Nutarimas paskelbtas: Žin., 1998, Nr. 69-2010

Neoficialus nutarimo tekstas

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

 

1998 m. liepos 30 d. Nr. 954

Vilnius

 

DĖL VALSTYBĖS TABAKO KONTROLĖS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 11–281) 16 straipsniu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė  nutaria:

1. Patvirtinti Valstybės tabako kontrolės programą (pridedama).

2. Pavesti Sveikatos apsaugos ministerijai organizuoti, koordinuoti ir kontroliuoti 1 punkte nurodytos programos vykdymą.

 

3. Nustatyti, kad 1 punkte nurodytos programos įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete ir Valstybės investicijų programoje atitinkamoms ministerijoms, institucijoms ir kitiems ūkio subjektams, atsakingiems už programos vykdymą, patvirtintų bendrųjų asignavimų ir kitų lėšų.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Gediminas Vagnorius

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                           Mindaugas Stankevičius

____________________

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1998 m. liepos 30 d. nutarimu Nr. 954

 

VALSTYBĖS TABAKO KONTROLĖS PROGRAMA

 

Bendroji dalis

 

1. Ši programa pradedama įgyvendinti 1998 metų IV ketvirtį, o baigiama – 2010 metų IV ketvirtį. Sveikatos apsaugos ministerija koordinuoja ir kontroliuoja šios programos įgyvendinimą, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo pakeitimus ir Europos tabako kontrolės strategijos nuostatas, rengia ir teikia tvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybei šios programos įgyvendinimo priemonių planus.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

 

Programos charakteristika

 

2. Ši programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 11-281) 16 straipsniu.

3. Lietuvoje kasmet nuo rūkymo sukeltų ligų miršta daugiau kaip 7000 žmonių, o pasaulyje, Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, apie 3 milijonus.

Tyrimų duomenimis, Lietuvoje rūko apie 53 procentai vyrų ir apie 16 procentų moterų. Šis žalingas įprotis paplitęs ir tarp jaunimo. Lietuvoje atliktų tarptautinių tyrimų duomenimis, jau ketvirtadalis jaunesniųjų moksleivių yra bandę rūkyti, o dešimtokų - beveik du trečdaliai. Yra žinoma, kad 61,5 procento 15-16 metų moksleivių (78,7 procento berniukų ir 53,1 procento mergaičių) buvo rūkę kuriuo nors gyvenimo laikotarpiu. Svarbus rodiklis – moksleivių rūkymas kasdien paskutines 30 dienų, rodantis, kad jie nuolat rūko. Lietuvoje yra apie 25 procentus (34 procentai berniukų ir 18 procentų mergaičių) tokių moksleivių.

4. Lietuva viena pirmųjų Rytų Europoje 1995 metais priėmė Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas atitinkantį Tabako kontrolės įstatymą. Įstatyme, be kita ko, numatyta visiškai uždrausti tabako reklamą. Tačiau panaikinus instituciją, kuri pagal šį įstatymą buvo atsakinga už tabako gaminių reklamos ir pardavimo rėmimo kontrolę, ši nuostata iki šiol nevykdoma, tabako reklama beveik neribojama. Neužtikrinama nerūkančiųjų teisė kvėpuoti švariu, be tabako dūmų oru. Daugelyje įmonių ir organizacijų nėra specialių rūkyti skirtų patalpų (vietų) arba jos neatitinka nustatytųjų reikalavimų. Restoranuose, kavinėse ir kitose visuomeninio maitinimo įmonėse nėra vietų, skirtų nerūkantiems lankytojams. Dėl laboratorinės įrangos bei lėšų stokos šiuo metu neatliekama dervų, nikotino ir kenksmingųjų medžiagų kontrolė, todėl negalima užtikrinti, kad realizuojami tabako gaminiai atitiktų visus nustatytuosius kokybės ir higienos reikalavimus. Atsižvelgiant į rinkos situaciją, reikia tobulinti didmeninės prekybos tabako gaminiais licencijavimo tvarką ir apskaitą, patvirtinti naujas mažmeninės prekybos, įspėjamųjų užrašų ir kenksmingųjų medžiagų žymėjimo ant pakuočių taisykles, parengti darboviečių įrengimo bendruosius nuostatus ir kitus norminius dokumentus.

5. Tabako gamyba Lietuvoje monopolizuota. 1997 metais Klaipėdoje uždaroji akcinė bendrovė “Philip Morris Lietuva” pastatė naują 6 milijardus cigarečių per metus gaminantį fabriką. Didėja ne tik gamyba, bet ir importas bei eksportas. Aktualios cigarečių kontrabandos problemos. Oficialiais 1996 metų duomenimis, per metus vienas namų ūkio narys tabako gaminiams išleidžia apie 50 litų, iš viso tabako gaminių parduodama beveik už 300 mln. litų 800 tūkstančių rūkančių Lietuvos gyventojų. Pasaulyje nuo 1967 metų iki 1997 metų surūkytų cigarečių padaugėjo nuo 2,8 trilijono iki 5,7 trilijono.

6. Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo ir Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo įgyvendinimui užtikrinti Lietuvos Respublikos Vyriausybė įsteigė Valstybinę tabako ir alkoholio kontrolės tarnybą. Svarbiausias šios tarnybos uždavinys – kartu su ministerijomis ir kitomis Vyriausybės įstaigomis formuoti ir įgyvendinti valstybinę tabako kontrolės politiką, koordinuoti sektorių darbą.

