Suvestinė redakcija nuo 2023-09-01

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2017-05-04, i. k. 2017-07513

 

 

AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSINIŲ ATASKAITŲ AUDITO KOKYBĖS PERŽIŪROS ATLIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2017 m. balandžio 21 d. Nr. V3-21

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 41 straipsnio 4 dalies 2 punktu, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto 2017 m. balandžio 10 d. nutarimą A1-6.2:

t v i r t i n u  Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Direktorius                                                                                                                  Audrius Linartas


 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2017 m. balandžio 21 d. įsakymu Nr. V3-21

(Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos direktoriaus

2023 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. V3-15

redakcija)

 

Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato ne viešojo intereso įmonių auditorių (toliau – auditoriai) ir ne viešojo intereso įmonių audito įmonių (toliau – audito įmonės) atlikto finansinių ataskaitų rinkinio ir konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinio (toliau – finansinės ataskaitos), jeigu nenurodyta kitaip, finansinių ataskaitų audito (toliau – auditas) kokybės, audito įmonėse įdiegtos kokybės valdymo sistemos veikimo, Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Įstatymas) reikalavimų, nepriklausomumo ir kitų profesinės etikos principų laikymosi peržiūros atlikimą pagal metinius finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrų (toliau – peržiūra) planus.

2. Šis Tvarkos aprašas parengtas vykdant Įstatymo 41 straipsnio 4 dalies 2 punkto reikalavimus.

3. Šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

3.1. Pastaba – auditoriaus kontrolieriaus (toliau- kontrolierius) pastebėjimas siekti aukštesnės audito kokybės arba audito įmonės efektyvesnės kokybės valdymo sistemos, kai nustatyti nereikšmingi nukrypimai nuo teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, tačiau sukurta kokybės valdymo sistema yra veiksminga ir nuosekli, o surinkti audito įrodymai yra pakankami ir tinkami auditoriaus nuomonei pagrįsti.

3.2. Peržiūros ataskaita – kontrolieriaus rengiama (rengiamos) audito įmonės ir (arba) auditoriaus peržiūros ataskaita (ataskaitos), kuriai (kurioms) taikomi Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Įstaiga) direktoriaus patvirtinti Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimai.

3.3. Peržiūros rezultatų vertinimas – kontrolieriaus atliekamas audito kokybės ir (arba) audito įmonės kokybės valdymo sistemos įvertinimas, pateikiamas kontrolieriaus ataskaitoje atsižvelgiant į surinktų kontrolieriaus atsakymų į svarbius ir labai svarbius klausimus skaičių procentinę išraišką bei įvertinus kitus atlikto audito kokybės aspektus. Kontrolieriaus atsakymų vertinimo tikslas yra atspindėti audito atlikimo ir (arba) kokybės valdymo sistemos veikimą, nurodyti trūkumus, kurie gali turėti įtakos galutiniam vertinimui.

3.4. Trūkumas – teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimų netinkamas taikymas arba nesilaikymas.

3.5. Rekomendacija – kontrolieriaus siūlymas šalinti nustatytus audito atlikimo trūkumus ir (arba) siūlymas siekti aukštesnės atliekamo audito kokybės arba audito įmonės efektyvesnės kokybės valdymo sistemos.

3.6. Užduotis – kontrolieriaus peržiūrai pasirinktas konkretus atliktas auditas ar konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas.

3.7. Kitos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos Įstatyme ir tarptautiniuose audito standartuose.

 

II SKYRIUS

PASIRUOŠIMAS PERŽIŪRAI

 

4. Jei audito įmonė yra įtraukta į auditorių ir audito įmonių metinį peržiūrų planą, ji per 15 darbo dienų nuo pranešimo apie tai gavimo dienos privalo pateikti Lietuvos auditorių rūmams (toliau – LAR) užpildytą A anketą (1 priedas). LAR gautą A anketą (1 priedas), paskutinės peržiūros dokumentus (paskutinės peržiūros ataskaita, rekomendacijų įgyvendinimo planas, informacija apie rekomendacijų įgyvendinimą), po paskutinės peržiūros atliktų audito kokybės tikrinimų (toliau – tikrinimas) ir (arba) audito kokybės tyrimų (toliau – tyrimas) rezultatus ir kitą peržiūrai atlikti svarbią informaciją perduoda peržiūrą atlikti paskirtam kontrolieriui ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki pirmųjų numatytų peržiūrų.

