Redagavo: Ramunė Lūžaitė (1998.12.02)

 

Kodeksas paskelbtas: Žin., 1996, Nr.105-2393

 

Neoficialus kodekso tekstas

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. VIII-926, 98.11.17, Žin., 1998, Nr.105-2897 (98.12.02)

LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO KODEKSO 30 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMAS

 

*** Pabaiga ***

                              

                     LIETUVOS RESPUBLIKOS

                   VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO

                        K O D E K S A S

               1996 m. rugsėjo 24 d. Nr. I-1534

                            Vilnius

 

                       PIRMASIS SKIRSNIS

                     BENDROSIOS NUOSTATOS

    

     1 straipsnis. Kodekso paskirtis

 

     1.  Vidaus vandenų transporto kodeksas reguliuoja  vidaus

vandenų  laivybos, uostų veiklos, keleivių, krovinių,  bagažo,

pašto  vežimo,  buksyravimo bei draudimo santykius,  taip  pat

nustato   atsakomybę   už   žalą,  padarytą   vidaus   vandenų

transporto, bei už kitus šio kodekso nuostatų pažeidimus.

     2.  Vidaus  vandenų  ir  žemės nuosavybės,  darbo,  kitus

vidaus  vandenų  transporto dalyvių santykius  reguliuoja  šis

kodeksas,  Lietuvos  Respublikos  įstatymai  bei  kiti  teisės

aktai.

    

     2 straipsnis. Vidaus vandenų transporto sąvoka

 

     1.  Vidaus  vandenų transportas - ūkinės veiklos  sritis,

kuri   apima   keleivių,  krovinių,  bagažo,   pašto   vežimą,

buksyravimą vidaus vandenų keliais.

     2.  Vidaus  vandenų transportui priklauso  laivai,  laivų

eksploatacijos ir remonto bei kitos vidaus vandenų  transporto

priemonės,  vidaus vandenų keliai, uostai ir prieplaukos,  tam

tikslui  įrengti  hidrotechnikos statiniai,  ryšių  ir  radijo

navigacijos įrenginiai.

    

     3 straipsnis. Vidaus vandenų transporto objektų nuosavybė

 

     1.   Vidaus  vandenų  transporto  priemonės,   uostų   ir

prieplaukų  pastatai  ir  įrenginiai  nuosavybės  teise   gali

priklausyti  Lietuvos  Respublikos  valstybei,  savivaldybėms,

Lietuvos  Respublikos  ir užsienio fiziniams  bei  juridiniams

asmenims, užsienio valstybėms.

     2.  Valstybinės reikšmės vidaus vandenų keliai nuosavybės

teise priklauso tik Lietuvos valstybei.

    

     4   straipsnis.  Vidaus  vandenų  transporto  valstybinis

valdymas

 

     1.  Vidaus  vandenų transporto valstybinį  valdymą  vykdo

Susisiekimo ministerija, kuri pagal savo kompetenciją  leidžia

visiems  fiziniams  ir juridiniams asmenims privalomus  teisės

aktus   ir   tiesiogiai   bei   per   įgaliotas   institucijas

kontroliuoja šių aktų vykdymą.

     2.  Vyriausybė  gali steigti ir kitas  specialias  vidaus

vandenų transporto valstybinio valdymo institucijas.

     3.  Lietuvos  Respublikos vidaus  vandenų  kelius  valdo,

prižiūri  ir tvarko Susisiekimo ministerija arba jos  įgaliota

institucija.

     4.  Valstybinės ir vietinės reikšmės vidaus vandenų kelių

būklės,  laivybos, uostų veiklos valstybinę kontrolę,  atlieka

laivų avarinius atvejus nagrinėja Susisiekimo ministerija arba

jos įgaliota institucija.

    

     5 straipsnis. Tarptautinės sutartys

 

     Jeigu  Lietuvos  Respublikos  tarptautinių  sutarčių  yra

nustatytos  kitokios taisyklės, negu tos,  kurias  numato  šis

kodeksas, taikomos tarptautinių sutarčių taisyklės.

    

                       ANTRASIS SKIRSNIS

            VIDAUS VANDENŲ KELIAI IR JŲ ĮRENGINIAI

    

     6 straipsnis. Vidaus vandenų kelių sąvoka

 

     1.  Vidaus  vandenų  keliai  -  laivybai  tinkamos  upės,

ežerai,  dirbtiniai vandens telkiniai ir Lietuvos  Respublikai

priklausanti  Kuršių  marių dalis,  kuriuose  yra  navigacijos

ženklų arba kurių locmano žemėlapiuose pažymėtas farvateris.

     2.  Vidaus  vandenų  keliai skirstomi  į  valstybinės  ir

vietinės  reikšmės. Valstybinės reikšmės vidaus vandenų  kelių

sąrašą   tvirtina   Vyriausybė,   o   vietinės   reikšmės   ir

perspektyvinių  vidaus  vandenų kelių  sąrašus  -  Susisiekimo

ministerija.

    

     7 straipsnis. Vidaus vandenų kelių naudotojai

 

     1.   Vidaus  vandenų  kelių  naudotojai  -  fiziniai   ir

juridiniai asmenys, besiverčiantys laivyba šiuose keliuose.

     2.  Vidaus  vandenų kelių naudotojais  taip  pat  laikomi

fiziniai  ir  juridiniai asmenys, kurie,  suderinę  su  vidaus

vandenų  kelių  valdytojais, nepažeisdami laivybos  taisyklių,

naudoja  vidaus  vandenis hidrotechnikai,  žvejybai,  sportui,

poilsiui bei kitoms reikmėms.

    

     8 straipsnis. Vidaus vandenų kelių naudotojų pareigos

 

     1.   Vidaus  vandenų  kelių  naudotojai  privalo  vykdyti

įstatymų, laivybos taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus,

užtikrinti   racionalų  ir  saugų  vandenų  kelių   naudojimą,

neardyti  vandens  telkinių  vagų  ir  krantų,  negriauti   ir

negadinti  hidrotechnikos bei kitų įrenginių ir  komunikacijų,

nepažeisti  kitų  vidaus  vandenų naudotojų  teisių,  laikytis

aplinkos apsaugos reikalavimų.

     2.  Hidrotechnikos  įrenginių,  tiltų,  antvandeninių  ir

povandeninių komunikacijų savininkai (valdytojai) įpareigojami

vykdyti  ir  reikalavimus, išdėstytus šio  kodekso  9  bei  10

straipsniuose.

