FINANSINIŲ NUSIKALTIMŲ TYRIMO TARNYBOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL Baudų, SKIRIAMŲ UŽ LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGŲ PLOVIMO IR TERORISTŲ FINANSAVIMO PREVENCIJOS ĮSTATYMO PAŽEIDIMUS, apskaičiavimo TVARKOS aprašO PATVIRTINIMO
2019 m. balandžio 18 d. Nr. V-71
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 4 straipsnio 9 dalimi, 30 straipsnio 1 dalies 1 punktu, 39 straipsnio 1 ir 2 dalimis, 40 straipsnio 1 ir 2 dalimis,
tvirtinu Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus, apskaičiavimo tvarkos aprašą (pridedama).
PATVIRTINTA
Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos
prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus
2019 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. V-71
Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus, apskaičiavimo TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo pažeidimus, apskaičiavimo tvarkos apraše (toliau – Aprašas) nustatyta baudų, skiriamų pagal Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo (toliau – Įstatymas) 39 straipsnio 1 ir 2 dalių, 40 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, apskaičiavimo tvarka.
2. Aprašo tikslas – nustatyti Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Tarnyba) skiriamų baudų apskaičiavimo tvarką, siekiant, kad už Įstatymo reikalavimų pažeidimus būtų paskirtos individualizuotos, proporcingos, veiksmingos ir nuo pažeidimų atgrasančios baudos.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Subjektas – Įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje apibrėžta finansų įstaiga, Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje apibrėžtas kitas įpareigotasis subjektas, finansų įstaigos ar kito įpareigotojo subjekto dalyvis, valdymo organo narys, administracijos vadovas, vyresnysis vadovas, užsienio finansų įstaigų ar kitų įpareigotųjų subjektų filialo vadovas.
II SKYRIUS
BAUDOS APSKAIČIAVIMAS
5. Baudos dydis apskaičiuojamas nuosekliai penkiais etapais Aprašo II skyriuje nustatyta tvarka:
5.1. pirmuoju etapu, vadovaujantis Aprašo II skyriaus pirmuoju skirsniu, nustatomas bazinis baudos dydis;
5.2. antruoju etapu bazinis baudos dydis, jeigu yra pagrindo, vadovaujantis Aprašo II skyriaus antruoju skirsniu, mažinamas arba didinamas, atsižvelgiant į atsakomybę lengvinančias ar sunkinančias aplinkybes;
5.3. trečiuoju etapu pirmajame ir antrajame etapuose nustatytas baudos dydis, jeigu yra pagrindo, vadovaujantis Aprašo II skyriaus trečiuoju skirsniu, mažinamas arba didinamas atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą (pažeidimo pobūdis, mastas ir padariniai), trukmę;
5.4. ketvirtuoju etapu pirmajame, antrajame ir trečiajame etapuose nustatytas baudos dydis, jeigu yra pagrindo, vadovaujantis Aprašo II skyriaus ketvirtuoju skirsniu, mažinamas arba didinamas, atsižvelgiant į Įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 2–4 ir 6 punktuose nurodytas subjekto padėtį gerinančias arba subjekto padėtį bloginančias aplinkybes;
