Nutarimas netenka galios 2017-01-01:

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 1081, 2016-11-02, paskelbta TAR 2016-11-03, i. k. 2016-26212

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. sausio 28 d. nutarimo Nr. 46 „Dėl Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“ pripažinimo netekusiu galios

 

Suvestinė redakcija nuo 2016-01-13 iki 2016-12-31

 

Nutarimas paskelbtas: TAR 2015-02-01, i. k. 2015-01367

 

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl NEDISKRIMINAVIMO SKATINIMO TARPINSTITUCINIO VEIKLOS PLANO PATVIRTINIMO

 

2015 . sausio 28 d. Nr. 46
Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012–2016 metų programos įgyvendinimo prioritetinių priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2013 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 228 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012–2016 metų programos įgyvendinimo prioritetinių priemonių patvirtinimo“, skyriaus „Įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės programą, rengiami arba įgyvendinami planavimo dokumentai“ poskyrio „Socialinės apsaugos ir darbo ministerija“ 7 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1.  Patvirtinti pridedamą Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinį veiklos planą (toliau – Planas).

2.  Pasiūlyti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai dalyvauti įgyvendinant Planą.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                             Algimanta Pabedinskienė

 


 

PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2015 m. sausio 28 d. nutarimu Nr. 46

 

 

 

nediskriminavimo skatinimo TARPINSTITUCINIS VEIKLOS PLANAS

 

 

 

I SKYRIUS

Bendrosios nuostatos

 

1. Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinio veiklos plano (toliau – Planas) tikslas – mažinti diskriminaciją Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme (toliau – Lygių galimybių įstatymas) nustatytais pagrindais, didinant visuomenės sąmoningumą ir ugdant pagarbą žmogui.

2. Planas įgyvendinamas 2015–2020 metais.

3. Lietuvos Respublikos Konstitucija ir kiti Lietuvos Respublikos teisės aktai iš esmės atitinka Europos Sąjungos teisės aktų ir Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių nuostatas dėl nediskriminavimo. Nors sudarytos teisinės lygybės ir apsaugos nuo nelygybės ir diskriminacijos sąlygos, neretai dėl informacijos stokos visuomenė nesuvokia, kad tam tikras elgesys ar veiksmai yra diskriminaciniai.

Lietuvoje skundus dėl diskriminacijos nagrinėja Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba. 2013 metais nagrinėtas 281 diskriminacijos atvejis, 2012 metais – 203 atvejai. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba savo metinėse ataskaitose teikia Lietuvos Respublikos valdžios ir valdymo institucijoms pasiūlymus dėl teisės aktų tobulinimo ir lygių galimybių politikos įgyvendinimo. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos 2013 metų ataskaitoje teigiama, kad atokesnių nuo Vilniaus miestų ir miestelių gyventojai vis dar mažai susipažinę su lygiomis galimybėmis ir nediskriminavimo politika; 2013 metais daugiausia skundų (50 procentų) pateikė Vilniaus gyventojai, 12 procentų – Kauno gyventojai, 13 procentų – Panevėžio gyventojai. Nedaug regionų gyventojų skundų nereiškia, kad žmonės nesusiduria su diskriminacija. Rajonų, mažų miestelių gyventojai linkę nutylėti savo problemas ir nesikreipti į kompetentingas institucijas. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba 6 procentus visų nagrinėtų skundų nagrinėjo savo iniciatyva. Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigos 2014 metų lapkritį surengta apklausa atskleidė, kad apie žmogaus teisių gynėjus geriausiai žino didžiųjų miestų gyventojai (54 procentai), blogiausiai – kaimo gyventojai (11 procentų).

Europos Komisijos 2012 metais paskelbtais „Eurobarometro“ apklausos „Diskriminacija ES 2012 m.“ duomenimis, Lietuvoje labiausiai paplitusi diskriminacija dėl amžiaus ir negalios (atitinkamai 59 ir 45 procentai). Tik 13 procentų Lietuvos respondentų mano, kad šalyje padaryta pakankamai kovojant su diskriminacijos apraiškomis visuomenėje. Lygių galimybių kontrolierius 2013 metais nagrinėjo 24 skundus dėl diskriminacijos amžiaus pagrindu. Diskriminacija dėl amžiaus ypač paplitusi darbo santykių srityje. Su neigiamu darbdavių požiūriu į vyresnius asmenis susiduria sulaukę 50 metų ir vyresni gyventojai. Pailginus išėjimo į pensiją amžių, žmonės susiduria su problemomis įsidarbindami ir dirbdami. Siekdamos mažinti diskriminaciją amžiaus pagrindu, institucijos, atsakingos už užimtumo politikos įgyvendinimą, turėtų nuolat aktyviai konsultuotis su darbdaviais, nevyriausybinių organizacijų, viešojo sektoriaus atstovais, ekspertais, politikais dėl priemonių, skatinančių vyresnio amžiaus asmenų įdarbinimą ir užtikrinančių lygias galimybes.

Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ 2013 metais atlikto tyrimo „Lietuvos gyventojų nuomonės dėl diskriminacijos įvairių visuomenės grupių atžvilgiu“ duomenimis, turintieji psichikos negalią – viena labiausiai diskriminuojamų visuomenės grupių. Net 46 procentai respondentų mano, kad tokie asmenys turėtų gyventi specialiai tam pritaikytuose namuose, 12 procentų yra tos nuomonės, kad psichikos negalią turintys asmenys turėtų gyventi visuomenėje, 10 procentų mano, kad jiems geriausia gyventi toliau nuo miesto, kur būtų užtikrintas jų saugumas. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba 2013 metais atliko 33 diskriminacijos negalios pagrindu tyrimus. Tai sudarė daugiau nei 18 procentų visų atliktų tyrimų. Įgyvendinant Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinį veiklos planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. spalio 10 d. nutarimu Nr. 1244 „Dėl Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, 2014 metais atliktas visuomenės nuostatų kitimo ir diskriminacijos priežasčių tyrimas (Eglė Šumskienė, Margarita Jankauskaitė, Karilė Levickaitė, 2014 metais), kuris irgi parodė, kad labiausiai paplitusi diskriminacija dėl negalios. Siekiant užtikrinti, kad neįgalieji visapusiškai ir lygiai su visais naudotųsi visomis žmogaus teisėmis, o visuomenė būtų skatinama gerbti šiuos asmenis, taip pat tinkamai įgyvendinamos Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo, ratifikuoto 2010 m. gegužės 27 d. Lietuvos Respublikos įstatymu Nr. XI-854 dėl Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo ratifikavimo, nuostatos, rekomenduojama plėtoti ir stiprinti nevalstybinių organizacijų gebėjimus, visuomenės pilietiškumą ir prižiūrėti neįgaliųjų teises, rinkti ir skleisti informaciją apie jų teisių pažeidimo ir diskriminacijos atvejus.

Europos Sąjungos pagrindinių teisių agentūra 2013 metais paskelbė Europos Sąjungos lesbiečių, gėjų, biseksualių ir translyčių asmenų apklausos rezultatus. Beveik du trečdaliai (61 procentas) Lietuvoje apklaustų lesbiečių, gėjų, biseksualių ir transseksualių asmenų teigia patiriantys diskriminaciją ar priekabiavimą dėl jų lytinės orientacijos ar lytinės tapatybės. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba 2013 metais negavo nė vieno skundo dėl diskriminacijos seksualinės orientacijos pagrindu, tačiau tai galėjo lemti tas faktas, kad šie asmenys stokoja teisinio sąmoningumo, nežino, kur kreiptis dėl galimos diskriminacijos, bijo neigiamos visuomenės nuomonės.

Lietuva 2013 m. gegužės 6 d. Ženevoje Jungtinių Tautų ekonominių, socialinių ir kultūrinių teisių komitete gynėsi antrąją periodinę 1966 metų Jungtinių Tautų ekonominių, socialinių ir kultūrinių teisių pakto įgyvendinimo ataskaitą. Atsižvelgiant į šio komiteto baigiamąsias Lietuvos antrosios periodinės ataskaitos išvadas ir rekomendacijas, paskelbtas 2014 m. birželio 24 d., Lietuvoje vis dar susiduriama su tautinę neapykantą kurstančiais teiginiais, nukreiptais prieš tautines mažumas. Jungtinių Tautų ekonominių, socialinių ir kultūrinių teisių komitetas rekomenduoja Lietuvai skirti daugiau iniciatyvų tautinių mažumų teisėms ir lygioms galimybėms užtikrinti, glaudžiau bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis dėl tam tikrų diskriminacijos draudimo aspektų.