5. Paskirtas peržiūrą atlikti kontrolierius ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki numatytos peržiūros pradžios suderina su audito įmonės vadovu ar jo įgaliotoju asmeniu (toliau – vadovas) konkrečią peržiūros datą. Jei faktinė peržiūros data skiriasi nuo LAR numatytos peržiūros datos, kontrolierius apie pakeistą peržiūros datą ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki numatytos peržiūros pradžios praneša LAR.

6. Atliekant peržiūrą taip pat turi teisę dalyvauti LAR Kokybės kontrolės komiteto (toliau – Komitetas) ir (arba) stebėtojų teisėmis Įstaigos deleguoti asmenys. Apie tokį delegavimą audito įmonė ir kontrolierius informuojami ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki peržiūros pradžios. Audito įmonė, nesutinkanti su deleguotų asmenų kandidatūromis, apie tai privalo informuoti delegavusią instituciją ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki peržiūros pradžios ir nurodyti nesutikimo priežastis. Komitetas ir (arba) Įstaiga turi teisę deleguoti kitus asmenis arba įvertinę nesutikimo priežastis neatsižvelgti į audito įmonės nuomonę ir apie tai ją informuoti.

 

III SKYRIUS

PERŽIŪROS ATLIKIMAS

 

7. Peržiūra pradedama kontrolieriaus pokalbiu su audito įmonės vadovu, per kurį kontrolierius susipažįsta su audito įmone ir informuoja audito įmonės vadovą apie numatomą peržiūros eigą. Peržiūra atliekama dalyvaujant fiziškai ir (arba) nuotoliniu būdu, dokumentai susiję su peržiūra pateikiami elektroninių ryšių priemonėmis ir (arba) kitais būdais.

8. Kontrolierius turi įvertinti, ar tikrinama audito įmonė ir auditorius yra jų priežiūros objektas. Nustatęs, kad audito įmonė ir auditorius audituoja viešojo intereso įmonę, kontrolierius privalo informuoti LAR ir Įstaigą.

9. Kontrolierius peržiūrai užduotis atsirenka pagal audito įmonės jam susipažinti pateiktą į peržiūrų planą įtraukto auditoriaus atliktų auditų sąrašą (13 priedas). Į atliktų auditų sąrašą įtraukiami visi po paskutinės auditoriaus peržiūros iki 13 priedo pildymo datos atlikti auditai ir auditai, kurių audito bylos turėjo būti baigtos. Jeigu auditoriaus peržiūra nebuvo atlikta, tai į atliktų auditų sąrašą (13 priedas) įtraukiami per paskutinius šešerius metus arba nuo auditoriaus vardo suteikimo dienos, jeigu laikotarpis nuo auditoriaus vardo suteikimo yra trumpesnis negu šešeri metai, iki 13 priedo pildymo datos atlikti auditai ir auditai, kurių audito bylos turėjo būti baigtos. Atliktų auditų sąrašas (13 priedas) naudojamas tik užduotims atrinkti. Apie pasirinktas užduotis kontrolierius informuoja audito įmonę. Pasirinkdamas auditus peržiūrai kontrolierius turi siekti, kad peržiūrai parinktos užduotys atspindėtų aktualiausio laikotarpio auditoriaus darbą, skirtingas auditoriaus audituotas veiklos sritis ir kad peržiūra atskleistų galimus atlikto audito kokybės trūkumus. Kontrolierius 13 priedo skiltyje „Kita svarbi informacija“ pažymi atrinktus auditus, pasirašo sąrašą ir grąžina jį audito įmonei, kuri privalo sąrašą saugoti iki kitos peržiūros.

10. Audito įmonė kontrolieriui pateikia peržiūrai atrinktų auditų vientisas galutines užduoties bylas (popierines ir (arba) elektronines), kuriose atliktos užduoties bylos baigimo procedūros atitinka 1-ojo tarptautinio kokybės valdymo standarto (toliau – TKVS) reikalavimus.

11. Auditus peržiūrai kontrolierius atrenka naudodamasis audito įmonės kokybės valdymo sistemos vertinimu, rizika pagrįsta atranka ir profesiniu sprendimu. Auditų atranką peržiūrai, savo sprendimus ir kriterijus, kuriais remdamasis atliko atranką, kontrolierius turi aprašyti peržiūros ataskaitoje. Atlikdamas rizika pagrįstą auditų atranką kontrolierius gali įvertinti šiuos veiksnius:

11.1. ar buvo atliktas konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas;

11.2. ar rizikinga ūkio šaka, kurioje veikia audituota įmonė, ir ar sudėtinga audituotos įmonės veikla;

11.3. ilgesnį nepertraukiamo auditavimo laikotarpį;

11.4. ar auditui atlikti skirta mažai valandų;

11.5. atlikto audito svarbą visuomenei, finansų rinkai, investuotojams, kiek plačiai auditoriaus ir audito įmonės atlikto audito rezultatais galėjo būti naudojamasi;

11.6. Auditorių ir audito įmonių atlikto finansinių ataskaitų audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašo 6 punkte nurodyta tvarka Įstaigos nustatytus veiksnius;

11.7. kitus veiksnius.

