HERB21

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL NACIONALINIO VANDENŲ SRITIES 2022–2027 METŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2023 m. balandžio 26 d. Nr. D1-122/3D-286

Vilnius

 

 

Įgyvendindami Nacionalinio vandenų srities 2022–2027 metų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. gruodžio 21 d. nutarimu Nr. 1292 „Dėl Nacionalinio vandenų srities 2022–2027 metų plano patvirtinimo“, 91, 92 ir 93 punktus, 1991 m. gruodžio 12 d. Tarybos direktyvos 91/676/EEB dėl vandenų apsaugos nuo taršos nitratais iš žemės ūkio šaltinių 5 straipsnio 7 dalį, 2000 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2000/60/EB, nustatančios Bendrijos veiksmų vandens politikos srityje pagrindus, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. spalio 30 d. Komisijos direktyva 2014/101/ES, 11 straipsnio 1 dalį, 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/60/EB dėl potvynių rizikos įvertinimo ir valdymo bei 2008 m. birželio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/56/EB, nustatančios Bendrijos veiksmų jūrų aplinkos politikos srityje pagrindus su pakeitimais (Jūrų strategijos pagrindų direktyva), padarytais 2017 m. gegužės  17 d. Komisijos direktyva (ES) 2017/845, 13 straipsnio 1 dalį:

1.         T v i r t i n a m e Nacionalinio vandenų srities 2022–2027 metų plano įgyvendinimo veiksmų planą (pridedama).

2.         N u s t a t o m e, kad Nacionalinio vandenų srities 2022–2027 metų plano įgyvendinimo veiksmų planą įgyvendinančios institucijos kiekvienais metais iki vasario 20 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai pateikia informaciją apie veiksmų įgyvendinimą.

3.         S i ū l o m e įgyvendinant Nacionalinio vandenų srities 2022–2027 metų plano įgyvendinimo veiksmų planą dalyvauti savivaldybėms, geriamojo vandens tiekėjams ir nuotekų tvarkytojams, kitiems juridiniams ir fiziniams asmenims ir kasmet iki vasario 20 d. Aplinkos ministerijai pateikti informaciją apie veiksmų įgyvendinimą.

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                               Simonas Gentvilas

 

Žemės ūkio ministras                                                                                           Kęstutis Navickas

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos

Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. balandžio 26 d. įsakymu

Nr. D1-122/3D-286

 

NACIONALINIO VANDENŲ SRITIES 2022–2027 METŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VEIKSMŲ PLANAS

Eil. Nr.

Tikslo, uždavinio, priemonės, veiksmo pavadinimas

Įvykdymo terminas (metai) 

Vykdytojai

Finansavimo šaltinis

Veiksmo tipas 

1.

Tikslas. Gerinti paviršinių ir požeminių vandens telkinių būklę

1.1.

Uždavinys. Sumažinti vandens telkinių taršą iš žemės ūkio taršos šaltinių

1.1.1.

Priemonė. Siekti tvaraus mineralinių ir organinių trąšų naudojimo

2023–2027

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – ŽŪM), Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – AM)

Valstybės biudžetas

 

1.1.1.1.

Patikslinti tręšiamųjų produktų naudojimo reikalavimus

2023

ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.1.2.

Patvirtinti tręšimo planų rengimo gaires, kuriomis vadovaujantis būtų apskaičiuojamas optimalus trąšų kiekis skirtingiems pasėliams

2023

ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.1.3.

Patvirtinti reikalavimą teikti informaciją į Paraiškų priėmimo informacinę sistemą apie ūkyje sunaudotas trąšas

2023

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.1.4.

Įvertinti 1992 m. Helsinkio konvencijos dėl Baltijos jūros baseino jūrinės aplinkos apsaugos III priedo „Taršos iš sausumos taršos šaltinių prevencijai taikomi kriterijai ir priemonės“ II dalyje „Taršos iš žemės ūkio šaltinių prevencija“ atnaujintų reikalavimų poveikį žemės ūkio sektoriui

2023–2025

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

analitinis

1.1.1.5.

Įvertinti ir prireikus parengti maisto medžiagų balanso skaičiavimo gaires vadovaujantis Lietuvoje atliktais moksliniais tyrimais, Baltijos jūros aplinkos apsaugos komisijos (toliau – HELCOM) ir ES rekomendacijomis

2025

ŽŪM, AM

 

Valstybės biudžetas ir (arba) Europos LIFE strateginio integruoto projekto (toliau – LIFE SIP) lėšos

mišrus

1.1.1.6.

Remiantis įvairių šalių patirtimi, įvertinti finansines priemones tvariam maistinių medžiagų naudojimui

2027

AM, ŽŪM

 

Valstybės biudžetas

mišrus

1.1.2.

Priemonė. Įvertinti Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiame plane nustatytų vandensaugos priemonių efektyvumą ir teikti pasiūlymus jų tobulinimui

2024–2025

AM, ŽŪM

Valstybės biudžetas

 

1.1.2.1.

Rizikos dėl žemės ūkio poveikio vandens telkinių baseinuose įvertinti Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiame plane (toliau – SP) nustatytų vandensaugos priemonių (ariamosios žemės šaltuoju laikotarpiu uždengimą tarpiniais augalais arba ražienų palikimą, taip pat bearimės žemdirbystės taikymą ir kt.) poveikį vandens telkinių kokybei, pateikti išvadas ir siūlymus dėl SP priemonių tobulinimo

2024–2025

Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – AAA), AM, ŽŪM, VĮ Žemės ūkio duomenų centras

 

Valstybės biudžetas ir (arba) Europos žemės ūkio garantijų fondas ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis / reguliacinis

1.1.2.2.

Įvertinti SP nustatytus reikalavimus dėl daugiamečių natūralių pievų išsaugojimo ir (ar) plėtros, pateikti išvadas ir siūlymus dėl pievų išlaikymo ir didinimo paviršinių vandens telkinių apsaugos zonose ir (ar) pakrančių apsaugos juostose

2024–2025

AM, ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.3.

Priemonė. Siekti tvaraus augalų apsaugos produktų naudojimo

2023–2027

ŽŪM

Valstybės biudžetas

 

1.1.3.1.

Tobulinti elektroninę augalų apsaugos produktų panaudojimo žemės ūkyje duomenų surinkimo sistemą

2025–2027

ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.3.2.

Nustatyti pareigą augalų apsaugos produktų profesionaliesiems naudotojams teikti informaciją apie panaudotus augalų apsaugos produktus elektronine forma

2023–2027

ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.4.

Priemonė. Skatinti žemės ūkio taršos pernašų prevenciją į vandens telkinius ir stiprinti jos valdymą

2023–2027

ŽŪM, AM

Europos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo fondas ir (arba) valstybės biudžetas

 

1.1.4.1.

Sukurti paramos priemones, leisiančias ūkininkams įrengti žemės ūkio naudmenose šlapynes, atkurti ir palaikyti pelkes , įrengti reguliuojamo drenažo sistemas, kalkių filtravimo griovius, nuosėdų gaudykles, dviejų lygių griovius ir kt. (prioritetai nurodyti 3 priede)

2023–2027

ŽŪM, AM

Europos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo fondas ir (arba) Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai ir (arba) valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

investicinis

1.1.5.

Priemonė. Parengti priemones žemės ūkio paskirties dirvožemiui apsaugoti ir valdyti

2023–2027

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

 

1.1.5.1.

Vykdyti žemės ūkio paskirties dirvožemio tyrimus, atnaujinti ir pildyti dirvožemio rodiklių duomenų bazę

2023–2027

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

mišrus

1.1.5.2.

Sukurti žemės ūkio paskirties dirvožemio apsaugos ir valdymo teisinį reglamentavimą

2023–2027

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.1.5.3.

