LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL REKOMENDACIJŲ DĖL MOKYTOJŲ, DIRBANČIŲ PAGAL BENDROJO UGDYMO, PROFESINIO MOKYMO IR NEFORMALIOJO ŠVIETIMO PROGRAMAS (IŠSKYRUS IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO PROGRAMAS), DARBO KRŪVIO SANDAROS PATVIRTINIMO

 

2018 m. rugpjūčio 3 d. Nr. V-689

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo 5 priedo 10 punktu:

 

1.                T v i r t i n u Rekomendacijas dėl mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas), darbo krūvio sandaros (pridedama).

 

2.                N u s t a t a u,  kad šis įsakymas įsigalioja 2018 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                                    Jurgita Petrauskienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2018 m. rugpjūčio 3 d.

įsakymu Nr. V-689

 

REKOMENDACIJOS DĖL MOKYTOJŲ, DIRBANČIŲ PAGAL BENDROJO UGDYMO, PROFESINIO MOKYMO IR NEFORMALIOJO ŠVIETIMO PROGRAMAS (IŠSKYRUS IKIMOKYKLINIO IR PRIEŠMOKYKLINIO UGDYMO PROGRAMAS), DARBO KRŪVIO SANDAROS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Rekomendacijose dėl mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas), darbo krūvio sandaros (toliau – Rekomendacijos) nustatomos mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo programas, neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas) ir profesinio mokymo programas (toliau visi kartu – mokytojai) valstybės ir savivaldybių biudžetinėse įstaigose, finansuojamose iš valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų ir Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto bei valstybės įstaigų pinigų fondų lėšų (toliau – biudžetinės įstaigos), darbo krūvio sandaros gairės, kuriomis rekomenduojama vadovautis, tvirtinant mokytojų darbo krūvio sandarą.

 

2. Rekomendacijose sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatyme, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatyme vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

MOKYTOJO DARBO KRŪVIO SANDAROS NUSTATYMAS

 

3. Mokytojo darbo krūvio sandarą – darbo pareigų paskirstymą pagal laiką – nustato biudžetinės įstaigos vadovas pagal Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo 5 priedo 7 ir 9 punktuose nustatytų kontaktinių valandų, valandų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, vykdyti ir valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, vykdyti intervalų ribas, pagal kvalifikacinę kategoriją, ugdymo (mokymo) programą, dalyką (dalykų grupę, mokymo modulį) ir kitus kriterijus, nustatytus biudžetinės įstaigos darbo apmokėjimo sistemoje, ir atsižvelgdamas į šias Rekomendacijas.

 

4. Mokytojų darbo krūvio sandara nustatoma pagal šiuos kriterijus:

 

4.1. ugdymo (mokymo) programa, dalyko (dalykų grupė, mokymo modulis (-iai));

 

4.2. kvalifikacinė kategorija;

 

4.3. kiti biudžetinės įstaigos darbo apmokėjimo sistemoje apibrėžti mokytojų darbo krūvio sandaros nustatymo kriterijai, kurie gali būti susiję su:

 

4.3.1. veiklos sudėtingumu;

 

4.3.2. mokymosi forma (veikla vykdoma grupinio ar pavienio mokymosi forma);

 

4.3.3. mokinių skaičiumi klasėje / grupėje;

 

4.3.4. kontaktinių valandų, valandų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, vykdyti ir valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, vykdyti įgyvendinimo ypatybėmis ir apimtimis (pavyzdžiui, įstaigos socialinis, ekonominis, kultūrinis kontekstas gali būti kriterijus vadovavimo klasei funkcijai vykdyti, skirti papildomo laiko įgyvendinti socializacijos arba prevencines programas);

 

4.3.5. papildoma mokytojo kompetencija, reikalinga tam tikroms funkcijoms ar veikloms vykdyti (pavyzdžiui, vykdyti tarptautinį projektą būtinas užsienio kalbos mokėjimas, programavimo kompetencija reikalinga, rengiant skaitmenines mokymo priemones).

 

5. Mokytojo darbo krūvio pasiskirstymas tarp funkcijų grupių, įvertinus įstaigos poreikius bei finansines galimybes ir siejant su mokytojų darbo krūvio sandaros nustatymo kriterijais, kiekvienais mokslo metais gali keistis.

 

6. Mokytojų, įgyvendinančių tą pačią programą, darbo krūvio sandara gali skirtis dėl skirtingo darbo krūvio pasiskirstymo tarp funkcijų grupių, dėl skirtingų kontaktinio ir nekontaktinio darbo proporcijų, biudžetinės įstaigos darbo apmokėjimo sistemoje sutartų kriterijų taikymo, mokytojo kompetencijų ir kitų aplinkybių.

 

7. Nustatant valandų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, vykdyti skaičių, atsižvelgiama į tai, kad visi mokytojai privalo planuoti ugdymo turinį, rengti individualizuotas užduotis, vertinti mokinių mokymosi pasiekimus, stebėti (vertinti, analizuoti ir prognozuoti) mokinių individualią pažangą, informuoti tėvus (globėjus, rūpintojus) apie jų vaiko ugdymo ir ugdymosi poreikius, mokymosi pažangą ir kt.

 

8. Visiems mokytojams būtina skirti valandų, skirtų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, vykdyti: savianalizei atlikti, tobulinti profesines kompetencijas, susipažinti su ugdymo naujovėmis ir kt.

 

9. Sėkmingai įstaigos veiklai ir ugdymo kokybei būtina plėtoti mokytojų ir kitų pedagoginių darbuotojų profesinį bendradarbiavimą, gerosios darbo patirties sklaidą ir mokymąsi visą gyvenimą, tam visų mokytojų darbo krūvio sandaroje verta numatyti valandas funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei.

 

 

III SKYRIUS

UGDYMO (MOKYMO) PROGRAMOS, DALYKO (DALYKŲ GRUPĖS, MOKYMO MODULIO (-IŲ)) ĮTAKA MOKYTOJO DARBO KRŪVIO SANDARAI

 

10. Pradinio ugdymo programa:

 

10.1. kadangi mokytojui, įgyvendinančiam pradinio ugdymo programą, privalomai skiriama vadovavimo klasei funkcija, jam rekomenduojama skirti ne daugiau kaip 20 kontaktinių valandų privalomiems dalykams pagal bendruosius ugdymo planus mokyti;

 

10.2. rekomenduojama ugdymo plano valandas, skirtas mokinio ugdymo(si) poreikiams tenkinti, skirti mokytojui, įgyvendinančiam pradinio ugdymo programą;

 

10.3. skiriant nekontaktines valandas funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, vykdyti, būtina atsižvelgti, kad pradinių klasių mokytojai mokinių pasiekimus ir pažangą vertina aprašomuoju būdu;

 

10.4. skiriant valandas funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, vykdyti, būtina atsižvelgti, kad kai kurie pradinių klasių mokytojai kartą per mokslo metus vertins nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo darbus.

 

11. Pagrindinio ir vidurinio ugdymo programa:

 

11.1. skiriant kontaktinių valandų privalomiems dalykams pagal bendruosius ugdymo planus mokyti, įvertinamas mokymosi dienų per mokslo metus skaičius ir paliekama galimybė skirti valandų mokinių individualiems poreikiams (konsultacijoms, neformaliajam švietimui, vadovauti brandos darbų rengimui ir kt.) tenkinti;

 

11.2. rekomenduojama skirti mažiau kontaktinių valandų privalomiems dalykams pagal bendruosius ugdymo planus mokyti tų dalykų mokytojams, kurių dalyko programai įgyvendinti reikia didesnės apimties nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, vykdyti (pavyzdžiui, kalbų, matematikos mokytojams);

 

11.3. skiriant nekontaktines valandas funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, rekomenduojama atsižvelgti, kad:

 

11.3.1. vienų dalykų mokytojams (pavyzdžiui, kalbų) daugiau laiko prireikia vertinti apibendrinamuosius mokinių rašto darbus, kitų dalykų (pavyzdžiui, matematikos ar informacinių technologijų) – daugiau laiko reikia rengti apibendrinamųjų rašto darbų užduotis, dar kitų dalykų (pavyzdžiui, gamtamokslinio ugdymo) – rengtis eksperimentiniams praktikos darbams, o kai kurių dalykų mokinių pasiekimai yra įvertinami pamokos metu;

 

11.3.2. vykdyti funkcijas, susijusias su kontaktinėmis valandomis, prireikia mažiau laiko, jeigu mokiniai ugdomi mažesnėse klasėse / grupėse arba mokytojas dirba su keliomis klasėmis / grupėmis, kuriose mokiniai ugdomi pagal tą pačią programą (paralelinės klasės);

 

11.4. meninio ugdymo ir technologijų, kūno kultūros mokytojams rekomenduojama skirti daugiau valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, vykdyti, t. y. organizuoti mokinių varžybas, darbų parodas, konkursus, koncertus, spektaklius ir pan.;

 

11.5. skiriant valandas funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, vykdyti, būtina atsižvelgti, kad kai kurie pagrindinio ir vidurinio ugdymo dalykų mokytojai kartą per mokslo metus vertins nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo darbus.

 

12. Neformaliojo švietimo (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo) programos:

 

12.1. neformaliojo švietimo mokytojui kontaktinių valandų skaičius gali būti sudaromas iš valandų, skirtų įgyvendinti formalųjį švietimą papildančio ugdymo programą ir (ar) neformaliojo vaikų švietimo programas, atsižvelgiant į šioms programoms ugdymo planuose ar programoje numatytas valandas. Jei programose varžybos, plenerai, koncertai ir pan. yra numatyti kaip programos dalis, joms įgyvendinti taip pat gali būti skiriamos kontaktinės valandos;

 

12.2. rekomenduojama mokytojui, įgyvendinančiam neformaliojo švietimo programas, skiriant nekontaktines valandas funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, atsižvelgti į mokymosi formą (grupinio, pavienio) bei laiką, būtiną pasirengti įgyvendinti programas (pavyzdžiui, specifinių medžiagų ir darbo priemonių parengimas, įvairių technologinių procesų atlikimas ir kt.);

 

12.3. rekomenduojama skirti nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, vykdyti, t. y. bendradarbiauti su mokyklos partneriais, vietos bendruomene, vykdyti bendrus projektus, grupės kuratoriaus, jei toks numatytas įstaigos vidaus dokumentuose, veiklai, įsivertinti neformaliojo vaikų švietimo kokybę, dalyvauti varžybose, pleneruose, koncertuose ir pan., jei jie nėra ugdymo programos dalis, ir kitoms funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, jei jos nenumatytos kaip kontaktinės ar nekontaktinės, susijusios su kontaktine veikla, valandos.

 

13. Profesinio mokymo programos:

 

13.1. skiriant kontaktines valandas mokytojams, dirbantiems pagal formaliojo profesinio mokymo programas, rekomenduojama atsižvelgti į programos specifiką, laiką, būtiną veikloms mokinių praktikos, mokymosi pameistrystės forma ar mokinių praktinio mokymo realioje darbo vietoje atlikti, paliekant galimybę skirti valandų mokinių individualiems poreikiams tenkinti, ugdomajai pirmos kvalifikacijos siekiančių mokinių grupės veiklai (netaikoma tęstiniam profesiniam mokymui);

 

13.2. skiriant nekontaktines valandas funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, rekomenduojama atsižvelgti, kad profesijos mokytojai vertins mokinių pasiekimus, rengs mokomąją medžiagą, atitinkančią besimokančiųjų amžių ir mokymosi poreikius, planuos žaliavų praktiniam mokymui poreikį, ir į laiką, būtiną pasirengti įgyvendinti programas, ir kt.;

 

13.3. profesijos mokytojams skirtinos valandos, susijusios su veikla mokyklos bendruomenei, dalyvauti, įgyvendinant veiklos planus, vertinti asmenų kompetencijas, vesti edukacinius renginius, vykdyti profesinio informavimo ir konsultavimo veiklas, atlikti darbo rinkos poreikio ir kvalifikacijų tyrimus, vesti žaliavų praktiniam mokymui ir pagamintos produkcijos apskaitą, bendradarbiauti su mokyklos partneriais, vietos bendruomene, vykdyti bendrus projektus, grupės kuratoriaus, jei toks numatytas įstaigos vidaus dokumentuose, veiklai.

 

 

IV SKYRIUS

KVALIFIKACINĖS KATEGORIJOS ĮTAKA MOKYTOJO DARBO KRŪVIO SANDARAI

 

14. Atsižvelgiant į Mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų (išskyrus psichologus) atestacijos nuostatuose, kuriuos tvirtina švietimo ir mokslo ministras, nustatytas veiklas, kurias turi vykdyti atitinkamas kvalifikacines kategorijas įgiję mokytojai, rekomenduojama:

 

14.1. mokytojams, kuriems nesuteikta kvalifikacinė kategorija, ir mokytojams, turintiems mokytojo kvalifikacinę kategoriją, skirti pakankamai laiko profesiniam tobulėjimui bei būtinų  mokytojo profesijos kompetencijų įtvirtinimui;

 

14.2. vyresniojo mokytojo kvalifikacinę kategoriją turintiems mokytojams skirti didžiausią galimą kontaktinių valandų skaičių, atsižvelgiant į jų kompetencijas gerai organizuoti ir analizuoti ugdymo, mokymo ir mokymosi procesą. Skiriant nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, numatyti pagal kvalifikacinę kategoriją privalomoms veikloms: dalyvauti metodinėje veikloje, skleisti savo gerąją pedagoginio darbo patirtį įstaigoje;

 

14.3. mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją turintiems mokytojams skirti mažiau kontaktinių valandų privalomiems dalykams pagal bendruosius ugdymo planus (ugdymo / mokymo programą) mokyti ir daugiau nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, pagal jų kvalifikacinę kategoriją privalomoms veikloms: rengti ir vykdyti mokyklos ir (ar) regiono ugdymo projektus, analizuoti dalyko srities (dalykų grupės, programos) ugdymo rezultatus ir inicijuoti didaktinius pokyčius, mentorystei, organizuoti ir vykdyti prevencines ir kt. programas, dirbti papildomai su mokiniais, dėl įvairių priežasčių (nerealizuotų gabumų ir talentų, nepalankios socialinės aplinkos, negalių ir pan.) turinčiais mokymosi sunkumų ir (ar) specialiųjų ugdymosi poreikių, kitoms įstaigos poreikius atitinkančioms veikloms;

 

14.4. mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją turintiems mokytojams skirti mažiau kontaktinių valandų privalomiems dalykams pagal bendruosius ugdymo planus (ugdymo / mokymo programą) mokyti ir daugiau nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su veikla mokyklos bendruomenei, pagal jų kvalifikacinę kategoriją privalomoms veikloms, sprendžiant sudėtingesnius uždavinius mokyklos, regiono ir (ar) šalies švietimo kokybei gerinti: analizuoti, teikti grįžtamąjį ryšį ir vertinti kolegų veiklą, rengti mokymo priemones, vadovauti regiono ar šalies ugdymo projektams, rengti pedagoginių kompetencijų tobulinimo programas, vadovauti studentų ar pradedančiųjų mokytojų praktikai, atstovauti įstaigai, dalyvauti darbo grupėse / renginiuose, organizuoti ir analizuoti ugdymo, mokymo ir mokymosi procesą, tirti pedagogines situacijas, naujas mokymosi strategijas ir jas taikyti, rengti ugdymo projektus, mokymo, mokymosi bei didaktines priemones, skleisti gerąją pedagoginio darbo patirtį įstaigoje, regione ir šalyje.

 

15. Mokytojui, kurio pedagoginis darbo stažas –  iki dvejų metų, ir pedagogui stažuotojui rekomenduojama skirti mažiau kontaktinių valandų ir kuo daugiau nekontaktinių valandų funkcijoms, susijusioms su kontaktinėmis valandomis, nes pagrindinis tokių mokytojų veiklos tikslas – plėtoti ir gilinti studijų metu įgytas kompetencijas darbo vietoje, sklandžiai integruotis į švietimo įstaigos bendruomenę, gaunant tikslingą pagalbą (grįžtamąjį ryšį, konsultuojantis su mokykloje skirtu mentoriumi ir aukštosios mokyklos praktikos vadovu).

 

_________________