Suvestinė redakcija nuo 2019-07-25

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2013, Nr. 1-13, i. k. 1122050ISAK001K-457

 

Nauja redakcija nuo 2016-06-09:

Nr. 1K-231, 2016-05-30, paskelbta TAR 2016-06-08, i. k. 2016-15652

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL BIUDŽETO PAJAMŲ PLANŲ ŠALIŠKUMO VERTINIMO IR IŠVADŲ DĖL ŠALIŠKUMO RENGIMO FINANSŲ MINISTERIJOJE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. gruodžio 28 d. Nr. 1K-457

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 37 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. gruodžio 5 d. nutarimu Nr. 1460 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 1, 2, 3, 8, 10, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 30, 31, 32, 33, 35, 37 straipsnių, penktojo skirsnio pavadinimo pakeitimo, įstatymo papildymo šeštuoju skirsniu ir priedu bei 16 straipsnio pripažinimo netekusiu galios Įstatymo 23 straipsnio 4 dalį“,

t v i r t i n u  Biudžeto pajamų planų šališkumo vertinimo ir išvadų dėl šališkumo rengimo Finansų ministerijoje tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

 

Finansų ministras                                                                       Rimantas Šadžius

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2012 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 1K-457

 

BIUDŽETO PAJAMŲ PLANŲ ŠALIŠKUMO VERTINIMO IR IŠVADŲ DĖL ŠALIŠKUMO RENGIMO FINANSŲ MINISTERIJOJE TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Biudžeto pajamų planų šališkumo vertinimo ir išvadų dėl šališkumo rengimo Finansų ministerijoje tvarkos apraše (toliau – aprašas) reglamentuojama:

1.1. Finansų ministerijos parengtų biudžeto pajamų planų atitinkamiems biudžetiniams metams (toliau – planai) šališkumo vertinimo tvarka;

1.2. išvadų dėl šališkumo pateikimo finansų ministrui tvarka ir viešinimas.

 

II. PLANŲ ŠALIŠKUMO VERTINIMAS

 

2. Planų šališkumo vertinimą atlieka Finansų ministerijos administracijos padalinys, atsakingas už pajamų į valstybės ir savivaldybių biudžetus prognozavimą (toliau –  padalinys, atsakingas už pajamų prognozavimą).

Punkto pakeitimai:

Nr. 1K-224, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-24, i. k. 2019-12161

 

3. Planų šališkumo vertinimo objektas yra rodikliai, nustatyti Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme.

4. Planų šališkumui vertinti naudojami pagrindinių mokesčių, turinčių didžiausią įtaką biudžeto pajamoms, metiniai rodikliai. Vertinami mokesčių pajamų, nurodytų 1 lentelėje, planai:

 

1 lentelė

„Eil. Nr.

Vertinamo rodiklio pavadinimas

Mato vienetas

1.

Gyventojų pajamų mokesčio pajamos

mln. Eur

2.

Pelno mokesčio pajamos

mln. Eur

3.

Pridėtinės vertės mokesčio pajamos

mln. Eur

4.

Akcizų mokesčio pajamos

mln. Eur“

 

5. Planų šališkumo vertinimo objektyvus kriterijus yra nagrinėjamų metų atitinkamų mokesčių pajamų, pateiktų 1 lentelėje, planų ir nagrinėjamų metų atitinkamų mokesčių pajamų techninių planų (toliau – techninis planas) paklaidos ir jų skirtumai.

6. Techninis planas apskaičiuojamas pagal formules:

6.1. gyventojų pajamų mokesčio, pridėtinės vertės mokesčio ir akcizų mokesčio pajamų:

 

kur

 

– gyventojų pajamų mokesčio, pridėtinės vertės mokesčio ir akcizų mokesčio pajamų techninis planas t metams (nagrinėjamiems metams);


 – faktinė atitinkamo mokesčio pajamų t-1 metų (metų prieš nagrinėjamus metus) reikšmė;


 – atitinkamo mokesčio pajamoms prognozuoti naudojamo atitinkamo makroekonominio rodiklio t-1 metų (metų prieš nagrinėjamus metus) projekcija, kuri buvo žinoma tuo metu, kai buvo apskaičiuotas atitinkamo mokesčio pajamų planas;


 – atitinkamo mokesčio pajamoms prognozuoti naudojamo atitinkamo makroekonominio rodiklio projekcija t metams (nagrinėjamiems metams), kuri buvo žinoma tuo metu, kai buvo apskaičiuotas atitinkamo mokesčio pajamų planas.

