image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽSIENIO REIKALŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS DIASPOROS ORGANIZACIJŲ PROJEKTŲ RĖMIMO

TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. vasario 2 d. Nr. V-46

Vilnius

 

 

Siekdamas užtikrinti Lietuvos diasporos politikos strateginių gairių „Globali Lietuva“ 2022‒2030 m., patvirtintų Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2021 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. V-550 „Dėl Lietuvos diasporos politikos strateginių gairių „Globali Lietuva“ 2022‒2030 m. patvirtinimo“, įgyvendinimą:

1. T v i r t i n u  Lietuvos diasporos organizacijų projektų rėmimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2010 m. sausio 26 d. įsakymą Nr. V-12 „Dėl Užsienio lietuvių organizacijų projektų rėmimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Užsienio reikalų ministras                                                                      Gabrielius Landsbergis


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro

2023 m. vasario 2 d. įsakymu Nr. V-46

 

 

LIETUVOS DIASPOROS ORGANIZACIJŲ PROJEKTŲ RĖMIMO

TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BendroSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos diasporos organizacijų projektų rėmimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato Lietuvos diasporos organizacijų projektų paraiškų konkurso organizavimo tvarką, reikalavimus projektų paraiškų teikėjams ir projektams, projektų paraiškų teikimo, vertinimo, sprendimų dėl lėšų skyrimo projektams priėmimo, lėšų projektams skyrimo ir jų panaudojimo, atsiskaitymo už lėšų  panaudojimą ir projektų viešinimo tvarką.

2. Parama Lietuvos diasporos organizacijų veiklai, remiant Lietuvos diasporos organizacijų projektus, yra viena iš Lietuvos diasporos politikos įgyvendinimo priemonių, už kurią Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijoje (toliau – Ministerija) pagal savo kompetenciją yra atsakingas Globalios Lietuvos departamentas (toliau – Departamentas).

3. Lietuvos diasporos organizacijų projektai finansuojami iš tikslinės paskirties valstybės biudžeto lėšų, skirtų Lietuvos diasporos politikai įgyvendinti (toliau – tikslinės paskirties lėšos), siekiant skatinti lietuviškos tautinės tapatybės užsienyje išsaugojimą ir puoselėjimą, aktyvesnį diasporos įsitraukimą, kuriant gerovę ir saugumą Lietuvoje, bei grįžimą į Lietuvą.

4. Lietuvos diasporos organizacijų projektai atrenkami ir finansuojami remiantis Lietuvos diasporos politikos strateginėmis gairėmis „Globali Lietuva“ 20222030 m., patvirtintomis Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2021 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-550 „Dėl Lietuvos diasporos politikos strateginių gairių „Globali Lietuva“ 20222030 m. patvirtinimo“ (toliau – Strateginės gairės), Lietuvos diasporos politikos strateginių gairių „Globali Lietuva“ 2022–2030 m. įgyvendinimo veiksmų planu (toliau – Strateginių gairių veiksmų planas), kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais ir Tvarkos aprašu iš Ministerijos n-tųjų metų metiniame veiklos plane Departamentui patvirtintų tikslinės paskirties lėšų. 

5. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

5.1. Lietuvos diasporos organizacija  (toliau – diasporos organizacija) – užsienio valstybėje (valstybėse) registruota ar kitu teisėtu būdu pagal tos valstybės įstatymus veikianti pelno nesiekianti organizacija ar įstaiga, kurios veikla atitinka Lietuvos diasporos politikos strateginėse gairėse „Globali Lietuva“ 2022–2030 m., patvirtintose Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2021 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-550 „Dėl Lietuvos diasporos politikos strateginių gairių „Globali Lietuva“ 20222030 m. patvirtinimo“,  įvardintus tikslus.

5.2. Lietuvos diasporos organizacijos projektas (toliau – projektas) – Lietuvos diasporos politikos tikslams įgyvendinti skirta nekomercinė veikla, kurią Lietuvos diasporos organizacija įgyvendina per aiškiai apibrėžtą laikotarpį, siekdama numatyto rezultato.

