Suvestinė redakcija nuo 2024-03-30

 

Įsakymas paskelbtas: TAR 2022-05-27, i. k. 2022-11380

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKAI IŠ PRISITAIKYMO PRIE „BREXIT’O“ REZERVO SKIRTŲ LĖŠŲ ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ ĮGYVENDINIMO

 

2022 m. gegužės 27 d. Nr. 1K-190

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gegužės 18 d. nutarimu Nr. 507 „Dėl Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo“, 5.4.1 papunkčiu, 28 punktu, 41.7 papunkčiu, 57, 65, 89, 91, 94 ir 107 punktais:

Preambulės pakeitimai:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

t v i r t i n u pridedamus:

1. Projekto tinkamumo finansuoti vertinimo lentelės formą;

2. Klausimyno dėl projekto atitikties reikšmingos žalos nedarymo principui formą;

3. Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų finansuojamo projekto sutarties formą;

4. Paraiškos finansuoti projektą ir ataskaitos po projekto finansavimo pabaigos rengimo išimčių aprašą;

5. Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo stebėsenos rodiklių skaičiavimo aprašą;

6. Paraiškos dėl finansinės išmokos iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo rengimo ir grąžintinų ir (ar) grąžintų lėšų administravimo taisykles.

Papildyta punktu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

 

 

 

Finansų ministrė                                                                                                       Gintarė Skaistė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2022 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. 1K-190

 

PARAIŠKOS FINANSUOTI PROJEKTĄ IR ATASKAITOS PO PROJEKTO FINANSAVIMO PABAIGOS RENGIMO IŠIMČIŲ APRAŠAS

 

1.    Paraiška finansuoti projektą rengiama pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės), 3 priede nustatytą formą (toliau – Paraiškos forma) su šiomis išimtimis:

1.1. Nuorodos į Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas laikomos nuorodomis į Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtas lėšas (toliau – Rezervo lėšos).

1.2. Paraiškos formos 5.1 papunktyje „Projekto poreikis. Pasirinkto sprendimo ir numatomo rezultato aprašymas“ pagrįsdamas projekto poreikį pareiškėjas turi nurodyti ir pagrįsti, kokių neigiamų padarinių pareiškėjo veiklos srityje sukėlė „Brexit’as“ – Jungtinės Karalystės išstojimas iš Europos Sąjungos – ir kaip projektu bus prisidedama prie „Brexit’o“ neigiamų padarinių šalinimo. Aprašydamas projekto naudą pareiškėjas neturi pagrįsti pridėtinės vertės Baltijos jūros regionui (kaip makroregionui).

1.3. Paraiškos formos 6 punkto pastraipoje „Projekto tikslas“ pareiškėjas formuluoja projekto tikslą atsižvelgdamas į tai, kad projektu turi būti prisidedama prie 2021 m. spalio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1755, kuriuo sukuriamas prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervas, 2 straipsnio 1 dalyje nustatytų tikslų įgyvendinimo.

1.4. Paraiškos formos 7 punktas „Projekto biudžetas“ pildomas vadovaujantis Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gegužės 18 d. nutarimu Nr. 507 „Dėl Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo“, III skyriaus antrajame skirsnyje nustatytais išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimais. Išlaidų kategorijos „Žemė“, „Nekilnojamasis turtas“ ir „Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą“ nenurodomos.

1.5. Paraiškos formos 10 punkte „Informacija apie projekto pajamas“ pareiškėjas pažymi 10.4 papunktį „Netaikoma“.

1.6. Paraiškos formos 11 punkto „Projekto tinkamų finansuoti išlaidų finansavimo šaltiniai“ lentelės 3.1 papunktis „Iš jų apskaičiuotos numatomos gauti grynosios pajamos“ nepildomas.

1.7. Paraiškos formos 13 punkte „Stebėsenos rodikliai“ nurodomi iš Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų siūlomų finansuoti valstybės projektų sąraše projektui nustatyti stebėsenos rodikliai.

1.8. Paraiškos formos 14 punkte „Projekto atitiktis horizontaliesiems principams“ pažymėdamas 14.1 papunktį „Projekto įgyvendinimo metu bus užtikrintas horizontaliųjų principų laikymasis“ arba 14.2.1 papunktį „Darnus vystymasis“ pareiškėjas papildomai pagrindžia, kaip projektu prisidedama prie Reglamento (ES) 2021/1755 2 straipsnio 2 dalyje nustatytų tikslų įgyvendinimo, pateikdamas užpildytą klausimyną dėl projekto atitikties reikšmingos žalos nedarymo principui, kurio forma patvirtinta šiuo įsakymu.

