AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL pranešimų apie galimus pažeidimus teikimo, pažeidimų TYRIMo atlikimo, tyrimą atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašo PATVIRTINIMO

 

2017 m. kovo 13 d. Nr. V3-16

Vilnius  

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo 48 straipsnio 3, 6, 8 dalimis ir 49 straipsnio 4 dalimi, atsižvelgdamas į Audito priežiūros komiteto elektroninio balsavimo, vykusio iki 2017 m. vasario 28 d., metu pateiktą nuomonę, įformintą 2017 m. kovo 2 d. Audito priežiūros komiteto elektroninio balsavimo protokolo nutarimu A1-5.2 ir į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2017 m. kovo 8 d. raštą Nr. ((6.3-03)-5K-1704845, 5K-1704738 ir 5K-1705080))-6K-1701879 „Dėl Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų projektų derinimo“,

t v i r t i n u  Pranešimų apie galimus pažeidimus teikimo, pažeidimų tyrimo atlikimo, tyrimą atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Direktorius                                                                                                                Audrius Linartas

 

 

 

 

 

 

 

SUDERINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

2017-03-08 raštu Nr. ((6.3-03)-5K-1704845,

5K-1704738 ir 5K-1705080))-6K-1701879


 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo

valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos direktoriaus

2017 m. kovo 13 d. įsakymu Nr. V3-16

 

 

pranešimų apie galimus pažeidimus teikimo, pažeidimų TYRIMo atlikimo, tyrimą atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašas

 

I skyrius

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pranešimų apie galimus pažeidimus teikimo, pažeidimų tyrimo atlikimo, tyrimą atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato juridinių ir fizinių asmenų pranešimų apie galimą (galimus) Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Įstatymas) ir (arba) 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 537/2014 dėl konkrečių viešojo intereso įmonių teisės aktų nustatyto audito reikalavimų, kuriuo panaikinamas Komisijos sprendimas 2005/909/EB (toliau – Reglamentas), nuostatų pažeidimą (pažeidimus) teikimo Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Tarnyba), šių pranešimų nagrinėjimo, sprendimų dėl pažeidimo tyrimo atlikimo (neatlikimo) priėmimo ir informavimo apie juos, pažeidimo tyrimo pradžios, atlikimo, rezultatų pateikimo, tyrimo sustabdymo, nutraukimo, atnaujinimo, Tarnybos darbuotojų arba valstybės tarnautojų (toliau darbuotojas arba valstybės tarnautojas – darbuotojas), atliekančių pažeidimo tyrimus, parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarką ir procedūras.

2. Tvarkos aprašas parengtas įgyvendinant Įstatymo 48 straipsnio 3, 6, 8 dalių ir 49 straipsnio 4 dalies nuostatas.

3. Šiame Tvarkos apraše vartojamų sąvokų reikšmės atitinka Įstatyme vartojamų sąvokų reikšmes.

 

II skyrius

juridinių ir fizinių ASMENŲ PRANEŠIMŲ APIE GALIMUS PAŽEIDIMUS TEIKIMO TARNYBAI TVARKA

 

4. Pranešimai apie galimą (galimus) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus) (toliau – pranešimai) Tarnybai teikiami valstybine kalba.

5. Pareiškėjai pranešimus Tarnybai gali pateikti šiais būdais:

5.1. pateikdami Tarnybos darbo metu asmenis aptarnaujančiam Tarnybos darbuotojui;

5.2. siųsdami paštu arba elektroniniu paštu Tarnybos interneto svetainėje skelbiamu adresu arba  elektroninio pašto adresu.

6. Asmenis aptarnaujantiems Tarnybos darbuotojams pateiktas  ar paštu atsiųstas pranešimas turi būti pasirašytas pareiškėjo (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba jo vadovo ar įgalioto asmens (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo). Elektroniniu paštu pateiktas pranešimas turi būti pasirašytas saugiu elektroniniu parašu.

7. Pranešime pateikiama ši informacija (jei ji pareiškėjui žinoma):

7.1. pareiškėjo duomenys: vardas, pavardė, gyvenamoji vieta (jeigu pareiškėjas – fizinis asmuo) arba pavadinimas, kodas, buveinės adresas (jeigu pareiškėjas – juridinis asmuo), adresas ar elektroninio pašto adresas, kuriais pareiškėjas pageidauja gauti informaciją, telefono numeris ir kiti kontaktiniai duomenys;

