logo aat

Audito ir APSKAITOS tarnybos direktorius

 

ĮSAKYMAS

DĖL Audito ir APSKAITOS tarnybos direktoriaus 2009 m. liepos 3 d. įsakymo nr. VAA-19„DĖL ATLIKTO AUDITO TYRIMO METODIKOS TVIRTINIMO“ pakeitimo

 

2014 m. sausio 13 d. Nr. VAA-1

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos audito įstatymo 36 straipsnio 8 dalimi, atsižvelgdamas į Audito ir apskaitos tarnybos Audito priežiūros komiteto 2014 m. sausio 6 d. nutarimą Nr. 25-2-1:

1. P a k e i č i u Atlikto audito tyrimo metodiką, patvirtintą Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus 2009 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. VAA-19 „Dėl Atlikto audito tyrimo metodikos tvirtinimo“, ir išdėstau ją nauja redakcija (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad taisyklės išdėstytos naujoje Atlikto audito tyrimo metodikos redakcijoje yra taikomos tik tiems atlikto audito tyrimams, kurie bus pradėti po šio įsakymo įsigaliojimo.

 

 

 

Direktorius                                                                                                                Audrius Linartas

 


 

PATVIRTINTA

Audito ir apskaitos tarnybos

direktoriaus 2009 m. liepos 3 d.

įsakymu Nr. VAA-19

(Audito ir apskaitos tarnybos

direktoriaus 2014 m. sausio 13 d.

įsakymo Nr. VAA-1 redakcija)

 

 

ATLIKTO AUDITO TYRIMO METODIKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Atlikto audito tyrimo metodika (toliau – metodika) nustato auditorių ir audito įmonių atlikto audito tyrimo objektą ir tikslus, tyrimo inicijavimo, organizavimo, atlikimo ir rezultatų įforminimo tvarką ir procedūras.

2. Ši metodika parengta vykdant Lietuvos Respublikos audito įstatymo reikalavimus.

3. Šioje metodikoje vartojamų sąvokų reikšmės atitinka Audito įstatyme ir Audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos apraše vartojamų sąvokų reikšmes.

4. Atlikto audito tyrimą (toliau – tyrimas), vadovaudamasi šia metodika, atlieka biudžetinė įstaiga Audito ir apskaitos tarnyba (toliau – tarnyba).

5. Tyrimo objektas – auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybė.

 

II. TYRIMO INICIJAVIMAS

 

6. Tyrimas tarnybos direktoriaus sprendimu gali būti pradėtas, kai:

6.1. Lietuvos auditorių rūmai (toliau – Auditorių rūmai), atsižvelgdami į atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitą, kurioje konstatuota reikšmingų audito atlikimo trūkumų, kreipiasi į tarnybą prašydami pradėti tyrimą;

6.2. valstybės institucijos, Auditorių rūmai, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys (toliau – asmenys) kreipiasi į tarnybą su pasiūlymu ištirti atliktą auditą;

6.3. valstybių narių ir valstybių ne narių kompetentingos institucijos kreipiasi į tarnybą prašydamos atlikti tyrimą;

6.4. siekiama nustatyti ar auditorius auditą viešojo intereso įmonėje atliko vadovaudamasis  įstatymais ir kitais teisės aktais, tarptautiniais audito standartais, laikėsi Buhalterių profesionalų etikos kodekse nustatytų profesinės etikos principų, atlikęs auditą pateikė audito įrodymais pagrįstą auditoriaus išvadą ir (arba) audito įmonė viešojo intereso įmonėje auditą atliko laikydamasi Tarptautinio kokybės kontrolės standarto reikalavimų;

6.5. tarnyba išnagrinėja Auditorių rūmų pateiktą siūlomą sprendimą dėl atlikto audito kokybės peržiūros, kurios metu nustatyta atlikto audito kokybės trūkumų, su juo nesutinka ir siekia ištirti šio atlikto audito kokybę;

6.6. siekiama užtikrinti atlikto audito kokybės peržiūrų kokybę.

7. Metodikos 6.2, 6.3 papunkčiuose nurodytais atvejais, tyrimas gali būti pradėtas tik tada, jei tyrimą atlikti prašanti institucija ar asmuo pateikia motyvuotą prašymą ir jame nurodomos aplinkybės leidžia manyti, kad prašomas ištirti atliktas auditas gali būti atliktas nekokybiškai. Priimant sprendimą dėl tokių tyrimų inicijavimo, vertinamas tokio galimai nekokybiškai atlikto audito poveikis viešajam interesui.

8. Kai asmenys kreipiasi į tarnybą su pasiūlymu ištirti atliktą auditą, vadovaujantis šios metodikos 6.2 papunkčiu, tarnybos direktoriaus sprendimu tyrimas gali būti pradėtas, jei šis pasiūlymas yra rašytinis, tvarkingai ir įskaitomai parašytas valstybine kalba, yra pateikėjo pasirašytas, nurodytas jo vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pateikėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pateikėjas – juridinis asmuo) ir duomenys ryšiui palaikyti.

9. Pasiūlymai dėl atlikto audito tyrimo inicijavimo, kuriuose nenurodytas asmens vardas ir pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pateikėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pateikėjas – juridinis asmuo) arba kurie pateikėjo nepasirašyti (anoniminiai), tarnybos direktoriaus sprendimu paliekami nenagrinėti, išskyrus 10 punkte numatytus atvejus.

10. Direktoriaus sprendimu gali būti nagrinėjami anoniminiai pasiūlymai (tarp jų žodiniai pranešimai ir informacija dėl viešojo intereso pažeidimo, paskelbti žiniasklaidos priemonėse) bei pasiūlymai, pilnai neatitinkantys metodikos 8 punkto reikalavimų, jeigu jie yra susiję su galimai nekokybiškai atliktu auditu ir viešuoju interesu ir jų neištyrimas gali neigiamai veikti audito rinkos funkcionavimą.