7. Kovoti su rūkymu ypač padeda visuomenės sveikatos ugdymas ir gyventojų sveikatos mokymas. 1992 metais pradėta įgyvendinti nacionalinė moksleivių rūkymo profilaktikos programa, apimanti 43 Lietuvos rajonus ir 11 miestų. Dėl lėšų stokos įgyvendinama tik iš dalies ne tik ši, bet ir kitos valstybės ir savivaldybių sveikatos stiprinimo programos (sveikatos propagandos, sveikos gyvensenos įtvirtinimo ugdymo institucijose, hipertenzijos kontrolės, širdies ir kraujagyslių, onkologinių ir kitų ligų profilaktikos, tabako, alkoholio ir kitų narkotikų vartojimo prevencijos), į kurias įtraukti ir rūkymo profilaktikos klausimai.

8. Dauguma rūkančiųjų nori ir bando mesti rūkyti, tačiau tik ketvirtadaliui tai pavyksta, nes nėra visiems norintiesiems prieinamos pagalbos. Rūkymo sukeltos ligos sąlygoja penktadalį viso mirtingumo, todėl pagalbos metantiesiems rūkyti organizavimas – būtina sąlyga pagerinti visuomenės sveikatą. Tai būtų ir ekonomiškai naudingiau, negu gydyti sergančiuosius rūkymo sukeltomis ligomis.

Rūkymas yra svarbiausia ligų ir priešlaikinių mirčių priežastis, kurios galima išvengti.

9. Išsivysčiusiose valstybėse, kuriose rūkymas buvo paplitęs ketvirtąjį ir penktąjį šio amžiaus dešimtmetį, dabar ypač akivaizdūs ilgalaikio rūkymo padariniai – beveik 20 procentų visų mirčių susijusios su rūkymu.

10. Dėl rūkymo patiriami ir ekonominiai nuostoliai. Tabako gaminiai pasauliui kainuoja ne mažiau kaip 200 milijardų dolerių kasmet, sukelia daug kančių rūkantiesiems, jų šeimoms. Dideli ekonominiai nuostoliai patiriami dėl priešlaikinių darbingo amžiaus žmonių mirčių, pablogėjusio jų gyvenimo, gydymo išlaidų, darbingumo sumažėjimo ar laikinojo nedarbingumo. Tabakas – sunki ekonominė našta šeimoms ir visuomenei, kelianti pavojų socialinei bei ekonominei plėtrai ir aplinkai.

Ryškus šio pavojingo gaminio vartojimo didėjimas liudija stiprią narkotinę nikotino prigimtį ir nepralenkiamą tabako kompanijų sugebėjimą toliau agresyviai platinti savo gaminius, nepaisant didelių visuomenės pastangų stabdyti tabako vartojimą.

11. Rūkymas – būdingas šių dienų civilizuoto gyvenimo palydovas, vienas iš labiausiai paplitusių elgesio rizikos veiksnių. Per pastaruosius 30 metų rūkymo problema visapusiškai ištirta, įrodyta, kad rūkymas žaloja sveikatą. Nepriklausomai nuo tabako vartojimo būdo (rūkymo, kramtymo, uostymo) jame esantis nikotinas lengvai patenka į kraują, sukelia įvairių biocheminių bei bioelektrinių smegenų, vegetacinės nervų sistemos, taip pat kraujotakos bei endokrininės sistemos pakitimų.

Valstybėse, kuriose rūkymas buvo itin paplitęs, rūkalų vartojimas lėmė 90 procentų visų mirčių nuo plaučių vėžio, 75 procentus visų mirčių nuo bronchito ir emfizemos ir apie 25 procentus –  nuo širdies ligų. Ne mažiau kenkia dūmai aplinkoje.

12. Atsižvelgiant į epideminį rūkymo plitimą ir realius jo padarinius žmonių sveikatai, pasaulinės konferencijos “Tabakas ir sveikata” (Paryžius, 1994 metai), Europos Sąjungos Ekonomikos ir socialinių reikalų komiteto (1997 metų liepos mėnuo), Pasaulio sveikatos organizacijos Europos regioninio komiteto (Stambulas, 1997 metų rugsėjo mėnuo) rezoliucijose pateikti šie svarbiausieji kovos su rūkymu ir tabako kontrolės strategijos principai:

skatinti žmones nepradėti rūkyti, ypač daug dėmesio skirti sveikatos ugdymui ir mokymui, informacijos apie rūkymo žalą sveikatai skleidimui;

uždrausti įstatymais tiesioginę ir netiesioginę tabako gaminių reklamą, renginių rėmimą;

pritarti mokesčių už tabako produktus didinimui ir jų naudojimui visuomenės sveikatai stiprinti, sveikatos švietimo kampanijoms rengti;

užtikrinti prieinamą pagalbą metantiesiems rūkyti;

uždrausti rūkyti viešuosiuose pastatuose ir darbo vietose, nes kiekvienas žmogus turi teisę kvėpuoti švariu oru;

sumažinti kenksmingųjų medžiagų kiekį cigaretėse, uždrausti priedus, kurie didina nikotino efektyvumą ir skatina priklausomybę, reikalauti iš gamintojų įrodymų, kad cigaretėms gaminti naudojami nekenksmingi priedai;

atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas, padidinti įspėjamųjų užrašų apie žalą sveikatai veiksmingumą (įvairumą, keičiamumą, jų dydį ir matomumą);

mokytis geriau kovoti su tabako kontrabanda;

stiprinti sektorių bendradarbiavimą ir jų veiklos koordinavimą.