Jei įvertinus 11 punkte nurodytus rizikos veiksnius peržiūrai atrenkami auditai yra vienodos rizikos, tačiau skirtingų laikotarpių, pirmenybė teikiama einamaisiais metais atliktam auditui.

12. Kontrolierius atliktus auditus peržiūrai atsirenka tokiu būdu:

12.1. Iš 9 punkte nurodyto atliktų auditų sąrašo (13 priedas) kiekvieno į peržiūrų planą įtraukto auditoriaus peržiūrai parenkama po 2 užduotis ir pildomos C (3 priedas) bei atsižvelgiant į pasirinktą atliktą auditą D (4, 5, 6, 7, 8, 11 priedai) anketos.

12.2. Kontrolierius peržiūrai gali atrinkti ir daugiau užduočių, jeigu:

12.2.1. pagal Tvarkos aprašo 12.1 papunktį atrinktose užduotyse nustatęs audito atlikimo trūkumų (pavyzdžiui, planavimo, dokumentavimo, rezultatų apibendrinimo ar pan.) siekia įvertinti trūkumų pasikartojimą ir paplitimą;

12.2.2. yra gavęs informacijos iš Įstaigos ar LAR, ar yra nustatęs požymių, kad audito įmonės kokybės valdymo sistemos ar konkretaus atlikto audito kokybė ankstesniais laikotarpiais galėjo turėti trūkumų;

12.2.3. dėl konkretaus atlikto audito kokybės LAR gavo skundų.

12.3. Pagal Tvarkos aprašo 12.2 papunktį atrinkus užduotis kontrolieriaus sprendimu gali būti peržiūrima visa užduotis ar tam tikra užduoties sritis. Kontrolieriaus sprendimas ir jį pagrindžiantys argumentai dėl užduoties atrinkimo (neatrinkimo) ir atrinktos užduoties tikrinimo apimties turi būti aprašyti auditoriaus peržiūros ataskaitoje.

13. Prieš užduoties parinkimą kontrolierius turi būti peržiūrėjęs LAR pateiktą informaciją:

13.1. kokios auditoriui pareikštos pretenzijos, skundai ar kitokios pastabos dėl atlikto audito kokybės nuo paskutinės auditoriaus peržiūros, tikrinimo ir (arba) tyrimo datos arba nuo auditoriaus vardo suteikimo dienos;

13.2. paskutinės atliktos peržiūros, tikrinimo ir (arba) tyrimo rezultatus;

13.3. kokių priemonių auditorius ir (arba) audito įmonė ėmėsi, kad ištaisytų nurodytus atlikto audito kokybės trūkumus, jeigu jų buvo nustatyta paskutinės atliktos peržiūros, tikrinimo ir (arba) tyrimo metu bei rekomendacijų įgyvendinimo planą;

13.4. po paskutinės atliktos peržiūros, tikrinimo ir (arba) tyrimo LAR gautas audito įmonės metines ataskaitas.

14. Atlikdamas peržiūrą kontrolierius vadovaujasi šio Tvarkos aprašo prieduose pateiktomis anketomis.

15. Tikrindamas audito įmonės kokybės valdymo sistemą kontrolierius visada užpildo B anketą (2 priedas) ir B anketos suvestinę (9 priedas).

16. Tikrindamas užduotį kontrolierius visada užpildo užduoties C anketą (3 priedas), D anketų suvestinę (11 priedas) ir, jei užduotis yra:

16.1. finansinių ataskaitų auditas, pildoma D1 anketa (4 priedas) bei D1 anketos priedas (5 priedas);

16.2. konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas, pildoma D2 anketa (6 priedas);

16.3. kredito unijos auditas, pildoma D1 anketa (4 priedas), D1 anketos priedas (5 priedas) ir D3 anketa (7 priedas);

16.4. mokėjimo įstaigos, elektroninių pinigų įstaigos auditas, pildoma D1 anketa (4 priedas), D1 anketos priedas (5 priedas) ir D4 anketa (8 priedas).

