Suvestinė redakcija nuo 2024-03-16

 

Nutarimas paskelbtas: TAR 2020-10-05, i. k. 2020-20701

 

Nauja redakcija nuo 2022-11-25:

Nr. 1151, 2022-11-23, paskelbta TAR 2022-11-24, i. k. 2022-23649

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

NUTARIMAS

DĖL MODERNIZAVIMO FONDO PROJEKTŲ ATRANKOS KOMISIJOS SUDARYMO IR  MODERNIZAVIMO FONDO PROJEKTŲ ATRANKOS IR FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2020 m. rugsėjo 30 d. Nr. 1059

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 15 punktu, 27 straipsnio 1, 4 ir 5 dalimis, įgyvendindama 2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB, nustatančios šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų sistemą Bendrijoje ir iš dalies keičiančios Tarybos direktyvą 96/61/EB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2023/959, 10d straipsnį ir  2020 m. liepos 9 d.  Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2020/1001, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB nuostatų, susijusių su Modernizavimo fondo, skirto investicijoms į energetikos sistemų modernizavimą ir energijos vartojimo efektyvumo didinimą tam tikrose valstybėse narėse remti, veikla, taikymo taisyklės, su pakeitimais, padarytais 2023 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/2606, nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Preambulės pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

1. Patvirtinti Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Sudaryti Modernizavimo fondo projektų atrankos komisiją (toliau – komisija):

2.1. aplinkos viceministras – komisijos pirmininkas;

2.2. energetikos viceministras – komisijos pirmininko pavaduotojas;

2.3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos atstovas;

2.4. Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos atstovas;

2.5. Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos atstovas;

2.6. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos atstovas;

2.7. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos atstovas;

2.8. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovas;

2.9. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atstovas;

 

2.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos atstovas;

2.11. Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos atstovas;

2.12. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos atstovas.

3. Nustatyti šiuo nutarimu sudarytai komisijai šias užduotis:

3.1. teikti aplinkos ministrui ir energetikos ministrui pasiūlymus dėl nacionalinių finansavimo krypčių nustatymo.

3.2. teikti rekomendacijas pagal nacionalines finansavimo kryptis parengtiems investicijų pasiūlymams dėl jų  teikimo Investicijų komitetui ir Europos investicijų bankui.

4. Pavesti:

4.1. aplinkos ministrui tvirtinti personalinę komisijos sudėtį;

4.2. Aplinkos ministerijai koordinuoti Reglamento (ES) 2020/1001 įgyvendinimą Lietuvoje;

4.3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai:

4.3.1. vykdyti kompetentingos institucijos, atsakingos už investicijų projektų ir investicijų schemų projektų atranką ir vertinimą, lėšų šiems projektams ir schemoms vykdyti išmokėjimą ir jų įgyvendinimo priežiūros Lietuvoje funkcijas;

4.3.2. teikti Investicijų komitetui ir Europos investicijų bankui investicinius pasiūlymus ir planuojamų nacionalinių investicijų apžvalgą vadovaujantis Reglamento (ES) 2020/1001 3 ir 4 straipsnių nuostatomis;

4.3.3. kiekvienais metais teikti Europos Komisijai Modernizavimo fondo įgyvendinimo ataskaitas vadovaujantis Reglamento (ES) 2020/1001 13 straipsnio nuostatomis.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

Aplinkos ministras                                                                                            Kęstutis Mažeika

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1059

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

lapkričio 23 d. nutarimo Nr. 1151

redakcija)

 

MODERNIZAVIMO FONDO PROJEKTŲ ATRANKOS IR FINANSAVIMO tvarkos APRAŠas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1. Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja Modernizavimo fondo lėšomis finansuojamų nacionalinių finansavimo krypčių nustatymą ir įgyvendinimą, dokumentų teikimo Europos Komisijai, Modernizavimo fondo investicijų komitetui (toliau – Investicijų komitetas) ir Europos investicijų bankui (toliau – EIB) tvarką, bendruosius reikalavimus investicijų projektams, investicijų paramos schemoms ir tinkamoms finansuoti išlaidoms, investicijų projektų atranką, kurią atlieka Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Aplinkos projektų valdymo agentūra), teikimą Investicijų komitetui ir EIB.