11. Tarnybos direktoriaus sprendimu gali būti atsisakyta pradėti tyrimą pagal šios metodikos 6.2 papunkčio reikalavimus tuo atveju, kai:

11.1. tarnybos vertinimu atlikto audito kokybė galėtų būti patikrinta atlikto audito kokybės peržiūros metu;

11.2. tarnybos vertinimu tyrimą atlikti netikslinga, pavyzdžiui, prašyme atlikti tyrimą nurodytos aplinkybės rodo, kad galimi prašomo ištirti audito kokybės trūkumai yra mažareikšmiai, nedarantys esminio poveikio viešajam interesui, prašomas ištirti praėjusio laikotarpio auditas nebeaktualus esamu laiku vykdant atlikto audito kokybės užtikrinimą.

12. Jei šios metodikos 6.3 papunktyje nurodyta institucija yra valstybių narių kompetentinga institucija, ji taip pat gali prašyti, kad atliekant tyrimą jos darbuotojams būtų leista jį stebėti.

13. Tarnybos direktoriaus sprendimu gali būti atsisakyta pradėti tyrimą pagal šios metodikos 6.3 papunkčio reikalavimus arba gali būti atmestas 12 punkte minimas prašymas tuo atveju, jeigu:

13.1. tyrimo atlikimas galėtų neigiamai paveikti Lietuvos Respublikos suverenitetą, saugumą ar viešąją tvarką;

13.2. dėl tų pačių veiksmų ir tų pačių asmenų jau yra pradėtas teismo ar ikiteisminis procesas Lietuvos Respublikoje;

13.3. dėl tų pačių veiksmų ir tų pačių asmenų jau yra priimtas galutinis teismo sprendimas Lietuvos Respublikoje.

14. Audito įstatyme nurodytų valstybių ne narių auditorių, į auditorių sąrašą įrašytų kaip valstybių ne narių auditoriai, ir valstybių ne narių audito įmonių, į audito įmonių sąrašą įrašytų kaip valstybių ne narių audito įmonės, atlikto audito tyrimas inicijuojamas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymu Nr. 1K-280 patvirtintų Valstybių ne narių auditorių ir valstybių ne narių audito įmonių įrašymo į auditorių ir audito įmonių sąrašus, atlikto audito kokybės peržiūros, tyrimų ir drausminių nuobaudų skyrimo taisyklių nustatyta tvarka.

15. Tarnyba, gavusi šios metodikos 6.2 ir 6.3 papunkčiuose nurodytą prašymą šį prašymą įvertina, per 20 darbo dienų priima sprendimą dėl jo tenkinimo (netenkinimo) ir apie priimtą sprendimą raštu informuoja jį pateikusį fizinį ar juridinį asmenį.

16. Nusprendus tenkinti metodikos 15 punkte nurodytą prašymą ir inicijuoti atlikto audito tyrimą, ar nusprendus inicijuoti atlikto audito tyrimą pagal metodikos 6.4 papunkčio reikalavimus, sprendimas dėl tyrimo inicijavimo yra registruojamas Sprendimų dėl atlikto audito tyrimo inicijavimo registre (toliau – registras). Registruojant sprendimą, registre yra nurodoma prašymo gavimo data, tyrimą inicijuojantis asmuo, auditas, kurio atlikimo kokybe yra abejojama, auditorius ir audito įmonė, kurie šį auditą yra atlikę, bei sprendimo, dėl šio tyrimo inicijavimo, data ir numeris.

17. Registruojant 16 punkte nurodytą sprendimą dėl atlikto audito tyrimo inicijavimo, registre privalomai yra nurodoma informacija apie tai, ar įmonė, kurios atlikto audito tyrimas yra inicijuojamas yra viešojo intereso įmonė. Registre esanti informacija yra konfidenciali.

18. Gavusi metodikos 6.1 papunktyje nurodytą prašymą, tarnyba jį įvertina ir per 20 darbo dienų priima sprendimą dėl tyrimo inicijavimo.

19. Nusprendus inicijuoti tyrimą, pagal 6.1 papunktyje nurodytą prašymą, šis sprendimas dėl tyrimo inicijavimo registruojamas registre metodikos 16 ir 17 punktuose nurodyta tvarka.

 

III. TYRIMO PRADŽIA

 

20. Iš registre užregistruotų sprendimų dėl atlikto audito tyrimo inicijavimo, pirmiausiai tyrimui yra atrenkami sprendimai, dėl galimai nekokybiškai atlikto viešojo intereso įmonės audito.

21. Esant keliems sprendimams dėl atlikto viešojo intereso įmonės audito tyrimo inicijavimo, pirmiausiai tyrimui yra atrenkamas sprendimas dėl to audito, kurio galimai nekokybiškas atlikimas labiausiai neigiamai paveikė (ar galėjo paveikti) viešąjį interesą ir audito rinkos funkcionavimą.

22. Jei registre nėra nei vieno sprendimo dėl viešojo intereso įmonės audito, pagal kurį tyrimas dar nėra pradėtas, tyrimui pirmiausiai yra atrenkamas seniausiai užregistruotas sprendimas dėl atlikto audito tyrimo inicijavimo ir (arba) sprendimas dėl to audito, kurio galimai nekokybiškas atlikimas labiausiai neigiamai paveikė (ar galėjo paveikti) viešąjį interesą ir audito rinkos funkcionavimą.

23. Prieš pradedant tyrimą tarnybos direktorius pasirašo įsakymą dėl tyrimo pradžios, kuriame yra nurodoma:

23.1. tyrimo inicijavimo pagrindas;

23.2. tyrimo objektas;

23.3. tiriamo auditoriaus (toliau – auditorius) vardas, pavardė, auditoriaus pažymėjimo numeris ir (arba) tiriamos audito įmonės (toliau – audito įmonė) pavadinimas, kodas, buveinės adresas;

23.4. tyrimui atlikti ir jame dalyvauti paskirtų tarnybos darbuotojų pareigos, vardai ir pavardės;

23.5. tyrime dalyvaujančio eksperto, jei jis tyrimui pasitelktas, vardas ir pavardė;

23.6. tyrimo pradžios data;

23.7. tyrimo pabaigos data.

24. Įsakyme gali būti nurodyta ir kita, 23 punkte nepaminėta, informacija (pavyzdžiui, kitos valstybės narės kompetentingos institucijos darbuotojai, dalyvaujantys tyrime kaip stebėtojai).

25. Tarnybos direktoriui pasirašius įsakymą atlikti tyrimą, apie tai raštu pranešama auditoriui ir audito įmonei ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki tyrimo pradžios.

26. Nustatant tyrimo pradžios ir pabaigos datą, yra atsižvelgiama į konkrečias su tuo tyrimu susijusias aplinkybes, pavyzdžiui, tiriamo atlikto audito apimtį, sudėtingumą, tyrimą atlikti paskirtų tarnybos darbuotojų kiekį ir užimtumą, poreikį tyrimui pasitelkti ekspertus.

27. Įvertinus 26 punkte nurodytas aplinkybes kiekvieno tiriamo audito tyrimo trukmė negali būti ilgesnė kaip:

27.1. du kalendoriniai mėnesiai, kai tiriamas nesudėtingas neviešojo intereso įmonės metinių finansinių ataskaitų auditas;

27.2. keturi kalendoriniai mėnesiai, kai tiriamas sudėtingas neviešojo intereso įmonės metinių finansinių ataskaitų auditas, nesudėtingas neviešojo intereso įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas ar nesudėtingas viešojo intereso įmonės metinių finansinių ataskaitų auditas;

27.3. šeši kalendoriniai mėnesiai, kai tiriamas sudėtingas viešojo intereso įmonės metinių finansinių ataskaitų auditas, sudėtingas neviešojo intereso įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas ar nesudėtingas viešojo intereso įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas;

27.4. devyni kalendoriniai mėnesiai, kai tiriamas sudėtingas viešojo intereso įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas.

28. Esant situacijai, kai tyrimo laikinai atlikti nėra galimybės, tyrimas yra sustabdomas iki tos datos, kai paaiškėja, kad aplinkybės, dėl kurių jis buvo sustabdytas buvo pašalintos ir (arba) išnyko. Aplinkybės, dėl kurių būtina sustabdyti tyrimą yra išdėstomos atsakingo darbuotojo pažymoje, tyrimo sustabdymas ir pratęsimas įforminami direktoriaus įsakymu.

29. Sustabdžius tyrimą, tarnybos direktoriaus įsakyme dėl tyrimo pradžios nurodytas tyrimo atlikimo terminas laikomas pratęstu tiek dienų, kiek dienų tas tyrimas buvo sustabdytas.

30. Esant situacijai, kai paaiškėja, kad aplinkybės, dėl kurių tyrimas buvo sustabdytas, negali būti pašalintos ar negali išnykti, ar paaiškėja, kad tyrimas negali būti atliekamas dėl kitų objektyvių priežasčių, pavyzdžiui, tiriamo auditoriaus auditoriaus vardo netekimas ar auditoriaus mirtis, direktoriaus sprendimu tyrimas yra nutraukiamas nuo tos datos, kai minėtos aplinkybės paaiškėja. Aplinkybės, dėl kurių būtina nutraukti tyrimą yra išdėstomos atsakingo darbuotojo pažymoje, sprendimas dėl tyrimo nutraukimo įforminamas direktoriaus įsakymu.

31. Kai dėl objektyvių priežasčių tyrimas negali būti baigtas iki tarnybos direktoriaus įsakyme dėl tyrimo pradžios numatytos tyrimo pabaigos datos, direktoriaus įsakymu tyrimo atlikimo terminas gali būti pratęstas nurodant vėlesnę tyrimo pabaigos datą. Pratęsto tyrimo trukmė negali būti daugiau negu du kartus ilgesnė už trukmę, numatytą pagal 27 metodikos punkto reikalavimus.

 

 

IV. DARBUOTOJŲ, ATLIEKANČIŲ TYRIMĄ, PARINKIMAS, PARENGIMAS

IR KVALIFIKACIJOS KĖLIMAS

 

32. Tyrimą atlieka tarnybos darbuotojas. Atliekant tyrimą gali dalyvauti tarnybos darbuotojai ir pasitelkti ekspertai.

33. Tyrimui vadovauja, jį atlieka ir tyrimo ataskaitą pasirašo tarnybos Audito priežiūros skyriaus (toliau – skyrius) darbuotojas, turintis ne mažesnę kaip 5 metų auditoriaus (arba) valstybės narės auditoriaus patirtį, esantis nepriekaištingos reputacijos ir neturintis Audito įstatyme numatytų galiojančių drausminių nuobaudų.

34. Tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys tarnybos darbuotojai turi gerai išmanyti:

34.1. Tarptautinį kokybės kontrolės standartą;

34.2. tarptautinius audito standartus;

34.3. teisės aktus, reglamentuojančius auditorių ir audito įmonių viešąją priežiūrą;

34.4. teisės aktus, reglamentuojančius buhalterinės apskaitos tvarkymą ir finansinių ataskaitų sudarymą;

34.5. teisės aktus, reglamentuojančius audito atlikimą;

34.6. teisės aktus, reglamentuojančius viešojo intereso įmonių apskaitos ir audito specifiką.

35. Tyrime dalyvaujantys darbuotojai turi atitikti visus 33 ir 34 šios metodikos punktų reikalavimus, išskyrus reikalavimą turėti 5 metų auditoriaus (arba) valstybės narės auditoriaus patirties.

36. Tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys tarnybos darbuotojai, keliant jų profesinę kvalifikaciją, yra parengiami taip, kad atitiktų visus šios metodikos 34 punkto reikalavimus.

37. Darbuotojų kvalifikacija keliama tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

38. Parenkant tyrimą atliekantį ir jame dalyvaujančius darbuotojus, turi būti įvertintas jų nepriklausomumas nuo auditoriaus, audito įmonės, asmens (tiek juridinio, tiek fizinio), pateikusio pasiūlymą dėl tyrimo inicijavimo, ir kontrolieriaus, kurio atliktos peržiūros kokybė yra tiriama. Tarnybos darbuotojas, kuris neatitinka Nepriklausomumo laikymosi tvarkos apraše numatytų reikalavimų, negali būti skiriamas atlikti tyrimą ar jame dalyvauti.

 

V. TYRIMO ORGANIZAVIMAS

 

39.Tarnybos direktoriui pasirašius įsakymą dėl tyrimo pradžios tyrimą atlikti paskirtas tarnybos darbuotojas (toliau – atsakingas darbuotojas) metodikos 25 punkte nurodyta tvarka informuoja apie pradedamą tyrimą auditorių ir audito įmonę ir kreipiasi į auditorių ir (ar) audito įmonės vadovą (ar jo įgaliotą asmenį) dėl tyrimui reikalingų dokumentų ir informacijos pateikimo.

40. Nesant galimybės tyrimą pradėti tarnybos direktoriaus įsakyme nurodytą datą, atsakingas darbuotojas ir (ar) audito įmonės vadovas (ar jo įgaliotas asmuo), ir (ar) auditorius tarnybos direktoriui raštu pateikia paaiškinimą, kuriame nurodo aplinkybes, trukdančias tyrimą pradėti nurodytą datą ir terminą, per kurį šios aplinkybės bus pašalintos.

41. Tarnybos direktorius, gavęs metodikos 40 punkte nurodytą paaiškinimą, įvertina jame išdėstytas aplinkybes ir per 5 darbo dienas priima sprendimą dėl tyrimo pradžios datos. Apie priimtą sprendimą auditoriui ir audito įmonei pranešama raštu per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo datos, bet ne vėliau kaip prieš vieną darbo dieną iki tyrimo pradžios.

42. Gavęs tyrimui atlikti reikalingus dokumentus ir informaciją atsakingas darbuotojas juos įvertina ir sudaro tyrimo planą, kuriame apibrėžia tyrimo apimtį, detalizuoja konkrečias tyrimo sritis, nurodo už jų nagrinėjimą atsakingus darbuotojus.

43. Atsakingo darbuotojo sudarytas ir jo pasirašytas tyrimo planas yra raštu suderinamas su skyriaus vedėju, o jo nesant, su tarnybos direktoriumi. Visi tyrime dalyvaujantys tarnybos darbuotojai su šiuo planu supažindinami pasirašytinai.

44. Tyrimo planas yra konfidencialus.

45. Jei tyrimas yra pradėtas vadovaujantis metodikos 6.1, 6.5, 6.6 papunkčių nuostatomis, tyrimui yra atrenkami tie atlikti auditai, kurių kokybės peržiūrą vykdė auditoriai kontrolieriai.

46. Jei tyrimas yra pradėtas vadovaujantis metodikos 6.4 papunkčio nuostatomis, tyrimui yra pasirenkamas tas viešojo intereso įmonės auditas, dėl kurio atlikimo kokybės yra abejojama.

47. Jei tyrimas yra pradėtas vadovaujantis metodikos 6.2, 6.3 papunkčių nuostatomis, tiriamas tas atliktas auditas, dėl kurio buvo gautas prašymas.

48. Jei tyrimas yra pradėtas vadovaujantis metodikos 6.2, 6.3 papunkčių nuostatomis, tačiau prašyme dėl tyrimo inicijavimo konkretaus atlikto audito nėra nurodyta, atsižvelgiant į kitas prašyme nurodytas aplinkybes atliekama atranka:

48.1. jei prašyme yra nurodytas konkretus laikotarpis ir konkretus auditorius, tyrimui yra pasirenkami ne mažiau kaip du to auditoriaus, prašyme nurodytu laikotarpiu, atlikti auditai;

48.2. jei prašyme yra nurodytas konkretus laikotarpis, tačiau nenurodytas konkretus auditorius, tyrimui yra pasirenkama ne mažiau kaip po vieną kiekvieno, tuo laikotarpiu audito įmonėje dirbusio, auditoriaus atliktą auditą, tačiau bendras tokiu būdu tyrimui pasirinktų auditų skaičius negali būti mažesnis už du (išskyrus atvejus, kai tuo konkrečiu laikotarpiu tiek atliktų auditų nėra);

48.3.jei prašyme yra nurodytas konkretus auditorius, tačiau nėra nurodyta konkretaus laikotarpio, tyrimui yra pasirenkami ne mažiau kaip du to auditoriaus per paskutinius dvylika mėnesių iki tyrimo pradžios atlikti auditai.

49. Jei pasirenkant auditus pagal 48.3 papunktyje nurodytas aplinkybes per paskutinius dvylika mėnesių iki tyrimo pradžios atliktų auditų nėra, arba jų yra mažiau negu du, tyrimui yra pasirenkami vėliausiai, bet ne vėliau negu trisdešimt šeši mėnesiai iki tyrimo pradžios, atlikti auditai.

50. Atliekant atranką pagal metodikos 48 ir 49 punktų reikalavimus tyrimui auditai pasirenkami taip, kad būtų atspindėtos rizikingiausios tiriamo auditoriaus ar (ir) audito įmonės audituojamos veiklos sritys:

50.1. jei auditorius atliko viešojo intereso įmonės auditą, bent vienas iš tyrimui pasirinktų auditų turi būti viešojo intereso įmonės auditas;

50.2. jei auditorius atliko konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditą, bent vienas iš tyrimui pasirinktų auditų turi būti konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas, jei tyrimui nėra pasirinkta nei vieno viešojo intereso įmonės audito.

51. Atliekant atranką pagal metodikos  48, 49 ir 50 punktų reikalavimus taip pat turi būti atsižvelgiama į tai, kaip veikia audito įmonės kokybės kontrolės užtikrinimo sistema, kaip dažnai auditorius yra tikrinamas pagal audito įmonės kokybės kontrolės sistemos reikalavimus ir kokie yra paskutinio patikrinimo rezultatai,  kada buvo atlikta šio auditoriaus atlikto audito kokybės peržiūra ir kokie jos rezultatai, ar per paskutinius 3 metus šiam auditoriui nebuvo pareikšta pretenzijų, skundų ar kitokių pastabų dėl audito kokybės, taip pat į kitas, atsakingo darbuotojo manymu, tyrimui svarbias aplinkybes.

52. Visais atvejais atliekant tyrimą, jei tiriamų atliktų auditų kiekio nepakanka tinkamai įvertinti audito kokybę, atsakingas darbuotojas gali nuspręsti tyrimui pasirinkti daugiau tiriamu laikotarpiu atliktų auditų arba kitais laikotarpiais atliktų auditų. Pasirenkant auditą iš senesnio laikotarpio nei tiriamas laikotarpis, šis auditas turi būti atliktas ne seniau, nei dvylika mėnesių nuo tiriamo laikotarpio pradžios.

 

VI. TYRIMĄ ATLIEKANČIO IR JAME DALYVAUJANČIŲ DARBUOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

53. Tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys tarnybos darbuotojai privalo būti objektyvūs, nešališki, tyrimo metu siekti 54 punkte nustatytų tikslų. Tyrimo metu jokie asmenys negali daryti jokio poveikio tyrimą atliekančio ir jame dalyvaujančių darbuotojų veiklai, jeigu jie veikia nepažeisdami tyrimo atlikimo metodikos ir kitų teisės aktų reikalavimų.

54. Tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys tarnybos darbuotojai tiria ir analizuoja su atliktu auditu susijusią rašytinę ir žodinę informaciją tam, kad:

54.1. nustatytų, kaip laikomasi Tarptautinio kokybės kontrolės standarto nuostatų;

54.2. nustatytų, kaip laikomasi tarptautinių audito standartų nuostatų, jei auditas turėjo būti atliktas vadovaujantis šiais standartais;

54.3. nustatytų, kaip laikomasi nacionalinių audito standartų nuostatų, jei auditas turėjo būti atliktas vadovaujantis šiais standartais;

54.4. nustatytų, kaip laikomasi nepriklausomumo ir kitų profesinės etikos principų;

54.5. įvertintų auditui panaudotų išteklių kokybę ir kiekybę, gautą atlyginimą už auditą;

54.6. nustatytų, kaip laikomasi Audito įstatymo reikalavimų;

54.7. nustatytų, kaip laikomasi kitų, su audito atlikimu susijusių, teisės aktų nuostatų.

55. Tirdami atliktą auditą 6.1 ir 6.5 papunkčiuose nustatytais atvejais, tarnybos darbuotojai gali tirti, kaip auditorius kontrolierius atliko peržiūrą, 6.6 papunktyje nustatytu atveju tarnybos darbuotojai tiria, kaip auditorius kontrolierius atliko peržiūrą.

56. Tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys tarnybos darbuotojai turi teisę:

56.1. peržiūrėti su tyrimu susijusius audito įmonės ir (ar) auditoriaus darbo dokumentus, audito atlikimo metodiką, esant poreikiui, daryti šių dokumentų kopijas ir (ar) gauti su tyrimu susijusių kompiuterinių laikmenų duomenų kopijas;

56.2. gauti iš auditorių, audito įmonės, kitų asmenų, dalyvavusių atliekant tiriamą auditą, paaiškinimus (taip pat ir raštu) visais su minėto audito atlikimu susijusiais klausimais;

56.3. esant poreikiui, individualiu tyrime dalyvaujančio darbuotojo spaudu pažymėti tikrintus auditoriaus ir (ar) audito įmonės dokumentus;

56.4. peržiūrėti kontrolieriaus atliktos audito kokybės peržiūros dokumentus;

56.5. gauti paaiškinimus (taip pat ir raštu) iš kontrolieriaus, atlikusio tiriamo audito kokybės peržiūrą;

56.6. be apribojimų gauti iš Auditorių rūmų ir kitų institucijų ar asmenų audito tyrimui atlikti reikalingą informaciją.

57. Atsakingas darbuotojas, suderinęs su skyriaus vedėju ir (arba) tarnybos direktoriumi, turi teisę:

57.1. kreiptis į valstybės ir teisėsaugos institucijas prašydamas pateikti audito tyrimui atlikti reikalingą informaciją, duomenis, dokumentus;

57.2. pasitelkti ekspertus spręsti tyrimo metu iškilusius klausimus;

57.3. kreiptis į kitų valstybių narių ar valstybių ne narių kompetentingas institucijas dėl tyrimui atlikti reikalingos informacijos pateikimo.

58. Tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys tarnybos darbuotojai privalo:

58.1. vadovautis Audito įstatymu, šia metodika ir kitais teisės aktais;

58.2. laikytis tarnybos patvirtintų Nepriklausomumo, Konfidencialumo ir profesinės paslapties laikymosi tvarkų aprašų;

58.3. atsisakyti tęsti tyrimą ir pranešti skyriaus vedėjui ar tarnybos direktoriui visas reikšmingas aplinkybes, jei paaiškėja, kad gali būti pažeistas jo nepriklausomumas;

58.4. tyrimo metu surinkti išsamius įrodymus, kuriais remdamiesi galėtų pareikšti pagrįstą nuomonę.

59. Atlikęs tyrimą, atsakingas darbuotojas privalo parengti tyrimo ataskaitą.

 

VII. TYRIMO REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

60. Atlikus tyrimą, ataskaitos projektas yra parengiamas per 15 darbo dienų ir pateikiamas skyriaus vedėjui ir tarnybos direktoriui.

61. Su skyriaus vedėju ir tarnybos direktoriumi suderintas ataskaitos projektas pateikiamas auditoriui ir (ar) audito įmonei, kurių tyrimas buvo atliktas.

62. Auditorius ir (ar) audito įmonė savo atsiliepimus dėl tyrimo ataskaitos projekto turi teisę pateikti per 7 darbo dienas po jo įteikimo dienos.

63. Jei ataskaitos projektas auditoriui ir (ar) audito įmonei yra siunčiamas elektroniniu paštu, jų oficialiai deklaruotu ir Auditorių rūmų interneto svetainėje skelbiamu elektroninio pašto adresu, projekto įteikimo data yra laikoma kita darbo diena, skaičiuojant nuo dienos kada tas projektas buvo išsiųstas.

64. Jei ataskaitos projektas auditoriui ir (ar) audito įmonei yra siunčiamas registruotu laišku su įteikimo pranešimu, jų oficialiai deklaruotu ir Auditorių rūmų interneto svetainėje skelbiamu buveinės ar gyvenamosios vietos adresu, projekto įteikimo data yra laikoma dešimta darbo diena, skaičiuojant nuo dienos kada tas projektas buvo išsiųstas, jei per tą laiką nepaaiškėja kita registruoto laiško įteikimo data.

65. Gavęs auditoriaus ir (ar) audito įmonės atsiliepimus ar pasibaigus atsiliepimų pateikimo terminui, atsakingas darbuotojas per 10 darbo dienų paruošia tyrimo ataskaitą ir ją suderina su skyriaus vedėju ir tarnybos direktoriumi. Tyrimo ataskaita rengiama vadovaujantis šios metodikos 1 priede pateiktais reikalavimais. Su šia ataskaita audito įmonės vadovas (ar jo įgaliotas asmuo) ir auditorius, kurio atliktas auditas buvo tirtas, supažindinami pasirašytinai. Antras ataskaitos egzempliorius paliekamas audito įmonei.

66. Paaiškėjus aplinkybėms, kad audito įmonės vadovas (ar jo įgaliotas asmuo) ir (ar) auditorius, kurio atliktas auditas buvo tirtas, neturi galimybės arba atsisako pasirašytinai susipažinti su tyrimo ataskaita, vienas jos egzempliorius audito įmonei ir (ar) auditoriui yra išsiunčiamas registruotu laišku su įteikimo pranešimu.

67. Per 7 darbo dienas po audito įmonės vadovo (ar jo įgalioto asmens) ir auditoriaus, kurio atliktas auditas buvo tirtas, susipažinimo su tyrimo ataskaita, auditorius ir (ar) audito įmonė gali dėl jos raštu tarnybai pateikti atsiliepimus. Jeigu per nurodytą terminą auditorius ir (ar) audito įmonė savo atsiliepimų nepateikia, laikoma, kad su pateikta tyrimo ataskaita jie sutinka ir pastabų dėl jos neturi.

68. Jei tyrimo ataskaita auditoriui ir (ar) audito įmonei yra siunčiama registruotu laišku su įteikimo pranešimu, jų oficialiai deklaruotu ir Auditorių rūmų interneto svetainėje skelbiamu buveinės ar gyvenamosios vietos adresu, susipažinimo su tyrimo ataskaita data yra laikoma dešimta darbo diena, skaičiuojant nuo dienos kada ta ataskaita buvo išsiųsta, jei per tą laiką nepaaiškėja kita registruoto laiško įteikimo data.

69. Gavus šios metodikos 67 punkte nurodytus atsiliepimus ar pasibaigus jų pateikimo terminui, tyrimo ataskaita ir kita su ja susijusi medžiaga (auditoriaus ar audito įmonės atsiliepimai ir kt.) teikiama svarstyti komitete.

 

VIII. TARNYBOS SPRENDIMAI IR TYRIMO REZULTATŲ SVARSTYMAS KOMITETO POSĖDYJE

 

70. Jei tyrimo metu buvo nustatyta trūkumų, komitetui kartu su tyrimo ataskaita turi būti teikiamas tarnybos siūlomas sprendimas dėl duodamo nurodymo ir (ar) skiriamos drausminės nuobaudos.

71. Atlikusi tyrimą tarnyba gali nurodyti:

71.1. auditoriui arba audito įmonei ištaisyti nustatytus trūkumus per nurodytą terminą;

71.2. auditoriui papildomai kelti profesinę kvalifikaciją, nustatant valandų skaičių ir nurodant terminą, per kurį jos turi būti išklausytos.

72. Tyrimo metu paaiškėjus audito atlikimo trūkumams tarnyba gali skirti vieną iš šių drausminių nuobaudų:

72.1. auditoriui arba audito įmonei pareikšti įspėjimą;

72.2. nurodyti Auditorių rūmams sustabdyti auditoriaus pažymėjimo galiojimą ir pavesti auditoriui perlaikyti vieną ar kelis kvalifikacinius egzaminus, nurodytus Audito įstatyme, per ne ilgesnį kaip 3 metų laikotarpį.

73. Atlikusi tyrimą ir konstatavusi reikšmingus audito atlikimo trūkumus tarnyba gali skirti auditoriui ir (arba) audito įmonei vieną iš šių nuobaudų:

73.1. nurodyti Auditorių rūmams panaikinti auditoriaus vardą;

73.2. nurodyti Auditorių rūmams atimti audito įmonės pažymėjimą ir išbraukti audito įmonę iš audito įmonių sąrašo.

74. Šios metodikos 71.2 papunktyje minimas nurodymas gali būti skiriamas kartu su viena iš metodikos 72 punkte nurodytų drausminių nuobaudų arba be jos.

75. Vertinant tyrimo metu nustatytų atlikto audito trūkumų reikšmingumą turi būti vertinama:

75.1. ar auditorius suplanavo ir atliko audito procedūras taip, kad jis sugebėtų gauti pakankamus tinkamus audito įrodymus tam, kad galėtų padaryti pagrįstas išvadas, kuriomis grindžiama auditoriaus nuomonė;

75.2. ar įvertinus atlikto audito darbo dokumentus kitas auditorius, ankščiau nesusijęs su auditu, gali suprasti, atliktų audito procedūrų pobūdį, atlikimo laiką ir apimtį, audito procedūrų rezultatus ir surinktus audito įrodymus, bei reikšmingus audito metu pastebėtus dalykus, dėl jų padarytas išvadas ir svarbiausius profesinius sprendimus, kuriais remiantis tokios išvados buvo padarytos;

75.3. ar auditoriaus pateikta nuomonė apie audituotas finansines ataskaitas yra pagrįsta pakankamais tinkamais audito įrodymais;

75.4. ar nustatyti audito atlikimo trūkumai yra atsitiktiniai ir ne sisteminiai;

75.5. ar tokio pobūdžio trūkumai nustatyti pirmą kartą;

75.6. ar nustatyti audito atlikimo trūkumai turėjo (galėjo turėti) reikšmingą įtaką audituotos įmonės finansinių ataskaitų vartotojams.

76. Kai komiteto posėdyje yra svarstomi tyrimo rezultatai, į jį gali būti kviečiami atvykti audito įmonės vadovas (ar jo įgaliotas asmuo) ir auditorius, kurių atliktas auditas buvo tiriamas.

77. Auditorius ir (ar) audito įmonės vadovas (ar jo įgaliotas asmuo) privalo būti kviečiami į komiteto posėdį, kuriame numatoma svarstyti nurodymo ar drausminės nuobaudos skyrimą. Jiems neatvykus į posėdį, sprendimai dėl nurodymo ir (ar) drausminės nuobaudos skyrimo gali būti svarstomi ir nutarimai dėl jų gali būti priimami auditoriui ir (ar) audito įmonės vadovui (ar jo įgaliotam asmeniui) nedalyvaujant.

78. Komiteto posėdžio metu posėdyje dalyvaujantys audito įmonės vadovas (ar jo įgaliotas asmuo) ir auditorius, kurio atliktas auditas buvo tirtas, taip pat tyrimą atlikęs tarnybos darbuotojas turi teisę pasisakyti.

79. Tarnybos direktorius, komitetui pritarus, priima sprendimą dėl tyrimo rezultatų ir (ar) nurodymų ir (ar) drausminių nuobaudų skyrimo. Tarnyba per 10 darbo dienų nuo minėto sprendimo priėmimo dienos informuoja apie jį tirtą auditorių, audito įmonę ir Auditorių rūmus. Jei tyrimas buvo pradėtas vadovaujantis šios metodikos 6.2, 6.3 papunkčių nuostatomis, apie priimtą sprendimą dėl tyrimo rezultatų informuojamos institucijos, kurių prašymu minėtas tyrimas buvo pradėtas.

80. Šios metodikos 72.1 papunktyje nurodytos drausminės nuobaudos galioja vienus metus.

81. Kai atlikus tyrimą nustatoma, kad auditorius kontrolierius netinkamai atliko atlikto audito kokybės peržiūrą, tarnyba, suderinusi šį klausimą komitete, gali inicijuoti kontrolieriaus atšaukimą. Komiteto posėdyje, kuriame svarstomas šis klausimas, kviečiamas dalyvauti auditorius kontrolierius, informuojant jį apie tyrimo metu nustatytus atlikto audito kokybės peržiūros trūkumus.

 

IX. AUDITO TYRIMO REZULTATŲ IR SPRENDIMŲ SKELBIMO IR SKUNDIMO TVARKA

 

82. Jei drausminės nuobaudos buvo skirtos viešojo intereso įmones audituojantiems auditoriams ir (arba) audito įmonėms, apie šį sprendimą per 10 darbo dienų nuo jo priėmimo dienos tarnyba raštu praneša Lietuvos bankui.

83. Apie priimtus sprendimus dėl nurodymų ir drausminių nuobaudų skyrimo skelbiama tarnybos interneto svetainėje.

84. Informacija apie paskirtas nuobaudas paskelbiama auditorių ir audito įmonių sąrašuose pasibaigus šios metodikos 85 punkte nustatytam terminui. Ši informacija skelbiama 1 metus nuo nuobaudų paskyrimo dienos.

85. Tarnybos sprendimai skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka per 30 kalendorinių dienų nuo pranešimo apie atitinkamą sprendimo priėmimą įteikimo dienos.

86. Kiekvienais metais iki kovo 1 d. savo interneto svetainėje tarnyba skelbia apibendrintą informaciją apie atliktų audito tyrimų skaičių, jų rezultatus, paskirtas drausmines nuobaudas ir duotus nurodymus.

 

__________________

 


 

Atlikto audito tyrimo metodikos

1 priedas

 

 

 

 

(Tyrimo ataskaitos forma)

 

ATLIKTO AUDITO

TYRIMO ATASKAITA

 

__________________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

I. Bendroji dalis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

tyrimo atlikimo pagrindas;

tirtos audito įmonės pavadinimas, kodas, buveinės adresas;

tirti auditoriai, jų vardai, pavardės, auditoriaus pažymėjimo numeriai, nurodant informaciją apie tai, ar auditoriai yra tirtos audito įmonės dalyviai ar partneriai;

tyrimo inicijavimo pagrindas;

tyrimo objektas;

tyrimą atlikusių ir jame dalyvavusių tarnybos darbuotojų vardai, pavardės, pareigos;

tyrime dalyvavusio eksperto, jei jis buvo pasitelktas, vardas ir pavardė;

tyrimo pradžios ir pabaigos data;

trumpas tirtos audito įmonės veiklos tirtu laikotarpiu (esant poreikiui ir kitu ataskaitiniu laikotarpiu) aprašymas, pateikiant informaciją apie:

- audito įmonėje dirbančių ir dirbusių darbuotojų skaičių, išskiriant auditorių, auditorių padėjėjų ir kitų darbuotojų skaičių;

- veiklos pajamas, išskiriant pajamas iš finansinių ataskaitų audito viešojo intereso įmonėse, pajamas iš finansinių ataskaitų audito ne viešojo intereso įmonėse, pajamas iš užtikrinimo ir kitų susijusių paslaugų, taip pat nurodant informaciją apie minėtų pajamų pasiskirstymą procentais;

- atliktų auditų skaičių, išskiriant auditus, atliktus viešojo intereso įmonėse, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditus ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų auditus, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas;

- audito įmonės kokybės kontrolės sistemos trumpas apibūdinimas (procedūros, kuriomis užtikrinama kokybės kontrolė, ir jų reglamentavimas).

- trumpas tirto auditoriaus veiklos aprašymas, pateikiant informaciją apie  auditoriaus atliktų auditų skaičių, išskiriant auditus, atliktus viešojo intereso įmonėse, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditus ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų auditus, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas.

 

I.

II. Tyrimo eigos aprašymas ir nustatyti trūkumai

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

tirtas laikotarpis;

tyrimui atlikti pasirinktų atliktų auditų atrankos kriterijai ir taikytos atrankos procedūros;

trumpas tyrimo eigos aprašymas;

tyrimo metu pastebėti trūkumai dėl:

- Audito įstatymo ir kitų teisės aktų laikymosi nurodant:

٧ jų atsiradimo aplinkybes;

٧ kokių konkrečių Audito įstatymo ir kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi (jei buvo audituojamos viešojo intereso įmonės, nurodyti, ar buvo laikomasi viešojo intereso įmonių veiklą ir jų auditą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų);

٧ kurie iš išvardintų trūkumų laikytini reikšmingais;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų nustatyti pirmą kartą, o kurie – pakartotinai (atsižvelgiant ir į atlikto audito kokybės peržiūros rezultatus).

- audito kokybės kontrolės sistemos audito įmonėje nurodant:

٧ jų atsiradimo aplinkybes,

٧ kokių konkrečių Tarptautinio kokybės kontrolės standarto, tarptautinių audito standartų ir kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų laikytini reikšmingais;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų nustatyti pirmą kartą, o kurie – pakartotinai (atsižvelgiant ir į atlikto audito kokybės peržiūros rezultatus);

- profesinės etikos principų laikymosi nurodant:

٧ jų atsiradimo aplinkybes;

٧ kokių konkrečių Audito įstatymo ir Buhalterių profesionalų etikos kodekso nuostatų nebuvo laikomasi;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų laikytini reikšmingais;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų nustatyti pirmą kartą, o kurie – pakartotinai (atsižvelgiant ir į atlikto audito kokybės peržiūros rezultatus);

- audito standartų laikymosi nurodant:

٧ jų atsiradimo aplinkybes,

٧  kokių konkrečių audito standartų nuostatų nebuvo laikomasi;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų laikytini reikšmingais;

٧ kurie iš išvardintų trūkumų nustatyti pirmą kartą, o kurie – pakartotinai (atsižvelgiant ir į atlikto audito kokybės peržiūros rezultatus);

- auditui panaudotų išteklių kokybės ir kiekybės, už auditą gauto atlyginimo įvertinimas, nustatyti trūkumai.

 

III. Išvados

Šioje dalyje turi būti apibendrinami tyrimo metu nustatyti trūkumai dėl:

- Audito įstatymo ir kitų teisės aktų laikymosi;

- audito kokybės kontrolės sistemos;

- profesinės etikos principų laikymosi;

- audito standartų laikymosi;

- auditui panaudotų išteklių kokybės ir kiekybės bei už auditą gauto atlyginimo;

- kiti tyrimo metu nustatyti trūkumai.

 

Atsakingas darbuotojas                       _______________                _____________

(parašas)                                         (vardas, pavardė)

 

Susipažinau

 

____________________

(susipažinusio asmens parašas)

____________________

(vardas, pavardė)

____________________

(data)