17. Atliekant peržiūrą turi teisę dalyvauti ir audito įmonės darbuotojai (auditoriai, auditoriaus padėjėjai ir kiti audito įmonės darbuotojai, atsakingi už audito įmonės kokybės valdymo sistemos veikimą ar dalyvavę atliekant peržiūrėti atrinktą auditą), įskaitant buvusius audito įmonės darbuotojus, jei to reikia, ir audito metu pasitelkti ekspertai, galintys pateikti papildomos informacijos apie tikrinamą užduotį. Audito įmonės vadovas turi užtikrinti, kad kontrolieriui būtų pateikti paaiškinimai dėl atrinktos užduoties. Kiti asmenys, išskyrus šio Tvarkos aprašo 6 punkte išvardytus asmenis, be kontrolieriaus sutikimo dalyvauti peržiūroje neturi teisės.

18. Atlikęs peržiūrą kontrolierius per 10 darbo dienų parengia ir audito įmonei pateikia B anketos (2 priedas), B anketos suvestinės (9 priedas), audito įmonės peržiūros suvestinės (12.1, 12.2 priedai) ir peržiūros ataskaitos projektus bei kiekvienam tikrintam auditoriui pateikia jo atliktų auditų peržiūrų C anketos (3 priedas), D1–D4 anketų (4, 6–8 priedai), D anketų suvestinės (11 priedas), auditoriaus peržiūros suvestinės (15 priedas) ir peržiūrų ataskaitų projektus.

19. Kontrolierius, pateikęs Tvarkos aprašo 18 punkte išvardytus projektus ir anketas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo jų pateikimo dienos su audito įmonės vadovu aptaria peržiūros rezultatus. Šiame aptarime gali dalyvauti auditoriai ir kiti audito įmonės darbuotojai, dalyvavę atliekant auditus. Aptarimo būdas ir data turi būti nurodyti audito įmonės ir auditoriaus peržiūros ataskaitose.

20. Audito įmonė ir joje dirbantys auditoriai, gavę Tvarkos aprašo 18 punkte išvardytus projektus ir anketas, turi teisę per 5 darbo dienas pateikti kontrolieriui savo atsiliepimą. Gavęs atsiliepimą, kontrolierius įvertina atsiliepime pateiktą informaciją ir, jei reikia, atsižvelgdamas į ją, koreguoja Tvarkos aprašo 18 punkte išvardytus projektus.

21. Aptarus peržiūros rezultatus, kaip nustatyta Tvarkos aprašo 19 punkte, ir išnagrinėjus gautų Tvarkos aprašo 20 punkte nurodytų atsiliepimų turinį, kontrolierius per 10 darbo dienų kartu su užpildytomis anketomis ir anketų suvestinėmis, dirbančių auditorių gautais atsiliepimais dėl peržiūros ataskaitos projekto ir kita peržiūros metu surinkta medžiaga, ją pateikia LAR, audito įmonei ir (arba) auditoriui, kurio atlikto audito kokybė buvo peržiūrėta, ir Įstaigai.

22. Peržiūros ataskaita rengiama pagal Įstaigos patvirtintus Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimus. Jei per peržiūrą nustatyta atlikto audito kokybės trūkumų, kontrolierius peržiūros ataskaitoje privalo pateikti rekomendacijas dėl nustatytų trūkumų šalinimo. Jei per peržiūrą atlikto audito kokybės trūkumų nenustatyta, kontrolierius peržiūros ataskaitoje gali teikti rekomendacijas siekti aukštesnės atlikto audito kokybės ar efektyvesnės kokybės valdymo sistemos.

 

IV SKYRIUS

NURODYMAI AUDITORIAMS KONTROLIERIAMS

 

23. Atlikdamas peržiūrą kontrolierius tikrina, ar A anketoje (1 priedas) pateikti duomenys yra teisingi, užpildo šio Tvarkos aprašo prieduose pateiktas anketų suvestines (9, 11 priedai), kaip numatyta Tvarkos aprašo 15 ir 16 punktuose.

24. Atlikdamas peržiūrą kontrolierius tikrina su užduotimis susijusius dokumentus, kad:

24.1. nustatytų, kaip laikomasi 1-ojo TKVS nuostatų:

24.1.1. ar audito įmonėje yra rašytinės politikos arba procedūros, kurių reikalaujama pagal    1-ąjį TKVS, ir ar jos atitinka šio standarto nuostatas;

24.1.2. ar audito įmonės nustatytos politikos arba procedūros įgyvendinamos ir veikia;

24.1.3. ar audito įmonėje atliekami atskiri veiksmai, kurių reikalaujama pagal 1-ąjį TKVS;

24.2. nustatytų, kaip laikomasi tarptautinių audito standartų nuostatų;

24.3. nustatytų, kaip laikomasi nepriklausomumo ir kitų profesinės etikos principų;

24.4. įvertintų auditui panaudotų išteklių kokybę ir kiekybę, už auditą gautą atlyginimą;

24.5. nustatytų, kaip laikomasi Įstatymo, kitų su audito atlikimu susijusių teisės aktų nuostatų, taikomų kredito unijoms, mokėjimo ir elektroninių pinigų įstaigoms;

24.6. nustatytų, kaip laikomasi audito ataskaitos reikalavimų ir kt.

