LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VILNIAUS METROPOLITENO PROJEKTO“ PROJEKTO NR. XIIIP-4688

 

2020 m. gruodžio 9 d. Nr. 1386

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. lapkričio 5 d. sprendimo
Nr. SV-S-1688 „Dėl teisės aktų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Vilniaus metropoliteno projekto“ projektui Nr. XIIIP-4688 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-4688) dėl šių priežasčių:

1. Projekto Nr. XIIIP-4688 preambulėje nurodyta priežastis, paskatinusi šio projekto 1 straipsnyje siūlomo sprendimo <...> Pripažinti Vilniaus metropoliteno projektą ypatingos valstybinės svarbos projektu <...> priėmimą, t. y. pritarimas <...> Vilniaus gyventojų ir jiems atstovaujančių Lietuvos Respublikos Seimo narių prašymui valstybės vardu išreikšti Vilniaus metropoliteno projektui politinę svarbą <...>, yra nepakankama tam, kad Seimas priimtų sprendimą dėl Vilniaus metropoliteno projekto pripažinimo valstybei svarbiu projektu.

Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio
33 punktą keleivių vežimo vietiniais maršrutais organizavimas priskirtinas savarankiškajai savivaldybių funkcijai, todėl siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtinto vietos savivaldos savarankiškumo atliekant įstatymuose nustatytas funkcijas principo įgyvendinimą, Lietuvos Respublikos metropoliteno įgyvendinimo įstatyme (toliau – Metropoliteno įstatymas) nustatytas specialusis teisinis reguliavimas dėl metropoliteno sistemos projekto įgyvendinimo ir, be kita ko, Metropoliteno įstatymo 4 straipsnio 2 dalimi suteikti įgaliojimai savivaldybės institucijoms, priėmusioms sprendimą dėl metropoliteno poreikio, inicijuoti metropoliteno projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos arba valstybei svarbiu ekonominiu projektu.

Atsižvelgiant į tai, kad pagal Metropoliteno įstatymo 4 straipsnio 2 dalį savivaldybės institucijų sprendimas dėl metropoliteno poreikio yra būtina sąlyga Lietuvos Respublikos Seimui pripažįstant konkrečioje savivaldybės teritorijoje numatomą įgyvendinti metropoliteno projektą ypatingos valstybinės svarbos projektu, Projekto Nr. XIII-4688 1 straipsnyje siūlomą sprendimą dėl Vilniaus metropoliteno projekto pripažinimo ypatingos valstybinės svarbos projektu Seimas galėtų priimti tik tuo atveju, jeigu Vilniaus miesto savivaldybės institucijos priėmusios sprendimą dėl Vilniaus metropoliteno poreikio, inicijuotų Vilniaus metropoliteno projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos projektu.

2. Seimas, priimdamas Metropoliteno įstatymą, apsisprendė dėl vietos savivaldos institucijų, Seimo ir Vyriausybės vaidmens įgyvendinant metropoliteno projektus: Metropoliteno įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad <…> savivaldybės, nusprendusios įgyvendinti metropoliteno projektą, yra atsakingos už šio projekto įgyvendinimo organizavimą ir kontrolę; Metropoliteno įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad <…> sprendimą dėl tokio projekto pripažinimo ypatingos valstybinės svarbos arba valstybei svarbiu ekonominiu projektu įstatymų nustatyta tvarka priima Lietuvos Respublikos Seimas arba Vyriausybė; Metropoliteno įstatymo
5 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad <…> be Seimo sutikimo projektui įgyvendinti neskiriamos valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos lėšos, gautos bendra tvarka. Vyriausybė arba jos įgaliota institucija gali dalyvauti projekte, suteikdama žemę ir žemės ertmes metropoliteno transporto infrastruktūrai įrengti.

Atsižvelgiant į tai, Projekto Nr. XIIIP-4688 2 straipsnyje formuojamas pasiūlymas Vyriausybei pradėti Vilniaus metropoliteno projekto įgyvendinimo organizavimą prieštarauja Metropoliteno įstatyme nustatytai metropoliteno projekto įgyvendinimo organizavimo tvarkai, pažeidžia Konstitucijoje įtvirtintą vietos savivaldos savarankiškumo atliekant įstatymuose nustatytas funkcijas principą, nes paneigia Metropoliteno įstatyme nustatytą teisę savivaldybės institucijoms savarankiškai spręsti dėl metropoliteno projekto įgyvendinimo atitinkamos savivaldybės teritorijoje poreikio.

Be to, Projekto Nr. XIIIP-4688 2 straipsnyje siūloma formuluotė suponuoja Seimo norminio pobūdžio pavedimą Vyriausybei atlikti tam tikrus konkrečius veiksmus, t. y. siūloma Vyriausybei nesilaikyti imperatyvių Metropoliteno įstatymo nuostatų dėl metropoliteno projekto organizavimo ir jas pažeisti. Toks siūlomo teisinio reguliavimo pobūdis neatitinka konstitucinio teisinės valstybės principo ir iš Konstitucijos kylančios teisės aktų hierarchijos, kadangi Seimo nutarimu kaip įstatymo įgyvendinamuoju teisės aktu gali būti realizuojamos įstatymo normos, tačiau poįstatyminis teisės aktas negali pakeisti paties įstatymo, poįstatyminiai teisės aktai negali prieštarauti įstatymams (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2011 m. rugsėjo 28 d. ir kt. nutarimai).

 

 

 

Laikinai einantis Ministro Pirmininko pareigas                                       Saulius Skvernelis

 

 

 

Laikinai einantis susisiekimo ministro pareigas                                      Jaroslav Narkevič