1.9.    Paraiškos formos 15 punkto „Informavimas apie projektą“ 15.3, 15.4 ir 15.6 papunkčiai nepildomi.

1.10.  Paraiškos formos 21 punkto „Pareiškėjo deklaracija“ 13 punktas netaikomas.

2.       Ataskaita po projekto finansavimo pabaigos rengiama pagal formą, nustatytą Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 8 priede (toliau – Ataskaitos forma), su šiomis išimtimis:

2.1.    Nuorodos į Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas laikomos nuorodomis į Rezervo lėšas.

2.2.    Ataskaitos formos 3 punktas „Informacija apie projekto pajamas“ nepildomas.

2.3.    Gamybinė veikla laikoma perkelta, kai ji perkelta už Lietuvos Respublikos ribų.

 

____________________________

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2022 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. 1K-190

(Lietuvos Respublikos finansų ministro

2022 m. spalio 25 d. įsakymo Nr. 1K-348 redakcija)

 

PARAIŠKOS DĖL FINANSINĖS IŠMOKOS IŠ PRISITAIKYMO PRIE „BREXIT’O“ REZERVO RENGIMO IR GRĄŽINTINŲ IR (AR) GRĄŽINTŲ LĖŠŲ ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Paraiškos dėl finansinės išmokos iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo rengimo ir grąžintinų ir (ar) grąžintų lėšų administravimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) nustatoma:

1.1. iš Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo (toliau – Rezervas) skirtų lėšų (toliau – Rezervo lėšos) finansuojamų projektų (toliau – projektas) išlaidų deklaravimo Europos Komisijai tvarka, kurios turi laikytis:

1.1.1. įgyvendinančioji institucija, rengdama ir teikdama tvirtinančiajai institucijai išlaidų, padarytų ir pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai nuo išlaidų tinkamumo finansuoti pradžios iki ataskaitinio laikotarpio pabaigos, deklaraciją (toliau – išlaidų deklaracija);

1.1.2. vadovaujančioji institucija, rengdama ir teikdama tvirtinančiajai institucijai Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gegužės 18 d. nutarimu Nr. 507 „Dėl Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo“ (toliau – Rezervo administravimo taisyklės), 5.4.10 papunktyje nustatytą informaciją apie atliktas su išlaidomis susijusias procedūras ir patikrinimus ir vadovaujančiosios institucijos turimą informaciją, susijusią su galimu neteisėtu Rezervo lėšų gavimu ir (ar) panaudojimu;

1.2. paraiškos dėl finansinės išmokos iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo (toliau – paraiška dėl finansinės išmokos) rengimo tvarka, kurios turi laikytis tvirtinančioji institucija, rengdama ir teikdama Europos Komisijai 2021 m. spalio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1755, kuriuo sukuriamas prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervas, II priede nustatytos formos paraišką dėl finansinės išmokos;

1.3projektų grąžintinų ir (ar) grąžintų lėšų administravimo tvarka, kurios turi laikytis įgyvendinančioji institucija ir pagal kompetenciją už iš Rezervo lėšų bendrai finansuojamus ūkio sektorius atsakingos ministerijos (Lietuvos Respublikos finansų ministerija arba Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija) (toliau – ministerija).

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Rezervo administravimo taisyklėse ir Finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimu Nr. 590 „Dėl Finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą taisyklių patvirtinimo (toliau – Finansinės paramos grąžinimo į valstybės biudžetą taisyklės).

3. Kai Taisyklėse teikiamos nuorodos į Finansinės paramos grąžinimo į valstybės biudžetą taisykles, Rezervo administravimo taisyklių 3 punkte nurodytus ar kitus 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos administravimą reglamentuojančius teisės aktus, juose nurodyti Europos Sąjungos struktūriniai fondai, iš kurių skirtos lėšos bendrai finansuoti projektams, įgyvendinamiems pagal 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programą, prilyginami Rezervui, Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos – Rezervo lėšoms, tarpinės institucijos – ministerijai ir įgyvendinančiajai institucijai, veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonė – Rezervo priemonei, iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamas projektas – projektui.