25. Kontrolierius turi išsiaiškinti, ar auditorius tinkamai atliko auditą ir surinko tinkamus pakankamus įrodymus, kuriais remdamasis pareiškė savo nuomonę apie finansines ataskaitas. Kontrolierius turi pateikti savo pastabas dėl viso atlikto audito kokybės, t. y., ar:

25.1. efektyvus audito rizikos nustatymas planuojant ir atliekant auditą;

25.2. surinkti pakankami tinkami audito įrodymai;

25.3. atlikto audito darbo dokumentai susisteminti laikantis 1-ojo TKVS reikalavimų;

25.4. tinkamai parengta auditoriaus išvada ir, jei pagal teisės aktus turi būti rengiama, audito ataskaita.

26. Kontrolierius turi surinkti pakankamus tinkamus įrodymus (užpildyti anketas ir anketų suvestines, gauti raštiškus atsakingų asmenų patvirtinimus ar paaiškinimus, atsiliepimus, audito darbo dokumentų kopijas ir pan.) peržiūros ataskaitos teiginiams dėl nustatytų trūkumų pagrįsti ir pateikti Įstaigai.

27. Kontrolierius turi įvertinti auditui panaudotų išteklių kokybę ir kiekybę, už auditą gautą atlyginimą ir, nustatęs atlikto audito trūkumų, peržiūros ataskaitoje turi pareikšti savo nuomonę, ar auditui panaudoti ištekliai (žmogiškieji, technologiniai, intelektiniai, paslaugų teikėjų teikiami) turėjo įtakos atlikto audito trūkumams. Vertinant už auditą gautą atlyginimą pateikiami atsakymai į atlygio už auditą vertinimo klausimus (D1 anketos 11 dalis (4 priedas)). Vertinant auditui panaudotų išteklių (žmogiškųjų, technologinių, intelektinių, paslaugų teikėjų teikiamų) kokybę ir kiekybę (B anketos 7 dalis (2 priedas)) nustatoma, ar:

27.1. užduoties grupė ir bet kurie užduoties grupei nepriklausantys auditoriaus ekspertai kartu turėjo tinkamą kompetenciją, gebėjimų ir pajėgumų auditui atlikti;

27.2. panaudoti ištekliai buvo tinkami ir pakankami auditui atlikti;

27.3. buvo skirta pakankamai laiko atlikti auditą;

27.4. tinkamai paskirstytas audito darbas užduoties grupės nariams pagal jų kompetenciją, gebėjimus, patirtį (pavyzdžiui, didelės rizikos srityse panaudoti tinkamą patirtį turintys užduoties grupės nariai);

27.5. konkrečioms audito sritims skirtas pakankamas užduoties grupės narių skaičius ir laikas (valandinis audito biudžetas) atsižvelgiant į reikšmingo iškraipymo riziką ir audito darbo apimtį;

27.6. buvo sudarytos galimybės pasitelkti reikiamą ekspertų pagalbą sudėtingiems klausimams nagrinėti;

27.7. buvo pasinaudota reikiamomis paslaugų teikėjų teikiamomis konsultacijų paslaugomis.

 

V SKYRIUS

ATLIKTO AUDITO PERŽIŪROS ANKETŲ IR ANKETŲ SUVESTINIŲ PARENGIMO TVARKA

 

Audito įmonės kokybės valdymo sistemos anketos rengimo reikalavimai

 

28. Pildydamas B anketą (2 priedas) dėl audito įmonės kokybės valdymo sistemos kontrolierius turi pateikti savo vertinimą, t. y. nurodyti vieną iš galimų atsakymų:

28.1. „Taip“, kai kokybės valdymo sistema yra veiksminga ir nuosekli;

28.2. „Iš dalies“, kai kokybės valdymo sistema taikoma iš dalies, yra tobulintina;

28.3. „Ne“, kai nesilaikoma teisės aktų nuostatų;

28.4. „Netaikoma“, išimtiniais atvejais, kai praktiškai procedūros neturi būti taikomos audito įmonėje pagal teisės aktus.

