LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PIRKIMŲ, SUSIJUSIŲ SU NACIONALINIU SAUGUMU, INICIJAVIMO IR ORGANIZAVIMO KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOJE

TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2021 m. rugsėjo 14 d. Nr. V-670

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punktu, 10 straipsnio 2 dalies 5 punktu ir 3 dalimi ir siekdamas užtikrinti, kad, organizuojant ir atliekant krašto apsaugos sistemos viešuosius pirkimus, rizika, susijusi su galima grėsme nacionaliniam saugumui, būtų tinkamai valdoma:

1.  T v i r t i n u Pirkimų, susijusių su nacionaliniu saugumu, inicijavimo ir organizavimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašą (toliau – Aprašas) (pridedama).

2.   Į s a k a u:

2.1. visoms krašto apsaugos sistemos perkančiosioms organizacijoms, vadovaujantis Aprašu, per 15 darbo dienų nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos raštu pateikti Krašto apsaugos ministerijos Įsigijimų politikos skyriui (toliau – KAM ĮPS) 2021 m. planuojamų pirkimų, susijusių su nacionaliniu saugumu, sąrašą (įskaitant ir pažymint jau pradėtus pirkimus), jeigu tokių yra;

2.2. KAM ĮPS per 20 darbo dienų nuo 2.1 papunktyje nurodytų sąrašų gavimo parengti Krašto apsaugos sistemos 2021 m. pirkimų, susijusių su nacionaliniu saugumu, sąrašo projektą ir pristatyti jį Nacionalinio saugumo interesų krašto apsaugos sistemos atliekamuose viešuosiuose pirkimuose vertinimo komisijai, sudarytai Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymu Nr. V-463 „Dėl Nacionalinio saugumo interesų krašto apsaugos sistemos atliekamuose viešuosiuose pirkimuose vertinimo komisijos sudarymo“.

 

 

 

Krašto apsaugos ministras                                                                  Arvydas Anušauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

krašto apsaugos ministro

2021 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. V-670

 

 

 

PIRKIMŲ, SUSIJUSIŲ SU NACIONALINIU SAUGUMU, INICIJAVIMO IR ORGANIZAVIMO KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOJE TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pirkimų, susijusių su nacionaliniu saugumu, inicijavimo ir organizavimo krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja nacionalinio saugumo reikalavimų taikymą organizuojant ir atliekant krašto apsaugos sistemai (toliau – KAS) priklausančių perkančiųjų organizacijų prekių, paslaugų ar darbų (įskaitant karinę, jautrią įrangą, jautrias paslaugas ir jautrius darbus) pirkimus.

2. Aprašas netaikomas Antrojo operatyvinių tarnybų departamento prie Krašto apsaugos ministerijos (toliau – AOTD) organizuojamiems prekių, paslaugų ar darbų pirkimams.

3. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas), Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo (toliau – Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymas), Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo pagrindų įstatymo, Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo, Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. gegužės 28 d. nutarimo Nr. IX-907 „Dėl Nacionalinio saugumo strategijos patvirtinimo“ ir kitų pirkimų organizavimo tvarką reglamentuojančių teisės aktų nuostatomis.

4. KAS pirkimų informaciją, susijusią su nacionalinio saugumo interesais, vertina Krašto apsaugos ministerijoje, kaip kompetentingoje institucijoje nacionalinio saugumo klausimais, veikianti Nacionalinio saugumo interesų krašto apsaugos sistemos atliekamuose viešuosiuose pirkimuose vertinimo komisija, sudaryta Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2020 m. birželio 8 d. įsakymu Nr. V-463 „Dėl Nacionalinio saugumo interesų krašto apsaugos sistemos atliekamuose viešuosiuose pirkimuose vertinimo komisijos sudarymo“ (toliau – Nacionalinio saugumo komisija).

5. Apraše vartojamos sąvokos:

5.1. Pirkimas, susijęs su nacionaliniu saugumu – viešasis pirkimas, atliekamas vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymu ar Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymu, kuriam turi būti taikomi šiame Apraše nurodyti su nacionaliniu saugumu susiję reikalavimai;

5.2. kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Pirkimų organizavimo, kontrolės ir priežiūros krašto apsaugos sistemoje tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2007 m. liepos 30 d. įsakymu Nr. V-768 „Dėl Pirkimų organizavimo, kontrolės ir priežiūros krašto apsaugos sistemoje tvarkos aprašo, Krašto apsaugos sistemoje centralizuotai perkamų prekių, paslaugų ir darbų sąrašo ir Krašto apsaugos sistemoje atliekamų pirkimų kokybės reikalavimų nustatymo ir kokybės užtikrinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir Aprašo 3 punkte nurodytuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

PIRKIMŲ INICIJAVIMAS

 

6. Pirkimai ir pirkimo objektai, kuriems turi būti taikomi reikalavimai, susiję su nacionaliniu saugumu, nurodyti Aprašo 1 priede „Krašto apsaugos sistemos pirkimų ir pirkimų objektų, susijusių su nacionaliniu saugumu, sąrašas“ (toliau – Sąrašas). Šis Sąrašas nėra baigtinis, todėl reikalavimai, susiję su nacionaliniu saugumu, gali būti taikomi ir kitiems KAS pirkimo objektams, kiek tai susiję su perkančiosios organizacijos įsipareigojimų vykdymu gynybos srityje ar valdant ypatingos svarbos informacinę infrastruktūrą, ar veikiant srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi.

7. KAS perkančiųjų organizacijų decentralizuotų pirkimų iniciatoriai iki einamųjų metų lapkričio 20 d., o perkančiosios organizacijos, atliekančios pirkimus centralizuotai, iki einamųjų metų gruodžio 5 d.:

7.1. vadovaudamiesi Sąrašu ar kita informacija, nustato, kurie pirkimai yra susiję su nacionaliniu saugumu, parengia perkančiosios organizacijos viešųjų pirkimų plano projektą ir jame pažymi pirkimus, susijusius su nacionaliniu saugumu;

7.2. viešųjų pirkimų plano projektą derina su Krašto apsaugos ministerijos Įsigijimų politikos skyriumi (toliau – KAM ĮPS) ir kartu raštu (tarnybinio pranešimo ar oficialaus rašto forma) pateikia priimtus sprendimus pagrindžiančią informaciją tais atvejais, kai Sąraše nurodyto pirkimo objekto siūloma nesieti su nacionaliniu saugumu ir pirkimui netaikyti šio Aprašo reikalavimų ar siūloma taikyti šio Aprašo reikalavimus pirkimui, kurio nėra Sąraše, ar Sąraše nurodytam pirkimo objektui taikoma Aprašo 8 punkte nurodyta išimtis. Išskirtiniais atvejais priimtus sprendimus pagrindžianti informacija gali būti pateikta žodžiu Nacionalinio saugumo komisijos posėdžio metu.

8. Nepriklausomai nuo to, ar pirkimo objektas yra Sąraše, pirkimui reikalavimai, susiję su nacionaliniu saugumu, netaikomi, jeigu jis atitinka bent vieną iš šių požymių:

8.1. pirkimas yra susijęs su įslaptinta informacija;

8.2. planuojama pirkti neskelbiamų derybų būdu iš vienintelio galimo tiekėjo dėl techninių priežasčių (nėra konkurencinių pasiūlymų, yra technologinio nepakeičiamumo/nesuderinamumo sąlyga);

8.3. vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 3 punktu ir Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 4 punktu, pagrįstai ir neišvengiamai būtina pirkimą atlikti ypač skubiai ir nėra galimybių taikyti šiame Apraše nurodytų su nacionaliniu saugumu susijusių reikalavimų;

8.4. perkančioji organizacija atlieka pirkimą užsienio šalies teritorijoje;

8.5. pirkimas atitinka bet kurį iš Viešųjų pirkimų įstatymo I skyriaus trečiajame ir ketvirtajame skirsniuose ar Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 3 straipsnyje nurodytų atvejų, kuriems šių įstatymų reikalavimai netaikomi;

8.6. kai pagal Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymą perkama karinė įranga, įrašyta į Bendrąjį karinės įrangos sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro 2009 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. V-1216 „Dėl Bendrojo karinės įrangos sąrašo patvirtinimo“, o pirkimo dokumentuose nurodomas apribojimas pirkime dalyvauti tiekėjams (juridiniams asmenims), kurie nėra registruoti valstybėje narėje, ir tiekėjams (fiziniams asmenims), kurie nėra deklaravę gyvenamosios vietos valstybėje narėje, ar neleisti tiekėjams pasitelkti tokių subrangovų, prekių subtiekėjų, paslaugų subteikėjų.

9. KAM ĮPS:

9.1. iki einamųjų metų gruodžio 15 d. įvertina KAS perkančiųjų organizacijų viešųjų pirkimų planuose pateiktą informaciją, parengia Krašto apsaugos sistemos ______ m. pirkimų, susijusių su nacionaliniu saugumu, sąrašo projektą ir jį pristato Nacionalinio saugumo komisijai;

9.2. gavęs informacijos apie viešųjų pirkimų plano papildymą pirkimais, susijusiais su nacionaliniu saugumu, organizuoja Krašto apsaugos sistemos ______ m. pirkimų, susijusių su nacionaliniu saugumu, sąrašo papildymą.

 

III SKYRIUS

PIRKIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

10. Reikalavimai pirkimo dokumentams:

10.1. jeigu perkama pagal Viešųjų pirkimų įstatymą ir nustatoma, kad pats pirkimo objektas yra susijęs su nacionaliniu saugumu, pirkimo iniciatorius rengiamoje objekto techninėje specifikacijoje privalo įrašyti Viešųjų pirkimų įstatymo 37 straipsnio 2 dalyje numatytą reikalavimą, kad pirkimo objektas negali kelti grėsmės nacionaliniam saugumui;

10.2. pirkimo sąlygose privaloma:

10.2.1. atliekant pirkimą pagal Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymą nurodyti apribojimą pirkime dalyvauti tiekėjams, jo subtiekėjams (juridiniams asmenims), kurie nėra registruoti (fiziniams asmenims – nuolat gyvenantys) Europos Sąjungos valstybėje narėje ar Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos valstybėje narėje;

arba

10.2.2. atliekant pirkimą pagal Viešųjų pirkimų įstatymą, nurodyti apribojimą pirkime dalyvauti tiekėjams ir jo subtiekėjams, kurie nėra registruoti (jeigu tiekėjas ar subtiekėjas yra fizinis asmuo – nuolat gyvenantys) Europos Sąjungos valstybėje narėje, Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos valstybėje narėje ar trečiojoje šalyje, pasirašiusioje Pasaulio prekybos organizacijos sutartį dėl viešųjų pirkimų ir kitus tarptautinius susitarimus;

10.2.3. visais atvejais įrašyti reikalavimą, kad tiekėjas (visi ūkio subjektų grupės nariai), jo subtiekėjai, gamintojai neturi kelti grėsmės nacionaliniam saugumui, ir nustatyti, kad perkančioji organizacija bet kuriuo pirkimo procedūrų metu gali prašyti pirkime dalyvaujančių tiekėjų ar tiekėjo, kurio pasiūlymas gali būti pripažintas laimėjusiu, pateikti Aprašo 11 punkte nurodytus dokumentus ir informaciją, taip pat reikalauti nedelsiant informuoti perkančiąją organizaciją, jeigu pirkimo procedūrų metu pasikeistų tiekėjo pateikti duomenys;

10.2.4. numatyti šiuos tiekėjo, jo subtiekėjo pašalinimo iš pirkimo procedūros pagrindus:

10.2.4.1. kai kompetentingos institucijos pateikia informacijos, kad tiekėjas, jo subtiekėjas ar gamintojas (įskaitant jo valdymo organus, akcininkus, teikiamų paslaugų, tiekiamų prekių, įrangos ypatybes) kelia grėsmę nacionaliniam ar kitos valstybės narės saugumui ar turi interesų konfliktą, galintį neigiamai paveikti pirkimo sutarties vykdymą ir taip sukelti grėsmę nacionaliniam saugumui. Perkančioji organizacija visais atvejais gali laikyti, kad tiekėjas kelia grėsmę nacionaliniam ar kitos valstybės narės saugumui, jeigu ji gauna kompetentingų institucijų pateiktą tai patvirtinančią informaciją;

10.2.4.2. kai pirkime dalyvauja tiekėjas ar jo subtiekėjas, dėl kurio per paskutinius 12 mėn. perkančioji organizacija buvo gavusi iš kompetentingų institucijų informacijos ar Nacionalinio saugumo komisija yra pripažinusi, kad tiekėjas ar jo subtiekėjas gali kelti grėsmę nacionaliniam saugumui;

10.2.4.3. jei, perkančiajai organizacijai ar pirkimo vykdytojui paprašius, tiekėjas nepateikia Aprašo 11 punkte nurodytų dokumentų;

10.2.5. įrašyti reikalavimus, taikomus pirkimams, susijusiems su ypatingos svarbos informacine infrastruktūra (toliau – YSII) ar KAS ryšių ir informacine sistema, kuri skirta valstybės saugumo ir gynybos tikslams (toliau – KAS RIS), juose nustatant, kad tiekėjas turi laikytis konkrečių YSII ar KAS RIS saugos dokumentų ir (ar) vadovautis teisės aktais, reglamentuojančiais YSII ar KAS RIS kibernetinį saugumą, incidentų valdymo reikalavimus (ypač reagavimo į incidentus, sutrikimų ir gedimų ištaisymo reikalavimus), ir teisę audituoti, kaip tiekėjas laikosi šių reikalavimų;

10.3. Aprašo 10.2.1 ar 10.2.2 papunktyje nurodyto reikalavimo ar jo dalies galima netaikyti tik išimtiniais pagrįstais atvejais, įvertinus visus galinčius kelti grėsmę nacionalinio saugumo interesams rizikos veiksnius, ir jeigu pirkimų iniciatorius, suderinęs su KAM ĮPS, paraiškoje nurodo, kad dėl tokio reikalavimo nebus įsigytos reikalingos prekės, paslaugos ar darbai;

10.4. pirkimo sutarties projekte privaloma:

10.4.1. nurodyti visus subtiekėjus ar pirkimo sutartį vykdysiančius asmenis, jų keitimo galimybes ir tvarką;

10.4.2. įrašyti reikalavimą tiekėjui nedelsiant informuoti perkančiąją organizaciją, jeigu pirkimo sutarties vykdymo metu pasikeistų, vadovaujantis Aprašo 11 punktu, tiekėjo pateikti duomenys ir informacija;

10.4.3. kai pirkimai yra susiję su KAS RIS ar YSII, papildomai įrašyti reikalavimą tiekėjui laikytis šio Aprašo 10.2.5 papunktyje nustatytų reikalavimų.

11. Pirkimo procedūrų metu perkančioji organizacija prašo pirkime dalyvaujančių tiekėjų, kurių paraiškos ar pasiūlymai nebuvo atmesti dėl Viešųjų pirkimų įstatyme ar Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme numatytų priežasčių, ar tiekėjo, kurio pasiūlymas pagal nustatytus kriterijus turėtų būti pripažintas laimėjusiu, pateikti dokumentus ir informaciją (toliau bendrai – Dokumentai), nurodytus Aprašo 2 priede „Informacija apie tiekėją (subtiekėją, subrangovą, sutartinai veikiantį asmenį)“.

12. Pirkimo procedūrų metu:

12.1. priėmus sprendimą kreiptis į kompetentingas institucijas dėl informacijos, ar tiekėjas, jo subtiekėjas, gamintojas ar jų siūlomos paslaugos, prekės ar darbai gali kelti grėsmę nacionaliniam ar kitos valstybės narės saugumui, perkančioji organizacija ar pirkimo vykdytojas prašo pirkime dalyvaujančių tiekėjų, kurių paraiškos ar pasiūlymai nebuvo atmesti dėl Viešųjų pirkimų įstatyme ar Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatyme numatytų priežasčių, ar tiekėjo, kurio pasiūlymas pagal nustatytus kriterijus turėtų būti pripažintas laimėjusiu, pateikti Aprašo 11 punkte nurodytus Dokumentus, kurie perduodami kompetentingoms institucijoms įvertinti. Perkančioji organizacija ar pirkimo vykdytojas visais atvejais privalo kreiptis į AOTD, Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentą ir Generalinę prokuratūrą (pagal Aprašo 3 priede pateiktą rašto pavyzdį), jeigu Nacionalinio saugumo komisija nenusprendžia kitaip. Kompetentingos institucijos pateikia atsakymą teisės aktų nustatyta tvarka per 20 darbo dienų;

12.2. susidarius situacijai, kai perkančioji organizacija ar pirkimo vykdytojas, remdamasis kompetentingų institucijų pateikta informacija, negali padaryti vienareikšmės išvados dėl pirkime dalyvaujančio tiekėjo paraiškos ar pasiūlymo atmetimo dėl priežasčių, susijusių su grėsme nacionaliniam saugumui, perkančioji organizacija ar pirkimo vykdytojas kreipiasi į Nacionalinio saugumo komisiją, kuri svarsto ir vertina, ar viešojo pirkimo sutarties sudarymas su tiekėju keltų grėsmę nacionaliniam saugumui, ir teikia siūlymus dėl tiekėjo paraiškos ar pasiūlymo atmetimo.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13. Įgyvendinant šį aprašą, asmens duomenys, nurodyti Aprašo 2 priede, tvarkomi nacionalinio saugumo ir gynybos tikslais, siekiant atlikti pirkimus, susijusius su nacionaliniu saugumu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų, tvarkomų nusikalstamų veikų prevencijos, tyrimo, atskleidimo ar baudžiamojo persekiojimo už jas, bausmių vykdymo arba nacionalinio saugumo ar gynybos tikslais, teisinės apsaugos įstatymu. Daugiau informacijos apie asmens duomenų tvarkymą KAS pateikiama krašto apsaugos ministro 2015 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. V-1253 „Dėl Asmens duomenų tvarkymo ir duomenų subjektų teisių įgyvendinimo krašto apsaugos sistemoje taisyklių patvirtinimo“ (žr. galiojančią redakciją) patvirtintose Asmens duomenų tvarkymo ir duomenų subjektų teisių įgyvendinimo krašto apsaugos sistemoje taisyklėse ir Krašto apsaugos ministerijos interneto svetainėje www.kam.lt, skiltyje „Asmens duomenų tvarkymas“.

14. Apraše nurodyti dokumentai (ir juose esantys asmens duomenys) saugomi Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka ir terminais pagal institucijos patvirtintą dokumentų planą.

 

_______________

part_2eef51c552484ddfaacb9d5e9d163956_end