PIRMASIS SKIRSNIS
Bazinio baudos dydžio nustatymas
6. Bazinis baudos dydis nustatomas apskaičiuojant Įstatyme nustatytos baudos minimumo ir maksimumo vidurkį.
7. Kai maksimalus galimos skirti baudos dydis apibrėžiamas kaip tam tikra bendrųjų metinių pajamų dalis, bendrosios metinės pajamos apskaičiuojamos vadovaujantis šiomis nuostatomis:
7.1. bendrosios metinės pajamos nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) metinių finansinių ataskaitų duomenis. Tarnyba bendrąsias metines pajamas apskaičiuoja pagal Tarnybos gaunamą iš valstybės įmonės „Registrų centras“ administruojamo Juridinių asmenų registro arba Tarnybos atskiru prašymu pateikiamą subjekto informaciją. Nebūtina, kad subjekto metinės finansinės ataskaitos būtų audituotos ir (arba) juridinio asmens dalyvių susirinkimo patvirtintos;
7.2. jeigu subjektas Lietuvos Respublikoje veikia per Lietuvos Respublikoje įsteigtą filialą, nustatant juridiniam asmeniui skiriamos baudos dydį, skaičiuojamos užsienio valstybėje buveinę turinčio juridinio asmens bendrosios metinės pajamos;
7.3. jeigu subjektas priklauso patronuojančiajai įmonei, nustatant tokiam juridiniam asmeniui skiriamos baudos dydį, skaičiuojamos to juridinio asmens patronuojančiosios įmonės, kuri turi buveinę Lietuvos Respublikoje, bendrosios metinės pajamos arba, jeigu tokios patronuojančiosios įmonės nėra, paties pažeidimo padarymu įtariamo juridinio asmens bendrosios metinės pajamos. Jeigu toks bendrųjų metinių pajamų skaičiavimas nesuderinamas su Aprašo 2 punkte nurodytais tikslais, nustatant pažeidimo padarymu įtariamo juridinio asmens, kuris priklauso patronuojančiajai įmonei, skiriamos baudos dydį skaičiuojamos pažeidimo padarymu įtariamo juridinio asmens pagrindinės patronuojančiosios įmonės, turinčios buveinę užsienio valstybėje, įskaitant kitas Europos Sąjungos valstybes nares, bendrosios metinės pajamos;
8. Kai sankciją už atitinkamą pažeidimą nustatančiame įstatyme maksimalus galimos skirti baudos dydis apibrėžiamas kaip tam tikra metinių pajamų, gautų iš profesinės ar kitos veiklos, nurodytos Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje, dalis, pajamos, gautos iš profesinės ar kitos veiklos, nurodytos Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje, nustatomos pagal paskutinių sudarytų (pasirašytų) subjekto metinių finansinių ataskaitų, pajamų deklaracijų duomenis. Tarnyba subjekto bendrąsias metines pajamas nustato pagal informaciją (ar duomenis), Tarnybos gaunamą iš valstybės įmonės „Registrų centras“ administruojamo Juridinių asmenų registro, tiesioginės subjekto priežiūros institucijos, Valstybinės mokesčių inspekcijos arba Tarnybos atskiru prašymu pateikiamą subjekto. Nebūtina, kad subjekto metinės finansinės ataskaitos būtų audituotos ir (arba) juridinio asmens dalyvių susirinkimo patvirtintos.
9. Kai sankciją už atitinkamą pažeidimą nustatančiame įstatyme maksimalus galimos skirti baudos dydis apibrėžiamas kaip suma, du kartus didesnė už dėl pažeidimo gautą naudą, ši suma apskaičiuojama taip:
9.1. nustatomos išlaidos, kurias subjektas vidutiniškai rinkoje būtų patyręs, siekdamas įgyvendinti pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos priemones, pavyzdžiui, neįsigijęs tinkamų technologijų;
9.2. nustatomos paskutinių vienų subjekto dalyvavimo darant pažeidimą ūkinių metų pardavimų pajamos, apskaičiuojamas 25 procentų ūkinių metų pardavimų pajamų dydis;
9.4. nustatomas trunkamojo pažeidimo metų skaičius (mėnesių skaičius vertinamas procento dalimi metuose);
ANTRASIS SKIRSNIS
atsakomybę lengvinančių ir/ar sunkinančių aplinkybių VERTINIMAS
10. Antruoju baudos apskaičiavimo etapu nustatoma, ar yra Įstatymo 37 straipsnio 4 dalyje nurodytų atsakomybę lengvinančių ir/ar Įstatymo 37 straipsnio 5 dalyje nurodytų atsakomybę sunkinančių aplinkybių. Jeigu tokių aplinkybių yra, pagal Aprašo pirmojo skirsnio nuostatas apskaičiuotas bazinis baudos dydis yra mažinamas arba didinamas šiame Aprašo skirsnyje nustatyta tvarka.
11. Jeigu nustatomos vien tik atsakomybę lengvinančios aplinkybės, bazinis baudos dydis mažinamas, o jeigu nustatomos vien tik atsakomybę sunkinančios aplinkybės, bazinis baudos dydis didinamas. Kai yra tiek atsakomybę lengvinančių, tiek ir sunkinančių aplinkybių, bazinis baudos dydis mažinamas arba didinamas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.
TREČIASIS SKIRSNIS
Pažeidimo sunkumo ir trukmės vertinimas
13. Trečiuoju baudos apskaičiavimo etapu įvertinamas konkretaus nustatyto pažeidimo sunkumas (pažeidimo pobūdis, mastas ir padariniai), trukmė ir pagal Aprašo pirmojo ir antrojo skirsnio nuostatas apskaičiuotas baudos dydis yra mažinamas arba didinamas.
