LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL EUROPOS PRISITAIKYMO PRIE GLOBALIZACIJOS PADARINIŲ FONDO PROJEKTŲ FINANSAVIMO IR ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

 

2015 m. balandžio 24 d. Nr. A1-221

Vilnius

Vadovaudamasi Atsakomybės ir funkcijų pasiskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo lėšomis finansuojamus projektus 2014−2020 metais, taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. A1-668 „Dėl Atsakomybės ir funkcijų pasiskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo lėšomis finansuojamus projektus 2014−2020 metais, taisyklių patvirtinimo“, 4.14 papunkčiu:

1. T v i r t i n u Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo projektų finansavimo ir administravimo taisykles (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. birželio 22 d. įsakymą Nr. A1-286 „Dėl Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo projektų finansavimo ir administravimo taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3. P a v e d u įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                   Algimanta Pabedinskienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro

2015 m. balandžio 24 d. įsakymu Nr. A1-221

 

EUROPOS PRISITAIKYMO PRIE GLOBALIZACIJOS PADARINIŲ FONDO PROJEKTŲ FINANSAVIMO IR ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo projektų finansavimo ir administravimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato bendrąsias Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo (toliau – EGF) projektų įgyvendinimo priežiūros ir lėšų panaudojimo kontrolės procedūras:

1.1. EGF paraiškos Europos Komisijai rengimą ir teikimą;

1.2. EGF mokėjimus, išlaidų pripažinimą tinkamomis finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai;

1.3. EGF ataskaitų rengimą ir teikimą;

1.4. EGF projektų patikrą vietoje;

1.5. EGF pažeidimų tyrimą ir nustatymą;

1.6. EGF lėšų grąžinimą;

1.7. EGF paramos viešinimą;

1.8. EGF projektų įgyvendinimo dokumentų saugojimą ir prieinamumą.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

2.1. Pažeidimas – Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktų nuostatų pažeidimas, padarytas veikimu ar neveikimu, dėl kurio atsirado ar galėjo atsirasti valstybės ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto nuostolių.

2.2. Tarpinės institucijos sąvoka Taisyklėse vartojama taip, kaip apibrėžta Atsakomybės ir funkcijų pasiskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo lėšomis finansuojamus projektus 2014−2020 metais, taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. A1-668 „Dėl Atsakomybės ir funkcijų pasiskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo lėšomis finansuojamus projektus 2014−2020 metais, taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Atsakomybės taisyklės).

2.3. Kitos sąvokos atitinka Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose, reglamentuojančiuose EGF įgyvendinimą ir administravimą, vartojamas sąvokas.

3. Institucijos, administruojančios EGF, nurodytos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. lapkričio 12 d. nutarime Nr. 1243  „Dėl institucijų, atsakingų už Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo lėšų valdymą ir kontrolę 2014−2020 metais, paskyrimo“ ir Atsakomybės taisyklėse.

 

II SKYRIUS

EGF PARAIŠKOS EUROPOS KOMISIJAI RENGIMAS IR TEIKIMAS

 

4. Atleidimų, atitinkančių 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1309/2013 dėl Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo (2014–2020 m.), kuriuo panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 1927/2006 (OL 2013 L 347, p. 855) (toliau – Reglamentas), 2 ir 4 straipsnių sąlygas, atvejais vadovaujančioji institucija kreipiasi į instituciją, atsakingą už analizės, pagrindžiančios darbuotojų atleidimo ar darbo veiklos nutraukimo sąsają su esminiais pasaulio prekybos struktūriniais pokyčiais, rimtais vietos, regioninės ir nacionalinės ekonomikos sutrikdymais, kuriuos sukėlė globalizacija ar besitęsianti pasaulinė finansų ir ekonomikos krizė ar nauja pasaulinė finansų ir ekonomikos krizė, pateikimą (toliau – institucija, atsakinga už globalizacijos bei pasaulinės finansų ir ekonomikos krizės padarinių vertinimą), dėl galimų globalizacijos ar pasaulinės finansų ir ekonomikos krizės padarinių vertinimo išvados (toliau – vertinimo išvada) pateikimo, kaip numatyta Atsakomybės taisyklių 4.1 papunktyje ir 7 punkte. Vadovaujančioji institucija nagrinėja iš institucijos, atsakingos už globalizacijos bei pasaulinės finansų ir ekonomikos krizės padarinių vertinimą, gautas vertinimo išvadas.

5. Nustačiusi, kad atvejis pripažįstamas globalizacijos ar pasaulinės finansų ir ekonomikos krizės padariniais, vadovaujančioji institucija įpareigoja tarpinę instituciją per nurodytą terminą parengti paraišką EGF paramai gauti (toliau – paraiška) pagal Paraiškos finansinei paramai iš Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo gauti formą ir Paraiškų teikimo Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondui vadovą, kurių naujausios versijos skelbiamos Europos Komisijos interneto puslapyje http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=581&langId=en. Vadovaujančioji institucija, gavusi iš tarpinės institucijos parengtą paraiškos projektą, prireikus organizuoja paraiškos aptarimą su tarpine institucija ir atsakinga teritorine darbo birža.

