KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL KĖDAINIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2020 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO TVIRTINIMO

 

2020 m. balandžio 17 d. Nr. TS-88       

Kėdainiai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu ir Socialinių paslaugų planavimo  metodikos,  patvirtintos  Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr.  1132   „Dėl   Socialinių   paslaugų planavimo  metodikos  patvirtinimo“,  33 punktu,  Kėdainių rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

Patvirtinti Kėdainių rajono savivaldybės 2020 m. socialinių paslaugų planą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                 Valentinas Tamulis

 

 

PATVIRTINTA

Kėdainių rajono savivaldybės tarybos

2020 m. balandžio 17 d.   

sprendimu Nr. TS-88

 

KĖDAINIŲ RAJONO  SAVIVALDYBĖS 2020 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Bendra informacija

Kėdainių rajono savivaldybės 2020 m. socialinių paslaugų planas yra sudarytas siekiant užtikrinti sklandų socialinių paslaugų teikimą Kėdainių rajono savivaldybės gyventojams.

 

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:

2.1. užtikrinti socialinių paslaugų bendruomenėje teikimą;

2.2. užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos;

2.3. užtikrinti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią;

2.4. užtikrinti paslaugų šeimai teikimą;

2.5. užtikrinti paslaugų globėjams (rūpintojams) teikimą;

2.6. dalyvauti Kauno apskrities stacionarių asmenų su proto ir psichine negalia globos įstaigų pertvarkos projekte: įsteigti Kėdainių rajono savivaldybėje asmenų su proto ir psichine negalia grupinius gyvenimo namus;

2.7. teikti socialinių dirbtuvių paslaugą.

 

 

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai:

Socialinės paramos skyriaus vedėja Jūratė Blinstrubaitė,

Socialinės paramos skyriaus vyr. specialistas Donatas Stelmokas.

 

II SKYRIUS

BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės-ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas:

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:

 

Eil. Nr.

Rodiklis

Gyventojų (šeimų) skaičius

1.

Gyventojų skaičius (2020 m. sausio 1 d.)

45 285

 

iš jų:

 

1.1.

Mieste

22 682

1.2.

Kaime

22 603

1.3.

Vyrai

21 079

1.4.

Moterys

24 206

 

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

2.1.

pensinio amžiaus gyventojai

11 645

2.2.

suaugę neįgalūs asmenys

2799

2.3.

vaikai

7800

2.4.

neįgalūs vaikai

278

2.5.

socialinės rizikos vaikai

706

3.

Šeimos, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos

337

4.

Vaikų skaičius šeimose, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos

706

5.

Gimusių skaičius

442

6.

Mirusių skaičius

765

Statistikos departamento, neįgaliųjų reikalų departamento, Socialinės paramos skyriaus duomenys

 

4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius lemiantys veiksniai

 

 

1 diagrama. Kėdainių rajono savivaldybės gyventojų skaičius

Statistikos departamento duomenys

2 diagrama. Pensinio amžiaus gyventojų ir vaikų santykis su visais gyventojais

Statistikos departamento duomenys

 

Gyventojų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje nuolatos mažėja: 2001 m. Kėdainių rajono savivaldybėje gyveno 65 717 gyventojų, 2019 m. pradžioje 45 285 gyventojai, arba 31,1 proc. mažiau. Gyventojų skaičiaus mažėjimą sąlygoja vidinė bei išorinė emigracija ir neigiamas gyventojų prieaugis. Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 2001–2019 m. sumažėjo 6,2 proc., nuo 12 413 iki 11 645, tai sietina su pensinio amžiaus ilginimu, nes asmenų virš 60 metų amžiaus per tą patį laikotarpį padidėjo 3 proc., nuo 13 267 iki 13 664. Kadangi gerokai sumažėjo bendras gyventojų skaičius, pensinio amžiaus gyventojai 2019 m. sudarė ketvirtadalį visų gyventojų, kai 2001 m. − tik 18,9 proc. Tikėtina, kad pensinio amžiaus gyventojų skaičius išliks pakankamai stabilus. Reikia atkreipti dėmesį, kad asmenų, kurie yra sulaukę 85 metų ir ilgesnio amžiaus savivaldybėje padaugėjo 1,6 karto: 2010 m. – 800 asmenys, tuo tarpu 2020 m. – 1265 asmenys. Šiai grupei reikia daugiausiai socialinių paslaugų. Kadangi daug darbingo amžiaus žmonių emigruoja, nėra kam pasirūpinti negalią turinčiais tėvais, dėl to didėja stacionarios socialinės globos poreikis. 2020 m. pradžioje eilėje apsigyventi savivaldybės socialinės globos namuose laukė vidutiniškai 10 asmenų.

Vaikų skaičius, palyginti su visais savivaldybės gyventojais, nuo 25,2 proc. 2001 m. sumažėjo iki 17,2 proc. 2019 m., atitinkamai nuo 16 577 iki 7 800. Nepaisant gyventojų ir vaikų skaičiaus mažėjimo, šeimų, kurioms teikiamos socialinės priežiūros paslaugos, skaičius išlieka stabilus ir šiek tiek didėjo, 2009 m. pirmą ketvirtį buvo 315 šeimų, 2019 m. ketvirtą ketvirtį − 337 šeimos, arba 7 proc. daugiau. Šiose šeimose auga 706 vaikai, arba 9,1 proc. visų vaikų. Reikia atkreipti dėmesį, kad šeimos patiriančios riziką apibrėžimas ir įtraukimo sąlygos per paskutinius dešimt metų ne kartą keitėsi. Didelis šeimų, patiriančių socialinę riziką skaičius lemia didelį socialinės priežiūros paslaugų šeimos, socialinės globos paslaugų be tėvų globos likusiems vaikams poreikį. 

 

 

 

3 diagrama. Demografinė kaita Kėdainių rajono savivaldybėje

Statistikos departamento ir Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos ir archyvo skyriaus duomenys

 

Gimimų skaičius Kėdainių rajono savivaldybėje 2003−2019 m. sumažėjo 28,6 proc., maždaug ketvirtadalis vaikų gimsta užsienyje (2011 m. − 113, 2012 m. – 106, 2013 m. – 156, 2014 m. – 137, 2015 m. – 150, 2016 – 152, 2017 – 119, 2018 – 89, 2019 – 120). Gimstamumas mažėja dėl demografinio senėjimo, jaunimo emigracijos. Vidutinis gyventojų amžius Kėdainių rajono savivaldybėje yra 44 metai.

Mirusiųjų skaičius nuo 2003 m. iki 2019 m. sumažėjo 12 proc., tačiau išlieka 1,73 karto didesnis už gimstamumą. Didelį mirtingumą galima paaiškinti tuo, kad didelę dalį Kėdainių rajono gyventojų sudaro vyresnio amžiaus žmonės, šioje amžiaus grupėje mirtingumas yra pats didžiausias. Socialinių paslaugų poreikio (tiek nestacionarių, tiek stacionarių) vyresnio amžiaus asmenims didėjimas yra ir bus viena svarbiausių problemų.

 

 

 

4 diagrama. Vidutinis metinis nedarbas Kėdainių rajono savivaldybėje, proc.

Statistikos departamento ir Užimtumo tarnybos duomenys

 

Vidutinis metinis nedarbo lygis minimumą buvo pasiekęs 2006 m. – 1,9 proc., prasidėjus ekonominiam nuosmukiui pasiekė maksimumą 2010 m. – 13,8 proc. Nuo 2010 m. nedarbas sumažėjo iki 7,5 proc. 2016 m., tačiau vėl pakilo iki 9,2 proc. 2018 m., 2020 m. sausį nedarbas siekė 10,1 proc., tam įtakos turi sezoniškumas. Palyginti aukštas nedarbo lygis Kėdainių rajono savivaldybėje išlieka jau vienuoliktus metus. Ilgalaikis nedarbas turi įtakos emigracijai iš Kėdainių rajono savivaldybės, didesniam piniginės socialinės paramos poreikiui. Taip pat stebimas sezoniškumas, vasarą padidėjus darbo paklausai žemės ūkyje ir su žemės ūkiu susijusiose pramonės įmonėse, nedarbas sumažėja, tuo tarpu žiemą vėl išauga. Emigracija tiesiogiai susijusi su didėjančiu socialinių paslaugų poreikiu vyresnio amžiaus asmenims.

 

5. Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūros rajono savivaldybėje analizė

5.1. Socialinių paslaugų įstaigos

 

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

Pavaldumas

Vietų (gavėjų) skaičius

iš viso

iš jų finan– suojamų savival–  dybės

1.

Socialinės globos namai

Josvainių socialinis ir ugdymo centras,

Šėtos socialinis ir ugdymo centras,

Dotnuvos slaugos namai,

Kėdainių pagalbos šeimai centras

Savivaldybė

153

72

 

 

Kėdainių socialinės globos namai (įskaitant du grupinio gyvenimo namų padalinius)

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija

150

10

 

 

„Gintkosta“

VšĮ

40

0

2.

Šeimynos

Šeimyna „Kampučiai II“                       

Privati

8

8

 

 

Šeimyna „Alrudai“

Privati

11

11

3.

Nakvynės  namai

Kėdainių bendruomenės socialinio centro paslaugų socialinės rizikos asmenims padalinys

Savivaldybė

36

36

4.

Dienos socialinės globos centrai

Kėdainių bendruomenės socialinio centro socialinių paslaugų neįgaliesiems padalinys, pagalbos namuose padalinys

Kėdainių socialinės globos namai

Savivaldybė

60

2

5.

Savarankiško gyvenimo namai

VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

Dalininkai: Savivaldybė,

Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Viltis“,

sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“

20

20

 

 

Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai

NVO

16

6.

Socialinės priežiūros centrai

Kėdainių pagalbos šeimai centro laikino apgyvendinimo namai

Savivaldybė

20

20

 

 

Kėdainių pagalbos šeimai centro vaikų dienos centras

Savivaldybė

32

32

 

 

Jaunimo centras „Laiptai į viltį“

VšĮ

30

20 (pagal programą)

 

 

Vaikų dienos centrasTavo svajonė“

Labdaros ir paramos fondas

20

20 (pagal programą)

 

 

Gudžiūnų bendruomenės centras

Nevyriausybinė organizacija

40

40 (pagal programą)

7.

Socialinės reabilitacijos centrai

VšĮ „Vilties švyturys“

Nevyriausybinė organizacija

40

8.

Neįgaliųjų organizacijos

Kėdainių rajono neįgaliųjų draugija

Nevyriausybinė organizacija

68

30

 

 

Kėdainių rajono paraplegikų asociacija

Nevyriausybinė organizacija

140

 

 

Kėdainių rajono sutrikusios psichikos žmonių globos bendrija

Nevyriausybinė organizacija

25

 

 

VšĮ Kauno ir Marijampolės regionų aklųjų centras

Nevyriausybinė organizacija

47

 

 

Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Kėdainių pirminė organizacija

Nevyriausybinė organizacija

55

 

 

Sutrikusio intelekto žmonių globos bendrija „Kėdainių viltis“

Nevyriausybinė organizacija

42

9.

Bendruomeninės įstaigos

Kėdainių pagalbos šeimai centro bendruomeniniai vaikų globos namai

Savivaldybė

6

6

 

 

Budintys globotojai

Privačios

10

10

10.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.)

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, seniūnijos (socialinės priežiūros paslaugos neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims bei vaikams šeimose)

Savivaldybė

899

193

 

 

Kėdainių rajono moterų krizių centras

NVO

350

50

 

 

Kėdainių samariečių bendrija

NVO

30

0

 

 

J. Paukštelio pagrindinė mokykla

Visos dienos mokykla

 

 

5.2. Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūros išdėstymas ir pakankamumo lygis

Socialinių paslaugų teikimo infrastruktūra pagal paslaugų rūšis:

1. Bendrosios paslaugos:

1.1. Informavimas, konsultavimas – visos socialinių paslaugų įstaigos;

1.2. Tarpininkavimas ir atstovavimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, kaimiškos seniūnijos, nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos.

1.3. Maitinimo organizavimas – Kėdainių bendruomenės socialinės centras, seniūnijos.

1.4. Transporto organizavimas – nevyriausybinės organizacijos, Kėdainių bendruomenės socialinis centras,

1.5. Sociokultūrinės paslaugos – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras.

1.6. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Pagirių daugiafunkcinis centras, Paaluonio, Pajieslio bendruomenės centrai.

1.7. Aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras.

2. Specialiosios paslaugos:

2.1. Pagalba į namus –   Kėdainių bendruomenės socialinis centras, kaimiškos seniūnijos.

2.2. Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas – Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių bendruomenės socialinis centras, kaimiškos seniūnijos.

2.3. Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose –  Kėdainių pagalbos šeimai centras, VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims, Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras (pradės teikti paslaugas 2020 m.), VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai (pradės teikti paslaugas 2020 m.).

2.4. Intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba – Kėdainių r. Moterų krizių centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras.

2.5. Apgyvendinimas nakvynės namuose – Kėdainių bendruomenės socialinis centras.

2.6. Apgyvendinimas krizių centruose – Kėdainių pagalbos šeimai centras.

2.7. Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti – Kėdainių pagalbos šeimai centras.

2.8. Dienos socialinė globa – Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių socialinės globos namai.

2.9. Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa – Dotnuvos slaugos namai, Šėtos socialinis ir ugdymo centras, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, Kėdainių socialinės globos namai.

Nepakankamai išplėtota šių paslaugų infrastruktūra:

1. Bendruomeniniai vaikų globos namai – šiuo metu yra 1 butas, paslaugos poreikis būtų dar 3 butams.

2. Budintieji globotojai – šiuo metu yra 6, iki 2020 m. pabaigos papildomai planuojama surasti 4 budinčiuosius globotojus. 

3. Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia – būtų poreikis 1 namams arba 10 asmenų.

4. Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims – trūksta 10 vietų asmenims su sunkia negalia, paslaugos teikiamos kitų savivaldybių ar privačiuose globos namuose. Išplėtus šių paslaugų teikimą, Kėdainių rajono savivaldybėje būtų kuriamos naujos darbo vietos.

5. Socialinių dirbtuvių paslaugos – 10 asmenų.

6. Dienos socialinė globa institucijoje – 5 asmenims.

 

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir jų poreikio įvertinimas

6.1. Socialinių paslaugų rūšys ir jas gaunančių asmenų skaičius

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Asmenų (šeimų), kuriems reikia socialinių paslaugų, skaičius

1000-iui gyventojų tenka vietų

Iš jų finansuoja savivaldybė

įvertinta

nepaten– kinta

1.

Ilgalaikė socialinė globa

230

10

4,85

2,45

2.

Trumpalaikė socialinė globa

27

0

0,59

0,37

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

18

1

0,4

0,04

4.

Dienos socialinė globa asmens namuose

48

0

1,06

0

5.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

20

0

0,44

0,44

6.

Pagalba į namus

193

0

4,26

4,26

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje

52

0

0,44

0,44

8.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

337

0

4,97

0

9.

Integrali pagalba

30

0

0,66

0

10.

Laikinas apgyvendinimas nakvynės namuose

56

0

0,66

0,66

11.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos

 

 

 

 

 

 

6.2. 2019 m. teiktų socialinių paslaugų bei aptarnautų asmenų skaičius

2019 m. buvo suteiktos šios paslaugos:

1. Dotnuvos slaugos namuose ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos 61 asmeniui.

2. Josvainių socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos 48 asmenims,

3. Šėtos socialiniame ir ugdymo centre ilgalaikės socialinės globos paslaugos teiktos 38 asmenims,

4. Kėdainių pagalbos šeimai centras teikė paslaugas:

4.1. vaikų globos namuose – 30 vaikų;

4.2 bendruomeniniuose vaikų globos namuose –  6 vaikams;

4.3. globos centro paslaugos suteiktos 245 šeimoms;

4.4. atvejo vadybos paslaugos teiktos 337 šeimoms;

4.5. laikino gyvenimo paslaugos teiktos 52 motinoms ir vaikams;

4.6. vaikų dienos centro paslaugos teiktos 20 vaikų;

4.7. kompleksinių paslaugų šeimoms projekte, kuris įgyvendinamas kartu su Kėdainių r. moterų krizių centru, paslaugos suteiktos 334 dalyviams;

5. 337 šeimoms buvo teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos (teikė Kėdainių pagalbos šeimai centras ir kaimiškos seniūnijos);

6. Kėdainių bendruomenės socialinis centras teikė paslaugas:

6.1. pagalbos į namus paslaugos – 132 asmenims (palyginimui kaimiškos seniūnijos 61 asmeniui);

6.2. nakvynės namų paslaugos – 56 asmenims;

6.3. integralios pagalbos paslaugos – 30 asmenų;

6.4. dienos socialinės globos paslaugas – 11 asmenų įstaigoje ir 48 asmenims jų namuose;

7. Kitų savivaldybių, valstybės ir nevyriausybinėse globos įstaigose paslaugos buvo teikiamos 65 senyvo amžiaus ir suaugusiems asmenims su negalia bei 17 vaikų; 

8. Kėdainių socialinės globos namuose teikiamos dienos socialinės globos paslaugos 7 neįgaliems asmenims;

9. VšĮ Laikino gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims teikė savarankiško gyvenimo namų paslaugos asmenims, turintiems proto negalią, iš viso 20 asmenų;

10. nevyriausybinės neįgaliųjų organizacijos paslaugas suteikė 452 gavėjams;

11. nevyriausybinėse organizacijose vaikų dienos centro paslaugos teiktos 50 vaikų.

 

7. Socialinių darbuotojų ir jų padėjėjų etatų skaičius savivaldybėje

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų skaičius

Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose:

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

59,21

33,05

96

1.2.

viešosiose

3

0

6

2.

Savivaldybės administracijoje

16,5

0

10,34

 

Iš viso

78,71

78,71

112,34

 

8. 2019 m. socialinių paslaugų plano įgyvendinimo įvertinimo išvada

2019  m. socialinių paslaugų planas įgyvendintas, teiktos visos numatytos paslaugos (išskyrus savarankiško gyvenimo paslaugas Josvainių socialiniame ir ugdymo centre, kurios bus pradėtos teikti 2020 m. II ketvirtį).

Kėdainių rajono savivaldybės socialinių paslaugų išvystymo normatyvai.

Eil. Nr.

Paslaugos pavadinimas

Normatyvas

Kėdainių rajono savivaldybės faktas

Komentaras

1.

Bendruomeniniai vaikų globos namai

4 vietos 10000 gyventojų

1,32 vietos 10000 gyventojų

Paslaugų trūksta ir būtina jas plėsti

2.

Dienos socialinė globa institucijoje

11 vietų 10000 gyventojų

4,5 vietos 10000 gyventojų

Trūksta 6,5 vietos 10000 gyventojų. Trūksta paslaugų teikėjų įvairovės kaimo vietovėse, patalpų stygius Kėdainių bendruomenės socialiniame centre

3.

Integrali pagalba ir dienos socialinė globa namuose

11 gavėjų 10000 gyventojų

10,6 gavėjų 10000 gyventojų

Paslauga sėkmingai plėtojama tiek miesto, tiek kaimo vietovėje

4.

Ilgalaikė socialinė globa

20 vietų 10000 gyventojų

26 vietos 10000 gyventojų

Poreikis vis didėja, atsižvelgiant į didėjantį neįgalių ir senyvo amžiaus asmenų skaičių

5.

Pagalba į namus

50 gavėjų 10000 gyventojų

43 gavėjų 10000 gyventojų

Paslaugų trūksta ir būtina jas plėsti. Susiduriama su lankomosios priežiūros darbuotojų stygiumi

6.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas

40 gavėjų 10000 gyventojų

74 gavėjai

10000 gyventojų

Poreikis paslaugoms šeimoms 1,85 karto viršija normatyvą, dėl šios priežastys didėja darbuotojų darbui su šeimomis krūvis

7.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

6 vietos 10000 gyventojų

4,41 vietos 10000 gyventojų

Paslaugų trūksta ir būtina jas plėsti.

8.

Vaikų dienos socialinė priežiūra

130 vietų

110 vietų

Paslaugų trūksta ir būtina jas plėsti

 

 

III SKYRIUS

UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys:

1. Perėjimas nuo institucinės globos prie socialinių paslaugų vaikams bendruomenėje.

2. Kompleksinių paslaugų šeimai ir globėjams teikimas.

3. Integralios pagalbos, dienos socialinės globos teikimas senyvo amžiaus ir asmenims su negalia.

4. Pagalbos vaikus globojančioms šeimoms užtikrinimas.

5. Socialinių paslaugų įstaigų infrastruktūros gerinimas.

6. Savarankiško gyvenimo namų senyvo amžiaus asmenims plėtra.

7. Dalyvavimas Kauno apskrities stacionarių asmenų su proto ir psichine negalia globos įstaigų pertvarkos projekte: įsteigti Kėdainių rajono savivaldybėje asmenų su proto ir psichine negalia grupinius gyvenimo namus. 

8. Socialinių dirbtuvių paslaugos teikimas neįgaliems asmenims.

 

10. Priemonių planas

 

 

Uždaviniai

Priemonės

Finansavimo šaltiniai*

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

 

1. Tikslas užtikrinti socialinių paslaugų bendruomenėje teikimą

1.1 plėsti bendruomenines paslaugas vaikams likusiems be tėvų globos

1.1.1. teikti bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas

ES lėšos (įsteigimui), Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras

Iki 24 vaikų gaus paslaugas

 

1.1.2. teikti budinčių globotojų paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras

Iki 15 vaikų gaus paslaugas

 

1.1.3. teikti šeimynų paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

šeimynos „Kampučiai II“ ir Alrudai“

18 vaikų gaus paslaugas

1.2. Teikti kompleksines paslaugas šeimai

1.2.1 organizuoti ir koordinuoti kompleksinių paslaugų šeimai teikimą

ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras, Kėdainių rajono Moterų krizių centras

300 asmenų gaus paslaugas

1.3. Teikti paslaugas neįgaliesiems bendruomenėje

1.3.1. Teikti integralią pagalbą

ES lėšos, valstybės biudžetas, savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras

30 asmenų gaus integralią pagalbą

 

1.3.2. Teikti socialinių dirbtuvių paslaugą

ES lėšos

VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

10 asmenų gaus paslaugas

1.4. Teikti maitinimo organizavimo, transporto organizavimo, asmeninės higienos ir priežiūros organizavimo paslaugas bendruomenėje

1.4.1. įgyvendinti savivaldybės socialinės paramos programą 

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Socialinės paramos skyrius,

Seniūnijos, NVO

 

Apie 2 000 asmenų gaus paslaugas

1.5. Organizuoti socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems bendruomenėje projektų konkursus

1.5.1. Teikti neįgaliesiems socialines paslaugas

Valstybės biudžetas, Savivaldybės biudžetas

Socialinės paramos skyrius, Neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos

375 neįgalieji gaus bendrąsias ir socialinės priežiūros socialines paslaugas

2. Tikslas užtikrinti socialinės globos ir socialinės priežiūros paslaugų teikimą senyvo amžiaus asmenims ir neįgaliems asmenims, šeimoms, vaikams, likusiems be tėvų globos

2.1. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems

2.1.1. Teikti neįgaliems asmenims dienos  socialinės globos institucijoje paslaugas

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

Kėdainių bendruomenės socialinis centras,

Kėdainių socialinės globos namai

18 neįgaliųjų gaus dienos socialinės globos institucijoje paslaugas

 

2.1.2. Teikti dienos socialinės globos paslaugas neįgaliesiems jų namuose

Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

Kėdainių bendruomenės socialinis centras,

48 asmenys, turintys sunkią negalią, gaus

dienos socialinės globos namuose paslaugas

2.2. Teikti socialinės priežiūros paslaugas senyvo amžiaus asmenims

2.2.1. Teikti pagalbos į namus paslaugas senyvo amžiaus asmenims

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, seniūnijos

200 asmenų gaus pagalbos į namus paslaugas

 

2.2.2. Teikti savarankiško gyvenimo namų paslaugas

Privačios lėšos

Krakių savarankiško gyvenimo senelių namai, Josvainių socialinis ir ugdymo centras, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namai

33 asmenys gaus paslaugas

2.3. Teikti socialinės globos paslaugas

2.3.1. Teikti stacionarias socialinės globos įstaigas, teikiančias paslaugas senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims

Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos

Josvainių ir Šėtos socialiniai ir ugdymo centrai, Dotnuvos slaugos namai, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigos

Stacionarios globos paslaugos bus teikiamos 190 senyvo amžiaus ir neįgalių asmenų

 

2.3.2. Finansuoti socialinės globos paslaugas vaikams teikiančias įstaigas

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas

Kėdainių pagalbos šeimai centras, kitų savivaldybių globos įstaigos

Socialinės globos paslaugos bus teikiamos 70 vaikų, likusiems be tėvų globos

3. Tikslas – užtikrinti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią

3.1. Finansuoti socialinių paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią

3.1.1. Finansuoti socialinės globos paslaugų teikimą asmenims, turintiems proto ir psichinę negalią, ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas

Socialinės paramos skyrius, Kėdainių socialinės globos namai

50 neįgaliųjų gaus stacionarias socialinės globos paslaugas ne savivaldybės pavaldumo globos įstaigose

 

 

3.1.2. Iš dalies finansuoti VšĮ Gyvenimo namai sutrikusio intelekto asmenims

Savivaldybės biudžetas, Valstybės biudžetas

Kėdainių rajono savivaldybės administracija,VšĮ Gyvenimo  namai sutrikusio intelekto asmenims

20 neįgaliųjų, turinčių proto negalią, gaus socialinės priežiūros paslaugas

 

 

3.1.3. Gavus ES paramą, įsteigti grupinio gyvenimo namus Kėdainių rajono savivaldybėje

ES lėšos, savivaldybės lėšos

Kėdainių rajono savivaldybės administracija, VšĮ Gyvenimo  namai sutrikusio intelekto asmenims, Kėdainių bendruomenės socialinis centras

10 neįgaliųjų, turinčių proto negalią, gaus socialinės globos paslaugas

 

4. Tikslas – užtikrinti paslaugų šeimai teikimą

4.1. Teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms

4.1.1. Teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms

Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

Kėdainių pagalbos šeimai centras, seniūnijos

330 šeimų gaus socialinės priežiūros paslaugas

 

4.1.2 Teikti vaikų dienos centro paslaugas

ES lėšos, Savivaldybės biudžetas, valstybės biudžetas, privačios lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras, NVO Jaunimo centras „Laiptai į Viltį“,

Vaikų dienos centras „Tavo svajonė“, Gudžiūnų bendruomenės centras

Iki 110 vaikų gaus vaikų dienos centro paslaugas

 

4.2. Teikti socialines paslaugas gyvenamosios vietos neturinčioms šeimoms ir asmenims, nukentėjusiems nuo smurto šeimoje asmenims

4.2.1. Teikti laikino apgyvendinimo paslaugas

 

Savivaldybės biudžetas

Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Kėdainių pagalbos šeimai centras

80 asmenų gaus laikino apgyvendinimo paslaugas

 

4.3. teikti paslaugas priklausomybes turintiems, krizes patiriantiems asmenims

4.3.1. Teikti socialinės reabilitacijos paslaugas

ES, privačios lėšos, valstybės biudžetas.

NVO „Vilties švyturys“.

40 asmenų gaus laikino apgyvendinimo paslaugas

 

 

4.3.2. Teikti krizių įveikimo paslaugas

Savivaldybės biudžetas

NVO Kėdainių moterų krizių centras

50 moterų gaus krizių įveikimo paslaugas

 

5. Tikslas užtikrinti paslaugų globėjams (rūpintojams) teikimą;

 

5.1. teikti globėjų centro paslaugas

5.1.1 organizuoti budinčių globotojų, globėjų, nesusijusių giminystės ryšiais, globėjų giminaičių, įtėvių, paiešką

Savivaldybės lėšos, ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras

10 asmenų gaus paslaugas

 

 

5.1.2. vykdyti budinčių globotojų, globėjų, nesusijusių giminystės ryšiais, globėjų giminaičių, įtėvių, šeimynų mokymus pagal GIMK programą

Savivaldybės lėšos, ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras

50 asmenų gaus paslaugas

 

 

5.1.3. teikti socialines paslaugas vaikus globojančioms šeimoms, globėjams (rūpintojams), įtėviams ir šeimynų dalyviams

Savivaldybės lėšos, ES lėšos

Kėdainių pagalbos šeimai centras)

325 asmenų gaus paslaugas

 

*lėšos priemonėms nurodytos Kėdainių rajono savivaldybės 2020 m. biudžete.

 

11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2020 m.

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Socialinės globos įstaiga

Mastas

(vietų sk.)

1.

Ilgalaikė socialinė globa

Asmenų, turinčių proto ir psichinę negalią, stacionarios socialinės globos įstaigos

5 neįgalūs suaugę asmenys

2 neįgalūs vaikai

2.

„Atokvėpio“ paslaugos

Trumpalaikė socialinė globa stacionariose socialinės globos įstaigose

4 suaugę neįgalūs asmenys

3.

Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia

Grupinio gyvenimo namai

10 neįgaliųjų

 

IV SKYRIUS

FINANSAVIMO PLANAS

 

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

 

Eil. Nr.

 

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Pagal faktines išlaidas

 

Pagal planines išlaidas

2018 m.

(tūkst. Eur)

2019 m.

(tūkst. Eur)

2020 m.

(tūkst. Eur)

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms

1875,3*

2310,8*

2704,9*

1.1.

palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc.

3,49

3,89

4,27

2.

Valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija

824,7

1049,7

1147

 

Iš jų:

 

 

 

2.1.

šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

329,0

430,1

592,7

2.2.

asmenų, turinčių sunkią negalią, socialinei globai organizuoti

495,7

619,6

554,3

3.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas

533,5

595,0

650,3

4.

Kitos lėšos (ES lėšos)

246,2

531,1

479

 

Iš viso

3479,7

4486,6

4981,2

*įtrauktas savivaldybės socialinės globos įstaigų, Kėdainių bendruomenės socialinio centro, Kėdainių pagalbos šeimai centro, socialinių paslaugų programų, pagal sutartis finansuojamų socialinės globos paslaugų, seniūnijų teikiamos pagalbos į namus paslaugų, VšĮ Gyvenimo  namų sutrikusio intelekto asmenims finansavimas.

 

12.1. Socialinių paslaugų finansavimo lygio įvertinimas

Bendros išlaidos socialinėms paslaugos finansuoti 2020 m. sudarys 4981,2 tūkst. Eurų, iš jų:

-            savivaldybės biudžeto lėšos – 2704,9 tūkst. Eur, arba 54,3 proc. visų išlaidų;

-            valstybės biudžeto specialioji tikslinė dotacija – 1147 tūkst. Eur, arba 23,0 proc. visų išlaidų;

-            asmenų mokėjimai už socialines paslaugas –  650,3 tūkst. Eur, arba 13,1 proc. visų išlaidų;

-            Europos sąjungos lėšos –  479 tūkst. Eur, arba 9,6 proc. visų išlaidų.

 

13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai

 

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos

praėję metai

(2019 m.)

eurais

einamieji metai

(2020 m.)

eurais

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų, seniūnijų finansavimas

2088,5

2419

 

Iš jų:

 

 

2.1.

savivaldybės pavaldumo įstaigoms, seniūnijoms

1840,7

2119,0

2.2.

ne savivaldybių pavaldumo įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų finansavimo sutartis, šeimynoms.

247,8

300

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

14,9

15,1

4.

Finansavimas, vykdant socialinių paslaugų programas

207,4

270,8

 

Iš viso

2310,8

2704,9

 

14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

Augant pageidaujančių gauti socialines paslaugas senyvo amžiaus asmenų ir suaugusių asmenų su psichine ar proto negalia asmenų skaičiui ir siekiant apsaugoti labiausiai pažeidžiamą visuomenės dalį, lėšos socialinėms paslaugoms teikti bei socialinių darbuotojų etatams finansuoti turėtų būti didinamos.

Siekiant efektyvesnio socialinių paslaugų organizavimo, būtina investuoti į socialinių darbuotojų kvalifikacijos kėlimą. Socialinių paslaugų įstaigos (Kėdainių bendruomenės socialinis centras, Josvainių ir Šėtos socialiniai ir ugdymo centrai, Dotnuvos slaugos namai, Kėdainių pagalbos šeimai centras) kvalifikacijos tobulinimui 2020 m. planuoja skirti 6,8 tūkst. eurų. Tai santykinai nedidelė suma, nes dalis užsiėmimų darbuotojams (pvz. supervizijos) yra brangūs. Dar 14,4 tūkst. Eur skirta socialinių darbuotojų dirbančių su šeimomis kvalifikacijos tobulinimui (ši suma reglamentuota ministro įsakymu ir yra proporcinga valstybės skiriamai darbo užmokesčių lėšų sumai).

 

15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

Numatytų priemonių finansavimas atitinka savivaldybės finansines galimybes, svarbu, kad būtų užtikrinamas prioritetinių sričių ir naujų paslaugų (dienos socialinės globos, savarankiško gyvenimo namų, grupinio gyvenimo namų, bendruomeninių vaikų globos namų) finansavimas.

 

 

V SKYRIUS

PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

16. Socialinių paslaugų plėtros vizija

Išplėtoti bendruomeninių socialinių paslaugų tinklą, ypatingą dėmesį sutelkiant paslaugų šeimai ir senyvo amžiaus asmenims plėtrai. Tai siekiama investuojant į socialinių paslaugų infrastruktūrą, teikiant naujas socialines paslaugas (grupinio, savarankiško gyvenimo ir bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas).

Teikti ir išplėtoti kokybiškas integralios pagalbos paslaugas (dienos socialinės globos ir slaugos) namuose, sudarant palankias sąlygas asmeniui kuo ilgiau savarankiškai gyventi bendruomenėje, namuose, ten, kur jis gyvena.

Plėsti vaikų dienos centrus kaimiškoje teritorijoje, steigti jau veikiančių dienos centrų padalinius kaimiškoje teritorijoje.

Steigti grupinio gyvenimo namus neįgaliesiems, įrengti apsaugotą būstą asmenims su negalia, plėtoti dienos užimtumą, socialines dirbtuves asmenims su proto negalia.

 

17. Numatomos socialinės paslaugos

2020 m. numatoma plėsti šias paslaugas:

1. Bendruomeninių vaikų globos namų paslaugas.

2. Budinčiųjų globotojų paslaugas.

3. Įkurti vaikų dienos centrus Tiskūnuose ir Ažytėnuose.

4. Savarankiško gyvenimo namų paslaugas Josvainių socialiniame ir ugdymo centre ir VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namuose.

5. Asmeninio asistento paslaugas.

6. Socialinių dirbtuvių paslaugą.

 

 

18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

Savivaldybės biudžeto išlaidos 2019 m. – 59 330,5 tūkst. Eur, 2020 m. savivaldybės biudžeto išlaidų planas –  63 299,7 tūkst. Eur, arba 6,7 proc. didesnės.

 

19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

Aktualiausios problemos:

1. Būtina užtikrinti tinkamą Kėdainių pagalbos šeimai centro Globos centro, budinčių globotojų (nuo 6 iki 10), bendruomeninių vaikų globos namų plėtrą, veiklą ir finansavimą, siekiant mažinti institucijoje globojamų vaikų skaičių ir išlaidas institucinei globai.

2. Plėsti bendruomeninius vaikų globos namus. 2018 m. įrengtas vienas butas, kuriame apgyvendinti 6 globojami vaikai. 2020– 2022 m. turės būti nupirkti dar 3 butai.

3. Baigti Šėtos socialinio ir ugdymo centro rekonstrukciją.

4. Savarankiško gyvenimo namų trūkumo problema sprendžiama steigiant savarankiško gyvenimo namus Josvainių socialiniame ir ugdymo centre, VšĮ Langakių savarankiško gyvenimo namus.

5. 2020-2022 m. kasmet didinti išlaidas pagalbos į namus senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims po 10 proc., taip sumažinti stacionarios socialinės globos poreikį. 

6. Didinti neįgaliųjų užimtumą, teikti socialinių dirbtuvių paslaugą 10 asmenų.

Atsižvelgiant į teisės aktų pakeitimus, bus didinamas socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų darbo užmokestis.

 

 

20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas

 

Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes)

Mastas (vietų sk.)

Ilgalaikė asmenų su proto ir psichine negalia socialinė globa

5 neįgalūs suaugę asmenys

2 neįgalūs vaikai

„Atokvėpio“ paslaugos

4 suaugę neįgalūs asmenys

Grupinio gyvenimo namai neįgaliesiems su proto ir psichine negalia

10 neįgalių asmenų

 

VI SKYRIUS

PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

Už socialinių paslaugų plano įgyvendinimą atsakingas Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, socialines paslaugas teikiančios įstaigos, seniūnijos.

 

22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

Per 2020 m. analizuoti socialines paslaugas teikiančių įstaigų, seniūnijų teikiamų paslaugų efektyvumą. 2021 m. sausio mėn. Kėdainių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius teiks ataskaitą Kėdainių rajono savivaldybės administracijos direktoriui apie socialinių paslaugų Kėdainių rajono savivaldybėje teikimą.

 

23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė bus atlikta 2021 m. sausio−vasario mėnesiais pagal šiuos kriterijus:

– savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, palyginti su visais savivaldybės biudžeto asignavimais;

– socialinių paslaugų (socialinės priežiūros ir globos) gavėjų santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi;

– regioninių socialinių paslaugų poreikis;

– socialinių darbuotojų ir socialinio darbuotojo padėjėjų skaičius;

– asmenų, kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis ir teiktos socialinės paslaugos, skaičius;

– vietų ir lankytojų skaičius socialines paslaugas teikiančiose įstaigose,

–  organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas pagal patvirtintus socialinių paslaugų išvystymo normatyvus.              

_________________________________