Skelbti informaciją visuomenei apie šalies regionų dirvožemio rodiklių kokybės pokyčius 

2023–2027

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

mišrus

1.1.6.

Priemonė. Vykdyti švietimo priemones žemės ūkio subjektams vandenų apsaugos klausimais žemės ūkio veikloje

2023–2027

ŽŪM

Valstybės biudžetas ir (arba) Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai

 

1.1.6.1.

Koordinuoti mokymo ir konsultavimo paslaugų teikimą žemės ūkio veiklos subjektams aplinkosaugos klausimais, įskaitant ir vandenų apsaugos klausimus

2023–2027

ŽŪM

Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai

komunikacinis

1.1.6.2.

Organizuoti mokymus, seminarus apie tręšimo planavimą

2023–2027

Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centras

LIFE SIP lėšos

komunikacinis

1.1.6.3.

Skatinti gerąją praktiką ir keitimąsi informacija tarp žemės ūkio subjektų apie taikomas pažangias, aplinkai palankias technologijas  

2023–2027

ŽŪM

Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai

komunikacinis

1.2.

Uždavinys. Sumažinti neigiamą hidromorfologinių pokyčių poveikį paviršiniams vandens telkiniams

 

 

1.2.1.

Priemonė. Sumažinti hidroelektrinių ir kitų hidrotechnikos statinių ar įrenginių neigiamą poveikį vandens telkiniams

2022–2027

AM, savivaldybės, Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (toliau – EM), Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – VERT)

 

Valstybės biudžetas, savivaldybių biudžetai ir (arba) Europos regioninės plėtros fondo ar Sanglaudos fondo lėšos (toliau – 2021–2027 m. ES lėšos)

 

1.2.1.1.

Pakeisti Tvenkinių naudojimo ir priežiūros tipines taisykles (LAND 2-95), patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1995 m. kovo 7 d. įsakymu Nr. 33 „Dėl Tvenkinių naudojimo ir priežiūros tipinių taisyklių (LAND 2-95) patvirtinimo“, patikslinti tvenkinių ir patvenktų ežerų darbo režimo ir žuvų apsaugos ir migracijos sąlygų užtikrinimo nuostatas (hidroelektrinių darbas nekeistų natūralaus upės nuotėkio režimo, užtvankose ar greta jų būtų įrengtos žuvų pralaidos)

2023

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

reguliacinis

1.2.1.2.

Pakeisti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2005 m. rugsėjo 22 d. įsakymą Nr. D1-458 „Dėl statybos techninio reglamento STR 2.0519:2005 „Inžinerinė hidrologija. Pagrindiniai skaičiavimų reikalavimai“ patvirtinimo“ nustatant reikalavimus vandens debito kreivių sudarymui

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.2.1.3.

Įgyvendinti priemones, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2021 m. lapkričio 12 d. įsakyme Nr. D1-664 „Dėl Veiksmų plano upių vientisumui atkurti ir hidroelektrinių neigiamam poveikiui mažinti“

2022–2026

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

mišrus

1.2.1.4.

Parengti hidroenergetikos veiklos nutraukimo tvarką, kurioje būtų numatyta atsakomybė dėl hidroelektrinės veiklos nutraukimo lėšų planavimo užtvankai išmontuoti ar pertvarkyti

2023–2026

AM, EM, VERT

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.2.1.5.

Pakeisti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. liepos 10 d. įsakymą Nr. 362 „Dėl vandens telkinių suskirstymo“ atnaujinant upių, priskiriamų lašišiniams vandens telkiniams ir upių, galimų priskirti lašišiniams vandens telkiniams, sąrašus

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

1.2.2.

Priemonė. Vykdyti upių vagų renatūralizaciją

20232027

AM, savivaldybės

Valstybės biudžetas ir savivaldybių biudžetai ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

1.2.2.1.

Atlikti tyrimus vandens telkinių hidromorfologinėms sąlygoms patikslinti (1 priedas)

2023–2027

AAA,  Žuvininkystės tarnyba prie Lietuvos Respublikos Žemės ūkio ministerijos (toliau – ŽT), Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba (toliau –VSTT), Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA)

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

1.2.2.2.

Įvertinti 2021–2023 m. renatūralizuotų upių ruožų pokyčius

2026

AAA

Valstybės biudžetas

analitinis

1.2.2.3.

Vykdyti renatūralizuotų upių ruožuose pasodintų želdinių priežiūrą ir sunykusių atsodinimą

2023–2027

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetai

investicinis

1.2.2.4.

Sureguliuotuose vandens telkiniuose taikyti upių vagų renatūralizavimo priemones (1 priedas)

2023–2027

APVA, savivaldybės, AAA, VSTT

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

investicinis

1.2.2.5.

Peržiūrėti teisės aktus ir įvertinti galimybes sudaryti sąlygas patekti per privačios nuosavybės žemę prie valstybinių vandens telkinių, kai juose reikia atlikti vandens telkinio būklės tyrimus ir įgyvendinti būklės gerinimo priemones

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.2.3.

Priemonė. Pagerinti žuvų migracijos sąlygas

2023–2027

AM, ŽŪM, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – SM)

Valstybės biudžetas, savivaldybių biudžetai ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

 

1.2.3.1.

Atkurti upių vagų vientisumą (2 priedas)

2023–2027

APVA, hidrotechninių statinių savininkai, valdytojai ar naudotojai, savivaldybės, AAA, Žemaitijos saugomų teritorijų direkcija, Aukštaitijos saugomų teritorijų direkcija

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) valstybės biudžetas ir (arba) savivaldybių biudžetas ir (arba) hidrotechninių statinių savininkų, valdytojų ar naudotojų lėšos

investicinis

1.2.3.2.

Įrengti efektyvias žuvų apsaugos nuo sužalojimo priemones (mechanines, akustines, šviesos, elektrines ir kt.) (2 priedas)

2024–2027

ŽT, hidrotechninių statinių savininkai, valdytojai ar naudotojai

Savivaldybių biudžetai ir (arba) hidrotechninių statinių savininkų, valdytojų ar naudotojų lėšos ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

1.2.3.3.

Įvertinti žuvų pralaidų efektyvumą; prireikus įvertinti galimybes ir neefektyvias žuvų perlaidas pertvarkyti

2023–2027

ŽT, hidrotechninių statinių savininkai, valdytojai ar naudotojai, AM, APVA

Valstybės biudžetas ir (arba) hidrotechninių statinių savininkų, valdytojų ar naudotojų lėšos

analitinis / investicinis

1.2.3.4.

Įrengti įrenginius matuoti tranzitinį debitą

2024–2027

Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – LHMT)

LIFE SIP lėšos ir (arba) valstybės biudžetas ir (arba) savivaldybių biudžetai ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

1.2.3.5.

Pakeisti teisės aktus, reglamentuojančius kelių įrengimą, siekiant užtikrinti upių vientisumą ir sudaryti galimybes įrengti žuvų pralaidas

2024–2027

SM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.3.

Uždavinys. Pagerinti ežerų, tvenkinių, upių, tarpinių ir priekrantės vandens telkinių būklę

1.3.1.

Priemonė. Vykdyti paviršinių vandens telkinių vandens kokybės gerinimo priemones

2023–2027

AM, savivaldybės

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

1.3.1.1.

Atkurti ežerų hidrologines sąlygas pertvarkant jų ištakų slenksčius (Biržulio ir Stervo ežerai) (3 priedas)

2023–2026

Telšių r. sav., Žemaitijos saugomų teritorijų direkcija (Varnių regioninis parkas), APVA

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) valstybės biudžetas ir (arba) savivaldybės biudžetas

investicinis

1.3.1.2.