6. Vadovaujančioji institucija, gavusi iš tarpinės institucijos paraišką, per 12 savaičių nuo Reglamento 2 ir 4 straipsniuose nustatytų sąlygų atsiradimo dienos teikia Europos Komisijai paraišką ir prireikus ją papildo.

7. Vadovaujančioji institucija informuoja visas institucijas, susijusias su paraiškos pateikimo procedūra, apie paraiškos procedūros eigą. Gavusi teigiamą Europos Komisijos sprendimą dėl EGF paramos skyrimo, vadovaujančioji institucija parengia sutartį tarp vadovaujančiosios institucijos ir tarpinės institucijos dėl lėšų pervedimo (toliau – sutartis).

 

III SKYRIUS

EGF MOKĖJIMAI, IŠLAIDŲ PRIPAŽINIMAS TINKAMOMIS FINANSUOTI IR DEKLARUOTI EUROPOS KOMISIJAI

 

8. EGF projektai finansuojami pagal proporcijas, nustatytas Reglamento 13 straipsnyje.

9. Gavus lėšas iš Europos Komisijos į specialią EGF sąskaitą valstybės ižde, pasirašoma sutartis. Projektui vykdyti vadovaujančiojoje institucijoje atidaroma arba priskiriama atskira sąskaita banke paramos lėšoms. Prireikus perskirstyti lėšas tarp finansinio plano, nustatyto paraiškoje, eilučių, tarpinė institucija raštu informuoja vadovaujančiąją instituciją, o pastaroji – Europos Komisiją. Vadovaudamasi Reglamento 16 straipsnio 5 dalimi, vadovaujančioji institucija gali kreiptis į Europos Komisiją dėl dalies veiksmų, nurodytų EGF paraiškoje, pakeitimo. Išlaidos pakeistiems veiksmams gali būti pripažintos tinkamomis finansuoti nuo Europos Komisijos pritarimo pakeitimams momento.

10. Projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apmokėti taikomas kompensavimo su avansu būdas. Vadovaujantis pasirašyta sutartimi, pagal formą, tvirtinamą sutartimi, tarpinei institucijai pervedamas avansas projektui vykdyti. Likusios lėšos pervedamos pagal teikiamus Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo mokėjimo prašymus (Taisyklių 1 priedas) (toliau – mokėjimo prašymas). Kai bendra pagal tarpinės institucijos pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) yra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtą sumą, paramos lėšos nebepervedamos.

11. Mokėjimo prašymus Europos socialinio fondo agentūrai (toliau – ESFA) rekomenduojama teikti ne rečiau kaip kas 3 mėnesius.

12. Tarpinė institucija turi pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo sutarties pasirašymo. Vėliau mokėjimo prašymai ESFA teikiami vadovaujantis mokėjimo prašymų teikimo grafiku, kuris suderinamas su ESFA po pirmo mokėjimo prašymo gavimo datos. Mokėjimo prašymų teikimo grafikas suderinamas ne vėliau kaip likus 1 mėnesiui iki antro mokėjimo prašymo pateikimo datos.

13. Už mokėjimo prašymų tikrinimą, išlaidas pagrindžiančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų tikrinimą bei išlaidų tinkamumo finansuoti nustatymą atsakinga ESFA.

14. Tarpinė institucija kartu su mokėjimo prašymu pateikia:

14.1. patvirtintas ataskaitinio laikotarpio išlaidas pagrindžiančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijas;

14.2. finansines ir veiklos suvestines pagal formas, suderintas su ESFA.

15. Projekto išlaidos turi būti pagrįstos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatyme nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus. Visuose išlaidas pagrindžiančių dokumentų originaluose turi būti nurodytas projekto numeris.

16. Siekdama įsitikinti išlaidų tinkamumu finansuoti, ESFA turi teisę paprašyti tarpinės institucijos pateikti papildomą informaciją ir dokumentus (jų kopijas). Tarpinė institucija per 5 darbo dienas nuo prašymo dėl papildomos informacijos ar dokumentų pateikimo gavimo dienos privalo pateikti ESFA prašomą informaciją ir dokumentus. Jeigu laiku nebuvo pateiktos papildomai prašomų išlaidas pagrindžiančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijos, ESFA pripažįsta tinkamomis finansuoti tik išlaidas pagrindžiančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijomis pagrįstą išlaidų sumą. Likusi išlaidų dalis gali būti nagrinėjama pakartotinai ir pripažinta tinkama finansuoti tarpinei institucijai deklaravus kituose mokėjimo prašymuose ir pridėjus reikiamų išlaidas pagrindžiančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijas.

17. Projekto išlaidos pripažįstamos tinkamomis finansuoti pagal tarpinės institucijos teikiamus mokėjimo prašymus, vadovaujantis Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos teisės aktais.

18. Jei ESFA, išanalizavusi galutinį mokėjimo prašymą ir su juo pateiktus dokumentus, nustato, kad tarpinei institucijai buvo išmokėta didesnė paramos suma, nei numatyta sutartyje projektui įgyvendinti, ji inicijuoja permokėtos sumos grąžinimo procedūrą.

19. Išlaidos, patirtos ir (arba) apmokėtos po projekto įgyvendinimo pabaigos dienos, negali būti pripažintos tinkamomis finansuoti. Visa projekto veikla turi būti užbaigta iki termino, numatyto sutartyje.