7.2. galimą (galimus) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus) padariusio asmens duomenys (fizinio asmens vardas, pavardė, gyvenamoji vieta; jei pažeidimas susijęs su fizinio asmens einamomis pareigomis, taip pat nurodomos jo einamos pareigos, informacija apie juridinį asmenį ir jo struktūrinį vienetą, kuriame šios pareigos atliekamos (juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas, jo struktūrinio vieneto pavadinimas); arba juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas), šio asmens kontaktiniai duomenys (adresas, elektroninio pašto adresas, telefono numeris, kiti kontaktiniai duomenys), taip pat, jei galimą (galimus) pažeidimą (pažeidimus) padaręs asmuo yra auditorius arba audito įmonė, nurodomas auditoriaus arba audito įmonės pažymėjimo numeris;

7.3. galimas (galimi) pažeidimas (pažeidimai), t. y., auditoriaus, audito įmonės, kitų fizinių ar juridinių asmenų veika, kuri sudaro galimą (galimus) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus);

7.4. konkrečios Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatos, kurios galimai pažeistos;

7.5. aplinkybės, argumentai ir motyvai, leidžiantys manyti, kad buvo padarytas Tvarkos aprašo 7.3 papunktyje nurodytas pažeidimas;

8. Kartu su pranešimu turi būti pateikiami įrodymai, t. y. dokumentai ir informacija, (jeigu jie yra), leidžiantys manyti, kad buvo padarytas pranešime nurodytas pažeidimas. Jei pareiškėjas negali pateikti tokių įrodymų, jis pranešime turi nurodyti instituciją ar asmenį, kurie turi šiuos įrodymus.

 

III skyrius

juridinių ir fizinių ASMENŲ PRANEŠIMŲ APIE GALIMUS PAŽEIDIMUS NAGRINĖJIMO, SPRENDIMŲ DĖL JŲ PRIĖMIMO IR INFORMAVIMO APIE PRIIMTUS SPRENDIMUS TVARKA

 

9. Gavusi pranešimą, Tarnyba pagal Tvarkos aprašo 11 punkte nurodytus kriterijus įvertina, ar pranešimas yra nagrinėtinas.

10. Jei pranešimas yra nenagrinėtinas, Tarnyba apie atsisakymą nagrinėti pranešimą ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo pranešimo užregistravimo Tarnyboje dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja pareiškėją nurodydama vieną ar kelis iš Tvarkos aprašo 11.1–11.5 papunkčiuose nustatytų atsisakymo nagrinėti pranešimą pagrindų, išskyrus atvejus, kai pranešimai yra anoniminiai arba juose nenurodyti pareiškėjo kontaktiniai duomenys.

11. Tarnyba nenagrinėja pranešimų:

11.1. kuriuose nenurodytas pažeidimą galimai padaręs asmuo ir (ar) galimas (galimi) pažeidimas (pažeidimai);

11.2. kurie išdėstyti nesuprantamai ir (arba) neįskaitomai;

11.3. kurie pareiškėjo nepasirašyti (anoniminiai), išskyrus atvejus, kai Tarnybos motyvuotu sprendimu nagrinėjami su viešuoju interesu susiję anoniminiai pranešimai;

11.4. kuriuose pranešama apie pažeidimus, už kurių padarymą pranešimo užregistravimo Tarnyboje dieną yra suėję arba, pagal Tvarkos aprašo 12 punkte nustatytus Tarnybos sprendimo dėl pažeidimo tyrimo atlikimo (neatlikimo) priėmimo terminus, šio sprendimo priėmimo dieną bus suėję Įstatymo 56 straipsnio 9 dalyje nustatyti nurodymų ir poveikio priemonių skyrimo senaties terminai;

11.5. kurie pateikti praleidus Įstatymo 48 straipsnio 6 dalyje nustatytą jų pateikimo Tarnybai terminą.

12. Jei gautas pranešimas yra nagrinėtinas, jis turi būti išnagrinėtas ir sprendimas pradėti pažeidimo tyrimą arba jo nepradėti turi būti priimtas per 20 darbo dienų. Kai dėl objektyvių priežasčių per 20 darbo dienų pranešimo nagrinėjimas negali būti baigtas, jo nagrinėjimo terminas Tarnybos direktoriaus sprendimu gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip dar 20 darbo dienų.

13Jeigu pareiškėjas kartu su pranešimu nepateikia visų reikalingų dokumentų arba kai reikia patikslinti pranešime nurodytą informaciją, Tarnyba ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo prašymo užregistravimo Tarnyboje dienos kreipiasi į pareiškėją, galimą (galimus) pažeidimą (pažeidimus) padariusį asmenį, kompetentingą instituciją, organizaciją, kitus asmenis dėl reikiamų dokumentų ar kitos informacijos pateikimo.