Sociologinio tyrimo „Galimų diskriminacijos apraiškų bei visuomenės tolerancijos įvairioms socialinėms grupėms įvertinimas“, 2012 metais atlikto Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos, vykdant Europos Komisijos užimtumo ir socialinio solidarumo programos PROGRESS finansuojamą projektą „C.A.F.E: keisk požiūrį – siek lygybės“ (Nr. JUST/2011/PROG/AG/1927), duomenimis, šalies gyventojai labiausiai nenorėtų gyventi šalia romų (59 procentai apklaustųjų) ir asmenų, atlikusių laisvės atėmimo bausmę (57 procentai apklaustųjų). Darbo rinkoje visuomenė labiausiai toleruoja asmenų, nemokančių lietuvių kalbos, ir asmenų, atlikusių laisvės atėmimo bausmę, diskriminaciją: daugiau ar mažiau diskriminaciją pateisina atitinkamai 66 procentai ir 61 procentas gyventojų. Antroje vietoje – neįgalūs ir vyresnio amžiaus asmenys (atitinkamai 45 procentai ir 41 procentas). Tyrimo duomenimis, 67 procentai Lietuvos gyventojų apie diskriminaciją sužino per televiziją, 44 procentai – skaitė laikraštyje, išgirdo iš artimiausios aplinkos, 12 procentų – patyrė patys, 24 procentai – apie diskriminaciją negirdėjo ir jos nepatyrė.

Visuomenės nuostatų kitimo ir diskriminacijos priežasčių tyrimą 2014 metais atlikę ir jo rezultatus išnagrinėję ekspertai atkreipia dėmesį, kad darbo rinka – vis dar jautri sritis, kurioje asmenys susiduria su diskriminacija, todėl būtina ypač daug dėmesio skirti darbdavių mokymui nediskriminavimo, žmogaus teisių ir pagarbos žmogui ugdymo klausimais. Prie nepalankaus jautrių grupių įvaizdžio formavimo nemažai prisideda ir žiniasklaida, todėl minėtą tyrimą atlikę ekspertai rekomenduoja ir toliau didinti visuomenės sąmoningumą nediskriminavimo skatinimo, lygių galimybių ir pagarbos žmogui klausimais, nevyriausybinių organizacijų ir pilietinės visuomenės vaidmenį, stebėti visuomenės nuostatų kaitą – atlikti tyrimus ir situacijos vertinimo analizę.

Labiausiai diskriminacinių nuostatų formavimąsi skatina informacijos ir žinių stoka (31 procentas apklaustųjų), prietarai ir išankstinės nuostatos (30 procentų apklaustųjų), žiniasklaidos priemonių formuojančios nuomonės (28 procentai apklaustųjų). Savo žinias apie diskriminaciją gyventojai vertina vis dar vidutiniškai (apie diskriminaciją ir jos formas 31–49 procentai jų išmano mažai ar neišmano nieko).

Taigi Lietuvos visuomenės sąmoningumas vis dar per menkas, tik nedidelė dalis gyventojų žino, kur kreiptis diskriminacijos atveju. Trūksta švietėjiškų nediskriminavimo skatinimo ir lygių galimybių įtvirtinimo priemonių, mažinančių diskriminaciją visuomenėje. Stokojama tyrimų, padedančių atskleisti asmenų grupių, kurioms reikia teisinės apsaugos, padėtį, taip pat nustatyti, kokių priemonių reikia imtis norint pakeisti esamą diskriminacijos situaciją. Per mažai bendradarbiauja institucijos ir organizacijos, dirbančios lygių galimybių ir nediskriminavimo srityje.

4. Plane vartojamos sąvokos atitinka Lygių galimybių įstatyme vartojamas sąvokas.

5. Rengiant Planą atsižvelgta į:

5.1. Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos 2013 metų ataskaitą;

5.2. 2000 m. birželio 29 d. Tarybos direktyvą 2000/43/EB, įgyvendinančią vienodo požiūrio principą asmenims, nepriklausomai nuo jų rasės arba etninės priklausomybės (OL 2004 m. specialusis leidimas, 20 skyrius, 1 tomas, p. 23);

5.3. 2000 m. lapkričio 27 d. Tarybos direktyvą 2000/78/EB, nustatančią vienodo požiūrio užimtumo ir profesinėje srityje bendruosius pagrindus (OL 2004 m. specialusis leidimas, 5 skyrius, 4 tomas, p. 79);

5.4. 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2014/54/ES dėl priemonių, kad darbuotojai galėtų lengviau naudotis laisvo darbuotojų judėjimo teisėmis (OL 2014 L 128, p. 8);

