LIETUVOS METROLOGIJOS INSPEKCIJOS VIRŠININKAS
ĮSAKYMAS
DĖL RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTOS ŪKIO SUBJEKTŲ METROLOGINĖS VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATRANKOS IR PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2021m. spalio 29 d. Nr.11V-218
Vilnius
Vadovaudamasis Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2015 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 4-432/1V-169 „Dėl Verslo priežiūros institucijų kontrolinių klausimynų rengimo ir atnaujinimo tvarkos aprašo, Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairių ir Vienodos ir kokybiškos asmenų konsultavimo praktikos užtikrinimo gairių patvirtinimo“ bei įvertinus trūkumus bandomojo plano, kuris buvo rengiamas pagal Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. rugsėjo 01 d. įsakymu Nr. 11V-196 patvirtintą Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašą:
1. Tvirtinu Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašą (toliau – Tvarkos aprašas) (pridedama).
2. Sudarau šios sudėties Patikrinimų atrankos rizikų vertinimo darbo grupę (toliau – darbo grupė):
2.1. Rimantas Sanajevas, Lietuvos metrologijos inspekcijos (toliau – Inspekcija) vyriausiasis patarėjas (Darbo grupės vadovas);
3. Nustatau, kad šio įsakymo 1 punktu patvirtintas Tvarkos aprašas taikomas 2022 metų ir paskesnių metų patikrinimo planų rengimui.
4. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. rugsėjo 1 d. įsakymą Nr. 11V-196 „Dėl Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Šis įsakymas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka per vieną mėnesį nuo šio įsakymo gavimo dienos Vilniaus apygardos administraciniam teismui.
PATVIRTINTA
Lietuvos metrologijos inspekcijos viršininko 2021 m. spalio 29 d. įsakymu Nr. 11V-218
RIZIKOS VERTINIMU PAGRĮSTOS ŪKIO SUBJEKTŲ METROLOGINĖS VEIKLOS PATIKRINIMŲ ATRANKOSIR PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų metrologinės veiklos patikrinimų atrankos ir patikrinimų plano rengimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) apima rizikos vertinimo sistemos kūrimą, taikymą, rizikos valdymą, ekonominės veiklos srities rizikos vertinimą, rizikos vertinimu pagrįstą patikrinimų atranką bei patikrinimų plano rengimo etapus ir terminus.
2. Tvarkos aprašas taikomas sudarant ketvirtinį planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašą bei rengiant ketvirtinį patikrinimų planą (toliau – PP).
3. Lietuvos metrologijos inspekcija (toliau – Inspekcija), įgyvendindama rizikos vertinimu pagrįstą ūkio subjektų patikrinimų atranką, siekia mažinti priežiūros naštą mažiausios rizikos ūkio subjektams bei apsaugoti fizinius ir juridinius asmenis, jų filialus, padalinius nuo neteisingo matavimo padarinių. Prioritetas skiriamas tiems ūkio subjektams, kurių veikla labiausiai didina teisinės metrologijos srityje žalos atsiradimo tikimybę ir neigiamą poveikį vartotojams, aplinkai, sveikatai ir saugai.
4. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme ir Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2015 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 4-432/1R-169 „Dėl Verslo priežiūros institucijų kontrolinių klausimynų rengimo ir atnaujinimo tvarkos aprašo, Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairių ir Vienodos ir kokybiškos asmenų konsultavimo praktikos užtikrinimo gairių patvirtinimo“.
II SKYRIUS
RIZIKŲ KRITERIJAI
5. Rizikos vertinimo metu nustatomos kiekybinės (skaičius ir (arba) santykis) ir kokybinės (aprašymas – apibūdina reiškinio savybes) reikšmės, susijusios su konkrečia situacija ir galima (numatyta) grėsme Inspekcijos kompetencijai priskirtoms saugoti vertybėmis (teisinės metrologijos srityje).
6. Inspekcijos kompetencijai priskirtos teisinio metrologinio reglamentavimo sritys yra:
6.1. nustatant prekių (paslaugų) kiekį ir vertę tiesioginio pirkimo–pardavimo (paslaugų teikimo) sandoriuose tarp pirkėjo ir pardavėjo (kliento ir paslaugų teikėjo) ir atsiskaitant už įsigytas prekes (suteiktas paslaugas), kai nuo jų kiekio matavimo rezultatų priklauso prekių (paslaugų) kaina;
6.2. atliekant matavimus, kai nuo matavimo rezultatų priklauso baudžiamosiose, administracinių nusižengimų ar civilinėse bylose skiriamos baudos arba turtinės žalos atlyginimo dydis;
6.3. sveikatos apsaugos, veterinarijos, aplinkos apsaugos bei darbuotojų saugos ir sveikatos srityse;
6.4. banko ir kitų kredito įstaigų, mokesčių administratorių, muitinės įstaigų ir pašto paslaugų teikėjų atliekamoms operacijoms;
7. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms Tvarkos aprašo 6 punkte, priskiriami ūkio subjektai pagal Ekonominės veiklos rūšių klasifikatorių (toliau - EVRK 2 RED.), patvirtintą Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2007 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. DĮ-226 „Dėl ekonominės veiklos rūsių klasifikatoriaus patvirtinimo“ ir turintys teisinio metrologinio reglamentavimo objektų.
8. Teisinio metrologinio reglamentavimo sritims, nurodytoms Tvarkos aprašo 6 punkte, kylančios grėsmės yra:
8.1. teisės aktų, metrologinio reglamentavimo srityje, nesilaikymas (galimai netinkamas laikymasis);
9. Kriterijai, didinantys ar mažinantys grėsmių, nurodytų Tvarkos aprašo 8 punkte, galimai sukeliamos žalos pasireiškimo tikimybę ir poveikį, pagal kuriuos vertinama ekonominės veiklos sričių[1] ir ūkio subjektų, rizika, yra:
9.1. Teisės aktų reikalavimų, metrologinio reglamentavimo srityje, už kurių priežiūrą ir įgyvendinimą atsakinga Inspekcija, pažeidimas:
9.2. Veiklos vykdymo teritorija:
9.3. Ūkio subjekto naudojamų matavimo priemonių (toliau - MP) skaičius:
9.4. Veiklos laikotarpis per kurį nebuvo atlikti patikrinimai:
9.5. Ūkio subjektas komunikuoja su Inspekcija:
9.5.1. dalyvauja organizuotose konsultavimo renginiuose:
9.5.2. kreipiasi rašytinės individualios konsultacijos:
9.6. Gauta pagrįstų skundų:
10. Pagal kiekybinius ir kokybinius kriterijus vertinamos praėjusių 3-ių kalendorinių metų ekonominės veiklos sritys (pagal Tvarkos aprašo 9.1, 9.2, 9.4, 9.6, 9.7 papunkčius) ir ūkio subjektų veikla (pagal Tvarkos aprašo 9.1-9.6 papunkčius) pagal Inspekcijos turimus duomenis ir / arba viešai prieinamus duomenis[2] pagal visus Tvarkos aprašo 9 punkte nurodytus kriterijus.
11. Rizikingumas išreiškiamas balų, įvertinus ekonominės veiklos sritį ir ūkio subjekto veiklą pagal visus taikomus rizikos vertinimo kriterijus, suma.
Re.v. ═ R9.1. + R9.2 + R9.4. + R9.6. + R9.7
Re.v. – ekonominės veiklos srities rizikos įvertinimo kriterijus
Ru.s. ═ R9.1.+ R9.2.+ R9.3. +R9.4 +R9.5.+ R9.6.
Ru..s – ūkio subjekto rizikos įvertinimo kriterijus
RB ═ Re.v.+ Ru.s.
RB – bendras ūkio subjekto įvertinimo kriterijus
Apskaičiavus visų tikrinamų ekonominės veiklos sričių ir ūkio subjektų rizikingumo reikšmes, sudaromi ūkio subjektų sąrašai, kuriuose ūkio subjektai nurodomi rizikingumo reikšmių mažėjimo tvarka. Tuo atveju, jei kelių ūkio subjektų rizikingumo reikšmė vienoda, pirmiau (aukščiau) sąraše nurodomi tie ūkio subjektai, kurie surinko daugiau balų pagal Tvarkos aprašo 9.1 papunktyje nurodytą kriterijų.
12. Atsižvelgiant į tai, kokia yra tikimybė, kad ūkio subjekto veikla sukels žalos, taip pat, koks yra dėl ūkio subjekto veiklos atsirandantis žalos, pasekmių poveikis, ūkio subjekto rizikingumas teisinės metrologijos atžvilgiu gali būti didelis, vidutinis arba mažas.
13. Ūkio subjektai pagal rizikingumą skirstomi taip:
13.1. dideliam rizikingumui priskiriami daugiausia balų pagal Tvarkos aprašo 9 punkte nustatytas rizikos reikšmes surinkę ūkio subjektai. Didelės rizikos ūkio subjektų sąrašas sudaromas, įvertinus metiniame veiklos plane nustatytą didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimo apimties rodiklį.
13.2. vidutiniam rizikingumui priskiriami nepatekę į didelės rizikos ūkio subjektų sąrašą ir daugiausia balų pagal Tvarkos aprašo 9 punkte nustatytas rizikos reikšmes surinkę ūkio subjektai, įvertinus metiniame veiklos plane nustatytą didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimo apimties rodiklį.
III SKYRIUS
RIZIKOS VALDYMAS IR VERTINIMAS
14.Ūkio subjektų veiklos patikrinimai, atsižvelgiant į ekonominės veiklos sritį ir ūkio subjektų rizikingumą, atliekama laikantis šių reikalavimų:
14.1. didelio, vidutinio ir mažo rizikingumo ūkio subjektai:
14.1.1. konsultuojami Inspekcijos kompetencijos klausimais ir jiems taikomi kiti prevenciniai veiksmai, siekiant užkirsti kelią galimiems teisės aktų pažeidimams (teikiama metodinė pagalba, organizuojami seminarai, ūkio subjektai įspėjami apie galimus teisės aktų pažeidimus raštu arba žodžiu, informuojami apie nustatytus rizikingumą didinančius ar mažinančius veiksnius, įskaitant teisės aktų reikalavimų pažeidimus, ir pan.);
14.2. Didelio rizikingumo ūkio subjektai yra tikrinami kasmet, įtraukiant juos į ketvirtinių planuojamų tikrinti ūkio subjektų sąrašą (patikrinimų planą);
15. Ūkio subjektų veiklos rizikos vertinimą atlieka Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta Patikrinimų atrankos rizikų vertinimo darbo grupė (toliau – darbo grupė).
16. Rizikos vertinimą atliekanti darbo grupė ūkių subjektų rizikingumą nustato kas ketvirti ne vėliau kaip iki ketvirčio antro mėnesio 25 d., t. y. apskaičiuoja visų prižiūrimų ūkio subjektų rizikingumo reikšmes, priskiria ūkio subjektus atitinkamam rizikingumui ir sudaro ūkio subjektų, suskirstytų pagal rizikingumą, sąrašą, kuris yra pagrindas patikrinimų planui.
17. Informacija, susijusi su ūkio subjektų rizikos vertinimu, ir ūkio subjektų atliekama veiklos priežiūra, kaupiama Inspekcijos, informacinėje sistemoje „Teisinė metrologinė priežiūra“, kurioje pateikiama ekonominės veiklos ir kiekvieno prižiūrimo ūkio subjekto patikrinimų istorija, ūkio subjekto veiklos atitikties teisės aktų, už kurių priežiūrą ir įgyvendinimą atsakinga Inspekcija, reikalavimams dinamika. Duomenų bazėje sukaupta informacija sisteminama, analizuojama, grupuojama ir vertinama įvairiais pjūviais ir yra prieinama visiems Inspekcijos suinteresuotiems struktūriniams padaliniams. Duomenų bazėje sukaupta informacija tvarkoma nepažeidžiant asmens duomenų apsaugos reikalavimų.
IV SKYRIUS
PATIKRINIMŲ PLANO RENGIMAS
18. Inspekcijos patikrinimų planas rengiamas kas ketvirti. Plane nurodomos planuojamos tikrinti ekonominės veiklos rūšys pagal EVRK 2 RED, ūkio subjektas, MP ar fasuotų prekių buvimo vieta, patikrinimą atliekantis skyrius.
19. Patikrinimų plano rengimą sudaro du pagrindiniai etapai, tai rizikų vertinimo procesas, kurio rezultatas yra ūkio subjektų sąrašo pagal didžiausias ir vidutines rizikas parengimas ir patikrinimų plano ir jo tikslinimo parengimo procesas, kurio rezultatas Inspekcijos viršininko patvirtintas patikrinimų planas.
20. Visos PP rengimo procedūros, atsakingi skyriai ir vykdymo terminai pateikti Tvarkos aprašo 2 priede Patikrinimų planavimo procedūros.
21. PP projektą rengia Teisinės metrologijos ir ekspertizės bei Teisinės metrologijos ir matavimų skyriai pagal priskirtą funkciją. PP iki ketvirčio trečio mėnesio 8 d., suderintas su atsakingais asmenimis, nurodytais 2 priede, teikiamas Inspekcijos viršininkui tvirtinti.
23. PP patikslinimas, esant pagrįstiems argumentams, gali būti inicijuojamas ne vėliau kaip iki einamojo ketvirčio antro mėn. 20 d. PP tikslinimo procedūros vyksta pagal 2 priedą.
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
25. Esant viešųjų ir privačių interesų konflikto požymiams, Inspekcijos karjeros valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, privalo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatyta tvarka pareikšti nusišalinimą nuo dalyvavimo darbo grupės veikloje. Darbo grupės veikla organizuojama pagal Inspekcijos viršininko patvirtintą darbo grupės darbo reglamentą.