistemos konstrukcinių elementų aprašymas;

109.3.3. projektiniai skaičiavimai, įtempimų konstrukciniuose elementuose analizė;

109.3.4. išsami reaktoriaus aušinimo sistemos ir reaktoriaus avarinio aušinimo sistemos konstrukcinio patikimumo analizė eksploatacinių, pereinamųjų ir avarinių procesų metu;

109.3.5. sistemos parametrų kontrolės sistemos aprašymas;

109.3.6. kita saugos požiūriu svarbi informacija;

109.4. reaktoriaus apsauginio apvalkalo sistema:

109.4.1. reaktoriaus projekto pagrindinių principų aprašymas;

109.4.2. išsamus pagrindinių funkcinių elementų aprašymas, įvertinant jų sąveiką, kontrolinius parametrus, konstrukcinį patikimumą atliekant apsaugines funkcijas, energijos tiekimą jiems;

109.4.3. visapusiškas apsauginio apvalkalo konstrukcijos hermetiškumo užtikrinimo pagrindimas, atsižvelgiant į konstrukcinių elementų išsidėstymą;

109.4.4. detalus reaktoriaus ertmės ventiliacijos sistemos konstrukcijos aprašymas, jos konstrukcinio patikimumo pagrindimas, hermetiškumo užtikrinimo, kontrolės, filtravimo priemonių funkcinio patikimumo analizė ir pagrindimas;

109.4.5. sistemų, kurios gali būti panaudotos avarinių procesų metu susidariusiam slėgiui ar temperatūrai sumažinti, susidariusiems produktams pašalinti, aprašymas, jų konstrukcinio patikimumo ir funkcinio pakankamumo analizė;

109.4.6. analizei atlikti naudotų metodikų ir skaičiavimo programų aprašymas;

109.5. valdymo ir apsaugos sistemos, kontrolės ir matavimo prietaisai:

109.5.1. išsamus valdymo ir kontrolės sistemų ir jose naudojamų kontrolės matavimo prietaisų aprašymas;

109.5.2. išsamus valdymo sistemos patikimumo pagrindimas, įskaitant:

reikalavimus, keliamus sistemai;

patikimumo analizę;

maitinimo sistemų patikimumo analizę;

sistemų atskyrimo ir nepriklausomumo analizę;

galimų gedimų analizę;

sistemų funkcinio dubliavimo pakankamumo ir signalizavimo priemonių analizę;

109.5.3. išsamus apsaugos sistemos patikimumo pagrindimas, įskaitant:

sistemai keliamus reikalavimus;

funkcinio patikimumo analizę;

maitinimo sistemų patikimumo analizę, jų kontrolės būdus ir priemones;

sistemų ir jų funkcijų nepriklausomumo nuo gamybinių (aptarnavimo) sistemų analizę;

sistemų dubliavimo, skirtingų valdymo principų taikymo ir fizinio atskyrimo analizę;

elektros tiekimo sistemų aprašymą, jų patikimumo užtikrinant nepertraukiamą energijos tiekimą saugai svarbioms sistemoms ir avarinį maitinimą analizę;

109.6. elektros energijos gamybos sistemos aprašymas, įskaitant:

109.6.1. turbogeneratoriaus konstrukcijos elementus ir veikimo principus;

109.6.2. turbogeneratoriaus konstrukcinio patikimumo analizę tiek eksploatavimo, tiek avarinių procesų metu;

109.6.3. turbogeneratoriaus galios reguliavimo sistemos analizę;

109.7. kuro tvarkymo sistemos aprašymas, įskaitant:

109.7.1. įrenginius, naudojamus pakrovimo ir transportavimo operacijoms, ir jų techninio aptarnavimo reikalavimus;

109.7.2. reaktyvumo valdymo sistemų patikimumo ir darbo procedūrų pakankamumo analizę;

109.7.3. apsaugos sistemų patikimumo pagrindimą;

109.7.4. kuro išdėstymo ir tvarkymo sistemų patikimumo pagrindimą saugos užtikrinimo požiūriu;

109.8. pagalbinių sistemų aprašymas, įskaitant:

109.8.1. ventiliavimo sistemas;

109.8.2. priešgaisrinės apsaugos sistemas;

109.8.3. ryšių sistemas;

109.8.4. aprūpinimo suslėgtu oru, techninėmis dujomis sistemas;

109.8.5. aprūpinimo techniniu vandeniu sistemas;

109.9. radiacinės apsaugos sistemos aprašymas, įskaitant pagrindinius radiacinės apsaugos užtikrinimo principus, patalpų planavimą, skirstymą į apsaugos zonas, biologinę apsaugą, naudojamas medžiagas, filtravimo ir valymo sistemas ir kitus radiacinės apsaugos požiūriu svarbius elementus;

109.10. radioaktyvių atliekų tvarkymo sistemos aprašymas, įskaitant įrenginių konstrukciją, dozimetrinės kontrolės sistemą;

109.11. branduolinės energetikos objekto projekte numatytų priemonių, kurios bus taikomos nutraukus objekto eksploatavimą, aprašymas.

110. Branduolinės energetikos objekto saugos analizėje pareiškėjas privalo nurodyti projekte numatytas priemones, kuriomis užtikrinama branduolinės energetikos objekto sauga jį eksploatuojant ir ištikus avarijoms. Informacija turi būti pateikiama saugos analizės ataskaitoje. Pareiškėjas (eksploatuojanti organizacija), prieš pradėdamas rengti saugos analizę, privalo su Valstybine atominės energetikos saugos inspekcija suderinti ataskaitos turinį ir jos rengimo tvarką.

111. Nurodomos branduolinės energetikos objekto eksploatavimo pradžios organizacinės priemonės, įskaitant:

111.1. eksploatuojančios organizacijos organizacinę struktūrą;

111.2. sąveikos su kitomis organizacijomis – tiekėjais, projektavimo, ekspertų ir kitomis organizacijomis, teikiančiomis paslaugas eksploatuojančiai organizacijai, sistemą;

111.3. radiacinės apsaugos užtikrinimo organizacines priemones;

111.4. patikrinimų, įrenginių techninės priežiūros ir aptarnavimo tvarką;

111.5. saugos užtikrinimo problemų sprendimo organizacines priemones.

112. Informacija apie branduolinės energetikos objekto eksploatavimo pradžią yra ši:

112.1. priėmimo eksploatuoti programa, įskaitant:

112.1.1. bandymus prieš eksploatavimą, jų rezultatus, duomenis apie pirmąjį kuro pakrovimą, reaktoriaus bandymus mažos galios ir galios didinimo režimais;

112.1.2. atliktų konstrukcinių elementų ir sistemų bandymų pakankamumo analizę;

112.1.3. personalo, atliekančio visus paleidimo bandymus, tinkamos kvalifikacijos patvirtinimą;

112.1.4. administracinio valdymo procedūras ir organizacijos struktūrą, vykdant veiklą, susijusią su eksploatavimo pradžia;

112.1.5. eksploatavimo pradžioje sukauptos patirties naudojimą eksploatavimo specialistams rengti;

112.1.6. bandymų rezultatų įvertinimą ir jų priimtinumo patvirtinimą;

112.1.7. eksploatavimo procedūrų analizę avarinių procesų valdymo požiūriu, atsižvelgiant į sukauptą objekto priėmimo eksploatuoti patirtį;

112.2. informacija apie priėmimo eksploatuoti bandymus, įskaitant:

112.2.1. priėmimo eksploatuoti bandymus;

112.2.2. fizikinio reaktoriaus paleidimo bandymus;

112.2.3. bandymus, atliekamus didinant reaktoriaus galią iki maksimalios;

112.2.4. bandymų atlikimo eilės tvarką;

112.2.5. išsamų kiekvieno bandymo tikslų, norimų rezultatų ir taikomų apribojimų aprašymą;

112.2.6. bandymų metodikas;

112.2.7. saugą užtikrinančių įrengimų aprašymą;

112.2.8. bandymų duomenų registravimo sistemų aprašymą.

113. Pareiškėjas arba licenciatas privalo pateikti šią informaciją apie eksploatavimo eigą:

113.1. numatomus eksploatavimo metu saugos ribinius rodiklius ir sąlygas (nurodomi svarbūs avarinių procesų valdymo ar jų padarinių švelninimo faktoriai);

113.2. eksploatavimo procedūras, įskaitant reaktoriaus paleidimą, eksploatavimą, reaktoriaus stabdymą, kuro tvarkymą, įrenginių techninį aptarnavimą ir bandymus, kontrolę, eksploatavimo metu numatomų įvykių valdymą ir kitą saugos požiūriu svarbią informaciją.

114. Pateikiama informacija apie radiacinę apsaugą branduolinės energetikos objekte. Šiuose dokumentuose turi būti išsamiai apibūdinti radiacijos šaltiniai, pateikta galimo jų poveikio analizė ir įvertinimas pagal galiojančius radiacinės apsaugos norminių dokumentų reikalavimus, nurodytos radiacinės apsaugos organizacinės ir techninės priemonės, radiacinės apsaugos metodai, matavimo metodai ir priemonės, apskaičiuotos galimos personalo ir aplinkinių gyventojų apšvitos dozės normalaus eksploatavimo metu ir įvykus avarijai. Turi būti pateikiamos radioaktyviųjų medžiagų patekimo į aplinką, aplinkos dozimetrinės kontrolės, radioaktyvaus spinduliavimo laukų, kontūro radioaktyvumo, personalo apšvitos dozių, eksploatavimo kontrolės ir techninio aptarnavimo rezultatų ataskaitos ir kita saugos požiūriu svarbi informacija.

115. Informacija apie radioaktyviųjų atliekų tvarkymo sistemą branduolinės energetikos objekte yra ši:

115.1. dujinių ir skystųjų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo sistema:

115.1.1. dujinių ir skystųjų radioaktyviųjų atliekų kontrolės ir surinkimo įrengimų ir prietaisų aprašymas, jų tvarkymo sistema;

115.1.2. naudojama įranga ir metodikos;

115.1.3. atliekų kiekio, santykinio ir bendrojo radioaktyvumo lygio nustatymas;

115.1.4. atliekų utilizavimo būdai, technologijos ir jų naudojimo kriterijai;

115.1.5. radioaktyviosios emisijos kontrolės sistemos aprašas;

115.2. kietųjų radioaktyviųjų atliekų tvarkymo sistema:

115.2.1. kietųjų atliekų kontrolės ir tvarkymo sistema, prietaisai ir technologinė įranga, naudojami joms apdoroti, kaupti ir laidoti;

115.2.2. technologijos ir technologinė įranga, kontrolės priemonės, naudojamos atliekoms tvarkyti ir laidoti;

115.2.3. eksploatavimo metu susidarančių atliekų tūrio, masės ir radioaktyvumo nustatymo tvarka;

115.2.4. kietųjų radioaktyviųjų atliekų susidarymo būdų aprašymas;

115.2.5. radioaktyviosios emisijos kontrolės sistemos aprašas.

116. Pateikiami branduolinės energetikos objekto avarinio pasirengimo aikštelės teritorijoje ir už jos planai. Šiuose dokumentuose turi būti visapusiškai išanalizuotos galimos avarinės situacijos, nurodyta informacijos teikimo sistema ir sąveika su kompetentingomis valstybės institucijomis. Planai suderinami su atitinkamomis valstybės valdymo ir priežiūros institucijomis.

117. Turi būti pateikta informacija apie kokybės užtikrinimo sistemą. Šiuose dokumentuose turi būti aprašyta licencijuojamos veiklos kokybės užtikrinimo programa pagal Tarptautinės atominės energijos agentūros (TATENA) saugos vadovo rekomendacijas Nr. 50-C/SG-Q.

118. Pateikiama informacija apie branduolinės energetikos objekto eksploatavimo pabaigą ir eksploatavimo nutraukimą. Šiuose dokumentuose reikia aprašyti priemones, įrangą, technologijas, darbo procesus, kurie bus naudojami demontuojant įrangą, įvertinant radiacinę situaciją, užtikrinant personalo ir gyventojų radiacinę apsaugą eksploatavimo nutraukimo metu. Turi būti aprašyta branduolinės energetikos objekto būklė įvykdžius numatomas eksploatavimo nutraukimo priemones.

119. Pateikiama informacija apie branduolinės energetikos objekto fizinę apsaugą. Šiuose dokumentuose turi būti nurodytos numatomos objekto fizinės apsaugos techninės ir organizacinės priemonės, kurios neleistų nesankcionuotai patekti į objekto teritoriją, daryti saugos požiūriu nepageidaujamą poveikį objektui, taip pat kompetentingų institucijų informavimo ir sąveikos su jomis tvarka.

120. Pateikiama ir kita informacija. Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai pareikalavus, šiuose dokumentuose pareiškėjas turi nurodyti:

120.1. informaciją apie garantijų taikymą, naudojant branduolines medžiagas;

120.2. visuomenės informavimo priemonėms būtiną informaciją.

121. Pateikiami taip pat kiti dokumentai, kurių gali pareikalauti licencijavimo procese dalyvaujančios valstybės valdymo ir priežiūros institucijos.

 

LICENCIJOS FORMA

 

122. Licenciją sudaro:

122.1. A4 formato dokumentas, kuriame nurodoma:

valstybės valdymo ir priežiūros institucija, išdavusi licenciją;

licencijos savininko pilnas juridinis pavadinimas ir rekvizitai, įmonės kodas;

licencijos išdavimo data;

kokią veiklą vykdyti išduota licencija ir jos tipas;

teisės aktai, pagal kuriuos išduodama licencija;

licencijos galiojimo laikas;

visi licencijos priedai;

licencijos registracijos numeris;

122.2. pirmasis priedas – licencijos galiojimo sąlygos;

122.3. antrasis priedas – pareiškėjo (licenciato) pateiktų dokumentų, pagal kuriuos išduota licencija, sąrašas.

123. Nustatomos kiekvienos licencijos galiojimo sąlygos, atsižvelgiant į šiuos reikalavimus:

123.1. vykdyti branduolinėje energetikoje tik tą veiklą, kurios licencija išduota;

123.2. laikytis branduolinės energetikos saugą reglamentuojančių norminių dokumentų reikalavimų;

123.3. įgyvendinti priimtas kokybės užtikrinimo programas;

123.4. laiku informuoti valstybės valdymo ir priežiūros institucijas apie kokybės užtikrinimo programų pasikeitimus;

123.5. nuolat bendradarbiauti su kiekvienu rangovu, siekiant gauti adekvačią informaciją apie galimus atliktų darbų trūkumus ar klaidas ir (ar) svarbius įvykius (nelaimingus atsitikimus, avarijas, griūtis ir pan.), nutikusius dėl rangovų veiklos;

123.6. nuolat ir laiku informuoti valstybės valdymo ir priežiūros institucijas apie svarbius įvykius, nelaimingus atsitikimus, avarijas ir panašiai, nustatytus licencijuojamos veiklos trūkumus ir priemones jiems išvengti;

123.7. turėti techninės dokumentacijos sistemą, užtikrinančią, kad visi leidimai, nurodymai, aktai, išvados būtų išsaugoti visą veiklos branduolinėje energetikoje laiką;

123.8. turėti apskaitinės ir ataskaitinės dokumentacijos sistemą;

123.9. pateikti valstybės valdymo ir priežiūros institucijai pagal jos kompetenciją visą reikalaujamą licenciato dokumentaciją;

123.10. išvengti nesankcionuoto branduolinių technologijų naudojimo;

123.11. pateikti kasmet licenciarui licenciato veiklos ataskaitą, nurodžius atliktus ir atliekamus darbus, autorinių darbų rezultatus, pateikus rekomendacijas dėl atliktų ir atliekamų darbų eigos;

123.12. licenciatui užtikrinti, kad licenciaro darbuotojai, prižiūrintys, kaip laikomasi licencijos galiojimo sąlygų, laisvai patektų į licenciaro teritoriją ir patalpas;

123.13. pateikti licenciarui informaciją apie mokslinius techninius ir kitus susirinkimus, pasitarimus ir panašius renginius, kuriuose svarstomi svarbiausi branduolinės energetikos objektų saugos klausimai;

123.14. operatyviai pranešti valstybės valdymo ir priežiūros institucijai apie licenciato pateiktų dokumentų, pagal kuriuos buvo išduota licencija, pasikeitimus.

124. Pirmąją ir antrąją licencijos dalis pasirašo valstybės valdymo ir priežiūros institucijos vadovas. Šie dokumentai tvirtinami valstybės valdymo ir priežiūros institucijos herbiniu antspaudu.

125. Trečiąją licencijos dalį pasirašo valstybės valdymo ir priežiūros institucijos licencijavimo skyriaus vadovas ir skyriaus, dalyvavusio licencijavimo procese, vadovas.

______________

 

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1168, 2009-09-16, Žin., 2009, Nr. 116-4956 (2009-09-29), i. k. 1091100NUTA00001168

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. sausio 27 d. nutarimo Nr. 103 "Dėl Veiklos branduolinėje energetikoje licencijavimo nuostatų patvirtinimo" pakeitimo