2. Nacionalinės finansavimo kryptys nustatomos, investicijų pasiūlymai (investicijų projektai ir investicijų schemos) atrenkami ir teikiami Investicijų komitetui ir EIB atsižvelgus į 2003 m. spalio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB, nustatančios šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos leidimų sistemą Sąjungoje ir iš dalies keičiančios Tarybos direktyvą 96/61/EB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. gegužės 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2023/959, 10d straipsnio reikalavimus ir įgyvendinant 2020 m. liepos 9 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2020/1001, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/87/EB nuostatų, susijusių su Modernizavimo fondo, skirto investicijoms į energetikos sistemų modernizavimą ir energijos vartojimo efektyvumo didinimą tam tikrose valstybėse narėse remti, veikla, taikymo taisyklės, su pakeitimais, padarytais 2023 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/2606, nuostatas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

3. Modernizavimo fondas finansuojamas iš lėšų, gautų pardavus apyvartinius taršos leidimus aukcione, kaip nustatyta Direktyvos 2003/87/EB 10 straipsnio 1 dalies trečiojoje ir ketvirtojoje pastraipose. Atsižvelgiant į Direktyvos 2003/87/EB 10d straipsnio nuostatas ir Reglamento (ES) 2020/1001 reikalavimus, remiamos investicijos turi derėti su Direktyvos 2003/87/EB tikslais, 2019 m. gruodžio 11 d. Komisijos komunikato Europos Parlamentui, Europos Vadovų Tarybai, Tarybai, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir Regionų komitetui „Europos žaliasis kursas“ ir 2021 m. birželio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1119, kuriuo nustatoma poveikio klimatui neutralumo pasiekimo sistema ir iš dalies keičiami reglamentai (EB) Nr. 401/2009 ir (ES) 2018/1999, tikslais ir Paryžiaus susitarime nustatytais ilgalaikiais tikslais. Finansavimas iš Modernizavimo fondo neteikiamas energijos gamybos įrenginiams, kuriuose naudojamas iškastinis kuras. 2021–2030 m. laikotarpiu Lietuvai priklausančias 2,57 proc. lėšas nuo visų Modernizavimo fondo lėšų ar jų dalį, kai veikla laikoma aplinkos atžvilgiu tvaria pagal 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, ir yra pagrįsta energetinio saugumo užtikrinimo sumetimais, galima naudoti investicijoms, susijusioms su dujiniu iškastiniu kuru, su sąlyga, kad energijos gamybai apyvartiniai taršos leidimai parduodami aukcione iki 2027 m. gruodžio 31 d., o investicijoms, susijusioms su dujų naudojimu galutinėje grandyje,  – su sąlyga, kad apyvartiniai taršos leidimai parduodami aukcionuose iki 2028 m. gruodžio 31 d.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

4. Lietuvai priklausančios Modernizavimo fondo lėšos turi būti naudojamos nuo 2021 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. Nepanaudotos lėšos perskirstomos atskiru Europos Komisijos sprendimu. 2021–2030 m. laikotarpiu Lietuvai priklauso 2,57 proc. nuo visų Modernizavimo fondo lėšų, 2024–2030 m. laikotarpiu – papildomi 1,9 proc. nuo visų Modernizavimo fondo lėšų.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

5. Ne mažiau kaip 80 proc. Lietuvai skirtų Modernizavimo fondo lėšų, gautų iš Lietuvai priklausančios dalies, t. y. iš 2,57 proc., ir ne mažiau kaip 90 proc. lėšų, gautų iš Lietuvai papildomai priklausiančios dalies, t. y. iš 1,9 proc., turi būti naudojama šioms prioritetinėms investicijoms  (toliau – prioritetinės investavimo sritys) finansuoti: 

5.1. elektros energijai iš atsinaujinančių energijos išteklių, įskaitant vandenilį iš atsinaujinančių energijos išteklių, gaminti ir naudoti;

5.2. šilumos ir (ar) vėsumos gamybai iš atsinaujinančių energijos išteklių;

5.3. bendram šilumos ir elektros energijos suvartojimui mažinti didinant energijos vartojimo efektyvumą, įskaitant pramonės, transporto, pastatų, žemės ūkio ir atliekų sektorius; 

5.4. elektros energijai ir (ar) šilumos energijai kaupti ir energetikos tinklams modernizuoti, įskaitant energijos paklausos valdymo priemonių įgyvendinimą, centralizuoto šilumos tiekimo vamzdynų ir elektros perdavimo tinklų modernizavimą, jungčių tarp valstybių narių pralaidumų didinimą ir visai netaršaus judumo infrastruktūros sukūrimą ir (ar) plėtrą; 

5.5. paramai mažas pajamas gaunantiems namų ūkiams, įskaitant namų ūkius, esančius kaimuose ir atokiose vietovėse, siekiant kovoti su energijos nepritekliumi, kaip apibrėžta 2023 m. rugsėjo 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2023/1791 dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2023/955, 2 straipsnyje, ir modernizuoti jų šildymo sistemas; 