29. Tais atvejais, kai B anketoje (2 priedas) kontrolierius pažymi „Iš dalies“ arba „Netaikoma“, turi būti pateikiamas ir komentaras.

30. Kontrolieriui užpildžius B anketą (2 priedas) elektroninėmis ryšių priemonėmis automatiškai generuojama B anketos suvestinė (9 priedas), kurioje pateikiami kontrolieriaus atsakymų į svarbius ir labai svarbius klausimus skaičius bei jų procentinė išraiška. Kontrolierius, siekdamas pažymėti rastus kokybės valdymo sistemos trūkumus, B anketos suvestinėje (9 priedas) pateikia audito įmonės kokybės valdymo sistemos peržiūros rezultatų įvertinimą.

31. Kontrolierius, atsižvelgdamas į B anketoje (2 priedas) pateiktus atsakymus į klausimus, B anketos suvestinėje (9 priedas) pateikia audito įmonės kokybės valdymo sistemos peržiūros rezultatų vertinimą:

31.1. „Be trūkumų“, jeigu nebuvo nustatyta trūkumų, o B anketoje (2 priedas) visi kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“, „Netaikoma“;

31.2. „Pastaba“, jeigu nebuvo nustatyta trūkumų, o B anketoje (2 priedas) visi kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“ , „Netaikoma “ arba dėl nereikšmingų nukrypimų nuo teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, „Iš dalies“

31.3. „Trūkumai“, kai nustatyta trūkumų, o B anketoje (2 priedas) yra kontrolieriaus atsakymų „Iš dalies“ ir (arba) bent vienas atsakymas yra „Ne“.

 

Audito įmonės peržiūros suvestinės parengimas

 

32. Užpildęs B anketą (2 priedas) kontrolierius parengia audito įmonės peržiūros suvestinę (12.1, 12.2 priedai).

33. Rengdamas audito įmonės peržiūros suvestinę (12.1, 12.2 priedai) kontrolierius remiasi B anketos (2 priedas) kiekvienos dalies atsakymais apie peržiūrą, pateikia atsakymus apie audito įmonės kokybės valdymo sistemą, nustatytus ir (arba) nenustatytus trūkumus.

34. Rengdamas audito įmonės peržiūros suvestinę (12.1, 12.2 priedai) kontrolierius remiasi B anketos (2 priedas) kiekvienos dalies atsakymais apie ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą, pateikia atsakymus dėl ankstesnės peržiūros, tikrinimo ir (arba) per tyrimą nustatytų trūkumų ištaisymo ir rekomendacijų įgyvendinimo:

34.1. „Taip“, kai per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti trūkumai yra visi ištaisyti;

34.2. „Iš dalies“, kai dalis per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatytų trūkumų yra ištaisyta. Jei per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti trūkumai ištaisyti iš dalies, šis faktas turi būti detalizuojamas audito įmonės peržiūros ataskaitoje;

34.3. „Ne“, kai per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti trūkumai nėra ištaisyti. Jei per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti trūkumai neištaisyti, šis faktas turi būti detalizuojamas audito įmonės peržiūros ataskaitoje.

35. Rengdamas audito įmonės peržiūros suvestinę (12.1, 12.2 priedai) ir atsižvelgdamas į B anketos (2 priedas) kiekvienos dalies atsakymus kontrolierius pateikia rekomendacijas dėl trūkumų ištaisymo. Jei konkrečių trūkumų nenustatyta, tačiau į B anketos (2 priedas) klausimus pateiktas bent vienas atsakymas „Iš dalies“, kontrolierius audito įmonės peržiūros ataskaitoje pateikia rekomendaciją, kitu atveju kontrolierius gali pateikti rekomendacijas siekdamas efektyvesnės audito įmonės kokybės valdymo sistemos.

 

Užduoties duomenų pateikimas

 

36. Kontrolierius C anketoje (3 priedas) pateikia informaciją apie užduotį, atsakymus įrašo arba pasirenka iš sąrašo (13 priedas), jei sąrašas pateiktas. Priklausomai nuo pasirinktos įmonės teisinės formos, elektroninėmis ryšių priemonėmis automatiškai įrašomi eilučių pavadinimai C anketos (3 priedas) dalyje Pagrindiniai finansinių ataskaitų duomenys, kontrolierius įrašo pagrindinius finansinių ataskaitų duomenis, kurie elektroninėmis ryšių priemonėmis automatiškai perkeliami į D1 anketos 4 priedą, išskyrus Tvarkos aprašo 36.2 papunktyje numatytą atvejį. Remiantis į C anketą (3 priedas) įrašytais duomenimis:

36.1. pagal užduoties įmonės rūšį, automatiškai generuojama viena iš papildomų anketų – D3 (7 priedas) ar D4 (8 priedas);

36.2. jei atliktas įmonės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas, automatiškai generuojama D2 anketa (6 priedas);

36.3. jei atliktas įmonės finansinių ataskaitų auditas, automatiškai generuojama D1 anketa (4 priedas).