5.5. Jungtinių Tautų konvenciją dėl visų formų diskriminacijos moterims panaikinimo, ratifikuotą Lietuvos Respublikos Seimo 1995 m. rugsėjo 10 d. nutarimu Nr. I-1035 „Dėl Jungtinių Tautų konvencijos dėl visų formų diskriminacijos moterims panaikinimo ratifikavimo“;

5.6. Tarptautinę konvenciją dėl visų formų rasinės diskriminacijos panaikinimo, ratifikuotą 1998 m. lapkričio 10 d. Lietuvos Respublikos 1965 metų Tarptautinės konvencijos dėl visų formų rasinės diskriminacijos panaikinimo ratifikavimo įstatymu Nr. 108-2954;

5.7. Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvenciją ir jos Fakultatyvų protokolą, ratifikuotą 2010 m. gegužės 27 d. Lietuvos Respublikos įstatymu Nr. XI-854 dėl Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo ratifikavimo;

5.8. Jungtinių Tautų ekonominių, socialinių ir kultūrinių teisių komiteto 2014 m. birželio 24 d. išvadas ir rekomendacijas.

6. Planas užtikrina lyčių lygybės ir nediskriminavimo horizontaliojo principo, nustatyto 2013 m. gruodžio 17 d. priimtame Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006 (OL 2013 L 347, p. 320), įgyvendinimą. Tai reiškia, kad valstybės narės ir Europos Komisija turi užtikrinti, kad rengiant ir įgyvendinant programas, įskaitant stebėseną, atsiskaitymą ir vertinimą, būtų skatinama moterų ir vyrų lygybė, atsižvelgiama į lyčių integracijos aspektą.

7. Planas įgyvendinamas iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atitinkamoms institucijoms ir įstaigoms, atsakingoms už Plano priemonių įgyvendinimą, patvirtintų bendrųjų asignavimų ir 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos lėšų.

8. Už Plano ir jo įgyvendinimo priemonių vykdymo koordinavimą atsakinga Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Plano įgyvendinimo priemones vykdo Plano II skyriuje nurodytos valstybės institucijos ir įstaigos.

9. Institucijos, dalyvaujančios įgyvendinant Planą, per 25 kalendorines dienas nuo kiekvieno ketvirčio pabaigos stebėsenos informacinėje sistemoje, o Lietuvos Respublikos Vyriausybei neatskaitingos institucijos – raštu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai teikia informaciją apie Plano įgyvendinimo eigą ir rezultatus, atsižvelgdamos į patvirtintus Plano uždavinius, priemones ir jiems vykdyti Plano II skyriuje numatytus asignavimus, taip pat Plano III skyriuje nustatytus vertinimo kriterijus ir jų reikšmes.

 

 

 

II SKYRIUS

PLANO 2016–2018 METŲ TIKSLAS, UŽDAVINIAI, PRIEMONĖS, ASIGNAVIMAI IR ĮGYVENDINANČIOSIOS INSTITUCIJOS

 

Eil. Nr.

Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimas

2016 metų asignavimai, tūkst. eurų

2017 metų asignavimai, tūkst. eurų

2018 metų asignavimai, tūkst. eurų

Įgyvendinančioji institucija

iš viso

iš jų

iš viso

iš jų

iš viso

iš jų

išlaidoms

turtui įsigyti

išlaidoms

turtui įsigyti

išlaidoms

turtui įsigyti

iš viso

iš jų darbo užmo-kesčiui

iš viso

iš jų darbo užmo-kesčiui

iš viso

iš jų darbo užmo-kesčiui

 

Tikslas – mažinti diskriminaciją Lygių galimybių įstatyme nustatytais pagrindais didinant visuomenės sąmoningumą ir ugdant pagarbą žmogui

719,4

719,4

0

0

536

536

0

0

402

402

0

0

 

1.

Uždavinys didinti visuomenės sąmoningumą nediskriminavimo skatinimo ir lygių galimybių srityje

701,4

701,4

0

0

522

522

0

0

402

402

0

0

 

1.1.

Priemonė – rengti metinius nacionalinius lygybės ir įvairovės apdovanojimus

14

14

0

0

14

14

0

0

14

14

0

0

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba,

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija)

Priemonės veiklos: kiekvienais metais rengiama iškilminga renginio ceremonija, skiriama žmogaus teisių gynėjams, – teikiami apdovanojimai pagal kategorijas „Lyčių lygybė“, „Etnodialogas“, „Vaivorykštė“, „Auksinis amžius“, „Įveikta kliūtis“, „Religijų įvairovė“, „Metų proveržis“, „Metų žurnalistas“, „Gyvenimo nuopelnai“

1.2.