 

II SKYRIUS

PARAIŠKOS DĖL FINANSINĖS IŠMOKOS RENGIMAS IR TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI

 

PIRMASIS SKIRSNIS

IŠLAIDŲ DEKLARACIJOS RENGIMAS

 

4. Įgyvendinančioji institucija, siekdama deklaruoti pripažintas deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidas, laikydamasi Rezervo administravimo taisyklių, Taisyklių, 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų posistemio naudojimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1K-511 „Dėl 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų posistemio naudojimo taisyklių patvirtinimo“, taip pat 2014−2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų posistemio naudojimo vadovo, kuriam pritarė 2014–2020 m. ES struktūrinių fondų administravimo darbo grupė ir kuris skelbiamas interneto svetainėje esinvesticijos.lt (toliau – SFMIS2014 naudotojo vadovas), nuostatų ir naudodamasi 2014–2020 metų Europos Sąjungos struktūrinių fondų posistemiu (toliau – SFMIS2014), rengia išlaidų deklaraciją pagal Taisyklių 1 priede nustatytą formą ir iki 2024 m. kovo 15 d. teikia ją tvirtinančiajai institucijai.

5. Pripažintas deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidas, projektų vykdytojų grąžintinas lėšas arba grąžintas lėšas įtraukiant į atitinkamo ataskaitinio laikotarpio išlaidų deklaracijas turi būti vadovaujamasi šiomis nuostatomis:

5.1. Įtraukiamos pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidos, kurios buvo patirtos nuo išlaidų tinkamumo finansuoti pradžios iki 2023 m. gruodžio 31 d.

5.2. Gali būti įtraukiamos tik išlaidos, nustatytos kaip tinkamos finansuoti pagal Rezervo administravimo taisykles.

5.3. Atsižvelgiant į iki 2024 m. vasario 29 d. nustatytas projektų vykdytojų grąžintinas ir (ar) grąžintas lėšas, turi būti mažinama konkretaus projekto pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų suma – nustatyta grąžintina suma pagal įgyvendinančiosios institucijos sprendimą dėl išmokėtų ir (arba) panaudotų pažeidžiant Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktus ir (ar) kitų pagal teisės aktus reikalaujamų grąžinti Rezervo lėšų grąžinimo (toliau – sprendimas dėl lėšų grąžinimo) iš pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų išskaičiuojama nelaukiant faktinio lėšų susigrąžinimo iš projekto vykdytojo (jei sprendimas buvo apskųstas Rezervo administravimo taisyklių III skyriaus dvidešimt penktajame skirsnyje nustatyta tvarka ir administraciniai ginčai nepasibaigę, pozicija dėl šių grąžintinų lėšų išskaičiavimo iš pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų suderinama su vadovaujančiąja institucija) (išskyrus lėšas, grąžinamas neįvykdžius investicijų tęstinumo reikalavimų, kurios išskaičiuojamos, jei yra grąžintos).

6. Rengdama išlaidų deklaraciją, įgyvendinančioji institucija turi atsižvelgti į iki 2024 m. vasario 29 d. (prireikus tvirtinančiosios institucijos prašymu iki tvirtinančiosios institucijos paraiškos dėl finansinės išmokos projekto ar patikslinto (jei taikoma) paraiškos dėl finansinės išmokos projekto pateikimo audito institucijai dienos) gautus vadovaujančiosios, tvirtinančiosios, audito institucijų, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir kitų institucijų auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus – pateiktus pastebėjimus, rekomendacijas ir kitą informaciją, galinčią turėti įtakos išlaidų tinkamumui finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai, ir, jei nebuvo atlikti arba buvo atlikti mažesne apimtimi Taisyklių 5.3 papunktyje nustatyti veiksmai, suderinusi su vadovaujančiąja institucija, į rengiamą išlaidų deklaraciją neįtraukia konkrečių pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų (tam tikriems mokėjimo prašymams (jų dalims) suteikia požymį „Nedeklaruojama“ arba atlieka pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų mažinimo veiksmus, SFMIS2014 registruodama institucijos koregavimo veiksmą (toliau – IKV)).

7. Įgyvendinančioji institucija, rengdama išlaidų deklaraciją ir taikydama Taisyklių 5.3 papunkčio ir 6 punkto nuostatas, privalo užtikrinti, kad pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidos nebūtų mažinamos kelis kartus ta pačia nustatyta netinkamų finansuoti išlaidų suma.

