LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

 

SpREndimas

DĖL PASKYRŲ SOCIALINIUOSE TINKLUOSE DEKLARAVIMO IR POLITINĖS REKLAMOS ATASKAITOS PILDYMO IR PATEIKIMO TVARKOS aprašo ir POLITINĖS REKLAMOS Ataskaitos formos PATVIRTINIMO

 

2022 m. spalio 6 d. Nr. Sp-87

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 119 straipsniu, 122 straipsnio 1 dalies 5 punktu ir Lietuvos Respublikos referendumo konstitucinio įstatymo 19 straipsniu, nusprendžia:

Patvirtinti pridedamus:

1. Paskyrų socialiniuose tinkluose deklaravimo ir politinės reklamos ataskaitos pildymo ir pateikimo tvarkos aprašą.

2. Politinės reklamos ataskaitos formą.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                             Jolanta Petkevičienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

vyriausiosios rinkimų komisijos

2022 m. spalio 6 d. sprendimu Nr. Sp-87

 

paskyrų socialiniuose tinkluose deklaravimo ir POLITINĖS REKLAMOS ataskaitos pildymo ir pateikimo tvarkos aprašaS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.         Paskyrų socialiniuose tinkluose deklaravimo ir politinės reklamos ataskaitos pildymo ir pateikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) taikomas rinkimų ir referendumų politinių kampanijų laikotarpiu.

2.         Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos rinkimų kodeksu ir Lietuvos Respublikos referendumo konstituciniu įstatymu. Rinkimų kodekso reikalavimai taikomi tiek rinkimų, tiek referendumų politinėms kampanijoms. Rinkimų politinės kampanijos ir referendumų politinės kampanijos yra suprantamos ir vadinamos politinėmis kampanijomis.

3.         Apraše nustatoma paskyrų socialiniuose tinkluose, per kurias politinės kampanijos dalyvis rengiasi skleisti mokamą politinę reklamą ir agitaciją, deklaravimo Lietuvos Respublikos vyriausiajai rinkimų komisijai bei politinės reklamos ataskaitos pildymo ir pateikimo Vyriausiajai rinkimų komisijai tvarka.

4.         Politinė reklama – valstybės politiko, politinės organizacijos, jos nario, politinės kampanijos dalyvio, kandidato, jų vardu ir (ar) interesais bet kokia forma ir priemonėmis už užmokestį ar neatlygintinai politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp politinių kampanijų skleidžiama teigiama ar neigiama informacija, kuria siekiama daryti įtaką rinkimų ar referendumo rezultatams ar paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant rinkimuose ar referendume arba kurios skleidimu propaguojamas valstybės politikas, politinė organizacija, jos narys ar politinės kampanijos dalyvis, kandidatas, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa.

5.         Politine reklama nelaikomi:

5.1.      politinės kampanijos laikotarpiu neatlygintinai (ir nenumatant atsilyginti) skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, kandidatų veiklą, informacija, kuria neraginama nedalyvauti referendume, balsuoti už ar prieš referendumui teikiamo sprendimo priėmimą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama;

5.2.      rinkimų politinės kampanijos laikotarpiu visuomenės informavimo priemonėmis neatlygintinai, laikantis objektyvumo ir politinės kampanijos dalyvių lygiateisiškumo principų, viešosios informacijos rengėjų ir skleidėjų skleidžiama informacija apie rinkimų programas;

5.3.      ne politinės kampanijos laikotarpiu skleidžiami įprastiniai informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių organizacijų, jų valdymo organų veiklą, išskyrus atvejus, kai tokiais pranešimais yra agituojama per būsimą politinę kampaniją balsuoti valstybės politiko, politinės organizacijos ar jos nario interesais arba už tokius pranešimus yra atsilyginama ar numatoma atsilyginti.

6.         Atlygintina politine reklama laikoma tokia politinė reklama, kuri rengiama, gaminama ir (ar) skleidžiama už užmokestį arba kuriai rengti, gaminti ir (ar) skleisti naudojami finansiniai ištekliai, pasitelkiami įprastai tokias paslaugas atlygintinai teikiantys asmenys. Jeigu rengiant politinę reklamą buvo patirta išlaidų, tokia reklama yra laikoma atlygintina reklama, nepaisant to, ar už ją buvo sumokėta.

7.         Politinės kampanijos dalyvis, iki paskelbdamas mokamą politinę reklamą, turi Vyriausiajai rinkimų komisijai Apraše nustatyta tvarka deklaruoti visas paskyras socialiniuose tinkluose, per kurias jis rengiasi skleisti mokamą politinę reklamą ir agitaciją, ir asmenis, kurie yra įgalioti administruoti bei apmokėti mokamos reklamos šiose paskyrose skleidimą.

8.         Kiekvienas savarankiškas politinės kampanijos dalyvis, taip pat ir asmuo, praradęs politinės kampanijos dalyvio statusą, Vyriausiajai rinkimų komisijai teikia Vyriausiosios rinkimų komisijos patvirtintos formos politinės reklamos ataskaitą, kurioje politinės kampanijos dalyvis nurodo savo paties ir atstovaujamųjų dalyvių interesais pagamintą ir (ar) paskleistą politinę reklamą, jos skleidėją (gamintoją), datą, kiekį, kainą, finansavimo šaltinius.

9.         Paskyras socialiniuose tinkluose deklaruoja ir politinės reklamos ataskaitą pildo savarankiško politinės kampanijos dalyvio iždininkas, naudodamasis Vyriausiosios rinkimų komisijos informacinės sistemos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės posisteme (toliau – Finansavimo posistemė).

10.       Prie Finansavimo posistemės jungiamasi per Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemą, skirtą tapatybei nustatyti, tai yra per Elektroninius valdžios vartus.

11.       Informacija apie deklaruotas paskyras socialiniuose tinkluose Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje paskelbiama ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jų deklaravimo.

12.       Vyriausioji rinkimų komisija sudaro sąlygas savo interneto svetainėje nedelsiant paskelbti gautas politinės reklamos ataskaitas, atnaujinti jų duomenis, kai tik jie gaunami, ir atsako už tai, kad šie duomenys atitiktų gautą informaciją. Politinės reklamos ataskaitos Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje paskelbiamos ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jų gavimo dienos.

 

 

II SKYRIUS

PASKYRŲ SOCIALINIUOSE TINKLUOSE, PER KURIAS POLITINĖS KAMPANIJOS DALYVIS RENGIASI SKLEISTI MOKAMĄ POLITINĘ REKLAMĄ, DEKLARAVIMAS

 

13.       Prasidėjus politinei kampanijai, prieš užsakant mokamą politinės reklamos skleidimą socialiniuose tinkluose, deklaruojama kiekviena paskyra, per kurią politinės kampanijos dalyvis (ar jo keliamas kandidatas, kandidatų sąrašas) rengiasi skleisti mokamą politinę reklamą.

14.       Deklaruojant paskyras socialiniuose tinkluose, apie kiekvieną jų nurodoma:

14.1.    socialinio tinklo pavadinimas;

14.2.    paskyros pavadinimas ir nuoroda (adresas);

14.3.    paskyros valdytojas (fizinis asmuo (vardas, pavardė, asmens kodas); juridinis asmuo (pavadinimas, buveinės adresas, juridinio asmens kodas);

14.4.    asmenys, kurie yra įgalioti administruoti ir (ar) apmokėti mokamos reklamos šiose paskyrose skleidimą.

14.4.1. Asmuo, įgaliotas apmokėti politinę reklamą, nurodomas tik tais atvejais, kai socialiniam tinklui planuojama mokėti iš įgalioto asmens vardu atidarytos sąskaitos. Asmeniui, sumokėjus už politinės reklamos skleidimą socialiniame tinkle ne iš politinės kampanijos sąskaitos, jam turi būti sumokėta iš politinės kampanijos sąskaitos. Išlaidas pagrindžiančiais dokumentais laikomi ir turi būti pateikti Vyriausiajai rinkimų komisijai su politinės kampanijos finansavimo ataskaita socialinio tinklo sąskaita faktūra ir asmens banko sąskaitos išrašas, kuriame matomas atliktas mokėjimas socialiniam tinklui.

14.4.2. Jeigu skiriasi asmenys, galintys administruoti paskyras bei apmokėti jose skleidžiamą politinę reklamą, ar tokių asmenų yra daugiau negu vienas, registruojami visi asmenys, apie kiekvieną iš jų nurodant:

14.4.3. fizinis ar juridinis asmuo;

14.4.4. juridinio asmens kodas ir pavadinimas arba fizinio asmens vardas pavardė (fizinio asmens kodas būtinas, jeigu asmuo įgaliotas apmokėti politinę reklamą);

14.4.5. duomenys ryšiams palaikyti;

14.4.6. suteiktos teisės (administruoti paskyrą ir (ar) apmokėti politinę reklamą);

14.4.7. atstovavimo pagrindas (administruoja pats kandidatas, politinės organizacijos darbuotojas, savanoris (savanoriški darbai įtraukiami į politinės kampanijos finansavimo apskaitos žiniaraštį), sudaryta paslaugų sutartis ir pan.).

15.       Politinės kampanijos laikotarpiu mokama politinė reklama deklaruotoje paskyroje gali būti skelbiama ne anksčiau kaip kitą dieną po socialinio tinklo paskyros deklaravimo Vyriausiajai rinkimų komisijai.

16.       Vyriausiosios rinkimų komisijos svetainėje skelbiama informacija apie deklaruotas paskyras: politinės kampanijos dalyvis, socialinio tinklo pavadinimas, paskyros pavadinimas ir nuoroda (adresas), paskyros deklaravimo data (datų intervalas, jeigu buvo keičiami deklaruotos paskyros duomenys), asmuo, įgaliotas administruoti ir (ar) apmokėti politinės reklamos skleidimą (vardas, pavardė arba juridinio asmens pavadinimas). Ši informacija paskelbiama ne vėliau kaip kitą darbo dieną po jos deklaravimo (keitimo) ir skelbiama iki politinės kampanijos pabaigos.

 

III SKYRIUS

POLITINĖS REKLAMOS ATASKAITOS PILDYMAS

 

17.       Kiekvienas savarankiško politinės kampanijos dalyvio ir atstovaujamųjų dalyvių interesais pagamintos ir (ar) paskleistos politinės reklamos faktas politinės reklamos ataskaitoje aprašomas atskira eilute, o jeigu tas pats viešosios informacijos skleidėjas tą pačią politinę reklamą (straipsnį, laidą, agitacinį siužetą) skleidžia keletą kartų, galima pildyti vieną eilutę:

17.1.    Skiltyje „Išlaidų dokumentas“ pasirenkamas politinės kampanijos finansavimo apskaitos žiniaraštyje registruotas dokumentas, pagrindžiantis registruojamos politinės reklamos išlaidas.

17.2.    Skiltyje „Viešosios informacijos rengėjas ar skleidėjas“ viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo pavadinimas pasirenkamas iš sąrašo.

17.2.1. Jeigu politinė reklama užsakyta per agentūrą, kitą politinę kampaniją organizuojantį asmenį, nurodomas tikrasis politinės reklamos skleidėjas ar gamintojas.

17.2.2. Jeigu politinės reklamos gaminį (lankstinuką, plakatą ir pan.) pasigamina pats politinės kampanijos dalyvis, nurodoma: „Parengė politinės kampanijos dalyvis“. Tokiu atveju Politinės kampanijos finansavimo apskaitos žiniaraštyje taip pat deklaruojamos turėtos išlaidos (popieriui įsigyti, spausdinimo išlaidos ir pan.).

17.2.3. Deklaruojant politinę reklamą socialiniame tinkle, nurodomas ne tik socialinio tinklo pavadinimas, bet ir paskyros pavadinimas, kurioje buvo skleista politinė reklama.

17.3.    Skiltyje „Politinė reklama“ nurodomas:

17.3.1. politinės reklamos pavadinimas. Nurodomas straipsnio ar specialaus leidinio pavadinimas, įrašo socialiniame tinkle pradžia, kandidatų, kurių nuotrauka yra plakate, vardai ir pavardės ir pan.; reikėtų vengti bendrinių pavadinimų „Politinė reklama“, „Reklama internete“ ir pan.;

17.3.2. nurodoma politinės reklamos paskleidimo data (datų intervalas, jeigu reklama skleista daugiau negu vieną dieną (lauko reklama, socialiniuose tinkluose, internete ir pan.) arba tas pats viešosios informacijos skleidėjas tą pačią politinę reklamą skleidė daugiau negu vieną kartą) ir, jeigu aprašoma reklama periodinėje spaudoje, nurodomas spaudos leidinio numeris;

17.3.3. užsakymo (sutarties) numeris, forma, apimtis, kiekis (publikacijų, transliacijų skaičius ir pan.).

17.4.    Skiltyje „Paskelbtos politinės reklamos kaina“ nurodoma visa politinės reklamos kaina. Visos sumos nurodomos su PVM.

17.5.    Skiltyje „Politinės reklamos apmokėjimas“ nurodoma, iš kokių šaltinių apmokėta už politinę reklamą. Kai už politinę reklamą apmokėta lėšomis iš kito šaltinio (ne iš politinės kampanijos sąskaitos ir ne viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo lėšomis), nurodoma, kas už ją apmokėjo. Kai registruojamas ne Lietuvos Respublikos valstybės registruose registruoto juridinio ar fizinio asmens mokėjimas, pažymima tai varnele ir nurodomi turimi duomenys. Svarbu teisingai nurodyti, koks asmuo (fizinis ar juridinis) apmokėjo, nes juridinių asmenų kodai skelbiami viešai.

17.6.    Kai apmokėta ne visa suma, skiltyje „Neapmokėta politinė reklama“ nurodoma suma, kuri liko neapmokėta.

17.7.    Skilčių „Politinės reklamos apmokėjimas“ ir „Neapmokėta politinė reklama“ suma turi būti lygi skiltyje „Paskelbtos politinės reklamos kaina“ nurodytai sumai.

 

IV SKYRIUS

POLITINĖS REKLAMOS ATASKAITOS PATEIKIMAS VYRIAUSIAJAI RINKIMŲ KOMISIJAI

 

18.       Pasirašyta politinės reklamos ataskaita Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikiama kartu su politinės kampanijos finansavimo ataskaita.

19.       Vyriausioji rinkimų komisija politinės reklamos ataskaitą paskelbia savo interneto svetainėje ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jos gavimo dienos.

20.       Vyriausioji rinkimų komisija, sprendimu nustačiusi, kad politinės kampanijos dalyvis nenurodė politinės reklamos (ar jos dalies), priimto sprendimo pagrindu papildo politinės reklamos ataskaitą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21.       Vyriausioji rinkimų komisija kontroliuoja, kaip laikomasi Aprašo reikalavimų.

22.       Asmenys, pažeidę Aprašą, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

23.       Kylantys ginčai sprendžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________________

part_8baa136739d04de4b1d05db89e4ec5a4_end