Atkurti nusausintą Obelių ežero apypelkį (3 priedas)

2023–2027

Rokiškio r. sav., APVA, AAA

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) valstybės biudžetas ir (arba) savivaldybės biudžetas

investicinis

1.3.1.3.

Geriau valyti nuotekas šiuose išleistuvuose: AB Vilniaus degtinė (Obelių spirito varykla), Dusetų aglomeracija, Nacionalinės teismų administracijos mokymo centras, Plinkšių aglomeracija, Salos gatvės bendruomenė, Simno aglomeracija, UAB „Lausna“, Veisiejų aglomeracija (3 priedas)

2023–2025

Savivaldybės, ūkio subjektai

Ūkio subjektų lėšos ir (arba) savivaldybių biudžetai

investicinis/ reguliacinis

1.3.1.4.

Gamybines nuotekas ne vėliau kaip iki 2025 m. išleisti ne arčiau kaip 500 m nuo ežero (3 priedas)

2023–2025

Ūkio subjektai

Ūkio subjekto lėšos

reguliacinis / investicinis

1.3.1.5.

Įdiegti lietaus nuotekų valymo įrenginius išleistuvuose, netiesiogiai išleidžiančiuose nuotekas į ežerą (3 priedas)

2023–2027

Ūkio subjektai, savivaldybės

Valstybės biudžetas ir (arba) savivaldybių biudžetai ir (arba) ūkio subjekto lėšos

investicinis

1.3.1.6.

Įdiegti bandomąsias natūralias paviršinių nuotekų valymo priemones Vievyje

2024–2027

Elektrėnų r. sav., APVA

LIFE SIP lėšos ir (arba) savivaldybių biudžetai

investicinis

1.3.1.7.

Inventorizuoti nuotekų išleistuvus į vandens telkinį ir į jį įtekančius intakus netoli telkinio, neįrašytus į taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus (toliau – TIPK) ar taršos leidimus arba į kuriuos neteisėtai pajungtos nuotekos, ir užtikrinti, kad nuotekos į ežerą nebūtų išleidžiamos (3 priedas)

2023–2027

Aplinkos apsaugos departamentas (toliau – AAD), savivaldybės, Lietuvos geologijos tarnyba (toliau – LGT)

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

1.3.1.8.

Nustatyti teisinį reguliavimą (įskaitant melioracijos sistemų funkcijų atstatymą) tiesioginių ežero intakų baseine (3 priedas)

2023–2024

 

 

AM, ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.3.1.9.

Įvertinus vandens telkinio apžėlimo laipsnį ir priemonės tikslingumą, išpjauti makrofitus (3 priedas)

2023–2026

 

 

Savivaldybės, AAA, VSTT, APVA

Savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

1.3.1.10.

Pagerinti buitinių nuotekų išvalymą (1, 3 priedai)

2023–2026

 

 

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas

investicinis

1.3.1.11.

Pagerinti nuotekų, išleidžiamų toliau kaip 500 m nuo ežero, išvalymą, arba perkelti išleistuvus toliau nuo ežero / tvenkinio (Arnionių aglomeracija, Aukštelkės aglomeracija, Baltosios Vokės aglomeracija, Gedrimų aglomeracija, Glitiškių ir Paberžės aglomeracijos, Inturkės aglomeracija, Kriaunų aglomeracija, Luksnėnų aglomeracija, Padvarių aglomeracija, Palevenėlės aglomeracija, Pašaminės aglomeracija, Pikeliškių aglomeracija, Varnių ir Pavandenės aglomeracijos) (3 priedas)

2023–2027

 

 

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas

investicinis

1.3.1.12.

Vandens telkiniuose taikyti laikinus apribojimus plėšriųjų žuvų žvejybai (3 priedas)

2023–2026

 

 

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.3.1.13.

Atlikus ichtiologinius tyrimus priemonės tikslingumui ir įgyvendinimo detalėms nustatyti, prireikus vykdyti ekosistemų biomanipuliaciją suleidžiant plėšriųjų ar augalėdžių žuvų rūšių (3 priedas)

2024–2026

ŽT, savivaldybės

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

investicinis

1.3.1.14.

Parengti ir vykdyti tyrimų programą, skirtą įvertinti įžuvinimo priemonių veiksmingumą (3 priedas)

2024–2027

 

 

ŽT

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

1.3.1.15.

Pakeisti Žuvų ir vėžių įveisimo į valstybinius vandens telkinius planus įtraukiant 3 priede išvardytus ežerus ir tvenkinius, į kuriuos neišduoti leidimai naudoti žvejybos plotą ir kuriuose žuvis įveisti leidžiama laikantis teisės aktų reikalavimų

2023–2025

 

 

AM, ŽT, ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.3.1.16.

Peržiūrėti teisės aktus ir planuoti palaipsniui uždrausti įžuvinti ežerus svetimų kraštų rūšimis, išskyrus išimtinius atvejus, kai vandens telkiniuose organizuojama limituota karpių žvejyba ir įžuvinimas karpiais, atitinkantis žuvų išteklių mokslinių tyrimų rekomendacijas

2023–2025

 

 

AM, ŽŪM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.3.1.17.

Įvertinti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse ir Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme nustatytas sankcijas už paviršinių vandens telkinių apsaugos zonose ir pakrančių apsaugos juostose nustatytų reikalavimų nesilaikymą ir prireikus pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo

2023–2027

 

 

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

1.3.1.18.

Tarpvalstybiniuose vandens telkiniuose, kuriuose kaimyninės šalys aptiko pavojingų medžiagų, atlikti šių medžiagų tyrimus Lietuvos teritorijoje (1 ir 3 priedai)

2023–2026

 

 

AAA

Valstybės biudžetas

analitinis

1.3.1.19.

Įgyvendinti vandens telkinių kokybės gerinimo bandomąjį projektą, kurio metu bus atliekami tyrimai geros būklės neatitikties priežastims nustatyti, įgyvendinamos vandens telkinių būklės gerinimo priemonės, pasiūlytos papildomos efektyvios neigiamo poveikio mažinimo priemonės

2024–2027

AAA, ŽT

LIFE SIP lėšos ir (arba) valstybės biudžetas

mišrus

1.4.

Uždavinys. Gerinti požeminių vandens telkinių būklę

1.4.1.

Priemonė. Įvertinti, kokį poveikį karstinio proceso intensyvumui daro požeminio vandens gręžinių įrengimas ir jų naudojimas

2024–2026

AM

Valstybės biudžetas

 

1.4.1.1.

Atlikti viršutinio devono Įstros–Tatulos vandeningajame sluoksnyje vykstančių procesų stebėseną ir tyrimus siekiant įvertinti, kokį poveikį vandeningajam sluoksniui daro požeminio vandens gręžinių įrengimas ir šio sluoksnio požeminio vandens naudojimas

2024–2026

LGT

Valstybės biudžetas

mišrus

1.4.2.

Priemonė. Užtikrinti racionalų požeminio vandens išteklių naudojimą ir aktualiais duomenimis pagrįstą išteklių naudojimo prognozavimą

2023–2024

AM

Valstybės biudžetas

 

1.4.2.1.

Pakartotinai įvertinti Lielupės upių baseinų rajono (toliau – UBR) Joniškio ir Permo-viršutinio devono požeminio vandens baseino išteklių kiekį atsižvelgiant į realiai naudojamo požeminio vandens kiekį ir kokybę

2023–2024

LGT

Valstybės biudžetas

mišrus

1.5.

Uždavinys. Sumažinti vandens telkinių taršą iš sutelktosios taršos šaltinių

 

1.5.1.

Priemonė. Stiprinti nuotekų taršos prevenciją ir kontrolę ir (ar) valdymą

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

 

1.5.1.1.