 

II SKYRIUS

PROJEKTŲ PARAIŠKŲ KONKURSO ORGANIZAVIMAS

 

6. Projektų paraiškų konkursą organizuoja Ministerija.

7. Už konkurso administravimą, kvietimo teikti projektų paraiškas (toliau – kvietimas) parengimą ir skelbimą, kvietimo paskelbimo datos nustatymą yra atsakingas Departamentas.

8. Kvietimas skelbiamas Ministerijos tinklalapyje www.urm.lt. Kvietime nurodomos prioritetinės n-tųjų metų projektų kryptys, projektų paraiškų teikimo terminai ir tvarka.

9.  Atsižvelgiant į kiekvieniems metams Ministerijos strateginiame veiklos plane ir Strateginių gairių veiksmų plane numatomą projektų finansavimui skirtų tikslinės paskirties lėšų dydį, kvietime gali būti nurodoma didžiausia vienam projektui galima skirti valstybės biudžeto lėšų suma.

10. Projektų paraiškos teikiamos Departamentui iki nustatyto termino pabaigos kvietime nurodytu elektroninio pašto adresu.

11. Konkurso rezultatai skelbiami Ministerijos tinklalapyje www.urm.lt.

 

III SKYRIUS

reikalavimai PROJEKTŲ PARAIŠKŲ TEIKĖJAMS IR PROJEKTAMS

 

12. Projektų paraiškas gali teikti diasporos organizacijos.

13. Projekte numatoma veikla turi atitikti bent vieną iš šių krypčių:

13.1. lietuviškos tautinės tapatybės išsaugojimas ir puoselėjimas užsienyje;

13.2. bendruomeniškumo skatinimas ir diasporos organizacijų stiprinimas; 

13.3. diasporos organizacijų lyderių kvalifikacijos tobulinimas;

13.4. pilietinio aktyvumo ir diasporos įsitraukimo į Lietuvos gyvenimą ir gerovės bei saugumo Lietuvoje kūrimą stiprinimas;

13.5. Lietuvos žinomumo užsienyje didinimas;

13.6. grįžimo į Lietuvą skatinimas.

14. Projekto turinys ir su juo susijusios informacijos sklaida turi atitikti Lietuvos Respublikos nacionalinius interesus, puoselėjamas demokratines vertybes, užtikrinančias taiką, stabilumą ir žmogaus teises, jokiomis formomis, metodais ir būdais neturi kurstyti tautinės, rasinės, religinės ar socialinės neapykantos, prievartos ir diskriminacijos, reikšti nepagarbos Lietuvos valstybės simboliams.

15. Projekte turi būti numatytas projekto paraišką pateikusios diasporos organizacijos, kuri įgyvendins projektą (toliau – projekto vykdytojas), ir (arba)  rėmėjų indėlis į projektą, – lėšų suma ar lėšų suma įvertintas ne piniginis įnašas (savanoriškas darbas, suteiktos patalpos, įranga, nuoma ir kt. suteiktos prekės ir paslaugos), kuriuo projekto vykdytojas ir (arba) rėmėjai prisideda prie projekto įgyvendinimo.

16. Projekto finansavimui prašoma skirti valstybės biudžeto lėšų suma neturi būti didesnė nei kvietime nurodoma didžiausia vienam projektui galima skirti valstybės biudžeto lėšų suma.

 

IV SKYRIUS

PROJEKTŲ PARAIŠKŲ TEIKIMAS

 

17. Projektų paraiškos teikiamos užpildžius Tvarkos aprašo priede pateiktą Paraiškos Lietuvos diasporos organizacijų projektams remti formą (toliau – paraiškos forma).

18. Projektą teikianti diasporos organizacija kvietime nurodytu elektroniniu paštu pateikia projekto vykdytojo įgalioto asmens, organizuojančio projekto įgyvendinimą (toliau – projekto vadovas), pasirašytą ir projektą teikiančios diasporos organizacijos vadovo parašu bei antspaudu (jei diasporos organizacija jį turi) patvirtintą skenuotą projekto paraiškos kopiją.

19. Kartu su projekto paraiška pateikiami šie priedai:

19.1 diasporos organizacijos registravimo pažymėjimo ar kito teisėtą organizacijos statusą užsienio valstybėje patvirtinančio dokumento kopija;

19.2. diasporos organizacijos valdymo organo (valdybos, tarybos, komiteto) sudėtį patvirtinančio dokumento kopija;

19.3. diasporos organizacijos įstatų ar kito dokumento, nustatančio diasporos organizacijos veiklos tikslus ir misiją, kopija;

19.4. jei yra kitų projekto rėmėjų, ‒ dokumentai, patvirtinantys kitų rėmėjų projektui teikiamą finansavimą;

19.5. projekto vadovo gyvenimo aprašymas (Curriculum Vitae).

20. Projekto paraiškos priedai Departamentui pateikiami lietuvių arba anglų kalbomis. Jei dokumentai pateikiami ne lietuvių ar anglų kalbomis, kartu su dokumentais turi būti pateikti jų vertimai į vieną iš šių kalbų. Tokiu atveju vertimą atlikusio asmens parašo paliudijimas notarine tvarka nėra privalomas.

 

V SKYRIUS

Projektų PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL LĖŠŲ PROJEKTUI SKYRIMO

 

21. Departamentas gavęs paraišką įvertina, ar projekto paraiška yra pateikta iki kvietime nurodytos datos, ar paraiškos forma tinkamai užpildyta, ar prie projekto paraiškos yra pridėti visi Tvarkos apraše nurodyti priedai. Šiuos reikalavimus atitinkančias projektų paraiškas Departamentas elektroniniu paštu pateikia projektų paraiškas pateikusių diasporos organizacijų buvimo valstybėse reziduojančioms ar akredituotoms  Lietuvos Respublikos diplomatinėms atstovybėms ir konsulinėms įstaigoms (toliau kartu – atstovybė), kurios per Departamento nustatytą laiką pateikia Departamentui rekomendacijas dėl lėšų projektams skyrimo (toliau – atstovybės rekomendacija).

22. Departamentas, įvertinęs projektų paraiškos atitiktį Tvarkos apraše nurodytiems reikalavimams projektų paraiškų teikėjams ir projektams bei atstovybės rekomendaciją, projekto paraišką ir jos priedus kartu su vertinimo rezultatais pateikia svarstyti užsienio reikalų ministro sudarytai ir jo nustatyta tvarka veikiančiai Lietuvos diasporos organizacijų projektų atrankos komisijai (toliau – Komisija).

23. Komisija vertina projektus pagal šiuos kriterijus:

23.1. projekto atitiktis Tvarkos aprašo 13 ir 14 punktuose nurodytiems reikalavimams;

23.2. projekto tikslo ir uždavinių aiškumas (jie yra konkretūs ir išmatuojami);

23.3. poveikio reikšmingumas ir sukuriama pridėtinė vertė, nauda projekto tikslinei grupei; 

23.4. projekto aprašymo detalumas ir pagrįstumas;

23.5. pakankama projekto vykdytojo ir projekto vadovo patirtis bei gebėjimai įgyvendinti planuojamą projektą;

23.6. projekto aprašyme pateikto finansinių ir žmogiškųjų išteklių bei laiko planavimo racionalumas;

23.7. projekto sąmatos tikslumas, realumas ir pagrįstumas projekto numatomoms veikloms įgyvendinti.

24. Skiriant lėšas prioritetas teikiamas projektams:

24.1. atitinkantiems kvietime įvardintas n-tųjų metų prioritetines kryptis;

24.2. kuriems skiriamas papildomas rėmėjų finansinis indėlis;

24.3. prie kurių įgyvendinimo prisideda diasporos organizacijos buvimo valstybės įstaigos ir organizacijos;

24.4. kurių veikloje dalyvauja kelios diasporos organizacijos;

24.5. kurie dėl veiklos pobūdžio nėra finansuotini kitų Strategines gaires įgyvendinančių institucijų lėšomis.

25. Diasporos organizacijų, kurios Tvarkos aprašo 37 ir 38 punktuose nustatyta tvarka neatsiskaitė už ankstesniais metais projektui vykdyti skirtas lėšas, pateikti projektai nesvarstomi.

26. Lėšos nėra skiriamos:

26.1. finansuoti projektų tapačioms veikloms, kurioms įgyvendinti lėšų buvo skirta iš kitų šaltinių. Siekdama įgyvendinti šią nuostatą, Ministerija teisės aktų nustatyta tvarka bendradarbiauja keisdamasi informacija su kitomis valstybės institucijomis ir įstaigomis,  skiriančiomis finansavimą diasporos organizacijų projektams;

26.2. ilgalaikiam materialiajam turtui įsigyti;

26.3. statinių ir (arba) patalpų statybos, rekonstrukcijos, kapitalinio ir (arba) einamojo remonto, statinių priežiūros išlaidoms;

26.4. pelno siekiančioms veikloms;

26.5. kitoms tiesiogiai su projekto įgyvendinimu ir konkurso tikslais nesusijusioms išlaidoms.

27. Komisija gali priimti šiuos sprendimus:

27.1. skirti projektui lėšų;

27.2. skirti projektui dalį lėšų, konkrečiai nurodydama jų paskirtį;

27.3. neskirti projektui lėšų.

 

VI SKYRIUS

LĖŠŲ Projektui SKYRIMAS IR JŲ PANAUDOJIMAS

 

28. Projekto paraiškoje numatytiems tikslams įgyvendinti projekto vykdytojas su Ministerija sudaro projekto įgyvendinimo sutartį (toliau – sutartis).

29. Prieš pasirašant sutartį, Departamentas gali paprašyti projekto vykdytojo pateikti patikslintą sąmatą ir projekto įgyvendinimo priemonių planą. Jei keičiasi projekto sąmata ir bendra projekto vertė, tai atitinkamai pažymima sudaromoje sutartyje.

30. Projektui skirtos lėšos po sutarties pasirašymo yra pervedamos į projekto vykdytojo banko sąskaitą.

31. Esant būtinybei, lėšos projekto vykdytojui jo rašytiniu prašymu gali būti išmokamos per projekto paraišką pateikusios diasporos organizacijos buvimo valstybėje reziduojančią ar akredituotą atstovybę.

32. Projekto įgyvendinimo pradžia gali būti ankstesnė nei sutarties su Ministerija sudarymo data. Tokiu atveju Ministerijos lėšomis gali būti finansuojamos tokios išlaidos, kurios patirtos ne anksčiau nei sutarties sudarymo kalendoriniais metais. Projekto įgyvendinimo pradžia laikoma paraiškoje nurodyta projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžios data. Lėšos šiame punkte nurodytoms išlaidoms padengti pervedamos Tvarkos aprašo 30 punkte nustatyta tvarka.

33. Projektams skirtos lėšos gali būti naudojamos:

33.1. renginių organizavimo ir su tuo susijusių prekių ir paslaugų įsigijimo išlaidoms;

33.2. materialiojo ir nematerialiojo turto nuomos išlaidoms (organizacinės technikos, patalpų veikloms vykdyti nuoma);

33.3. lektorių, mokymų vadovų, moderatorių paslaugoms apmokėti;

33.4. tautinės atributikos, priemonių ir įrangos, kurių vieneto vertė yra mažesnė už minimalią ilgalaikio materialiojo turto vertę (įsigijimo ar pasigaminimo savikainą), kuri yra 500 (penki šimtai) eurų, įsigijimo išlaidoms;

33.5. viešinimui ir komunikacijai skirtoms išlaidoms.

34. Projektų administracinės išlaidos (kanceliarinės prekės, ryšių paslaugos, mokesčiai už banko paslaugas ir pan.) negali būti didesnės nei 20 proc. visos projekto sąmatos sumos.

35. Projektams skirtos lėšos negali būti naudojamos:

35.1. projekto vadovų ir projekto veiklose dalyvaujančių asmenų (pvz., numatytų renginių dalyvių) atlyginimams mokėti;

35.2. tabakui ir tabako gaminiams, etilo alkoholiui ir alkoholiniams gėrimams įsigyti;

35.3. Lietuvos Respublikos teisės aktų draudžiamoms prekėms ir paslaugoms įsigyti.

36. Projektui skirtos lėšos turi būti naudojamos sutartyje nurodytai veiklai. Atsiradus būtinybei koreguoti lėšų paskirtį, projekto vykdytojas pakeitimus privalo raštu suderinti su Departamentu: Departamentui pateikiamas laisvos formos argumentuotas prašymas perskirstyti projekto įgyvendinimui skirtas lėšas. Projekto įgyvendinimui skirtų lėšų perskirstymas atliekamas neviršijant projekto paraiškos sąmatoje numatytų lėšų priemonėms ar veikloms ir Komisijos sprendimu Ministerijos skirto finansavimo.

 

VII SKYRIUS

ATSISKAITYMAS UŽ LĖŠŲ PANAUDOJIMĄ

 

37. Už panaudotas valstybės biudžeto lėšas projekto vykdytojas Ministerijai atsiskaito sutartyje nustatyta tvarka.

38. Projekto vykdytojas privalo:

38.1. visiškai įgyvendinti projektą iki sutartyje nurodytos datos;

38.2. pateikti Ministerijai projekto finansines ir veiklos ataskaitas iki sutartyje nustatyto termino pabaigos, bet ne vėliau kaip iki kalendorinių metų gruodžio 7 dienos;

38.3. vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, biudžetiniais metais nepanaudotus Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų likučius grąžinti į Ministerijos sąskaitą iki sutartyje nustatyto termino pabaigos, bet ne vėliau kaip iki kalendorinių metų gruodžio 7 dienos.

39. Atsiskaitymą už projektų vykdymą kontroliuoja Departamentas. Departamentas turi teisę tikrinti, ar projektų vykdytojas laikosi projektų įgyvendinimo sutartyje nustatytų įsipareigojimų.

40. Prireikus Ministerija turi teisę atlikti projektų įgyvendinimo ir lėšų tikslingo panaudojimo auditą.

41. Projekto vykdytojas už netinkamą projektui skirtų tikslinių Lietuvos valstybės biudžeto lėšų panaudojimą atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

VIII SKYRIUS

PROJEKTŲ VIEŠINIMAS

 

42. Siekiant informuoti visuomenę apie biudžeto lėšų panaudojimą diasporos organizacijų projektams finansuoti, visoje Ministerijos lėšomis finansuoto projekto reklaminėje ir informacinėje medžiagoje projekto vykdytojas, naudodamas Ministerijos ir „Globalios Lietuvos“ logotipą, turi nurodyti, kad projektui lėšas skiria Ministerija, taip pat kitais būdais užtikrinti Ministerijos matomumą projekte.

43. Informacija apie projektą, kurios paviešinimas galėtų daryti neigiamos įtakos jo vykdymui ar sukeltų nepageidaujamų padarinių po jo įgyvendinimo, Komisijos sprendimu nėra skelbiama.

 

IX SKYRIUS

Baigiamosios nuostatos

 

44. Įgyvendinant Tvarkos aprašą asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu, Asmens duomenų tvarkymo ir duomenų subjekto teisių įgyvendinimo Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijoje, diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse įstaigose ir specialiosiose misijose tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2015 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. V-154 „Dėl Asmens duomenų tvarkymo ir duomenų subjekto teisių įgyvendinimo Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijoje, diplomatinėse atstovybėse, konsulinėse įstaigose ir specialiosiose misijose tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų tvarkymą, nustatytais reikalavimais.

45. Įgyvendinant Tvarkos aprašą pateikti dokumentai saugomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo ir Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka.

 

_______________________________

 

 

part_88fb6b9d1bb545c68fc1250bf8d79540_end