20. ESFA mokėjimo prašymų tikrinimą atlieka pagal vidaus procedūras.

21. ESFA per 30 darbo dienų nuo mokėjimo prašymo gavimo dienos įvertina mokėjimo prašyme nurodytų patirtų išlaidų tinkamumą finansuoti ir pateikia Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo paraišką vadovaujančiajai institucijai dėl lėšų pervedimo (Taisyklių 2 priedas) (toliau – paraiška dėl lėšų pervedimo) dėl tinkamomis finansuoti pripažintų išlaidų dalies, jei bendra pagal tarpinės institucijos pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) nėra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtos sumos.

22. Jeigu dalis išlaidų pripažįstamos netinkamomis finansuoti, apie tai ESFA raštu informuoja projekto vykdytoją.

23. Vadovaujančioji institucija gauna iš ESFA parengtą paraišką dėl lėšų pervedimo kaip pagrindžiantį dokumentą mokėjimui atlikti.

24. ESFA, per 30 darbo dienų nuo galutinio mokėjimo prašymo gavimo dienos patikrinusi galutinį mokėjimo prašymą, pateikia vadovaujančiajai institucijai:

24.1. Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo paraišką vadovaujančiajai institucijai dėl lėšų įskaitymo (Taisyklių 3 priedas) (toliau – paraiška dėl lėšų įskaitymo), jeigu nustato, kad bendra pagal tarpinės institucijos pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) yra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą ir paramos lėšų nereikia pervesti;

24.2. paraišką dėl lėšų pervedimo, jei bendra pagal projekto vykdytojo pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) nėra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtos sumos.

25. Vadovaujančioji institucija prireikus turi teisę iš ESFA gauti išlaidas pagrindžiančių ir išlaidų apmokėjimą įrodančių dokumentų kopijas.

26. Vadovaujančioji institucija atlieka paraiškos dėl lėšų pervedimo tikrinimą ir perduoda ją mokėjimo institucijai. Vadovaujančiosios ir mokėjimo institucijų funkcijos, susijusios su paraiškų dėl lėšų pervedimo tikrinimu ir apmokėjimu, reglamentuojamos vidaus procedūromis.

27. Mokėjimo institucija, vadovaudamasi teisės aktais, reglamentuojančiais valstybės iždo sąskaitos valdymą, perveda lėšas tarpinei institucijai.

28. Mokėjimo institucija projekto įgyvendinimo metu turi kreiptis į Lietuvos Respublikos finansų ministeriją dėl informacijos apie valstybės iždo sąskaitoje sukauptas palūkanas. Projekto vykdytojas turi informuoti ESFA apie palūkanas, sukauptas projekto vykdytojo paramos lėšoms atidarytoje banko sąskaitoje.

29. Vadovaujančiosios institucijos prašymu per vadovaujančiosios institucijos nustatytą terminą ESFA pateikia duomenis, reikalingus išlaidų deklaracijai, teikiamai vadovaujančios institucijos Europos Komisijai, užpildyti.

30. Kad EGF lėšomis finansuojami veiksmai nebūtų remiami pagal kitas Europos Sąjungos finansines priemones, vadovaujančioji institucija raštu pateikia tarpinei institucijai ir ESFA gaires dėl dvigubo finansavimo rizikos prevencijos.

31. Tinkamomis finansuoti pripažintos išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tokia tvarka:

31.1. kai tarpinei institucijai pagal jos pateiktus ankstesnius mokėjimo prašymus pervesta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) nesiekia projektui įgyvendinti skirtos paramos lėšų sumos, tinkamomis finansuoti pripažintos išlaidos pagal nustatytą santykį pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai pagal mokėjimo institucijos parengtą mokėjimo paraišką Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui arba mokėjimo nurodymą bankui tarpinei institucijai pervedamos valstybės biudžeto lėšos. Jeigu atskirų valstybės biudžeto programų lėšos pervedamos ne vienu metu, taikoma vėliausio mokėjimo data;

31.2. kai tarpinei institucijai pagal jos pateiktus ankstesnius mokėjimo prašymus pervesta paramos lėšų suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) yra pasiekusi projektui įgyvendinti skirtą paramos lėšų sumą, tinkamomis finansuoti pripažintos išlaidos pagal nustatytą santykį pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai ESFA patvirtina tarpinės institucijos pateiktame mokėjimo prašyme nurodytų išlaidų tinkamumą finansuoti.

32. Paraiškose suplanuoti viešieji pirkimai gali būti pradėti vykdyti prieš pasirašant sutartį, projekto vykdytojui prisiimant visišką atsakomybę už išlaidų tinkamumą finansuoti.

 

IV SKYRIUS

EGF ATASKAITŲ RENGIMAS IR TEIKIMAS

 

33. Kol negautos EGF lėšos, nepasirašyta sutartis, tarpinė institucija kas ketvirtį teikia vadovaujančiajai institucijai projektų pažangos ataskaitas (Taisyklių 4 priedas) dėl kiekvieno įgyvendinamo projekto atskirai.