Peržiūrėti išduotus Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus (toliau – TIPK) ir Taršos leidimus ūkio subjektams, kai išleidžiamų nuotekų priimtuvui nustatomas poreikis mažinti taršą, patikslinti išleidžiamų nuotekų koncentraciją ir kiekius atsižvelgiant į vandens telkiniui nustatytus vandensaugos tikslus

2022–2027

AAA

 

Valstybės biudžetas

reguliacinis / analitinis

1.5.1.2.

Parengti poveikio nuotekų priimtuvui vertinimo metodiką, prireikus, ja vadovaujantis patikslinti Nuotekų tvarkymo reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. D1-236 „Dėl Nuotekų tvarkymo reglamento patvirtinimo“, į gamtinę aplinką išleidžiamų buitinių, komunalinių ir gamybinių nuotekų užterštumo normas, kurios leistų pasiekti vandens telkiniams nustatytus vandensaugos tikslus

2024–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas

reguliacinis / analitinis

1.5.2.

Priemonė. Stiprinti ūkio subjektų, kurie įgyvendino nuotekų valyklų rekonstrukciją ir plėtrą, taršos prevenciją

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

 

1.5.2.1.

Peržiūrėti išduotus TIPK ir taršos leidimus, po nuotekų valyklų rekonstrukcijų ir (arba) nuotekų tinklų plėtros ir leidimuose patikslinti išleidžiamų nuotekų koncentraciją ir kiekius atsižvelgiant į vandens telkiniams nustatytus vandensaugos tikslus

2022–2027

AAA

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.

Tikslas. Pasiekti ir (ar) išlaikyti gerą Baltijos jūros aplinkos būklę

2.1.

Uždavinys. Mažinti Baltijos jūros taršą

2.1.1.

Priemonė. Mažinti eutrofikaciją skatinančių maistinių medžiagų patekimą į Kuršių marių ir Baltijos jūros aplinką

2022–2027

AM, savivaldybės

Valstybės ir (ar) savivaldybių biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

2.1.1.1.

Įvertinti taršos iš Nemuno baseino ir vidinės taršos Kuršių mariose mastą ir poveikį Baltijos jūros priekrantei

2024–2027

AAA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

2.1.1.2.

Atlikti Kuršių marių litoralės makrozoobentoso bendrijos tyrimus ir parengti ekologinės būklės vertinimo sistemą pagal makrozoobentoso kokybės elementą

2024–2027

AAA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

2.1.1.3

Prireikus šienauti nendres Kuršių marių pakrantėje

2022–2027

Savivaldybės, VSTT

Valstybės biudžetas ir (arba) savivaldybių biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

2.1.2.

Priemonė. Mažinti pavojingų cheminių medžiagų poveikį ir patekimą į jūros aplinką

2023–2027

AM, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija (toliau – KAM), Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija (toliau – VRM), Lietuvos jūrų muziejus

Valstybės biudžetas

 

2.1.2.1.

Peržiūrėti taršos incidentų valdymo sistemos reglamentavimą, prireikus jį tobulinti

2023–2027

AM, KAM, VRM, BĮ Lietuvos jūrų muziejus, AB Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, savivaldybės

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

2.1.2.2.

Atnaujinti Teršimo incidentų likvidavimo jūros rajone darbų planą ir rizikų vertinimą

2023–2027

AM, KAM, VRM, savivaldybės

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

2.1.2.3.

Atitinkamoms institucijoms priskirti nafta užterštų paukščių gelbėjimo funkcijas ir užtikrinti reikalingą infrastruktūrą gelbėjimo darbams atlikti

2023–2024

AM, KAM, VRM, BĮ Lietuvos jūrų muziejus

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

2.1.2.4.

Dalyvauti vykdant Baltijos jūroje palaidoto cheminio ginklo galimo poveikio jūrinei aplinkai ir žmogui stebėjimus, tarptautinių organizacijų veikloje siekiant dalytis patirtimi ir informacija, vertinti galimo cheminio ginklo poveikio stebėjimų duomenis

2023–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis / reguliacinis

2.1.2.5.

Įvertinti teršalų paplitimą  Klaipėdos uosto įmonių išleidžiamose nuotekose  į Klaipėdos sąsiaurį, numatyti priemones ir technologijas su nuotekomis patenkančių teršalų sumažinimui ar pašalinimui

2023–2027

AAA, AB Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis / reguliacinis

2.1.3.

Priemonė. Mažinti jūros šiukšlių poveikį priekrantės ir jūros aplinkai

2022–2027

AM, savivaldybės

 

 

2021–2027 m. ES lėšos

mišrus

2.1.3.1.

Atlikti tyrimus ir nustatyti mikrošiukšlių kiekius nuotekų tvarkymo infrastruktūroje (komunalinių, pramoninių, paviršinių) ir identifikuoti tikslines nuotekų tvarkymo infrastruktūros vietas, kuriose būtų efektyviausia taikyti taršos prevencijos priemones

2023–2027

AAA

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

2.1.3.2.

Informuoti visuomenę apie jūrinę aplinką teršiančias šiukšles ir jų keliamą grėsmę, taršos prevencijos ir mažinimo priemones

2022–2027

Savivaldybės, AAA, APVA

Savivaldybių biudžetas, valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

komunikacinis

2.1.3.3.

Peržiūrėti ir optimizuoti šiukšlių (neperdirbamų ir antrinių žaliavų) surinkimo galimybes Baltijos jūros pakrantėje

2023–2027

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

2.1.4.

Priemonė. Siūlyti ratifikuoti tarptautinius protokolus, susijusius su jūrine aplinka, peržiūrėti ir atnaujinti nacionalinius teisės aktus ir monitoringo procedūras

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.1.4.1.

Įvertinti poreikį ratifikuoti 2000 m. Protokolą dėl parengties, veiksmų ir bendradarbiavimo įvykus taršos pavojingomis ir kenksmingomis medžiagomis incidentams (OPRC/HNS 2000)

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.1.4.2.

Įvertinti Tarptautinės konvencijos dėl atsakomybės ir kompensacijos už žalą, susijusią su pavojingų ir kenksmingų medžiagų vežimu jūra (HNS konvencija), 2010 m. protokolo ratifikavimo poreikį ir poveikį suinteresuotoms šalims, prireikus inicijuoti šio protokolo ratifikavimą (dėl šio protokolo 1996 m. HNS konvencija neįsigalios)

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.1.4.3.

Prireikus pateikti Seimui Baltijos jūros baseino jūrinės aplinkos apsaugos konvencijos pakeitimo III priedo „Taršos iš sausumos taršos šaltinių prevencijai taikomi kriterijai ir priemonės“ II dalį „Taršos iš žemės ūkio šaltinių prevencija“ siekiant ją ratifikuoti

2025–2026

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.1.4.4.

Pakeisti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. vasario 26 d. įsakymą Nr. 77 „Dėl aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento LAND 46A-2002 „Grunto kasimo jūrų ir jūrų uostų akvatorijose ir iškasto grunto šalinimo taisyklės“ patvirtinimo“ siekiant sumažinti šalinamo grunto poveikį jūros aplinkai, atnaujinti grunto tvarkymo ir klasifikavimo procedūras numatant grunto tikslingo panaudojimo galimybes (atkuriant paplūdimius, žemės ūkyje, statybos darbuose), numatyti papildomas alternatyvas IV užterštumo klasės grunto tvarkymui, atnaujinti reikalavimus grunto savybių privalomiesiems cheminiams tyrimams

2023–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.1.4.5.

Sukurti ir patvirtinti mėginių teršiančių medžiagų tyrimams paėmimo sraigstasparniu jūroje procedūras

2023–2027

AAD, AM, KAM

Valstybės biudžetas

analitinis

2.1.4.6.

Peržiūrėti Baltijos jūros rajono geros aplinkos būklės savybių nustatymo reikalavimus, patvirtintus Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2015 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-194 „Dėl Baltijos jūros rajono geros aplinkos būklės savybių nustatymo reikalavimų“, ir prireikus atnaujinti ribines vertes dugno nuosėdų užterštumui vertinti atsižvelgiant į regionui suderintas ribines vertes nuosėdoms, natūralų geocheminį taršos foną, smulkios dugno nuosėdų frakcijos ir organikos kiekio dugno nuosėdose pasiskirstymą

2023–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis / reguliacinis

2.2.

Uždavinys. Sustabdyti Baltijos jūros biologinės įvairovės nykimą ir ekosistemų ir jų paslaugų kokybės blogėjimą, kur įmanoma, jas atkurti

2.2.1.

Priemonė. Užtikrinti, kad komerciniams tikslams naudojamų žuvų eksploatavimo intensyvumas neviršytų saugių biologinių ribų ir išsaugoti Baltijos jūros mitybinio tinklo struktūrą

2022–2027

ŽŪM, AM, Lietuvos jūrų muziejus

Valstybės biudžetas

 

2.2.1.1.

Atlikti tyrimą ir pateikti rekomendacijas dėl verslinės ir mėgėjų žvejybos apribojimų Baltijos jūros priekrantėje ir Kuršių mariose siekiant geros aplinkos būklės

2022–2027

ŽŪM, AM

Valstybės biudžetas

analitinis

2.2.1.2.

Surinkti mokslinę informaciją apie perpelių ir sykų paplitimą, pasiskirstymą, migraciją, biologiją ir žvejybą Baltijos jūros priekrantėje ir Kuršių mariose, reikalingą šių rūšių apsaugos planams parengti

2023–2027

AM, ŽŪM, VSTT

Valstybės biudžetas

analitinis

2.2.1.3.

Lietuvos jūrų muziejaus Baltijos jūros gyvūnų reabilitacijos centre vykdyti jūros žinduolių (ruonių) populiacijos tyrimus siekiant įvertinti reprodukcinę ir įmitimo būklę pagal HELCOM rekomendacijas 27–28/2 1 ir vykdyti jų populiacijos monitoringo programą

2023–2027

BĮ Lietuvos jūrų muziejus

Valstybės biudžetas

analitinis

2.2.1.4.

Paruošti nacionalinius priemonių planus, reikalingus pagerinti lašišų ir šlakių populiacijų būklę įgyvendinant HELCOM Baltijos jūros veiksmų planą, teikti rekomendacijas dėl jų įgyvendinimo

2023–2027

ŽŪM, ŽT, AM, VSTT

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

2.2.1.5.

Efektyviau kontroliuoti žvejybos laivus, įmones ir žvejus mėgėjus Baltijos jūroje 

2023–2027

ŽŪM, ŽT, AAD

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.2.1.6.

Parengti žuvų migracijos per Klaipėdos sąsiaurį stebėsenos akustiniais metodais galimybių studiją, parengti rekomendacijas tyrimų metodų ir instrumentinės bazės parengimui

2023–2027

AM, AB Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija

2021–2027 m. ES lėšos

analitinis / reguliacinis

2.2.2.

Priemonė. Išsaugoti palankias sąlygas žiemojantiems jūros paukščiams jų žiemojimo vietose, mažinti jų mirtingumą susitepus naftos produktais ir (ar) patekus į verslinės žvejybos įrankius.

2022–2027

AM, ŽŪM

Valstybės biudžetas

 

2.2.2.1.

Parengti saugomų teritorijų apsaugos tikslus paukščių apsaugai svarbiose teritorijose ir suderinti su apsaugos priemonėmis

2023–2027

VSTT, AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

2.2.2.2.

Patvirtinti metodinius reikalavimus (duomenų rinkimo, apimties ir kokybės, analizės ir vertinimo metodų ir kt.) vertinti galimą planuojamos ūkinės veiklos poveikį jūros paukščiams

2023–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.2.2.3.

Atsižvelgiant į žvejybos poveikio jūros paukščiams ir žinduoliams masto vertinimą, nustatyti žvejybos reguliavimo priemones, leidžiančias šio poveikio išvengti ar jį sumažinti mažiausiai 50 proc.

2023–2027

ŽŪM, ŽT

Valstybės biudžetas ir (arba) Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondas

analitinis / reguliacinis

2.2.2.4.

Užtikrinti, kad būtų naudojamos paukščius atbaidančios priemonės ar žvejybos reguliavimo priemonės

2022–2027

AAD, ŽT

Valstybės biudžetas

reguliacinis

2.2.2.5.

Vykdyti žiemojančių jūros paukščių ir nafta suteptų jūros paukščių stebėseną Lietuvos jūriniuose vandenyse (ir Lietuvos išskirtinėje ekonominėje zonoje), dalyvauti regioniniu lygmeniu koordinuotoje žiemojančių jūros paukščių apskaitoje, siekiant įvertinti jūros paukščių gausumą ir pasiskirstymą Baltijos jūros mastu

2023–2027

VSTT, AAA

Valstybės biudžetas

analitinis

2.2.2.6.

Atlikti tyrimus ir įvertinti paukščių žiemojimo buveinių kokybę ir maisto resursų prieinamumą

2023–2027

VSTT, AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

2.2.3.

Priemonė. Sumažinti Baltijos jūrai naujų nevietinių gyvūnų rūšių atsiradimo riziką Lietuvos Respublikos jūros rajone

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

2.2.3.1.

Įvertinti nevietinių rūšių paplitimą ir pasiskirstymą, įtraukiant apaugų tyrimus ant stacionarių objektų ir laivų korpusų, nevietinių rūšių keliamą riziką ir galimą poveikį

2024–2027

AAA, AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

2.2.3.2.

Parengti ankstyvojo perspėjimo sistemos naudojimo tvarką, kuri padėtų rinkti duomenis apie nevietinių rūšių aptikimą ir invazinių rūšių plitimą ir poveikį (aplinkai, ekonomikai ir žmogaus sveikatai)

2023–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

reguliacinis / analitinis

2.2.3.3.

Prireikus teisės aktuose nustatyti reikalavimus pagal Tarptautinės jūrų organizacijos gaires dėl laivų korpusų biologinių apaugų kontrolės ir valdymo siekiant sumažinti invazinių vandens rūšių perkėlimą (pagal rezoliuciją MEPC.207 (62)) ir nevietinių / invazinių organizmų plitimą per biologines apaugas

2023–2027

AM, SM, AAA

Valstybės biudžetas

reguliacinis / analitinis

2.2.3.4.

Vykdyti informacines kampanijas visuomenei apie jūrines nevietines rūšis, jų plitimo būdus, poveikį aplinkai ir žmogui, prevencines priemones

2022–2027

AAA, AM, SM, APVA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

komunikacinis

2.2.4.

Priemonė. Užtikrinti, kad ūkinė veikla jūroje nedarytų didelio neigiamo poveikio jūros dugno buveinėms, būtų išvengta jų nykimo ir būklės blogėjimo

2022–2027

AM, ŽŪM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

2.2.4.1.

Parengti saugomų teritorijų apsaugos tikslus buveinių apsaugai svarbioms teritorijoms ir suderinti su apsaugos priemonėmis

2022–2027

AM, VSTT

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

reguliacinis / analitinis

2.2.4.2.

Atsižvelgiant į vyraujančių dugno buveinių tipų pasiskirstymą Lietuvos jūros rajone, papildyti planuojamus makrozoobentoso tyrimus Valstybinėje aplinkos monitoringo programoje

2023–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas

analitinis

2.2.4.3.

Vykdyti „Natura 2000“ tinklui priklausančių rifų (1170) buveinių monitoringą Baltijos jūroje pagal Valstybinės aplinkos monitoringo programos reikalavimus

2023–2027

VSTT

Valstybės biudžetas

analitinis

2.2.4.4.

Įdiegti ilgalaikio povandeninio triukšmo stebėjimo sistemą, vertinti povandeninio triukšmo lygį ir poveikį bioįvairovei

2023–2027

AAA, APVA

2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

3.

Tikslas. Mažinti potvynių riziką ir jų padarinius šalies teritorijoje

3.1.

Uždavinys. Įgyvendinti veiksmingą potvynių valdymą, rizikos vertinimą ir mažinimą

3.1.1.

Priemonė. Stiprinti potvynių prevenciją potvynių grėsmės teritorijose

2023–2027

AM, VRM, savivaldybės, valstybės įmonė (toliau – VĮ) Valstybinių miškų urėdija, Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, savivaldybės

VĮ Valstybinių miškų urėdijos ir valstybės biudžeto lėšos

 

3.1.1.1.

VĮ Valstybinių miškų urėdijos iniciatyva laisvos valstybinės žemės fondo žemėje suformuoti sklypus naujiems miškams įveisti Bartuvos upės baseine, Lielupės mažųjų intakų, Nevėžio ir Šešupės pabaseiniuose, parengti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektą dėl šių sklypų perdavimo patikėjimo teise VĮ Valstybinių miškų urėdijai

2023–2027

VĮ Valstybinių miškų urėdija,

AM, Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos

 

VĮ Valstybinių miškų urėdijos biudžeto lėšos ir valstybės biudžeto lėšos

investicinis

3.1.1.2.

Įveisti naujus miškus VĮ Valstybinių miškų urėdijai patikėjimo teise perduotuose laisvos valstybinės žemės fondo žemės sklypuose Lielupės mažųjų intakų, Nevėžio ir Šešupės pabaseiniuose ir jų takoskyrose

2023–2027

VĮ Valstybinių miškų urėdija

VĮ Valstybinių miškų urėdijos biudžeto lėšos ir valstybės biudžeto lėšos

investicinis

3.1.1.3.

Sureguliuotuose vandens telkiniuose (Šyšos ir Zuniškės upėse) potvynių užliejamose teritorijose taikyti upių vagų renatūralizavimo priemones

2023–2027

APVA, Šilutės r. sav., AAA, Mažosios Lietuvos saugomų teritorijų direkcija (Nemuno deltos regioninis parkas) 

2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

3.1.1.4.

Pagal Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos parengtą tvarką kiekvienais metais teikti duomenis apie ledo sangrūdas ir užliejimus Lietuvos hidrometeorologijos tarnybai

2023–2027

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetas

analitinis

3.1.1.5.

Informuoti visuomenę, ypač vietines bendruomenes. Periodiškai rengti ir publikuoti užsakomuosius straipsnius, informacinius pranešimus internete ir spaudoje apie potvynių grėsmes, viešinti potvynių grėsmės ir rizikos žemėlapius

2023–2027

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetas

komunikacinis

3.1.1.6.

Potvynių grėsmės teritorijose įvertinti potvynių keliamą pavojų nekilnojamosioms ir kilnojamosioms kultūros vertybėms, įtrauktoms į valstybinę kilnojamųjų kultūros vertybių apskaitą, prireikus parengti jų evakuacijos planus

2025

Kilnojamųjų kultūros vertybių valdytojai, Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos, savivaldybės

 

Kilnojamųjų kultūros vertybių valdytojų lėšos ir (arba) savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas

analitinis

3.1.1.7.

Įgyvendinti potvynių prevencijos ir rizikos mažinimo priemones siekiant apsaugoti kultūros objektą – Macikų nacistinės Vokietijos karo belaisvių stovyklą ir Sovietų Sąjungos gulago lagerio kompleksą

2023–2025

Šilutės r. sav., AM

2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

3.1.2.

Priemonė. Mažinti potvynių metu užliejamų apgyvendintų teritorijų plotus

2023–2027

Savivaldybės, AM

2021–2027 m. ES lėšos

 

3.1.2.1.

Potvynių užliejamose teritorijose, kuriose planuojama įrengti inžinerinių apsaugos statinius, įgyvendinti 4 priede nurodytas priemones

2023–2027

Savivaldybės, AM, APVA

2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

3.1.2.2.

Atsižvelgiant į naujausias apsaugos nuo potvynių struktūrines priemones ir statinio ypatumus potvynių grėsmės teritorijoje, peržiūrėti statybos techninius reglamentus ir nustatyti reikalavimus statinių projektavimui ir (ar) statybai šiose teritorijose

2026

AM

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

3.1.2.3.

Įvertinti Minijos upės potvynių sukeliamus neigiamus padarinius, nustatyti ir įgyvendinti potvynių prevencijos ir rizikos mažinimo priemones siekiant apsaugoti Priekulės miestą

2024–2026

AAA, Klaipėdos r. sav

Savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas

analitinis / investicinis

3.1.2.4.

Įvertinti Strėvos upės potvynių sukeliamus neigiamus padarinius, nustatyti ir įgyvendinti potvynių prevencijos ir rizikos mažinimo priemones

2024–2026

AAA, Kaišiadorių r. sav.

Savivaldybių biudžetas ir (arba) valstybės biudžetas

analitinis / investicinis

3.1.3.

Priemonė. Įgyvendinant Direktyvos 2007/60/EB reikalavimus, parengti naujo periodo strateginius dokumentus

2022–2027

AAA, AM

 

Valstybės biudžetas

 

3.1.3.1.

Atsižvelgiant į 2007 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2007/60/EB dėl potvynių rizikos įvertinimo ir valdymo reikalavimus, peržiūrėti ir prireikus atnaujinti preliminaraus potvynių vertinimo ataskaitą, potvynių rizikos ir potvynių grėsmės žemėlapius, potvynių rizikos mažinimo planą

2024–2027

AAA, AM

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.

Tikslas. Stiprinti vandens telkinių valdymo sistemą, kontroliuoti Lietuvos tarptautinių ir ES vandenų srities įpareigojimų vykdymą

 

4.1.

Uždavinys. Efektyviau įgyvendinti vandensaugos ir vandens naudojimo reikalavimus

4.1.1.

Priemonė. Skatinti tarpvalstybinį bendradarbiavimą vandens telkinių būklei gerinti

2023–2027

AM, Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija (toliau – URM)

Valstybės biudžetas

 

4.1.1.1.

Tęsti Lietuvos ir Lenkijos bendradarbiavimą tarptautinio Nemuno upių baseinų rajono valdymo srityje Lietuvos ir Lenkijos tarpvalstybinių vandenų komisijos darbo grupėse

2023–2027

AM, AAA, LGT, LHMT, URM

Valstybės biudžetas

komunikacinis

4.1.1.2.

Tęsti Lietuvos ir Latvijos bendradarbiavimą tarptautinių Ventos, Dauguvos ir Lielupės upių baseinų rajonų valdymo srityje

2023–2027

AM, AAA, LGT, LHMT, URM

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

komunikacinis

4.1.2.

Priemonė. Tobulinti vandens telkinių būklės įvertinimą ir monitoringą

2023–2026

AM, VERT

 

 

Valstybės biudžetas, 2021–2027 m. ES lėšos

 

4.1.2.1.

Atlikti tyrimus vandens telkinių būklei patikslinti (1 priedas)

2023–2024

AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.2.2.

Parengti ir vykdyti tyrimų programas žuvų bendrijų rodiklių, kurie apibūdina paviršinių vandens telkinių ekologinę būklę, įvertinimui

2024–2026

AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.2.3.

Parengti ir vykdyti tyrimų programas vandens floros rodiklių, kurie apibūdina paviršinių vandens telkinių ekologinę būklę, įvertinimui

2024–2026

AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.2.4.

Parengti ir vykdyti tyrimų programas pavojingų medžiagų, kurios apibūdina paviršinių vandens telkinių cheminę būklę, paplitimui ir kiekiui įvertinti

2024–2026

AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.2.5.

Parengti ir vykdyti tyrimų programas hidromorfologinių rodiklių, kurie apibūdina paviršinių vandens telkinių ekologinę būklę, įvertinimui

2024–2026

AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.2.6.

Įvertinti sąnaudų teikiant vandens paslaugas susigrąžinimo principo įgyvendinimą peržiūrint nacionalinę mokesčių už vandens paslaugas sistemą, tarifus, prireikus siūlyti teisės aktų projektų pakeitimus tinkamam šio principo įgyvendinimui

2024–2027

AM, VERT

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.3.

Priemonė. Atlikti išimčių gerai vandens telkinių būklei pasiekti taikymo sąnaudų ir naudos analizę

2022–2027

AM

2021–2027 m. ES lėšos

 

4.1.3.1.

Išanalizuoti galimus praktinius būdus taikyti Direktyvos 2000/60/EB 4 straipsnio 7 punkte nurodytos išimties c) ir d) papunkčiuose minimas sąlygas ir parengti metodiką, kuria remiantis būtų galima pagrįsti atitiktį minėtoms išimties sąlygoms

2024–2027

AM, AAA

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.3.2.

Atlikti Direktyvos 2000/60/EB 4 straipsnio 7 punkte c) ir d) papunkčiuose nurodytų išimčių taikymo pagrindimo sąnaudų efektyvumo analizę palyginant galimybių sąnaudas. Įvertinti gamtines sąlygas vandensaugos tikslams pasiekti ir išimčių taikymo pagrindimui

2024–2027

AM, AAA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis

4.1.4.

Priemonė. Įgyvendinant Direktyvų 2000/60/EB, 2007/60/EB ir 2008/56/EB reikalavimus, parengti naujo UBR periodo strateginius dokumentus

 

 

2022–2027

AAA, AM

 

2021–2027 m. ES lėšos

 

4.1.4.1.

Parengti naujo periodo Nemuno, Ventos, Dauguvos ir Lielupės upių baseinų rajonų planus

2025–2027

AAA, LGT, AM

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

4.1.4.2.

Parengti naujo periodo priemones ir veiksmus gerai paviršinių ir požeminių vandens telkinių būklei pasiekti

2025–2027

AAA, LGT, AM

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

4.1.4.3.

Atlikti priemonių gerai vandens telkinių būklei pasiekti sąnaudų efektyvumo analizę palyginant galimybių sąnaudas

2024–2027

AAA, LGT, AM

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

4.1.4.4.

Atnaujinti jūros aplinkos būklės įvertinimą, geros būklės savybes, jūros aplinkos apsaugos tikslus ir monitoringo programą

2023–2027

AAA, AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

reguliacinis

4.1.4.5.

Parengti priemones ir veiksmus pasiekti gerai jūros aplinkos būklei

2025–2027

AAA, AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

analitinis

4.1.5.

Priemonė. Vykdyti savivaldybių monitoringą vandens telkinių intakuose ir (ar) ištakose

2022–2027

Savivaldybės

Valstybės biudžetas

 

4.1.5.1.

Siekiant nustatyti į 3 priede nurodytus ežerus patenkančių maistinių medžiagų kiekį ir (arba) jų balansą, vykdyti savivaldybių monitoringo programas vandens telkinių intakuose ir (ar) ištakuose

2022–2027

Savivaldybės

Savivaldybių biudžetas

analitinis

4.1.6.

Priemonė. Įsigyti įrangos ir priemonių paviršinių vandens telkinių būklės tyrimams

2022–2027

AAA, AM

 

Valstybės biudžetas

 

4.1.6.1.

Įsigyti įrangos ir priemonių paviršinių vandens telkinių būklės stebėsenai stiprinti

2022–2027

AAA, AM, APVA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis / investicinis

4.1.6.2.

Įsigyti įrangos ir priemonių požeminio vandens būklės stebėsenai stiprinti

2022–2027

LGT, AM, APVA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

analitinis / investicinis

4.1.7.

Priemonė. Informuoti visuomenę apie vandens telkinių būklę, taršos šaltinius, būdus padėti mažinti taršą

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

4.1.7.1.

Informuoti netoliese vandens telkinių, nurodytų 1, 2 ir 3 prieduose, gyvenančius gyventojus apie telkinių būklę, taršą, jos priežastis. Informuoti apie taršos iš namų ūkių mažinimo ir tvaraus žemės ūkio galimybes, ekonominę ir aplinkosauginę naudą, galimybes gauti ES paramą vandensaugos problemoms spręsti

2022–2027

Savivaldybės, AAA, AM

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

komunikacinis

4.1.7.2.

Vykdyti švietimo ir informavimo kampanijas, kuriomis siekiama plačiau skleisti informaciją apie atsakingą elgesį su buitinės chemijos gaminiais ir pavojingomis medžiagomis, kad jos nepatektų į aplinką

2024–2027

AAA, AM, APVA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) LIFE SIP lėšos

komunikacinė

4.1.7.3.

Vykdyti švietimo ir informavimo kampanijas siekiant informuoti visuomenę apie farmacinių medžiagų paplitimą aplinkoje, jų patvarumą ir kenksmingą poveikį

2023–2027

AAA, AM, APVA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

komunikacinė

4.1.7.4.

Vykdyti švietimo ir informavimo kampanijas apie išleidžiamas pavojingas medžiagas šiose ūkio šakose: dažų pramonė, metalo apdirbimo, plastikų, statybinių medžiagų gamyba, automobilių plovyklos, pramoninio ir buitinės paskirties valymo priemonių naudojimas ir gaminimas, pneumatinių prietaisų skysčių naudojimas ir gaminimas, audinių ir odos apdorojimas, metalurgijos, mašinų gamybos, galvanizavimo procesai, akmens anglies deginimas; iškastinio kuro deginimas, naftos perdirbimo įmonės, laivų korpusų dažymas ir apdorojimas

2023–2027

AAA, AM, APVA

 

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

komunikacinė

4.2.

Uždavinys. Stiprinti vandenų srities aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę

 

 

4.2.1.

Priemonė. Tobulinti teisės aktus, susijusius su paviršinio vandens telkinių apsaugos zonų ir pakrančių apsaugos juostų reglamentavimu

 

 

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

 

4.2.1.1.

Užtikrinti Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nustatytų reikalavimų laikymąsi; peržiūrėti paviršinio vandens telkinių apsaugos zonas ir pakrančių apsaugos juostas reglamentuojančią teisinę bazę ir atlikti reikiamus pakeitimus

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

analitinis / reguliacinis

4.2.2.

Priemonė. Griežtinti hidrotechnikos statinių savininkų arba valdytojų kontrolę dėl žuvų pralaidų įrengimo ir leistinų vandens lygio tvenkinyje svyravimų užtikrinimo

 

 

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

 

4.2.2.1.

Aplinkosauginių patikrinimų planavimo sistemoje nustatyti efektyvius rizikų vertinimo kriterijus įvertinant hidrotechnikos statinių eksploatavimo atitiktį teisės aktų reikalavimams

2022–2027

AAD

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

reguliacinis

4.2.3

Priemonė. Tobulinti akvakultūros tvenkinių paimamo ir išleidžiamo vandens kontrolės teisinį reglamentavimą

 

 

2022–2027

AM, ŽŪM, AAD

Valstybės biudžetas

 

4.2.3.1.

Tobulinti teisinį reglamentavimą dėl akvakultūros tvenkinių savininkų teikiamų duomenų apie registruojamą vandens lygį paėmimo ir išleidimo vietose

2022–2027

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

4.2.3.2.

Vykdyti akvakultūros tvenkinių išleidžiamo vandens kontrolę atsižvelgiant į duomenis apie ežerų ir upių kategorijos vandens telkinius, neatitinkančius geros būklės (1 ir 3 priedai)

2022–2027

AAD, AAA

Valstybės biudžetas

reguliacinis

4.2.4.

Priemonė. Didinti aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pajėgumus ir gebėjimus vykdyti kontrolę vandenų srityje

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

4.2.4.1.

 

Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnus aprūpinti darbui reikalingomis priemonėmis

2023–2027

AAD, APVA

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

4.2.4.2.

Griežtinti su nuotekomis išleidžiamų prioritetinių ir kitų pavojingų medžiagų kontrolę, parengti valstybinės laboratorinės kontrolės planus, pagal juos 1 priede nurodytiems ūkio subjektams atlikti nuotekų laboratorinę kontrolę pagal vandens telkinyje rastas medžiagas ir pranešti apie rezultatus

2023–2027

AAD, AAA

 

Valstybės biudžetas

reguliacinis

4.2.4.3.

Vykdyti individualiai tvarkomų nuotekų išleidimo į aplinką kontrolę šalia vandens telkinių, neatitinkančių geros būklės kriterijų

2023–2027

AAD, Savivaldybės

Valstybės biudžetas ir (arba) LIFE SIP lėšos

Reguliacinis

4.2.4.4.

Užtikrinti MARPOL VI priedo reikalavimų dėl 0,1 proc. sieros jūriniame kure vykdymo kontrolę, įskaitant kuro mėginių ėmimą ir jų tyrimą

2022–2027

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, Lietuvos transporto saugos administracija, AAD

 

Valstybės biudžetas

reguliacinė

5.

Tikslas. Užtikrinti kokybiškas viešąsias geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugas

5.1.

Uždavinys. Mažinti į aplinką išleidžiamų nuotekų užterštumą

5.1.1.

Priemonė. Užtikrinti, kad individualiai tvarkomos nuotekos neterštų aplinkos

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

5.1.1.1.

Sukurti informacinę individualių nuotekų tvarkymo įrenginių sistemą

2023–2024

AM, APVA

2014–2020 m. ES lėšos ir (arba) valstybės biudžetas

investicinis

5.1.1.2.

Nustatyti konkrečias pareigas individualių nuotekų tvarkymo įrenginių turėtojams ir įrenginių priežiūros paslaugas teikiantiems asmenims dėl įrenginių priežiūros ir išvalytų nuotekų kokybės

2023–2023

AM

Valstybės biudžetas

reguliacinis

5.1.1.4.

Vykdyti informacines kampanijas gyventojams apie nuotekų tvarkymą

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas

komunikacinė

5.1.2.

Priemonė. Mažinti aplinkos teršimą paviršinėmis nuotekomis

2022–2027

Paviršinių nuotekų tvarkytojai, savivaldybės

Valstybės biudžetas ir (arba) įmonių lėšos

 

5.1.2.1.

Diegti paviršinių nuotekų valymo infrastruktūrą

2022–2027

Paviršinių nuotekų tvarkytojai, savivaldybės

Įmonių lėšos ir (arba) Valstybės biudžetas

investicinis

5.1.2.2.

Vykdyti neteisėtų prisijungimų prie paviršinių nuotekų surinkimo sistemų prevenciją ir kontrolę

2022–2027

Paviršinių nuotekų tvarkytojai

Įmonių lėšos

reguliacinis

5.1.3.

Priemonė. Didinti nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumą, ypač aglomeracijose, mažesnėse kaip 2000 gyventojų ekvivalento

2023–2027

AM

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

5.1.3.1.

Plėsti nuotekų tvarkymo sistemas gyvenvietėse, kuriose susidaro nuo 200 iki 2000 g. e. atitinkanti apkrova

2024–2027

Savivaldybės, viešieji geriamojo vandens tiekėjai ir nuotekų tvarkytojai

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) savivaldybių ir (arba) viešųjų geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų lėšos ir (arba) valstybės biudžetas

investicinis

5.1.3.2.

Plėsti atskirųjų ir grupinių nuotekų tvarkymo sistemas siekiant užtikrinti centralizuotos nuotekų surinkimo sistemos suteikiamą aplinkos apsaugą

2024–2027

Savivaldybės, viešieji geriamojo vandens tiekėjai ir nuotekų tvarkytojai

2021–2027 m. ES lėšos ir (arba) savivaldybių ir (arba) viešųjų geriamojo vandens tiekėjų ir nuotekų tvarkytojų lėšos ir (arba) valstybės biudžetas

investicinis

5.2.

Uždavinys. Didinti vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo paslaugų prieinamumą ir efektyvumą

5.2.1.

Priemonė. Skatinti vandentvarkos įmonių veiklos efektyvumą, didinti paslaugų kokybę

2022–2023

AM, VERT

Valstybės biudžetas

 

5.2.1.1.

Kaupti ir analizuoti informaciją, reikalingą atlikti Lietuvos Respublikos geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo įstatymo 41 straipsnyje numatytą vertinimą

2023–2027

AM, VERT

Valstybės biudžetas

reguliacinis

5.2.2.

Priemonė. Didinti prieigą prie geriamojo vandens, gerinti tiekiamo vandens kokybę

2023–2027

Savivaldybės

Valstybės biudžetas ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

 

5.2.2.1.

Įrenginių geriamajam vandeniui išgauti, ruošti, laikyti rekonstrukcija (kurie neužtikrina viešojo geriamojo vandens kokybės indikatorinių ir cheminių rodiklių gyvenvietėse, kuriose yra daugiau kaip 2000 gyventojų)

2023–2027

Viešieji geriamojo vandens tiekėjai

Viešųjų geriamojo vandens tiekėjų ir (arba) savivaldybių ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

5.2.2.2.

Sudaryti galimybes miestų ir miestelių viešosiose erdvėse ir viešuosiuose pastatuose gauti geriamojo vandens

2023–2027

Savivaldybės

Savivaldybių lėšos ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

5.2.2.3.

Vandens gerinimo įrenginių įrengimas vietovėse, kuriose geriamuoju vandeniu aprūpinama ne mažiau kaip 50 asmenų, deklaravusių gyvenamąją vietą toje gyvenamojoje vietovėje, ir viešasis geriamojo vandens tiekėjas turi licenciją tiekti geriamojo vandens tiekimo paslaugą toje gyvenamojoje vietovėje

2023–2027

Viešieji geriamojo vandens tiekėjai, savivaldybės

Viešųjų geriamojo vandens tiekėjų lėšos ir (arba) savivaldybių lėšos ir (arba) 2021–2027 m. ES lėšos

investicinis

5.2.3.

Priemonė. Gyventojų būstų prijungimas prie centralizuotų nuotekų tvarkymo sistemų

2022–2027

Viešieji geriamojo vandens tiekėjai

Valstybės biudžetas

 

5.2.3.1.

Prijungti gyventojų būstus prie nutiestos ir viešiesiems geriamojo vandens tiekėjams ir nuotekų tvarkytojams priklausančios nuotekų surinkimo infrastruktūros

2023–2024

Viešieji geriamojo vandens tiekėjai, APVA

Valstybės biudžetas

investicinis

 

–––––––––––––––––––––––

part_28e98700397c4078ab73ff28bd1125c4_end