LIETUVOS RESPUBLIKOS

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ATSAKOMYBĖS IR FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO TARP INSTITUCIJŲ, ĮGYVENDINANT PRIEGLOBSČIO, MIGRACIJOS IR INTEGRACIJOS FONDO 2014−2020 M. NACIONALINĘ PROGRAMĄ, TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2014 m. gruodžio 12 d. Nr. A1-641

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 514/2014, kuriuo nustatomos Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo ir policijos bendradarbiavimo, nusikalstamumo prevencijos, kovos su juo ir krizių valdymo finansinės paramos priemonės bendrosios nuostatos, 21 straipsniu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimu Nr. 149 „Dėl institucijų, atsakingų už Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo administravimą Lietuvoje, paskyrimo“:

1. T v i r t i n u Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2014–2020 m. nacionalinę programą, taisykles (pridedama).

2. P a v e d u šio įsakymo vykdymo kontrolę viceministrui pagal veiklos sritį.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministrė                                                Algimanta Pabedinskienė

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos

ir darbo ministro 2014 m. gruodžio 12 d.

įsakymu Nr. A1- 641

 

 

 

ATSAKOMYBĖS IR FUNKCIJŲ PASKIRSTYMO TARP INSTITUCIJŲ, ĮGYVENDINANT PRIEGLOBSČIO, MIGRACIJOS IR INTEGRACIJOS FONDO 2014–2020 M. NACIONALINĘ PROGRAMĄ, TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2014–2020 m. nacionalinę programą, taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato pagrindines institucijų, atsakingų už Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo (toliau – PMIF) 2014−2020 m. nacionalinės programos (toliau – programa) įgyvendinimą, funkcijas ir atsakomybę.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

2.1. Atsakinga institucija institucija, pagal 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 514/2014, kuriuo nustatomos Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo ir policijos bendradarbiavimo, nusikalstamumo prevencijos, kovos su juo ir krizių valdymo finansinės paramos priemonės bendrosios nuostatos (OL 2014 L 150, p. 112) (toliau – Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 514/2014), 25 straipsnio 1 dalies a punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimo Nr. 149 „Dėl institucijų, atsakingų už Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo administravimą Lietuvoje, paskyrimo“ (toliau – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimas Nr. 149) 1 punktą paskirta vykdyti atsakingos institucijos funkcijas. Atsakinga institucija yra Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija) Europos Sąjungos struktūrinės paramos departamentas ir Apskaitos ir atskaitomybės departamentas.

2.2. Audito institucija institucija, pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 25 straipsnio 1 dalies b punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimo Nr. 149 2 punktą paskirta vykdyti audito institucijos funkcijas. Audito institucija yra Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vidaus audito skyrius.

2.3. Elektroninio keitimosi duomenimis sistema (toliau – SFC 2014) – valstybėms narėms ir Europos Komisijai oficialiai keistis informacija skirta elektroninio keitimosi duomenimis sistema, sukurta vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 24 straipsnio 5 dalimi ir pagal 2014 m. liepos 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 802/2014, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 514/2014, kuriuo nustatomos Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo ir policijos bendradarbiavimo, nusikalstamumo prevencijos, kovos su juo ir krizių valdymo finansinės paramos priemonės bendrosios nuostatos, nustatomi nacionalinių programų pavyzdžiai ir Komisijos ir valstybių narių elektroninio keitimosi duomenimis sistemos nuostatos bei sąlygos (OL 2014 L 219, p. 22), reikalavimus.

2.4. Įgaliotoji institucija – institucija, pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 25 straipsnio 1 dalies c punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. vasario 19 d. nutarimo Nr. 149 3 punktą paskirta vykdyti funkcijas, kurias jai deleguoja atsakinga institucija. Įgaliotoji institucija yra Europos socialinio fondo agentūra.

2.5. Įtariama nusikalstama veika – veikimas ir neveikimas, kuriuo galimai siekiama neteisėtai gauti ar panaudoti Europos Sąjungos (toliau – ES) ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas.

2.6. Iš PMIF lėšų bendrai finansuojamų projektų finansavimo sąlygų aprašas dokumentas, kuriame nustatomos iš PMIF lėšų bendrai finansuojamų projektų (toliau – projektai) finansavimo sąlygos bei metodiniai nurodymai projektų vertintojams ir kuriuo vadovaujantis atliekamas tų projektų vertinimas pagal kiekvieną PMIF programos nacionalinio tikslo veiksmą ar kelis iš jų.

2.7. Kvietimas teikti paraiškas finansuoti projektus (toliau – kvietimas teikti paraiškas) – įgaliotosios institucijos siūlymas pareiškėjams atsakingos institucijos nustatytomis sąlygomis teikti paraiškas finansuoti projektus.

2.8. Metinės sąskaitos – atsiskaitomųjų finansinių dokumentų už ataskaitinius metus rinkinys, kurio reikia metinio likučio mokėjimo prašymui Europos Komisijai parengti.

2.9. Metinio ir galutinio likučio mokėjimo prašymas Europos Komisijos nustatytos formos dokumentas, kurį atsakinga institucija rengia ir teikia Europos Komisijai, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 40 straipsnio 1 punkto b papunktyje ir 44 straipsnio 1 dalyje.

2.10. Metinis komunikacijos planas – dokumentas, kuriame nurodomos tam tikrų metų PMIF programos informavimo ir komunikacijos priemonės bei siekiami rezultatai.

2.11. Mokėjimo prašymas – projekto vykdytojo užpildytas ir įgaliotajai institucijai pateiktas atsakingos institucijos nustatytos formos prašymas išmokėti projekto sutartyje numatytą avansą ar jo dalį arba apmokėti ir (ar) kompensuoti projekto išlaidas bei (ar) atsiskaityti už projekto veiklas.

2.12. Paraiška asignavimų valdytojui pagal atsakingos institucijos nustatytą formą įgaliotosios institucijos parengtas ir patvirtintas dokumentas, kuriuo remiantis yra rengiama mokėjimo paraiška Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentui (toliau – Valstybės iždo departamentas) išmokėti lėšas projekto vykdytojui.

2.13. Paraiška dėl projekto finansavimo (toliau – paraiška) – atsakingos institucijos nustatytos formos dokumentas, kurį pildo ir įgaliotajai institucijai teikia pareiškėjas, siekiantis gauti PMIF ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšas projektui finansuoti.

2.14. Pareiškėjas – viešasis ar privatusis juridinis asmuo, teikiantis paraišką finansuoti projektą. Paraiškas taip pat gali teikti tarptautinės organizacijos ar jų padaliniai, teisėtai veikiantys Lietuvos Respublikoje, taip pat Tarptautinis Raudonojo Kryžiaus komitetas, Tarptautinė nacionalinių Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio draugijų federacija.

2.15. Pažeidimas – Lietuvos Respublikos ir (ar) ES teisės aktų nuostatų pažeidimas, padarytas veikimu ar neveikimu, dėl kurio atsirado ar galėjo atsirasti Lietuvos Respublikos valstybės ir (ar) ES biudžeto nuostolių.

2.16. Pažeidimų administratorius – atsakingos institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens paskirtas valstybės tarnautojas arba darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, pagal kompetenciją atsakingas už pažeidimų administravimą ir prevenciją, bendradarbiavimą su kitomis institucijomis, taip pat už sukčiavimo prevenciją, rizikos priemonių nustatymą ir jų vykdymo priežiūrą.

2.17. Pažeidimų kontrolierius – įgaliotosios institucijos vadovo arba jo įgalioto asmens paskirtas darbuotojas, pagal kompetenciją atsakingas už jam pavestų funkcijų, apimančių pažeidimų tyrimą, šalinimą ir prevenciją, bendradarbiavimą su kitomis institucijomis, įgyvendinimą, taip pat už sukčiavimo prevenciją, rizikos priemonių nustatymą ir jų vykdymo priežiūrą.

2.18. Pažeidimo tyrimas – įgaliotosios institucijos atliekamas projekto vykdytojo, partnerio (jeigu taikoma) ar kitų institucijų ir (ar) įstaigų pateiktos informacijos, duomenų ir dokumentų tikrinimas ir (ar) patikra vietoje, prašymas paaiškinti įtariamo pažeidimo aplinkybes ir (ar) kiti veiksmai, kuriais siekiama ištirti įtariamą pažeidimą.

2.19. PMIF programos administravimas – teisės aktų reglamentuojama institucijų, kurių atsakomybė ir funkcijos nustatytos Taisyklėse, veikla, skirta PMIF programai įgyvendinti.

2.20. PMIF programos lėšų naudojimo planas – dokumentas, kuriame nurodoma siektina 2014–2023 metais planuojamų kasmet pripažinti deklaruotinomis Europos Komisijai PMIF lėšų suma kiekvienam PMIF programos konkrečiam tikslui ir nacionaliniam tikslui įgyvendinti, siekiant nustatyti PMIF lėšas, kurios, jeigu nebus panaudotos, gali būti prarastos.              

2.21. PMIF programos stebėsenos komitetas (toliau – Stebėsenos komitetas) – iš kompetentingų institucijų ir (ar) organizacijų atstovų atsakingos institucijos sudarytas komitetas, atliekantis projektų atrankos ir projektų bei PMIF programos įgyvendinimo priežiūros funkcijas.

2.22. PMIF programos valdymo ir kontrolės sistema (toliau – valdymo ir kontrolės sistema) – atsakingos, įgaliotosios ir audito institucijų pagal kompetenciją atliekamų PMIF programos valdymo ir kontrolės funkcijų ir procedūrų visuma, užtikrinanti Europos Sąjungos ir nacionalinių teisės aktų nuostatų ir principų laikymąsi.

2.23. PMIF programos veiksmų įgyvendinimo planas dokumentas, kuriame visam programavimo laikotarpiui nustatomas PMIF lėšų ir nacionalinių lėšų paskirstymas, nurodomi planuojamų kvietimų teikti paraiškas paskelbimo terminai ir projektų atrankos būdai, veiksmai ir pagrindinė su jais susijusi informacija.

2.24. Projektas – projekto vykdytojo kartu su projekto partneriu (jeigu taikoma) vykdomų specifinių, praktinių priemonių visuma PMIF remiamiems veiksmams įgyvendinti.

2.25. Projekto sutartis – atsakingos institucijos nustatytos formos teisinis susitarimas, kurio pagrindu projekto vykdytojui skiriamas finansavimas. Projekto sutartis nustato skiriamų PMIF ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų panaudojimo, projekto įgyvendinimo, atskaitomybės ir kitas sąlygas. Projekto sutartį pasirašo atsakinga ir įgaliotoji institucijos bei projekto vykdytojas.

2.26. Projekto vykdytojas – viešasis ar privatusis juridinis asmuo arba tarptautinė organizacija ar jos padalinys (atstovybė, filialas, biuras ir kt.), teisėtai veikiantis Lietuvos Respublikoje, atsakingas už PMIF projekto inicijavimą ir įgyvendinimą. Projekto vykdytoju taip pat gali būti Tarptautinis Raudonojo Kryžiaus komitetas, Tarptautinė nacionalinių Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio draugijų federacija.

2.27. Projekto partneris – viešasis ar privatusis juridinis asmuo arba tarptautinė organizacija ar jos padalinys (atstovybė, filialas, biuras ir kt.), teisėtai veikiantis Lietuvos Respublikoje, kartu su projekto vykdytoju atsakingas už PMIF projekto įgyvendinimą. Projekto partneriu taip pat gali būti Tarptautinis Raudonojo Kryžiaus komitetas, Tarptautinė nacionalinių Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio draugijų federacija.

2.28. Projekto tinkamos finansuoti išlaidos – projekto išlaidos (arba jų dalis), kurios atitinka projektų išlaidų ir finansavimo reikalavimus nustatančių ES ir nacionalinių teisės aktų nuostatas, atitinkamame projektų finansavimo sąlygų apraše ir (ar) kituose teisės aktuose nurodytus išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimus ir kurių atitiktis šiems reikalavimams yra pripažinta įgaliotosios institucijos.

2.29. Projektų konkursas – pagal įgaliotosios institucijos paskelbtą kvietimą teikti paraiškas gautų paraiškų vertinimas, projektų atranka, atliekama vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro (toliau – ministras) patvirtintomis projektų administravimo ir finansavimo taisyklėmis ir atitinkamu projektų finansavimo sąlygų aprašu.

2.30. Projektų nacionalinės lėšos – projektų lėšos, kurias gali sudaryti nacionalinės viešosios lėšos (Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų lėšos, kiti piniginiai ištekliai, kuriais disponuoja valstybė ir (arba) savivaldybės, ir kitų viešųjų juridinių asmenų, kurie yra perkančiosios organizacijos, nurodytos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, lėšos) ir privačios lėšos (juridinių asmenų lėšos, skiriamos projektams finansuoti, išskyrus lėšas, kurios laikomos nacionalinėmis viešosiomis lėšomis).

2.31. Projektui skiriamos finansavimo lėšos – finansavimo iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų valdytojo programų, kuriose numatytos PMIF lėšos ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos PMIF programai finansuoti, lėšų suma, skiriama visoms projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms ar jų daliai apmokėti.

2.32. Sisteminis pažeidimas – bet koks pažeidimas, kuris gali būti pasikartojantis, kai ypač tikėtina, kad jis kartosis dėl panašių veiksmų, kuris padaromas dėl didelių trūkumų, susijusių su veiksmingu valdymo ir kontrolės sistemos veikimu, įskaitant dėl to, kad nebuvo nustatytos tinkamos procedūros pagal ES ir nacionalines PMIF taikomas taisykles.

2.33. Valdymo pareiškimas – Europos Komisijos nustatytos formos dokumentas, kurį atsakinga institucija rengia ir teikia Europos Komisijai, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 44 straipsnio 1 dalyje.

2.34. Valstybės projektai – projektai, skirti valstybės institucijų kompetencijai priskirtoms funkcijoms atlikti, planuojami remiantis nacionaliniais strateginio planavimo dokumentais, taip pat PMIF programa bei PMIF programos veiksmų įgyvendinimo planu.

 

II SKYRIUS

ATSAKINGOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS

 

3. Atsakinga institucija – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Europos Sąjungos struktūrinės paramos departamentas − yra atsakinga už PMIF programos administravimą ir įgyvendinimą pagal patikimo finansų valdymo principą. Atsakinga institucija vykdo šias funkcijas:

3.1. užtikrina, kad rengiant PMIF programą būtų bendradarbiaujama su kompetentingomis valstybinėmis, regioninėmis, vietos ir kitomis valdžios institucijomis, nevyriausybinėmis organizacijomis ir įstaigomis, atsakingomis už moterų ir vyrų lygybės ir nediskriminavimo skatinimą, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 514/2014;

3.2. rengia PMIF programos projektą, derina jį su atsakingos institucijos sudaryta darbo grupe, teikia PMIF programą Europos Komisijai per SFC 2014, prireikus atlieka jos keitimus ir atsako už šios programos įgyvendinimo priežiūrą;

3.3. teikia ministrui tvirtinti Stebėsenos komiteto sudėtį, organizuoja jo darbą, atlieka sekretoriato funkcijas;

3.4. teikia Stebėsenos komitetui informaciją dėl PMIF programos įgyvendinimo eigos, taip pat, prieš teikiant Europos Komisijai, teikia Stebėsenos komitetui svarstyti metines ir galutinę PMIF programos įgyvendinimo ataskaitas bei metinio ir galutinio likučio mokėjimo prašymus Europos Komisijai;

3.5. planuoja kvietimus teikti paraiškas ir lėšų, skirtų pagal tam tikrą kvietimą teikti paraiškas, sumas, taip pat kartu su įgaliotąja institucija organizuoja kvietimus teikti paraiškas;

3.6. sudaro ir teikia ministrui tvirtinti valstybės projektų sąrašus, sprendimus dėl valstybės projektų ir projektų, atrinktų projektų konkurso būdu, finansavimo;

3.7. užtikrina, kad yra sukurtos sistemos, skirtos rinkti duomenis, reikalingus metinėms ir galutinei PMIF programos įgyvendinimo ataskaitoms Europos Komisijai apie bendrus ir PMIF programos specialiuosius rodiklius parengti, taip pat kitus duomenis apie PMIF programos ir projektų įgyvendinimą;

3.8. rengia ir Europos Komisijos nustatytais terminais per SFC 2014 teikia Europos Komisijai metines ir galutinę PMIF programos įgyvendinimo ataskaitas ir kitą Europos Komisijos prašomą informaciją, kaip nustatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 54 straipsnyje;

3.9. rengia ir Europos Komisijos nustatytais terminais per SFC 2014 teikia Europos Komisijai PMIF programos metinio ir galutinio likučio mokėjimo prašymus, kaip nustatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 44 straipsnyje;

3.10. prieš rengdama, tvirtindama ir teikdama Taisyklių 3.9 papunktyje nurodytus dokumentus Europos Komisijai, įsitikina, kad tvirtinimo tikslais yra gauta pakankamai informacijos iš įgaliotosios institucijos apie jos atliktus veiksmus ir patikrinimus, susijusius su minėtuose dokumentuose pateikiamomis išlaidomis; prieš rengdama, tvirtindama ir teikdama metines sąskaitas Europos Komisijai, atsižvelgia į visų audito institucijos ar jos atsakomybe atliktų auditų rezultatus, susijusius su išlaidomis, įtrauktomis į metines sąskaitas Europos Komisijai;

3.11. pagal kompetenciją per SFC 2014 teikia kitą informaciją Europos Komisijai;

3.12. teisės aktų nustatyta apimtimi ir tvarka vykdo projektų patikras vietoje ir atrankinius tikrinimus įgaliotojoje institucijoje;

3.13. užtikrina, kad PMIF programos vertinimams atlikti nepriklausomi vertintojai gautų visą reikiamą informaciją, taip pat vertinimai būtų atliekami laikantis nustatytų terminų ir atitiktų kokybės standartus, kuriuos kartu nustato Europos Komisija ir atsakinga institucija; teikia vertinimų ataskaitas Europos Komisijai, prieš tai suderinusi su Stebėsenos komitetu; viešai skelbia vertinimus ar jų santraukas;

3.14. kartu su įgaliotąja institucija rengia metinius komunikacijos planus;

3.15. užtikrina, kad teisės aktų nustatyta tvarka būtų vykdomas informavimas apie PMIF programą;

3.16. bendradarbiauja su Europos Komisija, ES valstybių narių atsakingomis ir kitomis institucijomis;

3.17. jei būtina, sudaro komisijas, komitetus arba darbo grupes, skirtas padėti atsakingai institucijai užtikrinti PMIF programos įgyvendinimą;

3.18. vadovaudamasi ES teisės aktų nuostatomis rengia, derina su institucijomis, atsakingomis už PMIF programos administravimą, ir teikia ministrui ar jo įgaliotam asmeniui tvirtinti PMIF programos nacionalinius teisės aktus, užtikrindama vienodą požiūrį ir vengdama interesų konfliktų, laikydamasi patikimo finansų valdymo principo;

3.19. nustato įgaliotosios institucijos funkcijas įgyvendinant PMIF programą ir vykdo jos veiklos stebėseną, nustato įgaliotajai institucijai deleguotų funkcijų vykdymo reikalavimus;

3.20. planuoja lėšų poreikį PMIF programai Lietuvoje įgyvendinti bei administruoti PMIF programos techninės pagalbos lėšas;

3.21. užtikrina nuoseklumą ir papildomumą tarp PMIF lėšų, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų ir kitų susijusių nacionalinių bei ES finansinių priemonių;

3.22. kartu su įgaliotąja institucija stebi bendrai finansuojamų produktų bei paslaugų teikimą ir įsitikina, kad deklaruotos PMIF išlaidos yra patirtos ir atitinka ES bei nacionalines taisykles;

3.23. kartu su įgaliotąja institucija užtikrina, kad įgyvendinant projektą projekto vykdytojas užtikrintų tinkamą su projektu susijusių buhalterinių operacijų įrašų atskyrimą nuo kitų įrašų;

3.24. kartu su įgaliotąja institucija rengia PMIF lėšų naudojimo planą ir PMIF programos veiksmų įgyvendinimo planą bei jų pakeitimus;

3.25. tikrina ir teikia tvirtinti įgaliotosios institucijos parengtas ir patvirtintas PMIF paraiškas asignavimų valdytojui;

3.26. tikrina įgaliotosios institucijos techninės pagalbos išlaidų deklaracijas;

3.27. įtarusi nusikalstamą veiką, susijusią su ES ar Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų gavimu ar panaudojimu, nedelsdama praneša Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba), kartu pateikdama visą su įtariama nusikalstama veika susijusią informaciją, bei informuoja įgaliotąją instituciją;

3.28. vykdo pažeidimų prevenciją: sistemina informaciją, susijusią su nustatytais pažeidimais, ją analizuoja, inicijuoja valdymo ir kontrolės sistemos bei jos reglamentavimo tobulinimą, atsižvelgdama į pažeidimų analizės rezultatus, atlieka kitus pažeidimų prevencijos veiksmus; informuoja Europos Komisiją apie nustatytus pažeidimus, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 5 straipsnio 2 dalyje;

3.29. priima sprendimus dėl lėšų grąžinimo ir imasi teisės aktuose nustatytų veiksmų joms susigrąžinti;

3.30. nustato procedūras, užtikrinančias, kad visi su išlaidomis ir auditu susiję dokumentai, kurių reikia tinkamai audito sekai garantuoti, būtų saugomi laikantis nurodytų reikalavimų;

3.31. užtikrina, kad numatytam auditui atlikti audito institucija gautų visą reikiamą informaciją apie naudojamas valdymo procedūras ir projektus;

3.32. užtikrina, kad priimtinos audito institucijos išvados būtų įgyvendintos arba būtų pateiktas išsamus pagrindimas, jeigu audito institucijos išvados yra nepriimtinos;

3.33. sudaro sąlygas Europos Komisijai, Europos Audito Rūmams, Europos kovos su sukčiavimu tarnybai bei kitoms teisės aktuose nustatytoms institucijoms (toliau – tikrinimą atliekančios institucijos) atlikti auditą ir tyrimus pagal jų kompetenciją;

3.34. pagal kompetenciją ir teisės aktų nustatyta tvarka teikia institucijoms ir įstaigoms, Stebėsenos komitetui, pareiškėjams, projektų vykdytojams ir visuomenei informaciją apie PMIF programos įgyvendinimą;

3.35. pagal kompetenciją vykdo dvigubo tos pačios veiklos tų pačių išlaidų finansavimo rizikos prevenciją;

3.36. atsakingos institucijos interneto svetainėje skelbia su PMIF programos administravimu susijusius ES ir nacionalinius teisės aktus bei kitą aktualią informaciją;

3.37. pagal kompetenciją vykdo kitas funkcijas, susijusias su PMIF programos administravimu.

4. Atsakinga institucija – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Apskaitos ir atskaitomybės departamentas – vykdo šias funkcijas:

4.1. užtikrina, kad būtų įdiegta kompiuterizuota apskaitos įrašų apie kiekvieną pagal PMIF programos vykdomą projektą registravimo bei saugojimo sistema ir būtų renkami finansams valdyti, projektams prižiūrėti, kontroliuoti bei vertinti reikalingi duomenys apie įgyvendinimą;

4.2. atidaro atskirą banko sąskaitą PMIF lėšoms;

4.3. teisės aktų nustatyta tvarka vykdo PMIF programos lėšų ir grąžintinų lėšų apskaitą;

4.4. vadovaudamasi PMIF paraiškomis asignavimų valdytojui, rengia ir teikia apmokėti mokėjimo paraiškas Valstybės iždo departamentui dėl lėšų pervedimo projektų vykdytojams;

4.5. pagal teisės aktuose nustatytus reikalavimus rengia finansinę atskaitomybę ir teikia kitas ataskaitas kompetentingoms institucijoms;

4.6. nustatyta tvarka teikia audito institucijai ir kitoms tikrinimą atliekančioms institucijoms dokumentus, kurių reikia audito sekai užtikrinti;

4.7. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant ir atnaujinant teisės aktus, reglamentuojančius PMIF programos administravimą ir finansavimą, jų detalizavimo dokumentus ir teikia pasiūlymus dėl jų keitimo;

4.8. pagal kompetenciją vykdo kitas funkcijas, susijusias su PMIF programos administravimu finansų valdymo srityje.

5. Atsakinga institucija turi teisę:

5.1. pagal priskirtą kompetenciją prašyti įgaliotosios, audito institucijų suderinti su ja rengiamus dokumentus, reglamentuojančius PMIF programos įgyvendinimą;

5.2. prašyti įgaliotosios institucijos pagal kompetenciją rengti konkrečius pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių PMIF programos administravimą ir finansavimą;

5.3. atlikti įgaliotosios institucijos patikrinimus, susijusius su jai deleguotomis atsakingos institucijos funkcijomis, nustatytomis Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 514/2014;

5.4. gauti iš institucijų ir įstaigų bei jų administruojamų duomenų bazių, Stebėsenos komiteto, pareiškėjų, projektų vykdytojų informaciją, kurios reikia atsakingos institucijos funkcijoms atlikti;

5.5. turi kitas teisės aktų nustatytas teises.

 

III SKYRIUS

ĮGALIOTOSIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS

 

6. Įgaliotoji institucija – Europos socialinio fondo agentūra – vykdo šias funkcijas:

6.1. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant PMIF programos administravimą ir finansavimą reglamentuojančius teisės aktus (jų pakeitimus) ir jų detalizavimo dokumentus bei atsakingos institucijos prašymu teikia atsakingai institucijai konkrečiai suformuluotus pasiūlymus dėl teisės aktų projektų (jų keitimo), rengia įgaliotosios institucijos PMIF programos administravimo vidaus tvarkos taisykles;

6.2. pagal kompetenciją užtikrina, kad projektai būtų atrinkti vadovaujantis PMIF programai taikytinais atsakingos institucijos patvirtintais projektų atrankos kriterijais ir visą jų įgyvendinimo laikotarpį jie atitiktų galiojančių ES ir nacionalinių teisės aktų nuostatas;

6.3. skelbia kvietimus teikti paraiškas ir (ar) siunčia kvietimus teikti paraiškas, kai projektų atranka atliekama valstybės projektų planavimo būdu;

6.4. pagal kompetenciją teikia pareiškėjams ir projektų vykdytojams informaciją apie paraiškų rengimo ir teikimo, projektų įgyvendinimo reikalavimus ir teisės aktų nustatyta tvarka skelbia šią informaciją viešai, prireikus organizuoja mokymus, seminarus ar kitus informacinius renginius pareiškėjams ir (ar) projektų vykdytojams;

6.5. atlieka gautų paraiškų vertinimą ir patvirtina, kad paraiška atitinka PMIF programai taikytinus atsakingos institucijos patvirtintus projektų atrankos kriterijus ir nustatytas projektų finansavimo sąlygas;

6.6. nustato didžiausią leistiną projektui skirti PMIF ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų dydį, rengia paraiškų vertinimo ataskaitas ir teikia atsakingai institucijai pasiūlymus dėl projektų finansavimo;

6.7. gavusi atsakingos institucijos sprendimą dėl projektų finansavimo, apie gautą sprendimą informuoja pareiškėjus;

6.8. rengia ir su atsakinga institucija derina projektų sutartis, jų keitimus, prižiūri sutarčių nuostatų laikymąsi bei vykdo finansavimą gavusių projektų įgyvendinimo priežiūrą;

6.9. atlieka planines ir neplanines projektų patikras vietose;

6.10. įsitikina ir patvirtina, kad pagal projekto sutartį finansuojami darbai yra atlikti, prekės įsigytos ir paslaugos suteiktos, o projektų vykdytojų deklaruotos su projektų įgyvendinimu susijusios išlaidos buvo patirtos ir nepažeidžia ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nuostatų:

6.10.1. tikrina ir tvirtina projektų vykdytojų teikiamus mokėjimo prašymus, nustato mokėjimo prašymuose nurodytų išlaidų tinkamumą finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai, rengia ir atsakingai institucijai teikia paraiškas asignavimų valdytojui;

6.10.2. teisės aktų nustatyta tvarka rengia ir teikia atsakingai institucijai teisės aktuose nustatytas ataskaitas;

6.10.3. teisės aktų nustatyta tvarka atlieka projektų vykdytojų vykdomų viešųjų pirkimų priežiūrą;

6.10.4. atsakingos institucijos, audito institucijos ir (ar) tikrinimą atliekančių institucijų prašymu teikia informaciją apie patikrinimus, atliktus tvirtinant išlaidų tinkamumą ir atliekant patikras vietose;

6.10.5. atlieka įtariamų pažeidimų tyrimus, nustato pažeidimus, teisės aktų nustatyta tvarka priima sprendimus dėl tolesnių veiksmų, susijusių su nustatytu pažeidimu, praneša apie nustatytus pažeidimus atitinkamoms institucijoms ir projektų vykdytojams. Jeigu nustačiusi pažeidimą įgaliotoji institucija įtaria nusikalstamą veiką, apie tai ji praneša Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai ir atsakingai institucijai;

6.10.6. nustačiusi pažeidimų, susijusių su deklaruotomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, praneša atsakingai institucijai ir rekomenduoja, kokių priemonių būtina imtis pažeidimams pašalinti;

6.10.7. pagal kompetenciją vykdo dvigubo tos pačios veiklos tų pačių išlaidų finansavimo rizikos prevenciją;

6.10.8. pagal kompetenciją užtikrina, kad įgyvendinant projektą projekto vykdytojas užtikrintų tinkamą su projektu susijusių buhalterinių operacijų įrašų atskyrimą nuo kitų įrašų;

6.11. įdiegia ir taiko priemones kovai su sukčiavimu, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 5 straipsnyje;

6.12. pagal kompetenciją užtikrina, kad PMIF programos lėšos nebūtų prarastos, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 50 straipsnyje;

6.13. rengia ir atsakingai institucijai teikia planuojamų išmokėti projektų vykdytojams PMIF programos lėšų prognozes;

6.14. teikia atsakingai institucijai pasiūlymus dėl lėšų susigrąžinimo;

6.15. pagal kompetenciją dalyvauja atliekant PMIF programos stebėseną, teikia atsakingai institucijai informaciją, kurios reikia metinei ir galutinei PMIF programos įgyvendinimo ataskaitoms, metinio ir galutinio likučio mokėjimo prašymui Europos Komisijai ir (ar) kitiems dokumentams rengti;

6.16. teisės aktų nustatyta tvarka pagal kompetenciją dalyvauja rengiant ir keičiant PMIF lėšų naudojimo planą bei PMIF programos veiksmų įgyvendinimo planą;

6.17. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant ir keičiant metinius komunikacijos planus, viešinant informaciją apie PMIF programą ir paramą, užtikrina, kad projektų vykdytojai laikytųsi PMIF programos viešinimo reikalavimų;

6.18. pagal kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka teikia atsakingai ir kitoms institucijoms bei įstaigoms, Stebėsenos komitetui, pareiškėjams, projektų vykdytojams ir visuomenei informaciją apie PMIF programos įgyvendinimą;

6.19. užtikrina atsakingos institucijos atsakomybe atliekamų teisės aktuose nustatytų funkcijų įgyvendinimą, laikosi atsakingos institucijos nustatytų šių funkcijų įgyvendinimo reikalavimų ir atsakingos institucijos teikiamų rekomendacijų, susijusių su šių funkcijų atlikimu ir įgaliotosios institucijos vidaus sistemos tobulinimu;

6.20. atsakingos institucijos prašymu teikia derinti pagal kompetenciją rengiamų įgaliotosios institucijos vidaus tvarkos taisyklių, reglamentuojančių PMIF programos įgyvendinimą ir susijusių su atsakingos institucijos atsakomybe atliekamų funkcijų įgyvendinimu, projektus;

6.21. pagal kompetenciją užtikrina, kad su PMIF programos veikla susiję dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turinčioms teisę juos tikrinti institucijoms ar asmenims;

6.22. planuoja įgaliotosios institucijos techninės pagalbos lėšų poreikį ir teikia informaciją atsakingai institucijai;

6.23. vykdo skiriamų techninės pagalbos lėšų apskaitą ir jų naudojimo kontrolę;

6.24. rengia ir atsakingai institucijai teikia techninės pagalbos išlaidų deklaracijas;

6.25. pagal kompetenciją vykdo kitas funkcijas, susijusias su PMIF programos administravimu.

7. Įgaliotoji institucija turi teisę:

7.1. kreiptis į Viešųjų pirkimų tarnybą dėl projektų vykdytojų (perkančiųjų organizacijų) viešųjų pirkimų atitikties Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimams;

7.2. kreiptis į Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybą dėl pareiškėjų planuojamų įgyvendinti ir projektų vykdytojų įgyvendinamų projektų atitikties valstybės pagalbos ir (ar) de minimis pagalbos taisyklėms;

7.3. gauti iš institucijų ir įstaigų bei jų administruojamų duomenų bazių, Stebėsenos komiteto, pareiškėjų ir projektų vykdytojų informaciją, kurios reikia įgaliotosios institucijos funkcijoms atlikti;

7.4. turi kitas teisės aktų nustatytas teises.

 

IV SKYRIUS

AUDITO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS

 

8. Audito institucija – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Vidaus audito skyrius – vykdo šias funkcijas:

8.1. 2014 m. liepos 25 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 1042/2014 dėl papildomų Reglamento (ES) Nr. 514/2014 nuostatų dėl atsakingų institucijų skyrimo, valdymo ir kontrolės pareigų ir dėl audito institucijų statuso bei įsipareigojimų (toliau – Komisijos deleguotasis reglamentas (ES) Nr. 1042/2014) nustatyta tvarka įvertina, ar atsakinga institucija atitinka Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 1042/2014 1 priede nustatytus paskyrimo kriterijus, vykdo atsakingos institucijos atitikties kriterijams stebėseną PMIF programos įgyvendinimo laikotarpiu ir pateikia audito institucijos nuomonę ministrui, kaip skiriančiajai institucijai, nurodytai Komisijos deleguotajame reglamente (ES) Nr. 1042/2014;

8.2. užtikrina, kad būtų atliekamas PMIF programos valdymo ir kontrolės sistemos bei tinkamos imties išlaidų, nurodytų metinėse sąskaitose, auditas, kaip nustatyta 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES, Euratomas) Nr. 966/2012 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių ir kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB, Euratomas) Nr. 1605/2002 (toliau − Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 966/2012) 59 straipsnio 5 dalyje;

8.3. kasmet atlieka valdymo ir kontrolės sistemos auditą siekdama patikrinti, ar valdymo ir kontrolės sistema veikia veiksmingai, ir siekdama suteikti pakankamai garantijų, kad išlaidos, įtraukiamos į metines sąskaitas, yra teisėtos, kaip nustatyta Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 1042/2014 14 straipsnio 2 punkte;

8.4. jei nustatoma valdymo ir kontrolės sistemos veikimo trūkumų, audito institucija įvertina šių trūkumų finansinį ir veiklos poveikį bei užtikrina, kad atsakinga institucija pateiktų visą informaciją, susijusią su nustatytais trūkumais valdymo pareiškime ir metinėse galutinių audito ataskaitų ir atliktų patikrinimų santraukose;

8.5. kasmet atlieka finansinį auditą siekdama užtikrinti, kad atsakinga institucija į metines sąskaitas įtraukė tinkamas deklaruoti išlaidas, kaip nustatyta Komisijos deleguotojo reglamento (ES) Nr. 1042/2014 14 straipsnio 3 punkte;

8.6. jei nustatoma esminių valdymo ir kontrolės sistemos veikimo trūkumų atliekant sistemos ir (arba) finansinį auditus, teikia atitinkamas rekomendacijas atsakingai institucijai dėl koregavimo ir (ar) prevencinių veiksmų ir stebi jų įgyvendinimą bei patikrina, ar yra parengtas veiksmų planas atkurti veiksmingą valdymo ir kontrolės sistemą;

8.7. apie atlikto valdymo ir kontrolės sistemos ir finansinio audito rezultatus informuoja atsakingos institucijos vadovybę savo vidaus procedūrų nustatyta tvarka;

8.8. įsitikina, kad atsakinga institucija atlieka atrankinius tikrinimus įgaliotojoje institucijoje ir projektų patikras vietoje bei kad įgaliotoji institucija tinkamai ir visa apimtimi atlieka patikras vietoje, kaip numatyta Europos Parlamento ir Tarybos reglamento Nr. 514/2014 27 straipsnyje ir Taisyklių 6.10 papunktyje;

8.9. atlieka atrankinio tikrinimo ir (arba) patikros vietoje, kurią atliko atsakinga ir (arba) įgaliotoji institucija, patikrinimą. Audito institucija nustato pakartotinio audito darbo apimtis, remdamasi savo rizikos vertinimu;

8.10. užtikrina, kad pagal PMIF programą įgyvendinami projektai būtų audituojami pasirenkant tinkamą imtį deklaruotoms išlaidoms patikrinti;

8.11. vadovaudamasi Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 966/2012 59 straipsnio 5 dalies b punkto antrąja pastraipa, parengia pagrįstą audito institucijos nuomonę;

8.12. tikrina visas PMIF programos techninės pagalbos išlaidas;

8.13. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant teisės aktus (jų pakeitimus), reglamentuojančius PMIF programos administravimą ir finansavimą, ir teikia atsakingai institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo, rengia audito institucijos PMIF programos administravimo vidaus procedūrų vadovą;

8.14. užtikrina, kad, atliekant auditą, būtų atsižvelgiama į tarptautiniu mastu pripažintus audito standartus;

8.15. užtikrina, kad būtų saugomi su atliktais auditais susiję dokumentai, kurie būtų prieinami juos tikrinti teisę turinčioms institucijoms ar asmenims;

8.16. pagal kompetenciją teikia informaciją Europos Komisijai per SFC 2014;

8.17. pagal kompetenciją vykdo kitas funkcijas, susijusias su PMIF programos administravimu.

9. Audito institucija turi teisę:

9.1. gauti iš atsakingos ir įgaliotosios institucijų bei projektų vykdytojų informaciją, kurios reikia audito institucijos funkcijoms atlikti;

9.2. turi kitas teisės aktų nustatytas teises.

 

V SKYRIUS

STEBĖSENOS KOMITETO FUNKCIJOS

 

10. Stebėsenos komitetas vykdo šias funkcijas:

10.1. analizuoja įgaliotosios institucijos siūlomus finansuoti projektus ir teikia atsakingai institucijai rekomendacijas dėl finansuotinų projektų sąrašo;

10.2. prieš teikiant Europos Komisijai, svarsto atsakingos institucijos parengtas metines ir galutinę PMIF programos įgyvendinimo ataskaitas bei metinio ir galutinio likučio mokėjimo prašymus Europos Komisijai;

10.3. prieš teikiant Europos Komisijai, svarsto PMIF programos nepriklausomo vertinimo ataskaitas;

10.4. prieš teikiant Europos Komisijai, svarsto atsakingos institucijos pateiktus PMIF programos keitimus;

10.5. pagal kompetenciją vykdo kitas funkcijas, susijusias su PMIF programos įgyvendinimu.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. Institucijos, dalyvaujančios administruojant PMIF programą, turi užtikrinti tinkamą joms priskirtų funkcijų vykdymą.