Suvestinė redakcija nuo 2022-04-27 iki 2022-05-16

 

Įstatymas paskelbtas: Žin. 2004, Nr. 68-2369, i. k. 1041010ISTA0IX-2160

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMINIŲ IR KITŲ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO

Į S T A T Y M A S

 

2004 m. balandžio 22 d. Nr. IX-2160

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis Įstatymas skirtas užtikrinti tinkamą Lietuvos Respublikos tarptautinių įsipareigojimų bei Europos Sąjungos bendrosios saugumo ir užsienio politikos vykdymą, sudaryti sąlygas Lietuvos Respublikai efektyviau prisidėti prie taikos ir stabilumo palaikymo pasaulyje, taip pat prie tarptautinės bendruomenės kovos su tarptautiniu terorizmu, žmogaus teisių pažeidimais, teritoriniais, etniniais ir religiniais konfliktais kitose valstybėse bei užtikrinti Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesus.

2. Šis Įstatymas nustato nekarinių tarptautinių sankcijų, nustatomų Jungtinių Tautų ir kitų tarptautinių organizacijų, taip pat Europos Sąjungos, įgyvendinimo tvarką Lietuvos Respublikoje. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimas apima tarptautinių sankcijų įgyvendinimo nustatymą, pakeitimą ir nutraukimą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio Įstatymo sąvokos

1. Subjektas, dėl kurio įgyvendinamos tarptautinės sankcijos – valstybė ar jos dalis; teritorija (specialaus statuso zona); fizinis arba juridinis asmuo; bet kokia kita organizacija ar fizinių asmenų grupė.

2. Tarptautinės sankcijos – Jungtinių Tautų, kitų tarptautinių organizacijų sprendimų ir Europos Sąjungos teisės aktų nustatytų apribojimų ir įpareigojimų visuma. Tarptautinės sankcijos gali būti ekonominės, finansinės, politinės, susisiekimo, visuomeninės, taip pat kitokius apribojimus ir įpareigojimus nustatančios sankcijos.

3. Ekonominės sankcijos – civilinės, dvigubos paskirties prekių, karinės įrangos, paslaugų ir technologijų importo, eksporto, reeksporto ir tranzito, įskaitant tarpininkavimą, apribojimai; prekybos su subjektais, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, apribojimai; Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų ekonominės veiklos valstybėje ar teritorijoje, dėl kurios įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, apribojimai; subjektų, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, ekonominės veiklos Lietuvos Respublikos teritorijoje apribojimai.

4. Finansinės sankcijos – subjektų, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, teisių valdyti, naudoti ir disponuoti pinigais, vertybiniais popieriais, daiktais, kitu turtu ir turtinėmis teisėmis apribojimai; mokėjimų apribojimai subjektams, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos; kiti finansinės veiklos apribojimai.

5. Politinės sankcijos – oficialių vizitų apribojimai; kelionių į valstybę ar teritoriją, dėl kurios įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, ar per šią valstybę arba teritoriją apribojimai; apribojimai atvykti ar keliauti tranzitu per Lietuvos Respublikos teritoriją asmenims, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos; diplomatinių santykių apribojimai; kitos politinio ir diplomatinio poveikio priemonės.

6. Susisiekimo sankcijos – transporto (geležinkelių, kelių, vandens, oro), pašto, elektroninių ryšių ir (ar) kitokių ryšių ir susisiekimo su subjektais, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, apribojimai.

7. Visuomeninės sankcijos – kultūrinių, mokslo, švietimo, sporto ir kitokių visuomeninių ryšių su subjektais, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, apribojimai.

8. Eksportas – prekių išvežimas arba išsiuntimas iš Europos bendrijos muitų teritorijos, programinės įrangos bei technologijų perdavimas faksu, telefonu ar kitu būdu ir (ar) kitomis elektroninėmis priemonėmis į paskirties vietą už Europos bendrijos muitų teritorijos ribų; paslaugų teikimas už Europos bendrijos muitų teritorijos ribų. Žodinis technologijos perdavimas telefonu į šią sąvoką įeina tais atvejais, kai ši technologija yra aprašyta dokumente, iš kurio esminė technologijos aprašymo dalis yra perskaitoma ar apibūdinama telefonu.