Priemonė – įgyvendinti tautinių mažumų ir migruojančių šeimų vaikų švietimą stiprinančias priemones

139

139

0

0

139

139

0

0

139

139

0

0

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (toliau – Švietimo ir mokslo ministerija)

Priemonės veiklos: organizuojamas nacionalinis konkursas „Būkime kartu“, skirtas mokyklų skirtingomis dėstomomis kalbomis bendradarbiavimo projektams, skatinantiems kitų kultūrų pažinimą, finansuoti; finansuojami kvalifikacijos tobulinimo seminarai; organizuojama ir finansuojama konferencija, skirta tautinių mažumų ir migruojančių šeimų vaikų švietimo klausimams

1.3.

Priemonė informuoti visuomenę lygių galimybių ir nediskriminavimo klausimais, didinti visuomenės sąmoningumą lygių galimybių ir nediskriminavimo klausimais

20

20

0

0

20

20

0

0

20

20

0

0

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

15

15

0

0

7

7

0

0

8

8

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija (toliau – Teisingumo ministerija), Švietimo ir mokslo ministerija

Priemonės veiklos: rengiami straipsniai lygių galimybių, nediskriminavimo skatinimo ir pagarbos žmogui temomis, teikiama aktuali informacija apie teisės aktus lygių galimybių srityje, leidžiami ir platinami leidiniai, lankstinukai, plakatai, skirti pagarbai žmogui ugdyti ir diskriminacijai mažinti, rengiamos televizijos ir radijo laidos, reklaminės kampanijos (vaizdo klipai, trumpametražiai filmai), organizuojami susitikimai su nevyriausybinių organizacijų atstovais, skirti aptarti tam tikriems diskriminacijos draudimo aspektams, dėl kurių rekomendacijas yra pateikusios tarptautinės žmogaus teisių apsaugos institucijos, darbo susitikimai ir seminarai užsieniečių, gavusių prieglobstį, ir kitų imigrantų nediskriminavimo skatinimo klausimais regionuose su vietos gyventojais, senjorais ir savivaldybių darbuotojais, organizuojami mokymo renginiai ir konsultacijos lygių galimybių klausimais leidėjams, komunikacijos agentūroms, žiniasklaidos atstovams ir kitiems, dirbantiems informacijos sklaidos srityje

1.4.

Priemonė – organizuoti seminarą neveiksnių ir ribotai veiksnių asmenų lygių galimybių užtikrinimo problemoms spręsti

1,4

1,4

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Teisingumo ministerija

Priemonės veiklos: organizuojamas seminaras, skirtas visuomenei neįgaliųjų padėties klausimais informuoti, užtikrinant tinkamą Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo nuostatų, kad neįgalieji visais atvejais laikomi teisės subjektais, įgyvendinimą (kokių veiksmų turi būti imtasi, kad pagal tarptautinę žmogaus teisę būtų užkirstas kelias diskriminacijai ir piktnaudžiavimui)

1.5.

Priemonė mokyti jaunimą nediskriminavimo skatinimo ir pagarbos žmogui ugdymo klausimais, nepažeidžiant tėvų teisės auklėti vaikus pagal savo įsitikinimus

6

6

0

0

6

6

0

0

6

6

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Jaunimo reikalų departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

Priemonės veiklos: regionuose organizuojami neformalūs jaunimo mokymai, kurių tikslas – padėti jauniems žmonėms įvaldyti ir lavinti nediskriminacinio ir pagarbaus bendravimo būdus, formuoti geranorišką elgesį, gerinti gebėjimą atsisakyti išankstinės nuostatos, išmokti pasirinkti tinkamas bendravimo frazes, atpažinti patyčių priežastis, kovoti su jų padariniais savo gyvenamojoje, mokymosi ar darbo aplinkoje; juose pateikiama teorinė medžiaga ir interaktyviai mokoma praktinių įgūdžių

1.6.

Priemonė rengti darbdaviams ir jų atstovams mokymus ir švietėjiškus renginius lygių galimybių ir nediskriminavimo skatinimo darbo rinkoje klausimais

6

6

0

0

6

6

0

0

6

6

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Lietuvos darbo birža prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

Priemonės veiklos: rengiami mokymai, kuriuose darbdaviai informuojami apie labiausiai diskriminuojamų grupių padėties skirtumus darbo santykių srityje

1.7.

