LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2003 M. VASARIO 20 D. ĮSAKYMO NR. 3-79 „DĖL PRANEŠIMŲ APIE GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KATASTROFAS, EISMO ĮVYKIUS IR RIKTUS TEIKIMO, GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KATASTROFŲ, EISMO ĮVYKIŲ IR RIKTŲ TYRIMO IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. kovo 29 d. Nr. 3-176

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. vasario 20 d. įsakymą Nr. 3-79 „Dėl Pranešimų apie geležinkelių transporto katastrofas, eismo įvykius ir riktus teikimo, geležinkelių transporto katastrofų, eismo įvykių ir riktų tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatų patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KATASTROFŲ, EISMO ĮVYKIŲ IR RIKTŲ KLASIFIKAVIMO, PRANEŠIMŲ IR INFORMACIJOS APIE JUOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo  38 straipsnio 4 dalimi, įgyvendindamas 2016 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2016/798 dėl geležinkelių saugos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. spalio 21 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2020/1530,

tvirtinu Geležinkelių transporto katastrofų, eismo įvykių ir riktų klasifikavimo, pranešimų ir informacijos apie juos teikimo tvarkos aprašą (pridedama).“

2. N u s t a t a u, kad:

2.1. pranešimai apie geležinkelių transporto katastrofas (toliau – katastrofa), geležinkelių transporto eismo įvykius (toliau – eismo įvykiai) ir geležinkelių transporto riktus (toliau – riktas), pateikti geležinkelių transporto katastrofų, eismo įvykių ar riktų tyrimų vadovui iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos, laikomi tinkamai pateiktais ir lygiaverčiais šiuo įsakymu patvirtinto Geležinkelių transporto katastrofų, eismo įvykių ir riktų klasifikavimo, pranešimų ir informacijos apie juos teikimo tvarkos aprašo (toliau – Tvarkos aprašas) 11 punkte nurodytiems pranešimams;

2.2. geležinkelių infrastruktūros valdytojų iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos pradėti katastrofų, eismo įvykių ir riktų tyrimai užbaigiami atlikti, vadovaujantis iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos galiojusia tvarka; jeigu geležinkelių infrastruktūros valdytojai iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos nespėjo surinkti medžiagos apie katastrofas, eismo įvykius ir riktus, parengti katastrofos, eismo įvykio ir rikto aktų (toliau – aktas) ir jų kartu su medžiaga pateikti geležinkelių transporto eismo saugos institucijai (toliau – eismo saugos institucija), šių aktų rengimas nutraukiamas ir jie neteikiami eismo saugos institucijai;

2.3. ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos geležinkelių infrastruktūros valdytojai, kuriems suteikti įgaliojimai geležinkelių transporto eismo saugos srityje ar kurie yra įgiję saugos leidimą, ir geležinkelio įmonės (vežėjai), kitos įmonės, įgijusios saugos sertifikatą ar bendrąjį saugos sertifikatą, peržiūri savo geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemas (toliau – SVS) ir, jei reikia, atnaujina SVS priemones, susijusias su įvykių, įvykusių geležinkelių infrastruktūroje, klasifikavimu, Tvarkos aprašo 11 punkte nurodytų pranešimų ir informacijos teikimu, katastrofos, eismo įvykio ir rikto tyrimu. Visi įvykiai, įvykę geležinkelių infrastruktūroje nuo 2021 m. sausio 1 d. iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos, klasifikuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje, 28 dalyje ir 30 dalyje nustatytais atitinkamai katastrofos, eismo įvykio ir rikto požymiais ir Tvarkos aprašo nuostatomis.

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                   Marius Skuodis

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2003 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3-79

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2021 m. kovo 29 d. įsakymo Nr. 3-176 redakcija)

 

 

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO KATASTROFŲ, EISMO ĮVYKIŲ IR RIKTŲ KLASIFIKAVIMO, PRANEŠIMŲ IR INFORMACIJOS APIE JUOS TEIKIMO tvarkos aprašas

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Geležinkelių transporto katastrofų, eismo įvykių ir riktų klasifikavimo, pranešimų ir informacijos apie juos teikimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato įvykių, įvykusių geležinkelių infrastruktūroje (toliau – įvykis), klasifikavimo į geležinkelių transporto katastrofas (toliau – katastrofa), geležinkelių transporto eismo įvykius (toliau – eismo įvykis), geležinkelių transporto riktus (toliau – riktas) tvarką ir pranešimų, informacijos apie juos teikimo tvarką.

2. Tvarkos aprašo nuostatos, taikytinos geležinkelio įmonėms (vežėjams), mutatis mutandis taikomos ir kitoms įmonėms (juridiniams asmenims, kitoms organizacijoms, juridinių asmenų, kitų organizacijų filialams), kurios pageidauja neįgijusios geležinkelio įmonės (vežėjo) licencijos naudotis geležinkelių infrastruktūra, manevruodamos ir (ar) važiuodamos į geležinkelių infrastruktūros objektų statybos, remonto ir (ar) techninės priežiūros darbų atlikimo vietą ar iš jos, ir yra įgijusios saugos sertifikatą ar bendrąjį saugos sertifikatą.

3. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos priešgaisrinės saugos įstatyme ir nurodytos Bendrųjų geležinkelių transporto eismo saugos rodiklių nustatymo apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. birželio 12 d. įsakymu Nr. 3-238 „Dėl Bendrųjų geležinkelių transporto eismo saugos rodiklių nustatymo aprašo patvirtinimo“.

4. Įvykiai nepriskiriami katastrofoms, eismo įvykiams ar riktams, jie neklasifikuojami ir apie juos nepranešama, informacija nerenkama Tvarkos aprašo nustatyta tvarka, jeigu:

4.1. įvykis įvyksta dėl tyčinių asmenų veiksmų, susijusių su vandalizmu ar terorizmu;

4.2. įvykis įvyksta geležinkelių riedmenims neriedant geležinkelio keliais, išskyrus atvejus, kai geležinkelių riedmenyse įvyksta sprogimas ar kyla gaisras;

4.3. įvykis įvyksta geležinkelių transporto eismo pertraukos metu, išskyrus atvejus, kai dalyvauja traukiniai;

4.4. įvykis įvyksta geležinkelio keliuose, kurie yra geležinkelių riedmenų techninės priežiūros atlikimo vietose (depuose, cechuose, dirbtuvėse);

4.5. geležinkelių riedmenys susiduria su šalia geležinkelio kelio ar ant jo esančiais laikinaisiais objektais (balastu, medžiais ar jų dalimis, gyvūnais ir kitais panašiais objektais), tačiau susidūrimas nepadaro didesnės kaip 150 000 eurų žalos (toliau – didelė žala) geležinkelių riedmenims, geležinkelių infrastruktūrai ar aplinkai, geležinkelių transporto eismas sutrinka ne ilgiau kaip 6 valandoms ir (ar) geležinkelių riedmenys gali tęsti kelionę;

4.6. geležinkelių riedmenys susiduria juos išformuojant skirstomuosiuose kalneliuose arba sujungiant;

4.7. geležinkelių riedmenys susiduria su kitais geležinkelių riedmenimis arba nurieda nuo geležinkelio bėgių, kai siekiant išvengti pavojaus geležinkelių transporto eismo saugai (toliau – eismo sauga) įgyvendinamos saugos procedūros.

 

II SKYRIUS

katastrofų, eismo įvykių ir riktų klasifikavimas

 

5. Geležinkelių transporto katastrofų, eismo įvykių ar riktų tyrimo vadovas (toliau – saugos tyrimų vadovas) priskiria įvykį katastrofai, jeigu jis atitinka Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 2 straipsnio 28 dalyje nustatytus katastrofos požymius.

6. Saugos tyrimų vadovas priskiria įvykį eismo įvykiui, jeigu jis atitinka Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje nustatytus eismo įvykio požymius ir riedant geležinkelių riedmenims:

6.1. geležinkelių riedmenys susiduria su kitais geležinkelių riedmenimis;

6.2. geležinkelių riedmenys susiduria su statiniais ar įrenginiais, šalia geležinkelio kelio ar ant jo esančiais laikinaisiais objektais (balastu, medžiais ar jų dalimis, gyvūnais ir kitais panašiais objektais), kai susidūrimas su laikinaisiais objektais sukelia didelę žalą geležinkelių riedmenims, geležinkelių infrastruktūrai ir (ar) aplinkai, geležinkelių transporto eismas sutrinka ilgiau kaip 6 valandoms ir (ar) geležinkelių riedmenys nebegali tęsti kelionės;

6.3. geležinkelių riedmenys nurieda nuo geležinkelio bėgių;

6.4. geležinkelių riedmenys susiduria su asmenimis, kertančiais pervažą ar perėją pėsčiomis ar bet kokia transporto priemone, taip pat su šių asmenų pervažoje ar perėjoje paliktais objektais, kai susidūrimas su paliktais objektais sukelia didelę žalą geležinkelių riedmenims, geležinkelių infrastruktūrai ir (ar) aplinkai, geležinkelių transporto eismas sutrinka ilgiau kaip 6 valandoms ir (ar) geležinkelių riedmenys nebegali tęsti kelionės;

6.5. geležinkelių riedmenys kliudo asmenis, įskaitant atvejus, kai jie sužalojami objektu, atsiskyrusiu nuo traukinio ar geležinkelių riedmenų;

6.6. geležinkelių riedmenyse įvyksta sprogimas ar gaisras;

6.7. asmuo dėl riedančių geležinkelių riedmenų patiria elektros srovės smūgį.

7. Saugos tyrimų vadovas priskiria įvykį riktui, jeigu jis atitinka Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 2 straipsnio 30 dalyje nustatytus rikto požymius ir įvykio metu:

7.1. geležinkelių riedmenys pravažiuoja draudžiamąjį signalą arba riboženklį, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro tvirtinamose Geležinkelių transporto eismo taisyklėse;

7.2. lūžta aširačio ašis ar ratas, šoninė ar viršlinginė sija;

7.3. geležinkelių riedmenų ir infrastruktūros signalizacijos įrenginiai signalizuoja klaidingai (vietoj draudžiamojo signalo rodo leidžiamąjį);

7.4. lūžta bėgis, bėgių sandūros tvarslė ar išmetama geležinkelio kelio vėžė;

7.5. atlenkiamos iešmų smailės ar slankioji kryžmės šerdis;

7.6. įvyksta kiti įvykiai, turintys arba galintys turėti neigiamą įtaką eismo saugos kontrolei ar eismo saugos valdymui.

 

III SKYRIUS

Informavimas ir PRANEŠIMAS APIE Įvykius

 

8. Geležinkelio įmonės (vežėjai), kurių geležinkelių riedmenys pateko į įvykį, ir apie jį sužinoję geležinkelių infrastruktūros valdytojai, kurių valdomoje geležinkelių infrastruktūroje įvyko įvykis, privalo nedelsdami telefonu ar elektroniniu paštu apie tai informuoti saugos tyrimų vadovą ir kaip galima greičiau, bet ne vėliau kaip per 24 val. nuo informacijos apie įvykį gavimo, parengti ir elektroniniu paštu pateikti Tvarkos aprašo 11 punkte nustatyto turinio pranešimą saugos tyrimų vadovui ir geležinkelių transporto eismo saugos institucijai (toliau – eismo saugos institucija).

9. Eismo saugos institucija, gavusi informaciją apie įvykį tiesiogiai, privalo apie tai nedelsdama telefonu informuoti saugos tyrimų vadovą, taip pat, jeigu informaciją apie įvykį gavo elektroniniu paštu, persiųsti elektroninį laišką saugos tyrimų vadovui.

10. Tvarkos aprašo 8 punkte nurodyti asmenys praneša apie įvykius, kurių metu, riedant geležinkelių riedmenims:

10.1. žūsta ar yra sužalojamas asmuo, įskaitant atvejus, kai jis patiria elektros srovės smūgį dėl riedančių geležinkelių riedmenų;

10.2. geležinkelių riedmenys susiduria su:

10.2.1. kitais geležinkelių riedmenimis;

10.2.2. statiniais ar įrenginiais, šalia geležinkelio kelio ar ant jo esančiais laikinaisiais objektais (balastu, medžiais ar jų dalimis, gyvūnais ir kitais panašiais objektais) ir dėl susidūrimo su laikinaisiais objektais kyla akivaizdžiai reikšminga (didelė) žala geležinkelių riedmenims, geležinkelių infrastruktūrai ar aplinkai, ilgiau kaip 6 valandoms sutrinka geležinkelių transporto eismas ir (ar) geležinkelių riedmenys nebegali tęsti kelionės;

10.2.3. asmenimis, kertančiais pervažą ar perėją pėsčiomis ar bet kokia transporto priemone, ar šių asmenų pervažoje ar perėjoje paliktais objektais, kai susidūrimas su paliktais objektais sukelia akivaizdžiai reikšmingą (didelę) žalą geležinkelių riedmenims, geležinkelių infrastruktūrai ar aplinkai, ilgiau kaip 6 valandoms sutrinka geležinkelių transporto eismas ir (ar) geležinkelių riedmenys nebegali tęsti kelionės;

10.3. geležinkelių riedmenys nurieda nuo bėgių;

10.4. geležinkelių riedmenyse įvyksta sprogimas ar gaisras;

10.5. traukinyje atsikabina sankaba ar ji lūžta;

10.6. įvyksta nesankcionuotas ir nekontroliuojamas geležinkelių riedmenų išriedėjimas;

10.7. geležinkelio keliuose dirbantys darbuotojai turi skubiai ir neplanuotai pasitraukti iš geležinkelio kelio, kad praleistų traukinį;

10.8. įvyksta Tvarkos aprašo 7.1–7.5 papunkčiuose nurodytas įvykis;

10.9. Tvarkos aprašo 8 punkte nurodytų asmenų vertinimu įvyksta kiti įvykiai, turintys arba galintys turėti neigiamą įtaką eismo saugos kontrolei ar eismo saugos valdymui.

11. Pranešime nurodoma (jeigu tokie duomenys turimi):

11.1. įvykio data, laikas ir vieta;

11.2. geležinkelio įmonės (vežėjo), kurios geležinkelių riedmenys pateko į įvykį, pavadinimas ir geležinkelių infrastruktūros valdytojo, kurio valdomoje geležinkelių infrastruktūroje įvyko įvykis, vardas ir pavardė, jeigu geležinkelių infrastruktūros valdytojas yra fizinis asmuo, ar pavadinimas, jeigu geležinkelių infrastruktūros valdytojas yra juridinis asmuo;

11.3. trumpas įvykio aprašymas;

11.4. su įvykiu susijusių traukinių, sąstatų ar kitų geležinkelių riedmenų tipai ir numeriai bei informacija apie vagonų su pavojingaisiais kroviniais skaičių;

11.5. pranešimą pateikusio geležinkelių infrastruktūros valdytojo, geležinkelio įmonės (vežėjo) darbuotojo adresas korespondencijai, telefono numeris ir elektroninio pašto adresas;

11.6. kiti duomenys pranešimą pateikusio asmens nuožiūra.

12. Neleistina pranešimo uždelsti, jeigu trūksta kokių nors Tvarkos aprašo 11 punkte išvardytų duomenų. Pranešimas papildomas, kai tik Tvarkos aprašo 8 punkte nurodyti asmenys gauna trūkstamus duomenis.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

13. Už nepranešimą apie įvykusią katastrofą, eismo įvykį ar riktą atsakingi asmenys atsako Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nustatyta tvarka.

14. Pranešimuose nurodytų geležinkelių infrastruktūros valdytojų – fizinių asmenų, taip pat pranešimus pateikusių geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojų asmens duomenys (toliau – fizinių asmenų asmens duomenys) tvarkomi vadovaujantis Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 38 straipsnio 4 dalimi, 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą.

15. Saugos tyrimų vadovas fizinių asmenų asmens duomenis tvarko Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 38 straipsnyje nustatytu saugos tyrimo tikslu.

16. Eismo saugos institucija, būdama fizinių asmenų asmens duomenų valdytoja, fizinių asmenų asmens duomenis tvarko, siekdama nustatyti asmenis, pažeidusius eismo saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytus reikalavimus ir sukėlusius eismo įvykį ar riktą, taip pat patraukti kaltuosius asmenis administracinėn atsakomybėn.

17. Fizinių asmenų asmens duomenys niekam neteikiami, išskyrus atvejus, kai teisę gauti tokius asmens duomenis numato Lietuvos Respublikos įstatymai ir kiti teisės aktai. Asmens duomenys nėra perduodami trečiosioms valstybėms ar tarptautinėms organizacijoms.

18. Pranešimai, kuriuose yra nurodyti fizinių asmenų asmens duomenys, saugomi 3 metus nuo jų gavimo dienos. Jeigu yra inicijuojamas teisminis ginčas arba yra tokio ginčo tikimybė, asmens duomenys gali būti saugomi ilgiau, kol pasibaigs teisės aktuose numatyti skundo pateikimo ar ieškinio senaties terminai ir (arba) įsiteisės galutinis teismo sprendimas.

19. Pasibaigus Tvarkos aprašo 18 punkte nurodytam fizinių asmenų asmens duomenų saugojimo terminui arba išnykus minėtame punkte nurodytoms aplinkybėms, kai asmens duomenys gali būti saugomi ilgiau kaip 3 metus, pranešimai, kuriuose nurodyti fizinių asmenų asmens duomenys, sunaikinami Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo ir Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.

20. Saugos tyrimų vadovui ir eismo saugos institucijai pateikti pranešimai, kuriuose nurodyti fizinių asmenų asmens duomenys, saugomi Dokumentų ir archyvų įstatymo bei Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.

__________________