Suvestinė redakcija nuo 2018-05-20 iki 2018-11-14

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 43-2132, i. k. 1122213ISAK002B-132

 

Nauja redakcija nuo 2018-05-20:

Nr. 2BE-44, 2018-02-05, paskelbta TAR 2018-02-05, i. k. 2018-01798

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

dėl transporto priemonių TECHNINių patikrinimų atlikimo Lietuvos respublikos keliuose TVARKOS APRAŠo patvirtinimo

 

2012 m. balandžio 6 d. Nr. 2B-132

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. vasario 29 d. nutarimo Nr. 225 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 13 d. nutarimo Nr. 403 „Dėl Kelių transporto priemonių techninės būklės kontrolės Lietuvos Respublikos keliuose taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ 2 punktu ir įgyvendindamas 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/47/ES dėl Sąjungoje važinėjančių komercinių transporto priemonių techninio patikrinimo kelyje, kuria panaikinama Direktyva 2000/30/EB, (OL 2014 L 127, p. 134)

t v i r t i n u Transporto priemonių techninių patikrinimų atlikimo Lietuvos Respublikos keliuose tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Inspekcijos viršininkas                                                Vidmantas Žukauskas

 

 

PATVIRTINTA

Valstybinės kelių transporto inspekcijos

prie Susisiekimo ministerijos viršininko

2012 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 2B-132

(Lietuvos transporto saugos administracijos

 direktoriaus 2018 m. vasario 5 d. įsakymo

Nr. 2BE-44 redakcija)

 

TRANSPORTO PRIEMONIŲ TECHNINIų PATIKRINIMų atlikimo lietuvos respublikos keliuose TVARKOS APRAŠAS

 

I skyrius

Bendrosios nuostatos

 

1. Transporto priemonių techninių patikrinimų atlikimo Lietuvos Respublikos keliuose tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato M2, M3, N2, N3, O3, O4 klasių transporto priemonių, T5 kategorijos ratinių traktorių, kurie dažniausiai naudojami viešuosiuose keliuose vežimams už atlygį ir kurių didžiausias projektinis greitis yra didesnis kaip 40 km/h (toliau – transporto priemonės), pradinių techninių patikrinimų kelyje atlikimo tvarką, Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapo (1 priedas) ir techninių patikrinimų ataskaitų Europos Komisijai (2 ir 3 priedai) formas, jų pildymo ir saugojimo reikalavimus bei krovinio išdėstymo ir (ar) pritvirtinimo trūkumų vertinimą (4 priedas).

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Kelių transporto priemonių techninės būklės kontrolės Lietuvos Respublikos keliuose taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 13 d. nutarimu Nr. 403 „Dėl Kelių transporto priemonių techninės būklės kontrolės Lietuvos Respublikos keliuose patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės).

3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžtos Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatyme.

 

II skyrius

TECHNINIų PATIKRINIMų KELiuose ATLIkIMAS

 

4. Transporto priemonių techniniai patikrinimai keliuose apima pradinius techninius patikrinimus keliuose ir išsamesnius techninius patikrinimus techninės apžiūros įmonėse. Pradiniai techniniai patikrinimai keliuose atliekami vadovaujantis Taisyklės ir Techniniais motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimais, patvirtintais Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 2B-290 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų patvirtinimo“, (toliau – Techniniai reikalavimai).

5. Pareigūnai, atlikdami M2, M3, N2, N3, O3, O4 klasių transporto priemonių, kurios nustatytos Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“, (toliau – Transporto priemonių kategorijos) ir T5 kategorijos ratinių traktorių pradinius techninius patikrinimus kelyje, turi:

5.1. pasirinktinai sustabdyti numatomą tikrinti transporto priemonę, nepriklausomai nuo to, kurioje valstybėje ji yra įregistruota ir ją tikrinti, jei:

5.1.1. kyla įtarimų, kad transporto priemonė gali kelti arba kelia pavojų eismo saugumui, žmonėms ar aplinkai, ir (arba)

5.1.2. rizikingumas yra didelis, remiantis Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – Administracija) valdomos Ūkio subjektų, susijusių su kelių transportu, stebėsenos ir informavimo valstybės informacinės sistemos „Vektra“ duomenimis apie Lietuvos Respublikoje ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse nustatytus vežimo kelių transportu ar su juo susijusią veiklą reglamentuojančių Europos Sąjungos ir (ar) Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimų pažeidimus;

