herbas-strik1

ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PERĖJIMO NUO INSTITUCINĖS GLOBOS PRIE ŠEIMOJE IR BENDRUOMENĖJE TEIKIAMŲ PASLAUGŲ LIKUSIEMS BE TĖVŲ GLOBOS VAIKAMS ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE 2018–2020 METŲ PRIEMONIŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2017 m. gruodžio 19 d. Nr. T-355

Šiauliai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 1 dalimi, Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014–2020 metų veiksmų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. A1-83„Dėl Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014-2020 metų veiksmų plano patvirtinimo“, Šiaulių rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

Patvirtinti Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų likusiems be tėvų globos vaikams Šiaulių rajono savivaldybėje 2018–2020 metų priemonių planą (pridedama).

Šis sprendimas skelbiamas Teisės aktų registre ir gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                      Antanas Bezaras

 

PATVIRTINTA

Šiaulių rajono savivaldybės

tarybos 2017 m. gruodžio 19 d.

sprendimu Nr. T-355

 

PERĖJIMO NUO INSTITUCINĖS GLOBOS PRIE ŠEIMOJE IR BENDRUOMENĖJE TEIKIAMŲ PASLAUGŲ LIKUSIEMS BE TĖVŲ GLOBOS VAIKAMS ŠIAULIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE 2018–2020 METŲ PRIEMONIŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų likusiems be tėvų globos vaikams Šiaulių rajono savivaldybėje 2018–2020 metų priemonių planas (toliau – Priemonių planas) parengtas vadovaujantis Perėjimo nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų neįgaliesiems ir likusiems be tėvų globos vaikams 2014–2020 metų veiksmų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2014 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. A1-83.

2. Priemonių plane vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme, Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse ir kituose teisės aktuose.

3. Priemonių plano tikslas – suformuoti pagalbos ir paslaugų sistemą Šiaulių rajone, kuri vaikui, likusiam be tėvų globos, sudarytų sąlygas gauti individualias, pagal nustatytus poreikius, paslaugas bei reikiamą pagalbą ir, nepatiriant socialinės atskirties, leistų vaikui augti saugioje, jo raidai palankioje aplinkoje, t. y. globėjų šeimoje, ypatingais atvejais – bendruomeniniuose vaikų globos namuose, atitinkančiuose šeimos sąlygas.

4. Priemonių plano uždaviniai:

4.1. Užtikrinti socialinių paslaugų kokybę, įvairovę ir prieinamumą, skatinti socialinę integraciją, skatinti vaikų dienos centrų kūrimąsi.

4.2. Organizuoti globėjų (rūpintojų), įtėvių (globėjų) paiešką, atranką, mokymus ir remti globą šeimoje, šeimynas Šiaulių rajone.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ

 

5. Vaikų globa institucijoje, šeimoje ir šeimynoje:

5.1. Per 2016 m. 58 Šiaulių rajono vaikai neteko tėvų globos: 32 savivaldybės vaikai buvo apgyvendinti vaikų socialinės globos įstaigose. Iš jų 5 vaikai paslaugas gavo Šiaulių miesto savivaldybės sutrikusio vystymosi kūdikių namuose, 27 vaikai buvo apgyvendinti Kuršėnų vaikų globos namuose. Iš viso 2016 metais  65 vaikai gyveno globos įstaigose. 2017 m. 47 vaikai neteko tėvų globos. Iš jų 13 vaikų buvo apgyvendinti globos įstaigose, 3 vaikai iki 3 metų buvo laikinai apgyvendinti Šiaulių miesto savivaldybės sutrikusio vystymosi kūdikių namuose, likę vaikai – šeimose ir šeimynose. Vaikai į socialinės globos įstaigas dažniausiai patenka iš socialinės rizikos šeimų. Šie vaikai dažnai turi elgesio problemų, todėl artimi giminaičiai nenori jų globoti. Kartais giminaičiai, galintys globoti likusį be tėvų globos vaiką, neatitinka globėjams keliamų reikalavimų.

5.2. Viena iš galimybių vaikui, netekusiam tėvų globos, pajusti šeimos aplinką – nustatyti vaikui globą (rūpybą) šeimoje ar šeimynoje.  110 likusių be tėvų globos vaikų gyvena globėjų (rūpintojų) šeimose. 2016 metus – 20, 2015 m. – 18 vaikų, 2014 m. – 26 vaikai. 59 globėjų šeimos yra vaiko artimi giminaičiai: 26 – seneliai, 11 – broliai / seserys, 18 – dėdės / tetos.   Per 2017 metus 23 vaikai buvo apgyvendinti globėjų šeimose.

5.3. Globa šeimynoje sukuria vaikui gyvenimo sąlygas panašesnes į namų aplinką ir tokių sąlygų negalėtų sukurti nė vieni vaikų globos namai. Šiaulių rajone yra trys šeimynos: Kairių šeimyna „Giliukas“, Balčiūnų šeimyna „Aušrinė“ ir Volosovų šeimyna „Fiesta“. Jos veikia kaip pelno nesiekiantys ribotos civilinės atsakomybės viešieji juridiniai asmenys, teikiantys globojamiems (rūpinamiems) vaikams socialinės globos paslaugas. 2016 metų gruodžio 31 d. šeimynose buvo globojami 33 tėvų globos netekę vaikai: Kairių šeimynoje – 11 vaikų, Balčiūnų šeimynoje – 11, Volosovų – 11. 2017 m. šeimynose gyvena 35 tėvų globos netekę vaikai.

5.4. 2016 m. 24 likę be tėvų globos rajono vaikai ir buvę apgyvendinti vaikų globos namuose buvo grąžinti gyventi į biologinę šeimą. 2017 m. 19 vaikų grįžo į biologinę šeimą.

6. Darbas su socialinės rizikos šeimomis:

6.1. Dėl dažnai pažeidžiamų vaikų teisių Šiaulių rajono savivaldybėje nemažėja šeimų, patekusių į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą, skaičius. 2016 metais  48 šeimos, auginančios 109  vaikus, buvo įrašytos į socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, apskaitą. 42 šeimos buvo išbrauktos iš apskaitos (2015 m. – 41, 2014 m. – 42, 2013 m. – 33, 2012 m. – 38 šeimos). Iš jų 16 išnyko priežastys, dėl kurių šeima buvo įrašyta į apskaitą, 6 šeimos išvyko gyventi į kitą savivaldybę ir šeimos bylos buvo perduotos tos savivaldybės vaiko teisių apsaugos skyriui, 14 šeimų neliko nepilnamečių vaikų, neterminuotai apribota tėvų valdžia ir vaikui nustatyta nuolatinė globa. 2017 metais 42 šeimos, auginančios 68 vaikus, buvo įrašytos į apskaitą. Išbraukta iš apskaitos 43 šeimos, iš jų: 19 šeimų išnyko priežastys, dėl kurių šeima buvo įrašyta į apskaitą, 5 šeimoms neterminuotai apribota tėvų valdžia, 5 šeimose neliko nepilnamečių vaikų, 2 su  šeima dirbantys socialiniai darbuotojai per vienerius metus nuo jos įrašymo į apskaitą Vaiko teisių apsaugos skyriui (toliau – VTAS) nepranešė apie vaiko teisių pažeidimus šeimoje.

6.2. VTAS kartu su Socialinės paramos skyriumi kaip prevencinę priemonę siūlė socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, tėvams pasinaudoti Priklausomybės ligų centro paslauga, t. y. nemokamą priklausomybės nuo alkoholio gydymą. Per metus šia paslauga pasinaudojo 30 rajono gyventojų, socialinės rizikos asmenys, auginantys vaikus (2015 m. – 5, 2014 m. – 4, 2013 m. – 4, 2012 m. – 2). Skyriaus specialistai  teikė metodinę pagalbą seniūnijų socialiniams  darbuotojams, dirbantiems su socialinės rizikos šeimomis ir vaikais. Buvo organizuoti du pasitarimai kartu su Socialinės paramos skyriaus specialistais, aptartos socialinių paslaugų šeimai ir vaikui teikimo problemos bei sprendimų būdai. Buvo organizuoti išvažiuojamieji Savivaldybės bendruomenės vaiko teisių apsaugos tarybos  posėdžiai su Kairių, Raudėnų, Šakynos seniūnijų bendruomenių atstovais. Aptarti vaiko teisių apsaugos gerinimo klausimai. Kartu su Pedagogine psichologine tarnyba buvo organizuoti pozityvios tėvystės kursai (po keturis susitikimus) socialinės rizikos šeimoms, auginančioms vaikus, Ginkūnuose, Kairiuose, Kuršėnuose ir Šakynoje.

6.3. 2016 m. balandžio 12–13 d. ir 2016 m. gegužės 12 d. po darbo valandų buvo organizuoti Šiaulių rajono seniūnijų socialinių darbuotojų ir policijos pareigūnų prevenciniai socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus, aplankymai po socialinių pašalpų išmokėjimo.

6.4. Nuo 2017 m. spalio 1 d. VTAS darbuotojai budi visą parą, savaitgaliais ir švenčių dienomis.

7. Globėjų (rūpintojų) ir įtėvių mokymas:

7.1. Kuršėnų vaikų globos namų du socialiniai pedagogai dalyvavo Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos organizuotuose 72 valandų mokymuose ir 2016 m. spalio mėnesį buvo atestuoti. Darbuotojai rengia įvadinius mokymus pagal Globėjų / įtėvių mokymo konsultavimo (toliau – GIMK) programą, artimųjų giminaičių mokymus, tęstinius mokymus ir savitarpio paramos grupes globėjams (rūpintojams) ir įtėviams. 2017 m. vasario–balandžio mėn. vykusiuose įvadiniuose GIMK mokymuose dalyvavo 7 asmenys (iš jų viena šeima). 2017 m. rugsėjo mėn. prasidėjusiuose GIMK mokymuose dalyvauja 5 globėjais norintys tapti asmenys (iš jų viena šeima). Mokymai vyksta 3 mėnesius, kartą per savaitę yra atsiskaitymai, per mokymosi laikotarpį surengiama 10 susitikimų. Suteiktos 26 konsultavimo paslaugos (individuali pagalba asmeniui, sprendžiant atvejus, susijusius su globa (rūpyba) ar įvaikinimu).

7.2. GIMK paslaugos buvo pradėtos viešinti per Šiaulių rajono savivaldybės švietimo centrą (lankstinukai, skaitytas pranešimas), Savivaldybės internetinėje svetainėje, Šiaulių r. laidoje „Sodžius“, susitikimuose su rajono bendruomene.

7.3. Per 2016 metus penki rajono vaikai buvo įvaikinti. Iš jų 2 įsivaikino Lietuvos Respublikos piliečių šeimos, 3 – užsienio šalių piliečių šeimos. 2017 m. vieną vaiką įvaikino užsienio šalies piliečių šeima.

8. Bendruomeninių paslaugų šeimai ir vaikams plėtra:

8.1 Šiaulių rajone veikia 5 vaikų dienos centrai: Lietuvos krikščioniško fondo dienos centras Ginkūnuose, viešosios įstaigos „Eterna vita“ dienos centras „Vaikystės spalvos“ Kuršėnų m., Lietuvos Raudonojo Kryžiaus Šiaulių rajono skyrius Kuršėnuose, Tarptautinės žmogaus gerovės asociacijos Kairių ir Meškuičių poskyriai. Juose 135 socialinės rizikos šeimų vaikai buvo užimti popamokine veikla.  

8.2. Socialinės globos įstaigose vaikai negali sulaukti tiek dėmesio, reikalingos artimojo meilės ir rūpesčio, kiek galėtų gauti gyvendami šeimoje ir gaudami reikiamą pagalbą bendruomenėje. Dėl nepakankamų bendruomeninių paslaugų šeimai daugeliui vaikų globos institucija iki šiol yra vienintelė išeitis. Situacija pamažu keistųsi pradėjus institucinę globą keisti šeimoje ir bendruomenėje teikiamomis paslaugomis. Plečiant bendruomenines socialines paslaugas, tikslinga plėtoti ir skatinti vaikų dienos centrų veiklą. Dienos užimtumo socialines paslaugas gauna tik dalis socialinės rizikos šeimų vaikų. Šių paslaugų tinklo aprėptis turėtų būti didesnė. Svarbu užtikrinti šių paslaugų teikimo teritorinį tolygumą, skatinant plėsti paslaugas mieste ir kaimo vietovėse.

 

III SKYRIUS

VEIKSMŲ PLANO PRIEMONĖS

 

9. Veiksmų plano priemonės:

 

Veiksmų plano tikslas – suformuoti nuoseklią ir koordinuotą pagalbos ir paslaugų sistemą socialinių problemų turinčiai šeimai ir sudaryti sąlygas likusiam be tėvų globos vaikui gauti individualias, pagal poreikius, paslaugas ir reikiamą pagalbą bei, nepatiriant socialinės atskirties, leisti vaikui augti saugioje ir jo raidai palankioje aplinkoje, t. y. globėjų šeimoje, ypatingais atvejais – bendruomeniniuose globos namuose, kiek įmanoma artimesnėse šeimos sąlygomis.

1 uždavinys – užtikrinti socialinių paslaugų kokybę, įvairovę ir prieinamumą, skatinti socialinę integraciją, skatinti vaikų dienos centrų kūrimąsi.

Eil. Nr.

Priemonė

Įgyvendinimo laikotarpis

Finansavimo šaltinis

Atsakingas vykdytojas

Rezultatas

1.

1.1. Skatinti vaikų dienos centrų kūrimąsi   Gruzdžių miestelyje, Raudėnų daugiafunkciniame centre.

2018–2020 m.

 

-

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Socialinių paslaugų centras, Vaiko teisių apsaugos skyrius, NVO.

Įsteigti vaikų dienos centrai 2 seniūnijose.

 

 

1.2. Teikti vaikų dienos centrų paslaugas socialiai remtinų ir socialinės rizikos šeimų vaikams

2018–2020 m.

50 400 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius, Bendruomeniniai šeimos namai,  NVO.

Paslaugos suteiktos apie 60 vaikų.

 

1.3. Teikti kompleksines paslaugas šeimai.

2018–2020 m.

313 934 Eurų

ES lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius, Bendruomeniniai šeimos namai,  NVO.

Paslaugos suteiktos apie 60 asmenų.

 

1.4. Teikti intensyvią krizių įveikimo pagalbą, organizuojant paslaugų teikimą komandiniu principu šeimai ir vaikui, esantiems krizinėje situacijoje.

2018–2020 m.

10 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos, Vaiko teisių apsaugos, Švietimo ir sporto skyriai, Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius, Socialinių paslaugų centras, NVO, seniūnijos.

Sudaryta mobili tarpinstitucinė  profesionalių specialistų komanda ir užtikrintas paslaugų teikimas.

 

1.5. Gerinti socialinių paslaugų kokybę socialinės rizikos šeimoms, keliant socialinių darbuotojų kvalifikaciją.

2018–2020 m.

 

5 500 Eurų Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Socialinių paslaugų centras.

Kursai visiems darbuotojams.

 

1.6. Gerinti socialinių paslaugų prieinamumą socialinės rizikos šeimoms, sudarant galimybę socialiniams darbuotojams nuvykti į šeimas.

2018–2020 m.

 

60 000 Eurų Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Socialinių paslaugų centras.

Įsigyti 3 automobiliai

(kas metai po 1 automobilį).

 

1.7. Įtraukti savanorius, teikiant paslaugas šeimoms ir jų vaikams.

2018–2020 m.

5 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, Socialinių paslaugų centras, NVO.

Ne mažiau kaip 10 savanorių.

2 uždavinys – organizuoti globėjų (rūpintojų, įtėvių (globėjų) paiešką, atranką, mokymus, skatinti ir remti globą šeimoje, šeimynas Šiaulių rajone.

2.

2.1. Siekiant vystyti globėjų (rūpintojų), įtėvių šeimoms ir šeimynoms paiešką, viešinti, populiarinti jų rengimą, atrankos, konsultavimo ir reikiamos pagalbos jiems teikimą, naudojant naujas viešinimo formas.

2018–2020 m.

 

6 000 Eurų

Valstybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius, GIMK.

 

Socialinė reklama (lauko reklama, internetinė reklama, filmai, plakatai).

 

2.2. Vykdyti globėjams  rūpintojams, įtėviams mokymus (GIMK programa). Teikti pagalbą globėjų / įtėvių šeimoms komandiniu principu.

2018–2020 m.

 

51 000 Eurų

Valstybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Vaiko teisių apsaugos skyrius,  Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorius, Kuršėnų vaikų globos namų GIMK specialistai.

Paruošti ne mažiau kaip:

2018 m. – 6;

2019 m. – 6;

2020 m. - 6 globėjus (rūpintojus), įtėvius.

 

 

2.3. Kompensuoti naujų šeimynų steigimąsi.

2018–2020 m.

10 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.

Įsteigtos 2 naujos šeimynos.

 

2.4. Teikti finansinę paramą Šiaulių rajono šeimynų materialinė bazės stiprinimui.

2018–2020 m.

45 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.

Suteikta materialinė parama šeimynoms.

 

2.5. Teikti papildomą paramą pilnamečiams globotiniams, gyvenantiems šeimynose ir besimokantiems ugdymo įstaigose.

2018–2020 m.

20 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.

Suteikta parama:

2018 m. – 11 vaikų;

2019 m. – 11 vaikų.

2020 m. – 11 vaikų.

 

2.6. Įsteigti bendruomeninių Kuršėnų vaikų globos namų padalinį (-ius), vaikus apgyvendinant butuose ar namuose.

2018–2020 m.

-

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir Vaiko teisių apsaugos skyriai, Kuršėnų vaikų globos namai.

Bendruomeninių vaikų globos namų padalinyje apgyvendinti vaikai (kasmet apgyvendinant po 6–8 vaikus). 

 

2.7. Įsigyti ir išlaikyti reikalavimus bendruomeniniams vaikų globos namams atitinkantį gyvenamąjį plotą.

2018–2020 m.

60 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir Vaiko teisių apsaugos skyriai, Kuršėnų vaikų globos namai.

Įsigyti 2–3 butai arba namai (pagal poreikį).

 

2.8. Įsteigti Pagalbos šeimai padalinį Kuršėnų vaikų globos namuose.

2018–2020 m.

12 000 Eurų Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir Vaiko teisių apsaugos skyriai, Kuršėnų vaikų globos namai.

Teikiamos paslaugos krizę patyrusioms šeimoms su vaikais.

 

2.9 .Įsteigti Apsaugoto būsto paslaugų padalinį, kur apsigyventų iš globos namų išėję studijuojantys jaunuoliai iki 24 metų.

2019–2020 m.

25 000 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos

skyrius, Kuršėnų vaikų globos namai.

Apgyvendinta iki 4 jaunuolių.

 

2.10. Įsteigti vaikų dienos centrą.

2019–2020 m.

24 000 Eurų Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir Vaiko teisių apsaugos skyriai, Kuršėnų vaikų globos namai.

Dienos centrą lanko 15–20 vaikų.

 

2.11. Teikti savarankiško gyvenimo namų paslaugas nėščioms nepilnametėms ir nepilnametėms mamoms.

2019–2020 m.

10 000 Eurų Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir Vaiko teisių apsaugos skyriai, Kuršėnų vaikų globos namai.

Teikiamos paslaugos 3 nepilnametėms motinoms su vaikais.

 

2.12. Esant poreikiui, pirkti socialines globos paslaugas iš socialinių globėjų, NVO.

2018–2020 m.

20 000 Eurų Savivaldybės biudžeto lėšos

Savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, NVO.

Teikti paslaugas tėvų globos netekusiems vaikams.

 

Iš viso:

 

313 934 Eurų Europos sąjungos lėšos;

356 500 Eurų

Savivaldybės biudžeto lėšos;

57 000 Eurų

Valstybės biudžeto lėšos

 

 

 

IV SKYRIUS

Baigiamosios nuostatos

 

10. Priemonių plano įgyvendinimą koordinuoja Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius.

11. Įgyvendinant priemonių planą dalyvauja Savivaldybės administracijos  Vaiko teisių apsaugos skyrius,  Šiaulių r. socialinių paslaugų centras, Kuršėnų vaikų globos namai, rajono bendruomenės, seniūnijos ir kiti socialiniai partneriai.

 

_________________________