14Tvarkos aprašo 12 punkte nurodytas pranešimo nagrinėjimo terminas neskaičiuojamas nuo Tvarkos aprašo 13 punkte nurodyto kreipimosi dėl trūkstamos papildomos informacijos dienos, o gavus reikiamą informaciją ar dokumentus termino skaičiavimas tęsiamas.

15. Tarnybos sprendimu pranešimo nagrinėjimas gali būti nutraukiamas:

15.1. kai ilgiau kaip 30 kalendorinių dienų nuo Tvarkos aprašo 13 punkte nurodyto kreipimosi į pareiškėją be pateisinamos priežasties iš jo negaunama dokumentų ar informacijos;

15.2. jeigu Tarnybai pateiktą pranešimą pareiškėjas atsiima;

15.3. kitais atvejais, jei Tarnybos sprendimo dėl pažeidimo tyrimo atlikimo (neatlikimo) priėmimas nesukeltų teisinių padarinių.

16. Tarnyba apie priimtą sprendimą nutraukti pranešimo nagrinėjimą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja pareiškėją nurodydama vieną ar kelis iš Tvarkos aprašo 15.1–15.3 papunkčiuose nustatytų pranešimo nagrinėjimo nutraukimo pagrindų.

17. Pranešimo nagrinėjimas baigiamas Tarnybos sprendimu pradėti pažeidimo tyrimą arba Tarnybos sprendimu pažeidimo tyrimo nepradėti, kuriame nurodoma:

17.1. aplinkybės, nustatytos pranešimo nagrinėjimo metu;

17.2. teisės aktai, kuriais vadovaujantis parengtas sprendimas;

17.3. sprendimo motyvai ir jo esmė.

18. Tarnybos sprendime pradėti pažeidimo tyrimą, be Tvarkos aprašo 17 punkte nurodytos informacijos, taip pat nurodoma:

18.1. aplinkybės, leidžiančios manyti, kad galimai buvo padarytas Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimas (pažeidimai);

18.2. pažeidimo tyrimo objektas;

18.3. asmens, kurio galimai padaryta veika bus tiriama, duomenys: fizinio asmens vardas, pavardė, gyvenamoji vieta; jei pažeidimas susijęs su fizinio asmens einamomis pareigomis, nurodomos jo einamos pareigos, informacija apie juridinį asmenį ir jo struktūrinį vienetą, kuriame šios pareigos atliekamos (juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas, jo struktūrinio vieneto pavadinimas); juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas; jei asmuo, kurio veikla bus tiriama, yra auditorius arba audito įmonė, nurodomas auditoriaus arba audito įmonės pažymėjimo numeris;

18.4. pažeidimo tyrimui atlikti ir jame dalyvauti paskirtų Tarnybos darbuotojų pareigos, vardai ir pavardės;

18.5. pažeidimo tyrimo pradžios data;

18.6. pažeidimo tyrimo pabaigos data;

18.7. prireikus, kita informacija.

19. Tvarkos aprašo 18.5 papunktyje nurodyta pažeidimo tyrimo pradžios data nustatoma atsižvelgiant į Įstatymo 48 straipsnio 7 dalies nuostatas dėl pranešimo apie pradedamą pažeidimo tyrimą pateikimo termino. Nustatant pažeidimo tyrimo pradžios ir pabaigos datą taip pat atsižvelgiama į konkrečias su tuo pažeidimo tyrimu susijusias aplinkybes, pavyzdžiui, pažeidimo tyrimo apimtį, sudėtingumą, pažeidimo tyrimą atlikti paskirtų Tarnybos darbuotojų skaičių ir užimtumą, poreikį pažeidimo tyrimui pasitelkti ekspertų. Įvertinus šiame punkte nurodytas aplinkybes kiekvieno pažeidimo tyrimo trukmė negali būti ilgesnė už Įstatymo 48 straipsnio 8 dalyje nustatytą trukmę.

20.Tarnybos sprendime pradėti pažeidimo tyrimą arba jo nepradėti esanti informacija yra konfidenciali. Informacija apie asmens, kuris praneša apie galimą (galimus) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus), duomenis neteikiama, išskyrus Įstatymo 51 straipsnio 1 dalyje nurodytus atvejus.

21. Tarnybos sprendimas pradėti pažeidimo tyrimą gali būti priimtas, jei pažeidimo tyrimą atlikti prašantis asmuo pateikia motyvuotą pranešimą ir jame nurodomos aplinkybės leidžia manyti, kad galėjo būti padarytas pažeidimas (pažeidimai).

22. Tarnybos sprendimas nepradėti pažeidimo tyrimo gali būti priimtas, kai:

22.1. Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų, dėl kurių galimo (galimų) pažeidimo (pažeidimų) Tarnyba gavo pranešimą, laikymasis galėtų būti patikrintas atliekant finansinių ataskaitų audito kokybės tikrinimą arba finansinių ataskaitų audito kokybės peržiūrą;

22.2. pagal pranešime nurodytas aplinkybes aišku, kad galimas (galimi) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimas (pažeidimai) yra mažareikšmis (mažareikšmiai), t. y. formalus ir (ar) techninio pobūdžio Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų neatitikimas (netikslumas), vertintinas kaip nereikšmingas pagal visus Tvarkos aprašo 51 punkte nurodytus pažeidimų reikšmingumo vertinimo kriterijus;

22.3. pranešime prašoma ištirti Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus), už kuriuos pagal Įstatymo 48 straipsnio 8 dalyje nustatytą pažeidimo tyrimo atlikimo terminą, tyrimo pabaigos dieną bus suėję Įstatymo 56 straipsnio 9 dalyje nustatyti nurodymų ir poveikio priemonių skyrimo senaties terminai;

22.4. teismas ar Tarnyba jau yra priėmusi sprendimą dėl to paties pažeidimo (pažeidimų) ir asmuo nepateikia naujų faktinių duomenų, leidžiančių ginčyti sprendimą;

22.5. pagal pranešime nurodytas aplinkybes aišku, kad prašoma ištirti veika nesudaro pažeidimo tyrimo objekto;

22.6. prašymo nagrinėjimo metu paaiškėja, kad jis pagal Tvarkos aprašo 11.5 papunktį yra nenagrinėtinas.

23. Jei pranešime nurodytos aplinkybės susijusios su galbūt nekokybiškai atliktu auditu, Tarnybai priėmus sprendimą nepradėti pažeidimo tyrimo Tvarkos aprašo 22.5 papunktyje nustatytu pagrindu, pranešimas nagrinėjamas ir sprendimas pradėti finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimą ar jo nepradėti priimamas pagal Finansinių ataskaitų audito kokybės tyrimo atlikimo, jį atliekančių darbuotojų parinkimo, parengimo ir kvalifikacijos kėlimo tvarkos aprašo nuostatas.

24. Tarnybai priėmus sprendimą nepradėti pažeidimo tyrimo Tvarkos aprašo 22.2 papunktyje nustatytu pagrindu, galimą (galimus) mažareikšmį (mažareikšmius) pažeidimą (pažeidimus) padaręs asmuo apie šį pažeidimą (pažeidimus), jo ištaisymo ir informacijos apie tai pateikimo terminą informuojamas Tvarkos aprašo 41 punkte nustatyta tvarka.

25. Jei Tarnyba, teismas ar kitos institucijos yra pradėjusios nagrinėti klausimus, nuo kurių išsprendimo priklauso Tarnybos sprendimas pradėti pažeidimo tyrimą ar jo nepradėti, šio sprendimo priėmimą Tarnyba gali atidėti iki bus priimti sprendimai dėl minėtų klausimų.

26. Tarnyba per 5 darbo dienas nuo Tvarkos aprašo 17 ir 25 punktuose nurodytų sprendimų priėmimo dienos apie priimtą sprendimą raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuoja pareiškėją. Tuo atveju, kai priimtas sprendimas pažeidimo tyrimo nepradėti arba sprendimo priėmimą atidėti, Tarnyba nurodo ir šio sprendimo priėmimo priežastis.

 

IV skyrius

PAŽEIDIMO TYRIMO PRADŽIA IR JO ATLIKIMAS

 

27. Tarnyba pažeidimo tyrimą pradeda, kai ji dėl šio pažeidimo tyrimo pagal gautą pranešimą arba Įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodytu pagrindu yra priėmusi sprendimą pradėti pažeidimo tyrimą.

28. Tarnybos sprendime pradėti pažeidimo tyrimą Įstatymo 48 straipsnio 2 dalies 2 punkte nurodytu pagrindu pateikiama Tvarkos aprašo 17 ir 18 punktuose, išskyrus 17.1 papunktį, nurodyta informacija. Sprendime esanti informacija yra konfidenciali.

29. Pažeidimo tyrimas pradedamas Tarnybos raštu dėl pažeidimo tyrimo pradžios, kuriuo Tarnyba apie pradedamą pažeidimo tyrimą Įstatymo 48 straipsnio 7 dalyje nustatyta tvarka praneša asmeniui, kurio veika bus tiriama. Tarnybos rašte dėl pažeidimo tyrimo pradžios nurodomas pažeidimo tyrimo inicijavimo pagrindas, objektas, asmuo, kurio galbūt padaryti pažeidimai bus tiriami, pažeidimo tyrimui atlikti ir jame dalyvauti paskirtų Tarnybos darbuotojų pareigos, vardai ir pavardės, pažeidimo tyrimo pradžios ir pabaigos datos.

30. Tarnybos darbuotojai, atlikdami pažeidimo tyrimą ir naudodamiesi Įstatymo 49 straipsnio 2 dalyje nurodytomis teisėmis, tiria ir analizuoja su tiriamu galimu (galimais) pažeidimu (pažeidimais) susijusią rašytinę ir žodinę informaciją tam, kad nustatytų, ar asmuo, kurio veika tiriama, padarė tiriamą Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus).

31. Tarnybos darbuotojai, atlikdami pažeidimo tyrimą, privalo:

31.1. vadovautis Įstatymu, Reglamentu, šiuo Tvarkos aprašu ir kitais teisės aktais;

31.2. atsisakyti tęsti pažeidimo tyrimą ir pranešti savo tiesioginiam vadovui ar Tarnybos direktoriui visas reikšmingas aplinkybes, jei paaiškėja, kad gali būti pažeistas nepriklausomumo principas;

31.3. surinkti išsamius įrodymus, kuriais remdamiesi galėtų pareikšti pagrįstą nuomonę, ar pažeidimo tyrimo metu nustatyta Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimų, ar nenustatyta.

32. Pažeidimo tyrimas turi būti baigtas iki Tarnybos sprendime pradėti pažeidimo tyrimą nurodytos pažeidimo tyrimo pabaigos datos. Pažeidimo tyrimas sustabdomas, nutraukiamas, atnaujinamas Tvarkos aprašo V skyriaus nustatyta tvarka ir pagrindais, pažeidimo tyrimo rezultatai pateikiami šio Tvarkos aprašo VI skyriaus nustatyta tvarka.

33. Kai dėl objektyvių priežasčių pažeidimo tyrimas negali būti baigtas iki nustatytos pažeidimo tyrimo pabaigos datos, Tarnybos direktoriaus sprendimu pažeidimo tyrimo atlikimo terminas gali būti pratęstas nurodant vėlesnę pažeidimo tyrimo pabaigos datą. Jei pratęsto pažeidimo tyrimo trukmė būtų ilgesnė už trukmę, nustatytą Įstatymo 48 straipsnio 8 dalyje, prieš priimant tokį sprendimą dėl termino pratęsimo Tarnyba kreipiasi į Audito priežiūros komitetą dėl nuomonės pateikimo.

 

V skyrius

PAŽEIDIMO TYRIMO SUSTABDYMAS, NUTRAUKIMAS IR ATNAUJINIMAS

 

34. Pažeidimo tyrimas laikomas sustabdytu ir jo atlikimo terminas neskaičiuojamas šiais atvejais:

34.1. kai laikinai negaunama pažeidimo tyrimui atlikti būtinos informacijos, dokumentų, paaiškinimų;

34.2. kai teismas ar kitos institucijos yra pradėjusios nagrinėti klausimus, nuo kurių išsprendimo priklauso pažeidimo tyrimo metu nagrinėjamų klausimų išsprendimas;

34.3. kitais atvejais, kai pažeidimo tyrimas dėl objektyvių priežasčių laikinai negali būti atliekamas.

35. Kai pažeidimo tyrimas laikinai neatliekamas Tvarkos aprašo 34.1 papunktyje numatytu atveju, pažeidimo tyrimo atlikimo terminas neskaičiuojamas nuo Tarnybos kreipimosi dėl trūkstamos informacijos, dokumentų, paaiškinimų dienos ir vėl pradedamas skaičiuoti, kai gaunami trūkstami dokumentai ar informacija.

36. Kai pažeidimo tyrimas laikinai neatliekamas Tvarkos aprašo 34.2 papunktyje numatytu atveju, pažeidimo tyrimo atlikimo terminas neskaičiuojamas nuo informacijos apie teismo ar kitos institucijos nagrinėjamus klausimus paaiškėjimo dienos ir pradedamas vėl skaičiuoti, kai Tarnyba gauna informaciją apie teismo ar kitos institucijos šiais klausimais priimtus sprendimus.

37. Kai pažeidimo tyrimas laikinai neatliekamas kitais atvejais, pažeidimo tyrimo atlikimo terminas neskaičiuojamas nuo aplinkybių, dėl kurių jis laikinai negali būti atliekamas, paaiškėjimo dienos ir pradedamas vėl skaičiuoti, kai aplinkybės, dėl kurių jis buvo sustabdytas, pašalinamos ir (arba) išnyksta.

38. Tarnybos sprendime pradėti pažeidimo tyrimą nurodytas tyrimo atlikimo terminas laikomas pratęstu tiek dienų, kiek dienų jis nebuvo skaičiuojamas.

39. Tarnybos sprendimu pažeidimo tyrimas gali būti nutraukiamas šiais atvejais, kai:

39.1 pažeidimo tyrimo metu paaiškėja, kad tiriamas (tiriami) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimas (pažeidimai) yra mažareikšmis (mažareikšmiai);

39.2. sueina Įstatymo 56 straipsnio 9 dalyje nustatyti nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės (priemonių) už galimus Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimus skyrimo senaties terminai;

39.3. aplinkybės, dėl kurių pažeidimo tyrimas buvo sustabdytas, negali būti pašalintos ar negali išnykti;

39.4. pažeidimo tyrimas negali būti atliekamas dėl kitų objektyvių priežasčių.

40. Apie pažeidimo tyrimo nutraukimą ir jo priežastis ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo nutraukti pažeidimo tyrimą priėmimo dienos raštu arba elektroninėmis priemonėmis informuojamas asmuo, kurio veika buvo tiriama.

41. Kai pažeidimo tyrimas nutraukiamas Tvarkos aprašo 39.1 papunkčio pagrindu, asmuo, kurio veika buvo tiriama, raštu arba elektroninėmis priemonėmis, be Tvarkos aprašo 40 punkte nurodytos teikiamos informacijos, taip pat informuojamas apie nustatytą mažareikšmį (mažareikšmius) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus), ir tuo atveju, kai šį pažeidimą (pažeidimus) galima ištaisyti, nurodomas šio (šių) pažeidimo (pažeidimų) ištaisymo ir informacijos apie tai pateikimo Tarnybai terminas, kuris turi būti ne trumpesnis kaip 15 darbo dienų. Nurodytas terminas gali būti pratęsiamas gavus motyvuotą asmens, kurio veika buvo tiriama, prašymą, kuriame išdėstytos objektyvios priežastys, dėl kurių per šį terminą mažareikšmio (mažareikšmių) pažeidimo (pažeidimų) negalima ištaisyti.

42. Jei asmuo per Tarnybos nurodytą terminą neištaiso mažareikšmio (mažareikšmių) pažeidimo (pažeidimų) ir (ar) apie tai nepateikia informacijos, Tarnybos direktoriaus įsakymu nutrauktas pažeidimo tyrimas gali būti atnaujinamas, o tuo atveju, kai pagal Tvarkos aprašo 22.2 papunktį buvo priimtas sprendimas pažeidimo tyrimo nepradėti, pažeidimo tyrimas gali būti pradedamas.  

 

VI skyrius

pažeidimo TYRIMO REZULTATŲ pateikimas

 

43. Pažeidimo tyrimo ataskaitos projektas parengiamas ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo pažeidimo tyrimo pabaigos datos. Tarnybos nustatyta tvarka suderintas ataskaitos projektas raštu arba elektroninėmis priemonėmis pateikiamas asmeniui, kurio veika buvo tiriama.

44. Asmuo, kurio veika buvo tirta, savo atsiliepimus dėl pažeidimo tyrimo ataskaitos projekto turi teisę pateikti per 5 darbo dienas po jo įteikimo dienos.

45. Jei pažeidimo tyrimo ataskaitos projektas asmeniui, kurio veika buvo tirta, siunčiamas elektroniniu paštu, jo Tarnybai nurodytu ar oficialiai deklaruotu elektroninio pašto adresu, projekto įteikimo data yra laikoma kita darbo diena, skaičiuojant nuo dienos, kada tas projektas buvo išsiųstas.

46. Jei pažeidimo tyrimo ataskaitos projektas asmeniui, kurio veika buvo tirta, siunčiamas registruotu laišku su įteikimo pranešimu, jo Tarnybai nurodytu ar oficialiai deklaruotu buveinės ar gyvenamosios vietos adresu, projekto įteikimo data yra laikoma 10 darbo diena, skaičiuojant nuo dienos kada tas projektas buvo išsiųstas.

47. Tarnyba ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo asmens, kurio veika buvo tirta, atsiliepimų dėl pažeidimo tyrimo ataskaitos projekto pateikimo ar jų pateikimo termino pabaigos datos, išnagrinėjusi atsiliepimų turinį, parengia ir patvirtina galutinę ataskaitą ir ją raštu ar elektroninėmis priemonėmis pateikia asmeniui, kurio veika buvo tirta.

48. Tarnyba per 10 darbo dienų nuo galutinės pažeidimo tyrimo ataskaitos, kurioje konstatuota pažeidimų, patvirtinimo dienos kreipiasi į auditorius, audito įmones, kitus fizinius ir juridinius asmenis bei institucijas dėl šios Tvarkos aprašo 50 punkte nurodytam teikimui parengti trūkstamos informacijos ir (ar) dokumentų pateikimo ir nurodo ne trumpesnį kaip 10 ir ne ilgesnį kaip 20 darbo dienų terminą šiai informacijai ir (ar) dokumentams pateikti.

49. Kai Tvarkos aprašo 48 punkte nurodyta Tarnybos prašoma informacija ir (ar) dokumentai dėl objektyvių priežasčių negali būti pateikti per Tarnybos nurodytą terminą, gavusi motyvuotą informaciją ir (ar) dokumentus teikiančiųjų asmenų prašymą, Tarnyba šį terminą gali pratęsti.

50. Teikimą dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės (priemonių) skyrimo Įstatymo ir (ar) Reglamento nuostatų pažeidimą padariusiems asmenims Tarnyba parengia ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo visos šiam teikimui parengti reikalingos informacijos ir (ar) dokumentų, gavimo dienos. Teikimas rengiamas pagal Įstatymo 57 straipsnio ir Tvarkos aprašo 51–54 punktų nuostatas.

51. Pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 1 punktą vertinant nustatytų Įstatymo ir (ar) Reglamento nuostatų pažeidimų reikšmingumą vertinama, pavyzdžiui:

51.1. ar pažeidimai turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos finansinių ataskaitų vartotojų ir kitų asmenų teisėms ir (ar) teisėtiems interesams ir (ar) ekonominiams sprendimams;

51.2. ar pažeidimai turėjo (galėjo turėti) reikšmingos įtakos audito kokybei;

51.3. ar pažeidimai yra atsitiktiniai ir nesisteminiai;

51.4. pažeidimų mastas.

52. Pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 2 punktą vertinant atsakingo asmens atsakomybės dydį, vertinama, pavyzdžiui, atsakingo fizinio asmens einamų pareigų, atliekamų funkcijų turinys, jo pavaldumas aukštesnes pareigas einantiems asmenims, atsakingo fizinio ar juridinio asmens dalyvavimo darant pažeidimą pobūdis ir mastas.

53. Pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 3 punktą atsakingo asmens finansinis pajėgumas vertinamas tada, kai teikiamas siūlymas skirti Įstatymo 56 straipsnio 4 dalies 6 punkte nurodytą poveikio priemonę. Vertinant atsakingo asmens finansinį pajėgumą, vertinamos jo vykdomos ūkinės komercinės veiklos, su kuria susijęs padarytas pažeidimas, praėjusių paskutinių metų metinės pajamos ir metinis rezultatas.

54. Pagal Įstatymo 57 straipsnio 1 dalies 3 punktą vertinant atsakingo asmens dėl pažeidimų gautų pajamų, kitokios turtinės naudos, išvengtų nuostolių ar padarytos žalos dydį remiamasi pažeidimo tyrimo metu nagrinėta informacija.

55. Kai dėl objektyvių priežasčių pažeidimo tyrimo ataskaitos projektas, pažeidimo tyrimo ataskaita ar Tarnybos teikimas dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės (priemonių) skyrimo asmenims, nesilaikiusiems Įstatymo ir (ar) Reglamento reikalavimų, negali būti parengti ir pateikti per Tvarkos aprašo 45, 49 ir 52 punktuose nustatytus terminus, šiuos terminus Tarnybos direktorius gali pratęsti.

56. Tarnyba, prieš duodama nurodymą (nurodymus) ir (ar) skirdama poveikio priemonę (priemonių) asmenims, nesilaikiusiems Įstatymo ir (ar) Reglamento reikalavimų, Įstatymo 56 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka apie Audito priežiūros komiteto posėdį informuoja asmenis, dėl kurių veiksmų svarstomas nurodymų ir (ar)  poveikio priemonių skyrimo klausimas, ir nustato terminą paaiškinimams dėl pažeidimo tyrimo ataskaitos, kurioje konstatuota pažeidimų, pateikti.

57. Pažeidimo tyrimo ataskaita, kurioje konstatuota pažeidimų, ir kita su ja susijusi medžiaga, įskaitant gautus Tvarkos aprašo 56 punkte nurodytus paaiškinimus, teikiama svarstyti Audito priežiūros komitetui. Audito priežiūros komitetui kartu su šia ataskaita ir medžiaga pateikiamas Tarnybos teikimas dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės (priemonių) skyrimo asmenims, nesilaikiusiems Įstatymo ir (ar) Reglamento reikalavimų.

58. Audito priežiūros komiteto posėdyje apsvarsčius pažeidimo tyrimo metu nustatytus Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimus, Tarnybos teikimą dėl nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės (priemonių) ir Audito priežiūros komitetui pateikus dėl jų nuomonę, Tarnybos direktorius, per 10 darbo dienų priima sprendimą dėl pažeidimo tyrimo rezultatų ir nurodymo (nurodymų) ir (ar) poveikio priemonės (priemonių) skyrimo.

59. Informacija apie priimtus Tvarkos aprašo 58 punkte nurodytus sprendimus teikiama, skelbiama ir šie sprendimai vykdomi Įstatymo 56 straipsnio 8 dalyje, 58 ir 59 straipsniuose nustatyta tvarka.

 

VII skyrius

DARBUOTOJŲ, ATLIEKANČIŲ pažeidimo TYRIMĄ, PARINKIMAS, PARENGIMAS IR KVALIFIKACIJOS KĖLIMAS

 

60. Tarnybos darbuotojas gali būti parenkamas atlikti pažeidimo tyrimą, jeigu:

60.1. jo patirtis ir žinios atitinka Įstatymo 49 straipsnio 1 dalyje ir Tvarkos aprašo 63 punkte nustatytus reikalavimus;

60.2. jis yra nepriklausomas nuo fizinio ar juridinio asmens, galbūt padariusio Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus) ir nuo asmens, pateikusio pranešimą apie galimą (galimus) Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimą (pažeidimus).

61. Pažeidimo tyrimą atliekantis ir jame dalyvaujantys Tarnybos darbuotojai turi išmanyti Įstatymą, Reglamentą, šį Tvarkos aprašą, kitus Įstatymą įgyvendinančius teisės aktus, reglamentuojančius audito atlikimą, auditorių ir audito įmonių veiklą, auditorių ir audito įmonių viešąją priežiūrą.

62. Pažeidimo tyrime dalyvaujantys darbuotojai turi atitikti visus Tvarkos aprašo 60 punkte nustatytus reikalavimus, išskyrus Įstatymo 49 straipsnio 1 dalyje nustatytą reikalavimą jų patirčiai.

63. Tyrimą atliekančių ir jame dalyvaujančių Tarnybos darbuotojų profesinė kvalifikacija keliama taip, kad jie atitiktų Tvarkos aprašo 61 punkto reikalavimus.

64. Tarnybos darbuotojų kvalifikacija keliama Tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

_______________


 

Pranešimų apie galimus

pažeidimus teikimo, pažeidimų

tyrimo atlikimo, tyrimą

atliekančių darbuotojų parinkimo,

parengimo ir kvalifikacijos kėlimo

tvarkos aprašo priedas

 

 

(Pažeidimo tyrimo ataskaitos forma)

 

PAŽEIDIMO TYRIMO ATASKAITA

 

__________________

(sudarymo data)

____________

(sudarymo vieta)

 

IBendroji dalis.

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

§ pažeidimo tyrimo atlikimo pagrindas;

§ asmens, kurio galimai padarytas pažeidimas buvo tirtas, duomenys: fizinio asmens vardas, pavardė, gyvenamoji vieta; jei tirtas pažeidimas susijęs su fizinio asmens einamomis pareigomis, nurodomos jo einamos pareigos, informacija apie juridinį asmenį ir jo struktūrinį vienetą, kuriame šios pareigos atliekamos (juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas, jo struktūrinio vieneto pavadinimas); juridinio asmens pavadinimas, kodas, buveinės adresas; jei asmuo, kurio veikla buvo tirta, yra auditorius arba audito įmonė, nurodomas auditoriaus arba audito įmonės pažymėjimo numeris;

§ tyrimo inicijavimo pagrindas;

§ tyrimo objektas;

§ tyrimą atlikusių ir jame dalyvavusių Tarnybos darbuotojų vardai, pavardės, pareigos;

§ tyrime dalyvavusio eksperto, jei jis buvo pasitelktas, vardas ir pavardė;

§ tyrimo pradžios, pabaigos data, ir, tuo atveju, kai tyrimas buvo sustabdytas, jo sustabdymo laikotarpis.

IITyrimo eigos aprašymas ir nustatyti pažeidimai

Šioje dalyje turi būti nurodoma:

§ trumpas tyrimo eigos aprašymas;

§ tyrimo metu nustatyti Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimai:

٧ jų atsiradimo aplinkybės;

٧ kokių konkrečių Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų nebuvo laikomasi.

IIIIšvados

Šioje dalyje turi būti apibendrinami pažeidimo tyrimo metu nustatyti Įstatymo ir (arba) Reglamento nuostatų pažeidimai.

 

 

 

____________________                             _______________                    _____________

(Atsakingo darbuotojo pareigos )                                                   (parašas)                                            (vardas, pavardė)

 

 

_____________________