Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI IR DAUGIABUČIAMS NAMAMS ATNAUJINTI (MODERNIZUOTI) ĮSTATYMO 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO PRIEDU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-1215

 

2014 m. rugsėjo 10 d. Nr. 920
Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. birželio 19 d. sprendimo Nr. SV-S-682 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo 13 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo priedu įstatymo projektui Nr. XIIP-1215 (toliau – Projektas) dėl šių priežasčių:

1. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2009/125/EB ir 2010/30/ES bei kuria panaikinamos direktyvos 2004/8/EB ir 2006/32/EB (OL 2012 L 315, p. 1) (toliau – Direktyva 2012/27/ES), 9 straipsnio 3 dalies nuostatos įpareigoja centralizuotai šildomuose daugiabučiuose ir kitos paskirties pastatuose įrengti individualius šilumos ir karšto vandens apskaitos prietaisus, kai tai yra techniškai įmanoma ir ekonomiškai veiksminga. Be to, Direktyvos 2012/27/ES įžanginės dalies 29 punkte nurodyta, kad kai kuriuose daugiabučiuose pastatuose, į kuriuos šiluma tiekiama centralizuoto šilumos tiekimo arba bendro centrinio šildymo sistemomis, naudoti tikslius individualius šilumos skaitiklius būtų techniniu požiūriu sudėtinga ir brangu, nes šildymui naudojamas karštas vanduo į butus patenka ir iš jų pašalinamas keliose vietose. Tačiau galima daryti prielaidą, kad individualus šilumos vartojimo skaičiavimas daugiabučiuose pastatuose techniniu požiūriu būtų įmanomas, jeigu įrengiant individualius skaitiklius nereikėtų keisti pastato viduje esančio vamzdyno, skirto šildymui karštu vandeniu. Tokiuose pastatuose individualų šilumos suvartojimą galima skaičiuoti šilumos sąnaudų skirstytuvais, įrengtais kiekviename radiatoriuje.

Todėl pritarus Projektui ir valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimą susiejus ne tik su pastato energinio naudingumo klase, sutaupyta šilumos energija, bet ir su konkrečios priemonės (individualios šilumos energijos apskaitos ir reguliavimo sistemos) įgyvendinimu, neatsižvelgiant į Direktyvoje 2012/27/ES nurodytas išimtis, gali atsirasti kliūčių daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) projektų įgyvendinimui, nes įgyvendinti tokią priemonę kai kuriais atvejais gali būti techniškai neįmanoma arba tai būtų ekonomiškai neveiksminga.

Siekdama nustatyti prievolę daugiabučiuose namuose ir kitos paskirties pastatuose įrengti individualius šilumos apskaitos prietaisus ar sistemas, valstybė narė, kaip nurodyta Direktyvoje 2012/27/ES, turi išnagrinėti ekonominį nurodytos priemonės įgyvendinimo veiksmingumą, taip pat galimybę naudoti alternatyvius ekonomiškai veiksmingus suvartotos šilumos matavimo metodus. Atlikus šių sistemų techninių įrengimo galimybių ir ekonominio veiksmingumo analizę, individualios šilumos apskaitos prietaisų ar sistemų reikalavimai turi būti nustatyti pastatų šildymo ir karšto vandens sistemų eksploatavimo ir techninės priežiūros normatyviniuose techniniuose dokumentuose. Siekdama išnagrinėti ekonominį nurodytos priemonės įgyvendinimo veiksmingumą, Lietuvos Respublikos energetikos ministerija 2014–2015 metais organizuoja tyrimą, kurio pagrindu bus sprendžiamas klausimas dėl Direktyvos nuostatų įgyvendinimo galimybių.

2. Lietuvos Respublikos valstybės paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti ir daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymo paskirtis – nustatyti valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) teikimo sąlygas ir tvarką. Tačiau šis įstatymas nenustato specialiųjų ir (ar) techninių reikalavimų šildymo ir karšto vandens sistemoms.

Pažymėtina, kad individualios šilumos apskaitos prietaisų ar daliklių sistemos ir (ar) termostatinių ventilių įrengimas butuose ir kitose patalpose yra viena iš valstybės remiamų energinį efektyvumą didinančių priemonių, kurių sąrašas pateikiamas Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 23 d. nutarimu Nr. 1213 „Dėl Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programos patvirtinimo“, priede. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projektai rengiami vadovaujantis Daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu aplinkos ministro 2009 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. D1-677 „Dėl Daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) projekto rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“. Pagal šio aprašo 19 punktą daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) investicijų planuose privalu pateikti skirtingų namo atnaujinimo (modernizavimo) priemonių variantų palyginimą, iš kurių viename turi būti numatyta įrengti termoreguliatorius ir šilumos apskaitos sistemą butuose ir kitose patalpose. Visais atvejais sprendimą dėl konkretaus priemonių paketo įgyvendinimo ir daugiabučio namo atnaujinimo (modernizavimo) investicijų plano patvirtinimo Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 4.85 straipsnyje nustatyta tvarka priima daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkai.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                          Kęstutis Trečiokas