34. Pasirašius sutartį, tarpinė institucija dėl kiekvieno projekto atskirai, kartu su mokėjimo prašymais, teikiamais pagal su ESFA suderintą mokėjimo prašymų teikimo grafiką, teikia ESFA (kopiją – vadovaujančiajai institucijai) šias projektų ataskaitas:

34.1. projekto pažangos ataskaitą − kartu su tarpiniu mokėjimo prašymu (pirmoji projekto pažangos ataskaita kartu su tarpiniu mokėjimo prašymu ESFA teikiama už visą laikotarpį nuo projekto įgyvendinimo pradžios iki ataskaitinio laikotarpio, už kurį teikiamas mokėjimo prašymas, pabaigos);

34.2. galutinę ataskaitą − kartu su galutiniu mokėjimo prašymu per 30 dienų nuo projekto įgyvendinimo pabaigos dienos, nustatytos sutartyje.

35. Projekto pažangos ataskaitos forma nustatyta Taisyklių 4 priede, galutinės ataskaitos formą nustato Europos Komisija. Galutinės ataskaitos formą tarpinei institucijai pateikia vadovaujančioji institucija.

36. Gavusi projekto pažangos arba galutinę ataskaitą, ESFA ją išnagrinėja per Taisyklių 21 arba 24 punktuose nurodytus terminus ir nustato, ar projektas vykdomas laikantis sutarties ir paraiškos, pateiktos Europos Komisijai, sąlygų, ar tarpinė institucija pateikė projekto pažangos arba galutinę ataskaitą laiku, ar projektas įgyvendintas pagal finansinį planą, kuris nustatytas paraiškoje, ir kt.

37. Kartu su projekto pažangos ir galutine ataskaitomis tarpinė institucija pateikia veiklos, kuriai naudojama techninė pagalba, pagrindžiančius dokumentus.

38. ESFA projekto pažangos ir galutinės ataskaitos tikrinimą atlieka pagal vidaus procedūras. Patikrinusi ir įvertinusi projekto pažangos ar galutinę ataskaitą, ESFA gali:

38.1. ją patvirtinti;

38.2. paprašyti tarpinės institucijos per nustatytą terminą pateikti papildomos informacijos ir (ar) dokumentų;

38.3. ją atmesti, išdėstydama atmetimo motyvus, ir nustatyti terminą, per kurį tarpinė institucija turi ištaisyti ataskaitos trūkumus ir pateikti naują projekto pažangos ar galutinę ataskaitą.

39. Jeigu tarpinė institucija laiku nepateikia projekto pažangos ar galutinės ataskaitos, ESFA apie tai primena tarpinei institucijai ir nustato terminą, per kurį projekto pažangos ar galutinė ataskaita turi būti pateikta.

40. Vadovaujančioji institucija tarpinės institucijos pateiktos galutinės ataskaitos pagrindu parengia galutinę finansinės paramos įgyvendinimo ataskaitą ir pateikia ją Europos Komisijai per Reglamento 18 straipsnyje nustatytą terminą.

 

V SKYRIUS

EGF PROJEKTŲ PATIKRA VIETOJE

 

41. EGF projektų patikras vietoje atlieka:

41.1. projekto vykdytojas teritorinėse darbo biržose tuo atveju, kai projektai įgyvendinami pagal Reglamento 4 straipsnio 1 dalies b kriterijų;

41.2. ESFA pas projekto vykdytoją ir prireikus pas projekto partnerį (-ius).

42. Projekto vykdytojas projekto patikrą vietoje privalo atlikti mažiausiai vieną kartą per projekto įgyvendinimo laikotarpį.

43. Patikros vietoje tvarką nusistato ESFA ir projekto vykdytojas vidaus procedūromis.

44. ESFA privalo atlikti kiekvieno projekto patikrą vietoje mažiausiai vieną kartą per projekto įgyvendinimo laikotarpį.

45. Projekto patikra vietoje neturi trukdyti įgyvendinti projektą ir neturi reikalauti pernelyg didelių ESFA išteklių. ESFA gali tikrinti projekto vykdytojo ir bet kurio projekto partnerio (teritorinės darbo biržos) ūkinę veiklą tik tiek, kiek ji yra susijusi su tikrinamo projekto įgyvendinimu.

46. Apie planuojamą projekto patikrą vietoje ESFA turi raštu informuoti tarpinę instituciją ir projekto vykdytoją likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki projekto patikros vietoje.

47. Atliekant projekto patikrą vietoje, turi būti tikrinama, ar:

47.1. projekto vykdytojo ESFA pateiktuose mokėjimo prašymuose, projekto pažangos ar galutinėje ataskaitose ir kituose dokumentuose nurodyta informacija yra teisinga ir atitinka projekto vykdytojo saugomus originalius dokumentus; ESFA atrankos būdu patikrina kartu su mokėjimo prašymais gautų dokumentų kopijų atitiktį originalams;

47.2. nėra padaryta Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų pažeidimų projekto vykdytojui naudojant paramos lėšas;

47.3. įgyvendinamos projekto viešinimo ir informavimo priemonės.

48. Kitus projekto patikros vietoje tikrinimo elementus ESFA nustato pagal projektų patikros vietoje vidaus procedūras, atsižvelgdama į Europos Komisijai pateiktas paraiškas.

49. Atlikdama projektų patikras vietoje, nustačiusi neatitikimų, kurie nepažeidžia paraiškoje nustatytų sąlygų ir gali būti projekto vykdytojo ištaisyti, ESFA projekto patikros vietoje ataskaitoje suformuluoja pastabas apie nustatytus neatitikimus bei nurodo terminą, per kurį nurodyti neatitikimai privalo būti pašalinti. Jei projekto patikros vietoje ataskaita nėra parengiama projekto patikros vietoje metu, ji turi būti parengiama per 10 darbo dienų nuo projekto patikros vietoje atlikimo dienos ir 2 egzemplioriai siunčiami projekto vykdytojui paštu, kurių vieną pasirašytą projekto vykdytojas per 5 darbo dienas pateikia ESFA. Projekto vykdytojas pateikia ESFA laisvos formos ataskaitą apie nurodytų neatitikimų pašalinimą.

50. Projekto patikros vietoje metu įtarusi pažeidimų, ESFA atlieka pažeidimų tyrimą Taisyklių VI skyriuje nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

EGF PAŽEIDIMŲ TYRIMO IR NUSTATYMO TVARKA

 

51. Jeigu projekto vykdytojas, įgyvendindamas projektą, nesilaiko Europos Komisijai pateiktoje paraiškoje ir (arba) sutartyje įtvirtintų nuostatų, ESFA turi teisę inicijuoti, o vadovaujančioji institucija turi teisę vienašaliu sprendimu sumažinti, sustabdyti arba nutraukti projekto finansavimą ir (ar) pareikalauti grąžinti sumokėtas lėšas ar jų dalį. Jeigu įtariama, kad projekto vykdytojas, įgyvendindamas projektą, pažeidė Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktus ir dėl to atsirado ar galėjo atsirasti Lietuvos Respublikos valstybės ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto nuostolių, Taisyklėse nustatyta tvarka atliekamas įtariamo pažeidimo tyrimas ir nustatomas arba nenustatomas pažeidimas.

52. ESFA atlieka įtariamo pažeidimo tyrimą ir nustato arba nenustato pažeidimą. Nustačiusi pažeidimą, ESFA Taisyklėse nustatyta tvarka teikia vadovaujančiajai institucijai siūlymus dėl finansinių korekcijų taikymo projektui. Sprendimą dėl finansinių korekcijų taikymo priima vadovaujančioji institucija Taisyklėse nustatyta tvarka.

53. Pažeidimą gali įtarti ESFA, vadovaujančioji, mokėjimo, tarpinė institucijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, Europos Komisija, Europos Audito rūmai. Taip pat pažeidimas gali būti įtariamas gavus informacijos iš trečiųjų asmenų. Įtarus pažeidimą, raštu informuojama ESFA, kuri atlieka pažeidimo tyrimą Taisyklėse nustatyta tvarka.

54. Įtaręs pažeidimą, ESFA atsakingas darbuotojas apie tai informuoja ESFA pažeidimų kontrolierių pateikdamas užpildytą Pranešimo apie įtariamą pažeidimą formą (Taisyklių 5 priedas) ESFA vidaus procedūromis nustatyta tvarka.

55. ESFA pažeidimų kontrolierius:

55.1. gavęs informaciją apie įtariamą pažeidimą, suteikia įtariamam pažeidimui unikalų kodą ir registruoja Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo projektų Lietuvoje nustatytų ir įtariamų pažeidimų registracijos žurnale (Taisyklių 6 priedas) (toliau – pažeidimų registracijos žurnalas);

55.2. įvertinęs su pažeidimu susijusią informaciją, gali sustabdyti tarpinės institucijos pateiktų mokėjimo prašymų nagrinėjimą, elektroniniu paštu informuodamas už EGF administravimą atsakingus ESFA padalinius;

55.3. per 20 darbo dienų nuo informacijos apie įtariamą pažeidimą gavimo dienos atlieka pažeidimo tyrimą, atlikdamas papildomų dokumentų patikrinimą ir (arba) projekto patikrą vietoje. Tais atvejais, kai dėl įtariamo pažeidimo reikia kompetentingos institucijos išvados arba papildomos informacijos iš projekto vykdytojo ir (ar) kitų institucijų ar įstaigų, pažeidimo tyrimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip iki 60 darbo dienų, ESFA vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimu, kuriame taip pat turi būti nurodytos priežastys, dėl kurių pratęsiamas pažeidimo tyrimo terminas;

55.4. baigęs pažeidimo tyrimą, užpildo Pažeidimo tyrimo išvadą (Taisyklių 7 priedas).

56. Pažeidimas gali būti ištaisomas paties projekto vykdytojo, ESFA nustačius terminą atlikti tam tikrus veiksmus. Jeigu ESFA nusprendžia, kad įtariamą pažeidimą gali ištaisyti projekto vykdytojas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pažeidimo įtarimo dienos ESFA raštu informuoja projekto vykdytoją apie įtariamą pažeidimą, jo ištaisymo būdus ir nurodo projekto vykdytojui terminą, per kurį įtariamas pažeidimas turi būti ištaisytas ir apie atliktus veiksmus raštu informuota ESFA.

57. ESFA projekto vykdytojui gali nurodyti tokius įtariamų pažeidimų ištaisymo būdus:

57.1. atvykti ir pateikti arba atsiųsti papildomus dokumentus ir (ar) duomenis, kuriais pagrindžiami projekto vykdytojo jau pateikti dokumentai ir (ar) duomenys;

57.2. patikslinti ir papildyti mokėjimo prašymą, ir (ar) pateikti papildomus išlaidas pagrindžiančius bei išlaidų apmokėjimą įrodančius arba kitus dokumentus;

57.3. kitus būdus.

58. ESFA turi užtikrinti, kad su pažeidimu susijusios netinkamos finansuoti projekto išlaidos projekto vykdytojui nebūtų apmokėtos ar pripažintos tinkamomis finansuoti anksčiau, nei pažeidimas ištaisomas Taisyklių 57 punkte nustatyta tvarka.

59. Įtariamas pažeidimas taip pat gali būti ištaisomas ESFA patvirtinant tinkamų finansuoti išlaidų dalį.

60. Jei įtariamas pažeidimas neištaisomas, kaip nustatyta Taisyklių 56–57 punktuose, ESFA apie nustatytą pažeidimą informuoja vadovaujančiąją instituciją ir gali prašyti vadovaujančiosios institucijos sustabdyti paramos lėšų išmokėjimą, jei bendra pagal tarpinės institucijos pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) nėra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtos sumos, ir teikia siūlymą dėl vieno iš Taisyklių 62 punkte nurodytų sprendimų. Informuodama vadovaujančiąją instituciją, ESFA naudoja Pranešimo apie įtariamą pažeidimą formą (Taisyklių 5 priedas). Kartu su pranešimu apie pažeidimą ESFA pateikia visus turimus su pažeidimu susijusius dokumentus ir kitą informaciją.

61. Įtarusi nusikalstamą veiką, ESFA nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas, informuoja vadovaujančiąją instituciją ir gali prašyti vadovaujančiosios institucijos sustabdyti paramos lėšų išmokėjimą, jei bendra pagal tarpinės institucijos pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) nėra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtos sumos.

62. Vadovaujančioji institucija, gavusi informaciją apie nustatytą pažeidimą, priima vieną iš šių sprendimų:

62.1. nutraukti sutartį ir pareikalauti grąžinti išmokėtas lėšas;

62.2. sumažinti skirtą paramos sumą ir (arba) pareikalauti sugrąžinti išmokėtas paramos lėšas, susijusias su pažeidimu;

62.3. atmesti siūlymą kaip nepagrįstą;

62.4. priima kitą sprendimą.

63. Sprendimui priimti gali būti sudaroma darbo grupė. Parengtas sprendimas įforminamas vadovaujančiosios institucijos kanclerio potvarkiu. Paramos lėšų išmokėjimas gali būti atnaujintas, jeigu jis buvo sustabdytas, tik projekto vykdytojui pašalinus visus nustatytus pažeidimus ir (ar) gavus išvadas iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT) arba teismo nutartį, jei bendra pagal tarpinės institucijos pateiktus mokėjimo prašymus išmokėta suma (įskaitant ir pervestą avansą projektui vykdyti) nėra pasiekusi sutartyje projektui įgyvendinti skirtos sumos.

64. Vadovaujančioji institucija, priimdama sprendimą dėl nustatyto (-ų) pažeidimo (-ų), atsižvelgia į tai, ar projektas įgyvendinamas netinkamai dėl projekto vykdytojo kaltės ir (ar) aplaidumo, ar dėl objektyvių aplinkybių, kurių nebuvo įmanoma numatyti rengiant paraišką.

65. Vadovaujančioji institucija, priėmusi sprendimą dėl pažeidimo, nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos, apie priimtą sprendimą informuoja projekto vykdytoją, rašto kopiją pateikdama ESFA ir mokėjimo institucijai. Vadovaujančioji institucija, prieš priimdama vieną iš Taisyklių 62 punkte nurodytų sprendimų, gali prašyti ESFA per nustatytą terminą pateikti motyvuotus paaiškinimus, papildomą informaciją ir dokumentus.

66. Tuo atveju, jei nustatytas pažeidimas yra susijęs su projekto vykdytojui išmokėtomis paramos lėšomis ir vadovaujančioji institucija priima sprendimą jas susigrąžinti, šios lėšos yra susigrąžinamos Taisyklių VII skyriuje nustatyta tvarka.

67. Projekto vykdytojas, gavęs sprendimą dėl sutarties nutraukimo ir (arba) paramos lėšų gražinimo, privalo per sprendime nustatytą terminą įvykdyti sprendime išvardytus reikalavimus ir apie jų įvykdymą raštu informuoti vadovaujančiąją instituciją ir ESFA. Šis terminas negali būti trumpesnis kaip 10 dienų, jei paramos teikimas sustabdomas, ir 30 dienų, jei reikalaujama grąžinti išmokėtas lėšas.

68. Informacijos apie pažeidimus ir pažeidimų ataskaitos teikiamos tokia tvarka:

68.1. ESFA Taisyklių 69 punkte nustatyta tvarka teikia vadovaujančiajai institucijai pranešimus apie pažeidimus pagal Taisyklių 5 priede nustatytą formą, taip pat šio pranešimo elektroninę versiją. Pranešimai apie pažeidimus neteikiami vadovaujančiajai institucijai, jeigu pažeidimų per ataskaitinį laikotarpį užfiksuota nebuvo;

68.2. vadovaujančioji institucija Taisyklių nustatyta tvarka teikia FNTT pranešimą apie pažeidimą pagal Taisyklių 5 priede nustatytą formą, bet tik tokiu atveju, jeigu pažeidimas gali būti nusikalstamo pobūdžio.

69. Jeigu per ketvirtį buvo nustatytas ir pažeidimų registracijos žurnale užregistruotas (-i) pažeidimas (-ai), ESFA pažeidimų kontrolierius rengia ataskaitą apie per ketvirtį nustatytus pažeidimus, išskirdamas pažeidimus iki 10 000,00 eurų ir aprašydamas jų šalinimo eigą, taip pat rengia išvadas ir rekomendacijas, skirtas sisteminiams trūkumams nustatyti, panašių pažeidimų prevencijai užtikrinti ir jiems efektyviau šalinti, arba organizuoja šių rekomendacijų rengimą. Į šias ataskaitas yra įtraukiama detali informacija, kokių konkrečių veiksmų buvo imtasi atsižvelgiant į kitų institucijų pateiktas rekomendacijas. Su išvadomis, rekomendacijomis ir kita naudinga informacija yra supažindinamos vadovaujančioji, mokėjimo, tarpinė institucijos.

70. Sisteminius trūkumus nustato ir analizuoja ESFA pažeidimų kontrolierius, kuris kontroliuoja ir prižiūri sisteminių trūkumų šalinimo priemones ir jų vykdymą.

71. ESFA nustačius sistemiškai pasikartojančių pažeidimų administruojant EGF lėšas ir rekomendavus, vadovaujančioji institucija turi teisę sustabdyti paramos teikimą pagal atitinkamą sutartį. Sistemiškai pasikartojantis pažeidimas yra toks projekto vykdytojo, vadovaujančiosios, mokėjimo, tarpinės institucijų ar ESFA užfiksuotas didelio masto, panašaus pobūdžio pakartotinis veikimas ar neveikimas, dėl kurio gali arba galėjo atsirasti valstybės ir (arba) Europos Sąjungos biudžeto nuostolių.

 

VII SKYRIUS

EGF LĖŠŲ GRĄŽINIMAS

 

72. Pagrindas grąžinti gautas EGF lėšas yra vadovaujančiosios institucijos sprendimas dėl lėšų grąžinimo arba įsiteisėjęs Lietuvos Respublikos teismo sprendimas dėl lėšų panaudojimo ne pagal paskirtį ir (ar) nustatytą tvarką. Lėšos grąžinamos į vadovaujančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą sąskaitą.

73. Sprendimas dėl lėšų grąžinimo priimamas ir lėšos turi būti susigrąžinamos, jeigu:

73.1. projekto vykdytojas, tarpinė, vadovaujančioji, mokėjimo institucijos arba ESFA nesilaikė Europos Sąjungos ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktų ir dėl to:

73.1.1. tarpinei institucijai išmokėta didesnė nei priklauso lėšų suma, nurodyta sutartyje;

73.1.2. su tarpine institucija sutartis buvo pasirašyta nesilaikant Europos Sąjungos ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktų;

73.1.3. su tarpine institucija nutraukiama sutartis;

73.2. tarpinei institucijai išmokėta lėšų suma yra didesnė nei ESFA pripažintų tinkamomis finansuoti išlaidų suma.

74. Sprendimas dėl lėšų grąžinimo priimamas, jeigu nustatomos Taisyklių 73 punkte nurodytos aplinkybės. Kompetentingoms institucijoms audito metu nustačius netinkamas finansuoti išlaidas, vadovaujančioji institucija privalo per 14 dienų inicijuoti netinkamų finansuoti išlaidų susigrąžinimą iš projekto vykdytojo. Galutinį sprendimą priima vadovaujančioji institucija, tvirtina vadovaujančiosios institucijos kancleris.

75. Vadovaujančioji institucija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo dėl lėšų grąžinimo priėmimo, apie priimtą sprendimą raštu informuoja tarpinę instituciją, projekto vykdytoją ir ESFA. Vadovaujančioji institucija turi imtis visų priemonių, kad projekto vykdytojas, kuriam išsiųstas sprendimas dėl lėšų grąžinimo, per sprendime nustatytą terminą, kuris negali būti ilgesnis kaip 30 kalendorinių dienų nuo sprendimo priėmimo dienos, grąžintų sprendime nurodytą lėšų sumą į vadovaujančiosios institucijos nurodytą sąskaitą.

76. Vadovaujančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodomas delspinigių, kuriuos privalo mokėti projekto vykdytojas už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną, dydis. Delspinigių dydį nustato Lietuvos Respublikos finansų ministras kiekvienam ketvirčiui.

77. Vadovaujančioji institucija visas paramos lėšas, kurias projekto vykdytojas privalo grąžinti ir (arba) grąžina į sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą sąskaitą, įtraukia į apskaitą ir registruoja Europos prisitaikymo prie globalizacijos padarinių fondo projektų grąžintų, grąžintinų sumų registravimo žurnale (8 priedas).

78. Vadovaujančiajai institucijai grąžintos lėšos per 5 darbo dienas nuo jų gavimo į sprendime dėl lėšų grąžinimo nurodytą sąskaitą privalo būti pervestos į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos valstybės iždo sąskaitą.

 

VIII skyrius

EGF PARAMOS VIEŠINIMAS

 

79. Informavimo ir viešinimo veiksmai turi padidinti visuomenės ir projektų tikslinės grupės susidomėjimą EGF teikiamomis galimybėmis, užtikrinti EGF paramos įgyvendinimo proceso skaidrumą.

80. Visose informavimo ir viešinimo priemonėse turi būti naudojamas Europos Komisijos EGF logotipas ir Europos Sąjungos ženklas. Rekomenduojama kartu su anksčiau išvardytais ženklais naudoti ir vadovaujančiosios institucijos bei projekto vykdytojo logotipus.

81. EGF paramos viešinimo veiksmai suplanuojami rengiant paraišką ir įtraukiami į paraišką Europos Komisijai. Vadovaujančioji institucija paprašo tarpinės institucijos per rašte nurodytus terminus pagal kompetenciją pateikti viešinimo veiksmų planą.

82. Iš tarpinės institucijos gavus viešinimo veiksmų planą, įvertinamas plano tinkamumas, pagrįstumas, jo pagrindu parengiamas bendras EGF paramos viešinimo veiksmų planas. Viešinimo veiksmų planas išsiunčiamas tarpinei institucijai vykdyti.

83. EGF informavimo ir viešinimo veiklos finansuojamos iš atitinkamo projekto techninės pagalbos lėšų.

 

IX SKYRIUS

EGF PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS IR PRIEINAMUMAS

 

84. Vadovaujančioji, mokėjimo, tarpinė institucijos, ESFA ir projektų vykdytojai visų su EGF įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja, vadovaudamiesi Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“, ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

85. Vadovaujančioji, mokėjimo, tarpinė institucijos, ESFA ir projektų vykdytojai privalo užtikrinti su EGF įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą vadovaujančiosios, mokėjimo, tarpinės institucijų, ESFA, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų įgaliotiems atstovams ir kitoms kompetentingoms institucijoms.

86. Projekto vykdytojas saugo:

86.1. projekto pažangos ir galutinių projekto įgyvendinimo ataskaitų ir jų priedų kopijas, kitų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų originalus ir partnerių visų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų patvirtintas kopijas;

86.2. mokėjimo prašymų kopijas, išlaidas pagrindžiančių ir jų apmokėjimą įrodančių dokumentų originalus;

86.3. susirašinėjimo su vadovaujančiąja, mokėjimo, tarpine institucijomis, ESFA dokumentų originalus arba kopijas;

86.4. viešųjų pirkimų vykdymo dokumentų originalus arba kopijas;

86.5. įgyvendintas viešinimo priemones įrodančius dokumentus;

86.6. kitų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų kopijas.

87. Tarpinė institucija saugo:

87.1. paraiškų rengimo dokumentų originalus arba kopijas;

87.2. susirašinėjimo su vadovaujančiąja, mokėjimo institucijomis ar ESFA dokumentų originalus arba kopijas;

87.3. sutarčių originalus;

87.4. projekto pažangos ir galutinių projekto įgyvendinimo ataskaitų ir jų priedų kopijas;

87.5. mokėjimo prašymų kopijas, išlaidas pagrindžiančių ir jų apmokėjimą įrodančių dokumentų patvirtintas kopijas;

87.6. kitų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų kopijas.

88. ESFA saugo:

88.1. mokėjimo prašymų originalus, jų priedų kopijas;

88.2. paraiškų dėl lėšų pervedimo ir paraiškų dėl lėšų įskaitymo originalus;

88.3. projektų pažangos ir galutinių projektų įgyvendinimo ataskaitų originalus ir jų priedų kopijas;

88.4. projektų patikrų vietoje ataskaitų originalus;

88.5. susirašinėjimo su vadovaujančiąja ir mokėjimo institucijomis bei projektų vykdytojais dokumentų originalus ar kopijas;

88.6. kitų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų kopijas.

89. Vadovaujančioji institucija saugo:

89.1. tarpinės institucijos parengtą paraiškos originalą ir paraiškos, pateiktos Europos Komisijai, kopiją;

89.2. tarpinės institucijos pateiktų projektų pažangos ir galutinių projektų įgyvendinimo ataskaitų kopijas;

89.3. gautų paraiškų dėl lėšų pervedimo ir paraiškų dėl lėšų įskaitymo kopijas;

89.4. susirašinėjimo su mokėjimo ir tarpine institucijomis, ESFA ir projekto vykdytojais originalus ar kopijas;

89.5. susirašinėjimo su Europos Komisija ir kitomis valstybės institucijomis dėl EGF įgyvendinimo dokumentų originalus ar kopijas;

89.6. kitų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų kopijas.

90. Mokėjimo institucija saugo:

90.1. sutarties originalą;

90.2. tarpinės institucijos pateikto prašymo pervesti avanso lėšas ir ESFA pateiktų paraiškų dėl lėšų pervedimo bei paraiškų dėl lėšų įskaitymo originalus;

90.3. kitų su projekto įgyvendinimu susijusių dokumentų kopijas.          

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

91. Institucijos, pagal kompetenciją dalyvaujančios administruojant EGF projektus, turi užtikrinti tinkamą joms priskirtų funkcijų vykdymą.

 

__________________