    

     9 straipsnis. Hidrotechnikos statinių valdytojų pareigos

 

     Fiziniai   ir   juridiniai  asmenys,  kuriems   priklauso

hidroelektrinės,  užtvankos ir kiti  hidrotechnikos  statiniai

vidaus vandenų keliuose, nustatyta tvarka privalo:

     1)  aukščiau ir žemiau įrenginių išlaikyti vandens  lygį,

būtiną saugiai laivybai per visą navigacijos laikotarpį;

     2)  sudaryti sąlygas, kad laivai nekliudomai  ir  saugiai

praplauktų pro hidrotechnikos įrenginius;

     3)  išleisti  vandenį iš vandens saugyklų vidaus  vandenų

kelių valdymo institucijų nustatytu laiku;

     4) prižiūrėti hidrotechnikos įrenginių techninę būklę.

    

     10   straipsnis.  Tiltų,  antvandeninių  ir  povandeninių

komunikacijų valdytojų pareigos

 

     Tiltų,   antvandeninių   ir   povandeninių   komunikacijų

(kabelių linijų, diukerių ir kt.) valdytojai privalo:

     1) derinti su vidaus vandenų kelių valdymo institucijomis

tiltų  statybos, rekonstrukcijos ir remonto, antvandeninių  ir

povandeninių komunikacijų įrengimo projektus;

     2)  įrengti  ir  aptarnauti  įrenginius,  garantuojančius

saugų   ir   nekliudomą   laivų   plaukimą   po   tiltais   ir

antvandeninėmis   komunikacijomis   bei   virš    povandeninių

komunikacijų.   Kranto  juostoje  įrengti   perspėjamieji   ir

nurodomieji  (signaliniai)  ženklai  privalo  atitikti  vidaus

vandenų laivybos reikalavimus;

     3)   pastačius   ir  suremontavus  tiltus,   įrengus   ir

pertvarkius   antvandenines  ir  povandenines   komunikacijas,

atlikti dugno gilinimo ir valymo darbus;

     4)   pakelti   plūduriuojančiųjų  ar  pakeliamųjų   tiltų

tarpatramius pagal laivybos taisykles.

    

     11 straipsnis. Apsaugos juosta ir kranto juosta

 

     1.  Vidaus  vandenų kelių valdytojai turi  teisę  vandens

telkinių, priskirtų vandens keliams, apsaugos juostoje atlikti

su  laivybos  saugumu  susijusius darbus, įrengti  navigacijos

ženklus,  o  kad jie būtų geriau matomi, - kirsti  medžius  ir

krūmus,  suderinus  su  aplinkos apsaugos  tarnyba  bei  žemės

(miško)   savininkais,  valdytojais.  Šiuos  darbus  atliekant

padaryti  žemės  savininkams  nuostoliai  atlyginami  įstatymų

nustatyta tvarka.

     2.  Apsaugos juosta - žemės juosta pagal vandens telkinį,

kurios  ribos nustatomos pagal Vyriausybės patvirtintą tvarką.

Apsaugos  juostos  dalis - 20 metrų pločio  žemės  juosta  nuo

vandens  krašto  arba  kranto briaunos stačiose  pakrantėse  -

vadinama kranto juosta.

     3.  Fiziniai  ir  juridiniai asmenys, naudojantys  kranto

juostos  iškasenas,  statantys  tiltus  ar  atliekantys  kitus

darbus,  privalo garantuoti laivybos reikmėms skirtų statinių,

įrenginių  bei navigacijos ženklų saugumą, nedelsdami  privalo

atstatyti  darbo  metu  sugadintus įrenginius  ir  navigacijos

ženklus.

    

     12 straipsnis. Statiniai ir įrenginiai kranto juostoje

 

     1.  Vidaus  vandenų  kelių valdytojams  kranto  juostoje,

nuosavybės  teise  priklausančioje  valstybei,  suderinus   su

aplinkos apsaugos tarnyba, leidžiama:

     1)   įrengti   nuolatinius   arba   laikinus   statinius,

įrenginius  laivams  bei  kitiems  plaukiojantiems   objektams

(keltams,  žemsiurbėms, dokams ir kt.) priplaukti ir  laivybos

bei krovinių saugumui užtikrinti;

     2)  neįrengiant nuolatinių statinių, pakrauti ir iškrauti

laivus,  laikyti laivų kietąjį kurą, laikinai saugoti žvejybos

įrangą, laivų reikmenis.

     2.  Statinių  ir įrenginių statyba kranto  juostoje  turi

būti suderinta su kranto juostos savininku.

     3.  Kranto  juostos savininkai savo statinių ir įrenginių

statybą  kranto  juostoje privalo derinti  su  vidaus  vandenų

kelių valdytojais.

         

     13 straipsnis. Uostai ir prieplaukos

 

     1.   Uostas   -  vidaus  vandenų  akvatorija  ir   kranto

teritorija su joje esančiais pastatais ir įrenginiais,  skirta

laivams įplaukti, stovėti, juos remontuoti, iškrauti, pakrauti

ir išplaukti.

     2.    Prieplauka    -   stacionari   arba    plaukiojanti

(debarkaderis)   laivų   priplaukimo,  stovėjimo,   pakrovimo,

iškrovimo,  išplaukimo vieta, neturinti  visų  uostui  būdingų

požymių, išvardytų šio straipsnio 1 dalyje.

     3. Uostai ir prieplaukos pagal atliekamų darbų pobūdį yra

keleiviniai, krovininiai ir mišrieji.

     4.  Uostų ir prieplaukų pastatai, statiniai ir įrenginiai

turi  atitikti  nustatytus  techninius  ir  aplinkos  apsaugos

reikalavimus, užtikrinti keleivių, krovinių, bagažo  ir  pašto

saugumą, greitą ir patogų krovinių pakrovimą bei iškrovimą.

     5.   Vidaus   vandenų   uostai   gali   būti   valstybės,

savivaldybių ir privatūs.

     6.  Vidaus vandenų uostai steigiami Vyriausybės nustatyta

tvarka.

     7.  Susisiekimo  ministerija registruoja  vidaus  vandenų

uostus,  o jos įgaliotos institucijos atlieka juose valstybinę

laivybos priežiūrą.

     8.   Vidaus  vandenų  uostų  kapitonus  steigėjo  teikimu

tvirtina Susisiekimo ministerija.

     9.  Tarptautinio vidaus vandenų uosto statusą Susisiekimo

ministerijos teikimu suteikia Vyriausybė.

     10. Visų nuosavybės formų vidaus vandenų uostų savininkai

privalo  užtikrinti  visų vežėjų vienodas  teises  įplaukti  į

uostus,  naudotis  uostų  krantinėmis  ir  kitais  įrenginiais

kroviniams  pakrauti  ir  iškrauti,  įlaipinti  ir  išlaipinti

keleivius,   naudotis  visomis  logistinėmis  vidaus   vandenų

transporto   paslaugomis  juose,  mokant  su  tuo   susijusius

mokesčius ir rinkliavas.