ANTRASIS SKIRSNIS

PARAIŠKOS DĖL FINANSINĖS IŠMOKOS RENGIMAS IR

TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI

 

8. Kai įgyvendinančioji institucija apskaitos sistemoje (SFMIS2014 mokėjimų modulio deklaravimo dalyje) pateikia išlaidų deklaraciją, tvirtinančioji institucija, suteikdama būseną „Gauta TvI“, patvirtina išlaidų deklaracijos gavimą.

9. Vadovaujančioji institucija rengia ir teikia:

9.1. iki 2024 m. balandžio 1 d. per SFMIS2014 tvirtinančiajai institucijai pagal Taisyklių 2 priede nustatytą formą pažymą apie Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų valdymo ir kontrolės sistemos veikimą, deklaruojamų išlaidų atitiktį Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimams, vadovaujančiosios institucijos atliktas procedūras ir išlaidų deklaracijoje nurodytų išlaidų patikrinimus (toliau – pažyma) (pasikeitus tvirtinančiajai institucijai pateiktoje pažymoje nurodytai informacijai ar gavus papildomos informacijos, iki Taisyklių 12.2 papunktyje nurodyto paraiškos dėl finansinės išmokos pateikimo Europos Komisijai termino vadovaujančioji institucija nedelsdama tvirtinančiajai institucijai teikia pažymą patikslinančią ir (ar) papildančią informaciją);

9.2. iki 2024 m. balandžio 1 d. tvirtinančiajai institucijai Rezervo įgyvendinimo ataskaitą, parengtą pagal Reglamento (ES) 2021/1755 11 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus;

9.3. iki 2024 m. balandžio 30 d. audito institucijai ir tvirtinančiajai institucijai Rezervo lėšų valdymo pareiškimo pagal Reglamento (ES) 2021/1755 III priede nustatytą formą (toliau – valdymo pareiškimas) projektą (informaciją, susijusią su valdymo pareiškimu, suveda į Europos Komisijos informacijos ir stebėsenos sistemą (jei informacijos teikimas per tokią sistemą taikomas)) (prireikus su audito institucija ir tvirtinančiąja institucija suderintais terminais rengiamas ir teikiamas patikslintas valdymo pareiškimo projektas).

10. Atsižvelgdama į įgyvendinančiosios institucijos pagal Taisyklių 4 punktą ir vadovaujančiosios institucijos pagal Taisyklių 9.1 papunktį pateiktą informaciją, SFMIS2014 užregistruotą ir savo turimą informaciją, tvirtinančioji institucija rengia paraišką dėl finansinės išmokos, įtraukdama į ją apskaitos sistemoje užregistruotas deklaruotinas Europos Komisijai išlaidas (išlaidos laikomos užregistruotomis, kai išlaidų deklaracijai SFMIS2014 suteikiama būsena „Gauta TvI“ ir (arba) kai tvirtinančioji institucija papildo išlaidų deklaraciją grąžintinų lėšų ir IKV įrašais), ir pateikia kitą Reglamento (ES) 2021/1755 11 straipsnio 1 dalyje nustatytą informaciją.

11. Tvirtinančioji institucija, atsižvelgdama į SFMIS2014 iki 2024 m. balandžio 15 d. užregistruotą informaciją apie grąžintinas lėšas arba grąžintas lėšas, įtariamus ir (arba) nustatytus ir neištaisytus pažeidimus, savo, vadovaujančiosios, įgyvendinančiosios institucijų atliktų patikrinimų rezultatus, audito institucijos, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir kitų institucijų atliktų auditų ir (arba) patikrinimų rezultatus, taip pat atsižvelgdama į iš audito institucijos ir (arba) vadovaujančiosios institucijos gautą informaciją apie (ekstrapoliuotą) finansinę pataisą (kuria siekiama sumažinti likutinį bendrą klaidos dažnį iki 2 procentų), gali į rengiamą paraišką dėl finansinės išmokos neįtraukti įgyvendinančiosios institucijos patvirtintų išlaidų, jeigu negali patvirtinti, kad išlaidos tinkamos deklaruoti Europos Komisijai (nedeklaruoti apskaitos sistemoje užregistruotų galimai netinkamų finansuoti išlaidų sumų, tam tikriems mokėjimo prašymams (jų dalims) suteikdama požymį „Nedeklaruojama“, arba atlikti pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidų mažinimo veiksmus, SFMIS2014 registruodama IKV).

12. Tvirtinančioji institucija teikia:

12.1. iki 2024 m. balandžio 30 d. per SFMIS2014 audito institucijai ir vadovaujančiajai institucijai paraiškos dėl finansinės išmokos projektą (informaciją, susijusią su paraiška dėl finansinės išmokos, suveda į Europos Komisijos informacijos ir stebėsenos sistemą (jei informacijos teikimas per tokią sistemą taikomas)) (prireikus su audito institucija ir vadovaujančiąja institucija suderintais terminais rengiamas ir teikiamas patikslintas paraiškos dėl finansinės išmokos projektas);

12.2. iki 2024 m. rugsėjo 30 d. per Europos Komisijos informacijos ir stebėsenos sistemą (jei informacijos teikimas per tokią sistemą taikomas) Europos Komisijai paraišką dėl finansinės išmokos (kartu Europos Komisijai teikiami vadovaujančiosios institucijos parengti valdymo pareiškimas ir Rezervo įgyvendinimo ataskaita, audito institucijos parengta nepriklausomos audito įstaigos nuomonė ir galutinių audito ataskaitų santrauka).

13. Tvirtinančioji institucija gali:

13.1. paprašyti, kad įgyvendinančioji institucija išlaidų deklaraciją ir (arba) vadovaujančioji institucija pažymą pateiktų tvirtinančiajai institucijai kitais, nei Taisyklių 4 punkte ir 9.1 papunktyje nustatytais, terminais;

13.2. suderinusi su vadovaujančiąja institucija ir audito institucija, rengti ir teikti paraiškos dėl finansinės išmokos projektus kitu, nei Taisyklių 12.1 papunktyje nurodytu, terminu.

14. Tvirtinančioji institucija, patvirtinusi įgyvendinančiosios institucijos išlaidų deklaraciją ir išsiuntusi paraišką dėl finansinės išmokos Europos Komisijai, SFMIS2014 išlaidų deklaracijai suteikia būseną „Patvirtintas“.

 

III SKYRIUS

PROJEKTŲ GRĄŽINTINŲ IR (AR) GRĄŽINTŲ REZERVO LĖŠŲ ADMINISTRAVIMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

SPRENDIMO DĖL LĖŠŲ GRĄŽINIMO PRIĖMIMAS

 

15. Sprendimus dėl lėšų grąžinimo priima įgyvendinančioji institucija.

16. Sprendimu dėl lėšų grąžinimo laikoma patvirtinta užpildyta grąžintinų lėšų forma (Taisyklių 3 priedas) arba sprendimas dėl pažeidimo (kaip nustatyta Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2014 m. spalio 8 d. įsakymu Nr. 1K-316 „Dėl Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“, 318 punkte), kai kartu tvirtinama ir užpildyta grąžintinų lėšų forma. Sprendimas dėl lėšų grąžinimo priimamas ir lėšos turi būti susigrąžinamos vadovaujantis Finansinės paramos grąžinimo į valstybės biudžetą taisyklėmis, įgyvendinančiąją instituciją laikant administruojančiąja institucija, Taisyklėse nustatyta tvarka. Sprendimas dėl lėšų grąžinimo turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatytus administraciniam sprendimui taikomus reikalavimus.

17. Kai projekto išlaidos, kurias pagal projekto sutartį numatyta apmokėti iš projektui skirtų Rezervo lėšų, tampa netinkamos deklaruoti Europos Komisijai, bet pagal projekto sutarties sąlygas turi būti apmokėtos projekto vykdytojui, sprendimas dėl nustatytų nedeklaruotinų Europos Komisijai išlaidų susigrąžinimo priimamas ir netinkamos deklaruoti Europos Komisijai išlaidos apmokamos valstybės biudžeto lėšomis Bendrai finansuojamų projektų netinkamų deklaruoti Europos Komisijai išlaidų apmokėjimo valstybės biudžeto lėšomis tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. rugpjūčio 27 d. įsakymu Nr. 1K-294 „Dėl Bendrai finansuojamų projektų netinkamų deklaruoti Europos Komisijai išlaidų apmokėjimo valstybės biudžeto lėšomis tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

18. Įgyvendinančioji institucija, nustačiusi netinkamų finansuoti išlaidų ir (ar) kitų reikalaujamų pagal teisės aktus grąžinti Rezervo lėšų:

18.1. prieš priimdama sprendimą dėl lėšų grąžinimo, per 3 darbo dienas nuo netinkamų finansuoti išlaidų ir (ar) kitų reikalaujamų pagal teisės aktus grąžinti Rezervo lėšų nustatymo dienos informaciją apie jas, laikydamasi SFMIS2014 naudotojo vadovo nuostatų, registruoja SFMIS2014, užpildydama grąžintinų lėšų formą atskirai pagal kiekvieną grąžintinų lėšų tipą, vadovaudamasi Grąžintinų lėšų formos pildymo instrukcija (Taisyklių 4 priedas);

18.2. priimdama sprendimą dėl lėšų grąžinimo, tvirtina užpildytą grąžintinų lėšų formą SFMIS2014 (jeigu SFMIS2014 funkcinės galimybės laikinai neužtikrinamos, užpildytą grąžintinų lėšų formą tvirtina įgyvendinančiosios institucijos vidaus procedūrų aprašuose nustatyta tvarka). Jeigu nustatytos netinkamos finansuoti išlaidos ir (ar) kitos reikalaujamos pagal teisės aktus grąžinti lėšos susijusios su nustatytu pažeidimu, užpildyta grąžintinų lėšų forma tvirtinama kartu su sprendimu dėl pažeidimo;

18.3. priėmusi sprendimą dėl lėšų grąžinimo, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo įsigaliojimo dienos apie priimtą sprendimą informuoja projekto vykdytoją (per iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bendrai finansuojamų projektų duomenų mainų svetainę (toliau – DMS)).

19. Nustačiusi, kad patvirtintoje užpildytoje grąžintinų lėšų formoje nurodytos išlaidos arba jų dalis yra tinkamos finansuoti ir lėšos neturi ir (ar) neturėjo būti grąžinamos ir grąžintinos lėšos dar nedeklaruotos Europos Komisijai ir (ar) nėra grąžintos, įgyvendinančioji institucija per 5 darbo dienas nuo fakto nustatymo dienos, laikydamasi SFMIS2014 naudotojo vadovo nuostatų, panaikina ar pakeičia priimtą sprendimą dėl lėšų grąžinimo SFMIS2014 ir ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl lėšų grąžinimo pakeitimo dienos (jei projekto vykdytojas jau buvo informuotas apie priimtą sprendimą dėl lėšų grąžinimo) informuoja projekto vykdytoją (teikiamas DMS pranešimas ir sprendimas dėl lėšų grąžinimo). Jeigu grąžintinos lėšos ar jų dalis jau buvo deklaruotos Europos Komisijai ir (ar) grąžintos, įgyvendinančioji institucija per internetinį klaidų priežiūros registrą Mantis kreipiasi į SFMIS2014 pagalbos tarnybą ir tolesnius veiksmus derina su tvirtinančiąja institucija.

20. Projekto vykdytojas, gavęs sprendimą dėl lėšų grąžinimo, turi teisę likus ne mažiau kaip 20 darbo dienų iki sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodyto termino, per kurį lėšos turi būti grąžintos, pabaigos per DMS pateikti įgyvendinančiajai institucijai prašymą atidėti terminą, per kurį lėšos turi būti grąžintos, ne ilgesniam nei 12 mėnesių laikotarpiui arba leisti grąžintiną sumą grąžinti dalimis per terminą, ne ilgesnį nei 12 mėnesių nuo sprendimo priėmimo dienos. Prašymas teikiamas, įgyvendinančiosios institucijos nagrinėjamas, sprendimas dėl lėšų grąžinimo keičiamas ir pagal pakeistą sprendimą dėl lėšų grąžinimo grąžintos lėšos administruojamos vadovaujantis Finansinės paramos grąžinimo į valstybės biudžetą taisyklėse nustatyta tvarka.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

LĖŠŲ GRĄŽINIMAS   

 

21. Projekto vykdytojas grąžintinas lėšas turi grąžinti ne vėliau kaip iki sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodyto termino, kuris yra ne ilgesnis kaip 90 dienų nuo sprendimo dėl lėšų grąžinimo įsigaliojimo dienos, per kurį lėšos turi būti grąžintos šiame skirsnyje nustatyta tvarka, pabaigos.

