LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO 2015 M. RUGPJŪČIO 13 D. ĮSAKYMO NR. V-895 „DĖL PRIORITETINIŲ MOKSLINIŲ TYRIMŲ IR EKSPERIMENTINĖS (SOCIALINĖS, KULTŪRINĖS) PLĖTROS IR INOVACIJŲ RAIDOS (SUMANIOS SPECIALIZACIJOS) KRYPČIŲ IR JŲ PRIORITETŲ ĮGYVENDINIMO PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS VALDYMO SRITYJE BENDROJO VEIKSMŲ PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

 

2016 m. kovo 10 d. Nr. V-181

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrąjį veiksmų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. V-895 „Dėl Prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių ir jų prioritetų įgyvendinimo programos įgyvendinimo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos valdymo srityje bendrojo veiksmų plano patvirtinimo“:

1. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

10. 2007–2013 m. MTEP ir studijų infrastruktūros kūrimui ir atnaujinimui mokslo ir studijų institucijose skirta didelė dalis Švietimo ir mokslo ministerijos administruojamų priemonių lėšų. Kuriami ir modernizuojami mokslinių tyrimų centrai su moderniomis laboratorijomis ir aukštus standartus atitinkančia įranga yra pagrindas kurtis tarptautinę praktiką atitinkantiems slėniams, sudarantiems sąlygas rengti aukščiausio lygio specialistus, kurti naujas žinias, produktus, konkurencingus tarptautinėje erdvėje, kuriantiems didelę pridėtinę vertę, skatinantiems kurtis aukštųjų technologijų verslus, diegti aukštąsias technologijas ir inovacijas tiek aukštųjų technologijų pramonėje, tiek tradicinėse ūkio šakose, kultūroje ir socialinėje aplinkoje. Be Švietimo ir mokslo ministerijos administruojamomis lėšomis kuriamų mokslinių tyrimų centrų, Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos lėšomis plėtojama mokslo ir technologijų parkų, kitų mokslo ir verslo bendradarbiavimą turinčių skatinti subjektų, verslo įmonių MTEP infrastruktūra, kitų ministerijų administruojamomis lėšomis kuriama jų reguliavimo sričiai aktuali infrastruktūra, turinti darniai įsilieti į būsimų slėnių veiklą, taip užtikrinant veiksmingą viešojo ir privataus sektorių sąveiką. Vienas iš ūkio augimo ir konkurencingumo didėjimo ateityje garantų yra mokslo, verslo ir aukštojo mokslo vienovė ir gebėjimas sąveikauti. Šiam siekiui įgyvendinti svarbi fizinė mokslo, verslo ir aukštojo mokslo sektorių integracija, t. y. šių trijų segmentų telkimas tam tikrose teritorijose, kas atitiktų tarptautinę praktiką atitinkančių slėnių koncepciją. 2007–2013 m. daugiausia dėmesio buvo skiriama mokslo ir verslo integracijai, todėl 2014–2020 m. svarbu sutelkti dėmesį į aukštojo mokslo segmento įsijungimą į šį tandemą. Normalu, kad stipriausi aukštojo mokslo ir MTEP centrai įsikūrę didžiuosiuose miestuose, kuriuose jų potencialas gali būti geriausiai išnaudotas, rengiant aukšto lygio specialistus, kuriant naujas žinias ir taikant jas praktikoje.“