    

                      TREČIASIS SKIRSNIS

              VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PRIEMONĖS

    

     14 straipsnis. Vidaus vandenų transporto priemonių sąvoka

 

     Vidaus  vandenų  transporto priemonės - laivai,  vežantys

keleivius,    krovinius,    bagažą,   paštą,    buksyruojantys

nesavaeigius   laivus,   bei  kiti   plaukiojantys   objektai,

eksploatuojantys, aptarnaujantys vandens kelius.

    

     15 straipsnis. Laivų paskirtis ir registras

 

     1.  Vidaus  vandenų  keliais plaukiojantys  laivai  pagal

teisinę  registraciją  bei paskirtį skirstomi  į  keleivinius,

krovininius, mišriuosius, žvejybos, specialiuosius techninius,

mažuosius ir sportinius.

     2.  Laivų registras - valstybės institucija, kuri atlieka

laivų  techninę  priežiūrą  bei apžiūrą  ir  išduoda  leidimus

eksploatuoti laivus.

    

     16 straipsnis. Laivų registravimas

 

     1. Vidaus vandenų keliais turi teisę plaukioti tik vidaus

vandenų   laivybos  inspekcijos  upių-jūrų  skyriaus  knygoje-

rejestre  ar  mažųjų  ir  sportinių  laivų  registro  skyriaus

rejestre įregistruoti laivai.

     2.   Laivų   knygoje-rejestre  registruojami   savaeigiai

laivai,  kurių  pagrindinių variklių galingumas  yra  didesnis

kaip  110  kw  (150 AG); laivai, pritaikyti vežti ir  vežantys

daugiau  kaip 12 keleivių, neskaitant laivo įgulos ir  žmonių,

susijusių  su  darbine  veikla laive, ir nesavaeigiai  laivai,

kurių bendroji talpa 80 ir daugiau registro tonų.

     3.  Mažųjų  ir  sportinių  laivų  rejestre  registruojami

savaeigiai  laivai,  kurių  galingumas  110  kw  (150  AG)  ir

mažesnis,  ir  nesavaeigiai, mažesni  kaip  80  registro  tonų

bendros  talpos laivai (išskyrus laivus, vežančius keleivius),

jachtos, burlaiviai, baidarės, kanojos, guminės valtys iki 130

kg  keliamosios  galios,  turistiniai plaustai,  plaukiojantys

vasarnamiai,  mažųjų ir sportinių laivų stovėjimo  įrenginiai,

vandens   dviračiai  ir  motociklai  bei  pramoginiai   laivai

neatsižvelgiant į jų nuosavybės formą.

     4.  Laivų  knygoje-rejestre įregistruoto laivo savininkui

išduodamas   laivo  bilietas,  nuosavybės  teisės  liudijimas,

tinkamumo  plaukioti laivu liudijimas, leidimas  plaukioti  su

Lietuvos valstybės vėliava.

     5.   Laivo  registravimo  tvarką  ir  sąlygas,  kitų  šio

straipsnio  4  dalyje  nurodytų dokumentų išdavimą  reguliuoja

Laivų, plaukiojančių vidaus vandenyse, registravimo taisyklės,

kurias tvirtina Susisiekimo ministerija.

    

     17 straipsnis. Laivų valdytojai

 

     1.  Laivo valdytojas yra savininkas ar kitas asmuo, kuris

teisėtai naudojasi laivu.

     2.  Perleidus nuosavybės teisę į laivą, sudarius  dėl  jo

nuomos  ar  panaudos  sutartį,  įrašai  apie  naują  valdytoją

nustatyta  tvarka daromi Laivų knygoje-rejestre ar  mažųjų  ir

sportinių laivų rejestre.

    

                     KETVIRTASIS SKIRSNIS

             VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO PERSONALAS

    

     18 straipsnis. Personalo sąvoka

 

     1.  Vidaus  vandenų transporto personalą sudaro  turintys

specialų   pasirengimą   laivų   įgulų   nariai   bei   kranto

darbuotojai,   kurie  tiesiogiai  aptarnauja  vidaus   vandenų

transportą.   Šių   pareigybių  sąrašą  tvirtina   Susisiekimo

ministerija.

     2.  Personalo priėmimo ir atleidimo tvarką, jo teises bei

pareigas ir tarnybos laivuose sąlygas nustato darbo įstatymai,

šis  kodeksas,  kiti  teisės aktai,  Susisiekimo  ministerijos

patvirtintos  Tarnybos  Lietuvos  Respublikos  vidaus  vandenų

laivuose  statutas  (toliau - Tarnybos laivuose  statutas)  ir

pareiginiai nuostatai.

    

     19 straipsnis. Transporto priemonės įgula

 

     1. Transporto priemonės įgulą sudaro kapitonas (škiperis)

ir kiti įgulos nariai.

     2.  Privalomąją  įgulos sudėtį nustato Tarnybos  laivuose

statutas.

     3.  Laivo  kapitonu (škiperiu) ir kitais  įgulos  nariais

gali    būti   asmenys,   turintys   reikiamą   diplomą   arba

kvalifikacijos liudijimą.

    

     20 straipsnis. Laivo kapitonas (škiperis)

 

     1.  Savaeigį  laivą valdo kapitonas, nesavaeigį  laivą  -

škiperis.

     2.  Laivo kapitonas (škiperis) vadovauja įgulos darbui ir

atsako už laivo, jo įgulos, keleivių bei krovinio saugumą.  Jo

nurodymai,  kuriais  siekiama  laive  garantuoti  saugumą   ir

palaikyti tvarką, privalomi visiems laive esantiems asmenims.

     3.   Įgulos   nariai  į  laivą  priimami,  jei  kapitonas

(škiperis) sutinka.

     4.   Kapitono  (škiperio)  teises  ir  pareigas   nustato

Tarnybos laivuose statutas.

    

     21  straipsnis. Kapitono veiksmai, kilus pavojui  laivui,

žmonėms ir gamtai

 

     1.   Jeigu   kyla   pavojus  laivo  saugumui,   kapitonas

(škiperis)  nedelsdamas  turi  imtis  visų  priemonių  pavojui

pašalinti ir atlikti visus reikalingus veiksmus.

     2.  Jeigu  laivui  gresia neišvengiama  žūtis,  kapitonas

privalo  imtis būtinų priemonių, kad keleiviai,  o  po  to  ir

agula   saugiai   apleistų  laivą.  Kapitonas  laivą   palieka

paskutinis.  Palikdamas laivą, kapitonas turi  pasiimti  laivo

dokumentus.

     3.  Gavęs  nelaimės  signalą arba vidaus  vandenų  kelyje

aptikęs  pavojuje  žmogų ar laivą, kapitonas privalo  suteikti

žmonėms  pagalbą, jeigu tai nesudaro rimto pavojaus jo laivui,

keleiviams ir įgulai.

