Suvestinė redakcija nuo 2017-09-15

 

Įsakymas paskelbtas: Žin. 2012, Nr. 13-579, i. k. 1122210ISAK00003-53

 

Nauja redakcija nuo 2016-12-14:

Nr. 3-431(1.5 E), 2016-12-12, paskelbta TAR 2016-12-13, i. k. 2016-28760

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS 

DĖL BAUDŲ UŽ TRAUKINIŲ EISMO SUTRIKDYMUS IR KOMPENSACIJŲ DĖL TOKIŲ SUTRIKDYMŲ NUKENTĖJUSIOMS ĮMONĖMS NUSTATYMO IR SKYRIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. sausio 24 d. Nr. 3-53

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 251 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. gruodžio 14 d. nutarimu Nr. 1471 „Dėl įgaliojimų suteikimo Susisiekimo ministerijai“ ir įgyvendindamas 2012 m. lapkričio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2012/34/ES, kuria sukuriama bendra Europos geležinkelių erdvė (OL 2012 L 343, p. 32),

t v i r t i n u Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių sutrikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                Eligijus Masiulis

 

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2012 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. 3-53

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2016 m. gruodžio 12 d.

įsakymo Nr. 3-431(1.5 E) redakcija)

 

 

Baudų UŽ TRAUKINIŲ EISMO SUTRIKDYMUS IR KOMPENSACIJŲ DĖL TOKIŲ SUTRIKDYMŲ NUKENTĖJUSIOMS Įmonėms

NUSTATYMO IR SKYRIMO tvarkos aprašas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių sutrikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato informacijos apie keleivinių ir prekinių  traukinių (toliau kartu – traukiniai) vėlavimą ir atšaukimą apskaitos, baudų už traukinių eismo sutrikdymus (toliau – baudos) ir kompensacijų dėl tokių sutrikdymų (toliau – kompensacijos) nukentėjusioms geležinkelio įmonėms (vežėjams) ir įmonėms, kurios važiuoja į geležinkelių infrastruktūros objektų statybos, remonto ir (ar) techninės priežiūros darbų atlikimo vietą ir iš jos (toliau – įmonės), apskaičiavimo, skyrimo ir mokėjimo tvarką, taip pat baudų ir kompensacijų dydžius.

2. Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. Traukinio atšaukimas – tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje nustatyto traukinio neišvykimas iš pradinės geležinkelio stoties, išvykusio traukinio nenuvykimas iki tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje nustatytos galinės geležinkelio stoties arba iki Lietuvos valstybės sienos, kai traukinys išvyksta iš Lietuvos Respublikos teritorijos, išskyrus atvejus, kai įmonė nepasinaudoja jai suteikta traukinio linija savo iniciatyva ir  kai keleiviniam traukiniui nenuvykus iki galinės stoties keleiviai yra pristatomi į galinę geležinkelio stotį viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo organizuotu kitu transportu.

2.2. Traukinio vėlavimas – traukinio atvykimas į galinę geležinkelio stotį ar išvykimas iš Viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatuose nurodytos pasienio geležinkelio stoties, kai traukinys išvyksta iš Lietuvos Respublikos teritorijos vėliau, nei nustatyta tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje, keleivinio traukinio vėlavimas 30 ir daugiau minučių ar prekinio traukinio vėlavimas 1 valandą ir daugiau. Jeigu tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje nustatytas traukinio važiavimo laikas pakeičiamas viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir įmonės sutarimu, šiame Aprašo papunktyje nustatytas traukinio vėlavimo laikas pradedamas skaičiuoti nuo tarnybinio traukinių tvarkaraščio pakeitime nustatyto laiko.

3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos yra apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse ir Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme.

4. Nustatant ir taikant baudas už  traukinių, važiuojančių į geležinkelių infrastruktūros objektų statybos, remonto ir (ar) techninės priežiūros darbų atlikimo vietą ir iš jos, eismo sutrikdymus ir kompensacijas įmonėms mutatis mutandis taikomos Aprašo nuostatos, pagal kurias nustatomos ir taikomos baudos ir kompensacijos už prekinių traukinių vėlavimą ar atšaukimą.

 

II SKYRIUS

INFORMACIJOS APIE TRAUKINIŲ VĖLAVIMĄ ir atšaukimĄ APSKAITA

 

5. Informacija apie traukinių vėlavimą ir atšaukimą turi būti apskaitoma. Šią apskaitą tvarko viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

6. Informacija apie traukinių vėlavimą apskaitoma atsižvelgiant į viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytas traukinių vėlavimo priežastis ir subjektą, kuris atsakingas už traukinių eismo sutrikdymą:

6.1. viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiksmai ar neveikimas planuojant ar vykdant traukinių eismą:

6.1.1. tarnybinio traukinių tvarkaraščio sudarymo klaidos;

6.1.2. traukinių formavimo klaidos;

6.1.3 traukinių eismo vykdymo klaidos;

6.1.4. traukinių praleidimo pirmumo tvarkos taikymo pažeidimas;

6.1.5. darbuotojų klaidos;

6.1.6. kitos priežastys, susijusios su viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo veiksmais ar neveikimu planuojant ar vykdant traukinių eismą;

6.2. gedimai viešosios geležinkelių infrastruktūros objektuose:

6.2.1. signalizacijos įrenginių, išskyrus signalizacijos įrenginius pervažose, gedimai;

6.2.2. signalizacijos įrenginių pervažose gedimai;

6.2.3. telekomunikacijos įrenginių gedimai;

6.2.4. elektros energijos tiekimo įrangos gedimai;

6.2.5. geležinkelio kelio sugadinimas;

6.2.6. inžinerinių statinių, išskyrus geležinkelio kelią, sugadinimas;

6.2.7. darbuotojų klaidos;

6.2.8. kitos priežastys, susijusios su gedimais viešosios geležinkelių infrastruktūros objektuose;

6.3. viešosios geležinkelių infrastruktūros statybos ar remonto darbų vykdymas:

6.3.1. dėl suplanuotų viešosios geležinkelių infrastruktūros statybos darbų vykdymo;

6.3.2. dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros statybos darbų vykdymo metu atsiradusių statybinių konstrukcijų defektų likvidavimo;

6.3.3. dėl traukinių greičio apribojimo, kai geležinkelio kelio būklė neatitinka techninių reikalavimų;

6.3.4. dėl viešosios geležinkelių infrastruktūros remonto darbų vykdymo:

6.3.5. dėl kitų priežasčių, susijusių su viešosios geležinkelių infrastruktūros statybos ar remonto darbų vykdymu;

6.4. įmonės, kurios traukiniai vėlavo ar buvo atšaukti, veiksmai ar neveikimas:

6.4.1. traukinių stovėjimo laiko viršijimas;

6.4.2. įmonės prašymo tenkinimas;

6.4.3. krovos operacijų vykdymas, išskyrus Aprašo 6.4.4 papunktyje nurodytą traukinių vėlavimo ar atšaukimo priežastį;

6.4.4. krovos operacijų vykdymo metu padaryti pažeidimai;

6.4.5. netinkamas traukinio komercinis parengimas;

6.4.6. įmonės darbuotojų klaidos;

6.4.7. kitos priežastys, susijusios su  įmonės, kurios traukiniai vėlavo, veiksmais ar neveikimu;

6.5. įmonės, kurios traukiniai vėlavo, naudojamų geležinkelių riedmenų gedimai, traukinių formavimas:

6.5.1. tarnybinio traukinių tvarkaraščio planavimas ir (arba) naujo tarnybinio traukinių tvarkaraščio sudarymas;

6.5.2.  įmonės, kurios traukiniai vėlavo, atliekamas traukinių formavimas;

6.5.3. įmonės, kurios traukiniai važiavo, naudojamų keleivinių vagonų gedimai;

6.5.4. įmonės, kurios traukiniai vėlavo, naudojamų prekinių vagonų gedimas;

6.5.5. įmonės, kurios traukiniai vėlavo, naudojamų lokomotyvų ir variklinių vagonų gedimas;

6.5.6. įmonės, kurios traukiniai vėlavo, darbuotojų klaidos;

6.5.7. kitos priežastys, susijusios su įmonės, kurios traukiniai vėlavo, naudojamais geležinkelių riedmenimis;

6.6. įmonių, išskyrus įmones, kurios traukiniai vėlavo, veiksmai ar neveikimas:

6.6.1. įmonės, kurios traukiniai važiavo po įmonės traukinių, kurie vėlavo, veiksmai ar neveikimas;

6.6.2. įmonės, kurios traukiniai važiavo prieš įmonės traukinius, kurie vėlavo, veiksmai ar neveikimas;

6.7. išorinės priežastys, nepriklausančios nuo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar įmonių:

6.7.1. žemės drebėjimas, potvynis, kitos stichinės nelaimės, karo veiksmai, teroristiniai išpuoliai, streikai, branduolinės energijos poveikis ar nepaprastoji padėtis;

6.7.2. teisėsaugos pareigūnų įlaipinimas ir išlaipinimas pagal teisėtus jų reikalavimus;

6.7.3. fizinių asmenų, kuriems draudžiama vaikščioti, važinėti geležinkelio keliais ir būti pavojingojoje geležinkelio zonoje tam nenustatytose vietose, veiksmai;

6.7.4. oro sąlygų (pūga, kaitra, liūtis ir kt.) pokyčiai;

6.7.5. išorinės priežastys, dėl kurių nukentėjo kitas nei Lietuvos Respublikos geležinkelio tinklas;

6.7.6. pirmosios medicinos pagalbos suteikimas keleiviams traukiniuose ar traukinio ir (ar) lokomotyvo brigados nariams;

6.7.7. ligonių, gimdyvių, medicinos darbuotojų, vykstančių suteikti pagalbą, įlaipinimas  į traukinį ar išlaipinimas iš jo;

6.7.8. kitos išorinės priežastys, nepriklausančios nuo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar įmonių;

6.8. šalutinės priežastys, nepriklausančios nuo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar įmonių:

6.8.1. katastrofos, geležinkelių transporto eismo įvykio, geležinkelių transporto rikto padarinių likvidavimas;

6.8.2. užimtas geležinkelio kelias vėluojant tam pačiam traukiniui;

6.8.3. užimtas geležinkelio kelias vėluojant kitam traukiniui;

6.8.4. priverstinis traukinio grįžimas į pradinę geležinkelio stotį;

6.8.5. jungiamaisiais maršrutais važiuojančių traukinių vėlavimas;

6.8.6.  reikalingas tolesnis traukinių vėlavimo priežasčių tyrimas.

6.9. kitų geležinkelių infrastruktūros valdytojų veiksmai ar neveikimas planuojant ar vykdant traukinių eismą:

6.9.1. geležinkelių infrastruktūros valdytojo, iš kurio valdomos geležinkelių infrastruktūros išvyko traukinys, veiksmai ar neveikimas planuojant ar vykdant traukinių eismą;

6.9.2. geležinkelių infrastruktūros valdytojo, į kurio valdomą geležinkelių infrastruktūrą atvyko traukinys, veiksmai ar neveikimas planuojant ar vykdant traukinių eismą;

Papildyta papunkčiu:

Nr. 3-425, 2017-09-14, paskelbta TAR 2017-09-14, i. k. 2017-14651

 

7. Informacija apie traukinių atšaukimą apskaitoma atsižvelgiant į viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo nustatytą subjektą, kuris atsakingas už traukinių atšaukimą.

8. Traukinių vėlavimai ar atšaukimai priskiriami vienam subjektui atsižvelgiant į atsakomybę dėl traukinių eismo sutrikdymo ir gebėjimą atkurti įprastas traukinių eismo sąlygas, jeigu tai pagal objektyvias aplinkybes padaryti įmanoma.

 

III SKYRIUS

BAUDŲ IR KOMPENSACIJŲ DYDŽIAI, JŲ APSKAIČIAVIMAS, SKYRIMAS IR MOKĖJIMAS

 

9. Baudų ir kompensacijų dydžiai yra šie:

9.1. už vieno vietinio susisiekimo keleivinio traukinio vėlavimo kiekvienas 30 minučių – 110 Eur;

9.2. už vieno tarptautinio susisiekimo keleivinio traukinio vėlavimo kiekvienas 30 minučių – 194 Eur;

9.3. už vieno prekinio traukinio vėlavimo kiekvieną valandą – 64 Eur;

9.4. už vieną atšauktą traukinį – avansinis užmokestis už minimalųjį prieigos paketą, sumokėtas Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Užmokesčio už minimalųjį prieigos paketą dydžio apskaičiavimo ir skelbimo, konkrečios geležinkelio  įmonės (vežėjo) mokėtino užmokesčio už minimalųjį prieigos paketą dydžio apskaičiavimo ir mokėjimo taisyklių nustatyta tvarka, už atšauktą traukinį ir:

9.4.1. už vieną atšaukto vietinio susisiekimo keleivinio traukinio maršruto kilometrą – 1,7 Eur; jeigu vietinio susisiekimo keleivinis traukinys atšaukiamas, nes būtina vykdyti viešosios geležinkelių infrastruktūros remonto darbus, ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie tai geležinkelio įmonę (vežėją) informavo daugiau kaip prieš 10 dienų iki tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje nustatyto vietinio susisiekimo keleivinio traukinio išvykimo laiko, už vieną atšaukto vietinio susisiekimo keleivinio traukinio maršruto kilometrą – 0,5 Eur;

9.4.2. už vieną atšauktą tarptautinio susisiekimo keleivinį traukinį – 2520 Eur; jeigu tarptautinio susisiekimo keleivinis traukinys atšaukiamas, nes būtina vykdyti viešosios geležinkelių infrastruktūros remonto darbus, ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie tai įmonę informavo daugiau kaip prieš 60 dienų iki tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje nustatyto tarptautinio susisiekimo keleivinio traukinio išvykimo laiko, už vieną atšauktą tarptautinio susisiekimo keleivinį traukinį – 753 Eur;

9.4.3. už vieną atšaukto prekinio traukinio maršruto kilometrą – 1,7 Eur; viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas atleidžiamas nuo šios baudos  mokėjimo tik tuo atveju, jeigu prekinis traukinys atšaukiamas, nes būtina vykdyti viešosios geležinkelių infrastruktūros remonto darbus, ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie tai įmonę informavo daugiau kaip prieš 3 dienas iki tarnybiniame traukinių tvarkaraštyje nustatyto prekinio traukinio išvykimo laiko.

10. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintų Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisyklių nustatytais terminais įmonei elektroniniu paštu pateikia tarnybinio traukinių tvarkaraščio, kuriame pateikiama informacija apie šios įmonės traukinių važiavimą, išrašą. Jeigu tarnybinis traukinių tvarkaraštis pakeičiamas dėl nenugalimos jėgos aplinkybių  arba paskyrus viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumus pagal paskutinės minutės paraiškas, informaciją apie įmonės traukinių važiavimą viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas šiai įmonei turi pateikti elektroniniu paštu ne vėliau kaip likus 1 dienai iki šios įmonės traukinio važiavimo. Šiuo atveju įmonei pateikiami tik tarnybinio traukinių tvarkaraščio pakeitimai. Traukinių vėlavimai ir atšaukimai skaičiuojami pagal įmonei pateiktą aktualią informaciją apie jos traukinių važiavimą.

11. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas per einamojo mėnesio 5 darbo dienas įmonei pateikia suvestinę ataskaitą (toliau – ataskaita), kurioje nurodoma informacija apie paskutinį pasibaigusį kalendorinį mėnesį (toliau – ataskaitinis mėnuo) įmonės atšauktus ar vėlavusius traukinius, kai tokio atšaukimo ar vėlavimo kaltininkas yra kita įmonė, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas ar kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojas, ir kitoms įmonėms priklausančių traukinių atšaukimą ar vėlavimą, kai už tokius atšaukimus ar vėlavimus yra atsakinga ataskaitą gaunanti įmonė. Ataskaitoje turi būti nurodytos visų traukinių vėlavimo ir atšaukimo datos, vėlavusių ir atšauktų traukinių numeriai, traukinių vėlavimo trukmė, traukinių vėlavimo ir atšaukimo priežastis, kaltininkai. Jeigu iki ataskaitos parengimo traukinio vėlavimo ar atšaukimo priežastys ir (ar) kaltininkas nenustatyti, tai pažymima ataskaitoje, ir duomenys apie šį traukinio vėlavimą ar atšaukimą perkeliami į kitų laikotarpių ataskaitas, kol bus nustatytos šio traukinio vėlavimo ar atšaukimo priežastys ir (ar) kaltininkas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-425, 2017-09-14, paskelbta TAR 2017-09-14, i. k. 2017-14651