Priemonė vykdyti veiklas, skirtas diskriminacijai Lygių galimybių įstatyme numatytais pagrindais mažinti ir prevencijai darbo rinkoje užtikrinti

241

241

0

0

133

133

0

0

108

108

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

Priemonės veiklos: internetinės platformos nuotoliniam mokymuisi sukūrimas, priežiūra ir pristatymas, internetinio mokymo medžiagos, skirtos draudimui diskriminuoti Lygių galimybių įstatyme nustatytais pagrindais, parengimas; metodologijos ir rekomendacijų viešajam sektoriui dėl viešosios informacijos prieinamumo visiems (neįgaliesiems, žmonėms, kuriems lietuvių kalba nėra gimtoji, migrantams ir kitiems) lengvai skaitoma ir suprantama kalba parengimas ir sklaida; sėkmingų įvairovės skatinimo versle atvejų, užsienio ir Lietuvos pavyzdžių pristatymas Lietuvoje organizuojamuose verslo renginiuose, forumuose; lygybės planų diegimas į socialiai atsakingų įmonių valdymą; informacinio paketo / atmintinės apie diskriminacijos apraiškas, jos pasekmes ir veiksmus užkirsti jai kelią parengimas ir sklaida darbdaviams ir darbuotojams; diskusijų įvairovės ir tarpusavio supratimo skatinimas Lietuvos regionuose organizuojant vietos įvairovės ambasadorių rinkimus, bendradarbiaujant su vietos žiniasklaida ir bendruomene; nevyriausybinių organizacijų, dirbančių žmogaus teisių gynimo srityje, gebėjimų stiprinimas (mokymai, apskritojo stalo diskusijos, informacinės medžiagos rengimas ir sklaida); planuojamos veiklos vykdomos kartu su nevyriausybinėmis organizacijomis, dirbančiomis žmogaus teisių apsaugos srityje

1.8.

Priemonė – vykdyti veiklas, skatinančias tautinių mažumų atstovų įsitvirtinimą darbo rinkoje

121

121

0

0

67

67

0

0

54

54

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Tautinių mažumų departamentas prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Tautinių mažumų departamentas)

 

Priemonės veiklos: tautinių mažumų atstovų įsitvirtinimo darbo rinkoje stebėsenos metodikos sukūrimas, tikslinių grupių tankiausiai tautinių mažumų gyvenamose vietovėse tyrimai, informacinės dalomosios ir viešinimo medžiagos parengimas; seminarų regioninei žiniasklaidai apie tautines mažumas, jų kultūrines ypatybes, remiantis gerosios praktikos darbo rinkoje pavyzdžiais, organizavimas, geriausių seminarų dalyvių darbų konkurso inicijavimas; gerosios nediskriminavimo darbo rinkoje praktikos, pasitelkiant integracijos ambasadorius, sklaida tarp tautinių mažumų; veiklos, stiprinančios vaikų ir jaunimo tarpkultūrinį dialogą ir toleranciją; informacijos apie darbo rinkos galimybes sklaida, pasitelkiant parengtas bandomąsias tautinių mažumų grupes iš tankiausiai tautinių mažumų gyvenamų vietovių; dalis planuojamų veiklų vykdomos kartu su nevyriausybinėmis organizacijomis, dirbančiomis žmogaus teisių apsaugos srityje

1.9.

Priemonė – vykdyti veiklas, skatinančias tarpkultūrinį pažinimą ir įprasminančias tautinių mažumų ir imigrantų kultūrinį paveldą

10

10

0

0

10

10

0

0

10

10

0

0

Tautinių mažumų departamentas

 

Priemonės veiklos: įgyvendinamos tautinių mažumų ir imigrantų kultūrų pažinimo iniciatyvos, įamžinami ir visuomenės edukacijai pritaikomi tautinių mažumų paveldo objektai, inicijuojama įvairių tautų kultūrinio palikimo sklaida viešosiose erdvėse

1.10.