 

Užduoties anketų pildymas

 

37. Atsakydamas į D1–D4 anketų (4, 6–8 priedai) klausimynus kontrolierius turi pateikti savo vertinimą ir nurodyti vieną iš galimų atsakymų:

37.1. „Taip“, kai audito procedūros atliktos ir sudokumentuotos pagal tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimus;

37.2. „Iš dalies“, kai įvykdyta ir sudokumentuota tik dalis procedūrų pagal tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimus;

37.3. „Ne“, kai neįvykdytos ir nesudokumentuotos audito procedūros pagal tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, reikalavimus;

37.4. „Netaikoma“, kai procedūra neaktuali.

38. Tais atvejais, kai kontrolierius klausimynuose pažymi „Iš dalies“ arba „Netaikoma“, turi būti pateikiamas komentaras, o kitais atvejais – komentaras gali būti pateikiamas.

39. Atsakydamas į D1 anketos (4 priedas) 4.3, 4.4, 7.2, 7.4, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 ir 8.19 klausimus, kontrolierius savo vertinimą turi pateikti D1 anketos priede (5 priedas), atskirai nurodyti vieną iš galimų atsakymų („Taip“, „Iš dalies“, „Ne“, „Netaikoma“) kiekvienai balanso ar pelno (nuostolių) ataskaitos nurodytai daliai, jei ta dalis yra reikšminga įmonei (reikšmingoms dalims pasirenkama „R“). Jei nurodyta balanso ar pelno (nuostolių) ataskaitos dalis įmonei nereikšminga, kontrolierius D1 anketos priede (5 priedas) D1 anketos klausimų 4.3, 4.4, 7.2, 7.4, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 ir 8.19 vertinimų pateikti neturi (pasirenkama „N“ ir tokiu atveju automatiškai į visus klausimus atsakoma „Netaikoma“). Kontrolieriaus D1 anketos priede (5 priedas) pateikti 4.3, 4.4, 7.2, 7.4, 8.2, 8.3, 8.4, 8.5 ir 8.19 klausimų bendri vertinimai automatiškai perkeliami į D1 anketą (4 priedas).

40. Kontrolieriui užpildžius D1–D4 anketas (4, 6–8 priedai) elektroninėmis ryšių priemonėmis automatiškai generuojama D anketų suvestinė (11 priedas), kurioje pateikiami kontrolieriaus atsakymų į D1–D4 anketų (4, 6–8 priedai) svarbius ir labai svarbius klausimus skaičius bei jų procentinė išraiška. D anketų suvestinėje (11 priedas) kontrolierius pateikia atlikto audito peržiūros rezultatų įvertinimą, siekdamas atspindėti rastus audito atlikimo trūkumus.

41. Atsižvelgdamas į D anketose pateiktus atsakymus į klausimus kontrolierius D anketų suvestinėje (11 priedas) pateikia atlikto audito peržiūros rezultatų įvertinimą:

41.1. „Be trūkumų“, kai nebuvo nustatyta audito atlikimo trūkumų, o D1–D4 anketose (4, 6–8 priedai) visi kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“, „Netaikoma“;

41.2. „Pastaba“, kai nebuvo nustatyta trūkumų, D1–D4 anketose (4, 6–8 priedai) visi kontrolieriaus atsakymai yra „Taip“, „Netaikoma“ arba dėl nereikšmingų nukrypimų nuo teisės aktų, reglamentuojančių audito atlikimą, „Iš dalies“.

41.3. „Trūkumai“, kai nustatyta audito atlikimo trūkumų, o D1–D4 anketose (4, 6–8 priedai) yra kontrolieriaus atsakymų „Iš dalies“ ir (arba) bent vienas  atsakymas yra „Ne“.

 

Auditoriaus peržiūros suvestinės parengimas

 

42. Užpildęs D1–D4 anketas (4, 6–8 priedai) kontrolierius parengia auditoriaus peržiūros suvestinę (15 priedas).

43. Rengdamas auditoriaus peržiūros suvestinę (15 priedas), kontrolierius remiasi D anketų kiekvienos dalies atsakymais apie dabartinę ir ankstesnę peržiūras, tikrinimą ir (arba) tyrimą, pateikia atsakymus, ar nustatyta ir (arba) nenustatyta atlikto audito trūkumų.