 

6.2. pelno mokesčio pajamų:

 

kur

 

– pelno mokesčio pajamų techninis planas t metams (nagrinėjamiems metams);

– faktinė pelno mokesčio pajamų t-1 metų (metų prieš nagrinėjamus metus) reikšmė;

 – pelno mokesčio pajamoms prognozuoti naudojamo makroekonominio rodiklio t-2 metų (2 metų prieš nagrinėjamus metus) faktinė reikšmė, kuri buvo žinoma tuo metu, kai buvo apskaičiuotas pelno mokesčio pajamų planas;

 

– pelno mokesčio pajamoms prognozuoti naudojamo makroekonominio rodiklio t-1 metų (metų prieš nagrinėjamus metus) projekcija, kuri buvo žinoma tuo metu, kai buvo apskaičiuotas pelno mokesčio pajamų planas.

 

Punkto pakeitimai:

Nr. 1K-209, 2017-05-30, paskelbta TAR 2017-06-14, i. k. 2017-09984

 

7. Techninis planas skirtas tik planų šališkumui vertinti. Techninius planus  kiekvienais metais iki kovo 5 dienos apskaičiuoja padalinys, atsakingas už pajamų prognozavimą.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1K-224, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-24, i. k. 2019-12161

 

8. Planų šališkumo vertinimo duomenų šaltiniai pateikti 2 lentelėje:

 

2 lentelė

Eil. Nr.

Duomenys

Šaltinis

1.

Mokesčių pajamų planai

Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas

2.

Techniniai planai

Finansų ministerija

3.

Faktinė atitinkamų mokesčių pajamų reikšmė

Finansų ministerija

4.

Atitinkamų mokesčių pajamoms prognozuoti naudojamos makroekonominių rodiklių reikšmės:

pridėtinės vertės mokesčio – galutinio vartojimo išlaidos;

pelno mokesčio – bendrasis vidaus produktas;

gyventojų pajamų mokesčio – darbo užmokesčio fondas (= vidutinis metinis sąlyginis darbuotojų skaičius x vidutinis metinis bruto darbo užmokestis);

akcizų – namų ūkių individualaus vartojimo išlaidos.

Lietuvos statistikos departamentas, Finansų ministerija

 

9. Kiekvienais metais iki kovo 5 dienos padalinys, atsakingas už pajamų prognozavimą, apskaičiuoja kiekvieno iš aprašo 1 lentelėje išvardytų mokesčių pajamų planų ir techninių planų paklaidas. Paklaidos skaičiuojamos pagal šias formules:

 

ir  , kur

 

sFinmin ir stechn – atitinkamai mokesčių pajamų planų ir techninių planų tikslumo matavimo rodiklis, paklaida;

t – nagrinėjami metai;

xFinmin ir xtechn – paskutinis nustatytas (jei per metus planai buvo tikslinami) atitinkamo mokesčio pajamų planas ir atitinkamo mokesčio techninis planas

xfakt – faktinė atitinkamų mokesčių pajamų reikšmė;

xnenumat – įtakos pajamų surinkimui turėjusių objektyvių veiksnių, kurių iš anksto nebuvo galima numatyti, poveikis pajamoms (pavyzdžiui, pasikeitus atitinkamo mokesčio įstatymui jau po mokesčio pajamų plano patvirtinimo). Priklausomai nuo poveikio pajamoms pobūdžio šis formulės dėmuo gali būti teigiamas, neigiamas arba lygus nuliui;

|...| – skaičiaus modulio ženklas. 

