Redagavo: Ramunė Lūžaitė (1997.01.08)

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. I-1624, 96.11.19, Žin., 1996, Nr.115-2667(96.11.29)

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

2.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. VIII-16, 96.12.03, Žin., 1996, Nr.120-2819 (96.12.13)

LIETUVOS  RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 23 IR 29  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

3.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. VIII-25, 96.12.05, Žin., 1996, Nr.121-2850 (96.12.14)

LIETUVOS  RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 13 IR 16  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS

 

4.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

NR. VIII-36, 96.12.12, Žin., 1996, NR.122-2864 (96.12.18)

LIETUVOS RESPUBLIKOS EUROPOS REIKALŲ MINISTERIJOS, ŪKIO MINISTERIJOS, ŽEMĖS IR MIŠKŲ ŪKIO MINISTERIJOS ĮSTEIGIMO, EKONOMIKOS MINISTERIJOS, ENERGETIKOS  MINISTERIJOS, MIŠKŲ ŪKIO MINISTERIJOS, PRAMONĖS  IR PREKYBOS  MINISTERIJOS, ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS  PANAIKINIMO  IR VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO 27 STRAIPSNIO PAKEITIMO

 

***Pabaiga***

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSYBĖS

ĮSTATYMAS

 

1994 m. gegužės 19 d. Nr.I-464

Vilnius

              

I skirsnis

BENDRIEJI NUOSTATAI

                   

 

     1 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudėtis

 

      Lietuvos Respublikos Vyriausybę sudaro Ministras Pirmininkas ir ministrai.

 

     2 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės galios

 

      Lietuvos Respublikos Vyriausybė įgyvendina vykdomąją valdžią Lietuvoje.

       Vyriausybės  galias  apibrėžia  Lietuvos   Respublikos Konstitucija ir įstatymai.

 

     3 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės veiklos teisiniai

                   pagrindai

 

      Lietuvos  Respublikos Vyriausybė savo veikloje vadovaujasi Lietuvos   Respublikos   Konstitucija,  Lietuvos   Respublikos įstatymais, kitais Seimo priimtais teisės aktais ir Respublikos Prezidento dekretais, taip pat šiuo įstatymu.

 

     4 straipsnis. Svarbiausieji Lietuvos Respublikos Vyriausybės

                    veiklos principai

 

      Lietuvos  Respublikos  Vyriausybė savo  veikloje  remiasi demokratijos, teisėtumo ir viešumo principais.

 

     5 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atsakomybė ir

                   atskaitomybė

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybė solidariai atsako Seimui už bendrą Vyriausybės veiklą. Vyriausybė ne rečiau kaip kartą per metus pateikia Seimui Vyriausybės programos įgyvendinimo ataskaitą.

     Lietuvos  Respublikos  ministrai yra  atsakingi  Seimui, Respublikos  Prezidentui  ir  tiesiogiai  pavaldūs  Ministrui Pirmininkui.

     Seimo reikalavimu Seimo statuto nustatyta tvarka Vyriausybė arba atskiri ministrai atsiskaito Seime už savo veiklą.

 

 

II skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS SUDARYMAS

 

     6 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudarymo tvarka

                   ir Vyriausybės programa

 

     Lietuvos Respublikos Ministrą Pirmininką Seimo pritarimu skiria ir atleidžia Respublikos Prezidentas.

     Ministrus skiria ir atleidžia Ministro Pirmininko teikimu Respublikos  Prezidentas.  Laikinai  pavaduodamas  Respublikos Prezidentą, Seimo Pirmininkas negali atleisti ar skirti ministrų be Seimo sutikimo.

     Jeigu Respublikos Prezidentas pateiktąjį kandidatą atsisako skirti ministru, Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 10 dienų pateikia kitą ministro kandidatūrą.

     Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 15 dienų nuo jo paskyrimo pristato Seimui savo sudarytą ir Respublikos Prezidento patvirtintą Vyriausybę ir pateikia svarstyti jos programą. Seimui motyvuotu  nutarimu  nepritarus  šiai  programai,  Ministras Pirmininkas naują programą pateikia svarstymui ne vėliau kaip per 15 dienų  nuo nepritarimo dienos. Ministerijos ir kitos valstybinės institucijos privalo teikti paskirtiems naujiesiems ministrams šių prašymu medžiagą, reikalingą Vyriausybės programai parengti, bei prisidėti prie programos rengimo.

     Nauja Vyriausybė gauna įgaliojimus veikti, kai Seimas posėdyje dalyvaujančių  narių balsų dauguma pritaria  jos programai. Kai sudaromas biudžeto įstatymo projektas, atitinkamai tikslinama ir Vyriausybės programa.

