Valstybinė energetikos reguliavimo taryba
NUTARIMAS
DĖL VARTOTOJŲ INFORMAVIMO APIE ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS LIBERALIZAVIMĄ IR JO PROCESĄ PLANO DERINIMO
2020 m. gegužės 15 d. Nr. O3E-405
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gegužės 7 d. priimto Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 7, 9, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 49, 51, 52, 59, 60, 61, 67 ir 68 straipsnių pakeitimo įstatymo 22 straipsnio 9 dalimi ir atsižvelgdama į 2020 m. gegužės 13 d. gautą AB „Energijos skirstymo operatorius“ (toliau – Bendrovė) prašymą (reg. Nr. R1-6452) derinti Vartotojų informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą ir jo procesą planą bei Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau ‒ Taryba) Veiklos valdymo skyriaus 2020 m. gegužės 13 d. pažymą Nr. O5E-347 „Dėl Vartotojų informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą ir jo procesą plano derinimo“, Taryba n u t a r i a:
Derinti Bendrovės pateiktą Vartotojų informavimo apie elektros energijos rinkos liberalizavimą ir jo procesą planą (pridedama).
Šis nutarimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis.
SUDERINTA
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos
2020 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. O3E-405
PATVIRTINTA
AB „Energijos skirstymo operatorius“
Generalinio direktoriaus 2020 m.
gegužės 12 d. sprendimu Nr. 20ITA-P-98
VARTOTOJŲ INFORMAVIMO APIE ELEKTROS ENERGIJOS RINKOS LIBERALIZAVIMĄ IR JO PROCESĄ PLANAS
1. Apie programą
2020 m. gegužės 7 d. LR Seimui priėmus Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 7, 9, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 46, 47, 49, 51, 52, 59, 60, 61, 67 ir 68 straipsnių pakeitimus, Lietuva prisijungia prie daugumos Europos sąjungos šalių, kuriose gyventojai gali pasirinkti tinkamiausią elektros energijos tiekėją. Iki šiol jie elektrą pirko iš visuomeninio elektros tiekėjo, o jos kainą nustatė Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT).
Šiuo įstatymo pokyčiu siekiama užtikrinti Europos Sąjungos ir regioninius įsipareigojimus
– palaipsniui atsisakyti kainų reguliavimo mažmeninėje elektros energijos rinkoje. Numatoma, kad vartotojams skirtingais etapais pasibaigs visuomeninis elektros energijos tiekimas, taip vartotojai bus skatinami pasirinkti nepriklausomus elektros energijos tiekėjus ir sudaryti su jais elektros energijos tiekimo sutartis už konkurencingą nereguliuojamą kainą. Reguliuojant elektros energijos kainas pasiūlyti lanksčią ir vartojimą atitinkančią kainodarą nėra galimybės, o nereguliuojamoje ir konkurencingoje elektros energijos rinkoje vartotojams galės būti pasiūlyti lankstūs elektros energijos vartojimo planai, kurie įgalina vartotoją planuoti savo elektros energijos vartojimą.
Įstatymas reglamentuoja, kad mažmeninės elektros energijos tiekimo namų ūkiams rinkos dereguliavimas vyks keliais etapais pagal visuomeninio tiekimo vartotojų grupes (priklausomai nuo faktinio elektros energijos metinio suvartojimo vartotojo objekte) laikotarpiu nuo 2021 iki 2023 metų:
1. Etapas – 2021 m. sausio 1 d. – visiems buitiniams vartotojams, kurių faktinis elektros energijos suvartojimas objekte laikotarpiu nuo 2019 m. birželio 1 d. iki 2020 m. gegužės 31 d. yra ne mažesnis kaip 5 000 kWh (tai yra lygus 5 000 kWh ar didesnis), taip pat visiems buitiniams vartotojams, kurių objektai prijungti prie vidutinės įtampos elektros tinklų, išskyrus pažeidžiamus vartotojus, kurie laikotarpiu nuo 2019 m. birželio 1 d. iki 2020 m. gruodžio 31 d. bent kartą buvo įgiję pažeidžiamo vartotojo statusą;
2. Etapas – 2022 m. sausio 1 d. – visiems buitiniams vartotojams, kurių faktinis elektros energijos suvartojimas objekte laikotarpiu nuo 2020 m. birželio 1 d. iki 2021 m. gegužės 31 d. yra ne mažesnis kaip 1 000 kWh (tai yra lygus 1 000 kWh ar didesnis), išskyrus pažeidžiamus vartotojus, kurie laikotarpiu nuo 2020 m. birželio 1 d. iki 2021 m. gruodžio 31 d. bent kartą buvo įgiję pažeidžiamo vartotojo statusą
3.
1 pav. Numatomi konkurencingos elektros energijos rinkos sukūrimo etapai 2020 – 2023 m
Programos metu bus siekiama apsaugoti socialiai jautrias gyventojų grupes, kad pokytis teiktų naudą visiems šalies gyventojams. Monopolinių visuomeninio tiekėjo paslaugų bus atsisakoma nuosekliai, o laiku tiekėjo nepasirinkusiems gyventojams bus užtikrinamas garantinis elektros energijos tiekimas.
Sąlygų elektros tiekėjams aktyviai veikti kūrimu rūpinasi Lietuvos Respublikos Energetikos ministerija, o nuosekliu ir ilgalaikiu gyventojų informavimu - Energijos skirstymo operatorius (ESO).
2. Programos eiga
2.1. Tikslinė auditorija – visi Lietuvos gyventojai
Pagrindiniai vartotojai, kuriems svarbus elektros tiekimas nekilnojamojo turto objektuose yra nuosavų būstų savininkai, todėl jie – programos tikslinė auditorija.
2 pav. Lietuvos visuomenė: tikslinės auditorijos apibrėžtis.
Kaip pavaizduota 2 paveiksle, ši tikslinė auditorija yra labai plati ir įvairialypė – apie 80 proc. Lietuvos gyventojų turi ar ketina įsigyti nuosavą būstą – todėl efektyvi komunikacija su ja turi būti vykdoma nacionaliniu mastu, įvairiais žiniasklaidos kanalais bei formatais.
Pagrindiniai kampanijos tikslai:
Kampanijos uždaviniai:
3. Vykdyti tiesioginę klientų komunikaciją, skatinančią rinktis elektros tiekėjus ir nelikti garantiniame tiekime;
5. Atlikti periodines visuomenės nuomonės apklausas.
2.3. Komunikacijos kelias
Kadangi kainų reguliavimo mažmeninėje elektros energijos rinkoje atsisakymo programa yra naujiena Lietuvoje, programos pradžioje pagrindinis tikslas bus suformuoti platų žinomumą apie šį pokytį.
3 pav. Komunikacijos kelias: nuo informacijos pateikimo žmonėms iki konkrečių jų veiksmų.
Kaip galima matyti 3 paveiksle, pirmas programos žingsnis yra informavimas / edukavimas. Tai svarbi programos dalis norint užtikrinti, jog klientai bus informuoti ne tik apie pokytį, bet ir jo tikslus, naudą ir eigą.
Turėdami pakankamai informacijos klientus bus galima sudominti šio pokyčio naudomis jiems, komunikuoti patarimus ir plačiau paaiškinti jo eigą.
Tuomet pakankamai informacijos turintis klientas bus pasirengęs imtis veiksmų ir galės laisvai pasirinkti jam tinkamiausią tiekėją, nelikti prie garantinio elektros energijos tiekimo.
Toks komunikacijos kelias užtikrins visapusį klientų informuotumą nuo pokyčio paskelbimo iki pat programos pabaigos. Komunikuojant su plačia auditorija, tonas turėtų būti aiškus ir paprastas – sudėtingus procesus ir biurokratiškas formuluotes pateikiantis aiškia ir visiems suprantama kalba.
Komunikacija taip pat turėtų orientuotis į pagrindines programos vertybes - skaidrumą, pagarbą ir dėmesį kiekvienam žmogui.
Racionalios naudos:
Emocinės naudos:
5. Vartotojas supranta ilgalaikę pokyčio naudą (rinka vystosi, todėl jis sulauks vis naujų pasiūlymų);
Atlikus visuomenės nuomonės tyrimą dėl elektros energijos rinkos liberalizavimo paaiškėjo, jog 51 proc. Lietuvos gyventojų girdėjo apie tai, kad nuo 2020 m. rugsėjo mėnesio gyventojams atsiras galimybė laisvai rinktis elektros energijos tiekėją: 14 proc. teigia apie tai žinantys, 37 proc. – kažką girdėję.
4 pav. Visuomenės nuomonės tyrimas dėl elektros energijos rinkos liberalizavimo, 2020 01.
Šaltinis: Spinter research
Kaip pavaizduota 4 paveiksle, tyrimo metu 38 proc. apklaustųjų galimybę rinktis paslaugos planą atitinkantį poreikius įvardino kaip elektros energijos tinklų privalumą. 35 proc. nurodė galimybę laisvai pasirinkti nepriklausomą elektros energijos tiekėją, 33 proc. – gausiamą konkurencingą elektros energijos kainą.
Taigi, atlikto tyrimo rezultatai parodė, jog dalis gyventojų jau turi suvokimą apie elektros energijos tiekimo rinkoje vyksiančius pokyčius, todėl komunikacijos programos pagalba siekiama didinti jau esamą žinomumą, kokybiškai komunikuoti pokyčio naudas bei suvaldyti tikslinės auditorijos lūkesčius.
4. Programos esmė ir vertė vartotojui
Pagrindinė šios programos esmė yra nuosekliai atsisakant monopolinių visuomeninio tiekėjo sąlygų sukurti galimybę vartotojui laisvai rinktis savo elektros energijos tiekėją. Tai reiškia, jog vartotojas turi laisvę rinktis ir gali pats nuspręsti iš kokio tiekėjo pirkti elektros energiją savo namams.
5. Programos stilistika bei įvaizdis
5 pav. Programos pavadinimas, prekės ženklo grafika
6 pav. Programos informacinė svetainė
Komunikacijos eigoje visas tikslinės auditorijos srautas bus nukreiptas į informacinę programos svetainę www.pasirinkitetiekeja.lt, kurioje jie ras atsakymus į daugelį klausimų.
6. Komunikacijos etapai
Visos programos metu numatoma nuolatinė vartotojų edukacija, skatinimas pasirinkti elektros energijos tiekėją. Nepasirinkę gyventojai informuojami tiesioginiu būdu reklamos ir ryšių su žiniasklaida pagalba. Komunikacija pritaikyta prie pokyčio eigos ir vykdoma nuosekliai kartu su programos etapais.
7 pav. Komunikacijos etapai 2020 – 2023 m.
7. Komunikacijos eiga
7.1. Komunikacijos logika
Pirmojo etapo metu vykdomas visos tikslinis auditorijos edukavimas ir informavimas, siekiant kuo didesnę gyventojų dalį supažindinti su pokyčiu ir suteikti pakankamai informacijos apie elektros energijos rinkos liberalizavimo naudą naujo tiekėjo pasirinkimui.
Rudenį – nuo rugsėjo mėnesio – prasidės antroji komunikacijos banga skirta I etapo vartotojams. Jos tikslas – skatinti jau informuotus vartotojus pasirinkti elektros energijos tiekėją bei nelikti garantiniame tiekime.
8 pav. Komunikacijos etapai 2020 – 2023 m.