13. Dešimtys milijonų žmonių metė rūkyti, dėl to mažiau sergama visomis su rūkymu susijusiomis ligomis, pagerėjo žmonių sveikata ir pailgėjo vidutinė gyvenimo trukmė. Lietuvoje žmonės taip pat gali gyventi sveikiau ir būti sveikesni, rūkymas gali ir turi būti šalinamas iš gyvenimo. Šiuo tikslu ir parengta ši programa.

 

Programos  tikslai

 

14. Svarbiausiasis tikslas – mažinti  rūkymo plitimą, jo socialinę ir ekonominę žalą sveikatai. Norint jį pasiekti, būtina:

rengti ir tobulinti teisinę bazę;

įgyvendinti ekonomines rinkos kontrolės priemones;

vykdyti rūkymo prevenciją;

skatinti rūkančiuosius mesti rūkyti ir teikti pagalbą metantiesiems;

kurti sveiką darbo ir gyvenamąją aplinką;

kelti programą vykdančių specialistų kvalifikaciją;

sukurti materialinę ir informacinę bazę;

vykdyti rūkymo plitimo ir tabako gaminių žalos sveikatai tyrimą;

vertinti programos įgyvendinimo efektyvumą.

 

15. Šia programa siekiama įgyvendinti valstybės tabako kontrolės politikos principus, nurodytus Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996. Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317) 3 straipsnyje.

Šios programos prioritetas – vaikai ir jaunimas, vienas svarbiausių tikslų – riboti prieinamumą prie tabako gaminių. Įgyvendinus šią programą, 10 procentų sumažėtų rūkančiųjų: mažiau asmenų pradėtų rūkyti, padaugėtų nustojusiųjų rūkyti, jaunimas pradėtų rūkyti 2–3 metais vėliau..

Punkto pakeitimai:

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

 

16. Išsamesnė šios programos struktūra pateikiama 1 priede, įgyvendinimo priemonės – 2 priede, o sąmata – 3 priede.

Poveikis

 

17. Šios programos įgyvendinimas sumažintų socialinę ir ekonominę rūkymo žalą mūsų valstybei ir jos gyventojams.

18. Pasaulio banko skaičiavimu grynoji tabako ekonominė žala siekia apie 200 milijardų JAV dolerių per metus. Ją sudaro tiesioginės (su rūkymu susijusių ligų gydymas) ir netiesioginės (priešlaikinės mirtys, darbo laikas ir produkcija, prarasta dėl rūkymo bei jo sukeltų ligų, nedarbingumo ir invalidumo pašalpos, gaisrai ir kt.) išlaidos bei nuostoliai. Pavyzdžiui, Kanadoje 1989 metais su tabako vartojimu susijusios išlaidos sudarė 17,8 milijardo dolerių. Lietuvoje tokių skaičiavimų iki šiol neatlikta, tačiau rūkančiųjų santykiškai yra daugiau nei, pavyzdžiui, Kanadoje, o sergamumo, mirtingumo bei kiti sveikatos rodikliai yra blogesni, todėl aišku, kad tabako vartojimo sąlygojami ekonominiai nuostoliai yra daug didesni negu valstybės gautos šių produktų gamybos ir realizavimo pajamos.

19. Įgyvendinant šią programą:

gerės gyventojų sveikata (mažės sergamumas ir mirtingumas dėl ligų, susijusių su tabako gaminių vartojimu);

mažės tabako vartojimo žala žmonių sveikatai ir valstybės ekonomikai;

bus realizuota žmonių teisė į švarią, be tabako dūmų aplinką;

mažės skatinančios jaunimą rūkyti socialinės aplinkos poveikis;

bus organizuota kvalifikuota ir prieinama pagalba metantiesiems rūkyti;

bus surinkti tikslesni duomenys apie rūkymo plitimą, jo padarinius žmonių sveikatai ir valstybės ekonomikai, įgyvendintos rūkymo paplitimo monitoravimo priemonės.

Baigiamoji dalis

 

20. Ši programa atitinka pagrindines Lietuvos nacionalinės sveikatos koncepcijos ir Pasaulio sveikatos organizacijos Europos tabako kontrolės strategijos nuostatas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

 

Finansavimas

21. Šios programos įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete ir Valstybės investicijų programoje atitinkamoms ministerijoms, institucijoms ir kitiems ūkio subjektams, atsakingiems už programos vykdymą, patvirtintų bendrųjų asignavimų ir kitų lėšų.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

 

________________


 

 

Valstybės tabako kontrolės programos
1 priedas

 

Valstybės tabako kontrolės programos struktūra

 

 

Tikslas

Rodikliai

Patikrinimo priemonės

Prielaidos, rizika

1. Sumažinti rūkymo plitimą, jo socialinę ir ekonominę žalą svei-katai (tolimiausias tikslas).

padaugės nerūkančių asmenų (10 procentų)

mažės ligų, susijusių su rūkymu

įgyvendintas draudimas rūkyti viešosiose vietose



parengti ir priimti teisės aktai, kurių reikia valstybinėms ekonominėms, teisinėms tabako gaminių rinkos kontrolės priemonėms įgyvendinti

sutvarkyta tabako produktų gamyba, importas ir prekyba

daugiau (apie 10 procentų) informacijos apie kovą su rūkymu žiniasklaidos priemonėse, gausiau leidinių ir metodinių priemonių, skirtų rūkymo prevencijai (3–4 nauji leidiniai kasmet), geresnė jų kokybė