14. Konkretaus nustatyto pažeidimo sunkumas ir trukmė vertinami balais pagal Aprašo 1 priede nustatytus kriterijus.
15. Nustatytas pažeidimas, atsižvelgiant į konkretaus nustatyto pažeidimo sunkumą (pažeidimo pobūdį, mastą ir padarinius) ir trukmę, laikomas:
15.1. mažareikšmiu, kai bendras rezultatas pagal Aprašo priede nustatytus kriterijus įvertintas 5 balais;
15.2. lengvu, kai bendras rezultatas pagal Aprašo priede nustatytus kriterijus įvertintas nuo 6 iki 8 balų;
15.3. apysunkiu, kai bendras rezultatas pagal Aprašo priede nustatytus kriterijus įvertintas nuo 9 iki 11 balų;
15.4. sunkiu, kai bendras rezultatas pagal Aprašo priede nustatytus kriterijus įvertintas nuo 12 iki 15 balų;
16. Atsižvelgiant į konkretaus nustatyto pažeidimo sunkumą ir trukmę, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–12 punktuose nurodytus skaičiavimus, keičiamas taip:
16.1.3. už apysunkį pažeidimą – atimama iki 30 arba pridedama iki 20 procentų bazinio baudos dydžio suma;
KETVIRTASIS SKIRSNIS
subjekto padėtį gerinančiŲ arba subjekto padėtį bloginančiŲ aplinkybIŲ VERTINIMAS
17. Ketvirtuoju baudos apskaičiavimo etapu vertinamos Įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 2–4 ir 6 punktuose nurodytos subjekto padėtį gerinančios arba subjekto padėtį bloginančios aplinkybės ir pagal Aprašo pirmojo-trečiojo skirsnių nuostatas apskaičiuotas baudos dydis yra mažinamas arba didinamas.
18. Jeigu nustatomos vien subjekto padėtį gerinančios aplinkybės, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–16 punktuose numatytus skaičiavimus, mažinamas, o jeigu nustatomos vien subjekto padėtį bloginančios aplinkybės, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–16 punktuose numatytus skaičiavimus, didinamas. Kai yra tiek subjekto padėtį gerinančių, tiek ir subjekto padėtį bloginančių aplinkybių, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–16 punktuose nurodytus skaičiavimus, mažinamas arba didinamas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.
19. Atsižvelgiant į Įstatymo 37 straipsnio 2 dalies 2–6 punktuose nurodytų asmens padėtį gerinančių arba asmens padėtį bloginančių aplinkybių kiekį ir reikšmingumą, iš baudos dydžio, gauto atlikus Aprašo 6–16 punktuose numatytus skaičiavimus, atimama arba prie jo pridedama iki 40 procentų bazinio baudos dydžio suma.
20. Nustatant baudos dydį šiame skirsnyje nustatyta tvarka, neatsižvelgiama į tas aplinkybes, kurios yra pažeidimą kvalifikuojančios aplinkybės ir į kurias buvo atsižvelgta nustatant bazinį baudos dydį, taip pat į tas atsakomybę sunkinančias ir/ar sunkinančias aplinkybes, į kurias buvo atsižvelgta Aprašo antrojo skirsnio nustatyta tvarka.
PENKTASIS SKIRSNIS
kitų reikšmingų APLINKYBIŲ VERTINIMAS
21. Penktuoju baudos apskaičiavimo etapu nustatoma, ar pirmajame-ketvirtajame etapuose nustatytas baudos dydis užtikrina poveikio priemonės proporcingumą, atgrasomąjį poveikį, ar yra kitų Aprašo 24 ir 25 punkte nustatytų reikšmingų, tačiau pirmuoju, antruoju, trečiuoju ir ketvirtuoju etapais nevertintų aplinkybių, dėl kurių būtų pagrindas pirmuoju ir antruoju etapais nustatytą baudos dydį mažinti arba didinti.
22. Jeigu nustatomos vien subjekto padėtį gerinančios aplinkybės, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–19 punktuose numatytus skaičiavimus, mažinamas, o jeigu nustatomos vien subjekto padėtį bloginančios aplinkybės, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–19 punktuose numatytus skaičiavimus, didinamas. Kai yra tiek subjekto padėtį gerinančių, tiek ir subjekto padėtį bloginančių aplinkybių, baudos dydis, gautas atlikus Aprašo 6–19 punktuose numatytus skaičiavimus, mažinamas arba didinamas atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą.
23. Atsižvelgiant tiek į asmens padėtį gerinančių, tiek ir asmens padėtį bloginančių aplinkybių kiekį ir reikšmingumą, iš baudos dydžio, gauto atlikus Aprašo 6–19 punktuose numatytus skaičiavimus, atimama arba prie jo pridedama iki 20 procentų bazinio baudos dydžio suma.