 

     7 straipsnis. Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko ir ministrų

                   prisaikdinimas

 

      Pradėdami eiti savo pareigas, Ministras Pirmininkas ir ministrai prisiekia Seimo posėdyje. Nustatomas toks jų priesaikos tekstas:

     "Aš (vardas, pavardė),

     prisiekiu būti ištikimas Lietuvos Respublikai;

      prisiekiu gerbti ir vykdyti jos Konstituciją ir įstatymus, saugoti jos žemių vientisumą;

       prisiekiu   visomis   išgalėmis  stiprinti   Lietuvos nepriklausomybę, sąžiningai tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos žmonių gerovei.

     Tepadeda man Dievas!"

     Prisiekti leidžiama ir be paskutiniojo sakinio.

      Ministras Pirmininkas ir ministrai prisiekia Seimo posėdyje, dalyvaujant  Respublikos  Prezidentui.  Priesaiką  priima  Seimo Pirmininkas, o  jo nesant - Seimo Pirmininko pavaduotojas, laikinai einantis Seimo Pirmininko pareigas.

      Ministras  Pirmininkas ir kiekvienas  ministras  prisiekia stovėdamas  priešais  Seimo Pirmininką  ar  Seimo  Pirmininko pavaduotoją, skaitydamas priesaikos tekstą padėjęs ranką ant Lietuvos Respublikos  Konstitucijos.  Baigęs skaityti  priesaikos  tekstą, Ministras Pirmininkas ar ministras pasirašo vardinį priesaikos lapą.

     Priesaikos tekstas, išskyrus leidžiamą neskaityti (išbraukti) paskutinįjį  sakinį, netaisomas ir nekeičiamas.  Šios  nuostatos nesilaikymas,  kaip ir atsisakymas prisiekti ar pasirašyti vardinį priesaikos lapą arba pasirašymas su išlyga, reiškia, kad Ministras Pirmininkas ar ministras neprisiekė ir negali eiti tų pareigų.

     Vardiniai priesaikos lapai perduodami Seimo Pirmininkui.

 

 

III skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ĮGALIOJIMŲ GRĄŽINIMAS

IR ATSISTATYDINIMAS

 

      8  straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliojimų

                     grąžinimas

 

     Po Seimo rinkimų Lietuvos Respublikos Vyriausybė ne vėliau kaip per  3 dienas  grąžina savo įgaliojimus Respublikos Prezidentui. Išrinkus naują Respublikos Prezidentą, Vyriausybė savo įgaliojimus grąžina ne vėliau kaip per 5 dienas.

     Respublikos  Prezidentas  priima  Vyriausybės  grąžinamus įgaliojimus ir paveda jai eiti pareigas, kol bus sudaryta nauja Vyriausybė.

 

     9 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės atsistatydinimas

 

     Lietuvos  Respublikos  Vyriausybė turi  teisę  pareikšti Respublikos  Prezidentui  apie  savo  atsistatydinimą.  Toks pareiškimas pateikiamas raštu.

     Vyriausybė turi iš naujo gauti Seimo įgaliojimus, kai pasikeičia daugiau  kaip  pusė  ministrų,  įskaitant atsistatydinusius ir atstatydintus ministrus, taip pat naujai steigiamų ar reorganizuojamų ministerijų  ministrus.  Priešingu  atveju  Vyriausybė  turi atsistatydinti.

     Vyriausybė privalo atsistatydinti taip pat šiais atvejais:

     1) kai Seimas du kartus iš eilės nepritaria naujai sudarytos Vyriausybės programai;

     2) kai  Seimas visų Seimo narių balsų dauguma slaptu balsavimu pareiškia nepasitikėjimą Vyriausybe ar Ministru Pirmininku;

     3) kai Ministras Pirmininkas atsistatydina ar miršta;

     4) po Seimo rinkimų, kai sudaroma nauja Vyriausybė;

     5) kai Respublikos Prezidentas Seimo pritarimu atleidžia Ministrą Pirmininką.

     Vyriausybės atsistatydinimą priima Respublikos Prezidentas ir prireikus paveda jai toliau eiti pareigas arba paveda vienam iš ministrų eiti Ministro Pirmininko pareigas, kol bus sudaryta nauja Vyriausybė.

 

     10 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministro atsistatydinimas

 

     Kiekvienas ministras turi teisę atsistatydinti. Apie savo atsistatydinimą ministras praneša Respublikos Prezidentui raštu.

     Ministras  taip  pat  privalo  atsistatydinti,   kai nepasitikėjimą juo slaptu balsavimu pareiškia daugiau kaip pusė visų Seimo narių.

     Ministro atsistatydinimą priima Respublikos Prezidentas ir gali pavesti jam eiti pareigas, kol bus paskirtas naujas ministras.