44. Rengdamas auditoriaus peržiūros suvestinę (15 priedas) kontrolierius remiasi D anketų kiekvienos dalies atsakymais apie ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą, pateikia atsakymus dėl per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatytų audito atlikimo trūkumų ištaisymo bei rekomendacijų įgyvendinimo:

44.1. „Taip“, kai per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti audito atlikimo trūkumai yra visi ištaisyti;

44.2. „Iš dalies“, kai dalis per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatytų audito atlikimo trūkumų yra ištaisyta. Jei per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti audito atlikimo trūkumai ištaisyti iš dalies, šis faktas turi būti detalizuojamas auditoriaus peržiūros ataskaitoje;

44.3. „Ne“, kai per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti audito atlikimo trūkumai nėra ištaisyti. Jei per ankstesnę peržiūrą, tikrinimą ir (arba) tyrimą nustatyti audito atlikimo trūkumai neištaisyti, šis faktas turi būti detalizuojamas auditoriaus peržiūros ataskaitoje.

45. Rengdamas auditoriaus peržiūros suvestinę (15 priedas) ir atsižvelgdamas į D anketų kiekvienos dalies atsakymus kontrolierius pateikia rekomendacijas dėl audito atlikimo trūkumų ištaisymo, jei audito atlikimo trūkumų yra. Jei konkrečių audito atlikimo trūkumų nenustatyta, tačiau į D1–D4 anketų (4, 6–8 priedai) klausimus pateiktas atsakymas „Iš dalies“, kontrolierius auditoriaus peržiūros ataskaitoje privalo pateikti rekomendacijas, kitu atveju kontrolierius gali pateikti rekomendacijas siekti aukštesnės atlikto audito kokybės.

46. Vertinant per peržiūrą nustatytų audito atlikimo trūkumų reikšmingumą turi būti įvertinama:

46.1. ar auditorius suplanavo ir atliko audito procedūras taip, kad sugebėtų gauti pakankamus tinkamus audito įrodymus ir galėtų padaryti pagrįstas išvadas, kuriomis grindžiama auditoriaus nuomonė;

46.2. ar įvertinęs atlikto audito darbo dokumentus kitas auditorius, nesusijęs su šiuo auditu, gali suprasti atliktų audito procedūrų pobūdį, atlikimo laiką ir apimtį, audito procedūrų rezultatus ir surinktus audito įrodymus, reikšmingus per auditą pastebėtus dalykus, dėl jų padarytas išvadas ir svarbiausius profesinius sprendimus, kuriais remiantis tokios išvados buvo padarytos;

46.3. ar auditoriaus pateikta nuomonė apie audituotas finansines ataskaitas yra pagrįsta pakankamais tinkamais audito įrodymais;

46.4. ar nustatyti audito atlikimo trūkumai yra atsitiktiniai ir nesisteminiai;

46.5. ar tokio pobūdžio audito atlikimo trūkumai nustatyti pirmą kartą;

46.6. ar nustatyti audito atlikimo trūkumai turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

 

*Auditorių ir audito įmonių duomenys tvarkomi laikantis Bendrojo asmens duomenų apsaugos reglamento (toliau – BDAR), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, taip pat kituose teisės aktuose nustatytų asmens duomenų tvarkymo reikalavimų.

______________

 

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

1 priedas

 

2 priedas

 

3 priedas

 

4 priedas

 

5 priedas

 

6 priedas

 

7 priedas

 

8 priedas

 

9 priedas

 

10 priedas

 

11 priedas

 

12.1 priedas

 

12.2 priedas

 

13 priedas

 

14 priedas

 

15 priedas

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas

Nr. V3-6, 2022-02-17, paskelbta TAR 2022-02-23, i. k. 2022-03372

Dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2017 m. balandžio 21 d. direktoriaus įsakymo Nr. V3-21 „Dėl Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2.

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas

Nr. V3-15, 2022-05-17, paskelbta TAR 2022-05-18, i. k. 2022-10471

Dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2022 m. vasario 17 d. direktoriaus įsakymo Nr. V3-6 „Dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2017 m. balandžio 21 d. direktoriaus įsakymo Nr. V3-21 „Dėl Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ pakeitimo

 

3.

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Įsakymas

Nr. V3-15, 2023-06-21, paskelbta TAR 2023-06-21, i. k. 2023-12343

Dėl Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2017 m. balandžio 21 d. įsakymo Nr. V3-21 „Dėl Finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūros atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

 

part_d74c831df37f421ba74f1872cfad39f7_end