24. Subjekto padėtį gerinančiomis aplinkybėmis laikomos šios aplinkybės:
24.1. subjektas bendradarbiauja su Tarnyba, jai aktyviai padeda atlikti patikrinimą ir išsiaiškinti pažeidimo aplinkybes;
24.3. subjektas pripažįsta pažeidimą ir jį nutraukia. Ši aplinkybė turi reikšmę baudos dydžio mažinimui, kai subjektas pripažįsta visas esmines įtariamo pažeidimo aplinkybes, iš subjekto veiksmų matyti, kad pažeidimo pripažinimas yra nuoširdus;
24.4. subjektas savo noru imasi veiksmingų priemonių, kad ateityje nebebūtų galima padaryti tokio paties ar panašaus pobūdžio pažeidimo. Ši aplinkybė turi reikšmę baudos dydžio mažinimui tik tada, kai atitinkamų priemonių imamasi ne Tarnybos nurodymu, o paties asmens iniciatyva;
24.5. jeigu Tarnybai iki klausimo dėl poveikio priemonės taikymo svarstymo dienos yra pateikti duomenys, pagrindžiantys subjekto finansinę būklę, arba Tarnyba tokius duomenis yra gavusi atlikdama subjekto patikrinimą ir apskaičiuotas baudos dydis lemtų subjekto nepajėgumą laiku sumokėti baudą. Į šią aplinkybę neatsižvelgiama, kai turima duomenų, kad subjekto sunki finansinė būklė susijusi su jo veiksmais siekiant, kad būtų paskirta mažesnė bauda, arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių baudos mažinimas, remiantis šia aplinkybe, nebūtų suderinamas su Aprašo 2 punkte nurodytais tikslais;
24.6. jeigu subjekto bendrosios metinės pajamos arba metinės pajamos, gautos iš profesinės ar kitos veiklos, nurodytos Įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje, yra labai didelės (pavyzdžiui, dėl to, kad jos skaičiuotos pagal patronuojančiosios įmonės metinės konsoliduotosios finansinės ataskaitos duomenis arba pagal užsienio juridinio asmens, Lietuvos Respublikoje veikiančio per Lietuvos Respublikoje įsteigtą filialą, metinės finansinės ataskaitos duomenis) ir todėl apskaičiuotas baudos dydis yra neproporcingas padarytam pažeidimui;
25. Subjekto padėtį bloginančiomis aplinkybėmis laikomos šios aplinkybės:
25.1. subjektas per paskutinius 5 metus yra padaręs teisės aktų, reguliuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos priemonių taikymą, pažeidimą ir jam taikyta nors viena poveikio priemonė. Nustatant šios aplinkybės įtaką baudos didinimui vertinama, kiek ir kokių pažeidimų, už kuriuos anksčiau buvo taikytos poveikio priemonės, padaryta, kiek laiko praėjo nuo jų padarymo;
25.2. dėl pažeidimo neteisėtai gauta pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengta nuostolių ar padaryta žala, kuri viršija pirmuoju ir antruoju etapais apskaičiuotą baudos dydį;
ŠEŠTAS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
26. Jeigu pagal Aprašą nustatytas baudos dydis viršija Įstatyme nustatytą maksimalų baudos dydį, skiriama Įstatyme nustatyto maksimalaus dydžio bauda.
Baudų, skiriamų už Lietuvos Respublikos pinigų
plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos
įstatymo pažeidimus, apskaičiavimo tvarkos aprašo
priedas
Pažeidimo sunkumo ir trukmės vertinimo kriterijai
Kriterijus |
Požymis |
Balai |
Pažeista nuostata |
pažeisti formalūs Įstatymo reikalavimai |
1 |
pažeisti esminiai Įstatymo reikalavimai |
3 |
|
Pažeidimo pobūdis |
pažeidimas nesudarė pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos sistemos spragų; |
1 |
pažeidimas sudarė pinigų plovimo ir (ar) teroristų finansavimo prevencijos sistemos spragas; |
3 |
|
Pažeidimo mastas |
subjekto dydis, klientų skaičius, vykdomų finansinių operacijų skaičius yra mažas; |
1 |
subjekto dydis, klientų skaičius, vykdomų finansinių operacijų skaičius yra vidutinis; |
2 |
|
subjekto dydis, klientų skaičius, vykdomų finansinių operacijų skaičius yra didelis |
3 |
|
Pažeidimo padariniai |
subjekto veiksmai (neveikimas) neturėjo įtakos nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimo, teroristinės veiklos finansavimo ir rėmimo nusikaltimams; |
1 |
subjekto veiksmai (neveikimas) lėmė, kad nebuvo užkardytas nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimas, teroristinės veiklos finansavimas ir rėmimas; |
3 |
|
Pažeidimo trukmė |
pažeidimas vienkartinis |
1 |
pažeidimas truko iki 2 mėnesių. |
2 |
|
pažeidimas truko iki 6 mėnesių |
3 |
|
pažeidimas truko iki 1 metų |
4 |
|
pažeidimas truko daugiau nei vienus metus |
5 |