2. Pakeičiu 21.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

21.3. priemonė „MTEP projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos strategijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ yra viena iš jungtinių iniciatyvų paramos schemos priemonių, kurią įgyvendinant bus siekiama paskatinti mokslo ir studijų institucijas ir viešąsias įstaigas, vykdančias MTEP veiklas, atliekant nepriklausomus MTEP darbus pagal tematikas, numatytas MTEPI prioritetų veiksmų planuose, kurti originalias, praktiškai pritaikomas žinias, kurios būtų įdomios ir naudingos verslo plėtrai, todėl paskatintų žinių ir technologijų perdavimo procesus, verslo ir mokslo bendradarbiavimą, verslo investicijas į MTEP. Ši priemonė skirta gilesniems tyrimams MTEPI prioritetų tematikose ir turi pasitarnauti aukštą konkurencinį privalumą suteikiančių MTEP pritaikymo idėjų generavimui, produktų ir technologijų koncepcijų patikrinimui ir jų perdavimo ūkio subjektams rinkos pagrindais. Nors ši priemonė skirta tik mokslo ir studijų institucijoms, tačiau priemonės įgyvendinimas padidins jų paskatas gautų MTEP rezultatų pagrindu steigti atžalines įmones (angl. spin-off). Įgyvendinant šią priemonę, ketinama konkurso būdu remti mokslo ir studijų institucijų projektus, apimančius MTEP veiklas, kurias vykdant siekiama sukurti ūkio sektoriams aktualias MTEP veiklų tematikas atitinkančius rezultatus, kurie vėliau galėtų būti komercinami ir kurios vykdomos vadovaujantis Rekomendacijomis Lietuvos mokslo ir studijų institucijoms dėl teisių, atsirandančių iš intelektinės veiklos rezultatų, patvirtintomis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. ISAK-2462 „Dėl Rekomendacijų Lietuvos mokslo ir studijų institucijoms dėl teisių, atsirandančių iš intelektinės veiklos rezultatų, tvirtinimo. Ūkio sektoriams aktualios MTEP veiklų tematikos nustatytos prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių prioritetų veiksmų planuose, patvirtintuose švietimo ir mokslo ministro ir ūkio ministro įsakymais, nurodytais Bendrojo veiksmų plano 1 punkte;“

3. Pakeičiu 21.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

„21.4. priemonė „Bendrų mokslo ir verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ yra viena iš jungtinių iniciatyvų paramos schemos priemonių, kurią įgyvendinant siekiama paskatinti mokslo ir studijų institucijų, viešųjų įstaigų, vykdančių MTEP veiklas ir verslo įmonių veiksmingą bendradarbiavimą, atliekant MTEP darbus, kurti originalias, praktiškai pritaikomas žinias, kurios būtų įdomios ir naudingos verslo plėtrai, todėl paskatintų žinių ir technologijų perdavimo procesus, verslo ir mokslo bendradarbiavimą, verslo investicijas į MTEP. Ši priemonė, kaip ir priemonė, aprašyta Bendrojo veiksmų plano 21.3 papunktyje, skirta gilesniems tyrimams MTEPI prioritetų tematikose ir turi pasitarnauti aukštą konkurencinį privalumą suteikiančių MTEP pritaikymo idėjų generavimui, produktų ir technologijų koncepcijų patikrinimui ir jų perdavimo ūkio subjektams rinkos pagrindais, tačiau skirtingai nuo jos, skirta mokslo ir studijų institucijoms su partneriu (partneriais) ir pagrįsta išankstiniu MTEP ir susijusių veiklų, sąnaudų ir rezultatų (intelektinės nuosavybės turtinių teisių) pasidalinimu. Šis priemonės požymis taip pat atskiria ją nuo verslo įmonių užsakymu vykdomų mokslinių tyrimų. Įgyvendinant šią priemonę, ketinama konkurso būdu remti mokslo ir studijų institucijų projektus, apimančius MTEP veiklas, kurias vykdant siekiama sukurti ūkio sektoriams aktualias MTEP veiklų tematikas atitinkančius rezultatus, o taip pat jų bendradarbiavimo partnerius – žinioms imlias įmones, kurios diegia verslo procesų ir organizacines inovacijas. Ūkio sektoriams aktualios MTEP veiklų tematikos nustatytos prioritetinių mokslinių tyrimų ir eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų raidos (sumanios specializacijos) krypčių prioritetų veiksmų planuose, patvirtintuose švietimo ir mokslo ministro ir ūkio ministro įsakymais, nurodytais Bendrojo veiksmų plano 1 punkte. Ši priemonė yra vienas pagrindinių instrumentų, skirtų suformuoti tvarias mokslo ir verslo partnerystes – tai svarbus šios priemonės privalumas lyginant su galimomis alternatyvomis (atskirai finansuoti tik mokslo ir studijų institucijų vykdomas MTEP veiklas arba tik verslo įmonių vykdomas MTEP ir inovacijų veiklas). Priemonę „Bendrų mokslo ir verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ planuojama įgyvendinti kartu su Ūkio ministerijos priemone „Intelektas LT“ suformuojant jungtinę priemonę. Remiant priemonės „Bendrų mokslo ir verslo projektų, prisidedančių prie sumanios specializacijos prioritetų įgyvendinimo, vykdymas“ pagrindu įgyvendinamus projektus, bus netiesiogiai atsižvelgiama į verslo sektorių poreikius, todėl gerokai padidėja tikimybė, kad sukurti MTEP rezultatai bus aktualūs verslo įmonėms ir bus naudojami kuriant naujus produktus ir technologijas. Pagal priemones, aprašytas Bendrojo veiksmų plano 21.3 ir 21.4 papunkčiuose, skiriamų lėšų poreikis tarp atskirų MTEPI prioritetų yra skirtingas ir remiasi ekspertų surinkta informacija apie planuojamas sukurti technologijas, įgyvendinant atskirus MTEPI prioritetus, verslo įmonių galimybėmis finansuoti MTEP veiklas (įvertinus 2007–2013 m. ES struktūrinių fondų laikotarpio verslo įmonių investicijas į MTEP projektus srityse, susijusiose su MTEPI prioritetais). Nepaisant to, kad MTEPI prioritetų identifikavimo procese buvo bandyta prognozuoti galimas būsimas mokslo ir verslo partnerystes, kurios galėtų inicijuoti ir įgyvendinti jungtines iniciatyvas, o Lietuvos, kaip nedidelės valstybės atveju, tokios prognozės galėtų padėti gan tiksliai nustatyti lėšų poreikį kiekviename MTEPI prioritete, planuojant lėšas, paliekamas rezervas, kurį galima būtų nukreipti atitinkamiems MTEPI prioritetams po tarpinio jų įgyvendinimo vertinimo, kuris numatytas 2018 m., priklausomai nuo vertinimo rezultatų ir per tą laiką galimai susiformuosiančių naujų partnerysčių iki šiol neatrastose nišose ar sustiprėjusio potencialo atitinkamose mokslo šakose ir verslo srityse;“

4. Papildau 21.8 papunkčiu:

„21.8. priemonė „Rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms“ reikalinga, siekiant paskatinti mokslo ir studijų institucijas kurti originalias, praktiškai pritaikomas žinias, mokslo ir verslo bendradarbiavimą, verslo investicijas į MTEP ir inovacijas. Tikslinga taikyti finansines priemones MTEP ir inovacijų veikloms vykdyti, taip užtikrinant finansavimo tęstinumą, privačių lėšų pritraukimą bei mažesnį konkurencijos iškraipymą. Paskolinus ar investavus finansinėms priemonėms skirtas lėšas, jos sugrįžta, tampa nacionalinėmis lėšomis ir gali būti toliau investuojamos siekiant tų pačių tikslų. Taip sukuriamas ilgalaikis finansavimo mechanizmas, nepriklausomas nuo ES struktūrinių ir investicinių fondų lėšų poreikio. Finansinės priemonės leistų efektyviau siekti rezultatų MTEP ir inovacijų srityje, o pritrauktos privačios lėšos padidintų investuojamų lėšų mastą ir poveikį.“

5. Pakeičiu 25.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

25.2. Veiksmų programos 1 prioriteto 1.2 investicinio prioriteto „Verslo investicijų į MTI skatinimas, įmonių, MTI centrų ir aukštojo mokslo sektoriaus ryšių ir sąveikos plėtojimas, visų pirma skatinant investicijas į produktų ir paslaugų plėtrą, technologijas, socialines ir viešosioms paslaugoms teikti skirtas inovacijas; taip pat paklausos, jungimosi į tinklus, grupių ir atvirų inovacijų skatinimas pagal pažangiosios specializacijos strategiją remiant technologinius ir taikomųjų mokslų tyrimus, bandomųjų linijų diegimą, išankstinio produktų patvirtinimo veiksmus ir didelio poveikio technologijų pažangiosios gamybos pajėgumus, pirminės gamybos bei bendrosios paskirties technologijų sklaidą“ 1.2.2 konkretaus uždavinio „Padidinti žinių komercinimo ir technologijų perdavimo mastą“ priemonių lėšomis įgyvendinamos Bendrojo veiksmų plano 20.4, 21.2, 21.3, 21.4, 21.6, 21.8, 22.1, 22.3 ir 22.4 papunkčiuose aprašytos priemonės;“

6. Pakeičiu 25.3 papunktį ir jį išdėstau taip:

25.3. Veiksmų programos 9 prioriteto „Visuomenės švietimas ir žmogiškųjų išteklių potencialo didinimas“ (toliau – Veiksmų programos 9 prioritetas) 9.1 investicinio prioriteto „Investicijos į švietimą, profesinį mokymą, skirtos švietimo ir mokymo infrastruktūrai tobulinti, siekiant suteikti įgūdžių ir užtikrinti mokymosi visą gyvenimą galimybę“ 9.1.1 konkretaus uždavinio „Tobulinti ir koncentruoti studijų infrastruktūrą, siekiant aukštesnės studijų kokybės“ priemonių lėšomis įgyvendinama Bendrojo veiksmų plano 23.8 papunktyje aprašyta priemonė;“

7. Pripažįstu netekusiais galios 23.12–23.12.15 papunkčius.

8. Pakeičiu 1 priedą:

8.1. Pakeičiu 2 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„2.

Uždavinys: įgyvendinti ūkio sektoriams aktualias, svarbiausius šalies iššūkius ir problemas sprendžiančias ir tikėtinas ateities tendencijas atliepiančias MTEP veiklas

-

-

-

-

117 381

54 275

-

 

8.2. Papildau 2.8 papunkčiu:

„2.8.

(21.8.)

Priemonė: rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms

Įgyvendinti finansines priemones, kuriomis finansuojamos mokslo ir studijų institucijos, vykdančios MTEP ir inovacijų veiklas sumanios specializacijos srityse

Kon-kursas

Mokslo ir studijų institu-cijos

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai ir studentai

5 000

-

Finansų ministe-rija“

 

8.3. Pakeičiu 4 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„4.

Uždavinys: sutelkti ir atnaujinti studijų ir MTEP infrastruktūrą, sudaryti sąlygas veiksmingai ją naudoti įgyvendinant MTEPI prioritetus

-

-

-

-

229 144

-

-“

 

8.4. Pakeičiu 4.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

„4.2.

(23.2)

Priemonė: mokslo populiarinimo infrastruktūros sukūrimas

Sukurti virtualią ir (ar) fizinę infrastruktūrą mokslui ir technologijoms populiarinti, visuomenei informuoti, socialiai atsakingai MTEP ir inovacijų veiklai vykdyti ir šiai veiklai koordinuoti

Plana-vimas

Lietu-vos mokslų akade-mija

Mokslo ir studijų institucijų tyrėjai, studentai, mokiniai, kitos visuomenės grupės

9 201

-

Centrinė projektų valdymo agentū-ra“

 

8.5. Pripažįstu netekusiais galios 4.12–4.12.15 papunkčius.

9.  Pakeičiu 2 priedą:

9.1. Pakeičiu 2 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„2.

Uždavinys: įgyvendinti ūkio sektoriams aktualias, svarbiausius šalies iššūkius ir problemas sprendžiančias ir tikėtinas ateities tendencijas atliepiančias MTEP veiklas

 

171 656“

 

9.2. Papildau 2.8 papunkčiu:

„2.8.

Priemonė: rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms

5 000

-

5 000“

 

9.3. Pakeičiu 4 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

„4.

Uždavinys: sutelkti ir atnaujinti studijų ir MTEP infrastruktūrą, sudaryti sąlygas veiksmingai ją naudoti įgyvendinant MTEPI prioritetus

-

229 144“

 

9.4. Pakeičiu 4.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

„4.2.

Priemonė: mokslo populiarinimo infrastruktūros sukūrimas

9 201

9 201“

 

9.5. Pripažįstu netekusiu galios 4.12 papunktį.

10. Pakeičiu 3 priedą:

10.1. Papildau 2.8 papunkčiu:

2.8.

Priemonė: rizikos kapitalas mokslinių tyrimų, eksperimentinės (socialinės, kultūrinės) plėtros ir inovacijų veikloms“

 

10.2. Pripažįstu netekusiu galios 4.12 papunktį.

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                            Audronė Pitrėnienė