9. Importas – prekių įvežimas arba atsiuntimas į Europos bendrijos muitų teritoriją, programinės įrangos bei technologijų perdavimas faksu, telefonu ar kitu būdu ir (ar) kitomis elektroninėmis priemonėmis iš už Europos bendrijos muitų teritorijos ribų; paslaugų gavimas iš už Europos bendrijos muitų teritorijos ribų. Žodinis technologijos perdavimas telefonu į šią sąvoką įeina tais atvejais, kai ši technologija yra aprašyta dokumente, iš kurio esminė technologijos aprašymo dalis yra perskaitoma ar apibūdinama telefonu.

10. Finansų įstaiga – kaip ši sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatyme.

 

3 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo bendrosios sąlygos

1. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimą nustato ir keičia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, išskyrus šio Įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatytą atvejį. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu nustatoma, kokios tarptautinės sankcijos įgyvendinamos, taip pat nustatoma jų įgyvendinimo trukmė, sąlygos, galimos išimtys ir subjektai, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos. Tarptautinių sankcijų trukmė nustatoma atsižvelgiant į tarptautines sankcijas nustačiusių tarptautinių organizacijų sprendimuose ar Europos Sąjungos teisės aktuose nurodytą jų trukmę. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo Lietuvos Respublikoje trukmė nenustatoma, jeigu jas nustačiusi tarptautinė organizacija ar Europos Sąjunga numato galimybę pratęsti tarptautinių sankcijų įgyvendinimą po peržiūros, kuri atliekama pasibaigus sankcijų įgyvendinimo laikotarpiui.

2. Jeigu tarptautines sankcijas nustačiusių tarptautinių organizacijų sprendimuose ar Europos Sąjungos teisės aktuose nustatoma, kad tarptautinės sankcijos panaikinamos arba po peržiūros jų įgyvendinimas nepratęsiamas, tarptautinių sankcijų įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje nutraukia Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo yra nustatoma, kokius veiksmus privalo atlikti Lietuvos Respublikos fiziniai ir juridiniai asmenys, vykdydami tarptautines sankcijas, arba kokius veiksmus atlikti yra draudžiama.

4. Šio Įstatymo nuostatos taikomos ir Lietuvos Respublikos fizinių ir juridinių asmenų veiksmams užsienio valstybių teritorijose, neatsižvelgiant į tai, ar užsienio valstybės įgyvendina tarptautines sankcijas, kurias įgyvendina Lietuvos Respublika, ar ne.

 

4 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo išimtys

1. Jeigu tarptautines sankcijas nustačiusių tarptautinių organizacijų sprendimuose ir (arba) Europos Sąjungos teisės aktuose, išskyrus reglamentus, yra numatomos jų įgyvendinimo išimtys humanitariniais, taikos palaikymo misijų aprūpinimo tikslais ar kitais ypatingais atvejais, sankcijų išimčių įgyvendinimas Lietuvos Respublikoje yra nustatomas Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, išskyrus šio Įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatytą atvejį.

2.Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija yra atsakinga už nustatytų išimčių įgyvendinimą. Subjektai, dėl kurių yra įgyvendinamos tarptautinės sankcijos arba Lietuvos Respublikos fiziniai ar juridiniai asmenys (iš skyrus finansų įstaigas), siekdami pasinaudoti išimtimis, kreipiasi į tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą vykdančią instituciją, nurodytą šio Įstatymo 12 straipsnyje, o ši institucija ar finansų įstaiga kreipiasi Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją dėl išimties įgyvendinimo kiek vienu konkrečiu atveju ir įgyvendina išimtį tik gavusios sutikimą. Tais atvejais, kai tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros institucija yra Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, subjektai, dėl kurių yra įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, arba Lietuvos Respublikos fiziniai ar juridiniai asmenys, siekdami pasinaudoti išimtimis, kreipiasi tiesiogiai į Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO MASTAS

 

5 straipsnis. Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijų ir kitų tarptautinių organizacijų sprendimų dėl tarptautinių sankcijų, kurie yra privalomi pagal Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus, įgyvendinimo mastas

Tarptautinės sankcijos, nustatytos Jungtinių Tautų Saugumo Tarybos rezoliucijose ir kituose tarptautinių organizacijų sprendimuose dėl tarptautinių sankcijų, kurie yra privalomi pagal Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus, įgyvendinamos visiškai šio Įstatymo 3 straipsnyje nustatyta tvarka.

 

6 straipsnis. Tarptautinių organizacijų rekomendacinių sprendimų dėl tarptautinių sankcijų taikymo įgyvendinimo mastas

Jungtinių Tautų Generalinės Asamblėjos, Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos, kitų tarptautinių organizacijų, kurių narė yra Lietuvos Respublika arba kuriose dalyvauja Lietuvos Respublika, sprendimus, kuriais rekomenduojama taikyti tarptautines sankcijas tam tikriems subjektams, Lietuvos Respublika įgyvendina šio Įstatymo 3 straipsnyje nustatyta tvarka, jeigu šių sankcijų įgyvendinimas atitinka Lietuvos Respublikos užsienio politikos bei nacionalinio saugumo interesus ir tik tiek, kiek yra būtina pasiekti šio Įstatymo 1 straipsnyje nurodytus tikslus.

 

7 straipsnis. Tarptautinių organizacijų sprendimų dėl tarptautinių sankcijų taikymo įgyvendinimas Lietuvos Respublikoje atsižvelgiant į Europos Sąjungos teisę

1. Tarptautinių organizacijų sprendimai dėl tarptautinių sankcijų taikymo užsienio valstybėms Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais įgyvendinami tik tiek, kiek jie nėra įgyvendinami Europos Sąjungos reglamentais, tiesiogiai taikomais Lietuvos Respublikoje, atsižvelgiant į šio Įstatymo 8 straipsnio nuostatas.

2. Jei tarptautinių sankcijų įgyvendinimas, kuris yra privalomas pagal Lietuvos Respublikos tarptautinius įsipareigojimus, yra nesuderinamas su įsipareigojimais pagal Europos bendrijos steigimo sutartį, dėl šių sankcijų įgyvendinimo turi būti sprendžiama pagal Europos bendrijos steigimo sutartį.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMAS VYKDANT EUROPOS SĄJUNGOS BENDRĄJĄ UŽSIENIO IR SAUGUMO POLITIKĄ

 

8 straipsnis. Europos Sąjungos bendrosios užsienio ir saugumo politikos teisės aktų dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimas Lietuvos Respublikoje

1. Europos Sąjungos reglamentai dėl tarptautinių sankcijų ir jų įgyvendinimo išimčių, priimti remiantis Europos bendrijos steigimo sutartimi, yra tiesiogiai taikomi Lietuvos Respublikoje nuo jų įsigaliojimo. Prireikus Lietuvos Respublikos Vyriausybė gali priimti nutarimą, kuriame būtų reikalingos reglamento įgyvendinimui Lietuvos Respublikoje nuostatos.

2. Europos Sąjungos bendrosios pozicijos, bendrieji veiksmai, sprendimai ir kiti teisės aktai dėl tarptautinių sankcijų, priimti remiantis Europos Sąjungos sutartimi arba Europos bendrijos steigimo sutartimi, yra įgyvendinami šio Įstatymo 3 straipsnyje nustatyta tvarka.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

LIETUVOS RESPUBLIKOJE ĮGYVENDINAMŲ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ POVEIKIS PRIEVOLĖMS IR SANDORIAMS

 

9 straipsnis. Prievolių vykdymas nustačius tarptautinių sankcijų įgyvendinimą

1. Draudžiama vykdyti veiksmus, kurių vykdymas draudžiamas Lietuvos Respublikoje įgyvendinamomis tarptautinėmis sankcijomis. Sandoriai, kurie buvo sudaryti iki nustatant tarptautinių sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą, turi būti nedelsiant nutraukti vienašališkai ar šalių susitarimu arba jų vykdymas sustabdytas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo laikotarpiui.

2. Draudžiama sudaryti sandorius, kurių vykdymas prieštarautų Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms. Tokie sandoriai, sudaryti nustačius tarptautinių sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą šio Įstatymo nustatyta tvarka, yra niekiniai ir negalioja.

3. Prievolių, atsiradusių iki nustatant tarptautinių sankcijų Lietuvos Respublikoje įgyvendinimą, vykdymas turi būti nedelsiant nutrauktas arba sustabdytas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo laikotarpiui. Draudžiama prisiimti naujas prievoles, kurių vykdymas prieštarautų Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms.

4. Apribojus subjektų, dėl kurių įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, disponavimą sąskaitomis, iš jų gali būti išskaitomos įprastinės šių sąskaitų išlaikymo išlaidos ir įskaitomos palūkanos bei mokėjimai pagal sandorius, sudarytus iki pradedant įgyvendinti tarptautines sankcijas, tik tuo atveju, kai jokiais išskaitymais ar įskaitymais negalės disponuoti subjektas, dėl kurio įgyvendinamos finansinės sankcijos.

 

10 straipsnis. Prievolių nevykdymo dėl tarptautinių sankcijų taikymo teisinės pasekmės

1. Lietuvos Respublikos fiziniams ir juridiniams asmenims už prievolių nevykdymą dėl tarptautinių sankcijų įgyvendinimo civilinė atsakomybė netaikoma arba jie atleidžiami nuo jos pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatas.

2. Vykdant šį Įstatymą patirti fizinių ir juridinių asmenų nuostoliai neatlyginami

 

PENKTASIS SKIRSNIS

TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ ĮGYVENDINIMO ADMINISTRAVIMAS IR ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

11 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo administravimas

1. Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija koordinuoja tarptautinių sankcijų įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje ir teikia informaciją fiziniams ir juridiniams asmenims tarptautinių sankcijų įgyvendinimo klausimais.

2. Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija teikia informaciją apie tarptautinių sankcijų įgyvendinimą atitinkamai Jungtinėms Tautoms, kitoms tarptautinėms organizacijoms ar Europos Sąjungos institucijoms, kurių nustatytos tarptautinės sankcijos yra įgyvendinamos.

 

12 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros institucijos

1. Už tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą pagal kompetenciją yra atsakingos šios institucijos:

1) Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos bankas – už ekonominių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą;

Straipsnio punkto pakeitimai:

Nr. XI-1693, 2011-11-17, Žin., 2011, Nr. 146-6839 (2011-12-01), i. k. 1111010ISTA0XI-1693

Nr. XIII-1991, 2019-03-14, paskelbta TAR 2019-03-25, i. k. 2019-04586

 

2) Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos bankas – už finansinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą;

Straipsnio punkto pakeitimai:

Nr. XI-1693, 2011-11-17, Žin., 2011, Nr. 146-6839 (2011-12-01), i. k. 1111010ISTA0XI-1693

 

3) Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir ministerijos, Migracijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos – už politinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą;

Straipsnio punkto pakeitimai:

Nr. XIII-1991, 2019-03-14, paskelbta TAR 2019-03-25, i. k. 2019-04586

 

4) Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, Ryšių reguliavimo tarnyba, Lietuvos transporto saugos administracija – už susisiekimo sankcijų įgyvendinimo priežiūrą;

Straipsnio punkto pakeitimai:

Nr. XIII-1567, 2018-10-18, paskelbta TAR 2018-10-31, i. k. 2018-17487

 

5) Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija – už visuomeninių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą.