Šiems komunikacijos tikslams pasiekti numatyta reklama įvairiuose žiniasklaidos kanaluose: televizijoje, radijuje, spaudoje, internete, socialiniame tinkle Facebook, Google paieškoje. Taip pat numatyti ir RSV veiksmai – trys visuomenės nuomonės apklausos per 2020- uosius metus ir pirmąjį etapą užbaigianti apklausa 2021-ųjų sausio mėnesį.
7.2. Reklamos veiksmų planas
Skirtingi žiniasklaidos kanalai pasiekia skirtingas auditorijas, tad siekiant efektyviausio komunikacijos rezultato reikia naudoti įvairių kanalų derinį ir skirtingus informacijos pateikimo formatus. Panaudojant televiziją, radiją, spaudą, pagrindinius naujienų portalus, socialinius tinklus (Facebook) bei Google paiešką, bus pasiekiama ne tik plati auditorija, bet ir kokybiškai ištransliuojama programos esmė, tikslai ir naudos, o žmonės bus skatinami domėtis šiuo procesu ir nepasilikti prie garantinio elektros energijos tiekimo.
9 pav. Preliminarus reklamos veiksmų planas 2020 m.
7.3. Ryšių su visuomene veiksmų planas
10 pav. Preliminarus ryšių su visuomene veiksmų planas 2020 m.
10 paveiksle pateikiamas preliminarus ryšių su visuomene veiksmų planas aprėpiantis įvairias komunikacijos temas, kurios skirtingais formatais pateikiamos žiniasklaidai: pranešimai žiniasklaidai, ekspertiniai straipsniai ir komentarai, vaizdo reportažai ir interviu, nuomonės, infografikai, nuotraukų galerijos, apklausos, žinių patikrinimo testai ir kita. Šis RSV temų planas taip pat pritaikytas veikti nuosekliai su programos etapais – informuoti / edukuoti vartotojus apie vykstančius elektros energijos rinkos liberalizavimo pokyčius, bei skatinti jais domėtis ir patiems pasirinkti tiekėją.
7.4. Žiniasklaidos konferencija
Programai pristatyti 2020 m. gegužės 18 d. organizuojama žiniasklaidos konferencija gyvai (užtikrinant visas atsargumo priemones) arba programėlėje "Zoom".
Konferencijoje numatomi dalyviai:
· Žygimantas Vaičiūnas – Lietuvos Respublikos Energetikos ministras
· Mindaugas Keizeris – Energijos skirstymo operatoriaus (ESO) generalinis direktorius
· Inga Žilienė – Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkė
· Svečių teisėmis: elektros energijos tiekėjų atstovai
Konferencijoje pristatomos temos:
IV. www.pasirinkitetiekeja.lt
8. Rezultatai
11 pav. Komunikacijos siekiami rezultatai.
Kaip pavaizduota 11 paveiksle, pagrindiniai rezultatai, kurių planuojama pasiekti komunikacijos pagalba yra tikslinės auditorijos informuotumas apie programą ir informacinę svetainę bei elektros energijos rinkos liberalizavimo naudų ir tiekėjo pasirinkimo reikšmės suvokimas.
Pirminiais duomenimis, prognozuojamas aukštas programos pasiekiamumas ir žinomumas. Rezultatų prognozės yra paremtos tarptautinės komunikacijos planavimo agentūros „Carat“ naudojama tyrimų, matematinių algoritmų ir statistinio modeliavimo metodologija „Consumer connection system“, įvertinant tikslinės auditorijos žiniasklaidos kanalų vartojimo statistiką, kanalų persidengimą, skirtingų formatų paveikumą bei būsimus komunikacijos kiekius kampanijos metu. Įvertinant šiuos dalykus prognozuojama, kad kampanijos komunikaciją techniškai turės galimybę pamatyti 95% tikslinės auditorijos žmonių, kiekvienas žmogus ją vidutiniškai pamatys apie 60 kartų, todėl tikėtina, kad net 90% auditorijos žinos apie vykstančią programą. Faktiniai kampanijos rezultatai bus matuojami po kampanijos atliekant visuomenės nuomonės apklausą.