Sveikatos apsaugos ministerijos duomenys, statistikos žinynai

rūkymo plitimo ir tabako gaminių žalos sveikatai tyrimų duomenys

Sveikatos apsaugos ministerijos, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Vidaus reikalų ministerijos, kitų kontroliuojančių valstybinių tarnybų duomenys

„Valstybės žinios“ (informacija apie priimtus teisės aktus)


programos vykdymo ataskaitos

laidų, straipsnių, leidinių analizė (Sveikatos apsaugos ministerija)

prielaidos: tabako kontrolė vykdoma pagal prioritetines Pasaulio sveikatos organizacijos ir Lietuvos sveikatos politikos kryptis, priimtas Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymas, įsteigta Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba, Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritarė programos rengimui.

Rizika: nėra esminių sveikatos politikos pokyčių (deklaruojama prevencija, tačiau pagrindinės investicijos ir prioritetai, teikiami medicinos pagalbos plėtrai, vilkinami), lėtai rengiami ir priimami teisės aktai (tabako lobistų veikla), nepakankama juos rengiančių asmenų kompetencija, nevykdomi priimti įstatymai ir kiti teisės aktai, nepakankamas finansavimas

2. Tolesni tikslai:

2.1. rengti ir tobulinti teisinę bazę;

2.2. įgyvendinti ekonomines rinkos kontrolės priemones;






2.3. vykdyti rūkymo prevenciją;

 

parengti ir priimti teisės aktai

pasiekta, kad kasmet didėtų mažmeninės tabako gaminių kainos, viršijančios gyvenimo pajamų didėjimo tempus (didinant akcizus ir muito mokesčius, ribojant pardavimą)

įdiegta tabako gaminių importo, gamybos, vartojimo, prekybos apskaita

daugiau ir efektyvesnių valstybės, savivaldybių ir nevyriausybinių organizacijų rūkymo prevencijos programų

įdiegtos papildomojo ugdymo programos rūkymo prevencijos klausimais ikimokyklinėse įstaigose, vidurinėse ir aukštosiose mokyklose

 

„Valstybės žinios“

Finansų ministerijos, Statistikos departamento, Ūkio ministerijos duomenys






programų įgyvendinimo ir jų efektyvumo vertinimo duomenys


Švietimo ir mokslo ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos, Kauno medicinos universiteto, Vil-niaus universiteto duomenys apie mokymo programas, išleistus meto-dinius leidinius, visuomenės švietimą

prielaidos (2.1–2.9 punktai): tarp-tautinė patirtis ir parama, įsteigta Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba, daug mokyklų, norinčių dalyvauti sveikatą stipri-nančių mokyklų ir kitose prevencijos programose, veikia mokymo ir tobulinimosi įstaigos, sukaupta neformaliojo švietimo patirtis.

Rizika (2.1–2.9 punktai): tabako kompanijų interesų gynėjai (lobistai) trukdo priimti programą, inicijuoja įvairias pataisas, veikia visuomenės ir atsakingų pareigūnų nuomonę per žiniasklaidos priemones, nepakanka-mai kontroliuojamas priimtų nor-minių dokumentų vykdymas, nepa-kankamai finansuojama programa, nepakankama programos vykdytojų kompetencija (pradinėje programos įgyvendinimo stadijoje)

 

rūkymo prevencijos temos įtrauktos į ligonių sveikatos mokymo programas (pirminėje sveikatos priežiūros grandyje)

valstybinių tarnybų ir organizacijų, dalyvaujančių vykdant programą, metinės ataskaitos

 

 

rengiami ir leidžiami metodiniai lei-diniai specialistams (po 1–2 kasmet)

 

 

 

sustiprėjusi rūkymo žalos propagan-da, visuomenės švietimas ir sveikatos mokymas (kasmet 2-3 nauji leidiniai, 1-2 vaizdo ir garso siužetai, 2-3 ren-giniai, skirti rūkymo provencijai)

 

 

2.4. skatinti mesti rūkyti ir teikti pagalbą apsisprendusiems tai padaryti;

įsteigti medicinos pagalbos centrai metantiesiems rūkyti (1–2 centrai kiekvienoje apskrityje)

daugiau metančių rūkyti asmenų (10 procentų)

didesnė rūkančiųjų sveikatos moky-mo apimtis (kasmet tam skiriamas 1 renginys)

programos vykdymo ataskaitos


rūkymo plitimo tyrimo duomenys

 

2.5. kurti sveiką darbo ir gyvenamąją aplinką;

sumažėjęs rūkymas darbo ir viešojo poilsio (kavinėse, restoranuose) vietose

kontroliuojančių institucijų (Sociali-nės apsaugos ir darbo ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos, apskričių ir savivaldybių administra-cijų, Valstybinės tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos ir kitų) ataskai-tos, sociologinių tyrimų duomenys

 

2.6. kelti programoje da-lyvaujančių specialis-tų kvalifikaciją;

didesnė pedagogų, sveikatos priežiū-ros personalo, valstybės ir savivaldy-bių tarnautojų bei kitų specialistų – programos dalyvių kompetencija (kasmet 6–10 kursų ir seminarų, ku-riuose mokoma po 150–250 asmenų, 1–2 specialistų išvykos į tarptauti-nius renginius, stažuotes užsienyje)

programos vykdymo ataskaitos

 