Straipsnio punkto pakeitimai:

Nr. XIII-1552, 2018-10-18, paskelbta TAR 2018-10-31, i. k. 2018-17467

Nr. XIII-1991, 2019-03-14, paskelbta TAR 2019-03-25, i. k. 2019-04586

 

2. Prireikus Lietuvos Respublikos Vyriausybė gali paskirti ir kitas institucijas, kurios atsako už nutarime nustatytų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą.

3. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos koordinuoja, prižiūri ir užtikrina finansinių sankcijų (apribojimų disponuoti lėšomis ir ekonominiais ištekliais) įgyvendinimą Lietuvos Respublikoje. Užtikrindama finansinių sankcijų įgyvendinimą, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos atlieka šiame straipsnyje nurodytas tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros institucijos funkcijas, įskaitant informacijos, kurią pagal kompetenciją yra išsiaiškinusi analizuodama fizinių ir (ar) juridinių asmenų sąsajas su subjektais, kuriems paskirtos tarptautinės sankcijos, teikimą finansines sankcijas įgyvendinantiems subjektams.

Papildyta straipsnio dalimi:

Nr. XIV-1020, 2022-04-19, paskelbta TAR 2022-04-26, i. k. 2022-08433

 

13 straipsnis. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūra

1. Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūros tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Juridiniai ir fiziniai asmenys privalo pateikti tarptautinių sankcijų priežiūrą vykdančioms institucijoms visus priežiūrai atlikti reikalingus duomenis.

2. Institucijos, atsakingos už tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą, ir finansų įstaigos teikia informaciją apie tarptautinių sankcijų įgyvendinimą, jų pažeidimus ir nagrinėjamas bylas Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijai.

3. Šiame Įstatyme nurodytos informacijos pateikimas šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytoms institucijoms nelaikomas tarnybinės, pramoninės, komercinės, banko paslapties ar konfidencialios informacijos atskleidimu. Duomenys, kurie sudaro valstybės ar tarnybos paslaptį, institucijoms teikiami bei šiose institucijose kaupiami ir saugomi Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo nustatyta tvarka.

4. Faktas apie tarptautinių sankcijų taikymą įrašomas valstybės registruose ar valstybės informacinėse sistemose, kai duomenys apie subjektą, kuriam taikomos sankcijos, ar jo turtą arba duomenys, kuriais apibūdinamas šis turtas, tvarkomi tame valstybės registre ar valstybės informacinėje sistemoje

Papildyta straipsnio dalimi:

Nr. XIV-1020, 2022-04-19, paskelbta TAR 2022-04-26, i. k. 2022-08433

 

5. Informaciją apie priimtus sprendimus dėl subjektų, kuriems taikomos sankcijos dėl jų sąsajų su subjektais, įtrauktais į asmenų, kuriems taikomos sankcijos, sąrašus, šias sankcijas įgyvendinantiems fiziniams ir juridiniams asmenims, valstybės registrų ir valstybės informacinių sistemų tvarkytojams teikia Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos.

Papildyta straipsnio dalimi:

Nr. XIV-1020, 2022-04-19, paskelbta TAR 2022-04-26, i. k. 2022-08433

 

131 straipsnis. Laikinasis administratorius

1. Finansų ministras, išskyrus šio straipsnio 14 dalyje nurodytą atvejį, turi teisę paskirti laikinąjį administratorių juridiniam asmeniui, kai šio juridinio asmens, jo savininko ar jį kontroliuojančio asmens atžvilgiu Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos ir kai laikinasis administravimas yra būtinas, siekiant išvengti neigiamų socialinių, ekonominių, ekologinių ar kitų svarbių pasekmių visuomenei ar valstybei ir užtikrinti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų. Apie iškilusį poreikį paskirti laikinąjį administratorių Lietuvos Respublikos finansų ministeriją nedelsdama informuoja šio įstatymo 12 straipsnyje nurodyta institucija, atsakinga už tarptautinių sankcijų įgyvendinimo priežiūrą. Laikinuoju administratoriumi gali būti skiriamas juridinis arba fizinis asmuo.