     4.  Įvykus  avarijai ir užteršus aplinką, laivo kapitonas

(škiperis)  privalo imtis priemonių teršalams  lokalizuoti  ir

neigiamoms pasekmėms likviduoti.

    

     22 straipsnis. Atlyginimas už pagalbos suteikimą

 

     1.  Už  pagalbos suteikimą pavojuje atsidūrusiam  laivui,

jeigu  visiškai ar iš dalies buvo išgelbėtas laivas,  krovinys

ar  kitas  jame  buvęs turtas, laivo valdytojas turi  sumokėti

atlyginimą.

     2.  Pagalba  pavojuje atsidūrusiam laivui,  jo  kroviniui

teikiama,  tik jei yra kapitonų susitarimas dėl  pagalbos.  Už

pagalbos  suteikimą priklausančio atlyginimo dydis  nustatomas

šiame susitarime.

     3. Išgelbėti žmonės neprivalo mokėti už savo išgelbėjimą.

     4.  Asmenys, gelbėję žmones, turi teisę į dalį atlyginimo

už turto gelbėjimą kartu su gelbėjusiais turtą žmonėmis.

    

                      PENKTASIS SKIRSNIS

                            LAIVYBA

    

     23 straipsnis. Vidaus vandenų kelio ženklai

 

     1.  Vidaus vandenų kelių valdytojai privalo žymėti  kelią

navigacijos (nurodomaisiais ir įspėjamaisiais) ženklais.

     2.  Ženklų įrengimo, naudojimo ir nuėmimo tvarką  nustato

Vidaus  vandenų kelių eksploatavimo taisyklės, kurias tvirtina

Susisiekimo ministerija.

    

     24 straipsnis. Plaukiojimo vaga (farvateris)

 

     1.  Plaukiojimo vaga (farvateris) - vidaus vandenų  kelio

juosta, tinkanti plaukti tam tikros grimzlės laivams.

     2.  Plaukiojimo  vaga  (farvateris)  turi  būti  pažymėta

navigacijos ženklais arba nurodyta locmano žemėlapiuose.

    

     25 straipsnis. Laivybos saugumas

 

     1.   Laivybos   saugumas  užtikrinamas   organizacinėmis,

techninėmis,    sanitarijos,   gamtosaugos    ir    teisinėmis

priemonėmis.

     2.   Šias  priemones  įgyvendina  vidaus  vandenų  kelių,

transporto priemonių, uostų, prieplaukų, hidrotechnikos, ryšių

bei kitų vidaus vandenų transporto objektų valdytojai.

    

     26 straipsnis. Valstybinė laivybos saugumo kontrolė

 

     Valstybinę   laivybos  vidaus  vandenų  keliais   saugumo

kontrolę atlieka Vyriausybės įsteigta inspekcija.

    

     27 straipsnis. Avarijų vidaus vandenų keliuose tyrimas

 

     Vidaus vandenų keliuose įvykusių avarijų registravimo  ir

tyrimo  tvarką nustato Laivų avarijų tyrimo taisyklės,  kurias

tvirtina Susisiekimo ministerija.

    

                              

                       ŠEŠTASIS SKIRSNIS

                ŽYMINIS MOKESTIS IR RINKLIAVOS

    

     28 straipsnis. Žyminis mokestis

 

     Už  laivo  įregistravimą, perregistravimą, išregistravimą

ir  atitinkamų  dokumentų  išdavimą mokamas  nustatyto  dydžio

žyminis mokestis.

    

     29 straipsnis. Rinkliavos

 

     1.  Už  naudojimąsi Lietuvos Respublikos uostais,  vidaus

vandenų keliais imamos rinkliavos.

     2.  Rinkliavų  dydžius  ir  jų  mokėjimo  tvarką  nustato

Vyriausybė.

    

                     SEPTINTASIS SKIRSNIS

                  KELEIVIŲ IR BAGAŽO VEŽIMAS

    

     30 straipsnis. Keleivio ir bagažo vežimo sutartys

 

1. Keleivio vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nuvežti

keleivį ir jo rankinį bagažą į  paskirties  punktą, o keleivis

įsipareigoja sumokėti nustatytą užmokestį už nuvežimą. Keleivių

vežimo  vidaus  vandenų  transportu  tarifus nustato  vežėjas,

maksimalius jų dydžius suderinęs su Valstybine kainų ir

energetikos kontrolės komisija.

2. Bagažo vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nugabenti

keleivio  bagažą į paskirties punktą ir išduoti jį gavėjui,  o

keleivis  įsipareigoja sumokėti nustatytą užmokestį už  bagažo

nuvežimą.

     3.  Draudžiamų  vežti daiktų sąrašą  numato  Keleivių  ir

bagažo  vežimo  vidaus  vandenų transportu  taisyklės,  kurias

tvirtina Susisiekimo ministerija.

 

Straipsnio pakeitimai:    

Nr. VIII-926, 98.11.17, Žin., 1998, Nr.105-2897 (98.12.02)

 

     31  straipsnis.  Licencija  (leidimas)  verstis  keleivių

vežimu

 

     1.  Vežti  keleivius  vidaus vandenų keliais  turi  teisę

įmonės, turinčios licenciją (leidimą) verstis keleivių vežimu.

     2.  Licenciją  (leidimą) verstis keleivių  vežimu  vidaus

vandenų   keliais   Vyriausybės   nustatyta   tvarka   išduoda

Susisiekimo ministerija.

    

     32 straipsnis. Keleivio bilietas

 

     1.   Keleivio   bilietas   -  keleivio   vežimo   sutartį

patvirtinantis dokumentas.

     2.  Bilietų pardavimo tvarką nustato Keleivių  ir  bagažo

vežimo vidaus vandenų transportu taisyklės.

     3.  Biliete  turi  būti nurodyta išvykimo  ir  paskirties

prieplaukos,  kaina,  išvykimo  data  ir  laikas.   Taisyklėse

numatytais    atvejais    biliete,    parduotame     pradinėje

prieplaukoje, turi būti nurodytas vietos numeris.

    

     33 straipsnis. Keleivio teisės

 

     Keleivis turi teisę:

     1) užimti nurodytą biliete vietą;

     2)  nemokamai vežtis vieną ne vyresnį kaip 5 metų  vaiką,

jei jis neužima atskiros vietos;

     3)  nemokamai vežtis rankinį bagažą, o kitą bagažą  -  už

nustatytą užmokestį;

     4)  su  tuo pačiu bilietu plaukti to paties valdytojo  ar

jei  yra  laivų  valdytojų susitarimas - kitais  laivais,  kai

laivas dėl kokių nors priežasčių negali plaukti;

     5)  nutraukti  keleivio  ir bagažo  vežimo  sutartis  ir,

grąžinęs  į  kasą  bilietą arba bagažo kvitą, gauti  sumokėtus

pinigus. Kai keleivio vežimo sutartis nutraukiama ne  dėl  nuo

keleivio   priklausančių  priežasčių,   pinigai   už   bilietą

grąžinami proporcingai nuo bilieto grąžinimo laiko Keleivių ir

bagažo  vežimo vidaus vandenų transportu taisyklėse  nustatyta

tvarka.

