TEISĖJŲ TARYBA

 

NUTARIMAS

DĖL TEISĖJŲ DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2019 m. gruodžio 13 d. Nr. 13P-203-(7.1.2)

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 120 straipsnio 27 punktu, Lietuvos Respublikos teismų įstatymo Nr. I-480 7, 36, 39, 45, 48, 531, 532, 54, 551, 57, 61, 63, 691, 76, 78, 84, 85, 88, 912, 913, 914, 915, 93, 94, 98, 101, 102, 106, 119, 121, 122, 124, 128, 130 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 441 straipsniu ir nauja VII dalimi ir 95 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIII-2372 4 straipsniu, siekdama užtikrinti teismų pirmininkų, jų pavaduotojų, skyrių pirmininkų bei kitų teisėjų darbo su bylomis bei kitų vykdomų funkcijų pusiausvyrą, teisingumo vykdymo bei teismų administravimo veiklos efektyvumą, Teisėjų taryba n u t a r i a:

1.  Patvirtinti Teisėjų darbo su bylomis krūvio mažinimo tvarkos aprašą (pridedama).

2.  Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Teisėjų tarybos 2011 m. liepos 15 d. protokolinį nutarimą dėl teismų pirmininkų darbo krūvio;

2.2. Teisėjų tarybos 2013 m. birželio 28 d. nutarimą Nr. 13P-82-(7.1.2) „Dėl teismų savivaldos institucijose dirbančių teisėjų darbo krūvio“.

3.  Įpareigoti teismų pirmininkus per 2 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos peržiūrėti ir, esant pagrindui, nustatyti naujus darbo su bylomis krūvio mažinimo dydžius pagal šiuo nutarimu patvirtintą tvarką.

4.   Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2020 m. sausio 1 d.

 

 

 

Pirmininkas                                                                                                        Algimantas Valantinas

 

 

 

Sekretorė                                                                                                            Neringa Švedienė

 

 

PATVIRTINTA

Teisėjų tarybos

2019 m. gruodžio 13 d.

nutarimu Nr. 13P-203-(7.1.2)

 

 

TEISĖJŲ DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 

1. Teisėjų darbo su bylomis krūvio mažinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato teisėjo darbo su bylomis krūvio mažinimo pagrindus, maksimalias darbo su bylomis krūvio mažinimo ribas, kriterijus, kuriais vadovaujantis atskirų teismų grupių teisėjams gali būti sumažintas krūvis dėl teisėjo užimtumo vykdant kitas teisėjo funkcijas, susijusias su teismo ar teismų sistemos veikimu, taip pat kai būtina užtikrinti teisėjų darbo su bylomis krūvio tolygumą bei kitais teisės aktuose nustatytais atvejais, taip pat sprendimų dėl darbo su bylomis krūvio mažinimo priėmimo tvarką.

2. Teisėjų darbo su bylomis krūvio mažinimo reglamentavimo tikslas – teismo pirmininkų, pirmininkų pavaduotojų bei skyrių pirmininkų ir kitų teisėjų darbo su bylomis ir kitų jų vykdomų funkcijų, susijusių su teismo ar teismų sistemos veikimu, pusiausvyros nustatymas, teisingumo vykdymo bei teismų administravimo veiklos efektyvumo didinimas, organizacinių prielaidų tinkamam teismo vidaus ir išorės administravimui sudarymas, efektyvaus teismo ir teisėjo darbo organizavimo užtikrinimas.

3. Mažinant teisėjo darbo su bylomis krūvį neturi būti paneigiama pagrindinė teisėjo funkcija – teisingumo vykdymas, todėl darbo su bylomis krūvis teisėjui negali būti sumažinamas 100 procentų.

4. Sprendžiant dėl teisėjo darbo su bylomis krūvio mažinimo turi būti laikomasi objektyvumo, proporcingumo, sąžiningumo, skaidrumo principų. Priimami sprendimai dėl darbo su bylomis krūvio mažinimo negali pažeisti teisėjų nepriklausomumo principo. 

 

 

II. DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TEISĖJAMS PAGRINDAI IR DYDŽIAI

 

 

5. Teisėjams darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas šiame skyriuje nustatytais pagrindais ir  dydžiais.