2.7. sukurti materialinę ir informacinę bazę;

Sveikatos apsaugos ministerijos įrengta laboratorija nikotino, dervų ir tabako priedams nustatyti

įsigytų įrenginių, aparatūros sąskaitos

 

 

Kauno medicinos universiteto, Sveikatos apsaugos ministerijos bei Švietimo ir mokslo ministerijos siste-mos įstaiga aprūpinta kompiuterine technika ir programine įranga, kurios reikia rūkymo plitimo tyrimams atlikti bei programos efektyvumui vertinti

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministerija, Kauno medicinos universitetas, Švietimo ir mokslo ministerija bei nevyriausybinės organizacijos aprūpinti mokymo įranga ir priemonėmis

 

 

2.8. atlikti rūkymo pliti-mo ir tabako gami-nių žalos sveikatai tyrimus;

įvertinti rūkymo plitimo bei programos efektyvumo tyrimo rezultatai (2005 ir 2010 metais)

pradėti vykdyti nikotino ir dervų kie-kio cigaretėse tyrimai (nuo 1999 me-tų, Sveikatos apsaugos ministerija)

tyrimų duomenų ataskaitos

 

2.9. įvertinti programos įgyvendinimo efektyvumą.

2005 metai ir 2010 metai

tyrimų duomenys ir programos vykdymo ataskaitos

 

 

___________________


 

Valstybės tabako kontrolės programos
3 priedas

 

Valstybės tabako kontrolės programos sąmata

 


Išlaidų pavadinimas

Bendras išlaidų poreikis pagal metus (tūkst. litų 1998 metų pradžios kainomis)

 

1998 metai

1999 metai

2000 metai

2001 metai

2002 metai

2003 metai

2004 metai

2005 metai

2006 metai

2007 metai

2008 metai

2009 metai

2010 metai

Iš viso

Iš viso išlaidų

56

1953

646

628

557

633

568

662

564

591

538

623

590

8609

iš jų:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

darbo užmokesčiui

30

290

270

280

250

280

250

300

250

250

250

280

260

3240

socialiniam draudimui

9

87

81

84

75

84

75

90

75

75

75

84

78

972

įrenginiams

 

1336

48

20

20

20

20

20

20

20

20

20

20

1584

kitoms išlaidoms

17

240

247

244

212

249

223

252

219

246

193

239

232

2813

 

 

 

________________


 

Nauja nutarimo 2 priedo redakcija nuo 2004 m. rugsėjo 19 d.:

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

 

Valstybės tabako kontrolės programos
2 priedas

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimo Nr. 1167
redakcija)

 

VALSTYBĖS TABAKO KONTROLĖS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO
2004–2006 METŲ PRIEMONIŲ PLANAS

 

Uždavinys

Priemonės pavadinimas

Trumpas užduoties apibūdinimas

Vykdymo laikas

Vykdytojai

Preliminarus lėšų poreikis (paprastosios lėšos, tūkst. litų)

Finansavimo šaltiniai

Laukiamas rezultatas

 

I. Tabako gaminių paklausos ir vartojimo mažinimas

 

 

 

1. Didinti tabako gaminių mokesčius

išanalizuoti galimybę didinti tabako gaminių mokesčius ir tuo tikslu parengti reikiamų teisės aktų projektus

atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos, Pasaulio banko rekomendacijas ir Lietuvos Respublikos derybinius įsipareigojimus didinti tabako gaminių mokesčius, derinant mokesčių didinimo politiką su kaimyninėmis Europos Sąjungos valstybėmis

2006 metai

Finansų ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės

padidėję tabako gaminių mokesčiai, sumažėjęs vartojimas

2. Apsaugoti nerūkančiuosius nuo pasyviojo rūkymo

2.1. kontroliuoti, kad būtų draudžiama rūkyti viešosiose vietose

sustiprinti rūkymo viešosiose vietose kontrolę, atsakingoms institucijoms kartą per pusmetį apie pažeidimus informuoti programos koordinavimo tarybą

2004–2006 metai

Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija, savivaldybės

sumažėjęs rūkymas uždarose viešosiose vietose, rasti ir nubausti pažeidėjai

 

2.2. saugoti nerūkančiųjų teises į aplinką be tabako dūmų

laikytis Lietuvos higienos normos HN 122:2004 „Rūkymui skirtų patalpų (vietų) įmonėse, įstaigose ir organizacijose, taip pat restoranų, kavinių, barų ir kitų žmonėms aptarnauti skirtų patalpų, kuriose neuždrausta rūkyti, patalpų (vietų) rūkantiems asmenims įrengimo ir eksploatavimo reikalavimai“, patvirtintos sveikatos apsaugos ministro 2004 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. V-311 (Žin., 2004, Nr. 77-2695)

2004–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

įgyvendintos Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo (Žin., 1996, Nr. 11-281; 2003, Nr. 117-5317) 19 straipsnio nuostatos, kad žmonėms aptarnauti skirtų patalpų darbuotojai ir lankytojai būtų apsaugoti nuo neigiamo tabako dūmų poveikio

 

2.3. teikti informaciją nerūkančiųjų teisių į aplinką be tabako dūmų gynimo klausimais

informuoti visuomenę nerūkančiųjų teisių gynimo klausimais, supažindinti su tarptautiniais dokumentais ir Lietuvos Respublikos teisės aktais, ginančiais nerūkančiųjų teises

2004–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

išplėtotos galimybės ginti nerūkančiųjų teises į aplinką be tabako dūmų

 

2.4. įgyvendinti bendruomenių projektus „Viešoji vieta, kurioje nerūkoma“

kasmet paremti po 10 bendruomenių projektų (atrinktų konkurso būdu), pirmenybę teikti bent iš dalies savivaldybių finansuojamiems projektams, kuriais uždraudžiama rūkyti parkuose, skveruose, aikštėse, kitose viešosiose vietose

2005–2006 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, savivaldybės

70 (po 35 kasmet)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų bendrieji asignavimai

sumažėjęs rūkymas viešosiose vietose

3. Visiškai uždrausti tabako reklamą, drausti tabako gaminių vartojimo skatinimą

3.1. kontroliuoti, kad būtų paisoma tabako gaminių įsigijimo ir (ar) vartojimo skatini­mo ir reklamos drau­dimo, tabako gaminių gamintojams taikomų renginių ar veiklos rėmimo apribojimų

kartą per pusmetį apie tikrinimų rezultatus, nustatytus pažeidimus ir nubaustus pažeidėjus informuoti programos koordinavimo tarybą

2004–2006 metai

Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba prie Teisingumo ministerijos

rasti ir nubausti įstatymo pažeidėjai

 

3.2. siekti, kad būtų įgyvendintas tabako gaminių rėmimo draudimas

parengti Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo, kuriuo būtų uždraustas visų formų tabako gaminių rėmimas, projektą (per 5 metus po to, kai Lietuvos Respublikos Seimas ratifikuos Pasaulio sveikatos organizacijos Tabako kontrolės pagrindų konvenciją)

2004–2006 metai

Ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės

uždraustas tabako gaminių rėmimas

4. Informuoti ir šviesti visuomenę, mokyti moksleivius, studentus ir jaunimą, sveikatos priežiūros ir kitokius specialistus

4.1. įgyvendinti tikslinius rūkymo prevencijos projektus vidurinėse ir aukštosiose mokyklose

kasmet vidurinėse ir aukštosiose mokyklose paremti 10–12 rūkymo prevencijos projektų (atrinktų konkurso būdu), pirmenybę teikti tęstiniams, gerai įvertintiems projektams

2005–2006 metai

Švietimo ir mokslo ministerija

100 (po 50 kasmet)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

pagerėjusios moksleivių žinios apie rūkymo žalą sveikatai, rūkymo paplitimo mažėjimo tendencija įgyvendinusiose projektus mokyklose

 

4.2. įgyvendinti moterų rūkymo prevencijos projektus

kasmet paremti po 8–10 moterų rūkymo prevencijos projektų (atrinktų konkurso būdu), pirmenybę teikti nevyriausybinių organizacijų projektams, skirtiems skatinti merginas nerūkyti

2005–2006 metai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Valstybinė jaunimo reikalų taryba

80 (po 40 kasmet)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

neigiamo požiūrio į rūkymą išugdymas projekte dalyvavusioms merginoms

 

4.3. informuoti ir šviesti visuomenę apie rūkymo žalą asmens ir visuomenės sveikatai, šalies ekonomikai

kasmet įgyvendinti po 10–15 socialinės reklamos, nerūkymo propagavimo žiniasklaidos priemonėmis (televizija, radijas, spauda, išorinės reklamos stendai) projektų (atrinktų konkurso būdu), pirmenybę teikti projektams, skirtiems jaunimo rūkymo prevencijai; kasmet organizuoti kampaniją Pasaulio dienai be tabako paminėti

2004–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

220 (po 110 2005 ir 2006 metais)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

pagerėjęs visuomenės (ypač jaunimo) informuotumas ir žinios apie rūkymo žalą, daugiau žmonių nepradėję rūkyti arba atsisakę šio kenksmingo sveikatai įpročio

 

4.4. informuoti ir šviesti valstybės ir savivaldybių politikus apie tabako vartojimo pasekmes visuomenės sveikatai

parengti ir išleisti informacinį leidinį apie tabako vartojimo sukeliamas problemas ir jų sprendimo galimybes (lietuvišką „Baltosios knygos“ variantą)

2005 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

72

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

valstybės ir savivaldybių politikai informuoti apie tabako vartojimo pasekmes visuomenės sveikatai, vykdomų prevencijos priemonių efektyvumą

 

4.5. mokyti studentus šiuolaikinių rūkymo prevencijos strategijų ir metodų

parengti tabako vartojimo prevenci­jos mokymo priemonę, papildyti universitetų ir aukštųjų mokyklų, rengiančių sveikatos priežiūros, sveikatos ugdymo ir sveikatos mokymo specialistus, studijų programas moksliniais rūkymo žalos sveikatai įrodymais, rūkymo prevencijos strategijomis ir metodais

2005–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija

40 (po 20 kasmet)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

aukštųjų mokyklų sveikatos priežiūros, sveikatos ugdymo ir sveikatos mokymo absolventai įgis žinių apie šiuolaikines rūkymo prevencijos strategijas ir metodus

 

4.6. mokyti sveikatos priežiūros ir ugdymo įstaigų specialistus, visuomenės informavi­mo priemonių darbuo­tojus, nevyriausybinių organizacijų atstovus rūkymo prevencijos

kasmet organizuoti po 2–4 mokymo seminarus sveikatos priežiūros ir ugdymo įstaigų darbuotojams, nevyriausybinių organizacijų atstovams, seminarų organizatorius atrinkti konkurso būdu

2005–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

80 (po 40 kasmet)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų bendrieji asignavimai

apie 30 procentų sveikatos priežiūros ir ugdymo įstaigų darbuotojų įgis specialiųjų rūkymo prevencijos žinių

5. Skatinti rūkančiuosius mesti rūkyti, teikti jiems pagalbą

5.1. išmokyti medicinos specialybių studentus, sveikatos priežiūros specialistus teikti pagalbą metantiesiems rūkyti

parengti priklausomybės nuo nikotino (tabako) gydymo ir profilaktikos mokymo priemonę, parengti ir išleisti metodines rekomendacijas odontologams ir vaistininkams, kaip pagelbėti metantiesiems rūkyti, organizuoti kvalifikacijos kėlimo kursus bendrosios praktikos gydytojams, mokyklose dirbantiems sveikatos priežiūros ir socialiniams darbuotojams, psichologams,

2005–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija

80 (50 – 2005 metais; 30 – 2006 metais)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

medicinos specialybių studentai (nuo 2006 metų), apie 15 procentų bendrosios praktikos gydytojų, 30 procentų mokyklose dirbančių sveikatos priežiūros, socialinių darbuotojų, psichologų mokės teikti pagalbą metantiesiems rūkyti

 

 

mokymo priemonių autorius ir kursų organizatorius atrinkti konkurso būdu

 

 

 

 

 

 

5.2. informuoti rūkančiuosius apie nerūkymo naudą, patarti, kaip mesti rūkyti, kur prašyti pagalbos

kasmet įgyvendinti po 4–6 projektus, skatinančius mesti rūkyti (projektai atrenkami konkurso būdu), pirmenybę teikti projektams, skirtiems informuoti apie pagalbą metantiesiems rūkyti sveikatos priežiūros įstaigose, vaistinėse (leidiniai ir kitos žiniasklaidos priemonės), organizuoti kampaniją, skirtą Tarptautinei nerūkymo dienai, pradėti teikti nemokamą pagalbą telefonu metantiesiems rūkyti

2004–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

140 (po 70 2005 ir 2006 metais)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

apie 80 procentų sveikatos priežiūros įstaigų ir vaistinių teiks informaciją apie pagalbą metantiesiems rūkyti, jiems bus teikiama nemokama pagalba telefonu, platinami leidiniai, informuojama per radiją, televiziją ir kitas žiniasklaidos priemones

 

5.3. teikti pagalbą metantiesiems rūkyti

parengti ir įgyvendinti pagalbos metantiesiems rūkyti projektus, pagal minimalaus poveikio schemą teikti pagalbą sveikatos priežiūros įstaigose, specializuotos medicinos ir psichologinės pagalbos projektus įgyvendinti psichikos sveikatos ir priklausomybės ligų centruose, projektų vykdytojus atrinkti konkurso būdu

2005–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

70 (20 – 2005 metais; 50 – 2006 metais)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

ne mažiau kaip vienoje apskrities sveikatos priežiūros įstaigoje teikiama kvalifikuota medicinos pagalba metantiesiems rūkyti, ne mažiau kaip 30 procentų savivaldybių sveikatos priežiūros įstaigų teiks pagalbą metantiesiems rūkyti pagal minimalaus poveikio schemą

6. Kontroliuoti tabako gaminių kokybę

parengti teisės akto, reglamentuojančio tabako gaminių kokybės nustatymą, projektą

sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtinti Tabako gaminių ėmimo, kokybės rodiklių atitikties įvertinimo taisykles, kontroliuoti, kad tabako gaminiai atitiktų nustatytuosius kokybės reikalavimus

2004 metai

Sveikatos apsaugos ministerija, Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos

įteisintos sąlygos ištirti tabako gaminių atitiktį kokybės reikalavimams

 

II. TABAKO GAMINIŲ PASIŪLOS MAŽINIMAS

 

 

 

 

7. Stiprinti tabako gaminių gamybos, pardavimo, laikymo ir gabenimo kontrolę

7.1. siekti, kad nebūtų neteisėtai gaminami ir realizuojami tabako gaminiai

vadovaujantis Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymu, reguliariai kontroliuoti tabako gaminių gamybą, laikymą ir gabenimą, apie tikrinimų rezultatus informuoti programos koordinavimo tarybą

2004–2006 metai

Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos, Valstybinė mokesčių inspekcija prie Finansų ministerijos, Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos, Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos

rasti ir nubausti nelegalių tabako gaminių gamintojai ir pardavėjai

 

7.2. plėtoti rizikos valdymo sistemą tabako gaminių kontrabandos prevencijos ir užkardymo srityse

plėtoti importuojamų ir ekspor­tuojamų tabako gaminių, įskaitant kontrabandinius, stebėjimo ir rizikos valdymo sistemą, kompiuterizuoti duomenų kaupimo ir keitimosi su kitomis tarnybomis ir tarptautinėmis organizacijomis procesus visose Lietuvos muitinės įstaigose

2004–2006 metai

Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos, Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos

sukurta kompiuterizuota duomenų apie kontra­bandos sulaikymo atvejus (taip pat tabako gaminių) kaupimo sistema

8. Imtis priemo­nių, kad tabako gaminiai nebūtų prieinami jaunimui

8.1. vadovaujantis Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymu, užtikrinti tabako gaminių prekybos kontrolę

tikrinti, ar nepažeidžiamas draudimas parduoti rūkalus asmenims iki 18 metų, parduoti cigaretes vienetais, tik vaikams ir paaugliams skirtų prekių prekyvietėse, kioskuose, naudojant ryšio priemones, švietimo, kultūros įstaigose, interneto kavinėse, apie tikrinimų rezultatus, nustatytus pažeidimus ir nubaustus pažeidėjus atsakingiesiems vykdytojams kartą per pusmetį informuoti visuomenę ir programos koordinavimo tarybą

2004–2006 metai

Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos

rasti ir nubausti tabako gaminių pardavėjai, pažeidžiantys įstatymą

 

8.2. užtikrinti, kad nebūtų realizuojamos prekės, imituojančios tabako gaminius ar jų pakuotes

kontroliuoti, kad nebūtų realizuojamos prekės, imituojančios tabako gaminius ar jų pakuotes (žaislai, maisto produktai ir kita), apie tikrinimų rezultatus, nustatytus pažeidimus ir nubaustus pažeidėjus atsakingiems vykdytojams kartą per pusmetį informuoti programos koordinavimo tarybą

2004–2006 metai

Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausy­bės, Policijos departa­men­tas prie Vidaus reikalų ministerijos, Valstybės sienos apsau­gos tarnyba prie Vidaus reikalų ministerijos

užkirstas kelias netiesioginiam tabako gaminių propagavimui, informacija apie tikrinimų rezultatus naudojama socialinei reklamai

 

III. TABAKO GAMINIŲ STEBĖSENA IR PROGRAMOS EFEKTYVUMO VERTINIMAS

 

 

9. Vykdyti ta­bako gaminių vartojimo, jų daromos žalos sveikatai ir ūkiui stebėseną, vertinti progra­mos efektyvu­mą, plėtoti tarp­tautinį bendra­darbiavimą

9.1. diegti rūkymo paplitimo ir tabako gaminių vartojimo rodiklių stebėjimo sistemą

įdiegti rūkymo paplitimo ir tabako gaminių vartojimo rodiklių nuolatinio stebėjimo ir duomenų analizės sistemą

2005–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija, Statistikos departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės

40 (po 20 kasmet)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

sukurta rūkymo paplitimo ir tabako gaminių vartojimo duomenų stebėsenos ir analizės sistema, leidžianti objektyviai vertinti rūkymo paplitimą

9.2. įvertinti tabako gaminių vartojimo ekonomines pasekmes

pritaikyti Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamą HECOS modelį (angl. Health and Economic Consequences of Smok­ing Model) Lietuvos sąlygoms ir pagal jį įvertinti rūkymo pasekmes ekonomikai ir sveikatai, tyrimo vykdytoją atrinkti konkurso būdu

2005 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

30

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

pagal Pasaulio sveikatos organizacijos patvirtintą metodiką objektyviai įvertintos rūkymo pasekmės visuomenės sveikatai ir šalies ekonomikai

 

9.3. rengti šios programos vykdymo ataskaitas, vertinti jos efektyvumą

ministerijoms, institucijoms ir kitiems ūkio subjektams, atsakingiems už programos priemonių įgyvendinimą, kasmet iki sausio 15 d. atsiskaityti Sveikatos apsaugos ministerijai už praėjusius metus; atlikti rūkymo paplitimo tyrimus ir įvertinti programos efektyvumo įvertinimą

2004–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

124 (65 – 2005 metais; 59 – 2006 metais)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

pagerėjusi programos priemonių vykdymo kontrolė, objektyviai vertinamas įgyvendintų projektų efektyvumas

 

9.4. parengti Valstybės tabako kontrolės pro­gramos įgyvendini­mo 2007–2010 metų priemonių planą

vadovaujantis Lietuvos Respublikos tabako kontrolės įstatymu ir Europos tabako kontrolės strategijos nuostatomis, parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti Valstybės tabako kontrolės programos įgyvendinimo 2007–2010 metų priemonių plano projektą

2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

parengtas Valstybės tabako kontrolės programos įgyvendini­mo 2007–2010 metų priemonių planas

 

9.5. plėtoti tarptautinį bendradarbiavimą

dalyvauti Pasaulio sveikatos organizacijos renginiuose (konferencijose, pasitarimuose), nacionalinių partnerių tinklo veikloje, organizuoti pasitarimus su kaimyninių valstybių specialistais, dirbančiais tabako vartojimo prevencijos srityje

2004–2006 metai

Sveikatos apsaugos ministerija

40 (po 20 2005 ir 2006 metais)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto bendrieji asignavimai

sudarytos galimybės naudotis Pasaulio sveikatos organizacijos ir kaimyninių valstybių patirtimi sprendžiant rūkymo paplitimo problemas, dalyvauti tarptautiniuose projektuose

 

 

––––––––––––––––


 

_______________

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1167, 2004-09-15, Žin., 2004, Nr. 140-5115 (2004-09-18)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1998 M. LIEPOS 30 D. NUTARIMO NR. 954 "DĖL VALSTYBĖS TABAKO KONTROLĖS PROGRAMOS PATVIRTINIMO" PAKEITIMO

Nauja nutarimo 2 priedo redakcija nuo 2004-09-19

 

 

*** Pabaiga ***

 

 

Redagavo: Angonita Rupšytė (2004-09-19)

anrups@lrs.lt