5.6. veikloms, kurios numatytos Lietuvos teritoriniame teisingos pertvarkos plane nurodytuose nuo iškastinio kuro priklausomuose regionuose, siekiant paremti darbuotojų perkėlimą, perkvalifikavimą ir kvalifikacijos kėlimą, švietimą, darbo paieškos iniciatyvas ir startuolius, palaikant dialogą su pilietine visuomene ir socialiniais partneriais, derantį su atitinkamais veiksmais pagal 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1056, kuriuo įsteigiamas Teisingos pertvarkos fondas, 8 straipsnio 2 dalies pirmosios pastraipos k punktą ir prie jų prisidedant.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

6. Kitos lėšos, nei 5 punkte nurodyta procentinė dalis prioritetinėms investavimo sritims finansuoti, gali būti naudojamos neprioritetiniams investicijų projektams ir investavimo schemoms finansuoti, kurių investavimo sritys nepatenka į Tvarkos aprašo 5 punkte įrašytas sritis (toliau – neprioritetinės investavimo sritys). Neprioritetinės investavimo sritys gali būti finansuojamos tik patvirtinus 90 proc. Lietuvai skirtų lėšų, kurios skirtos prioritetinėms investavimo sritims  finansuoti.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

7. Paraiškoje asmens duomenys teikiami ir naudojami vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.

8. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

8.1. Finansinė priemonė Nacionalinio biudžeto, Europos Sąjungos, tarptautinių finansų institucijų ir (ar) kitomis lėšomis įgyvendinama paskolų, garantijų, rizikos kapitalo investicijų arba kita priemonė, kurioms finansuoti ir (ar) įgyvendinti skirtos lėšos (ar jų dalis) grįžta ir pakartotinai naudojamos tiems patiems priemonės kūrimo metu nustatytiems tikslams.

8.2. Finansavimo sutartis – sutartis, kurią Aplinkos projektų valdymo agentūra sudaro su pareiškėju ar projekto vykdytoju, įgyvendinančiu projektą ar investicijų projektą.

8.3. Grąžinamoji subsidija   projektui skiriamos finansavimo lėšos, kurias visas arba jų dalį finansavimo sutartyje nustatytomis sąlygomis projekto vykdytojas privalo grąžinti.

8.4. Investicijų pasiūlymas atsakingos už tam tikrą valdymo sritį ministerijos ar pareiškėjo rengiamas pasiūlymas pagal Europos investicijų banko patvirtintą formą ir  atitinkantis Reglamento (ES) 2020/1001 2 ir 4  straipsniuose nurodytus kriterijus, Aplinkos projektų valdymo agentūros teikiamas kaip investicijų schema ar investicijų projektas.

8.5. Investicijų projektas – Europos Komisijos patvirtintas  projektas, finansuojamas iš Modernizavimo fondo lėšų ir  administruojamas Aplinkos projektų valdymo agentūros.

8.6. Investicijų schema – Europos Komisijos patvirtinta Aplinkos projektų valdymo agentūros  administruojama  schema,  atitinkanti Reglamento (ES) 2020/1001 2 straipsnyje nurodytus kriterijus.

8.7. Investicijų schemos įgyvendinimo laikotarpis – laikotarpis nuo kvietimo paskelbimo dienos iki visų, investicijų schemai įgyvendinti skirtų, lėšų išmokėjimo datos.

8.8. Modernizavimo fondas – 2021–2030 m. laikotarpiui įsteigiamas fondas, skirtas paramą gaunančių valstybių narių pasiūlytoms investicijoms, be kita ko, mažos apimties projektų finansavimui, energetikos sistemų modernizavimui ir energijos vartojimo efektyvumui gerinti valstybėse narėse, kurių bendrasis vidaus produktas vienam gyventojui rinkos kainomis 2013 m. buvo mažesnis kaip 60 proc. Europos Sąjungos vidurkio.

8.9. Negrąžinamoji subsidija projektui skiriamos lėšos, kurių projekto vykdytojas neprivalo grąžinti.

8.10. Priemonės įgyvendinimo sutartis Aplinkos projektų valdymo agentūros su atsakinga už tam tikrą valdymo sritį ministerija  sudaroma sutartis dėl priemonės, kuriai įgyvendinti skiriama lėšų iš Modernizavimo fondo ir (ar) kitų lėšų. 

8.11. Projektas pagal investicijų schemą įgyvendinama ribotos trukmės veikla, kurios finansavimo sąlygos numatytos atsakingos už tam tikrą valdymo sritį ministerijos patvirtintame finansuojamų sąlygų apraše.

 

 

II SKYRIUS

NACIONALINIŲ FINANSAVIMO KRYPČIŲ NUSTATYMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

9.  Aplinkos ministras ir energetikos ministras  bendru įsakymu ne vėliau kaip iki einamųjų metų gruodžio 31 d. patvirtina nacionalines finansavimo kryptis  ne trumpesniam kaip dvejų metų laikotarpiui. Nustatydami nacionalines finansavimo kryptis, aplinkos ir energetikos ministrai vadovaujasi Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos (toliau – komisija) pasiūlymais, Tvarkos aprašo 5 punkte nustatytomis sritimis, Nacionaliniu energetikos ir klimato srities veiksmų planu, Nacionaline klimato kaitos valdymo politikos strategija.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

10. Nacionalinės finansavimo kryptys gali būti tikslinamos kasmet, atsižvelgus į papildomą finansavimo poreikį ir (ar) būtinybę mažinti ar nutraukti finansavimą nacionalinėms finansavimo kryptims. Tvirtinant nacionalines finansavimo kryptis, aplinkos ir energetikos ministrų įsakymu gali būti nustatomos ir kitos finansavimo sąlygos, bendra paramos suma, atsakingos ministerijos, įgyvendinimo forma.

11. Nacionalinės finansavimo kryptys įgyvendinamos teikiant investicijų pasiūlymus Investicijų komitetui ir EIB. Prieš teikiant investicijų pasiūlymus Investicijų komitetui ir EIB, investicijų pasiūlymai ir juose nurodytos finansavimo sąlygos (tinkamos finansuoti išlaidų kategorijos, bendra paramos suma, subsidijos dydis ir finansavimo dalis procentais, projektų įgyvendinimo trukmė ir išlaidų išmokėjimo laikotarpis, valstybės pagalbos taikymas, finansavimo būdas, pareiškėjai ir pan.) turi būti suderintos su komisija. Investicijų pasiūlymai Lietuvoje gali būti finansuojami kaip investicijų projektai arba įgyvendinami kaip investicijų schemos. Investicijų projektas, kai jam prašoma subsidija viršija 70 mln. Eur, laikomas didelės apimties investicijų projektu. Investicijų schema, kai jai prašoma subsidija viršija 100 mln. Eur, laikoma didelės apimties investicijų schema.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

12. Komisijai pasiūlius Modernizavimo fondo lėšomis finansuoti investicijų schemą, jai finansuoti ir įgyvendinti rengiami už tam tikrą valdymo sritį atsakingos ministerijos  (toliau – atsakinga ministerija) ministro įsakymai (finansavimo sąlygų aprašai), kuriuose nurodomi išsamūs finansavimo kriterijai ir sąlygos. Investicijų schemą įgyvendinantys atsakingos ministerijos ministro įsakymai  (finansavimo sąlygų aprašai) turi būti priimti ne vėliau kaip per 90 darbo dienų nuo Europos Komisijos sprendimo finansuoti investicijų schemą priėmimo dienos. Kvietimas pagal investicijų schemą turi būti paskelbtas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo atsakingos ministerijos ministro įsakymo įsigaliojimo datos. Dėl investicijų schemos įgyvendinimo Aplinkos projektų valdymo agentūra  su atsakinga ministerija sudaro priemonės įgyvendinimo sutartį. Priemonės įgyvendinimo sutartyje numatomas veiklų įgyvendinimo grafikas, skirtų finansavimo lėšų biudžetas, ataskaitų teikimo tvarka, mokėjimo prašymų atsakingai ministerijai teikimo tvarka, priemonės administravimo išlaidos,  jų išmokėjimo tvarka ir sąlygos.

13. Komisijai pasiūlius Modernizavimo fondo lėšomis finansuoti investicijų projektą, finansavimas atliekamas Tvarkos aprašo V skyriuje nustatyta tvarka.

14. Atsakinga ministerija lėšas iš Modernizavimo fondo investicijų projektams ir investicijų schemoms finansuoti planuoja pagal Strateginio valdymo metodiką, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“.

 

III SKYRIUS

DOKUMENTŲ TEIKIMO EUROPOS KOMISIJAI, INVESTICIJŲ KOMITETUI IR EUROPOS INVESTICIJŲ BANKUI TVARKA

 

15. Aplinkos projektų valdymo agentūra kiekvienais metais iki balandžio 30 d. kartu su ataskaita apie praėjusiais metais Modernizavimo fondo lėšomis finansuotus investicijų projektus ir (ar) investicijų schemas teikia Investicijų komitetui ir EIB artimiausių dvejų kalendorinių metų planuojamų nacionalinių investicijų apžvalgą ir atnaujintą informaciją apie investicijas, nurodytas ankstesnėse apžvalgose, kurios rengiamos pagal Reglamento (ES) 2020/1001 3 straipsnio III priedo reikalavimus. Planuojamų nacionalinių investicijų apžvalga nėra įpareigojanti ir gali būti kasmet tikslinama. Su apžvalga teikiama informacija yra informacinio pobūdžio, prireikus gali būti keičiama ir papildoma.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

16. Aplinkos projektų valdymo agentūra Investicijų komitetui ir EIB teikia investicijų pasiūlymus ne vėliau kaip:

16.1. prieš 2 mėnesius iki planuojamo Investicijų komiteto posėdžio, jeigu investicijų pasiūlymai finansuojami pagal prioritetines investavimo sritis;

16.2. prieš 3 mėnesius iki planuojamo Investicijų komiteto posėdžio, jeigu investicijų  pasiūlymai  finansuojami pagal neprioritetines investavimo sritis.

17. Jei finansavimui gauti teikiami keli investicijų pasiūlymai, jie bendru aplinkos ministro ir energetikos ministro įsakymu išdėstomi prioriteto tvarka. Pasiūlymus paraiškų išdėstymo prioriteto eilei teikia komisija.

18. Investicijų komitetui ir EIB teikiami investicijų pasiūlymai rengiami pagal Reglamento (ES) 2020/1001 1 priede nustatytus reikalavimus: 

18.1. bendrieji reikalavimai –  kaip nustatyta Reglamento (ES) 2020/1001 1 priedo 1 punkte; 

18.2. papildoma informacija teikiama investicijų schemoms, kaip nustatyta Reglamento (ES) 2020/1001 1 priedo 2 punkte;  

18.3. papildoma informacija teikiama su investicijų projektais, kaip nustatyta Reglamento (ES) 2020/1001 1 priedo 3 punkte; 

18.4. papildoma informacija teikiama apie didelės apimties investicijų projektus arba esamas investicijų schemas, kaip nustatyta Reglamento (ES) 2020/1001 1 priedo 4 punkte; 

18.5. papildoma informacija teikiama su investicijų pasiūlymais, kurie įgyvendinami pagal neprioritetines investavimo sritis, kaip nustatyta Reglamento (ES) 2020/1001 1 priedo 5 punkte; 

18.6. papildoma informacija teikiama apie įvykusias konsultacijas su suinteresuotais subjektais didelės apimties investicijų projektų ir didelės apimties investicijų schemų klausimais. Šios konsultacijos turi vykti prieš teikiant derinti investicijų pasiūlymus Investicijų komitetui ir EIB.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

19. Aplinkos projektų valdymo agentūra kasmet Aplinkos ministerijai ir komisijai iki balandžio 30 d. teikia ataskaitą apie praėjusiais metais Modernizavimo fondo lėšomis finansuotus investicijų projektus ir (ar) investicijų schemas.

20. Atsižvelgdama į Reglamento (ES) 2020/1001 13 straipsnio ir 2 priedo reikalavimus, Aplinkos projektų valdymo agentūra kasmet rengia finansuotų investicijų projektų ir (ar) investicijų schemų ataskaitą, kurią iki balandžio 30 d. ją pateikia Europos Komisijai. Ataskaitos viešai skelbiamos Aplinkos projektų valdymo agentūros, Aplinkos ministerijos ir Energetikos ministerijos interneto svetainėse.

201. Aplinkos projektų valdymo agentūra užtikrina, kad kas dvejus metus būtų atliekamas Modernizavimo fondo lėšų, kurias išmokėjo investicijų projektų vykdytojams ir (ar) investicijų schemų vykdytojams, panaudojimo auditas. Parengta audito ataskaita per 20 kalendorinių dienų teikiama Europos Komisijai ir EIB.

Papildyta punktu:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

IV SKYRIUS

BENDRIEJI REIKALAVIMAI INVESTICIJŲ PROJEKTAMS, INVESTICIJŲ SCHEMOMS IR TINKAMOMS FINANSUOTI IŠLAIDOMS

 

21. Investicijų projektų pareiškėjais gali būti tik Lietuvoje registruoti viešieji ir privatieji juridiniai asmenys.

22. Pareiškėjais pagal investicijų schemas gali būti Lietuvoje registruoti viešieji ir privatieji juridiniai, taip pat Lietuvoje gyvenantys fiziniai asmenys.

23. Investicijų schemų ir investicijų projektų maksimali finansavimo dalis procentais gali  sudaryti:

23.1. iki 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, jeigu investicijų pasiūlymai patenka į 5 punkte nurodytas prioritetines investavimo sritis;

23.2. iki 70 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, jeigu investicijų pasiūlymai nepatenka į prioritetines investavimo sritis.