    

     34 straipsnis. Keleivio pareigos

 

     1. Keleivis privalo:

     1) sumokėti už vežimą;

     2)  saugoti bilietą ir bagažo kvitą iki kelionės pabaigos

ir jį pateikti kontroliuojančiam asmeniui pareikalavus;

     3) laikytis nustatytos elgesio tvarkos.

     2.  Jei keleivis nesumoka už vežimą, nesilaiko nustatytos

tvarkos, kapitono nurodymu jis gali būti išlaipintas iš  laivo

prieplaukoje.

    

     35 straipsnis. Bagažo kvitas

 

     1.  Bagažo  kvitas - bagažo vežimo sutartį patvirtinantis

dokumentas.

     2.  Bagažo  kvite  turi  būti  nurodyta  numeris,  daiktų

skaičius, svoris ir kaina už vežimą.

    

     36 straipsnis. Bagažo išdavimas ir saugojimas

 

     1.   Vežėjas  privalo  grąžinti  keleiviui  bagažą,   kai

keleivis jam pateikia bagažo kvitą.

     2. Neatsiimtas bagažas saugomas prieplaukų bagažinėse. Už

bagažo saugojimą imamas nustatytas užmokestis.

     3.  Per  30  parų nuo pristatymo į paskirtą vietą  dienos

neatsiimtas bagažas realizuojamas nustatyta tvarka.

    

     37 straipsnis. Rasti daiktai

     1.  Rasti  laive daiktai perduodami laivo kapitonui  arba

uosto (prieplaukos) administracijai.

     2.  Rastų daiktų saugojimo ir realizavimo tvarką  nustato

Keleivių ir bagažo vežimo vidaus vandenų transportu taisyklės.

    

                      AŠTUNTASIS SKIRSNIS

                   KROVINIO IR PAŠTO VEŽIMAS

    

     38 straipsnis. Krovinio vežimo sutartis

 

     Krovinio  vežimo sutartyje vežėjas pagal priimtą užsakymą

įsipareigoja priimti krovinį, pateikti laivą, pagal važtaraštį

nugabenti patikėtą jam krovinį į paskirties punktą ir  išduoti

jį gavėjui, o siuntėjas įsipareigoja pateikti krovinį ir už jo

vežimą sumokėti nustatytą užmokestį.

    

     39 straipsnis. Užsakymas

 

     1.   Užsakymas  -  siuntėjo  pasiūlymas  jo   nurodytomis

sąlygomis vežėjui pateikti reikalingą laivą užsakyme nurodytam

kroviniui vežti.

     2. Užsakymo pateikimo būdą pasirenka siuntėjas.

     3. Užsakyme turi būti šie rekvizitai:

     1)  krovinio siuntėjo - juridinio asmens pavadinimas arba

fizinio asmens vardas ir pavardė; adresas;

     2)  krovinio  gavėjo - juridinio asmens pavadinimas  arba

fizinio asmens vardas ir pavardė; adresas;

     3) krovinio išsiuntimo ir paskirties punktai;

     4) krovinio pavadinimas, kiekis (svoris) ir rūšis;

     5) laivo pateikimo laikas;

     6) laivo pateikimo vieta;

     7) pakrovimo ir iškrovimo bei vežimo terminai.

     4. Siuntėjo užsakymas laikomas priimtu, kai vežėjas raštu

arba  kitomis komunikacijos priemonėmis praneša apie  užsakymo

priėmimą.

    

     40 straipsnis. Važtaraštis

 

     1.  Važtaraštis  - krovinio vežimo sutartį patvirtinantis

dokumentas. Važtaraštyje siuntėjas privalo nurodyti:

     1)  krovinio siuntėjo - juridinio asmens pavadinimą  arba

fizinio asmens vardą, pavardę; adresą;

     2)  krovinio  gavėjo - juridinio asmens  pavadinimą  arba

fizinio asmens vardą, pavardę; adresą;

     3) krovinio pavadinimą;

     4) krovinio kiekį (svorį), rūšį;

     5) svorio nustatymo būdą;

     6) vežimo sutarties sąlygas;

     7) krovinį lydinčiuosius dokumentus;

     8) krovinio ženklus;

     9) krovinio ypatybes;

     10)  užmokestį už vežimą (važtapinigius) ir už  suteiktas

paslaugas (pakrovimą ir iškrovimą).

     2.   Važtaraštį  pasirašo  siuntėjas.  Vežėjas   krovinio

priėmimą patvirtina savo parašu ir kalendoriniu spaudu.

     3. Važtaraštyje gali būti žymos apie krovinio įvertinimą,

įpakavimą (tarą) ir kitos.

     4.   Važtaraštis   surašomas  3   egzemplioriais.   Vieną

egzempliorių  gauna  siuntėjas, antrąjį  su  kroviniu  išduoda

gavėjui, trečiąjį pasilieka vežėjas.

     5.  Krovinys  laikomas priimtu vežti, kai vežėjas  priima

krovinį ir pasirašo važtaraštį.

    

     41 straipsnis. Laivo parengimas

 

     1.  Vežėjas privalo pateikti švarų ir tinkamą  vežti  tos

rūšies    kroviniui   laivą,   atitinkantį   gamtos   apsaugos

reikalavimus.

     2.   Laivas,  kuriuo  vežamas  krovinys,  turi   atitikti

techninius  reikalavimus  ir sanitarines  sąlygas,  nustatytas

Krovinių  vežimo  vidaus  vandenų keliais  taisyklėse,  kurias

tvirtina Susisiekimo ministerija.

    

     42 straipsnis. Krovinio priėmimas

 

     1. Vežėjas, priimdamas krovinį iš siuntėjo į savo sandėlį

arba   jį   pakraudamas  savo  priemonėmis,  privalo  tikrinti

krovinio kiekį (svorį) ir būklę.

     2.  Jeigu  krovinį  pakrauna siuntėjas savo  priemonėmis,

vežėjas turi teisę tikrinti krovinio kiekį (svorį) ir būklę.

     3.   Jeigu   priimant  krovinį  buvo  pastebėti  krovinio

įpakavimo  (taros)  trūkumai arba krovinys  netinkamas  vežti,

siuntėjas  arba  vežėjas  tai  privalo  nurodyti  pakrovimo  -

iškrovimo akte.

     4.  Krovinio  kiekis (svoris) nustatomas  pagal  Krovinių

vežimo vidaus vandenų keliais taisykles.

     5.  Krovinys  laikomas priimtu, kai vežėjas ir  siuntėjas

pasirašo pakrovimo - iškrovimo aktą.

    

     43 straipsnis. Krovinio pakrovimas ir iškrovimas

 

     1.  Krovinį pakrauna ir iškrauna vežėjas, jeigu sutartyje

nenumatyta kitaip.

     2.  Vežėjas  privalo  tikrinti, ar  krovinių  pakrovimas,

išdėstymas,  tvirtinimas  laive  atitinka  technines  sąlygas,

nustatytas Krovinių vežimo vidaus vandenų keliais taisyklėse.

     3.  Visi siuntėjui priklausantys krovinių įtvirtinimai ir

medžiagos,  įtraukti  į važtaraštį, vežami  kaip  krovinys  ir

išduodami gavėjui kartu su kroviniu paskirties punkte.

    

     44  straipsnis. Krovinio vežimo, pakrovimo  ir  iškrovimo

terminai

 

     1.  Krovinio  vežimo,  pakrovimo  ir  iškrovimo  terminai

nustatomi šalių sutartyje.

     2. Vežėjas privalo pristatyti krovinį į paskirties punktą

sutartyje nustatytu laiku.

     3.   Jeigu   krovinį  krauna  siuntėjas  (gavėjas)   savo

priemonėmis,   pakrovimo  ir  iškrovimo   terminai   pradedami

skaičiuoti nuo to momento, kai laivas yra atvykęs į  pakrovimo

ar iškrovimo punktą ir parengtas atlikti tokius darbus.

     4.  Jeigu per sutartyje ar Krovinių vežimo vidaus vandenų

keliais  taisyklėse  nustatytą terminą  nebuvo  pranešta  apie

laivo pateikimą pakrovimui ar iškrovimui, siuntėjui ar gavėjui

turi   būti  suteikiamas  papildomas  terminas  šiems  darbams

pasirengti.

    

     45 straipsnis. Krovinio peradresavimas

 

     Krovinio   siuntėjas   vežimo  laikotarpiu   turi   teisę

nekeisdamas  paskirties  punkto keisti  važtaraštyje  nurodytą

krovinio gavėją. Gavėjo keitimo tvarką nustato Krovinių vežimo

vidaus  vandenų  keliais taisyklės. Vežėjas  atlieka  siuntėjo

nurodymus   tik  tuo  atveju,  kai  krovinys  dar  neperduotas

ankstesniam gavėjui.

    

     46 straipsnis. Pranešimas apie krovinio pristatymą

 

     Apie  laivo atvykimą vežėjas nedelsdamas privalo pranešti

krovinio  gavėjui, bet ne vėliau kaip per  12  val.  po  laivo

atvykimo į paskirties punktą.

    

     47 straipsnis. Krovinio išdavimas

 

     1.  Paskirties  punkte  vežėjas išduoda  krovinį  gavėjui

patikrinęs jo kiekį (svorį) ir būklę.

     2. Išduodamas krovinį, vežėjas kartu su gavėju tikrina:

     1) jeigu krovinys plombuotas, krovinio plombas, jų būklę;

     2) krovinio įpakavimo (taros), konteinerių būklę;

     3) krovinio kiekį (svorį).

     3.  Vežėjas  išduoda  gavėjui ir  siuntėjui  pakrovimo  -

iškrovimo  aktą,  patvirtinantį  krovinio  priėmimą  vežti  ir

pakrovimo ar iškrovimo darbų atlikimą.

     4.    Pakrovimo   -   iškrovimo   aktas    surašomas    3

egzemplioriais.  Jį pasirašo vežėjas ir gavėjas.  Pakrovimo  -

iškrovimo  aktas  kartu su važtaraščiu ir kroviniu  paskirties

punkte išduodamas gavėjui.

     5.  Jeigu krovinys atvežtas netvarkingame laive  arba  su

netinkamomis, pažeistomis plombomis, arba nesilaikant  greitai

gendančių  krovinių  pristatymo termino, arba  jeigu  krovinio

kiekio  (svorio) trūksta ar yra sužalojimų, vežėjas  kartu  su

gavėju privalo tai nurodyti pakrovimo - iškrovimo akte.  Jeigu

surašant  šį  aktą  kyla ginčai dėl krovinio  kiekio  (svorio)

trūkumų ar sužalojimų, kviečiamas ekspertas.

     6.  Gavėjas gali atsisakyti priimti krovinį, kai  krovinį

sužalojus  ar  pablogėjus jo kokybei  visiškai  ar  iš  dalies

negalima krovinio naudoti pagal tikslinę jo paskirtį.

    

     48 straipsnis. Krovinio saugojimas

 

     1. Krovinio gavėjas privalo laiku priimti ir išgabenti iš

uosto ar prieplaukos krovinį.

     2.  Krovinys  paskirties uoste ar prieplaukoje  nemokamai

saugomas 24 val. neskaičiuojant krovinio atgabenimo dienos. Po

šio  termino  už kiekvieną saugojimo parą imamas sutartyje  ar

Krovinių  vežimo  vidaus vandenų keliais taisyklėse  nustatyto

dydžio užmokestis.

     3. Jeigu krovinio išdavimas vilkinamas dėl vežėjo kaltės,

užmokestis už krovinio saugojimą nemokamas.

     4.   Krovinio  saugojimo  uoste  ar  prieplaukoje  tvarką

nustato Krovinių vežimo vidaus vandenų keliais taisyklės.

    

     49  straipsnis.  Licencija  (leidimas)  verstis  krovinių

vežimu tarptautiniais  maršrutais

 

     Vežti  krovinius  tarptautiniais  maršrutais  turi  teisę

įmonės, turinčios licenciją (leidimą) verstis krovinių  vežimu

tarptautiniais maršrutais. Šias licencijas (leidimus)  išduoda

Susisiekimo ministerija Vyriausybės nustatyta tvarka.

    

     50  straipsnis. Krovinių vežimų ribojimas ar  uždraudimas

dėl nenugalimos jėgos ar kitų įvykių

 

     1.  Uosto  ar  prieplaukos administracija gali  uždrausti

arba  apriboti krovinių vežimą, atsižvelgdama į vidaus vandens

kelių  techninę būklę, hidrometeorologijos tarnybų informaciją

bei kitus pranešimus.

     2.  Jeigu  dėl nenugalimos jėgos ar kitų įvykių, trukusių

ilgiau  kaip  24  val., buvo sustabdyti ar uždrausti  krovinių

vežimai, uosto ar prieplaukos administracija privalo apie  tai

pranešti  nurodydama priežastį ir sustabdymo trukmę  siuntėjui

ar gavėjui.