6. Dėl atliekamų teismo vidaus administravimo ir (arba) administracinės veiklos priežiūros funkcijų darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas:

6.1. Teismo pirmininkui – iki 50 procentų.

6.2. Teismo pirmininko pavaduotojui – iki 40 procentų.

6.3. Skyriaus pirmininkui – iki 40 procentų.

6.4. Kitam, nei nustatyta šio Aprašo 6.1–6.3 papunkčiuose, teisėjui, jeigu jam pavesta atlikti tam tikras teismo vidaus administravimo ar administracinės veiklos priežiūros funkcijas – iki 40 procentų.

7. Dėl teisėjo dalyvavimo teismų savivaldos institucijų ir komisijų, numatytų Lietuvos Respublikos teismų įstatyme, sudėtyje darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas:

7.1. Teisėjų tarybos pirmininkui, pirmininko pavaduotojui ir sekretoriui – iki 50 proc.;

7.2. kitiems Teisėjų tarybos nariams – iki 30 procentų;

7.3. Teisėjų garbės teismo pirmininkui – iki 20 procentų;

7.4. kitiems Teisėjų garbės teismo nariams – iki 15 procentų;

7.5. Teisėjų etikos ir drausmės komisijos pirmininkui – iki 30 procentų;

7.6. kitiems Teisėjų etikos ir drausmės komisijos nariams – iki 20 procentų;

7.7. Nuolatinės teisėjų veiklos vertinimo komisijos pirmininkui – iki 30 procentų;

7.8. kitiems Nuolatinės teisėjų veiklos vertinimo komisijos nariams – iki 20 procentų;

7.9. Pretendentų į teisėjus egzamino komisijos pirmininkui – iki 15 procentų;

7.10. kitiems Pretendentų į teisėjus egzamino komisijos nariams – iki 10 procentų;

7.11. Pretendentų į teisėjus atrankos komisijos pirmininkui – iki 30 procentų;

7.12. kitiems Pretendentų į teisėjus atrankos komisijos nariams – iki 20 procentų;

7.13. Teisminės mediacijos komisijos pirmininkui – iki 15 procentų;

7.14. kitiems Teisminės mediacijos komisijos nariams – iki 10 procentų;

7.15. Teismų sistemos apdovanojimų komisijos pirmininkui – iki 10 procentų;

7.16. kitiems Teismų sistemos apdovanojimų komisijos nariams – iki 5 procentų.

8. Teisėjui dėl jo paskyrimo pirmininku ar nariu į kitų, nei nustatyta šio Aprašo 7 punkte, komisijų, kitų darbo grupių, komitetų ir kt. organizacijų, kurių veikla susijusi su teismų ar teismų sistemos veikimu, tiek Lietuvos Respublikoje, tiek užsienyje, darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas iki 30 procentų.

9. Darbo su bylomis krūvis teisėjams gali būti mažinamas atsižvelgus į Teisėjų tarybos tvirtinamų Teisėjų mokymo organizavimo taisyklių (toliau – Mokymo organizavimo taisyklės), nuostatas:

9.1. teisėjui, nemokamai vykdančiam mokymus pagal privalomojo ir papildomojo mokymo programas, – iki 20 procentų;

9.2. teisėjui, kuris skiriamas kuratoriumi, kuravimo laikotarpiu – iki 20 procentų.

10. Tais atvejais, kai teisėjas teismo pirmininkui pateikia prašymą sumažinti darbo su bylomis krūvį ir prie jo prideda sveikatos priežiūros įstaigos išvadą, kuri pagrindžia jam nustatytą mažesnį nei 100 procentų darbingumo lygį, darbo su bylomis krūvis teisėjui mažinamas šio Aprašo 17 punkte nustatyta tvarka.

11. Teismo pirmininkas ar teismo skyriaus pirmininkas vidaus administravimo tvarka ir priemonėmis, atsižvelgdamas į Teisėjų tarybos tvirtinamo Bylų paskirstymo teisėjams ir teisėjų kolegijų sudarymo taisyklių aprašo nuostatas, skirstant bylas gali nuspręsti sumažinti konkrečiam teisėjui skiriamų nagrinėti naujų bylų kiekį atitinkamu procentu, padedančiu užtikrinti teisėjų darbo su bylomis krūvio tolygumą.

12. Išimtiniais atvejais, atsiradus kitiems, nei šiame skyriuje nustatytiems, darbo su bylomis krūvio mažinimo pagrindams, ar nustačius poreikį laikinai sumažinti darbo krūvį didesniu nei šio Aprašo 6–9 punktuose nustatytu dydžiu, apie priimtą sprendimą teismo pirmininkas informuoja administracinės veiklos priežiūrą atliekantį administravimo subjektą, išsiųsdamas jam sprendimo kopiją.

 

 

III. DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TEISĖJAMS KRITERIJAI

 

 

13. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 6 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:

13.1. Apylinkių teismuose ir apygardų administraciniuose teismuose:

13.1.1. teismo teisėjų skaičius;

13.1.2. bendras teismo darbuotojų skaičius;

13.1.3. teismo rūmų, jeigu teismas sudarytas iš rūmų, skaičius;

13.1.4. atstumas tarp teismo rūmų, jeigu teismas sudarytas iš rūmų;

13.1.5. teismo pirmininko pavaduotojų etatų skaičius ir šių etatų realus užimtumas;

13.1.6. kanclerio etato užimtumas;

13.1.7. teismo pirmininko patarėjo ir (arba) teismo pirmininko padėjėjo (ryšiams su žiniasklaida ir visuomene) etatų buvimas ir realus jų užimtumas.

13.2. Apygardų teismuose:

13.2.1. teismo teisėjų skaičius;

13.2.2. bendras teismo darbuotojų skaičius;

13.2.3. veiklos teritorijoje veikiančių apylinkių teismų skaičius;

13.2.4. veiklos teritorijoje veikiančių apylinkių teismų rūmų, jeigu apylinkės teismas sudarytas iš rūmų, skaičius;

13.2.5. atstumas tarp veiklos teritorijoje veikiančių apylinkių teismų;

13.2.6. skyrių pirmininkų etatų realus užimtumas;

13.2.7. kanclerio etato užimtumas;

13.2.8. teismo pirmininko ir teismo skyriaus pirmininko patarėjo ir (arba) teismo pirmininko padėjėjo (ryšiams su žiniasklaida ir visuomene) etatų buvimas ir realus jų užimtumas.

13.3. Lietuvos Aukščiausiajame Teisme, Lietuvos apeliaciniame teisme, Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme:

13.3.1. teismo teisėjų skaičius;

13.3.2. bendras teismo darbuotojų skaičius;

13.3.3. subjektų, kurių administracinės veikos priežiūra atliekama, skaičius;

13.2.4. skyrių pirmininkų ar teismo pirmininko pavaduotojų etatų realus užimtumas;

13.2.5. kanclerio etato užimtumas;

13.2.6. teismo pirmininko patarėjo ir (arba) teismo pirmininko padėjėjo (ryšiams su žiniasklaida ir visuomene) etatų buvimas ir realus jų užimtumas.

14. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 7 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:

14.1. vidutinis per paskutinius 1 metus posėdžių skaičius;

14.2. vidutinis per paskutinius 1 metus posėdžiuose svarstomų klausimų skaičius;

14.3. vidutinė per paskutinius 1 metus posėdžių trukmė;

14.4. vidutinis per paskutinius 1 metus gaunamų dokumentų kiekis;

14.5. teisės aktais nustatyta pareiga nesant teismų savivaldos institucijos ar komisijos pirmininko atlikti jo funkcijas.

15. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 8 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:

15.1. per paskutinius 1 metus įvykusių posėdžių, susitikimų, pasitarimų ir pan. skaičius;

15.2. informacijos, duomenų ir kitos medžiagos, reikalingos išanalizuoti rengiantis posėdžiams, susitikimams, pasitarimams ir kt., apimtis;

15.3. statusas, kuriuo dalyvaujama komisijos, darbo grupės, komiteto ar kt. organizacijos veikloje (narys, pranešėjas, diskusijos dalyvis, stebėtojas ar kt.).

16. Mažinant darbo su bylomis krūvį teisėjams vadovaujantis Mokymo organizavimo taisyklėmis, kaip tai nustatyta šio Aprašo 9 punkte:

16.1. nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 9.1 papunktyje nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:

16.1.1. per paskutinius 1 metus teisėjo nemokamai vykdytų mokymų skaičius;

16.1.2. per paskutinius 1 metus teisėjo nemokamai vykdomuose mokymuose dalyvavusių asmenų skaičius.

16.2. nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 9.2 papunktyje nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:

16.2.1. paskyrimo kuratoriumi laikas;

16.2.2. kuravimo laikotarpiu pavestų užduočių skaičius ir pobūdis;

16.2.3. kuruojamo teisėjo patirtis teismų sistemoje.

17. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 10 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į teisėjo prašymą ir pateiktoje sveikatos priežiūros įstaigos išvadoje nurodytą darbingumo lygio procentą.

18. Mažinant teisėjams darbo krūvį šio Aprašo 11 punkte nustatytu pagrindu, turi būti vadovaujamasi Teisėjų tarybos nutarimu patvirtinto Bylų paskirstymo teisėjams ir teisėjų kolegijų sudarymo taisyklių aprašo nuostatomis.

 

IV. DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TVARKA

19. Sprendimas sumažinti teismo pirmininko, teismo pirmininko pavaduotojo, skyriaus pirmininko, teisėjo darbo su bylomis krūvį įforminamas teismo pirmininko įsakymu.

20. Esant poreikiui, Nacionalinė teismų administracija teikia teismo pirmininkui informaciją apie teismų savivaldos institucijų ir komisijų bei kitų komisijų, darbo grupių, komitetų ir kt. organizacijų, kurių veikla susijusi su teismų ar teismų sistemos veikimu ir kuriose dalyvauja teisėjai, posėdžių ir juose nagrinėjamų klausimų skaičių, teisėjų aktyvumą ir kitus duomenis, galinčius patvirtinti teisėjų užimtumą šioje veikloje.

21. Teismo pirmininkas, spręsdamas, kokiu dydžiu mažinti darbo su bylomis krūvį, vertina šio Aprašo 13–18 punktuose nustatytus kriterijus. Kuo didesnės nustatomos atitinkamų kriterijų (išskyrus kriterijus, susijusius su atitinkamų pareigybių etatų skaičiumi ir šių etatų užimtumu) reikšmės, tuo didesniu procentiniu dydžiu gali būti mažinamas teisėjo darbo su bylomis krūvis.

22. Teisėjui, kuriam darbo su bylomis krūvis sumažinamas šio Aprašo 10 punkte nustatytu pagrindu, teismo pirmininko sprendimu proporcingai mažinamas ir teisėjo gaunamas atlyginimas.

23. Tais atvejais, kai egzistuoja pagrindas mažinti darbo su bylomis krūvį pagal kelis šio Aprašo 6–12 punktuose nustatytus pagrindus, krūvio mažinimo procentas nėra sumuojamas. Tokiu atveju darbo su bylomis krūvis mažinamas tuo pagrindu, kuriam nustatytas didesnis maksimalus krūvio mažinimo procentinis dydis, pasirenkant artimą maksimaliai ar maksimalią procentinio dydžio reikšmę.

24. Darbo su bylomis krūvis mažinamas laikinai – kol egzistuoja vienas ar keli šio Aprašo 6–12 punktuose nustatyti pagrindai.

25. Išnykus darbo su bylomis krūvio mažinimo pagrindui (-ams), atsiradus vienam ar keliems naujiems pagrindams ar pasikeitus kitoms aplinkybėms, turinčioms įtakos teismo pirmininko, teismo pirmininko pavaduotojo, skyriaus pirmininko, teisėjo darbo krūvio mažinimui, sprendimas dėl darbo su bylomis krūvio mažinimo peržiūrimas ir, nustačius poreikį, gali būti pakeičiamas arba panaikinamas.

 

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

26. Už šio Aprašo nuostatų tinkamą taikymą atsako teismo pirmininkas, kuris turi užtikrinti, kad dėl darbo su bylomis krūvio mažinimo nebus sutrikdyta tiesioginė teismo veikla – teisingumo vykdymas.

______________