 

     11 straipsnis. Interpeliacijos pateikimas Ministrui Pirmininkui

                    ar ministrui arba nutarimo projekto dėl

                    nepasitikėjimo Vyriausybe pateikimas

 

     Seimo sesijos metu ne mažesnė kaip 1/5 Seimo narių grupė gali pateikti interpeliaciją Ministrui Pirmininkui ar ministrui, taip pat pateikti nutarimo projektą dėl nepasitikėjimo Vyriausybe.

     Seimas, apsvarstęs Ministro Pirmininko ar ministro atsakymą į interpeliaciją  arba  Vyriausybės  atsakymą  į  nutarimo  dėl nepasitikėjimo  projektą,  gali nutarti,  jog  atsakymas  esąs nepatenkinamas, ir daugiau kaip pusės visų Seimo narių balsų dauguma slaptu  balsavimu pareikšti nepasitikėjimą Ministru Pirmininku ar ministru arba Vyriausybe.

     Pareiškus nepasitikėjimą Ministru Pirmininku ar ministru arba Vyriausybe, jie privalo tuoj pat atsistatydinti.

     Kai  Seimas  pareiškia nepasitikėjimą Ministru Pirmininku, Respublikos Prezidentas paveda laikinai eiti Ministro Pirmininko pareigas kuriam kitam Vyriausybės nariui, kol bus sudaryta nauja Vyriausybė.  Kai  Seimas  pareiškia  nepasitikėjimą  ministru, Respublikos Prezidentas paveda laikinai eiti šias pareigas kuriam kitam  ministrui, kol bus patvirtintas ir prisaikdintas  naujas ministras. Šiuo atveju Ministras Pirmininkas ne vėliau kaip per 15 dienų pateikia Respublikos Prezidentui naują ministro kandidatūrą.

 

 

IV skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS NARIŲ GARANTIJOS

 

      12 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų  neliečiamumo

                     garantijos

 

     Ministras Pirmininkas ir ministrai negali būti  patraukti baudžiamojon atsakomybėn, suimti, negali būti kitaip suvaržyta jų laisvė be išankstinio Seimo sutikimo, o tarp Seimo sesijų - be išankstinio Respublikos Prezidento sutikimo.

 

      13 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų socialinės

                     garantijos

 

     Ministro  Pirmininko  ir ministrų  sveikata  ir  gyvybė apdraudžiami valstybės lėšomis.

     Pasibaigus Ministro Pirmininko ar ministrų kadencijai, jiems atsistatydinus  arba atleidus juos iš pareigų  dėl  ministerijų panaikinimo ar reorganizavimo, taikomos šios socialinės garantijos:

     1) esant galimybei, suteikiamas iki darbo Vyriausybėje dirbtas ar tolygus darbas arba pareigos valstybės įstaigoje, organizacijoje, valstybės ar savivaldybės įmonėje, išskyrus renkamas pareigas arba pareigas, į kurias skiriama konkurso būdu. Jei buvusios pareigos panaikintos arba įmonė, įstaiga, organizacija likviduota, asmens sutikimu esant galimybei jam suteikiamas tolygus darbas arba pareigos kitoje valstybės įstaigoje, organizacijoje, valstybės ar savivaldybės įmonėje;

     2) pasibaigus pareigų perdavimui, Ministrui Pirmininkui ar ministrui išmokama vieno jo vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydžio išeitinė pašalpa, o dirbusiems Vyriausybėje (įskaitant ir ankstesniąsias Vyriausybes) be pertraukos ilgiau kaip vienerius metus išmokama dviejų vidutinių mėnesinių darbo užmokesčių dydžio išeitinė pašalpa.

     Ministro Pirmininko ar ministro, kurie žuvo eidami tarnybą, šeimai išmokama vienkartinė penkerių metų tarnybinio atlyginimo dydžio kompensacija.  Jie laidojami valstybės lėšomis. Jeigu  Ministras Pirmininkas  ar ministras, eidami tarnybą,  buvo sužaloti, jiems išmokama nuo  vienerių iki  penkerių metų tarnybinio atlyginimo dydžio kompensacija atsižvelgiant į sužalojimų sunkumo laipsnį.

     Šio  straipsnio 2 dalyje numatytos socialinės  garantijos netaikomos  asmenims,  atsistatydinusiems  dėl  jiems  pareikšto nepasitikėjimo šio įstatymo 11 straipsnio nustatyta tvarka, taip pat dėl to, kad šie asmenys paskirti arba išrinkti į kitas pareigas valstybės  įstaigoje, organizacijoje, valstybės  ar  savivaldybės įmonėje.

     Lėšos socialinėms garantijoms mokamos iš valstybės biudžeto.

     Vyriausybės nariai negali turėti socialinių privilegijų.

 

Straipsnio pakeitimai:

Nr. I-1624, 96.11.19, Žin., 1996, Nr.115-2667(96.11.29)

Nr. VIII-25, 96.12.05, Žin., 1996, Nr.121-2850 (96.12.14)

 

      14 straipsnis. Draudimas Ministrui Pirmininkui ir ministrams

                     užimti kitas renkamas ar skiriamas pareigas ir

                     užsiimti kitokia darbine veikla

 

     Ministras Pirmininkas ir ministrai negali užimti jokių kitų renkamų ar skiriamų pareigų, išskyrus Seimo nario pareigas, taip pat dirbti verslo, komercijos ar kitokiose privačiose įstaigose  ar įmonėse, taip pat gauti kitokį atlyginimą, išskyrus jam nustatytą pagal  pareigas Vyriausybėje bei užmokestį už kūrybinę  veiklą. Vyriausybės nario atlyginimu už kūrybinę veiklą laikomas autorinis honoraras  už meno kūrinius bei jų atlikimą, už publikacijas bei knygas, už dalyvavimą radijo bei televizijos laidose, taip  pat atlygis  už  pedagoginį,  mokslinį  bei konsultacinį darbą  ne Vyriausybės ir jos sudarytų komisijų posėdžių metu.

 

 

V skirsnis

YPATINGIEJI LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS SANTYKIAI

SU SEIMU IR RESPUBLIKOS PREZIDENTU

 

     15 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisė teikti

                    siūlymą dėl pirmalaikių Seimo rinkimų

 

      Lietuvos Respublikos Vyriausybė turi teisę teikti siūlymą Respublikos Prezidentui paskelbti pirmalaikius Seimo rinkimus, jeigu Seimas pareiškia tiesioginį nepasitikėjimą Vyriausybe.

 

     16 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisė paskelbti

                    Respublikos Prezidento rinkimus

 

     Lietuvos Respublikos Konstitucijos 89 straipsnio pirmojoje dalyje numatytais  atvejais Seimui  negalint susirinkti  ir  paskelbti Respublikos Prezidento rinkimų, rinkimus skelbia Vyriausybė.

     Šio nutarimo vykdymas pavedamas Vyriausiajai rinkimų komisijai.

 

Straipsnio pakeitimai:

Nr. VIII-25, 96.12.05, Žin., 1996, Nr.121-2850 (96.12.14)

 

      17 straipsnis. Ministro Pirmininko ir ministrų dalyvavimas Seimo

                     darbe

 

     Ministras Pirmininkas ir ministrai turi teisę Seimo statuto nustatyta tvarka dalyvauti Seimo, jo komitetų, komisijų bei frakcijų posėdžiuose ir pareikšti savo nuomonę svarstomais klausimais.

 

      18 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės narių atsakymų į

                     Seimo narių paklausimus tvarka

 

     Ministras Pirmininkas arba ministras, kuriam Seimo sesijoje pateiktas Seimo nario paklausimas dėl Vyriausybės, ministerijų ar kitų Vyriausybės įstaigų veiklos, privalo atsakyti žodžiu ar raštu Seimo statuto nustatyta tvarka.

     Ministras Pirmininkas ir ministrai Seimo sesijos metu nustatyta tvarka atsakinėja į Seimo narių klausimus.

     Seimo komiteto ar komisijos kvietimu Seimo statuto nustatyta tvarka ministrai ar ministro įgaliotas pareigūnas privalo dalyvauti komiteto ar komisijos posėdyje ir pateikti paaiškinimus komitete svarstomais klausimais.

 

      19  straipsnis.  Ministro Pirmininko ir ministrų  pareiga

                       kontrasignuoti Respublikos Prezidento dekretus

 

     Ministras Pirmininkas arba atitinkamas ministras  Lietuvos Respublikos Konstitucijos 85 straipsnyje nurodytais klausimais ne vėliau kaip per tris dienas pasirašo Respublikos Prezidento dekretus. Atsakomybė  už  tokį  dekretą tenka jį pasirašiusiam  Ministrui Pirmininkui arba ministrui.

 

     20 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymų leidybos

                    iniciatyvos teisė

 

     Lietuvos  Respublikos  Vyriausybė turi  įstatymų  leidybos iniciatyvos teisę Seime.

     Vyriausybė dėl Seimui teikiamų įstatymų projektų priima nutarimą.

 

 

VI skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS KOMPETENCIJA

 

     21 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės pagrindiniai

                    įgaliojimai

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybė:

     1)  saugo  konstitucinę santvarką ir Lietuvos Respublikos teritorijos  neliečiamybę,  tvarko krašto  reikalus,  garantuoja valstybės saugumą ir viešąją tvarką;

     2)  vykdo  įstatymus ir  Seimo nutarimus  dėl  įstatymų įgyvendinimo, taip pat Respublikos Prezidento dekretus;

     3) koordinuoja ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų veiklą;

     4) rengia valstybės biudžeto projektą ir teikia jį Seimui; vykdo valstybės  biudžetą, teikia Seimui valstybės biudžeto  įvykdymo apyskaitą;

     5) įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka valdo, naudoja ir disponuoja valstybiniu turtu;

     6) rengia ir teikia Seimui svarstyti įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;

     7)  teikia  Seimui siūlymus dėl ministerijų steigimo  ir panaikinimo;

     8) prireikus steigia ir panaikina Vyriausybės įstaigas;

     9) tvirtina ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų nuostatus;

     10) užmezga diplomatinius santykius ir palaiko ryšius su užsienio valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis, teikia Respublikos Prezidentui siūlymus dėl Lietuvos Respublikos diplomatinių atstovų užsienio valstybėse ir prie tarptautinių organizacijų skyrimo ir atšaukimo;

      11)  organizuoja  įstatymo  nustatyta  tvarka  valdymą aukštesniuosiuose administraciniuose vienetuose;

     12) siūlo įstatymo numatytais atvejais Seimui įvesti tiesioginį valdymą savivaldybės teritorijoje;

      13)  vykdo  kitas pareigas,  kurias Vyriausybei  paveda Konstitucija, šis ir kiti įstatymai;

      14)  turi teisę kreiptis į Konstitucinį Teismą su prašymu ištirti, ar neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti Seimo priimti aktai.

 

     22 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės santykiai su

                    savivaldybėmis

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybė:

     1) per skiriamus atstovus prižiūri, ar savivaldybės laikosi Lietuvos  Respublikos  Konstitucijos ir  įstatymų,  ar  vykdo Vyriausybės sprendimus;

     2)  kartu su savivaldybėmis nustato bendrąsias socialinės apsaugos, sveikatos, švietimo ir kultūros plėtojimo kryptis.

 

 

VII skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS STRUKTŪRA

 

     23 straipsnis. Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas

 

     Lietuvos Respublikos Ministras Pirmininkas atstovauja Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir vadovauja jos veiklai.

     Ministras Pirmininkas:

     1) sudaro Vyriausybę ir teikia jos sudėtį tvirtinti Respublikos Prezidentui;

     2) teikia siūlymus Respublikos Prezidentui dėl ministrų skyrimo ir atleidimo;

     3) skiria ir atleidžia iš pareigų Vyriausybės sekretorių;

     4)  kviečia  Vyriausybės posėdžius  ir jiems  vadovauja (pirmininkauja);

     5) skiria ir atleidžia iš pareigų Vyriausybės įstaigų vadovus, ministrų  teikimu  skiria ir atleidžia iš  pareigų  ministerijų viceministrus, taip pat skiria Vyriausybės įstaigų vadovams  ir ministrų teikimu ministerijų viceministrams drausmines nuobaudas;

     6) materialiai skatina Vyriausybės įstaigų vadovus;

     7) sudaro įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo darbo grupes;

     8) Lietuvos Respublikos Konstitucijos numatytais atvejais teikia Respublikos  Prezidentui siūlymus  pavesti vienam  iš  ministrų pavaduoti Ministrą Pirmininką;

     9) vykdo kitas pareigas, kurias Ministrui Pirmininkui paveda Lietuvos Respublikos Konstitucija, šis ir kiti įstatymai.

     Ministras   Pirmininkas,  nesutikdamas  su  ministrais principiniais Vyriausybės veiklos klausimais, turi teisę pateikti Respublikos Prezidentui siūlymus dėl atskirų ministrų atleidimo.

 

Straipsnio pakeitimai:

Nr. VIII-16, 96.12.03, Žin., 1996, Nr.120-2819 (96.12.13)

 

     24 straipsnis. Ministro, einančio Ministro Pirmininko pareigas ar

                    pavaduojančio Ministrą Pirmininką, įgaliojimai

 

     Ministras, einantis Ministro Pirmininko pareigas, turi tuos pačius įgaliojimus, kuriuos turi Ministras Pirmininkas.

     Ministras, pavaduojantis Ministrą Pirmininką, turi tuos pačius įgaliojimus, kuriuos turi Ministras Pirmininkas, išskyrus šio įstatymo 9 straipsnyje ir 23 straipsnio 1 ir 2 punktuose numatytus įgaliojimus.

     Ministras,  einantis  Ministro  Pirmininko  pareigas  ar pavaduojantis Ministrą Pirmininką, dokumentuose nurodo savo pareigas ir  daro  įrašą  "einantis  Ministro  Pirmininko  pareigas"  ar "pavaduojantis Ministrą Pirmininką".

 

     25 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministrai

 

     Lietuvos Respublikos ministrai yra asmeniškai atsakingi už jiems pavestas valdymo sritis.

     Ministrą  gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Vyriausybės narys.

     Ministras:

     1)  atsako už tai, kad ministerija vykdytų jai pavestus uždavinius;

     2)  užtikrina  įstatymų, Respublikos Prezidento  dekretų, Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;

     3) teikia Vyriausybei jos darbo reglamento nustatyta tvarka įstatymų ir kitų teisės aktų projektus;

     4) vykdo Vyriausybės ir Ministro Pirmininko pavedimus;

     5) leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka.

      Prireikus keli ministrai gali leisti bendrus įsakymus arba įsakymu patvirtintus kitus teisės aktus;

     6) teikia Vyriausybei ir Ministrui Pirmininkui ministerijos veiklos ataskaitas ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;

     7)  teikia  Ministrui Pirmininkui  savo pasiūlymus  dėl ministerijų sekretorių skyrimo ir atleidimo iš šių pareigų, taip pat pasiūlymus dėl drausminių nuobaudų skyrimo jiems;

     8)  tvirtina  ministerijos struktūrą  ir etatų  sąrašą, neviršijant nustatyto metinio darbo apmokėjimo fondo;

     9)   tvirtina  ministerijos  struktūrinių   padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų ir jos reguliavimo sferai priskirtų valstybinių įmonių nuostatus (įstatus);

     10) skiria ir atleidžia ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų, jos reguliavimo sferai priskirtų valstybinių įmonių vadovus;

     11) vykdo kitus įstatymų jam suteiktus įgaliojimus.

 

     26 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės komisijos

 

     Lietuvos  Respublikos Vyriausybė prireikus  gali  sudaryti nuolatines ir laikinąsias komisijas.

     Komisijos darbui vadovauja Ministras Pirmininkas, Vyriausybės skiriamas ministras arba kitas asmuo.

     Komisijų  uždavinius,  funkcijas,  veiklos  tvarką  ir finansavimą  nustato  Lietuvos  Respublikos  Vyriausybė.  Lėšos nuolatinių komisijų finansavimui pagal tikslinę paskirtį turi būti numatytos rengiamame valstybės biudžeto įstatymo projekte.

 

 

VIII skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS MINISTERIJOS IR VYRIAUSYBĖS ĮSTAIGOS

 

     27 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijos

 

     Lietuvos Respublikoje yra šios ministerijos:

     Aplinkos apsaugos ministerija;

     Europos reikalų ministerija;

     Finansų ministerija;

     Krašto apsaugos ministerija;

     Kultūros ministerija;

     Ryšių ir informatikos ministerija;

     Socialinės apsaugos ir darbo ministerija;

     Statybos ir urbanistikos ministerija;

     Susisiekimo ministerija;

     Sveikatos apsaugos ministerija;

     Švietimo ir mokslo ministerija;

     Teisingumo ministerija;

     Užsienio reikalų ministerija;

     Ūkio ministerija;

     Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija;

     Vidaus reikalų ministerija;

     Žemės ir miškų ūkio ministerija.

      Ministerijas Vyriausybės siūlymu steigia ir panaikina Lietuvos Respublikos Seimas, priimdamas įstatymą.

 

Straipsnio pakeitimai:

NR. VIII-36, 96.12.12, Žin., 1996, NR.122-2864 (96.12.18)

 

 

      28 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų uždaviniai,

                     funkcijos ir teisės

 

     Ministerijos  sprendžia  jų kompetencijai  priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų numatytas funkcijas.

     Ministerijų  uždaviniai,  funkcijos ir  teisės  nustatomi įstatymuose ir ministerijų nuostatuose.

 

     29 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų viceministrai ir

                    sekretoriai

 

     Ministro teikimu Ministras Pirmininkas skiria ir atleidžia iki 3 viceministrų - politinių pareigūnų. Ministerijos sekretorių - karjeros pareigūną - skiria ir atleidžia ministras.

     Ministras vadovauja ministerijos padaliniams tiesiogiai ar per ministerijos  viceministrus  ir  ministerijos  sekretorių,  o departamentams, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms ministerijai pavaldžioms įstaigoms bei organizacijoms - per šių institucijų vadovus.

     Ministerijos viceministras (viceministrai) ir sekretorius yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras nustato jų kompetenciją.

     Ministerijos viceministras rūpinasi jam skirtu ministerijos darbo baru, teikia ministrui įsakymų ir kitų teisės aktų projektus.

     Ministerijos vidaus reikalų tvarkymą, personalo darbą  ir raštvedybą organizuoja ministerijos sekretorius.

 

Straipsnio pakeitimai:

Nr. VIII-16, 96.12.03, Žin., 1996, Nr.120-2819 (96.12.13)

 

     30 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų struktūra

 

     Ministerijos  susideda  iš departamentų, skyrių  ir  kitų struktūrinių padalinių.

     Prie ministerijų gali būti įsteigti departamentai, tarnybos ir inspekcijos.

 

     31 straipsnis. Lietuvos Respublikos ministerijų kolegijos

 

     Lietuvos Respublikos ministerijoje gali būti sudaroma kolegija, kuri yra ministro patariamoji institucija. Kolegiją sudaro ministras (kolegijos   pirmininkas),   ministerijos  sekretorius,   kiti ministerijos  darbuotojai,  taip  pat  departamento,  tarnybos, inspekcijos prie ministerijos vadovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami ir kitų ministerijų ir valstybinių institucijų atstovai bei mokslininkai, šiems sutikus.

     Kolegijos narių skaičių nustato ir jos personalinę sudėtį tvirtina ministras.

     Ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos klausimus, svarbiausiųjų ministro įsakymų ir kitų teisės aktų projektus,išklauso ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų  ir  inspekcijų prie ministerijos bei kitų ministerijai pavaldžių įstaigų vadovų ataskaitas, svarsto, kaip parenkami ir ugdomi tinkami darbuotojai bei kaip tikrinamas sprendimų vykdymas.

 

     32 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigos

 

     Ministerijų funkcijoms nepriskirtiems klausimams spręsti Lietuvos Respublikos Vyriausybė, nedidindama valstybės valdymui skirtų lėšų, gali  steigti Vyriausybės įstaigas (departamentus,  tarnybas  ir inspekcijas).

     Vyriausybės įstaigai vadovauja vadovas (departamentui, tarnybai - direktorius, inspekcijai - viršininkas). Jis yra tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.

     Vyriausybės   įstaigos   vadovas  sprendžia   įstaigos kompetencijai priskirtus klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų ir Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas. Vyriausybės įstaigos vadovas yra  asmeniškai  atsakingas, kad įstaiga spręstų  jai  pavestus uždavinius.

     Vyriausybės  įstaigos  vadovas gali  turėti  pavaduotoją (pavaduotojus).

     Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstaigos vadovas  leidžia įsakymus ir įsakymu patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi.

 

      33  straipsnis.  Lietuvos Respublikos Vyriausybės  vykdoma

                       ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų kontrolė

                       ir jų teisės aktų įsigaliojimo tvarka

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybė koordinuoja ministerijų veiklą per  ministrus.  Vyriausybė turi teisę panaikinti  ministrų  ir ministerijoms pavaldžių įstaigų, taip pat Vyriausybės įstaigų teisės aktus,  jeigu šie prieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams,  kitiems Seimo  priimtiems teisės aktams, Respublikos Prezidento dekretams, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimams ir Ministro Pirmininko potvarkiams.

     Ministerijų ir Vyriausybės įstaigų teisės aktai, kuriuose nustatomos, keičiamos ar pripažįstamos netekusiomis galios teisės normos, įsigalioja kitą dieną po jų paskelbimo "Valstybės žiniose", jeigu pačiuose teisės aktuose nenustatoma vėlesnė jų įsigaliojimo diena.

 

 

IX skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS VEIKLOS ORGANIZAVIMAS

 

     34 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamentas

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamentas.

 

     35 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiai

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybė valstybės valdymo reikalus sprendžia posėdžiuose visų Vyriausybės narių balsų dauguma.

     Vyriausybės posėdžiuose gali dalyvauti pareigūnai, kurių teisę dalyvauti  Vyriausybės  posėdžiuose  numato  Lietuvos Respublikos Konstitucija ir kiti įstatymai.

     Į Vyriausybės posėdžius gali būti kviečiami ir kiti asmenys.

 

     36  straipsnis.  Dokumentų pateikimo Lietuvos  Respublikos

                      Vyriausybei tvarka

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybei teikiamus nutarimų ir kitų teisės aktų projektus turi pasirašyti ministras.

     Tais atvejais, kai ministro kompetencijai priklausantis klausimas apima ir kito ministro valdymo sritį, iki pateikdamas tokį klausimą Vyriausybei, ministras  suderina jį su kitu ministru. Jeigu kyla nesutarimų, ministras kreipiasi į Ministrą Pirmininką, kuris priima sprendimą.

 

      37  straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės  posėdžių

              dienotvarkės sudarymo ir klausimų svarstymo tvarka

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektai  rengiami, svarstomi ir priimami Vyriausybės posėdžiuose Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka.

     Vyriausybės sekretorius pateikia Ministrui Pirmininkui siūlymus dėl Vyriausybės nutarimo ar kito teisės akto projekto nagrinėjimo Vyriausybės posėdyje.

     Vyriausybės  sekretorius  sudaro  Vyriausybės  posėdžio dienotvarkės  projektą, nurodo pranešėjus ir pateikia  Ministrui Pirmininkui kartu su atitinkama medžiaga.

     Ministrui  Pirmininkui  patvirtinus  posėdžio  dienotvarkę, Vyriausybės sekretorius ne vėliau kaip prieš tris dienas iki posėdžio išsiunčia posėdžio medžiagą Vyriausybės nariams ir pranešėjams.