22. Grąžintinos lėšos gali būti grąžinamos įgyvendinančiajai institucijai išskaičiuojant jas iš sumos, mokėtinos pagal projekto vykdytojo pateiktą ir (arba) kitą (-us) teikiamą (-us) mokėjimo prašymą (-us) arba projekto vykdytojui pervedant jas į įgyvendinančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą mokėjimo sąskaitą. Kai sprendimas dėl lėšų grąžinimo priimamas iki pateikiant ar pateikus galutinį mokėjimo prašymą, įgyvendinančioji institucija privalo užtikrinti, kad šios grąžintinos lėšos būtų išskaičiuotos iš pagal galutinį mokėjimo prašymą mokėtinos sumos ir su galutiniu mokėjimo prašymu nebūtų apmokėtos projekto išlaidos, jei grąžinta ne visa grąžintinų lėšų suma. Jei pagal galutinį mokėjimo prašymą projekto vykdytojui mokėtinos sumos nepakanka, likusią grąžintinų lėšų sumą projekto vykdytojas turi pervesti į sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą (-as) mokėjimo sąskaitą (-as).

23. Kai lėšos susigrąžinamos grąžintinų lėšų sumą išskaičiuojant iš sumos, mokėtinos pagal projekto vykdytojo pateiktą ir (ar) kitą (-us) teikiamą (-us) mokėjimo prašymą (-us), įgyvendinančioji institucija, patvirtinusi mokėjimo prašymą ir rengdama paraišką asignavimų valdytojui, pagal grąžintinų lėšų susidarymo eiliškumą įvertina nustatytas grąžintinas lėšas asignavimų valdytojui teikiamoje paraiškoje.

24. Kai projekto vykdytojas grąžina lėšas į sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą mokėjimo sąskaitą, ministerija ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo lėšų grąžinimo dienos, laikydamasi SFMIS2014 naudotojo vadovo nuostatų, registruoja SFMIS2014 informaciją apie projekto vykdytojo grąžintas lėšas ir ne vėliau kaip per 5 darbo dienas projekto vykdytojo grąžintas lėšas perveda į Lietuvos Respublikos valstybės iždo sąskaitą, iš kurios šios lėšos buvo išmokėtos (ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo projekto vykdytojo grąžintų lėšų pervedimo į valstybės iždo sąskaitą dienos registruoja šią informaciją SFMIS2014).

25. Įgyvendinančioji institucija turi užtikrinti, kad projekto vykdytojui nebūtų išmokamos projektui skiriamos Rezervo lėšos, iki visos grąžintinos lėšos bus grąžintos, išskyrus atvejus, kai yra priimtas sprendimas atidėti grąžintinų lėšų grąžinimo terminą, kol sprendime atidėti grąžintinų lėšų grąžinimo terminą nurodytas terminas dar nėra pasibaigęs, ir kai grąžintinos lėšos turi būti grąžintos tik lėšų pervedimo būdu.

26. Grąžintinos lėšos tampa grąžintomis, kai pagal sprendimą dėl lėšų grąžinimo jos išskaičiuojamos iš pagal projekto vykdytojo pateiktą (-us) mokėjimo prašymą (-us) mokėtinos sumos arba visiškai pervedamos į įgyvendinančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą mokėjimo sąskaitą.

27. Jei projekto vykdytojas nevykdo sprendimo dėl lėšų grąžinimo ir per nustatytą terminą negrąžina visų arba dalies grąžintinų lėšų, dėl skolos susigrąžinimo atliekami Finansinės paramos grąžinimo į valstybės biudžetą taisyklėse nustatyti veiksmai.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

INFORMACIJOS APIE GRĄŽINTINAS IR (AR) GRĄŽINTAS LĖŠAS TEIKIMAS

 

28Visus su grąžintinomis ir (ar) grąžintomis lėšomis susijusius duomenis pagal Rezervo administravimo taisyklėse nustatytas funkcijas SFMIS2014 registruoja įgyvendinančioji institucija ir (ar) ministerija.

29. Įgyvendinančioji institucija ir (ar) ministerija SFMIS2014 Taisyklių 30 punkte nurodytais terminais tvirtinančiajai institucijai pateikia informaciją, kuria patvirtinama, kad:

29.1. visa Taisyklių 28 punkte nustatyta informacija apie grąžintinas ir (ar) grąžintas lėšas užregistruota SFMIS2014;

29.2. į SFMIS2014 įkelti visi Taisyklių 29.1 papunktyje nurodytą informaciją ir (arba) duomenis patvirtinantys dokumentai;

29.3pagal visas ministerijos arba įgyvendinančiosios institucijos administruojamas Rezervo priemones nuo iš Rezervo lėšų finansuojamų išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpio pradžios iki konkretaus ataskaitinio laikotarpio, už kurį teikiama informacija, pabaigos grąžintinų ir grąžintų lėšų nebuvo.