Punkto pakeitimai:

Nr. 1K-209, 2017-05-30, paskelbta TAR 2017-06-14, i. k. 2017-09984

Nr. 1K-224, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-24, i. k. 2019-12161

 

10. Planai vertinami kaip šališki, jeigu bent vieno iš analizuojamų mokesčių pajamų planų paklaida, apskaičiuota pagal aprašo 9 punktą, ne mažiau kaip ketverius metus iš eilės yra didesnė už atitinkamų techninių planų paklaidas.

 

III. IŠVADŲ DĖL ŠALIŠKUMO PATEIKIMAS FINANSŲ MINISTRUI IR VIEŠINIMAS

 

11. Padalinys, atsakingas už pajamų prognozavimą, iki kiekvienų kalendorinių metų kovo 20 dienos finansų viceministrui, kuriam pagal veiklos sritį priskirtas padalinys, atsakingas už pajamų prognozavimą, raštu parengia išvadą dėl planų šališkumo, kurioje:

Punkto pakeitimai:

Nr. 1K-224, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-24, i. k. 2019-12161

11.1. konstatuojamas praėjusių kalendorinių metų planų šališkumas (nešališkumas);

11.2. pateikiama praėjusių kalendorinių metų planų šališkumo vertinimo lentelė pagal priedą;

11.3. nurodomi veiksmai šališkumui panaikinti, jeigu konstatuojamas planų šališkumas.

12. Pagal aprašo 11 punktą parengtą išvadą pasirašo finansų viceministras, kuriam pagal veiklos sritį priskirtas padalinys, atsakingas už pajamų prognozavimą, ir iki kiekvienų kalendorinių metų balandžio 5 dienos teikia ją finansų ministrui.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1K-224, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-24, i. k. 2019-12161

 

13. Išvada dėl šališkumo paskelbiama Finansų ministerijos interneto svetainėje.

 

 

Priedo pakeitimai:

Nr. 1K-231, 2016-05-30, paskelbta TAR 2016-06-08, i. k. 2016-15652

 

 

Biudžeto pajamų planų šališkumo vertinimo ir išvadų dėl šališkumo rengimo Finansų ministerijoje tvarkos aprašo

priedas

 

BIUDŽETO PAJAMŲ PLANŲ ŠALIŠKUMO VERTINIMO FINANSŲ MINISTERIJOJE LENTELĖ*

 

Eil. Nr.

Vertinamo rodiklio pavadinimas

Paklaida

Finansų ministerijos parengti biudžeto pajamų planai atitinkamiems biudžetiniams metams

Techninis planas

1.

Pridėtinės vertės mokesčio pajamos

sPVMFinmin=

sPVMtechn=

2.

Pelno mokesčio pajamos

sPMFinmin=

sPMtechn=

3.

Akcizų pajamos

sAkcFinmin=

sAkctechn=

4.

Gyventojų pajamų mokesčio pajamos

sGPMFinmin=

sGPMtechn=

* vertinami praėjusių kalendorinių metų duomenys.

 

_________________

 

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-231, 2016-05-30, paskelbta TAR 2016-06-08, i. k. 2016-15652

Dėl finansų ministro 2012 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1K-457 „Dėl Biudžeto pajamų planų šališkumo vertinimo ir išvadų dėl šališkumo rengimo Finansų ministerijoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-209, 2017-05-30, paskelbta TAR 2017-06-14, i. k. 2017-09984

Dėl finansų ministro 2012 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1K-457 „Dėl Biudžeto pajamų planų šališkumo vertinimo ir išvadų dėl šališkumo rengimo finansų ministerijoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-224, 2019-07-23, paskelbta TAR 2019-07-24, i. k. 2019-12161

Dėl finansų ministro 2012 m. gruodžio 28 d. įsakymo Nr. 1K-457 „Dėl Biudžeto pajamų planų šališkumo vertinimo ir išvadų dėl šališkumo rengimo Finansų ministerijoje tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo