Suvestinė redakcija nuo 2018-06-05

 

Sprendimas paskelbtas: TAR 2017-12-22, i. k. 2017-20732

 

ragai1

ŠIRVINTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL ŠIRVINTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2017 m. gruodžio 20 d.  Nr. 1-283

Širvintos

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies  40 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu ir 16 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“ 39 punktu, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“,

Širvintų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

Patvirtinti Širvintų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2018-2020 metų programą (pridedama).

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės merė                                                                                             Živilė Pinskuvienė

 

PATVIRTINTA

Širvintų rajono savivaldybės tarybos

2017 m. gruodžio 20 d.

sprendimu  Nr. 1-283

 

 

ŠIRVINTŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS

2018–2020 METŲ PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS  NUOSTATOS

 

1.         Širvintų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2018-2020 metų programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ ir kitais teisės aktais.

2.         Programa skirta korupcijos prevencijos užtikrinimui, korupcijos pasireiškimo tikimybės mažinimui Širvintų rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė) bei Savivaldybės įstaigose ir įmonėse.

3.    Programa reglamentuoja Širvintų rajono savivaldybės ir jos įstaigų, įmonių kovos su korupcija prevencijos tikslus ir uždavinius, bendrąsias ir specialiąsias korupcijos prevencijos priemones bei visuomenės dalyvavimą, įgyvendinant šią programą.

4.         Programoje vartojamos sąvokos:

4.1.      Antikorupcinis švietimas – tai veikla, kuria siekiama mažinti korupciją, ugdyti individualią ir kolektyvinę atsakomybę, pilietiškumą bei supažindinti su asmens teisėmis ir pareigomis visuomenę.

4.2.      Korupcija – valstybės tarnautojo ar jam prilyginto asmens tiesioginis ar netiesioginis siekimas, reikalavimas arba priėmimas turtinės ar kitokios asmeninės naudos (dovanos, paslaugos, pažado, privilegijos) sau ar kitam asmeniui už atlikimą arba neatlikimą veiksmų pagal einamas pareigas, taip pat valstybės tarnautojo arba jam prilyginto asmens veiksmai arba neveikimas siekiant, reikalaujant turtinės arba kitokios asmeninės naudos sau arba kitam asmeniui ar šią naudą priimti, taip pat tiesioginis ar netiesioginis siūlymas ar suteikimas valstybės tarnautojui, jam prilygintam asmeniui turtinės ar kitokios asmeninės naudos (dovanos, paslaugos, pažado, privilegijos) už atlikimą arba neatlikimą veiksmų pagal valstybės tarnautojo arba jam prilyginto asmens einamas pareigas, taip pat tarpininkavimas darant šioje dalyje nurodytas veikas.

4.3.      Korupcinio pobūdžio teisės pažeidimai – korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos ir kiti tokio pobūdžio teisės pažeidimai, už kuriuos numatyta administracinė, drausminė ar kitokia teisinė atsakomybė.

4.4.      Korupcijos prevencija – korupcijos priežasčių, sąlygų atskleidimas ir šalinimas, sudarant bei įgyvendinant atitinkamų priemonių sistemą, taip pat poveikis asmenims siekiant atgrasinti nuo korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų darymo.

4.5.        Korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos – kyšininkavimas, prekyba poveikiu, papirkimas, kitos nusikalstamos veikos, jeigu jos padarytos viešojo administravimo sektoriuje arba teikiant viešąsias paslaugas siekiant sau ar kitiems asmenims naudos: piktnaudžiavimas tarnybine padėtimi arba įgaliojimų viršijimas, piktnaudžiavimas oficialiais įgaliojimais, dokumentų ar matavimo priemonių suklastojimas, sukčiavimas, turto pasisavinimas ar iššvaistymas, tarnybos paslapties atskleidimas, komercinės paslapties atskleidimas, neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimas, nusikalstamu būdu įgytų pinigų ar turto legalizavimas, kišimasis į valstybės tarnautojo ar viešojo administravimo funkcijas atliekančio asmens veiklą ar kitos nusikalstamos veikos, kai tokių veikų padarymu siekiama ar reikalaujama kyšio, papirkimo arba nuslėpti ar užmaskuoti kyšininkavimą ar papirkimą.

4.6.      Valstybės ar savivaldybės įstaiga – valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga, taip pat viešoji įstaiga, kurios vienas iš steigėjų yra valstybės ar savivaldybės institucija ar įstaiga.

4.7.      Kitos Programoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžtos Lietuvos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose.

4.8. Rengiant Programą atsižvelgta į Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 480 „Dėl bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms aprašo patvirtinimo“ 172  punkto reikalavimus.

5.         Programa siekiama aktyvinti visuomenės paramą įgyvendinant numatytas kovos su korupcija priemones, plėtoti glaudų Savivaldybės bendradarbiavimą su Savivaldybei pavaldžiomis įstaigomis, nevyriausybinėmis ar kitomis organizacijomis, fiziniais asmenimis, skatinti visuomenės nepakantumą korupcijai, vykdyti antikorupcinį švietimą Savivaldybės bendrojo lavinimo ir kitose savivaldybės institucijose ir įstaigose.

II SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS VEIKLOS SITUACIJOS ANALIZĖ ANTIKORUPCINIU POŽIŪRIU

 

6.         Korupcija yra latentinis reiškinys, todėl vertinant korupciją naudojami sociologiniai ir ekspertiniai vertinimo būdai ir tyrimai, remiamasi įvairių tyrimų visuma ir faktiniais duomenimis apie padarytus korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus.

7.         Širvintų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos veikla, jos būdai ir priemonės yra neatsiejamai susiję su Lietuvos Respublikoje egzistuojančia korupcijos, kaip vienos iš valstybėje egzistuojančių problemų sprendimu.

8.         2011–2016 metais Specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – STT) inicijavo projektą „Lietuvos korupcijos žemėlapis“. Tyrimus atlikusio Vilmorus duomenimis, 56 proc. Lietuvos gyventojų korupciją įvardino kaip „labai rimtą problemą“. Ji yra 5-oje vietoje. Tyrimo duomenimis, 42 proc. gyventojų mano, kad korupcija per pastaruosius 5 metus išaugo.

9.         Lietuvos gyventojai nurodė, kad labai paplitęs reiškinys, kai asmuo pasinaudoja pažintimis, įsidarbindamas į valstybės institucijas – 38 proc., kai valstybės tarnautojai naudojasi tarnybiniais automobiliais asmeniniais tikslais – 35 proc. Gyventojai išsakė, kad korupcija yra kliūtis, ji kliudo tiek žmonių gyvenimui – 67 proc., tiek ir visuomenės gyvenimui – 78 proc.

10.         2016 m., gyventojų nuomone, labiausiai korumpuotos yra sveikatos apsaugos institucijos – 51 proc., valstybės tarnautojai nurodė, kad korumpuotos sveikatos apsaugos institucijos – 47 proc., savivaldybės – 27 proc. Nustatyta, kad 39 proc. gyventojų žino, kur kreiptis dėl korupcijos atvejų. Dauguma gyventojų  (68 proc.) mano, kad kyšis padeda spręsti problemas. Pranešti apie korupciją gyventojai nėra linkę, problema – baimė nukentėti.

11.       Savivaldybėje veikia antikorupcinius teisės aktus atitinkanti korupcijos prevencijos sistema – vykdomi teisės aktų reikalavimai, vyksta antikorupcinis švietimas ir informavimas, sudaryta Širvintų rajono savivaldybės tarybos antikorupcijos komisija.

12.       Pagal nustatytus kriterijus įgyvendinta visos Širvintų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2015–2017 metų programos, patvirtintos Širvintų rajono savivaldybės tarybos              2015 m. vasario 20 d. sprendimu Nr. 1-48 „Dėl Širvintų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2015–2017 metų programos patvirtinimo“, priemonės. Svarbiausios priemonės:

12.1.         Programos įgyvendinimo laikotarpiu korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas 2015 metais Širvintų rajono savivaldybėje buvo atliktas Savivaldybės administracijos veiklos srityje – priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas bei priėmimo į pareigas pagal darbo sutartį organizavimas ir kontrolė Širvintų rajono savivaldybės biudžetinėse įstaigose, išskyrus švietimo įstaigas. „Išvada dėl Širvintų rajono savivaldybės administracijos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo“ 2016 m. vasario 8 d. raštu Nr. (6.20)-13-319 buvo pateikta Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai;

12.2.         2016 m. rugsėjo mėnesį buvo atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas Širvintų rajono savivaldybėje vietinių rinkliavų nustatymo kontrolės srityje.  „Išvada dėl Širvintų rajono savivaldybės administracijos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo“ (toliau – Išvada) 2016 m. lapkričio 30 d. raštu Nr. (6.20)-13-3328 buvo pateikta Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai. Atlikto tyrimo metu nustatyti norminių teisės aktų trūkumai, galimi korupcijos rizikos veiksniai, numatytos priemonės šiems veiksniams pašalinti, išsamiai paaiškintos problemų priežastys. Šią Išvadą, kaip pavyzdinę pripažino ir Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba.

Išvadoje nurodytos korupcijos prevencijos priemonės iš dalies yra įgyvendintos, priėmus naujus teisės aktus – vietinių rinkliavų nuostatus, pakeitus pareigybių aprašymus atskirose veiklos srityse. Atsižvelgiant į Administracijos struktūrinius pokyčius, patvirtintas Savivaldybės administracijos direktoriaus 2017 m. kovo 20 d. įsakymu „Dėl įgaliojimų suteikimo pradėti administracinių nusižengimų teiseną, atlikti administracinių nusižengimų tyrimą ir surašyti administracinio nusižengimo protokolus ir nutarimus”, pareigybių sąrašas. Širvintų rajono savivaldybės kontrolierius 2017 m. kovo 20 d. atliko  auditą „Dėl Širvintų rajono savivaldybės vietinių rinkliavų”. Savivaldybės kontrolierius pateikė Savivaldybės administracijai rekomendacijas dėl vietinių rinkliavų, kas  turi įtakos galimam korupcijos pasireiškimo užkardinimui. Savivaldybės kontrolieriaus pateikta rekomendacija yra vykdoma;

12.3.  2017 metais korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas ir vertinimas atliktas veiklos srityje – viešųjų pirkimų organizavimas ir vykdymas biudžetinėse įstaigose, viešose įstaigose ir Savivaldybės kontroliuojamose įmonėse bei seniūnų teikiamos paslaugos. Įstaigoms ir įmonėms buvo parengta korupcijos tikimybės nustatymo pavyzdinė forma „Viešųjų pirkimų organizavimas ir vykdymas“ ir rekomenduota ja vadovaujantis atlikti korupcijos tikimybės nustatymą veiklos srityje – viešųjų pirkimų organizavimas ir vykdymas. „Išvada dėl Širvintų rajono savivaldybės administracijos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymo“ (toliau – Išvada) 2017 m. lapkričio 30 d. raštu Nr. (6.20)-13-3289 buvo pateikta Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai. Specialiųjų tyrimų tarnyba išanalizavusi ir įvertinusi  2015–2016 metų pateiktas Išvadas priėmė sprendimus neatlikti korupcijos rizikos analizės Širvintų rajono savivaldybėje;

12.4.         siekiant didinti administracinių procedūrų skaidrumą mažinant menką gyventojams aktualios informacijos apie teritorijų planavimą sklaidą, nuo 2015 metų Savivaldybės tinklalapyje skelbiama dėl pradedamo rengti teritorijų planavimo dokumentai, parengti dokumentai pateikiami svarstyti visuomenei. Patvirtinti dokumentai, Administracijos direktoriaus įsakymai dėl planų, įkeliami į Savivaldybės interneto tinklalapį;

12.5.         įgyvendinant korupcijos prevencijos priemonę – įtraukti į korupcijos prevenciją visuomenę, ugdyti visuomenės narių pilietinį sąmoningumą ir nepakantumą korupcijai sprendžiant problemą dėl nepakankamos informacijos sklaidos apie tai, kur kreiptis susidūrus su korupcija:

12.5.1.        Savivaldybės įstaigų interneto svetainėse įdėtos reklaminės juostos su nuoroda, kur kreiptis susidūrus su korupcijos apraiškomis;

12.5.2.        buvo diegiamos antikorupcinio švietimo programos mokyklose. Visose penkiolikoje Širvintų rajono savivaldybės švietimo įstaigų įdiegtas antikorupcinis mokymas. Kai kuriuose švietimo įstaigų interneto puslapiuose skelbiamos kovos su korupcija programos ir jų įgyvendinimo planai. Antikorupcinio švietimo programa buvo integruojama į ugdymo procesą, dalykų programos papildomos su korupcija susijusiomis temomis, neformaliojo švietimo užsiėmimų metu, įtraukiant moksleivius į visuomeninius judėjimus ir visuomenės švietimo programas. Švietimo centras parengė neformaliojo suaugusiųjų  antikorupcinio švietimo programą. Programa buvo patvirtinta Švietimo centro direktoriaus 2016 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. V1-199 „Dėl neformaliojo suaugusiųjų  antikorupcinio švietimo programos 2017–2019 metams tvirtinimo“;

12.5.3.   kiekvienais metais buvo organizuojamas konkursas ar diskusijos Tarptautinei antikorupcijos dienai paminėti visose Širvintų rajono savivaldybės švietimo įstaigose;

12.5.4.        kiekvienais metais Savivaldybės interneto svetainėje, siekiant išsiaiškinti galimus korupcijos atvejus, nustatyti galimas jos išplitimo priežastis Savivaldybėje ir įvertinti Savivaldybės teikiamų paslaugų kokybę, išsiaiškinti trūkumus ir priežastis, skatinti ieškoti būdų, kaip pagerinti Administracijos skyrių, padalinių ir įstaigų darbą viešojo administravimo ir paslaugų teikimo srityje, buvo atliktos anoniminės gyventojų apklausos ir gautų rezultatų pagrindu atlikta gyventojų nuomonės analizė;

12.5.5.        Savivaldybės interneto svetainėje, skiltyje „Korupcijos prevencija“, nuolat skelbiama informacija apie Korupcijos prevencijos programos įgyvendinimą, įvykdytų korupcijos prevencijos priemonių rezultatus.

12.6.           Įgyvendindamas korupcijos prevencijos priemonę – nustatyti ir išanalizuoti sritis, kuriose yra palankiausios sąlygos korupcijai atsirasti ir plisti sprendžiant problemą dėl  nepakankamo vidaus kontrolės mechanizmo, sudarančio prielaidas korupcijos apraiškoms atsirasti, Savivaldybės administracijos Centralizuoto vidaus audito skyrius audito metu tikrina ir įvertina korupcijos rizikos valdymą audituojamame subjekte, vidaus kontrolės sistemos funkcionavimą bei rizikos įtaką ir teikia rekomendacijas, kaip sustiprinti vidaus kontrolės procedūras bei rizikos valdymą audituojamame padalinyje. 2015 m. atlikti 5 auditai, pateiktos 62 rekomendacijos, 2016 m. – 6 auditai, pateiktos 36 rekomendacijos, 2017 m. – 7 auditai ir dėl jų pateiktos rekomendacijos;

12.7.           siekiant didinti administracinių procedūrų skaidrumą mažinant menką gyventojams aktualios informacijos apie teritorijų planavimą sklaidą, nuo 2015 metų Savivaldybės svetainėje skelbiama informacija apie pradedamų rengti detaliųjų ir specialiųjų planų procedūras ir planavimo proceso etapus;

12.7.1.          spręsdama problemą dėl vaikų priėmimo į  priešmokyklinio ir ikimokyklinio ugdymo įstaigas, 2016 m. balandžio 28 d. Širvintų rajono savivaldybės taryba sprendimu Nr. 1-158 patvirtino „Dėl vaikų priėmimo į Širvintų rajono savivaldybės švietimo įstaigų ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo bei mišraus amžiaus vaikų grupes tvarkos aprašą“;

12.7.2.          siekdama spręsti problemą dėl menkos Savivaldybės administracijos tarnautojų, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių darbuotojų ir politikų kompetencijos korupcijos prevencijos srityje, Administracija kiekvienais metais organizavo Savivaldybės politikų, Savivaldybės administracijos padalinių ir Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir įmonių darbuotojų antikorupcinius mokymus. Įgyvendindama šią priemonę, 2017 metais Administracija pasikvietė Specialiųjų tyrimo tarnybos Viešųjų ryšių skyriaus vyriausiąją specialistę Jurgitą Razmytę. Šių mokymų tema buvo „Korupcijos prevencija Lietuvoje“. Mokymuose dalyvavo 57 dalyviai;

12.7.3.          sprendžiant problemą dėl visuomenės nepasitenkinimo dėl netinkamai suteiktų paslaugų buvo atlikta į Savivaldybę besikreipiančių asmenų anoniminė apklausa apie juos aptarnavusių Savivaldybės administracijos tarnautojų ir darbuotojų elgesio kokybę. 2015 m. Savivaldybės interneto tinklalapyje buvo suorganizuota viena gyventojų apklausa. Šioje apklausoje dalyvavo 183 asmenys. 103 asmenys (56,3 proc.) nurodė, kad darbuotojų elgesį suteikiant reikalingas paslaugas vertina gerai, 20 asmenų (10,9 proc.) atsakė, kad darbuotojų elgesį vertina vidutiniškai, 60 asmenų (32,8 proc.) nurodė, kad darbuotojų elgesį vertina blogai. 2016 m. rugsėjo – gruodžio mėnesiais taip pat atlikta anoniminė gyventojų apklausą. Apibendrinus anoniminės apklausos duomenis galima teigti, kad didžioji dalis respondentų asmenų aptarnavimo ir prašymų nagrinėjimo Širvintų rajono savivaldybės administracijoje kokybę vertina labiau teigiamai, negu neigiamai. Analizuojant pateiktus atsakymus į anoniminės anketos klausimus, darytina išvada, kad asmenis, besikreipiančius į Savivaldybės administraciją, esama asmenų aptarnavimo ir prašymų nagrinėjimo tvarka tenkina arba tai jiems nėra ypatingai aktualu;

12.7.4.          2017 metais apklausoje dalyvavusių respondentų skaičius, palyginus su 2016 metais, šiek tiek padidėjo. 2017 metais apklausoje dalyvavo 85 respondentai, 2016 metais – 34; tai rodo rajono gyventojų didesnį aktyvumą ir siekį prisidėti prie kovos su korupcija, jų nepakantumą šiam reiškiniui. Dauguma apklausoje dalyvavusių buvo nuo 30 iki 65 metų amžiaus ir aukštąjį išsilavinimą turintys asmenys. Gyventojai nurodė, kad pagrindinės priežastys sudarančios sąlygas korupcijai yra per daug biurokratizuotos  viešosios paslaugos, netobuli teisės aktai, per didelės pareigūnų ir valstybės tarnautojų galios, visuomenės aktyvumo stoka. 2017 m. apklausoje dalyvavusių respondentų atsakymai rodo nežymų kovos su korupcija rezultato pagerėjimą, patys respondentai nebenori taikstytis su korupcija. Svarbiausia teigiama tendencija yra visuomenės nepakantumo korupcijai didėjimas. Sumažėjo gyventojų, duodančių kyšius. Iš apklausoje dalyvavusių asmenų net 81,03 proc. respondentų nurodė, kad nėra davę kyšio ar kitaip atsilyginę už suteikiamas paslaugas. Iš respondentų atsakymų galima spręsti, kad duodančių kyšius žmonių Širvintų savivaldybėje kasmet mažėja (2016 m. kyšio nedavė 70,60 proc. apklausoje dalyvavusių gyventojų). Tyrimo duomenys rodo, kad padaugėjo apklaustųjų, kurie praneštų apie korupcijos atvejį. Apie kyšio davimą praneštų 52,54 proc. respondentų. Įvertinus bendrą nusiteikimą ar korupcija mažės, šios apklausos rezultatai džiugina, nes 2017 metais 25,86 proc. apklaustų respondentų įžvelgia akivaizdų korupcijos mažėjimą. Prie pozityvaus nusiteikimo būtų galima priskirti tai, kad daugėja gyventojų, teigiančių, jog kyšio neduotų, nes tai prieštarauja jų įsitikinimams.

Minėti anoniminių apklausų duomenys rodo, kad rajono gyventojai pradeda tikėti patys turintys būti atsakingesni ir patys būti aktyvūs pranešdami apie korupcijos atvejus, didėja nepakantumas korupcijai ir kyšininkavimui, mažėja pasirengimas duoti kyšį, padidėjo žinomumas, kur kreiptis dėl korupcijos.

13.     Savivaldybė savo interneto svetainėje yra paskelbusi informaciją, kur kreiptis dėl korupcijos atvejų, tačiau jokios informacijos 2015–2017 metais Savivaldybė negavo.

14.  Savivaldybėje nuolat vykdomas norminių teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas.

15.       Programos įgyvendinimo laikotarpiu nuolat buvo siekiama didinti viešumą ir atskaitingumą visuomenei, todėl visi Širvintų rajono savivaldybės tarybos posėdžiai buvo transliuojami tiesiogiai internetu, bei Tarybos posėdžio metu viešai skelbiama informacija apie tarybos narių nusišalinimą nuo svarstomų klausimų.

16.  Savivaldybėje  veikia Savivaldybės antikorupcijos komisija, duomenys apie jos narius bei komisijos veiklą viešai skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, skiltyje „Korupcijos prevencija“

17.     Savivaldybės interneto svetainėje paskelbta informacija, kam ir kaip galima pranešti apie korupcinio pobūdžio nusižengimus, skelbiama visa teisės aktais nustatyta būtina skelbti informacija.

18.       Savivaldybės administracija, planuodama savo veiklą ir priimdama svarbius sprendimus, informuoja ir į svarstymo bei sprendimų priėmimo procesą įtraukia miesto bendruomenę ir įvairių interesų grupių atstovus. Visi Savivaldybės teisės aktų projektai yra skelbiami ir Teisės aktų informacinėje sistemoje (TAIS) ir sudaro sąlygas visuomenei aktyviai dalyvauti sprendimų priėmime.

19.       Siekiant aktyvinti Savivaldybei pavaldžių įstaigų, įmonių veiklą korupcijos prevencijos srityje Savivaldybės administracija 2017-02-21 raštu Nr.(6.20)-13-595 kreipėsi į Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovus prašydama užtikrinti, kad būtų skelbiama įstaigų interneto svetainėse informacija apie korupcijos prevencijos priemones, įsidiegiant skiltį „Korupcijos prevencija“.

20.       Savivaldybės administracija, surinkusi duomenis iš jai pavaldžių įstaigų, įmonių savo interneto svetainės skiltyje „Korupcijos prevencija“ paskelbė duomenis apie asmenis, vykdančius korupcijos prevencijos priemones Savivaldybei pavaldžiose įstaigose, įmonėse.

21.  Manytina, kad korupcijos prevencijos priemonės turėtų būti įgyvendinamos atsižvelgiant į galimas korupcijos pasireiškimo prielaidas:

21.1.         politinių asmenų galimybę dėl asmeninio suinteresuotumo daryti įtaką priimamiems sprendimams;

21.2.                         organizuojant ir vykdant viešuosius pirkimus;

21.3.         galimybė vienam darbuotojui priimti sprendimus dėl lėšų panaudojimo ir kito turto;

21.4.                         išduodant leidimus, licencijas;

21.5.                         atliekant kitas viešojo administravimo funkcijas;

21.6.         ne visose Savivaldybės įstaigose, įmonėse yra paskirti (atnaujinama informacija) atsakingi asmenys už korupcijos prevenciją ir kontrolę;

21.7.         ne visos Savivaldybės įstaigos, įmonės atlieka Korupcijos prevencijos įstatyme numatyto korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymus;

21.8.         ne visos Savivaldybės įstaigos, įmonės savo interneto svetainėse skelbia informaciją apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones (korupcijos prevencijos programas, programos įgyvendinimo planus, programos įgyvendinimo ataskaitas, atsakingų asmenų už korupcijos prevencija ir kontrolę kontaktinius duomenis); neskelbia informacijos apie vykdomus ir įvykdytus viešuosius pirkimus, sudarytas pirkimo sutartis, kaip numatyta Viešųjų pirkimų įstatyme;

21.9.         nepakankamai aktyvūs gyventojai kovojant su korupcija, nesulaukiama pranešimų apie korupcinio pobūdžio pažeidimus.

22.     Atsižvelgiant į Savivaldybės veiklos situacijos analizės duomenis antikorupciniu požiūriu, būtina numatyti ir įgyvendinti naujas antikorupcines priemones sudarant programą bei numatant jos įgyvendinimo priemones.

 

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

23. Programos pagrindinis tikslas – siekti didesnio Savivaldybės valdymo efektyvumo, sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo ir atskaitingumo visuomenei, didesnio savivaldybės tarnybos atsparumo korupcijai, neutralizuoti korupcijos galimybes.

24. Pirmasis tikslas – nustatyti korupcijos pasireiškimo priežastis Savivaldybės  įstaigose.

25. Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:

25.1. nustatyti Savivaldybės veiklos sritis, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė;

25.2. nustatyti korupcijos rizikos veiksnių mažinimą ir šalinimą;

25.3. užtikrinti antikorupcinių priemonių įgyvendinimo kontrolę.

26. Antras tikslas – neoficialių mokėjimų Savivaldybės institucijose, įstaigose mažinimas ir šalinimas.

Punkto pakeitimai:

Nr. 1-123, 2018-05-31, paskelbta TAR 2018-06-04, i. k. 2018-09096

 

27.  Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:

27.1. didinti administracinių paslaugų, teikiamų elektroninėje erdvėje skaičių;

27.2. užtikrinti galimybes gyventojams pranešti apie pastebėtus korupcijos pasireiškimo atvejus.

28.  Trečias tikslas – Savivaldybės institucijų ir įstaigų veiklos viešumo  didinimas.

29.  Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:

29.1. viešinti Savivaldybės institucijų ir įstaigų veiklą;

29.2. informuoti visuomenę apie nustatytas galimas korupcines veikas, darbuotojų netinkamą elgesį.

30. Ketvirtas tikslas – skatinti  antikorupcinį švietimą.

31. Uždaviniai ketvirtajam Programos tikslui pasiekti:

31.1. šviesti Savivaldybės institucijų, įstaigų darbuotojus, jaunimą ir Savivaldybės gyventojus korupcijos prevencijos klausimais;

31.2. skatinti sąmoningumo bei etikos principų laikymąsi.

32. Programos rezultatyvumas ir efektyvumas nustatomas vadovaujantis kiekybės ir kokybės kriterijais:

32.1. korupcijos prevencijos;

32.1.1.antikorupciniu požiūriu įvertintų Savivaldybės vykdomų funkcijų skaičiumi;

32.1.2. įvykdytų ar neįvykdytų Programos įgyvendinimo priemonių skaičiumi;

32.1.3. Programos priemonių įgyvendinimui nustatytais terminais;

32.1.4. anoniminių ir oficialių pranešimų apie galimus Savivaldybės institucijų ir įstaigų korupcinio pobūdžio nusikaltimus skaičiumi;

32.2. antikorupcinio švietimo:

32.2.1 renginių, straipsnių, pranešimų, seminarų ir kt. skaičiumi;

32.2.2 antikorupciniuose renginiuose dalyvavusių asmenų skaičiumi.

33. Kiekvienas konkretus korupcijos prevencijos ir antikorupcinio švietimo uždavinys ir priemonė vertinami pagal Programos priemonių plane nustatytus vertinimo kriterijus.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ,  KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

34. Už korupcijos prevencijos politikos įgyvendinimą, kontrolę, įskaitant šios Programos nuostatų vykdymą, metodinės pagalbos teikimą korupcijos prevencijos srityje pagal kompetenciją yra atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius ir Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai, Savivaldybių įstaigų, įmonių vadovai.

35. Savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius, įgyvendindamas savo funkcijas, teikia informaciją dėl korupcinio pobūdžio pažeidimų Savivaldybės administracijoje, įstaigose bei įmonėse.

36. Programai įgyvendinti sudaromas priemonių planas (priedas), kuris nustato įgyvendinimo priemones, jų vykdymo terminus bei vykdytojus ir yra neatskiriama šios Programos dalis.

37. Širvintų rajono savivaldybės tarybos sudaryta Antikorupcijos komisija (toliau – Antikorupcijos komisija) dalyvauja rengiant kovos su korupcija programas ir teikia išvadas Savivaldybės tarybai dėl jų įgyvendinimo.

38. Programoje nurodytų priemonių vykdymą koordinuoja ir kontroliuoja Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai, Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai.

39. Antikorupcijos komisija koordinuoja ir kontroliuoja Savivaldybės administracijos, Savivaldybės kontroliuojamų įstaigų ir įmonių, taip pat viešųjų įstaigų, kurių viena iš steigėjų yra Savivaldybė, vykdomą korupcijos prevencijos politiką ir priemonių įgyvendinimą.

40. Programą įgyvendina Savivaldybės administracija, Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai ir jų įgalioti asmenys.

41. Programos priemonių vykdytojai kiekvienais metais iki sausio 25 d., apibendrintą informaciją apie jiems priskirtų Programos priemonių įgyvendinimo eigą, jų veiksmingumą ir pasiektus rezultatus ir tai pagrindžiančius dokumentus pateikia asmeniui, atsakingam už korupcijos prevenciją ir kontrolę  Savivaldybės administracijoje (toliau – asmuo atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę). Tuo atveju, kai nurodomi keli numatomos priemonės vykdytojai, atsakingu vykdytoju ar priemonės įgyvendinimą koordinuojančiu vykdytoju, kuriam kiti vykdytojai padeda vykdyti priemonę, laikomas tas, kuris nurodytas pirmas priemonės vykdytojų sąraše.

42. Už konkrečios Programos priemonės įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako priemonių plane nurodyti vykdytojai. Programos nuostatų ir jos priemonių plane numatytų priemonių vykdymas privalomas visiems jame nurodytiems vykdytojams.

43. Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę per 1 mėnesį apibendrina iš vykdytojų gautą informaciją apie priemonių įgyvendinimą ir nuo Programos 41 punkte nurodytos informacijos gavimo dienos parengia ir Antikorupcijos komisijai pateikia Programos priemonių įgyvendinimo ataskaitą.

44. Savivaldybės administracija teikia Savivaldybės tarybai Programos priemonių įgyvendinimo ataskaitą kasmet iki balandžio 1 d.

45. Programa vykdoma iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių.

46. Asmuo, atsakingas už korupcijos prevenciją ir kontrolę kartą per metus, pasibaigus metams, bet ne vėliau kaip iki kitų metų gegužės 1 dienos, Specialiųjų tyrimų tarnybai pateikia informaciją apie Programos įgyvendinimo eigą.

47. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į korupcijos prevenciją reglamentuojančių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų išvadas ir rekomendacijas, kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos Programos priemonėms įgyvendinti, teikia Savivaldybės merui bei Antikorupcijos komisijai motyvuotus pasiūlymus dėl įgyvendinamų Programos priemonių koregavimo ar pakeitimo efektyvesnėmis, detalizuodami jų tikslus, vykdymo procesą ir vertinimo kriterijus.

48. Savivaldybės institucijos, įmonės, įstaigos, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys iki einamųjų metų III ketvirčio pabaigos gali teikti Savivaldybės merui bei Antikorupcijos komisijai pasiūlymus dėl Programos nuostatų, tikslų ir uždavinių atnaujinimo, priemonių plano pakeitimo ar (ir) papildymo.

49. Programa ir jos įgyvendinimo priemonių planas gali būti keičiami ar papildomi Savivaldybės tarybos sprendimu visą Programos įgyvendinimo laikotarpį, bet ne vėliau  kaip likus 6 mėnesiams iki Programos įgyvendinimo pabaigos. Pasibaigusi Programa atnaujinama iki pirmojo ketvirčio pabaigos.

 

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

50. Programa ir Programos priemonių įgyvendinimo planas skelbiami Savivaldybės interneto svetainėje www.sirvintos.lt.

51. Šios Programos įgyvendinimo priemonių plano ataskaita viešai skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje, skiltyje „Korupcijos prevencija“.

52. Su Programa ir Programos priemonių planu pasirašytinai supažindinami Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vadovai, Savivaldybės administracijos direktoriui tiesiogiai pavaldūs valstybės tarnautojai ir Savivaldybės kontroliuojamų įstaigų ir įmonių, taip pat viešųjų įstaigų, kurių viena iš steigėjų yra Savivaldybė, vadovai.

53. Už Programos ir Programos priemonių įgyvendinimą paskirti atsakingi asmenys, nesilaikantys šioje Programoje nustatytų reikalavimų, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

_________________

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

1-283_Programos priedas

Priedo pakeitimai:

Nr. 1-123, 2018-05-31, paskelbta TAR 2018-06-04, i. k. 2018-09096

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Širvintų rajono savivaldybės taryba, Sprendimas

Nr. 1-123, 2018-05-31, paskelbta TAR 2018-06-04, i. k. 2018-09096

Dėl Širvintų rajono savivaldybės korupcijos prevencijos 2018-2020 metų programos 26 punkto pakeitimo ir programos priedo naujos redakcijos patvirtinimo