24. Jeigu teikiama subsidija sudaro mažiau kaip 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, kita dalis turi būti finansuojama pareiškėjo lėšomis.

25. Paramos rūšims, kurios pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių nuostatas priskiriamos valstybės pagalbai, subsidijos teikiamos atsižvelgus į valstybės pagalbos teikimo reikalavimus, nustatytus 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. liepos 2 d. Komisijos reglamentu (ES) 2020/972, dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai. Aplinkos projektų valdymo agentūra teisės aktų nustatyta tvarka skiriamą finansavimo sumą registruoja Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos (toliau – de minimis pagalba) registre.

26. Paramos rūšims, kurios viršija de minimis pagalbą, taikomi reikalavimai, nustatyti 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymde minimis pagalbai su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. liepos 2 d. Komisijos reglamentu (ES) 2020/972. Tokiu atveju Lietuvos Respublikos teritorijoje ūkinę komercinę veiklą vykdantiems juridiniams asmenims  valstybės pagalbos schemos tvirtinamos atsakingos ministerijos ministro įsakymu.

27. Komisijai pasiūlius derinti valstybės pagalbos schemą su Europos Komisijos Konkurencijos generaliniu direktoratu, atsakinga ministerija inicijuoja valstybės pagalbos schemos derinimą ir tvirtinimą.

28.  Investicijų projektų išlaidų išmokėjimo laikotarpis – ne ilgesnis kaip 50 mėnesių. Investicijų projekto lėšų išmokėjimo laikotarpiai nepratęsiami. Pareiškėjui finansavimas investicijų projektui įgyvendinti gali būti stabdomas vadovaujantis Reglamento (ES) 2020/1001 10 straipsnio 1(a) ir 1(b) punktais.

29. Investicijų schemos įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne trumpesnis kaip 12, bet ne ilgesnis kaip 60 mėnesių. Investicijų schemos įgyvendinimo laikotarpis negali būti pratęsiamas – turi būti teikiamas naujas pasiūlymas Europos Komisijai ir EIB. Pareiškėjams, įgyvendinantiems projektus pagal investicijų schemas, lėšos turi būti pradėtos mokėti  per 24 mėnesius nuo Aplinkos projektų valdymo agentūros sprendimo skirti finansavimą patvirtinimo dienos. Vadovaujantis Reglamento (ES) 2020/1001 10 straipsnio 1(a) ir 1(b) punktų nuostatomis, nepradėjus finansuoti projektų per nurodytą laikotarpį, finansavimas stabdomas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

30. Investicijų projekto ir (ar) investicijų schemos išlaidos yra tinkamos finansuoti, jeigu jos padarytos ne anksčiau kaip nuo EIB ir Investiciniam komitetui pateikto investicijų pasiūlymo patvirtinimo dienos ir neprieštarauja teisės aktų, reglamentuojančių Valstybės pagalbos teikimo taisykles konkrečioms teikiamoms investicijų schemoms ar investicijų projektams, nuostatoms. Tinkamos finansuoti išlaidos turi atitikti investicijų pasiūlyme įrašytas išlaidas ir veiklas, išlaidos turi būti tiesiogiai susijusios su investicijų projekto ar investicijų schemos įgyvendinimu ir atitikti Direktyvos 2003/87/EB tikslus ir uždavinius.

31. Perkama įranga turi atitikti technines savybes, būtinas investicijų projektui (ar projektams pagal investicijų schemas) įgyvendinti, atitikti tokiai įrangai taikomas normas ir standartus. Pareiškėjai turi turėti įrangos kilmės ir atitikties sertifikatus.

32. Netinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos:

32.1. žemės pirkimo arba žemės nuomos ir susijusios išlaidos;

32.2. nekilnojamojo turto (pastatų, kitų statinių ar patalpų ir žemės, ant kurios jie pastatyti) pirkimo, nuomos arba lizingo (finansinės nuomos) ir eksploatavimo išlaidos;

32.3. įrangos, įrenginių ir kito turto lizingo (finansinės nuomos) išlaidos;

32.4. transporto priemonių eksploatavimo ir susijusios išlaidos;

32.5. palūkanos už gautą paskolą;

32.6. pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti ir (ar) atskaityti;

32.7. naudoto turto, išskyrus fizinių asmenų įsigyjamų transporto priemonių, turto įsigijimo ar pan. išlaidos;

32.8. nuostoliai ir užsienio valiutos keitimo išlaidos;

32.9. baudos, nuobaudos ir bylinėjimosi išlaidos;

32.10. išlaidos, tiesiogiai nesusijusios su projekto ir (ar) investicijų schemų vykdymu;

32.11. išlaidos, kurios apmokėtos anksčiau ar yra priimtas sprendimas jas finansuoti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų;

32.12. gamybos priemonių keitimo į analogiškus aplinkosauginius parametrus atitinkančias gamybos priemones, jų nemodernizuojant, išlaidos;

32.13. sutarčių administravimo mokesčiai;

32.14. išlaidos, kurias apmokėjo ne pareiškėjas (jo įgaliotas asmuo) arba ne pareiškėjo lėšomis;

32.15. sąskaitos už išlaidas, išrašytos ne pareiškėjo (jo įgalioto asmens) vardu, išskyrus atvejus, jei pareiškėjai yra bendraturčiai;

32.16. fizinių asmenų, nevykdančių savarankiškos prekių, paslaugų ar darbų pardavimo veiklos pagal verslo liudijimą ar individualios veiklos pažymą, prekių, paslaugų ar darbų pardavimo ar kitokio perleidimo nuosavybėn išlaidos;

32.17. apmokėtos ne per finansų įstaigą;

32.18projekto išlaidos, viršijančios vidutines rinkos kainas, kurios galioja paraiškos teikimo metu.

33.  Investicijų projekto ir projekto tinkamų išlaidų dydis nustatomas atsižvelgus į pareiškėjo išlaidų realumą, būtinumą ir reikalavimus, keliamus tinkamoms finansuoti išlaidoms.

34. Investicijų projektai ir (ar) investicijų schemos turi būti įgyvendinami Lietuvos Respublikos teritorijoje.

35. Investicijų projektai ir (ar) investicijų schemos gali būti finansuojami taikant negrąžinamosios subsidijos, grąžinamosios subsidijos, finansinės priemonės finansavimo formas. Finansavimo forma pasirenkama atsižvelgus į planuojamų finansuoti veiklų finansinę naudą, planuojamas sutaupyti lėšas, galimybes dalį lėšų grąžinti finansavimo sutartyje nustatytu laikotarpiu, per kurį projekto vykdytojas, pasibaigus projekto finansavimui, privalo įvykdyti finansavimo sutarties reikalavimus.

36. Kai skiriamos grąžinamosios subsidijos, atsakingų ministerijų ministrų tvirtinamuose projektų finansavimo sąlygų aprašuose turi būti nurodytos grąžinamosios subsidijos ar jos dalies grąžinimo sąlygos (dydis, grąžinimo terminai, jeigu taikoma,  –grąžinamosios subsidijos grąžinimo išimtys).

37. Į valstybės iždo sąskaitą sugrąžintos grąžinamųjų subsidijų lėšos apskaitoje atskiriamos apskaitos identifikavimo kodais.  Šios lėšos pakartotinai panaudojamos tam pačiam tikslui, t. y. tos pačios priemonės kitiems projektams finansuoti vadovaujantis projektų finansavimo sąlygų aprašu, arba kitoms atsakingos ministerijos administruojamoms pažangos priemonėms finansuoti, nustatytoms atsakingos ministerijos plėtros  programoje.

371. Aplinkos projektų valdymo agentūra ir atsakingos ministerijos savo interneto svetainėse viešai skelbia informaciją apie Modernizavimo fondo lėšomis remiamus investicijų projektus ir (ar) investicijų schemas naudodamos tinkamą ženklinimą pagal Europos Komisijos reikalavimus. Finansavimo sutartyse turi būti nurodoma, kad pareiškėjai privalo viešinti gautą paramą iš Modernizavimo fondo lėšų ir užtikrinti finansavimo šaltinio kilmę bei matomumą teikdami informaciją (viešindami projektus ir jų rezultatus) įvairiai auditorijai, įskaitant  visuomenę ir žiniasklaidą, pagal Europos Komisijos nustatytus reikalavimus. Pareiškėjai turi naudoti Europos Sąjungos emblemą ir nurodyti finansavimo sumą ir (ar) vykdydami visą komunikacijos veiklą, įskaitant stendus viešai matomose vietose, nurodyti tinkamą ženklą, kad projektas finansuojamas iš Modernizavimo fondo lėšų. Detalūs viešinimo reikalavimai pareiškėjams nustatomi atsakingų ministerijų ministrų tvirtinamuose projektų finansavimo sąlygų aprašuose.