Priemonė – rengti darbuotojams, dirbantiems užsieniečių, gavusių prieglobstį Lietuvoje, integracijos srityje, mokymus ir švietėjiškus renginius integracijos į visuomenę ir lygių galimybių užtikrinimo klausimais

28

28

0

0

20

20

0

0

20

20

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Socialinių paslaugų ir priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

Priemonės veiklos: metodinės mokymo medžiagos, skirtos darbuotojams, dirbantiems užsieniečių, gavusių prieglobstį, socialinės integracijos srityje, kvalifikacijai tobulinti, parengimas, savivaldybių ir nevyriausybinių organizacijų, kitų institucijų ir įstaigų darbuotojų, dirbančių užsieniečių, gavusių prieglobstį, socialinės integracijos srityje, mokymai, konferencijos ir kiti švietėjiški renginiai, bendradarbiavimas su tarptautinėmis organizacijomis, užsienio valstybių institucijomis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, gerosios praktikos užsieniečių, gavusių prieglobstį, integracijos, nediskriminavimo ir lygių galimybių integruotis į visuomenę sudarymo klausimais sklaida

1.11.

Priemonė – rengti informacines kampanijas užsieniečių integracijos, įvairovės supratimo ir tarpkultūrinio dialogo skatinimo iniciatyvų klausimais

100

100

0

0

100

100

0

0

17

17

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Priemonės veiklos: vykdomos abipusiam supratimui gerinti, tolerancijai ir tarpkultūriniam dialogui skatinti skirtos veiklos, įtraukiančios užsieniečius ir Lietuvos visuomenę (diskusijos, mugės, stovyklos, viešos akcijos, kiti bendri renginiai ir panašiai), rengiamos tolerancijai užsieniečiams, taip pat ir gavusiems prieglobstį, skatinti skirtos viešinimo kampanijos (rašomi straipsniai užsieniečių integracijos temomis spaudoje ir elektroninėje žiniasklaidoje, leidžiami ir platinami informaciniai leidiniai, lankstinukai, plakatai, skirti supažindinti su įvairove, rengiamos televizijos ir radijo laidos, socialinės akcijos, vykdomos kitos viešinimo kampanijos priemonės)

2.

Uždavinys įvertinti asmenų grupių, kurioms reikia teisinės apsaugos, padėtį

18

18

0

0

14

14

0

0

0

0

0

0

 

2.1.

Priemonė – atlikti Lietuvoje gyvenančių transseksualių asmenų padėties visuomenėje ir privataus gyvenimo apsaugos srities tyrimą ir šio tyrimo rezultatų analizę

0

0

0

0

14

14

0

0

0

0

0

0

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

Priemonės veiklos: atliekamas tyrimas, skirtas Lietuvoje gyvenančių transseksualių asmenų padėčiai visuomenėje ir privataus gyvenimo apsaugos būklei įvertinti, pateikiama šio tyrimo rezultatų analizė, siūlymai ir rekomendacijos, kaip gerinti šių asmenų padėtį visuomenėje

2.2.

Priemonė – atlikti tyrimą, skirtą visuomenės požiūriui į kartu gyvenančius nesusituokusius asmenis (sugyventinius) ir susituokusius asmenis įvertinti

9

9

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Lietuvos teisės institutas

Priemonės veiklos: atliekamas tyrimas, skirtas visuomenės požiūriui į kartu gyvenančius nesusituokusius asmenis (sugyventinius) ir susituokusius asmenis įvertinti, pateikiama šio tyrimo rezultatų analizė ir siūlymai

2.3.

Priemonė – atlikti nuteistųjų padėties visuomenėje ir privataus gyvenimo apsaugos srities tyrimą ir šio tyrimo rezultatų analizę

9

9

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Lietuvos teisės institutas

Priemonės veiklos: atliekamas tyrimas, skirtas nuteistųjų padėčiai visuomenėje, privataus gyvenimo apsaugos būklei ir galimai diskriminacijai įvertinti, pateikiama šio tyrimo rezultatų analizė, siūlymai ir rekomendacijos, kaip mažinti šių asmenų diskriminaciją

3.

Iš viso Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, iš jų:

719,4

719,4

0

0

536

536

0

0

402

402

0

0

3.1.

Bendrojo finansavimo lėšos

25

25

0

0

25

25

0

0

4

4

0

0

 

3.2.

Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos

437

437

0

0

275

275

0

0

175

175

0

0

 

3.3.

Tikslinės paskirties lėšos ir pajamų įmokos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

Kiti šaltiniai (Europos Sąjungos finansinė parama projektams įgyvendinti ir kitos teisėtai gautos lėšos)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iš viso Planui finansuoti (3 + 4)

719,4

719,4

0

0

536

536

0

0

402

402

0

0“.