5.2. užpildyti Aprašo 24 punkte išvardytas Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapo skiltis;

5.3. pareikalauti ir patikrinti vairuotojo pateiktus Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje nurodytus dokumentus;

5.4. patikrinti, ar transporto priemonės identifikavimo (VIN) numeris atitinka nurodytą dokumentuose;

5.5. patikrinti, ar pašalinti ankstesnio techninio patikrinimo kelyje metu nustatyti trūkumai, jei vairuotojas pateikė paskutinio techninio patikrinimo kelyje lapą;

5.6. patikrinti Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapo 10 punkte išvardytas visas tikrinamas sritis, įvertinti transporto priemonės įrengimo ir technines savybes vadovaudamiesi Techniniais reikalavimais;

5.7. patikrinti krovinio išdėstymą ir (ar) jo pritvirtinimą.

6. Pradinio techninio patikrinimo metu transporto priemonei nustačius ne mažiau kaip vieną pavojingą arba didelį transporto priemonės trūkumą, arba nustačius ne mažiau kaip du nedidelius transporto priemonės vienos srities trūkumus arba daugiau kaip tris nedidelius transporto priemonės skirtingų sričių trūkumus, pareigūnai patikrintą transporto priemonę siunčia į techninės apžiūros įmonę išsamesniam patikrinimui.

7. Techninės apžiūros įmonės privalo pareigūnų atsiųstai transporto priemonei atlikti išsamų techninį patikrinimą, vadovaudamiesi Taisyklių, Techninių reikalavimų ir Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos ir Europos ekonominės erdvės šalyse atliktos privalomosios techninės apžiūros pripažinimo sąlygų ir tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2008 m. spalio 24 d. įsakymu Nr. 3-406 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomosios techninės apžiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ nuostatomis.

 

 

III skyrius

pradinių TECHNINių patikrinimų kelyje BŪDAI

 

8. Pareigūnai, atlikdami transporto priemonių pradinius techninius patikrinimus kelyje, taiko šiuos tikrinimo būdus:

8.1. vizualų apžiūrėjimą, kuris apima objekto vizualų patikrinimą, jei reikia, panaudojant tam skirtus įrankius, jo ar greta esančių elementų apčiuopimą ir (arba) klausymąsi;

8.2. tikrinimą, kuris apima objekto ar greta esančių elementų funkcionavimo ar būklės stebėjimą, kai yra paveikiami atitinkami valdymo įtaisai ir (arba) jungikliai arba kai yra panaudojami tam skirti įrenginiai arba patikrinimo įranga;

8.3. bandymą, kuris apima objekto patikrinimą, kai yra panaudojama tam skirta patikrinimo įranga;

8.4. matavimą, kuris apima objekto patikrinimą, kai panaudojamos ilgio ar laiko matavimo priemonės arba šablonai, arba patikrinimo įranga;

8.5. skaičiavimą, kuris atliekamas, kai objekto savybės įvertinamos pagal tam tikrus gamyklos gamintojos nustatytus rodiklius.

9. Pareigūnai pradinio techninio patikrinimo kelyje metu gali naudoti stabdžių bandymo įrangą, išmetamųjų dujų tikrinimo, žibintų tikrinimo, tachografų patikrinimo, padangų protektoriaus gylio matavimo, sukabinimo įtaisų tikrinimo ir kitą įrangą (toliau – patikrinimo įranga).

10. Patikrinimo įranga naudojama tikrinant transporto priemonės:

10.1. darbinio stabdžio veikimą ir veiksmingumą;

10.2. atsarginio (avarinio) stabdžio veikimą ir veiksmingumą (jeigu tai atskira sistema);

10.3. stovėjimo stabdžio veikimą ir veiksmingumą;

10.4. benzininių variklių išmetamųjų dujinių teršalų kiekį;

10.5. dyzelinių variklių išmetamųjų dujų neskaidrumą;

10.6. tachografų dirbtuvėse nustatytus:

10.6.1. tachografų parametrus;

10.6.2. greičio ribojamojo prietaiso parametrus;

10.7. sukabintuvo / grąžulo laisvumą;

10.8. priekinių žibintų sureguliavimą;

10.9. vairavimo sistemos lanksto jungčių laisvumą;

10.10. protektoriaus rašto gylį.