     3.  Jeigu  dėl  nurodytų priežasčių uosto ar  prieplaukos

darbas  nutraukiamas ilgiau kaip 48 val., apie  tai  skelbiama

visuomenės   informavimo  priemonėse  nurodant  priežastį   ir

nutraukimo trukmę.

    

     51 straipsnis. Pašto vežimo sutartis

 

     1.  Pašto vežimo sutartyje vežėjas įsipareigoja nugabenti

siuntėjo  patikėtą  jam paštą į paskirties punktą  ir  išduoti

gavėjui,  o  siuntėjas įsipareigoja už pašto  vežimą  sumokėti

nustatytą užmokestį.

     2.  Pašto  siuntos pristatymo į laivą ir vežimo  terminai

nustatomi šalių susitarime. Pašto siuntų priėmimo ir  išdavimo

tvarką  nustato bendros Susisiekimo ministerijos ir  Ryšių  ir

informatikos ministerijos taisyklės.

    

     52 straipsnis. Pavojingų krovinių vežimas

 

     1.  Pavojingi kroviniai vežami vidaus vandenų  transportu

Vyriausybės nustatyta tvarka.

     2. Pavojingų krovinių sąrašą tvirtina Vyriausybė.

    

    

                      DEVINTASIS SKIRSNIS

                         BUKSYRAVIMAS

    

     53 straipsnis. Buksyravimo sutartis

 

     1.  Buksyravimo  sutartyje laivo valdytojas  įsipareigoja

vilkti arba stumti (buksyruoti) laivą tam tikrą nuotolį ar tam

tikrą  laiką, taip pat atlikti manevrą, o stumiamo ar  velkamo

laivo valdytojas įsipareigoja sumokėti nustatytą užmokestį.

     2. Buksyravimo sutartis gali būti sudaryta rašytine forma

ar   kitu   šalių   pasirinktu  būdu  (pasikeičiant   raštais,

telefonogramomis, faksogramomis ir kt.).

    

     54 straipsnis. Nesavaeigių laivų parengimas buksyravimui

 

     Nesavaeigių    laivų    valdytojas   privalo    sutartyje

nustatytais terminais tinkamai parengti ir numatytoje  vietoje

pateikti buksyravimui laivus.

    

     55 straipsnis. Nesavaeigių laivų priėmimas buksyravimui

 

     Buksyruojančio laivo valdytojas, priimdamas  buksyravimui

nesavaeigius laivus, privalo:

     1) patikrinti nesavaeigių laivų techninę būklę;

     2) nustatyti, ar nesavaeigiai laivai tinka buksyravimui;

     3)   surašyti   aktą  apie  nesavaeigio  laivo   priėmimą

buksyravimui.

    

     56 straipsnis. Laivų įgulos pavaldumas

 

     Buksyruojamųjų  laivų  įgula yra  pavaldi  buksyruojančio

laivo  kapitonui  ir  privalo tiksliai vykdyti  jo  nurodymus,

jeigu kitaip nenumatyta buksyravimo sutartyje.

    

     57  straipsnis.  Buksyruojančio laivo  kapitono  pareigos

įvykus avarijai

 

     Įvykus  avarijai, buksyruojančio laivo kapitonas  privalo

imtis  visų  priemonių  žmonių saugumui  užtikrinti,  avarijai

likviduoti, nesavaeigiam laivui išsaugoti.

    

     58 straipsnis. Buksyravimo pasibaigimas

 

     1.  Baigus buksyravimo sutartyje numatytą laivo  vilkimą,

stūmimą   arba  manevrą,  sutarties  šalys  surašo   sutarties

įvykdymo  aktą  arba padaro reikiamas žymas laivo  buksyravimo

dokumentuose.

     2.  Jeigu  buksyravimo  metu laivas  buvo  sužalotas,  iš

dalies  arba visai prarastas laive esantis krovinys, apie  tai

nurodoma sutarties atlikimo akte.

    

                      DEŠIMTASIS SKIRSNIS

                    ATSAKOMYBĖ IR DRAUDIMAS

    

     59   straipsnis.   Atsakomybė   už   keleivio   sveikatos

sužalojimą ar gyvybės atėmimą

 

     1.  Vežėjas,  kaip didesnio pavojaus šaltinio valdytojas,

privalo  atlyginti keleiviui žalą, padarytą didesnio  pavojaus

šaltinio,   jeigu   nėra  įrodymų,  kad  žala   atsirado   dėl

nenugalimos jėgos arba nukentėjusiojo tyčios.

     2.  Vežėjas atsako už žalą, kuri padaryta keleiviui laive

arba  įsodinimo  ar išlaipinimo iš jo metu, neatsižvelgiant  į

tai, ar laivas plaukė, ar stovėjo.

    

     60  straipsnis.  Žalos, padarytos keleivio  sveikatai  ar

gyvybei, atlyginimas

 

     Žala, padaryta keleivio sveikatai ar gyvybei vežimo metu,

atlyginama  pagal Civilinį kodeksą.Vežėjui atskirai  susitarus

su  keleiviu,  gali  būti nustatyta didesnė  atsakomybė,  negu

nustatyta įstatymų.

    

    

     61 straipsnis. Atsakomybė už laivo įgulos nario sveikatos

sužalojimą ar gyvybės  atėmimą

 

     1.  Vežėjas  atsako už žalą, padarytą laivo įgulos  nario

sveikatai ar gyvybei. Žala atlyginama Žmonių saugos  darbe  ir

Draudimo  nuo nelaimingų atsitikimų darbe įstatymų nustatytais

dydžiais bei tvarka.

     2.  Pagal šiuos įstatymus neatlygintą žalos dalį  privalo

atlyginti laivo valdytojas pagal Civilinį kodeksą.

    

     62   straipsnis.   Atsakomybė  už  krovinio   ar   bagažo

praradimą, trūkumą ar  sužalojimą

 

     1.  Krovinys  ar  bagažas laikomas  prarastu,  jeigu  jis

nepristatytas į paskirties vietą per 30 dienų nuo krovinio  ar

bagažo  priėmimo  vežti  dienos. Krovinio  ar  bagažo  trūkumu

laikomas  jo  kiekybinis  sumažėjimas,  o  sužalojimu   -   jo

kokybinių savybių pablogėjimas.

     2.  Vežėjas, priėmęs nustatyta tvarka iš siuntėjo krovinį

ar  bagažą,  atsako už žalą, padarytą dėl krovinio  ar  bagažo

praradimo, trūkumo ar sužalojimo.

     3.  Vežimu  laikomas laikotarpis, per  kurį  krovinys  ar

bagažas buvo vežėjo žinioje neatsižvelgiant į tai, ar jis buvo

laive,  uoste,  prieplaukoje ar kitoje vietoje. Jeigu  vežėjas

atliko  priimto  krovinio ar bagažo pakrovimą,  perkrovimą  ar

perdavimą,  tai  padaryta tokiu metu žala laikoma  atsiradusia

vežimo laivu metu.

    

     63 straipsnis. Atsakomybė už pavėluotą vežimą

 

     1.  Vežėjas,  pažeidęs vežimo terminą, privalo  atlyginti

keleivio,  krovinio, bagažo gavėjo ar siuntėjo dėl to  turėtus

nuostolius,   jeigu   sutartyje  nebuvo  numatyta   atsakomybė

netesybomis. Negautos pajamos neatlyginamos.

     2.  Vežimo  terminas laikomas nepažeistu,  jeigu  vežėjas

savo  įsipareigojimo negalėjo atlikti dėl  nenugalimos  jėgos,

kurios vežėjas negalėjo ir neturėjo numatyti ir išvengti.

    

     64  straipsnis.  Atsakomybė už žalą,  padarytą  susidūrus

laivams

 

     1.  Susidūrus  laivams, žalą, padarytą laivams  ar  kitam

turtui,  atlygina  laivo valdytojas, dėl  kurio  kaltės  įvyko

susidūrimas.

     2.   Žalą,  padarytą  keleiviams,  kroviniui  ar  bagažui

susidūrus  keliems laivams, solidariai atlygina dėl  to  kalti

laivų valdytojai.

    

     65  straipsnis. Atsakomybė už žalą, padarytą  tretiesiems

asmenims

 

     Žalą,  padarytą tretiesiems asmenims ar jų turtui  vežant

vidaus  vandenų  keliais,  atlygina  laivo  valdytojas   pagal

Civilinį kodeksą.

    

     66 straipsnis. Atsakomybė už laivo prastovą

 

     Už  laivo  prastovą dėl pavėluoto pakrovimo ar iškrovimo,

ar  dėl  dokumentų,  susijusių su pervežimu,  neįforminimo  ar

nepateikimo nustatytu laiku ir kitus pažeidimus, dėl ko  įvyko

laivo  prastova,  šalys  gali  nustatyti  netesybas.  Netesybų

nustatymas turi būti įformintas raštu.

    

     67 straipsnis. Atsakomybė už vežėjui padarytą žalą

 

     Keleiviai,   krovinio   siuntėjai   ir   gavėjai,   kelių

valdytojai,  atlygina  vežėjui padarytą  žalą  pagal  Civilinį

kodeksą.

    

     68  straipsnis. Susitarimo dėl atleidimo nuo  atsakomybės

už padarytą žalą  negaliojimas

 

     Bet  kokie  vežėjo susitarimai su keleiviu,  krovinio  ar

bagažo siuntėju ar gavėju dėl vežėjo atleidimo nuo atsakomybės

už  padarytą  žalą  ar jos dydžio sumažinimo negalioja.  Tokio

susitarimo negaliojimas nepanaikina vežimo sutarties.

    

     69   straipsnis.   Pretenzijų  ir  ieškinių   dėl   žalos

atlyginimo pateikimo tvarka

 

     1.   Ieškiniai  dėl  reikalavimų,  kylančių   iš   vežimo

sutarties,  pareiškiami teismui. Ieškovas  gali  iki  ieškinio

pareiškimo vežėjui pareikšti pretenziją. Vežėjas praneša  apie

pretenzijos  patenkinimą  arba  atsisakymą  ją  patenkinti  ne

vėliau kaip per vieną mėnesį nuo jos gavimo dienos. Jei per tą

laiką  atsakymas į pretenziją negautas, laikoma,  kad  vežėjas

jos nepatenkino.

     2.  Ieškiniui,  kylančiam iš vežimo sutarties,  pareikšti

nustatomas dvejų metų ieškininės senaties terminas.

     3.  Pretenzijos pareiškimas pratęsia ieškininės  senaties

terminą vienam mėnesiui.

    

     70  straipsnis.  Atsakomybė už vidaus vandenų  transporto

priemonių   ir   jų    stovėjimo  įrenginių  registravimo   ir

eksploatavimo taisyklių pažeidimą

 

     Vidaus  vandenų  transporto priemonių  bei  jų  stovėjimo

įrenginių  registravimo  ir  eksploatavimo,  taip  pat  vidaus

vandenų  transporto  priemonių laivybos taisyklių  pažeidimus,

jeigu  už  tai  nenumatyta baudžiamoji  atsakomybė,  užtraukia

atsakomybę pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą.

    

     71  straipsnis.  Atsakomybė už vidaus vandenų  transporto

laivybos ir  eksploatacijos taisyklių pažeidimą

 

     1.  Vidaus  vandenų transporto laivybos ir eksploatacijos

taisyklių  pažeidimas, tyčinis vandens  kelių,  juose  esančių

įrenginių, laivų, signalizacijos ar ryšių priemonių išardymas,

sužalojimas, taip pat blogas jų remontas, sukėlęs  ar  galėjęs

sukelti   nelaimingų  atsitikimų  žmonėms,  laivo  katastrofą,

avariją ar kitas sunkias pasekmes, užtraukia atsakomybę  pagal

baudžiamuosius įstatymus.

     2.  Juridinis  ar fizinis asmuo, sugadinęs ar  sunaikinęs

vidaus  vandenų  keliuose  ar uostų akvatorijose  navigacinius

įrenginius  ar  hidrotechninius statinius,  privalo  atlyginti

žalą,  taip  pat  avarijų, įvykusių dėl navigacinio  ar  uosto

įrenginio sugadinimo, pasekmių likvidavimo išlaidas.

    

     72 straipsnis. Atsakomybė už vidaus vandenų teršimą

 

     Vidaus  vandenų  transporto  priemonėms  užteršus  vidaus

vandenų telkinius medžiagomis, kenksmingomis žmonių sveikatai,

žemės  ūkiui  ar  gyvajai  gamtai, taikoma  įstatymų  numatyta

civilinė, administracinė ar baudžiamoji atsakomybė.

    

     73 straipsnis. Privalomasis keleivių draudimas

 

     Keleiviai,  vežami  laivais,  privalomai  draudžiami  nuo

nelaimingų atsitikimų pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

    

     74   straipsnis.   Savanoriškasis  bagažo   ir   krovinių

draudimas

 

     Kroviniai   ir   bagažas,  vežami  laivais,   gali   būti

draudžiami savanoriškuoju draudimu.

    

     75  straipsnis.  Laivo  ir vežėjo  civilinės  atsakomybės

draudimas

 

     Laivas ir vežėjo civilinė atsakomybė gali būti draudžiami

savanoriškuoju draudimu.

    

     Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

    

    

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                     ALGIRDAS BRAZAUSKAS