 

12. Sprendimą dėl baudos už per ataskaitinį laikotarpį vėlavusius ir atšauktus traukinius skyrimo ar atsisakymo ją skirti, taip pat baudos dydžio (toliau – sprendimas) viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo sudaryta komisija priima ir apie jį informuoja įmonę ar kitą geležinkelių infrastruktūros valdytoją, kuriam skirta bauda, ir įmonę, kuriai paskirta bauda bus sumokėta kaip kompensacija, per 10 darbo dienų nuo ataskaitos parengimo dienos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-425, 2017-09-14, paskelbta TAR 2017-09-14, i. k. 2017-14651

 

13. Sprendimas skirti baudą įmonei priimamas, jeigu dėl jos kaltės vėlavo ar buvo atšaukti kitos įmonės traukiniai. Sprendimas skirti baudą viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui priimamas, jeigu dėl jo kaltės vėlavo ar buvo atšaukti įmonės traukiniai.

14. Sprendimas atsisakyti skirti baudą priimamas, jeigu traukiniai vėlavo ar buvo atšaukti dėl Aprašo 6.4, 6.5, 6.7 ir 6.8 papunkčiuose nurodytų priežasčių.

15. Įmonė ir kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojas paskirtą baudą turi sumokėti į viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo nurodytą finansų įstaigos (skyriaus, filialo) sąskaitą per 5 darbo dienas nuo sprendimo gavimo dienos. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas įmonės ar kito geležinkelių infrastruktūros valdytojo, kuriam skirta bauda, sumokėtą sumą perveda į įmonės, kurios traukiniai vėlavo ar buvo atšaukti dėl kitos įmonės kaltės, nurodytą finansų įstaigos (skyriaus, filialo) sąskaitą  kaip kompensaciją per 5 darbo dienas nuo sprendimo skirti baudą priėmimo dienos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-425, 2017-09-14, paskelbta TAR 2017-09-14, i. k. 2017-14651

 

16. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas jam paskirtą baudą kaip kompensaciją perveda į įmonės nurodytą finansų įstaigos (skyriaus, filialo) sąskaitą per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

17. Įmonės ar kiti geležinkelių infrastruktūros valdytojai, nesutinkantys su sprendimu, gali jį neprivaloma išankstine ne teismo tvarka apskųsti geležinkelių transporto eismo saugos institucijai (toliau – eismo saugos institucija). Ginčą išnagrinėti ir sprendimą dėl jo priimti eismo saugos institucija turi ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo išnagrinėti sprendimą gavimo dienos.

Punkto pakeitimai:

Nr. 3-425, 2017-09-14, paskelbta TAR 2017-09-14, i. k. 2017-14651

 

18. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas kiekvienais metais, ne vėliau kaip iki kiekvienų kalendorinių metų kovo 1 d. savo interneto svetainėje skelbia metinę praėjusio tarnybinio traukinių tvarkaraščio galiojimo laikotarpio ataskaitą, kurioje nurodo, kiek traukinių vėlavo, kiek buvo atšaukta dėl atskirų priežasčių, kiek traukinių atvyko laiku.

_______________

Priedo pakeitimai:

Nr. 3-431(1.5 E), 2016-12-12, paskelbta TAR 2016-12-13, i. k. 2016-28760

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-319-(E), 2014-07-31, paskelbta TAR 2014-07-31, i. k. 2014-10734

Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 24 d. įsakymo Nr. 3-53 „Dėl Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių trikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-431(1.5 E), 2016-12-12, paskelbta TAR 2016-12-13, i. k. 2016-28760

Įsakymas dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 24 d. įsakymo Nr. 3-53 „Dėl Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių trikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Įsakymas

Nr. 3-425, 2017-09-14, paskelbta TAR 2017-09-14, i. k. 2017-14651

Dėl Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 24 d. įsakymo Nr. 3-53 „Dėl Baudų už traukinių eismo sutrikdymus ir kompensacijų dėl tokių trikdymų nukentėjusioms įmonėms nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo