LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO ĮGYVENDINANT 2021–2027 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ PROGRAMĄ

 

2021 m. liepos 2 d. . Nr. 1K-237

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 dalies 2 ir 11 punktais ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos fondų lėšas“ 1.2 papunktį, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 8 d. nutarimu Nr. 1088 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.6 papunktį ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. kovo 24 d. nutarimo Nr. 330 „Dėl ministrams pavedamų valdymo sričių“ 1.3.6 papunktį,

t v i r t i n u pridedamus:

1. 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos įgyvendinimo Lietuvoje bendruosius nuostatus.

2. 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos vadovaujančiosios institucijos funkcijų paskirstymo Lietuvos Respublikos finansų ministerijos administracijos padaliniams aprašą.

3. 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos administruojančiosios institucijos ir tarpinės institucijos funkcijų sąrašą.

 

 

 

Finansų ministrė                                                                                 Gintarė Skaistė                  

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2021 m. liepos 2 d. įsakymu

Nr. 1K 237

 

2021–2027 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO LIETUVOJE BENDRIEJI NUOSTATAI

 

1.       2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos įgyvendinimo Lietuvoje bendruosiuose nuostatuose (toliau – Nuostatai) reglamentuojamos sąvokos, kurios vartojamos rengiant ir tvirtinant teisės aktus, reglamentuojančius 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos (toliau – Investicijų programa) įgyvendinimą, rengiant metodinius nurodymus ir paaiškinimus, susijusius su šių teisės aktų nuostatų taikymu.

2.  Nuostatuose vartojamos sąvokos:

2.1. 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos stebėsenos komitetas – Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudarytas komitetas, atsakingas už Investicijų programos įgyvendinimo priežiūrą ir kokybę, pritarimą Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo planui, Investicijų programos komunikacijos strategijai, projektų atrankos kriterijams, metinei ir galutinei Investicijų programos įgyvendinimo ataskaitoms.

2.2. Europos Sąjungos fondų lėšų gavėjas – viešasis arba privatus juridinis asmuo, juridinio asmens statusą turintis ar jo neturintis subjektas arba fizinis asmuo, atsakingas už projektų inicijavimą arba jų inicijavimą ir vykdymą; įgyvendinant viešojo ir privačiojo sektorių partnerystės (toliau – VPSP) projektus – VPSP projektą inicijuojantis viešasis juridinis asmuo arba tam projektui vykdyti pasirinktas partneris; teikiant pagalbą pagal valstybės pagalbos schemas – pagalbą gaunanti įmonė; pagal 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai arba 2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamentą (ES) Nr. 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje, teikiant de minimis pagalbą – pagalbą teikiantis subjektas, jeigu jis yra atsakingas už projekto inicijavimą arba jo inicijavimą ir vykdymą; įgyvendinant finansines priemones – kontroliuojantįjį fondą valdantis subjektas arba, jeigu kontroliuojantysis fondas nesteigiamas, specialųjį fondą valdantis subjektas ar Investicijų programos vadovaujančioji institucija (toliau – vadovaujančioji institucija), jei vadovaujančioji institucija administruoja finansinę priemonę.

2.3. Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo planas – dokumentas, kuriam pritarė Investicijų programos stebėsenos komitetas ir kuriame nustatomi Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo tikslai ir uždaviniai, suplanuotos priemonės ir finansiniai ištekliai šiems tikslams pasiekti ir uždaviniams įgyvendinti.

2.4. Finansavimo sutartis – vadovaujančiosios institucijos ir tam tikros  (-ų) ministerijos (-ų) sutartis su kontroliuojančiojo fondo valdytoju arba specialiojo fondo valdytoju dėl projekto įgyvendinimo ir finansavimo tvarkos.

2.5. Finansinė priemonėInvesticijų programoje nustatytiems tikslams siekti skirta iš Europos Sąjungos fondų lėšų finansuojama priemonė, įgyvendinama galutiniams Europos Sąjungos fondų lėšų gavėjams teikiant finansinius produktus (pavyzdžiui, investicijas į nuosavą arba kvazinuosavą kapitalą, paskolas, garantijas).

2.6. Kontroliuojančiojo fondo valdytojas – juridinis asmuo, valdantis kontroliuojantįjį fondą.

2.7. Kontroliuojantysis fondasvadovaujančiosios institucijos įsteigtas fondas finansavimui per vieną ar kelis specialiuosius fondus teikti.

2.8. Kryžminis finansavimas projektui įgyvendinti būtinų veiklų, priskiriamų prie vienos iš Europos Sąjungos fondų finansuojamų sričių, finansavimas kito Europos Sąjungos fondo lėšomis pagal tam fondui taikomas taisykles.

2.9. Metinis Europos Sąjungos fondų investicijų panaudojimo vertinimo planas – dokumentas, kuriame numatomi tam tikrų metų Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimai ir vertinimo gebėjimų stiprinimo priemonės, už vertinimų ir vertinimo gebėjimų stiprinimo priemonių įgyvendinimą atsakingos institucijos ir įstaigos, vertinimų tikslai ir rezultatai, vertinimų ir vertinimo gebėjimų stiprinimo priemonių įgyvendinimo terminai ir jiems įgyvendinti numatytos lėšos, kita reikalinga informacija.

2.10. Pareiškėjas – viešasis ar privatus juridinis asmuo, juridinio asmens filialas ar atstovybė, teikiantys projekto įgyvendinimo planą ir siekiantys gauti Europos Sąjungos ir (arba) valstybės biudžeto lėšų projekto įgyvendinimo plane nustatytiems tikslams įgyvendinti.

2.11. Projekto įgyvendinimo planas dokumentas, kurį teikia pareiškėjas, siekiantis gauti Europos Sąjungos fondų ir (arba) valstybės biudžeto lėšų projektui finansuoti, ir kuriame nurodomi projekto tikslai, veiklos, jų trukmė ir etapai, finansavimo šaltiniai, apskritis ir (arba) savivaldybė, kurioms tenka didžioji projekto lėšų dalis, ir kita apskritis ir (arba) savivaldybė, kurioms tenka dalis projekto lėšų, projekto įgyvendinimo vieta, projekto dalyviai, suinteresuotosios šalys ir projekto partneriai, projekto viešinimas, informacija apie projekto pajamas, taikomą valstybės pagalbą, atitiktį horizontaliesiems principams.

2.12. Projekto sutartis – Investicijų programos administruojančiosios institucijos su pareiškėju pasirašomas dokumentas dėl projektui skirtų Europos Sąjungos ir (arba) valstybės biudžeto lėšų ir (arba) projekto vykdytojo ir (ar) partnerio (-ių) nuosavų lėšų naudojimo sąlygų, o kai įgyvendinamos finansinės priemonės, – ministerijos (-ų) su kontroliuojančiojo fondo arba finansinės priemonės, kai kontroliuojantysis fondas nėra steigiamas, valdytoju sudaryta sutartis dėl projekto įgyvendinimo ir finansavimo tvarkos.

2.13. Projekto vykdytojasviešasis ar privatus juridinis asmuo, juridinio asmens filialas ar atstovybė, atsakingi už projektų arba jungtinių projektų įgyvendinimą, kai teikiama valstybės pagalba, – subjektas, kuris gauna šią pagalbą, išskyrus atvejus, kai valstybės pagalbos vienam ūkio subjektui suma nesiekia 200 000 eurų. Įgyvendinant finansines priemones projekto vykdytoju laikomas kontroliuojančiojo fondo valdytojas arba specialiojo fondo valdytojas.

2.14. Specialusis fondas – fondas, per kurį vadovaujančioji institucija arba kontroliuojantysis fondas teikia finansinius produktus galutiniams Europos Sąjungos fondų lėšų gavėjams.

2.15. Tinkamos finansuoti išlaidos – projekto išlaidos arba jų dalis, kurios atitinka projektų išlaidų ir finansavimo reikalavimus nustatančių Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų nuostatas.

_______________

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2021 m. liepos 2 d.  įsakymu Nr. 1K-237

 

2021–2027 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ PROGRAMOS VADOVAUJANČIOSIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS ADMINISTRACIJOS PADALINIAMS APRAŠAS

 

12021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos vadovaujančiosios institucijos funkcijų paskirstymo Lietuvos Respublikos finansų ministerijos administracijos padaliniams apraše (toliau – Aprašas) reglamentuojamas 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos (toliau – Investicijų programa) vadovaujančiosios institucijos (toliau – vadovaujančioji institucija) funkcijų paskirstymas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos administracijos padaliniams – Finansų ministerijos Investicijų departamentui (toliau – Investicijų departamentas), Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui (toliau – Valstybės iždo departamentas) ir Finansų ministerijos Finansų politikos departamentui (toliau – Finansų politikos departamentas).

2.  Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos įgyvendinimo Lietuvoje bendruosiuose nuostatuose, Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme ir Strateginio valdymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“.

3.  Investicijų departamentas atlieka šias vadovaujančiosios institucijos funkcijas:

3.1. kuria Investicijų programos valdymo ir kontrolės sistemą (toliau – VKS), kurią sudaro vadovaujančiosios institucijos, Investicijų programos administruojančiosios institucijos (toliau – administruojančioji institucija) ir Investicijų programos tarpinės institucijos (toliau – tarpinė institucija) (toliau kartu – VKS institucijos) atliekamų Europos Sąjungos fondų investicijų valdymo ir kontrolės funkcijų ir procedūrų visuma, užtikrinanti Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų nuostatų ir principų laikymąsi, ir užtikrina tinkamą VKS veikimą:

3.1.1. rengia ir teikia Lietuvos Respublikos finansų ministrui tvirtinti teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, projektus, rengia metodinius nurodymus ir paaiškinimus, susijusius su šių teisės aktų nuostatų taikymu;

3.1.2.   rengia ir keičia VKS aprašymą, teikia jį Investicijų programos audito institucijai ir Europos Komisijai;

3.1.3.   kuria ir tobulina VKS institucijų administracinių gebėjimų ugdymo ir motyvavimo sistemą;

3.1.4.   šalina nustatytus vadovaujančiosios institucijos veiklos, kurią vykdo Investicijų departamentas, trūkumus;

3.1.5.   prižiūri, kaip administruojančioji institucija ir tarpinė institucija atlieka joms priskirtas funkcijas, ir koordinuoja nustatytų administruojančiosios institucijos ir tarpinės institucijos veiklos trūkumų šalinimą;

3.1.6.   diegia ir taiko priemones, skirtas galimoms rizikoms dėl netinkamo VKS veikimo ir netinkamo Investicijų programos įgyvendinimo valdyti;

3.2. koordinuoja informacinės sistemos, skirtos projektų duomenims ir dokumentams registruoti, kaupti, saugoti ir perduoti (toliau – informacinė sistema), kūrimą ir tobulinimą, užtikrina informacinei sistemai reikalingos techninės ir programinės įrangos suteikimą bei jos priežiūrą;

3.3. prižiūri kryžminį finansavimą;

3.4. koordinuoja dvigubo tos pačios veiklos tų pačių išlaidų finansavimo rizikos prevencijos vykdymą;

3.5. prižiūri, kad nebūtų viršytas projektams skirtų Europos Sąjungos fondų investicijų ir nacionalinių lėšų santykis ir didžiausias projektų vykdytojams išmokėtų Europos Sąjungos fondų lėšų dydis;

3.6. analizuoja Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo spartą, prireikus imasi priemonių, kad jos nebūtų prarastos ir būtų pasiekti Investicijų programos veiklos peržiūros plane nustatyti rodikliai;

3.7. teikia Europos Komisijai informaciją apie atrinktą (-us) strateginės svarbos projektą (-us), kuriam (-iems) taikomos specialios stebėsenos ir komunikacijos priemonės;

3.8. rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, kuriais sudaromas ar keičiamas Investicijų programos stebėsenos komitetas (toliau – Stebėsenos komitetas), projektus;

3.9. teikia Stebėsenos komitetui projektų atrankos kriterijų ir jų pakeitimų projektus, kuriuose kriterijai turi būti nediskriminuojantys, skaidrūs ir užtikrinantys lyčių lygybę, atsižvelgiant į Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartiją, darnaus vystymosi principą ir Europos Sąjungos aplinkos politiką pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 11 straipsnį ir 191 straipsnio 1 dalį;

3.10. Stebėsenos komiteto prašymu rengia ir teikia jam išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl informacijos ir Stebėsenos komiteto svarstomų ir (ar) tvirtinamų dokumentų projektų;

3.11. rengia ir teikia Stebėsenos komitetui galutinę veiklos rezultatų ataskaitą, įskaitant finansinių priemonių įgyvendinimo ataskaitą, o Stebėsenos komitetui pritarus šioms ataskaitoms, jas teikia Europos Komisijai;

3.12. administruoja Investicijų programą, laikydamasis patikimo finansų valdymo principo, pagal 2018 m. liepos 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES, Euratomas) 2018/1046 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES, bei panaikinamas Reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012, 33 straipsnio, 36 straipsnio 1 dalies ir 61 straipsnio reikalavimus;

3.13. atlieka funkcijas, susijusias su projekto, apimančio finansines priemones, įgyvendinimu:

3.13.1. užtikrina tinkamą susigrąžinamų Europos Sąjungos fondų lėšų, skirtų projektams, apimantiems finansines priemones, įgyvendinti, įskaitant Europos Sąjungos fondams priskirtinas investicijas, naudojimą laikantis Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų, reglamentuojančių Europos Sąjungos fondų įgyvendinimą, reikalavimų;

3.13.2. organizuoja finansinių priemonių išankstinio vertinimo atlikimą ar atnaujinimą ir teikia išankstinio vertinimo rezultatų santrauką Stebėsenos komitetui susipažinti;

3.13.3. rengia ir teikia finansų ministrui tvirtinti finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklių ir jų pakeitimų projektus, teikia paaiškinimus dėl šių taisyklių taikymo;

3.13.4. atrenka kontroliuojančiojo fondo valdytoją ir organizuoja finansavimo sutarties pasirašymą;

3.13.5. atlieka kitas teisės aktuose, reglamentuojančiuose Investicijų programos administravimą ir finansavimą, nustatytas funkcijas, susijusias su finansinių priemonių administravimu;

3.14. gavęs Europos Komisijos prašymą išnagrinėti Europos Komisijai pateiktą skundą, organizuoja šio skundo nagrinėjimą ir teikia Europos Komisijai informaciją apie jo nagrinėjimo rezultatus;

3.15. pagal administruojančiosios institucijos poreikį teikia jai informaciją, kurios reikia valdymo pareiškimui ir metinei galutinių audito ataskaitų ir atliktų patikrinimų santraukai parengti;

3.16. užtikrina audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus, susijusius su Apraše nustatytų vadovaujančiosios institucijos funkcijų atlikimu;

3.17. diegia ir taiko proporcingas kovos su korupcija, sukčiavimu ir interesų konfliktu priemones;

3.18. apie įtariamą pažeidimą įgyvendinant projektą praneša administruojančiajai institucijai;

3.19. įtarusi, kad įgyvendinant projektą buvo padaryta arba gali būti padaryta nusikalstama veika, praneša apie tai institucijoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus, ir administruojančiajai institucijai;

3.20. atlieka informacinės sistemos nuostatuose nurodytas informacinės sistemos valdytojo funkcijas;

3.21. užtikrina komunikacijos ir informavimo apie Europos Sąjungos fondus reikalavimų laikymąsi.

4.  Valstybės iždo departamentas atlieka šias vadovaujančiosios institucijos funkcijas:

4.1. dalyvauja kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:

4.1.1.   teikia pastabas ir pasiūlymus Investicijų departamentui rengiant teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, projektus ir metodinius nurodymus, taip pat teikia pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, keitimo;

4.1.2.   rengia ir Investicijų departamentui teikia informaciją apie Valstybės iždo departamento vykdomas vadovaujančiosios institucijos funkcijas, kurios reikia VKS aprašymui parengti;

4.1.3.   šalina nustatytus vadovaujančiosios institucijos funkcijų, kurias vykdo Valstybės iždo departamentas, trūkumus;

4.2. išmoka Europos Sąjungos fondų ir (arba) valstybės biudžeto lėšas;

4.3. tvarko Europos Sąjungos fondų investicijų ir valstybės biudžeto lėšų apskaitą;

4.4. teikia administruojančiajai institucijai informaciją, kurios reikia valdymo pareiškimui ir metinei galutinių audito ataskaitų ir atliktų patikrinimų santraukai parengti;

4.5. dalyvauja (teikia pastabas ir pasiūlymus) Investicijų departamentui kuriant ir tobulinant VKS institucijų administracinių gebėjimų ugdymo ir motyvavimo sistemą;

4.6. užtikrina audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus Apraše pavestoms funkcijoms atlikti, taiko rizikos valdymo priemones, siekdamas užtikrinti tinkamą funkcijų atlikimą.

5.  Finansų politikos departamentas atlieka šias vadovaujančiosios institucijos funkcijas:

5.1. dalyvauja kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:

5.1.1.   teikia pastabas ir pasiūlymus Investicijų departamentui rengiant teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, projektus ir metodinius nurodymus, taip pat teikia pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, keitimo;

5.1.2.   rengia ir Investicijų departamentui teikia informaciją apie Finansų politikos departamento vykdomas vadovaujančiosios institucijos funkcijas, kurios reikia VKS aprašymui parengti;

5.1.3.   šalina nustatytus vadovaujančiosios institucijos funkcijų, kurias vykdo Finansų politikos departamentas, trūkumus;

5.2. rengia ir teikia Stebėsenos komitetui pritarti Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo planą ir jo pakeitimus, užtikrina tinkamą jo įgyvendinimą;

5.3. rengia ir teikia Stebėsenos komitetui pritarti metinius Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo planus ir jų pakeitimus, užtikrina jų įgyvendinimą;

5.4. organizuoja Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimus;

5.5. koordinuoja Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo veiklą;

5.6. vykdo Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo rekomendacijų įgyvendinimo stebėseną;

5.7. informuoja Stebėsenos komitetą ir Europos Komisiją apie Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo rezultatus;

5.8. rengia Europos Sąjungos fondų lėšų vertinimo ataskaitas ir skelbia jas Investicijų programos interneto svetainėje;

5.9. rengia ir teikia Europos Komisijai Europos Sąjungos fondų lėšų panaudojimo vertinimo rezultatų santrauką;

5.10. teikia administruojančiajai institucijai informaciją, kurios reikia valdymo pareiškimui ir metinei galutinių audito ataskaitų ir atliktų patikrinimų santraukai parengti;

5.11. dalyvauja (teikia pastabas ir pasiūlymus) Investicijų departamentui kuriant ir tobulinant VKS institucijų administracinių gebėjimų ugdymo ir motyvavimo sistemą;

5.12. užtikrina audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus, susijusius su Apraše nustatytų vadovaujančiosios institucijos funkcijų atlikimu.

6.  Vadovaujančioji institucija turi teisę:

6.1. teikti išvadas (pastabas ir pasiūlymus) dėl administruojančiosios institucijos rengiamų dokumentų, gauti iš administruojančiosios institucijos ir tarpinės institucijos dokumentus ir (ar) informaciją, kurių reikia vadovaujančiosios institucijos funkcijoms atlikti;

6.2. įpareigoti administruojančiąją instituciją ir tarpinę instituciją pašalinti nustatytus administruojančiosios institucijos ir tarpinės institucijos veiklos trūkumus;

6.3. stabdyti administruojančiosios institucijos priimtų sprendimų vykdymą, kai, vadovaujančiosios institucijos manymu, administruojančiosios institucijos sprendimai prieštarauja Europos Sąjungos ir (ar) nacionaliniams teisės aktams, kol bus pašalinti nustatyti trūkumai;

6.4. neatlygintinai gauti iš administruojančiosios institucijos, kitų institucijų, įstaigų ir projektų vykdytojų dokumentus ir informaciją, iš valstybės ir žinybinių registrų, valstybės institucijų ir įstaigų administruojamų informacinių sistemų ir duomenų bazių duomenis, įskaitant asmens duomenis, kurių reikia jos funkcijoms atlikti;

6.5. atlikti patikrinimus projektų administravimo ir jų veiklų vykdymo vietose.

____________

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2021 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 1K-237

 

 

2021–2027 METŲ EUROPOS SĄJUNGOS FONDŲ INVESTICIJŲ PROGRAMOS ADMINISTRUOJANČIOSIOS INSTITUCIJOS IR TARPINĖS INSTITUCIJOS FUNKCIJŲ SĄRAŠAS

 

 

 

1.  2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos administruojančiosios institucijos ir tarpinės institucijos funkcijų sąraše (toliau – Sąrašas) reglamentuojamos 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos (toliau – Investicijų programa) tarpinės institucijos (toliau – tarpinė institucija), atliekančios Investicijų programos administruojančiosios institucijos (toliau – administruojančioji institucija), funkcijas, – viešosios įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros (toliau – CPVA) – ir tarpinės institucijos – Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos – atliekamos funkcijos.

2.  Sąraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos įgyvendinimo Lietuvoje bendruosiuose nuostatuose, Lietuvos Respublikos nacionalinių plėtros įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme ir Strateginio valdymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“.

3.  Vidaus reikalų ministerija atlieka šias funkcijas:

3.1. dalyvauja kuriant valdymo ir kontrolės sistemą (toliau – VKS), kurią sudaro Investicijų programos vadovaujančiosios institucijos (toliau – vadovaujančioji institucija), administruojančiosios institucijos ir tarpinės institucijos (toliau kartu – VKS institucijos) atliekamų Europos Sąjungos fondų investicijų valdymo ir kontrolės funkcijų ir procedūrų visuma, užtikrinanti Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų nuostatų ir principų laikymąsi, ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:

3.1.1. teikia pastabas ir pasiūlymus dėl vadovaujančiosios institucijos rengiamų teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, projektų ir metodinių nurodymų, taip pat teikia pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, keitimo;

3.1.2. rengia ir vadovaujančiajai institucijai teikia informaciją apie vykdomas tarpinės institucijos funkcijas, kurios reikia VKS aprašymui parengti;

3.1.3. teikia pastabas ir pasiūlymus vadovaujančiajai institucijai kuriant ir plėtojant VKS institucijų administracinių gebėjimų ugdymo ir motyvavimo sistemą;

3.2. šalina nustatytus tarpinės institucijos veiklos trūkumus;

3.3. teikia vadovaujančiajai institucijai ir (ar) administruojančiajai institucijai jų funkcijoms atlikti reikalingą informaciją, susijusią tarpinės institucijos atliekamomis funkcijomis;

3.4. užtikrina audito seką, saugo gaunamus ir rengiamus dokumentus, kurie susiję su tarpinės institucijos funkcijų atlikimu;

3.5. apie įtariamą pažeidimą įgyvendinant projektą praneša administruojančiajai institucijai;

3.6. įtarusi, kad įgyvendinant projektą buvo padaryta arba gali būti padaryta nusikalstama veika, praneša apie tai institucijoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus, vadovaujančiajai institucijai ir administruojančiajai institucijai;

3.7. koordinuoja bendruomenės inicijuotos vietos plėtros (toliau – BIVP) iniciatyvos, t. y. iniciatyvos, kai BIVP įgyvendinti skirtas vietos plėtros strategijas rengia ir konkrečioje vietovėje veikiančių subjektų projektus vietos plėtros strategijoms įgyvendinti atrenka vietos veiklos grupės, sudarytos iš viešųjų ir privačiųjų vietos socialinių ir ekonominių interesų grupių, kuriose nė viena interesų grupė nekontroliuoja sprendimų priėmimo ir atstovų, įgyvendinimą:

3.7.1.   rengia ir tvirtina BIVP reglamentuojančius teisės aktus;

3.7.2.   nustato BIVP strategijų atrankos kriterijus;

3.7.3.   tvirtina Jungtinio BIVP strategijų atrankos komiteto sudėtį;

3.7.4.   tvirtina atrinktas BIVP strategijas;

3.7.5.   BIVP reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta tvarka vykdo BIVP strategijų įgyvendinimo priežiūrą, stebėseną ir teikia vietos veiklos grupėms pasiūlymus dėl BIVP strategijų įgyvendinimo.

4.  CPVA atlieka šias funkcijas:

4.1. dalyvauja kuriant VKS ir užtikrinant tinkamą jos veikimą:

4.1.1. teikia pastabas ir pasiūlymus dėl vadovaujančiosios institucijos rengiamų teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, projektų ir metodinių nurodymų, taip pat teikia pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių Investicijų programos administravimo tvarką ir projektų administravimo ir finansavimo tvarką, keitimo;

4.1.2. teikia pastabas ir pasiūlymus vadovaujančiajai institucijai rengiant ir keičiant VKS aprašymą;

4.1.3.     rengia rekomendacijas projektų įgyvendinimo planų rengimo ir teikimo, taip pat projektų įgyvendinimo klausimais;

4.1.4.     diegia ir taiko priemones, skirtas galimoms rizikoms dėl netinkamo administruojančiosios institucijos funkcijų atlikimo ir netinkamo Investicijų programos įgyvendinimo valdyti;

4.1.5.     teikia pastabas ir pasiūlymus vadovaujančiajai institucijai kuriant ir plėtojant VKS institucijų administracinių gebėjimų ugdymo ir motyvavimo sistemą;

4.1.6.     šalina nustatytus CPVA, kaip administruojančiosios institucijos, veiklos trūkumus;

4.2. organizuoja ir atlieka projektų atranką, priima sprendimus dėl projektų įgyvendinimo planų atmetimo, sudaro projektų sutartis su pareiškėjais, kuriems skirtas finansavimas, konsultuoja pareiškėjus projektų įgyvendinimo planų rengimo ir teikimo administruojančiajai institucijai klausimais (netaikoma įgyvendinant finansines priemones);

4.3. prižiūri, kaip projektų vykdytojai laikosi projektų sutartyse nustatytų įsipareigojimų, taip pat Europos Sąjungos ir nacionaliniuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose Investicijų programos įgyvendinimą, jiems taikomų reikalavimų (įgyvendinant finansines priemones priežiūra apima tik projektų išlaidų vertinimą, siekiant nustatyti, ar įgyvendinant projektus patirtos išlaidos yra tinkamos finansuoti, taip pat projektų apskaitos patikrinimus, siekiant nustatyti, ar projektų apskaita tvarkoma laikantis Europos Sąjungos ir (ar) nacionaliniuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose Investicijų programos įgyvendinimą, nustatytų reikalavimų), konsultuoja projektų vykdytojus projektų įgyvendinimo klausimais;

4.4. vykdo projektų priežiūrą po projektų įgyvendinimo pabaigos (išskyrus atvejus, kai įgyvendinamos finansinės priemonės);

4.5. priima sprendimus nepripažinti tinkamomis finansuoti išlaidų ar jų dalies, kai nustato, kad šios išlaidos ar jų dalis neatitinka Europos Sąjungos ir (ar) nacionaliniuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose Investicijų programos įgyvendinimą, keliamų reikalavimų arba įgyvendinant projektus nebuvo pasiekti nustatyti projektų rodikliai ar jų dalis, arba priima sprendimus susigrąžinti projektų vykdytojams išmokėtas netinkamas finansuoti išlaidas, jeigu jos jau buvo išmokėtos;

4.6. rengia, tvirtina ir teikia mokėjimo paraiškas ir sąskaitas Europos Komisijai;

4.7. Europos Sąjungos reglamentuose nustatyta tvarka teikia Europos Komisijai informaciją apie finansinius Investicijų programos duomenis ir prognozes, kokią sumą valstybė narė numato nurodyti einamųjų ir ateinančių kalendorinių metų mokėjimo paraiškose;

4.8. rengia valdymo pareiškimą ir metinę galutinių audito ataskaitų ir atliktų patikrinimų santrauką ir teikia juos Europos Komisijai;

4.9. rengia projektų vykdytojams planuojamų išmokėti Europos Sąjungos fondų ir valstybės biudžeto lėšų prognozes ir teikia jas vadovaujančiajai institucijai;

4.10. dalyvauja vadovaujančiajai institucijai atliekant Investicijų programos stebėseną ir vertinimą:

4.10.1.      teikia duomenis, reikalingus stebėsenai ir vertinimui atlikti;

4.10.2.      teikia pasiūlymus dėl metinių vertinimo planų;

4.10.3.      dalyvauja vertinimo koordinavimo grupės veikloje;

4.10.4.      teikia pastabas dėl vertinimo ataskaitų;

4.10.5.      pagal vadovaujančiosios institucijos poreikį analizuoja turimus duomenis ir teikia informaciją, reikalingą stebėsenai ir vertinimui atlikti;

4.11. teikia vadovaujančiajai institucijai informaciją, kurios reikia galutinei veiklos rezultatų ataskaitai parengti ir Europos Sąjungos fondų investicijų panaudojimo vertinimui atlikti;

4.12. užtikrina, kad Investicijų programai skirtos Europos Sąjungos fondų lėšos nebūtų prarastos ir būtų pasiekti Investicijų programos veiklos peržiūros plane nustatyti rodikliai;

4.13. teikia vadovaujančiajai institucijai informaciją apie projektus, kuriems finansuoti skirtos ar numatomos skirti Europos investicijų banko paskolos;

4.14. taiko proporcingas korupcijos, sukčiavimo ir interesų konfliktų apraiškų atsiradimo tikimybės įgyvendinant Investicijų programą mažinimo priemones;

4.15. įtarusi, kad įgyvendinant projektą buvo padaryta arba gali būti padaryta nusikalstama veika, praneša apie tai institucijoms, atsakingoms už nusikalstamų veikų tyrimus, ir vadovaujančiajai institucijai;

4.16. informuoja Europos Komisiją apie pažeidimus;

4.17. rengia ir įgyvendina metinius komunikacijos planus, kuriuose nurodomi tam tikrų metų Investicijų programos komunikacijos tikslai, veiklos, lėšos, siektini rezultatai ir atsakingos institucijos ir įstaigos, ir teikia juos vadovaujančiajai institucijai;

4.18. kuria ir plėtoja Investicijų programos interneto svetainę, užtikrina šiai svetainei reikalingos techninės ir programinės įrangos suteikimą ir jos priežiūrą, konsultuoja šios svetainės naudotojus ir organizuoja mokymus šios svetainės funkcinių galimybių klausimais;

4.19. atlieka Europos Sąjungos 2021–2027 metų fondų investicijų administravimo sistemos tvarkytojo funkcijas;

4.20. užtikrina duomenų, reikalingų stebėsenai, vertinimui, finansų valdymui, patikrinimams ir auditams, Europos Sąjungos fondų investicijų panaudojimo vertinimui atlikti, taip pat audito sekai užtikrinti ir Europos investicijų banko paskolai administruoti, būtinų duomenų apie projektų įgyvendinimą rinkimą, įrašymą ir saugojimą skaitmeniniu formatu, duomenų saugumą, vientisumą, konfidencialumą ir naudotojų autentiškumo patvirtinimą.

5. Surinkti asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir 2018 m. spalio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2018/1725 dėl fizinių asmenų apsaugos Sąjungos institucijoms, organams, tarnyboms ir agentūroms tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo, kuriuo panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 45/2001 ir Sprendimas Nr. 1247/2002/EB, bei kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą.

____________________