Audito ir APSKAITOS tarnybos direktorius

 

ĮSAKYMAS

DĖL ATLIKTO AUDITO KOKYBĖS PERŽIŪROS ATASKAITOS REIKALAVIMŲ TVIRTINIMO

 

2015 m. gegužės 19 d. Nr. VAA-13

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos audito įstatymo 34 straipsnio 6 dalies 5 punktu, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto 2015 m. gegužės 19 d. nutarimą Nr. 25-6-1,

t v i r t i n u Atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimus (pridedama).

 

 

 

Direktorius                                                                                                                   Audrius Linartas

 


 

 

PATVIRTINTA

Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus

2015 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. VAA-13

 

atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitOS Reikalavimai

 

1.      Auditorių ir audito įmonių atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitos reikalavimai (toliau – reikalavimai) parengti pagal Lietuvos Respublikos audito įstatymo  nuostatas ir taikytini kartu su Atlikto audito kokybės peržiūros metodikos, patvirtintos Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus 2009 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. VAA-17 „Dėl Atlikto audito kokybės peržiūros metodikos tvirtinimo“, pakeistos 2015 m. balandžio 27 d. įsakymu Nr. VAA-10, (toliau – metodika) reikalavimais.

2.      Šiais reikalavimais privalo vadovautis auditoriai kontrolieriai atlikdami atlikto audito kokybės peržiūrą ir rengdami peržiūros ataskaitą.

3.      Reikalavimuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos vartojamos Audito įstatyme, Audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos apraše, patvirtintame Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus 2009 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. VAA-14 „Dėl Audito kokybės užtikrinimo organizavimo tvarkos aprašo tvirtinimo“, ir metodikoje.

4.      Atlikęs atlikto audito kokybės peržiūrą, auditorius kontrolierius turi parengti tikrintos audito įmonės peržiūros ir kiekvieno tikrinto auditoriaus atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitas.

5.      Rengiamoje peržiūros ataskaitoje auditorius kontrolierius vietoj audito įmonių pavadinimų, auditorių vardų ir peržiūrimų audituotų įmonių pavadinimų naudoja atlikto audito kokybės peržiūros metu suteiktus kodus.

6.      Audito įmonės peržiūros ataskaita rengiama pagal šių reikalavimų 1 priede pateiktą formą.

7.      Auditoriaus atlikto audito peržiūros ataskaita rengiama pagal šių reikalavimų 2 priede pateiktą formą.

8.      Parengta peržiūros ataskaita turi suteikti išsamią ir vienareikšmišką informaciją, reikalingą atlikto audito kokybės peržiūros rezultatams tvirtinti, drausminėms nuobaudoms skirti ir nurodymams duoti.

9.      Atlikto audito kokybės peržiūros metu auditoriaus kontrolieriaus pagal metodikos reikalavimus pildomos anketos ir kiti peržiūros ataskaitoje pateikiamas išvadas pagrindžiantys dokumentai (jų kopijos) turi būti pridedami prie auditoriaus ar audito įmonės peržiūros ataskaitos. Šie dokumentai yra sudėtinė peržiūros ataskaitos dalis.

10.    Auditorius kontrolierius aprašo rizika pagrįstą auditų atranką ir nurodo:

10.1. Visų atliktų auditų, iš kurių vykdė atranką, skaičių.

10.2. Peržiūrai atrinktų auditų skaičių.

10.3. Ar peržiūrai buvo atrinktas viešojo intereso įmonės auditas.

10.4. Metus, kurių finansinių ataskaitų auditas buvo atrinktas peržiūrai.

10.5. Veiksnius (pavyzdžiui, ar buvo atliktas konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditas, rizikinga ūkio šaka, kurioje veikia audituota įmonė, ir sudėtinga audituotos įmonės veikla, ilgesnis nepertraukiamo auditavimo laikotarpis, auditui atlikti skirta mažai valandų ir kiti veiksniai), į kuriuos atsižvelgiant buvo atrinktos užduotys.

10.6. Kitas, rizika pagrįstai auditų peržiūrai atrankai, svarbias aplinkybes.

11.     Aprašydamas atlikto audito kokybės peržiūros metu nustatytus trūkumus, auditorius kontrolierius:

11.1.    Nurodo nustatytą trūkumą.

11.2.    Nurodo, kokių Audito įstatymo ar kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų ir (ar) Tarptautinio kokybės kontrolės standarto nuostatų ir kokių konkrečių straipsnių (pastraipų) nebuvo laikomasi.

11.3.    Nurodo svarbius veiksnius ir aplinkybes, kurie suteiktų informacijos apie nustatytus trūkumus, jų mastą, reikšmingumą ir pagrįstų auditoriaus kontrolieriaus teiginius. Nustatęs trūkumų, kurie pagal savo pobūdį galėtų būti reikšmingi (pavyzdžiui, dėl auditoriaus išvados), tačiau jo manymu nelaikytini reikšmingais, auditorius kontrolierius tai nurodo peržiūros ataskaitoje ir išvardija aplinkybes, dėl kurių trūkumai nelaikytini reikšmingais.

11.4.    Nurodo tikrintų užduočių, kuriose nustatytas konkretus trūkumas, skaičių.

11.5.    Nurodo, ar trūkumas laikytinas reikšmingu. Nustačius reikšmingų trūkumų, nurodomi veiksniai ir aplinkybės, kurie, jo manymu, svarbūs reikšmingiems trūkumams konstatuoti.

11.6. Nurodo, ar trūkumas laikytinas pakartotiniu. Pakartotiniu laikytinas trūkumas, jei, pavyzdžiui, atlikto audito kokybės peržiūros metu pakartotinai (t. y. atsižvelgiant į ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo rezultatus) nustatomas tapačių ar analogiškus reikalavimus nustatančių Audito įstatymo, kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų ir (ar) Tarptautinio kokybės kontrolės standarto nuostatų nesilaikymo atvejis.

12.       Nustatęs, kad ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu buvo nustatyta trūkumų, atlikto audito kokybės peržiūros ataskaitoje auditorius kontrolierius:

12.1.    Nurodo, kokių trūkumų buvo nustatyta, kokių Audito įstatymo ar kitų teisės aktų, tarptautinių audito standartų ir (ar) Tarptautinio kokybės kontrolės standarto nuostatų ir kokių konkrečių straipsnių (pastraipų) nebuvo laikomasi.

12.2.    Nurodo, ar buvo konstatuota reikšmingų trūkumų.

12.3.    Nurodo, kokių veiksmų buvo imtasi siekiant ištaisyti trūkumus, ar visi trūkumai buvo ištaisyti, ištaisyti iš dalies ar neištaisyti visi trūkumai.

12.4.    Nustatęs trūkumų, kurie pagal savo pobūdį galėtų būti pakartotiniai, tačiau, auditoriaus kontrolieriaus manymu, tokiais nelaikytini, nurodo ir aplinkybes, dėl kurių trūkumai nelaikytini pakartotiniais.

13.       Auditorius kontrolierius, atlikto audito kokybės peržiūros metu nustatęs trūkumų, teikia rekomendacijas dėl nustatytų trūkumų šalinimo. Rekomendacijose auditorius kontrolierius nurodo, kokių veiksmų turi imtis auditorius ir (ar) audito įmonė, kad nustatyti trūkumai būtų ištaisyti ir kad jų nebūtų kartojama. Pavyzdžiui, auditorius kontrolierius gali pateikti gaires, kaip gerinti audito atlikimą ar audito įmonės veiklą tų sričių, kuriose buvo nustatyti trūkumai, nurodyti auditoriui sritis, į kurias jis sutelktų dėmesį tobulindamas profesinę kvalifikaciją.

14.       Peržiūros ataskaita turi būti pasirašyta atlikto audito kokybės peržiūrą atlikusio auditoriaus kontrolieriaus.

 

_____________________

 


 

 

Atlikto audito kokybės peržiūros

ataskaitos reikalavimų

1 priedas

 

 

(Audito įmonės peržiūros ataskaitos forma)

 

AUDITO ĮMONĖS PERŽIŪROS ATASKAITA

 

______________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

Audito įmonei suteiktas kodas: _______

 

A.           Bendroji dalis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Aprašoma audito įmonės veikla ir pateikiama einamųjų finansinių metų informacija:

o audito įmonės darbuotojų skaičius, išskiriamas auditorių, auditorių padėjėjų ir kitų darbuotojų skaičius;

o veiklos pajamos, išskiriamos pajamos iš viešojo intereso įmonių finansinių ataskaitų audito, pajamos iš ne viešojo intereso įmonių finansinių ataskaitų audito, pajamos iš užtikrinimo ir kitų susijusių paslaugų, taip pat minėtų pajamų sudaroma dalis procentais;

o atliktų auditų skaičius, išskiriami viešojo intereso įmonėse atlikti auditai, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditai ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas, auditai.

·    Jei peržiūra yra atlikta pagal skundą, nurodomi skunde pateikti faktai.

·    Kada paskutinį kartą buvo atlikta audito įmonės peržiūra.

·    Auditų atrankos aprašymas, kriterijai, kuriais vadovaujantis auditai peržiūrai buvo atrinkti.

·    Informacija apie auditorius, kurių atlikto audito peržiūros neatliktos ir to priežastis.

·    Jei atliekant peržiūrą buvo pasitelktas ekspertas, jo vardas, pavardė, atstovaujama institucija, sritis, dėl kurios buvo klausta eksperto nuomonės.

·    Atliekant peržiūrą dalyvavę Audito ir apskaitos tarnybos ir (ar) Audito kokybės kontrolės komiteto atstovai, jei jų buvo deleguota, ir (ar) kiti audito įmonės darbuotojai nei auditą atlikę auditoriai.

 

B.           Audito įstatymo ir kitų teisės aktų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių nustatyta teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokios Audito įstatymo ir kitų teisės aktų ir konkrečių straipsnių nuostatos nebuvo vykdomos. Jei buvo audituojamos viešojo intereso įmonės, nurodyti, ar buvo laikomasi viešojo intereso įmonių veiklą ir jų auditą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

C.           Pastabos dėl audito kokybės kontrolės sistemos audito įmonėje.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·     Trumpas audito įmonės kokybės kontrolės sistemos apibūdinimas. Audito įmonės kokybės kontrolės sistemos apibūdinimas turėtų apimti:

○ Siekiant įgyvendinti kiekvieną kokybės kontrolės sistemos pagrindinį elementą – vadovaujančiųjų atsakomybę už kokybės kontrolę, klientų priėmimą, etikos reikalavimus, žmogiškuosius išteklius, užduočių atlikimą ir stebėseną – numatytų procedūrų aprašymą ir konkrečias taikytas procedūras.

○ Taikomų užduoties kokybės kontrolės peržiūros procedūrų aprašymą. Šiame aprašyme turėtų būti nurodoma bent ši informacija:

○○ Paskutinės atliktos užduoties kokybės kontrolės peržiūros data, jos rezultatai.

○○ Įmonės nustatytų asmens, atliekančio užduoties kokybės kontrolės peržiūrą, tinkamumo kriterijų vertinimas.

○○ Įmonės nustatytų kriterijų, pagal kuriuos sprendžiama, ar užduoties kokybės kontrolės peržiūra turi būti atliekama, vertinimas.

○○ Įmonės nustatytų užduoties kokybės kontrolės peržiūros procedūrų laikymosi vertinimas.

○ Taikomų stebėsenos procedūrų aprašymą. Šiame aprašyme turėtų būti nurodoma bent ši informacija:

○○ Taikomos stebėsenos procedūros, jų periodiškumas.

○○ Paskutinių atliktų stebėsenos procedūrų data, jų rezultatai.

○○ Įmonės paskirto už stebėseną atsakingo asmens tinkamumo vertinimas.

○○ Įmonės nustatytų stebėsenos procedūrų laikymosi vertinimas.

 

·    Ar įmonė pagal 1-ojo tarptautinio kokybės kontrolės standarto reikalavimus sudarytas atlikto audito užduoties bylas galutinai užbaigia.

·    Kokių nustatyta atliekant audito įmonės peržiūrą audito kokybės kontrolės sistemos trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių 1-ojo tarptautinio kokybės kontrolės standarto, tarptautinių audito standartų ar kitų teisės aktų ir konkrečių straipsnių (pastraipų) nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

D.           Profesinės etikos principų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant audito įmonės peržiūrą nustatyta profesinės etikos principų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių Audito įstatymo ar Buhalterių profesionalų etikos kodekso ir konkrečių straipsnių (pastraipų) nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatytas profesinės etikos principų nesilaikymas, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos audito įmonei dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

E.            Auditui panaudotų išteklių kokybės ir kiekybės, už auditą gauto atlyginimo įvertinimas.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant audito įmonės peržiūrą nustatyta išteklių panaudojimo ir atlyginimo už auditą trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių Audito įstatymo, 1-ojo tarptautinio kokybės kontrolės standarto, tarptautinių audito standartų ar kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ar panaudoti ištekliai (žmogiškieji, laiko, finansiniai, metodologiniai) turėjo įtakos atlikto audito trūkumams.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių audito įmonė ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

F.            Galutinis kontrolieriaus vertinimas.

 

G.           Kitos pastabos ir rekomendacijos.

 

 

Auditorius kontrolierius          ____________________        _____________________

(parašas)                               (vardas ir pavardė)

 

 

 

_____________________

 


 

 

Atlikto audito kokybės peržiūros

ataskaitos reikalavimų

2 priedas

 

 

(Auditoriaus atlikto audito peržiūros ataskaitos forma)

 

AUDITORIAUS ATLIKTO AUDITO PERŽIŪROS ATASKAITA

 

______________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

Auditoriui suteiktas kodas: _______

 

A.           Bendroji dalis.

Šioje dalyje nurodoma:

·    Auditoriaus darbo laikotarpis audito įmonėje, einamaisiais finansiniais metais auditoriaus atliktų auditų skaičius, išskiriama viešojo intereso įmonėse atlikti auditai, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų auditai ir kitų įmonių, įstaigų, organizacijų, kuriose pagal teisės aktų reikalavimus auditas yra privalomas, auditai. Nurodoma, ar auditorius yra audito įmonės dalyvis, partneris.

·    Jei peržiūra yra atlikta pagal skundą, nurodomi skunde pateikti faktai.

·    Auditų atrankos aprašymas, kriterijai, kuriais vadovaujantis auditai peržiūrai buvo atrinkti.

·    Kada paskutinį kartą buvo atlikta auditoriaus atlikto audito peržiūra.

·    Jei atliekant peržiūrą buvo pasitelktas ekspertas, jo vardas, pavardė, atstovaujama institucija, sritis, dėl kurios buvo klausta eksperto nuomonės.

·    Atliekant peržiūrą dalyvavę Audito ir apskaitos tarnybos ir (ar) Audito kokybės kontrolės komiteto atstovai, jei jų buvo deleguota, ir (ar) kiti audito įmonės darbuotojai nei auditą atlikęs auditorius.

 

B.           Audito įstatymo ir kitų teisės aktų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus atlikto audito peržiūrą nustatyta teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokios Audito įstatymo ar kitų teisės aktų ir konkrečių straipsnių nuostatos nebuvo vykdomos. Jei buvo audituojamos viešojo intereso įmonės, nurodyti, ar buvo laikomasi viešojo intereso įmonių veiklą ir jų auditą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos auditoriui dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

C.           Tarptautinių audito standartų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus atlikto audito peržiūrą nustatyta konkretaus tarptautinio audito standarto reikalavimų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių tarptautinių audito standartų pastraipų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatyti tarptautinių audito standartų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos auditoriui dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

D.           Profesinės etikos principų laikymasis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus atlikto audito peržiūrą nustatyta profesinės etikos principų vykdymo trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių Audito įstatymo ar Buhalterių profesionalų etikos kodekso ir konkrečių straipsnių (pastraipų) nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatytas profesinės etikos principų nesilaikymas, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams šalinti.

 

E.           Auditui panaudotų išteklių kokybės ir kiekybės, už auditą gauto atlyginimo įvertinimas.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

·    Kokių atliekant auditoriaus atlikto audito peržiūrą nustatyta išteklių panaudojimo ir atlyginimo už auditą trūkumų, jų aprašymas ir atsiradimo aplinkybės, kokių konkrečių Audito įstatymo, tarptautinių audito standartų ar kitų teisės aktų nuostatų nebuvo laikomasi.

·    Kokie iš išvardytų trūkumų laikytini reikšmingais.

·    Ar panaudoti ištekliai (žmogiškieji, laiko, finansiniai, metodologiniai) turėjo įtakos atlikto audito trūkumams.

·    Kurie iš išvardytų trūkumų nustatyti pakartotinai.

·    Ankstesnės atlikto audito kokybės peržiūros ar tyrimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų vykdymo trūkumai, kokių priemonių auditorius ėmėsi nustatytiems trūkumams pašalinti.

·    Rekomendacijos auditoriui dėl nustatytų trūkumų šalinimo.

 

F.        Galutinis kontrolieriaus vertinimas.

 

G.           Kitos pastabos ir rekomendacijos.

 

 

Auditorius kontrolierius          ____________________        _____________________

(parašas)                               (vardas ir pavardė)

 

 

__________________