2. Laikinuoju administratoriumi skiriamas fizinis asmuo ar laikinuoju administratoriumi skiriamo juridinio asmens vadovas turi būti nepriekaištingos reputacijos. Asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu:

1) jis įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo, nepaisant to, ar teistumas išnykęs ar panaikintas;

2) jis įsiteisėjusiu teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu dėl apysunkio nusikaltimo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

3) jis yra pripažintas neveiksniu ar ribotai veiksniu bet kurioje srityje arba jam taikomos priverčiamosios medicinos priemonės;

4) jis dėl Lietuvos Respublikai priešiškų interesų bendradarbiauja ar yra bendradarbiavęs, palaiko ar palaikė ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba arba su asmenimis, bendradarbiaujančiais ar palaikančiais ryšius su užsienio valstybės žvalgybos ar saugumo tarnyba;

5) jis dalyvauja ar dalyvavo teroristinės organizacijos ar teroristinės grupės veikloje arba palaiko ar palaikė ryšius su asmeniu, priklausančiu teroristinei organizacijai ar teroristinei grupei;

6) jam taikomos organizuoto nusikalstamumo prevencijos priemonės pagal Lietuvos Respublikos organizuoto nusikalstamumo prevencijos įstatymą;

7) jis piktnaudžiauja alkoholiu, vartoja narkotines, psichotropines ar kitas psichiką veikiančias medžiagas ne medicinos tikslais;

8) jis daugiau negu vieną kartą per pastaruosius 3 metus buvo baustas už administracinio nusižengimo, susijusio su alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimu, padarymą.

3. Laikinuoju administratoriumi skiriamam fiziniam asmeniui ar laikinuoju administratoriumi skiriamo juridinio asmens vadovui taikomi ir tinkamos kvalifikacijos bei patirties reikalavimai, jo neturi saistyti interesų konfliktas su juridiniu asmeniu, kurį jis administruoja, ir su Lietuvos Respublikos finansų ministerija. Asmens kvalifikacija ir patirtis vertinamos atsižvelgiant į jo išsilavinimo lygį ir pobūdį, kvalifikacijos tobulinimą, profesinės veiklos ar darbo patirties pobūdį ir trukmę bei į kitus veiksnius, kurie gali turėti įtakos tinkamam veiklos vykdymui. Pretendentus į laikinuosius administratorius finansų ministrui pasiūlo viešoji įstaiga Valdymo koordinavimo centras per 3 darbo dienas nuo informacijos apie poreikį pateikti kandidatūrą gavimo dienos, išskyrus šio straipsnio 14 dalyje nurodytą atvejį.

4. Laikinasis administratorius skiriamas finansų ministro sprendimu. Finansų ministras nustato laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą, įgaliojimus, funkcijas ir veiksmus, kuriuos laikinasis administratorius gali atlikti tik Lietuvos Respublikos finansų ministerijai iš anksto pritarus. Šioje dalyje nurodytu sprendimu, kai tai būtina, taip pat gali būti nustatoma, kad laikinai sustabdomi tam tikrų ar visų juridinio asmens organų įgaliojimai ir juos laikinai perima laikinasis administratorius arba kad tam tikriems juridinio asmens organų sprendimams priimti reikia gauti laikinojo administratoriaus pritarimą. Finansų ministras apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, pakeitimo ar jo įgaliojimų pasibaigimo privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti Juridinių asmenų registro tvarkytojui, o šis faktą apie laikinojo administratoriaus paskyrimą, pakeitimą ar jo įgaliojimų pasibaigimą nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną įrašo Juridinių asmenų registre. Sprendime turi būti nurodoma: juridinio asmens pavadinimas, kodas, paskirto laikinojo administratoriaus vardas ir pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta (jeigu jis yra fizinis asmuo) ar pavadinimas ir kodas (jeigu jis yra juridinis asmuo).

5. Laikinojo administratoriaus veiklos sąlygos nustatomos laikinojo administravimo sutartyje, sudaromoje Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir laikinojo administratoriaus. Šioje sutartyje taip pat nustatomas laikinojo administratoriaus atlyginimas ir kitos išlaidos (įskaitant išlaidas dėl paslaugų teikėjų teikiamų paslaugų), atsižvelgiant į laikinojo administratoriaus veiklos mastą, kvalifikaciją ir veiklos terminus, jų apmokėjimo tvarka, taip pat aptariama laikinojo administratoriaus atsakomybė, atsistatydinimo ir atšaukimo tvarka. Atlyginimas išmokamas ir išlaidos padengiamos (įskaitant išlaidas dėl paslaugų teikėjų teikiamų paslaugų) iš juridinio asmens lėšų. Jeigu juridinis asmuo laikinajam administratoriui nesumoka laiku, laikinajam administratoriui privalo sumokėti Lietuvos Respublikos finansų ministerija. Lietuvos Respublikos finansų ministerija turi teisę reikalauti iš juridinio asmens atlyginti sumokėtas sumas. Laikinojo administratoriaus minimali civilinės atsakomybės privalomojo draudimo suma yra 300 000 eurų vienam draudžiamajam įvykiui ir 1 000 000 eurų visiems draudžiamiesiems įvykiams per metus. Dėl draudžiamojo įvykio išmokėjus draudimo išmoką ir sumažėjus minimaliai draudimo sumai, laikinasis administratorius privalo per vieną mėnesį apsidrausti civilinę atsakomybę, kad būtų atkurta privalomoji minimali draudimo suma.

6. Laikinasis administratorius skiriamas ne ilgesniam negu vienų metų laikotarpiui. Išimtiniais atvejais laikinojo administratoriaus paskyrimo terminas finansų ministro sprendimu gali būti pratęsiamas. Laikinasis administratorius gali būti bet kuriuo metu pakeičiamas ar atšaukiamas, o išnykus jo paskyrimo poreikiui privalo būti atšaukiamas nedelsiant.

7. Laikinasis administratorius turi teisę savo nuožiūra pasitelkti paslaugų teikėjų (įskaitant teisės, apskaitos, audito, valdymo konsultantus), kad galėtų tinkamai atlikti savo funkcijas.

8. Laikinasis administratorius imasi visų reikalingų veiksmų, siekdamas užtikrinti, kad būtų laikomasi Lietuvos Respublikoje įgyvendinamų tarptautinių sankcijų ir būtų išvengta šio straipsnio 1 dalyje nurodytų neigiamų pasekmių. Jei tai būtina, laikinasis administratorius turi teisę Lietuvos Respublikos finansų įstaigose atidaryti depozitines sąskaitas, kurios būtų naudojamos juridinio asmens veiklos tęstinumui užtikrinti. Iš šiose depozitinėse sąskaitose esančių lėšų draudžiama vykdyti juridinio asmens dalyvių, kurių atžvilgiu Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, turtinius reikalavimus.

9. Lietuvos Respublikos finansų ministerija gali reikalauti, kad laikinasis administratorius šio straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatytais terminais jai teiktų informaciją apie juridinio asmens finansinę būklę ir per laikinojo administratoriaus paskyrimo terminą atliktus veiksmus.

10. Laikinasis administratorius savo funkcijas privalo atlikti apdairiai ir sąžiningai. Laikinasis administratorius negali jam suteiktų teisių naudoti savo asmeniniams ar trečiųjų asmenų poreikiams tenkinti.

11. Laikinasis administratorius turi teisę atsistatydinti šio straipsnio 5 dalyje nurodytoje sutartyje nustatyta tvarka. Jeigu laikinasis administratorius atsistatydina, finansų ministras nedelsdamas inicijuoja naujo laikinojo administratoriaus paskyrimą.

12. Šio straipsnio nuostatos mutatis mutandis taikomos ir tais atvejais, kai finansų ministras skiria ekonominių išteklių, kurie yra įšaldyti Lietuvos Respublikoje įgyvendinant tarptautines sankcijas, laikinąjį administratorių. Finansų ministras apie priimtą sprendimą dėl laikinojo administratoriaus paskyrimo, kuriame turi būti nurodyti įšaldytus ekonominius išteklius apibūdinantys duomenys, taip pat sprendimą dėl laikinojo administratoriaus pakeitimo ar jo įgaliojimų šioje dalyje nurodytiems ekonominiams ištekliams, kurie registruotini viešajame registre ar kuriuos apibūdinantys duomenys kaupiami valstybės informacinėje sistemoje, pasibaigimo privalo ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti to viešojo registro ir (ar) informacinės sistemos tvarkytojui, o šis faktą apie laikinojo administratoriaus paskyrimą, pakeitimą ar jo įgaliojimų pasibaigimą nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną įrašo tame viešajame registre ir (ar) informacinėje sistemoje.

13. Juridiniai ir fiziniai asmenys privalo pateikti Lietuvos Respublikos finansų ministerijai duomenis, reikalingus skiriant laikinąjį administratorių, o laikinajam administratoriui duomenis, reikalingus jam vykdant veiklą.

14. Laikinąjį administratorių Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnyje nurodytam licencijuotam ar kitokios formos veiklos leidimą turinčiam ir Lietuvos banko prižiūrimam finansų rinkų dalyviui, kai šio finansų rinkų dalyvio, jo savininko ar jį kontroliuojančio asmens atžvilgiu Lietuvos Respublikoje įgyvendinamos tarptautinės sankcijos, taip pat kai yra kitų šio straipsnio 1 dalyje nurodytų sąlygų, turi teisę paskirti Lietuvos bankas. Pretendentus į laikinuosius administratorius atrenka Lietuvos bankas. Lietuvos bankui mutatis mutandis taikomos šio straipsnio nuostatos, nustatančios finansų ministro ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos teises ir pareigas.

Papildyta straipsniu:

Nr. XIV-1020, 2022-04-19, paskelbta TAR 2022-04-26, i. k. 2022-08433

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

ATSAKOMYBĖ UŽ TARPTAUTINIŲ SANKCIJŲ PAŽEIDIMUS

 

14 straipsnis. Atsakomybė už Įstatymo pažeidimus

Už šio Įstatymo pažeidimus fiziniai ir juridiniai asmenys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

15 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis Įstatymas įsigalioja nuo 2004 m. gegužės 1 d.

 

16 straipsnis. Pasiūlymas Lietuvos Respublikos Vyriausybei

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija per 6 mėnesius nuo šio Įstatymo paskelbimo dienos parengia šiam Įstatymui įgyvendinti būtinus teisės aktus.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

 

 

LAIKINAI EINANTIS

RESPUBLIKOS PREZIDENTO PAREIGAS                                    ARTŪRAS PAULAUSKAS

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. XI-1693, 2011-11-17, Žin., 2011, Nr. 146-6839 (2011-12-01), i. k. 1111010ISTA0XI-1693

Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo 12 straipsnio pakeitimo įstatymas

 

2.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. XIII-1552, 2018-10-18, paskelbta TAR 2018-10-31, i. k. 2018-17467

Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo Nr. IX-2160 12 straipsnio pakeitimo įstatymas

 

3.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. XIII-1567, 2018-10-18, paskelbta TAR 2018-10-31, i. k. 2018-17487

Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo Nr. IX-2160 12 straipsnio pakeitimo įstatymas

 

4.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. XIII-1991, 2019-03-14, paskelbta TAR 2019-03-25, i. k. 2019-04586

Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo Nr. IX-2160 12 straipsnio pakeitimo įstatymas

 

5.

Lietuvos Respublikos Seimas, Įstatymas

Nr. XIV-1020, 2022-04-19, paskelbta TAR 2022-04-26, i. k. 2022-08433

Lietuvos Respublikos ekonominių ir kitų tarptautinių sankcijų įgyvendinimo įstatymo Nr. IX-2160 pakeitimo įstatymas