30. Taisyklių 29 punkte nurodyta informacija tvirtinančiajai institucijai pateikiama:

30.1. iki 2023 m. gegužės 15 d. – už ataskaitinį laikotarpį nuo išlaidų tinkamumo finansuoti pradžios iki 2023 m. balandžio 30 d.;

30.2. iki 2024 m. kovo 15 d. – už ataskaitinį laikotarpį nuo išlaidų tinkamumo finansuoti pradžios iki 2024 m. vasario 29 d.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Kai Taisyklėse nustatyti veiksmai turi būti atliekami naudojant SFMIS2014 ar DMS, bet SFMIS2014 ar DMS funkcinės galimybės nepakankamos ar laikinai neužtikrinamos, ir (arba) sutrinka Europos Komisijos informacijos ir stebėsenos sistemos veikimas arba jeigu informacijos teikimas per tokią sistemą netaikomas, įgyvendinančioji institucija, ministerija, vadovaujančioji institucija ar tvirtinančioji institucija atitinkamus veiksmus gali atlikti kaupdamos duomenis ir (ar) teikdamos Taisyklių 4 punkte, 9.1, 9.3 papunkčiuose, 12 punkte, 18.3 papunktyje, 19 ir 29 punktuose nurodytą informaciją popierine forma. Išnykus nenugalimos jėgos arba kitoms aplinkybėms, visa reikalinga informacija nedelsiant užregistruojama ar suvedama SFMIS2014, DMS ir (ar) Europos Komisijos informacijos ir stebėsenos sistemoje (jei informacijos teikimas per tokią sistemą taikomas).

32. Įgyvendinančioji institucija ir ministerija pagal Reglamento (ES) 2021/1755 14 straipsnio 3 dalies g punktą privalo užtikrinti, kad visi tvirtinamieji dokumentai, susiję su Rezervo grąžintinomis ir (ar) grąžintomis lėšomis, būtų saugomi 5 metus nuo paraiškos dėl finansinės išmokos pateikimo termino Rezervo administravimo taisyklių III skyriaus dvidešimt šeštajame skirsnyje nustatyta tvarka.

 

________________________________

Papildyta priedu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

 

 

 

Priedų pakeitimai:

 

Rodiklių aprašas

Priedo pakeitimai:

Nr. 1K-202, 2022-06-07, paskelbta TAR 2022-06-07, i. k. 2022-12290

Nr. 1K-373, 2023-11-08, paskelbta TAR 2023-11-08, i. k. 2023-21719

Nr. 1K-125, 2024-03-29, paskelbta TAR 2024-03-29, i. k. 2024-05885

 

Išlaidų deklaracijos forma 6-1

Papildyta priedu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

Išlaidų deklaracijos priedo forma 6-1-1

Papildyta priedu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

Atstov_institucijos pažyma 6-2

Papildyta priedu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

Grąžintinų lėšų forma 6-3

Papildyta priedu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

Grąžintinų lėšų formos pildymo instrukcija 6-4

Papildyta priedu:

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

 

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-202, 2022-06-07, paskelbta TAR 2022-06-07, i. k. 2022-12290

Dėl finansų ministro 2022 m. gegužės 27 d. įsakymo Nr. 1K-190 „Dėl Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklių įgyvendinimo“ pakeitimo

 

2.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-348, 2022-10-25, paskelbta TAR 2022-10-25, i. k. 2022-21556

Dėl finansų ministro 2022 m. gegužės 27 d. įsakymo Nr. 1K-190 „Dėl Lietuvos Respublikai iš Prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklių įgyvendinimo“ pakeitimo

 

3.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-373, 2023-11-08, paskelbta TAR 2023-11-08, i. k. 2023-21719

Dėl finansų ministro 2022 m. gegužės 27 d. įsakymo Nr. 1K-190 „Dėl Lietuvos Respublikai iš prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklių įgyvendinimo“ pakeitimo

 

4.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija, Įsakymas

Nr. 1K-125, 2024-03-29, paskelbta TAR 2024-03-29, i. k. 2024-05885

Dėl finansų ministro 2022 m. gegužės 27 d. įsakymo Nr. 1K-190 „Dėl Lietuvos Respublikai iš prisitaikymo prie „Brexit’o“ rezervo skirtų lėšų administravimo taisyklių įgyvendinimo“ pakeitimo