 

 

Skyriaus pakeitimai:

Nr. 3, 2016-01-06, paskelbta TAR 2016-01-12, i. k. 2016-00527

 

III SKYRIUS

PLANO VERTINIMO KRITERIJAI

 

Vertinimo kriterijaus kodas

Tikslo, uždavinio, vertinimo kriterijaus pavadinimas ir matavimo vienetai

Vertinimo kriterijų reikšmės

Įgyvendinančioji institucija

2016 metų

2017 metų

2018 metų

Tikslas – mažinti diskriminaciją Lygių galimybių įstatyme nustatytais pagrindais didinant visuomenės sąmoningumą ir ugdant pagarbą žmogui

R-1

Diskriminavimo dėl amžiaus paplitimas, procentais (2012 metais – 59 procentai)

53

50

47

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

R-2

Diskriminavimo dėl negalios paplitimas, procentais (2012 metais – 45 procentai)

40

35

30

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

R-3

Gyventojų sąmoningumo nediskriminavimo ir lygių galimybių užtikrinimo klausimais lygis, procentais

58

62

65

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

R-4

Regionų gyventojų aktyvumo kreipiantis į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą dėl diskriminacijos atvejų lygis, procentais

15

20

25

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

Tikslo 1 uždavinys – didinti visuomenės sąmoningumą nediskriminavimo skatinimo ir lygių galimybių srityje

 

 

 

 

P-1-1-1

Nacionaliniuose lygybės apdovanojimuose dalyvavusių institucijų ir organizacijų skaičius

60

70

80

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

P-1-1-2

Mokytojų, patobulinusių savo kompetenciją tautinių mažumų ir migruojančių šeimų vaikų švietimo klausimais, skaičius

50

50

50

Švietimo ir mokslo ministerija

P-1-1-3

Nacionalinių ir (ar) regioninių informacijos priemonių, žiniasklaidos institucijų, leidėjų atstovų, patobulinusių savo kompetenciją lygių galimybių klausimais, skaičius

150

150

150

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

P-1-1-4

Kreipimųsi Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos kompetencijos klausimais daugėjimas, procentais

58

60

65

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

P-1-1-5

Darbdavių ir jų atstovų, patobulinusių savo kompetenciją lygių galimybių darbo rinkoje užtikrinimo ir diskriminacijos mažinimo klausimais, skaičius

100

100

100

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

P-1-1-6

Švietimo ir informavimo priemonėse dalyvavusių asmenų skaičius

20 000

50 000

15 000

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, Tautinių mažumų departamentas

P-1-1-7

Asmenų, tobulinusių žinias lygių galimybių klausimais, naudojantis internetine nuotolinio mokymosi programa, skaičius

1 000

5 000

5 000

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

P-1-1-8

Nevyriausybinių organizacijų, dirbančių žmogaus teisių gynimo srityje, atstovų, dalyvavusių mokymuose, seminaruose, diskusijose, skaičius

50

50

50

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba

P-1-1-9

Sukurtų metodikų, skirtų tautinių mažumų įsitvirtinimo darbo rinkoje stebėsenai ir analizei atlikti, skaičius

1

0

0

Tautinių mažumų departamentas

P-1-1-10

Asmenų, įtrauktų į iniciatyvas, skirtas nediskriminavimo tautybės, rasės ir kalbos pagrindu sklaidai, skaičius

15 000

30 000

40 000

Tautinių mažumų departamentas

P-1-1-11

Sukurtų metodikų, skirtų darbuotojams, dirbantiems užsieniečių, gavusių prieglobstį, socialinės integracijos srityje, kvalifikacijai tobulinti, skaičius

1

0

0

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

P-1-1-12

Savivaldybių ir nevyriausybinių organizacijų, kitų institucijų ir įstaigų darbuotojų, patobulinusių savo kompetenciją užsieniečių, gavusių prieglobstį, socialinės integracijos srityje, skaičius

180

180

180

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

 

Tikslo 2 uždavinys – ištirti ir įvertinti asmenų grupių, kurioms reikia teisinės apsaugos, padėtį

 

 

 

 

P-1-2-1

Atliktų nediskriminavimo srities mokslinių tyrimų skaičius

2

1

0

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba Lietuvos teisės institutas“.

 

Skyriaus pakeitimai:

Nr. 3, 2016-01-06, paskelbta TAR 2016-01-12, i. k. 2016-00527

 

––––––––––––––––––––

 

 

Pakeitimai:

 

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Nutarimas

Nr. 3, 2016-01-06, paskelbta TAR 2016-01-12, i. k. 2016-00527

Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. sausio 28 d. nutarimo Nr. 46 „Dėl Nediskriminavimo skatinimo tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“ pakeitimo