Papildyta punktu:

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

 

V SKYRIUS

INVESTICINIŲ PROJEKTŲ ATRANKA, TEIKIMAS INVESTICIJŲ KOMITETUI IR EUROPOS INVESTICIJŲ BANKUI

 

38. Aplinkos ministro ir energetikos ministro bendru įsakymu patvirtinus nacionalines finansavimo kryptis, pagal kurias planuojama finansuoti investicijų projektą, šį projektą ketinantis įgyvendinti pareiškėjas turi pateikti investicijų pasiūlymą (užpildyti EIB patvirtintą formą) Aplinkos projektų valdymo agentūrai ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo ministrų įsakymo įsigaliojimo dienos. 

39. Pareiškėjas investicijų projektą rengia pagal EIB patvirtintą formą, kurioje turi būti informacija apie planuojamą įgyvendinti investicinį projektą, ir Tvarkos aprašo 18.1, 18.3 ir 18.4  papunkčius.

40.  Su investicijų pasiūlymu pareiškėjas turi pateikti šiuos dokumentus:

40.1. sprendimą, priimtą atitinkamo pareiškėjo juridinio asmens valdymo organo, turinčio teisę priimti tokius sprendimus, kuriuo nutarta pritarti pareiškėjo projekto įgyvendinimui;

40.2. finansavimo šaltinius pagrindžiančius dokumentus (pasirinktinai):

40.2.1. banko ar kitos kredito įstaigos paskola. Tokiu atveju pateikiamas banko ar kitos kredito įstaigos galiojantis sprendimas (gali būti preliminarus) suteikti paskolą. Sprendime nurodoma skiriama lėšų suma, terminas ir lėšų naudojimo tikslas, kuris tiesiogiai susijęs su projekto įgyvendinimo tikslu. Jeigu pateikiamas preliminarus banko ar kitos kredito įstaigos sprendimas suteikti paskolą, su projektais turi būti pateiktas galutinis sprendimas suteikti paskolą;

40.2.2. pareiškėjo nuosavos lėšos. Tokiu atveju pateikiamas juridinio asmens valdymo organo sprendimas skirti tam tikrą lėšų sumą projektui. Sprendime turi būti nurodytas lėšų, kurias planuojama skirti, šaltinis, skiriamų lėšų dydis ir laikotarpis, per kurį planuojama lėšas skirti.

41. Aplinkos projektų valdymo agentūra pareiškėjo tinkamai užpildytą investicijų pasiūlymą teikia EIB ir  Investicijų komitetui Tvarkos aprašo 16 punkte nurodytais terminais.

42. Europos Komisijai priėmus sprendimą finansuoti investicijų projektą, atsakinga  ministerija ne vėliau kaip per 90 darbo dienų parengia ir patvirtina investicijų projekto finansavimo sąlygų aprašą.

43. Aplinkos projektų valdymo agentūra ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo investicijų projekto finansavimo sąlygų aprašo įsigaliojimo dienos paskelbia kvietimą teikti paraišką ir apie tai informuoja  pareiškėją, pateikusį investicijų projektą.

44. Aplinkos projektų valdymo agentūra pateiktą investicinį projektą vertina, atlieka įgyvendinimo priežiūrą ir  mokėjimus atsižvelgdama į atsakingos ministerijos patvirtintą investicijų projekto finansavimo sąlygų aprašą.

45. Aplinkos projektų valdymo agentūra dėl investicijų projekto įgyvendinimo su atsakinga ministerija sudaro priemonės įgyvendinimo sutartį.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

46. Jei pareiškėjas dėl savo kaltės nepasiekia investicijų projekto ir (ar) projekto rezultatų, Aplinkos projektų valdymo agentūra turi teisę pareikalauti pareiškėjo grąžinti visą ar dalį suteiktos finansavimo sumos. Finansavimo lėšų grąžinimo tvarka nustatoma atsakingos ministerijos finansavimo sąlygų apraše. 

47. Pareiškėjai turi teisę apskųsti Aplinkos ministerijos, Energetikos ministerijos ir Agentūros veiksmus ar neveikimą, susijusius su paraiškų vertinimu, sprendimo dėl finansavimo skyrimo priėmimu, projektų įgyvendinimo priežiūra, pareikalavimu grąžinti visą ar dalį suteiktos finansavimo sumos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo  ar Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

_______________________

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 570, 2022-06-01, paskelbta TAR 2022-06-01, i. k. 2022-11850

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimo Nr. 1059 „Dėl Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos sudarymo ir Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1151, 2022-11-23, paskelbta TAR 2022-11-24, i. k. 2022-23649

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimo Nr. 1059 „Dėl Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos sudarymo ir modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 186, 2024-03-13, paskelbta TAR 2024-03-15, i. k. 2024-04746

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 30 d. nutarimo Nr. 1059 „Dėl Modernizavimo fondo projektų atrankos komisijos sudarymo ir Modernizavimo fondo projektų atrankos ir finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo