TEISĖJŲ TARYBA
NUTARIMAS
DĖL TEISĖJŲ DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2019 m. gruodžio 13 d. Nr. 13P-203-(7.1.2)
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos teismų įstatymo 120 straipsnio 27 punktu, Lietuvos Respublikos teismų įstatymo Nr. I-480 7, 36, 39, 45, 48, 531, 532, 54, 551, 57, 61, 63, 691, 76, 78, 84, 85, 88, 912, 913, 914, 915, 93, 94, 98, 101, 102, 106, 119, 121, 122, 124, 128, 130 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 441 straipsniu ir nauja VII dalimi ir 95 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo Nr. XIII-2372 4 straipsniu, siekdama užtikrinti teismų pirmininkų, jų pavaduotojų, skyrių pirmininkų bei kitų teisėjų darbo su bylomis bei kitų vykdomų funkcijų pusiausvyrą, teisingumo vykdymo bei teismų administravimo veiklos efektyvumą, Teisėjų taryba n u t a r i a:
2. Pripažinti netekusiais galios:
3. Įpareigoti teismų pirmininkus per 2 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos peržiūrėti ir, esant pagrindui, nustatyti naujus darbo su bylomis krūvio mažinimo dydžius pagal šiuo nutarimu patvirtintą tvarką.
PATVIRTINTA
Teisėjų tarybos
2019 m. gruodžio 13 d.
nutarimu Nr. 13P-203-(7.1.2)
TEISĖJŲ DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Teisėjų darbo su bylomis krūvio mažinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato teisėjo darbo su bylomis krūvio mažinimo pagrindus, maksimalias darbo su bylomis krūvio mažinimo ribas, kriterijus, kuriais vadovaujantis atskirų teismų grupių teisėjams gali būti sumažintas krūvis dėl teisėjo užimtumo vykdant kitas teisėjo funkcijas, susijusias su teismo ar teismų sistemos veikimu, taip pat kai būtina užtikrinti teisėjų darbo su bylomis krūvio tolygumą bei kitais teisės aktuose nustatytais atvejais, taip pat sprendimų dėl darbo su bylomis krūvio mažinimo priėmimo tvarką.
2. Teisėjų darbo su bylomis krūvio mažinimo reglamentavimo tikslas – teismo pirmininkų, pirmininkų pavaduotojų bei skyrių pirmininkų ir kitų teisėjų darbo su bylomis ir kitų jų vykdomų funkcijų, susijusių su teismo ar teismų sistemos veikimu, pusiausvyros nustatymas, teisingumo vykdymo bei teismų administravimo veiklos efektyvumo didinimas, organizacinių prielaidų tinkamam teismo vidaus ir išorės administravimui sudarymas, efektyvaus teismo ir teisėjo darbo organizavimo užtikrinimas.
3. Mažinant teisėjo darbo su bylomis krūvį neturi būti paneigiama pagrindinė teisėjo funkcija – teisingumo vykdymas, todėl darbo su bylomis krūvis teisėjui negali būti sumažinamas 100 procentų.
II. DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TEISĖJAMS PAGRINDAI IR DYDŽIAI
5. Teisėjams darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas šiame skyriuje nustatytais pagrindais ir dydžiais.
6. Dėl atliekamų teismo vidaus administravimo ir (arba) administracinės veiklos priežiūros funkcijų darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas:
7. Dėl teisėjo dalyvavimo teismų savivaldos institucijų ir komisijų, numatytų Lietuvos Respublikos teismų įstatyme, sudėtyje darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas:
8. Teisėjui dėl jo paskyrimo pirmininku ar nariu į kitų, nei nustatyta šio Aprašo 7 punkte, komisijų, kitų darbo grupių, komitetų ir kt. organizacijų, kurių veikla susijusi su teismų ar teismų sistemos veikimu, tiek Lietuvos Respublikoje, tiek užsienyje, darbo su bylomis krūvis gali būti mažinamas iki 30 procentų.
9. Darbo su bylomis krūvis teisėjams gali būti mažinamas atsižvelgus į Teisėjų tarybos tvirtinamų Teisėjų mokymo organizavimo taisyklių (toliau – Mokymo organizavimo taisyklės), nuostatas:
9.1. teisėjui, nemokamai vykdančiam mokymus pagal privalomojo ir papildomojo mokymo programas, – iki 20 procentų;
10. Tais atvejais, kai teisėjas teismo pirmininkui pateikia prašymą sumažinti darbo su bylomis krūvį ir prie jo prideda sveikatos priežiūros įstaigos išvadą, kuri pagrindžia jam nustatytą mažesnį nei 100 procentų darbingumo lygį, darbo su bylomis krūvis teisėjui mažinamas šio Aprašo 17 punkte nustatyta tvarka.
11. Teismo pirmininkas ar teismo skyriaus pirmininkas vidaus administravimo tvarka ir priemonėmis, atsižvelgdamas į Teisėjų tarybos tvirtinamo Bylų paskirstymo teisėjams ir teisėjų kolegijų sudarymo taisyklių aprašo nuostatas, skirstant bylas gali nuspręsti sumažinti konkrečiam teisėjui skiriamų nagrinėti naujų bylų kiekį atitinkamu procentu, padedančiu užtikrinti teisėjų darbo su bylomis krūvio tolygumą.
12. Išimtiniais atvejais, atsiradus kitiems, nei šiame skyriuje nustatytiems, darbo su bylomis krūvio mažinimo pagrindams, ar nustačius poreikį laikinai sumažinti darbo krūvį didesniu nei šio Aprašo 6–9 punktuose nustatytu dydžiu, apie priimtą sprendimą teismo pirmininkas informuoja administracinės veiklos priežiūrą atliekantį administravimo subjektą, išsiųsdamas jam sprendimo kopiją.
III. DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TEISĖJAMS KRITERIJAI
13. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 6 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:
13.1. Apylinkių teismuose ir apygardų administraciniuose teismuose:
13.2. Apygardų teismuose:
13.2.4. veiklos teritorijoje veikiančių apylinkių teismų rūmų, jeigu apylinkės teismas sudarytas iš rūmų, skaičius;
13.3. Lietuvos Aukščiausiajame Teisme, Lietuvos apeliaciniame teisme, Lietuvos vyriausiajame administraciniame teisme:
14. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 7 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:
15. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 8 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:
15.2. informacijos, duomenų ir kitos medžiagos, reikalingos išanalizuoti rengiantis posėdžiams, susitikimams, pasitarimams ir kt., apimtis;
16. Mažinant darbo su bylomis krūvį teisėjams vadovaujantis Mokymo organizavimo taisyklėmis, kaip tai nustatyta šio Aprašo 9 punkte:
16.1. nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 9.1 papunktyje nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:
16.2. nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 9.2 papunktyje nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į šiuos kriterijus:
17. Nustatant, kokiu dydžiu teisėjui mažintinas darbo su bylomis krūvis šio Aprašo 10 punkte nustatytu pagrindu, atsižvelgiama į teisėjo prašymą ir pateiktoje sveikatos priežiūros įstaigos išvadoje nurodytą darbingumo lygio procentą.
IV. DARBO SU BYLOMIS KRŪVIO MAŽINIMO TVARKA
19. Sprendimas sumažinti teismo pirmininko, teismo pirmininko pavaduotojo, skyriaus pirmininko, teisėjo darbo su bylomis krūvį įforminamas teismo pirmininko įsakymu.
20. Esant poreikiui, Nacionalinė teismų administracija teikia teismo pirmininkui informaciją apie teismų savivaldos institucijų ir komisijų bei kitų komisijų, darbo grupių, komitetų ir kt. organizacijų, kurių veikla susijusi su teismų ar teismų sistemos veikimu ir kuriose dalyvauja teisėjai, posėdžių ir juose nagrinėjamų klausimų skaičių, teisėjų aktyvumą ir kitus duomenis, galinčius patvirtinti teisėjų užimtumą šioje veikloje.
21. Teismo pirmininkas, spręsdamas, kokiu dydžiu mažinti darbo su bylomis krūvį, vertina šio Aprašo 13–18 punktuose nustatytus kriterijus. Kuo didesnės nustatomos atitinkamų kriterijų (išskyrus kriterijus, susijusius su atitinkamų pareigybių etatų skaičiumi ir šių etatų užimtumu) reikšmės, tuo didesniu procentiniu dydžiu gali būti mažinamas teisėjo darbo su bylomis krūvis.
22. Teisėjui, kuriam darbo su bylomis krūvis sumažinamas šio Aprašo 10 punkte nustatytu pagrindu, teismo pirmininko sprendimu proporcingai mažinamas ir teisėjo gaunamas atlyginimas.
23. Tais atvejais, kai egzistuoja pagrindas mažinti darbo su bylomis krūvį pagal kelis šio Aprašo 6–12 punktuose nustatytus pagrindus, krūvio mažinimo procentas nėra sumuojamas. Tokiu atveju darbo su bylomis krūvis mažinamas tuo pagrindu, kuriam nustatytas didesnis maksimalus krūvio mažinimo procentinis dydis, pasirenkant artimą maksimaliai ar maksimalią procentinio dydžio reikšmę.
24. Darbo su bylomis krūvis mažinamas laikinai – kol egzistuoja vienas ar keli šio Aprašo 6–12 punktuose nustatyti pagrindai.
25. Išnykus darbo su bylomis krūvio mažinimo pagrindui (-ams), atsiradus vienam ar keliems naujiems pagrindams ar pasikeitus kitoms aplinkybėms, turinčioms įtakos teismo pirmininko, teismo pirmininko pavaduotojo, skyriaus pirmininko, teisėjo darbo krūvio mažinimui, sprendimas dėl darbo su bylomis krūvio mažinimo peržiūrimas ir, nustačius poreikį, gali būti pakeičiamas arba panaikinamas.