     Ministras  Pirmininkas  turi teisę pasiūlyti  įtraukti  į dienotvarkę Vyriausybės posėdžio metu ir naujus klausimus.

     Vyriausybės posėdyje išklausomas pranešimas ir Vyriausybės narių nuomonė. Posėdžio pirmininkui leidus, savo nuomonę gali pareikšti ir kiti posėdyje dalyvaujantys asmenys.

 

     38 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai

 

     Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir sprendimai priimami Vyriausybės posėdžiuose visų Vyriausybės narių balsų dauguma.

     Vyriausybės  nutarimus pasirašo Ministras  Pirmininkas  ir atitinkamos valdymo srities ministras. Tais atvejais, kai nutarimas apima kelias valdymo sritis, jį pasirašo Ministras Pirmininkas ir projektą pateikęs ministras. Vyriausybės nutarimai pasirašomi per tris darbo  dienas nuo jų priėmimo, jeigu Vyriausybės nenustatytas kitas pasirašymo terminas.

     Vyriausybės  nutarimai, kuriuose nustatomos, keičiamos  ar pripažįstamos netekusiomis galios teisės normos, įsigalioja kitą dieną po  to,  kai  juos Ministro Pirmininko ir atitinkamo  ministro pasirašytus,  paskelbia  "Valstybės  žinios",  jeigu  pačiuose nutarimuose nenustatyta vėlesnė jų įsigaliojimo diena.

     Vyriausybės nutarimai, kuriuose nėra nustatomos, keičiamos arba pripažįstamos  netekusiomis galios teisės normos, įsigalioja  jų pasirašymo dieną, jeigu pačiuose nutarimuose nenustatyta vėlesnė jų įsigaliojimo diena.

 

      39  straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės  posėdžių

                      protokolai

 

     Vyriausybės posėdžiai yra protokoluojami. Protokole nurodomas posėdžio eilės numeris, taip pat asmenys, dalyvaujantys posėdyje. Protokole  nurodomas svarstomą klausimą  pateikęs pranešėjas bei pasisakiusieji ir pateikiamas priimtas sprendimas. Protokolą pasirašo Ministras Pirmininkas.

 

      40  straipsnis.  Lietuvos Respublikos Ministro  Pirmininko

                       potvarkiai

 

     Ministras Pirmininkas pagal savo kompetenciją Vyriausybės darbo organizavimo ir personaliniais klausimais leidžia potvarkius.

     Ministro Pirmininko potvarkiai įsigalioja jų pasirašymo dieną, jeigu  pačiuose potvarkiuose nenustatyta vėlesnė jų įsigaliojimo diena.

 

 

X skirsnis

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS KANCELIARIJA

 

     41 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija

 

     Lietuvos  Respublikos Vyriausybė turi  kanceliariją,  kuri aptarnauja Ministrą Pirmininką ir Vyriausybę.

     Vyriausybės  kanceliarijos  struktūrą  tvirtina  Ministras Pirmininkas Vyriausybės sekretoriaus teikimu.

     Vyriausybės kanceliarijai vadovauja Vyriausybės sekretorius.

     Vyriausybės kanceliarijos struktūrinių padalinių vadovus ir patarėjus  atskiriems klausimams skiria ir  atleidžia  Ministras Pirmininkas Vyriausybės sekretoriaus teikimu.

 

     42 straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės sekretorius

 

     Vyriausybės sekretorius rengia Vyriausybės posėdžius, juose dalyvauja ir užtikrina posėdžių protokolavimą, Vyriausybės nutarimų ir Ministro Pirmininko potvarkių skelbimą "Valstybės žiniose".

     Vyriausybės sekretorius yra Vyriausybės antspaudo saugotojas ir yra atsakingas už jo naudojimą.

     Vyriausybės  sekretorius skiria ir  atleidžia  Vyriausybės kanceliarijos  darbuotojus ir Vyriausybę  aptarnaujančių  įstaigų vadovus, išskyrus šio įstatymo 41 straipsnio ketvirtojoje dalyje numatytus atvejus.

 

      43  straipsnis. Lietuvos Respublikos Vyriausybės dokumentų

                      saugojimo tvarka

 

     Vyriausybės  kanceliarijoje  saugomi  Lietuvos  Respublikos įstatymai,  Seimo  nutarimai,  Respublikos  Prezidento  dekretai, Konstitucinio Teismo sprendimai, Vyriausybės nutarimų ir Ministro Pirmininko  potvarkių  projektai  ir  originalai,  taip  pat Vyriausybės posėdžių protokolai.

     Vyriausybės kanceliarija užtikrina Vyriausybės nutarimų ir Ministro Pirmininko potvarkių vertimą į užsienio kalbas ir vertimo autentiškumą.

 

     Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 RESPUBLIKOS PREZIDENTAS   ALGIRDAS BRAZAUSKAS