11. Atliekant benzininio variklio išmetamųjų dujinių teršalų patikrinimą, jei transporto priemonėje įrengta diagnostikos sistema (toliau – OBD sistema), vietoj Techniniuose reikalavimuose nustatytų tikrinimo metodų išmetamųjų teršalų kontrolės sistemos veikimą galima patikrinti pagal atitinkamus OBD sistemos rodmenis, kartu patikrinama, ar tinkamai veikia OBD sistema.

12. Jeigu pradinis techninis patikrinimas kelyje atliekamas nenaudojant patikrinimo įrangos, pareigūnas turi pamėginti įjungti arba išjungti tikrinamą objektą arba taikyti kitas patikros priemones, taip pat įvertinti skleidžiamą triukšmą.

 

IV SKYRIUS

KROVINIO PRITVIRTINIMO PATIKRINIMAS

 

13. Pareigūnai, atlikdami krovinio pritvirtinimo patikrinimą, vizualiai apžiūri ir įvertina, ar tinkamai panaudotos tinkamos priemonės, ar pakankamas kroviniui pritvirtinti tų priemonių kiekis ir ar teisingai buvo apskaičiuotos įtempimo jėgos, užtikrintas veiksmingumas ir patikrinti sertifikatai.

14. Krovinio pritvirtinimas vertinamas pagal Aprašo 4 priede nustatytus vertinimo kriterijus.

15. Krovinio pritvirtinimo trūkumai klasifikuojami ir priskiriami vienai iš trūkumų grupių:

15.1. nedidelis trūkumas, kai krovinys tinkamai pritvirtintas, bet vertėtų patarti dėl saugos;

15.2. didelis trūkumas, kai krovinys nepakankamai pritvirtintas, todėl jis ar jo dalys gali per daug pasislinkti arba apvirsti veikiant jėgai;

15.3. pavojingas trūkumas, kai kyla tiesioginis pavojus eismo saugai dėl to, kad gali nukristi krovinys ar jo dalys arba pavojų kelia pats krovinys, arba dėl jėgos kyla tiesioginis pavojus žmonėms.

16. Jei nustatomi keli trūkumai, jie priskiriami prie didžiausio nustatyto trūkumo grupės. Jei nustatomi keli trūkumai ir tikėtina, kad dėl bendro tų trūkumų poveikio atskirų trūkumų poveikis padidės, vežimas priskiriamas prie kitos didesnių trūkumų grupės.

17. Trūkumai klasifikuojami atskirai kiekvienu atveju vadovaujantis Aprašo 16 punkto nuostatomis.

18. Aprašo 4 priede nurodytos vertės yra orientacinės ir vertinamos kaip gairės nustatant esamo trūkumo kategoriją atsižvelgiant į konkrečias aplinkybes, krovinio prigimtį ir pareigūno sprendimą.

19. Pavojingiesiems kroviniams taikomi papildomi reikalavimai, nustatyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. lapkričio 13 d. nutarime Nr. 1778 „Dėl Pavojingųjų krovinių vežimo automobilių ir geležinkelių keliais patikrinimų tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

V skyrius

pradinio TECHNINio PATIKRINIMO KELYJE LAPO PILDYMAS

 

20. Pradinio techninio patikrinimo kelyje rezultatai surašomi į pradinio techninio patikrinimo kelyje lapą. Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapas turi ne mažiau kaip šešių ženklų unikalų numerį ir gali susidėti iš dviejų savaiminio kopijavimo popieriaus lapų.

21. Prieš pradėdamas pradinį transporto priemonės techninį patikrinimą kelyje pareigūnas privalo užpildyti šias techninio patikrinimo kelyje lapo skiltis: „Tikrinimo vieta“, „Data“, „Laikas“, 4-ojoje skiltyje „Transporto priemonės“ įrašyti valstybės, kurioje transporto priemonė registruota, skiriamąjį ženklą, transporto priemonės markę, valstybinį numerį ir, prisistatęs vairuotojui, atlikti transporto priemonės pradinį techninį patikrinimą.

22. Kiekvienai tikrinamai transporto priemonei pildomas atskiras Techninio patikrinimo kelyje lapas. Draudžiama pradėti transporto priemonės techninį patikrinimą kelyje: paimti iš vairuotojo dokumentus, nurodytus Aprašo 6.3 papunktyje, apžiūrėti transporto priemonę, tikrinti transporto priemonės techninę būklę ar duoti bet kokius  privalomus nurodymus vairuotojui, neužpildžius Aprašo 22 punkte nurodytų Techninio patikrinimo kelyje lapo skilčių.

23. Atlikęs transporto priemonės pradinį techninį patikrinimą kelyje pareigūnas privalo aiškiai ir įskaitomai:

23.1. 4-ojoje skiltyje „Transporto priemonės“ įrašyti transporto priemonės identifikavimo (VIN) numerį.

23.2. 5-ojoje skiltyje „Priekabos / puspriekabės“ įrašyti valstybės, kurioje transporto priemonė registruota, skiriamąjį ženklą, transporto priemonės markę, valstybinį numerį ir transporto priemonės identifikavimo (VIN) numerį.

23.3. 6-ojoje skiltyje „Transporto priemonės kategorijos“ pasirinkti transporto priemonės klasę atsižvelgiant į Transporto priemonių kategorijų nuostatas ir ją pažymėti ženklu „X“.

23.4. 7-ojoje skiltyje „Ridos skaitiklio rodmenys patikrinimo metu“ įrašyti tikrinamos transporto priemonės ridos skaitiklio rodmenis.

23.5. 8-ojoje skiltyje „ Savininkas (valdytojas)“:

23.5.1. 8.1 dalyje „pavadinimas ir adresas“ įrašyti įmonės pavadinimą, adresą nurodant gatvę, namo numerį, miestą ar gyvenvietę ir valstybę, kurioje registruota transporto priemonė;

23.5.2. 8.2. dalyje Bendrijos licencijos (c) numeris (pagal Reglamentą (EB) Nr. 1072/2009 ir Reglamentą Nr. 1073/2009)“ įrašyti licencijos numerį, jeigu vairuotojas turi ir pateikia licencijos kopiją ar licencijos kortelę.

23.6. 9-ojoje skiltyje „Vairuotojo vardas ir pavardė“ nurodyti vairuotojo, vairavusio transporto priemonę, vardą ir pavardę.

23.7. 10-ojoje skiltyje „Tikrinamų objektų sąrašas“ pažymėti ženklu „X“:

23.7.1. grafoje „Patikrinta“, kad patikrintas bent vienas ar daugiau skiltyje išvardytų tikrinimo objektų, atsižvelgus į kitoje Techninio patikrinimo kelyje lapo pusėje esantį tikrintinų dalykų sąrašą;

23.7.2. grafoje „Neatitinka reikalavimų“ tikrinimo objektus, kurie neatitiko Techninių reikalavimų nuostatų.

23.8. 11-ojoje skiltyje „Patikrinimo rezultatas“ pažymėti ženklu „X“:

23.8.1. grafoje „Reikalavimus atitiko“, jei 10 skiltyje visur yra pažymėta tik grafoje „Patikrinta“;

23.8.2. grafoje „Neatitiko reikalavimų“, jei 10 skiltyje bent prie vieno tikrinimo objekto pažymėta „Neatitinka reikalavimų“;

23.8.3. grafoje „Nustatytas didelis ir (ar) pavojingas trūkumas, važiuoti toliau draudžiama“, jei yra nustatyti dideli ir (ar) pavojingi trūkumai, važiuoti toliau draudžiama.

23.9. 12-ojoje skiltyje „Kita informacija ir (arba) pastabos“, jeigu buvo nustatytas (-i) techninės būklės trūkumas (-ai), nurodyti iš tikrintinų dalykų sąrašo, esančio kitoje Techninio patikrinimo kelyje lapo pusėje, numerį ir jo pavadinimą, taip pat nurodyti techninės būklės trūkumą (-us) atitinkantį Techninių reikalavimų kodą ir techninės būklės vertinimo kriterijų (-us).

23.10. 13-ojoje skiltyje „Patikrinimą atlikusi institucija ir (arba) pareigūnas“ nurodyti institucijos, kurios pareigūnas užpildė Techninio patikrinimo kelyje lapą, visą pavadinimą, adresą ir telefono numerį.

24. Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapas gali būti surašomas vienu arba dviem egzemplioriais. Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapą pasirašo jį surašęs pareigūnas ir vairuotojas. Vienas Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapo egzempliorius įteikiamas transporto priemonės vairuotojui.

25. Jeigu vairuotojas atsisako pasirašyti Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapą, apie tai įrašoma Pradinio techninio patikrinimo kelyje lape ir patvirtinama pareigūno, surašiusio Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapą, parašu.

 

VI skyrius

TECHNINIO PATIKRINIMO KELYJE ATASKAITOS PILDYMAS

 

26. Siekiant Europos Komisijai nustatytais terminais pateikti techninio patikrinimo ataskaitas, institucijos, atliekančios transporto priemonių techninį patikrinimą, kas ketvirtį (iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 15 d.) Lietuvos transporto saugos administracijai pateikia M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 klasių kelių transporto priemonių ir T5 kategorijos ratinių traktorių techninių patikrinimų ataskaitą (2 priedas) ir M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 klasių kelių transporto priemonių ir T5 kategorijos ratinių traktorių išsamesnių techninių patikrinimų ataskaitą (3 priedas) (toliau kartu – techninio patikrinimo ataskaitos).

27. M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 klasių kelių transporto priemonių ir T5 kategorijos ratinių traktorių techninio patikrinimo atskaitoje nurodoma:

27.1. įstaigos, kuri teikia ataskaitą, pavadinimas;

27.2. laikotarpis, už kurį teikiama ataskaita;

27.3. ataskaitos sudarymo data ir numeris;

27.4. grafose „Patikrinimų transporto priemonių skaičius“ nurodomas patikrintų transporto priemonių skaičius pagal patikrintų transporto priemonių registracijos vietą ir transporto priemonės kategoriją.

27.5. grafose „Netinkamomis pripažintų transporto priemonių skaičius“ nurodomas netinkamomis pripažintų transporto priemonių skaičius pagal patikrintų transporto priemonių registracijos vietą ir transporto priemonės kategoriją.

28. M2, M3, N2, N3, O3 ir O4 klasių kelių transporto priemonių ir T5 kategorijos ratinių traktorių išsamesnių techninių patikrinimų ataskaitoje nurodoma:

28.1. įstaigos, kuri teikia ataskaitą, pavadinimas;

28.2. laikotarpis, už kurį teikiama ataskaita;

28.3. ataskaitos sudarymo data ir numeris;

28.4. transporto priemonės registracijos valstybė;

28.5. grafose „Patikrinimų transporto priemonių skaičius“ nurodomas patikrintų transporto priemonių skaičius pagal patikrintų transporto priemonių registracijos vietą ir transporto priemonės kategoriją;

28.6. grafose „Netinkamomis pripažintų transporto priemonių skaičius“ nurodomas netinkamomis pripažintų transporto priemonių skaičius pagal patikrintų transporto priemonių registracijos vietą ir transporto priemonės kategoriją;

28.7. grafoje „Išsami informacija apie trūkumus“ nurodomas patikrintų ir nustatytų neatitikusių reikalavimo transporto priemonių skaičius pagal transporto priemonės kategoriją.

29. Techninio patikrinimo ataskaitas pasirašo ją sudaręs asmuo, nurodydamas savo pareigas, vardą ir pavardę.

 

VII skyrius

pradinio TECHNINIO PATIKRINIMO KELYJE LAPų IR TECHNINIų

PATIKRINIMų ATASKAITŲ SAUGOJIMAS

 

30. Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapų apskaita tvarkoma kiekvienoje transporto priemonių pradinius techninius patikrinimus kelyje atliekančioje institucijoje atskirai juos surašiusios institucijos nustatyta tvarka.

31. Pradinio techninio patikrinimo kelyje lapai ir techninių patikrinimų ataskaitos atitinkamose patikrinimą atliekančiose institucijose saugomos 3 metus Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

 

VIII skyrius

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

32. Už transporto priemonės privalomą techninį patikrinimą techninės apžiūros įmonėje, uždraudimą ja važiuoti ar ją eksploatuoti, krovinio perkrovimą ar nukrovimą atsako ir išlaidas padengia transporto priemonės valdytojas ir (ar) vairuotojas.

33. Pareigūnas, pažeidęs Aprašo nuostatas, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

34. Asmenys, nesutinkantys su pareigūnų priimtais sprendimais, gali juos apskųsti Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

_________________

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

1 priedas

 

2 priedas

 

3 priedas

 

4 priedas

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos transporto saugos administracija, Įsakymas

Nr. 2BE-44, 2018-02-05, paskelbta TAR 2018-02-05, i. k. 2018-01798

Dėl Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2012 m. balandžio 6 d. įsakymo Nr. 2B-132 „Dėl Kelių transporto priemonių techninės būklės kontrolės atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo