Pasvalio rajono savivaldybės taryba

 

Sprendimas

Dėl SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO socialinės rizikos ŠEIMOMS IR SOCIALINĖS RIZIKOS ASMENIMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2015 m. lapkričio 4 d. Nr. T1-162

Pasvalys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos 16 straipsnio 2 dalies 38 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 4 dalimi, atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2015 m. rugpjūčio 4 d. raštą Nr.(19.6-33-)SD-4923 „Dėl paslaugų į namus (socialinės priežiūros) organizavimo ir teikimo rekomendacijų“, Pasvalio rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Socialinių paslaugų teikimo socialinės rizikos šeimoms ir socialinės rizikos asmenims tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Pasvalio rajono savivaldybės tarybos 2011 m. kovo 30 d. sprendimą Nr. T1-60 „Dėl Socialinių paslaugų teikimo socialinės rizikos asmenims (šeimoms) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Gintautas Gegužinskas

 


 

PATVIRTINTA

Pasvalio rajono savivaldybės tarybos

2015 m. lapkričio 4 d. sprendimu Nr. T1-162

 

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO socialinės rizikos ŠEIMOMS IR SOCIALINĖS RIZIKOS ASMENIMS TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Socialinių paslaugų teikimo socialinės rizikos šeimoms ir socialinės rizikos asmenims tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja socialinės priežiūros paslaugų (toliau – socialinės paslaugos) skyrimą ir teikimą socialinės rizikos šeimoms, auginančiomis vaikus, kurios yra įrašytos į Pasvalio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) socialinės rizikos šeimų, auginančių vaikus (toliau – socialinės rizikos šeima), sąrašą (toliau – Sąrašas) ir socialinės rizikos asmenimis Savivaldybėje.

2. Socialinės rizikos šeima – šeima, kurioje auga vaikų iki 18 metų ir kurioje bent vienas iš tėvų piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, dėl socialinių įgūdžių stokos nemoka ar negali tinkamai prižiūrėti vaikų, naudoja prieš juos psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, gaunamą valstybės paramą panaudoja ne šeimos interesams ir todėl iškyla pavojus vaikų fiziniam, protiniam, dvasiniam, doroviniam vystymuisi bei saugumui. Socialinės rizikos šeimai priskiriama ir šeima, kurios vaikui įstatymų nustatyta tvarka yra nustatyta laikinoji globa (rūpyba).

3. Stebima šeima – tai šeima, turinti socialinių problemų, kurioje vykdomas prevencinis darbas, siekiant įgalinti šeimą siekti pokyčių asmeniniame ir socialiniame gyvenime, ir užkirsti kelią galimoms šeimos didesnėms socialinėms problemoms atsirasti.

4. Socialinės rizikos asmuo – suaugęs, darbingo amžiaus asmuo, esantis socialiai atskirtas dėl to, kad elgetauja, valkatauja, piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomas nuo azartinių lošimų, yra įsitraukęs ar linkęs įsitraukti į nusikalstamą veiklą, yra patyręs ar kuriam kyla pavojus patirti psichologinę, fizinę ar seksualinę prievartą, smurtą šeimoje ir yra iš dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.

5. Socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimoms ir socialinės rizikos asmenims teikiamos Savivaldybės administracijos seniūnijose (toliau – Seniūnija).

6. Socialines paslaugas socialinės rizikos šeimoms teikia seniūnijų socialiniai darbuotojai, socialinės rizikos asmenims – socialinio darbo organizatoriai.

7. Seniūnijose veikia Socialinės rizikos asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio pervertinimo komisijos (toliau – Seniūnijos komisija), sudarytos Savivaldybės administracijos direktoriaus (toliau – Administracijos direktorius) įsakymu, į kurių sudėtį gali būti įtraukti bendruomenių nariai, nevyriausybinių organizacijų atstovai, švietimo, sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojai, religinių bendruomenių atstovai ir kiti asmenys. Administracijos direktoriaus įsakymo projektą dėl komisijos sudarymo parengia konkrečios seniūnijos seniūnas. Seniūnijos komisija svarsto ir teikia išvadas dėl socialinės rizikos šeimoms ir socialinės rizikos asmenims teikiamų socialinių paslaugų tęsimo, nutraukimo. Posėdžiai protokoluojami.

8. Socialinės paslaugos socialinės rizikos šeimai ir socialinės rizikos asmeniui teikiamos darbo dienomis, darbo valandomis. Esant būtinumui ir objektyvioms aplinkybėms, ir tokiu atveju suderinus su seniūnijos seniūnu, socialinės paslaugos gali būti  teikiamos ir kitu laiku.

9. Socialiniai darbuotojai ir socialinio darbo organizatoriai neturi teisės atskleisti konfidencialios informacijos tretiesiems asmenims apie socialinės rizikos šeimą ar socialinės rizikos asmenį be jo sutikimo, išskyrus atvejus, kuriuos numato įstatymai.

10. Įtarus, kad lankytis šeimoje gali būti nesaugu, socialinis darbuotojas, socialinio darbo organizatorius į socialinės rizikos šeimą ar pas socialinės rizikos asmenį vyksta su seniūnijos, Savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos skyriaus (toliau – Skyrius), Vaiko teisių apsaugos skyriaus (toliau – VTAS) specialistu.

11. Kitos šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

 

II. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS SOCIALINĖS RIZIKOS ŠEIMOMS

 

12. Administracijos direktoriui priėmus įsakymą dėl šeimos įrašymo į Sąrašą, socialinis darbuotojas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo įsakymo priėmimo, aplanko šeimą, ir priima Prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti bei nustato šeimos socialinių paslaugų poreikį, užpildant Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą, patvirtintą Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu, bei kitus dokumentus, kurių formos patvirtintos Administracijos direktoriaus įsakymu (Socialinės rizikos šeimos socialinės rizikos lygio įvertinimas, Susitarimas dėl bendros veiklos siekiant pokyčių, Atvejo aprašymas).

13. Socialinės rizikos šeimos socialinių paslaugų poreikis nustatomas atsižvelgiant į teikiamų socialinių paslaugų rūšis bei priskyrimą socialinei grupei, kategorijai bei lygiui.

14. Socialinės rizikos šeimos, pagal įrašymą į Sąrašą, skirstomos į 8 kategorijas:

14.1. dėl girtavimo, psichotropinių medžiagų vartojimo;

14.2. dėl priklausomybės nuo azartinių žaidimų;

14.3.dėl socialinių įgūdžių stokos, dėl negebėjimo tinkamai rūpintis vaiku;

14.4. dėl psichologinės, fizinės ar seksualinės prievartos prieš vaikus;

14.5. valstybės skiriamą paramą naudoja ne vaiko interesams;

14.6. vaikui nustatyta laikinoji globa;

14.7. teismo sprendimu tėvams laikinai apribota tėvų valdžia ir vaikui nustatyta nuolatinė globa;

14.8. dėl kitų priežasčių.

15. Socialinės rizikos šeimos skirstomos į tris lygius:

15.1. I lygis – vidutinės socialinės rizikos šeima – iki 15 balų (lankymosi dažnumas ne mažiau kaip 2 kartai per mėnesį, esant poreikiui  – dažniau);

15.2. II lygis – padidintos socialinės rizikos šeima – nuo 16 iki 50 balų (lankymosi dažnumas ne mažiau kaip 3 kartai per mėnesį, esant poreikiui  –  dažniau);

15.3. III lygis – didelės socialinės rizikos šeima – 51 iki 95 balų (lankymosi dažnumas ne mažiau kaip 4 kartai per mėnesį, esant poreikiui  – dažniau).

16. Nustačius socialinės rizikos šeimai socialinių paslaugų poreikį socialinei priežiūrai, dokumentai Sprendimui dėl socialinių paslaugų asmeniui (šeimai) skyrimo (toliau – Sprendimas) priimti pateikiami Skyriui.

17. Sprendimas priimamas per 14 kalendorinių dienų nuo Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo išvadų pateikimo Skyriui.

18. Sprendimą priima Administracijos direktorius arba jo įgaliotas Skyriaus vedėjas (forma patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu).

19. Apie Sprendimo priėmimą informuojamas (pateikiant Sprendimą) socialinis darbuotojas, kuris per 5 darbo dienas nuo Sprendimo priėmimo dienos pasirašytinai su Sprendimu supažindina socialinės rizikos šeimą. Sprendimo kopija pateikiama socialinės rizikos šeimai. Sprendimo originalas grąžinamas į Skyrių.

20. Priėmus Sprendimą, socialinis darbuotojas:

20.1. parengia Susitarimą dėl bendros veiklos siekiant pokyčių su socialinės rizikos šeima (forma patvirtinta Administracijos direktoriaus įsakymu), kuris peržiūrimas kas pusę metų ir įvertinami pasiekti tikslai bei uždaviniai.

20.2. lankydamasis socialinės rizikos šeimoje, pildo Lankymosi socialinės rizikos šeimose tvarkaraštį (forma patvirtinta Administracijos direktoriaus įsakymu);

20.3. kartą per metus VTAS ir Skyriui teikia Informaciją apie šeimą ir jai teikiamą pagalbą (forma patvirtinta Administracijos direktoriaus įsakymu);

20.4. kiekvieno mėnesio 10 d. teikia Skyriui apsilankymų socialinės rizikos šeimoje skaičių už praėjusį mėnesį;

20.5. įvertinęs situaciją bei teigiamus pokyčius socialinės rizikos šeimoje, apsvarstęs tai Seniūnijos komisijos posėdyje, teikia siūlymą VTAS dėl šeimos išbraukimo iš Apskaitos.

21. Socialinės rizikos šeima išbraukiama iš Apskaitos Administracijos direktoriaus įsakymu VTAS teikimu.

22. Socialinės rizikos šeimų socialinių paslaugų poreikį socialinis darbuotojas, socialinių paslaugų teikimo laikotarpiu ar pasikeitus aplinkybėms, ne rečiau kaip kartą per metus, iš naujo įvertina, atsižvelgdamas į Seniūnijos komisijos išvadas.

23. Vykdant prevencinę veiklą, siekiant išvengti socialinių problemų atsiradimo šeimoje, kuri nėra įtraukta į Sąrašą, socialinis darbuotojas, gavęs informaciją  iš mokyklos, bendruomenės, kaimynų ir pan. apie kylančias socialines problemas šeimoje, apsilanko joje ir, pasitvirtinus faktams, užpildo Atvejo aprašymo formą (patvirtintą Administracijos direktoriaus įsakymu) bei įrašo šeimą į seniūnijos stebimų šeimų sąrašą.

24. Stebimose šeimose lankosi ne rečiau, kaip kartą per mėnesį, apsilankymo metu pildo Atvejo aprašymo formą.

25. Prevencinis darbas stebimose šeimose vykdomas pusę metų, o po to socialinis darbuotojas teikia informaciją Seniūnijos komisijai apsvarstyti prevencinio darbo su stebima šeima veiksmingumą ir efektyvumą ir spręsti, ar teikti siūlymą VTAS dėl stebimos šeimos įrašymo į socialinės rizikos šeimų sąrašą, ar stebimai šeimai nutraukti socialinių paslaugų teikimą.

26. Socialinis darbuotojas, darbo laiku gavęs informaciją apie tėvų ar kito teisėto vaiko atstovo smurtavimą prieš vaiką ar kitokį piktnaudžiavimą tėvų valdžia ir dėl to kylančią realią grėsmę vaiko sveikatai ar gyvybei arba tėvų ar kitų artimųjų be priežiūros paliktą vaiką ir dėl to kylantį pavojų vaiko sveikatai ir saugumui ar vaiką, rastą be priežiūros, nedelsdamas informuoja VTAS ir pagal situaciją kitas reikiamas tarnybas (policiją, greitąją medicinos pagalbą ir pan.).

 

III. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS SOCIALINĖS RIZIKOS ASMENIMIS

 

27. Asmuo įtraukiamas į seniūnijos socialinės rizikos asmenų sąrašą, jei:

27.1. pats kreipėsi į seniūniją dėl socialinių paslaugų gavimo, pateikdamas Prašymą-paraišką.

Socialinio darbo organizatorius ne vėliau kaip per 14 darbo dienų įvertina asmens socialinių paslaugų poreikį ir nustato kokiai socialinei grupei asmuo priklauso. Asmens socialinių paslaugų poreikis nustatomas individualiai pagal asmens nesavarankiškumą bei galimybes savarankiškumą ugdyti ar kompensuoti asmens interesus ir poreikius atitinkančiomis socialinėmis paslaugomis bei asmens priskyrimą socialinei grupei.

27.2. informaciją apie galimai patiriamą asmens socialinę riziką seniūnijos socialinio darbo organizatoriui pateikia seniūnaičiai, asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojai, teisėsaugos institucijų darbuotojai, bendruomenių, bendrijų ir visuomeninių organizacijų atstovai, kiti suinteresuoti asmenys.

Socialinio darbo organizatoriai išanalizuoja gautą informaciją, aplanko asmenį, ir, jei reikia, išklauso šeimos narių bei kitų asmenų paaiškinimus, aptaria su asmeniu, kokių socialinių paslaugų jis pageidautų, priima Prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti bei nustato asmens socialinių paslaugų poreikį, užpildant Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo formą.

27.3. Prašymą-paraišką socialinėms paslaugoms gauti, veikdami šeimos ar visuomenės socialinio saugumo interesais, pateikė bendruomenės nariai, socialiniai darbuotojai ar kiti suinteresuoti asmenys, nurodę priežastį, dėl kurios asmuo ar jo globėjas negali to padaryti pats.

28. Įsakymą dėl asmens įtraukimo/išbraukimo į/iš socialinės rizikos asmenų sąrašą/o priima Administracijos direktorius ar jo įgaliotas seniūnijos seniūnas.

29. Suformuotame socialinės rizikos asmenų sąraše nurodoma asmens gyvenamoji vieta, teikiamos paslaugos pavadinimas, trumpas suteiktų paslaugų aprašymas. Visi dokumentai saugomi suformuotose socialinės rizikos asmenų bylose.

30. Nustačius socialinės rizikos asmeniui socialinių paslaugų poreikio tenkinimą bendrosiomis socialinėmis paslaugomis, dokumentai Sprendimui priimti Skyriui neteikiami.

31. Nustačius socialinės rizikos asmeniui socialinių paslaugų poreikio tenkinimą socialinės priežiūros paslaugomis, dokumentai Sprendimui priimti pateikiami Skyriui.

32. Sprendimas priimamas per 14 kalendorinių dienų nuo Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimo išvadų pateikimo Skyriui.

33. Sprendimą priima Administracijos direktorius arba jo įgaliotas Skyriaus vedėjas (forma patvirtinta Socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu).

34. Apie Sprendimo priėmimą informuojamas (pateikiant Sprendimą) socialinio darbo organizatorius, kuris per 5 darbo dienas nuo Sprendimo priėmimo dienos pasirašytinai su Sprendimu supažindina socialinės rizikos asmenį. Sprendimo kopija pateikiama socialinės rizikos asmeniui. Sprendimo originalas grąžinamas į Skyrių.

35. Priėmus Sprendimą, socialinio darbo organizatorius:

35.1. parengia Susitarimą dėl bendros veiklos siekiant pokyčių su socialinės rizikos asmeniu (forma patvirtinta Administracijos direktoriaus įsakymu), kuris peržiūrimas kas pusę metų ir įvertinami pasiekti tikslai bei uždaviniai.

35.2. lankydamasis pas socialinės rizikos asmenį, pildo Atvejo aprašymą (forma patvirtinta Administracijos direktoriaus įsakymu);

35.3. kartą per metus Skyriui teikia Informaciją apie socialinės rizikos asmenų skaičių seniūnijoje ir jiems suteiktas paslaugas.

36. Socialinių paslaugų poreikį, socialinės rizikos asmenims socialinių paslaugų teikimo laikotarpiu ar pasikeitus aplinkybėms, ne rečiau kaip kartą per metus, socialinio darbo organizatorius iš naujo įvertina, atsižvelgdamas į Seniūnijos komisijos išvadas.

37. Socialinės rizikos asmuo išbraukiamas iš seniūnijos socialinės rizikos asmenų sąrašo, jei pervertinus socialinės rizikos asmens socialinių paslaugų poreikį Seniūnijos komisijoje nustatoma, kad socialinių paslaugų teikti nebereikia. Apie asmens išbraukimą iš seniūnijos socialinės rizikos asmenų sąrašo raštu informuojamas Skyrius.

 

IV. SOCIALINĖS RIZIKOS ASMENŲ (ŠEIMŲ) TEISĖS IR PAREIGOS

 

38. Socialinės rizikos asmenys (šeima) turi teisę:

38.1. gauti teisingą informaciją apie socialines paslaugas, jų teikimo pobūdį;

38.2. gauti tinkamos kokybės socialines paslaugas;

38.3. į informacijos ir dokumentų apie jį ir jo šeimą konfidencialumą.

39. Socialinės rizikos asmenys (šeima) privalo:

39.1. pateikti būtinus dokumentus bei kitą informaciją, reikalingą socialinių paslaugų poreikiui nustatyti ar socialinių paslaugų teikimo tęstinumui užtikrinti (apie save, šeimos narius, gimines ir artimuosius, gaunamas pajamas, darbovietę, turimą turtą ir pan.) ir atsakyti už jos teisingumą;

39.2. bendradarbiauti su socialiniais darbo organizatoriais, socialiniais darbuotojais socialinių paslaugų poreikio nustatymo metu, kai teikiama pagalba sprendžiant jo susidariusias problemas.

 

V. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS

 

40. Išvadas dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo socialinės rizikos asmuo (šeima) gali apskųsti Administracijos direktoriui.

41. Apskundus išvadas, Administracijos direktoriaus sudaryta komisija pakartotinai nustatyto Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį.

42. Socialinio darbo organizatorius, socialinis darbuotojas, netinkamai įvertinęs Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikį, gali būti traukiamas drausminėn atsakomybėn teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43. Dokumentai apie teikiamas socialines paslaugas socialinės rizikos asmeniui (šeimai) kaupiami ir saugomi suformuotose bylose seniūnijoje.

44. Skyriuje, suformuotose bylose pagal seniūnijas, saugomi: Prašymai-paraiškos socialinėms paslaugoms gauti, Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio vertinimas, Sprendimai.

45. Socialinės rizikos asmeniui (šeimai) iš vienos seniūnijos persikėlus gyventi į kitą, teikiamų socialinių paslaugų byla perduodama naujos gyvenamosios vietos seniūnijai.

46. Apie socialinės rizikos šeimos persikėlimą iš vienos seniūnijos į kitą ar išvykus gyventi į kitą savivaldybę, raštu informuojamas Skyrius ir VTAS.

47. Duomenys apie socialinių paslaugų skyrimą, pakeitimą ir nutraukimą socialinės rizikos šeimoms ir socialinės rizikos asmenims vedami į socialinės paramos informacinę sistemą SPIS.

48. Skundų dėl teikiamų paslaugų kokybės nagrinėjimą organizuoja Administracijos direktorius arba jo įgaliotas asmuo.

49. Šio Aprašo įgyvendinimo kontrolę vykdo Skyrius.

50. Šis Aprašas gali būti keičiamas ar papildomas Savivaldybės tarybos sprendimu.

 

____________________________