herbas-L_spalvotas

 

LIETUVOS BANKO VALDYBA

NUTARIMAS

DĖL ASMENŲ, DĖL KURIŲ YRA PATEIKTI PRAŠYMAI NELEISTI JIEMS SUDARYTI VARTOJIMO KREDITO SUTARČIŲ, SĄRAŠO DUOMENŲ TEIKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2016 m. spalio 13 d. Nr. 03-146

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 42 straipsnio 3 dalies 1 punktu ir Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatymo 211 straipsnio 7 dalimi, Lietuvos banko valdyba nutaria:

1. Patvirtinti Asmenų, dėl kurių yra pateikti prašymai neleisti jiems sudaryti vartojimo kredito sutarčių, sąrašo duomenų teikimo taisykles (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2016 m. lapkričio 1 d.

 

 

Valdybos pirmininkas                                                             Vitas Vasiliauskas

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2016 m. spalio 13 d. nutarimu Nr. 03-146

 

ASMENŲ, DĖL KURIŲ YRA PATEIKTI PRAŠYMAI NELEISTI JIEMS SUDARYTI VARTOJIMO KREDITO SUTARČIŲ, SĄRAŠO DUOMENŲ TEIKIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Asmenų, dėl kurių yra pateikti prašymai neleisti jiems sudaryti vartojimo kredito sutarčių, sąrašo duomenų teikimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) nustatyta vartojimo kredito davėjų ir tarpusavio skolinimo platformos operatorių užklausų dėl fizinių asmenų buvimo Asmenų, dėl kurių yra pateikti prašymai neleisti jiems sudaryti vartojimo kredito sutarčių, sąraše (toliau – Sąrašas) Lietuvos bankui pateikimo ir Lietuvos banko atsakymų į užklausas gavimo tvarka. 

2. Sąrašo informacinės sistemos valdytojas ir tvarkytojas yra Lietuvos bankas.

3. Asmens duomenys Sąrašo duomenų bazėje tvarkomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. asmens kodas – Lietuvos Respublikos piliečio asmens kodas arba ne Lietuvos Respublikos piliečio asmens kodas ar kita šiam asmeniui suteikta unikali simbolių seka, skirta asmeniui identifikuoti;

4.2. BIC – vartojimo kredito davėjo arba tarpusavio skolinimo platformos operatoriaus Lietuvos banko apsikeitimo elektroniniais dokumentais sistemoje naudojamas identifikavimo kodas;

4.3. LITAS – Lietuvos banko apsikeitimo elektroniniais dokumentais sistema;

4.4. LITAS DPS – sistemos LITAS dalyvio prisijungimo informacinė sistema;   

4.5. masinė užklausa – užklausa, kuri Sąrašo informacinei sistemai pateikiama užklausos teikėjui per LITAS DPS vartotojo sąsają siunčiant užklausos teikėjo naudojamose kompiuterinėse programose parengtą nustatyto formato rinkmeną su užklausomis dėl ne daugiau kaip 50 fizinių asmenų; 

4.6. pavienė užklausa – užklausa, kuri Sąrašo informacinei sistemai pateikiama užklausos teikėjui per LITAS DPS vartotojo sąsają užpildžius užklausos duomenų formą tik dėl vieno fizinio asmens;

4.7. šalies kodas – asmens kodą suteikusios šalies kodas;

4.8. užklausa – vartojimo kredito davėjo arba tarpusavio skolinimo platformos operatoriaus Sąrašo informacinei sistemai teikiamas arba pateiktas paklausimas (užklausos rinkmena) dėl fizinio asmens buvimo Sąraše;

4.9. užklausos rinkmena arba atsakymo į užklausą rinkmena – pagal Lietuvos banko nustatytus reikalavimus parengtas XML formato pranešimas, į kurį įdėtas vienas arba daugiau dokumentų su užklausos informacija apie fizinį asmenį;

4.10. užklausos teikėjas – vartojimo kredito davėjas arba tarpusavio skolinimo platformos operatorius;

4.11. kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vartojimo kredito įstatyme, Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose. 

5. Vartojimo kredito davėjai ir tarpusavio skolinimo platformos operatoriai sprendimo dėl vartojimo kredito suteikimo priėmimo momentu prieš sudarydami vartojimo kredito sutartį privalo patikrinti, ar konkretus fizinis asmuo nėra įrašytas į Sąrašą.

6. Teikti užklausas Lietuvos bankui ir gauti atsakymus į jas gali užklausos teikėjai, sudarę su Lietuvos banku Taisyklių 10 punkte nurodytą duomenų teikimo sutartį

7. Vartojimo kredito tarpininkai gali naudotis jiems vartojimo kredito davėjų ir tarpusavio skolinimo platformos operatorių perduotais iš Sąrašo informacinės sistemos gautais fizinių asmenų duomenimis, jeigu laikomasi asmens duomenų tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. 

 

II SKYRIUS

SĄRAŠO DUOMENŲ TEIKIMAS

 

8. Užklausos Lietuvos bankui gali būti teikiamos nuo 7 iki 22 valandos, tačiau atsakymų į užklausas pateikimą ir Sąrašo informacinės sistemos veikimą bei techninės pagalbos užklausos teikėjams teikimą Lietuvos bankas užtikrina Lietuvos banko darbo laiku.

9. Lietuvos bankas pateikia užklausos teikėjams techninės ir programinės įrangos reikalavimus bei užklausos teikimo ir gavimo nustatytų struktūrų bylas.

10. Užklausos teikėjas, prieš pradėdamas Lietuvos bankui teikti užklausas ir gauti atsakymus į jas, turi sudaryti su Lietuvos banku duomenų teikimo ir gavimo sutartį, kurioje būtų nurodyta teiktinos informacijos apimtis, prašomos informacijos teikimo ir gavimo teisinis pagrindas, naudojimo tikslas, informacijos teikimo būdas, teikiamų duomenų formatas, teikimo terminai, sutarties keitimo tvarka. 

11. Užklausos teikėjo įstaigoje arba įmonėje turi būti sukurtos ir priklausomai nuo teisinės formos valdybos arba vadovo patvirtintos naudojimosi Sąrašo informacine sistema vidaus taisyklės su asmenų, galinčių naudotis Sąrašo informacinės sistemos duomenimis ir teikti užklausas Lietuvos bankui bei gauti atsakymus į jas, sąrašu. Asmenys, įrašyti į minėtą užklausos teikėjo sąrašą, raštu turi įsipareigoti saugoti asmens duomenų paslaptį. Užklausos teikėjo įstaigoje arba įmonėje vidaus audito tarnybos privalo ne rečiau kaip kartą per trejus metus tikrinti ir įvertinti patvirtintas Sąrašo informacinės sistemos naudojimo procedūras, taikomas programines priemones ir įdiegtas vidaus kontrolės procedūras, taip pat įvertinti, ar šios priemonės ir procedūros sudaro prielaidas užtikrinti perduodamų duomenų kokybę.

12. Kiekviena užklausos teikėjo užklausa ir atsakymas į ją turi būti registruojami ir vartojimo kredito davėjo saugomi trejus metus nuo įsipareigojimų pagal vartojimo kredito sutartį įvykdymo dienos, o tarpusavio skolinimo platformos operatoriaus – ne trumpiau kaip dešimt metų nuo vartojimo kredito sutarties sudarymo dienos. Jeigu vartojimo kredito sutartis nebuvo sudaryta, užklausa ir atsakymas į ją turi būti registruojami ir saugomi vienus metus nuo užklausos pateikimo ir atsakymo į ją gavimo dienos.

13Už užklausose nurodytų duomenų teisingumą, tikslumą ir konfidencialumą atsako užklausos teikėjas.

 

III SKYRIUS

UŽKLAUSOS TEIKIMAS IR ATSAKYMO Į JĄ GAVIMAS

 

14. Užklausos teikėjai Sąrašo informacinei sistemai gali teikti pavienes užklausas arba masines užklausas.

15. Užklausos teikėjas, ketinantis teikti pavienę užklausą, turi prisijungti prie Sąrašo informacinės sistemos (per LITAS DPS), meniu punkte „NASIS užklausos“ pasirinkti nuorodą „Užklausos pateikimas“ ir užklausos duomenų įrašymo formos atitinkamuose laukuose įrašyti šiuos fizinio asmens, dėl kurio teikiama užklausa (toliau – asmuo), duomenis:

15.1. lauke „Asmens kodas“ įrašomas asmens kodas;

15.2. laukas „Šalies kodas“ užpildomas automatiškai, nurodant Lietuvos Respublikos šalies kodą. Šalies kodą galima pakeisti klasifikatoriuje pasirinkus kitą reikiamą šalies kodą;

15.3. lauke „Vardas“ įrašomas asmens vardas;

15.4. lauke „Pavardė“ įrašoma asmens pavardė.

16. Laukai „Pranešimo ID“, „Data“, „Versija“, Siuntėjas“, „Gavėjas“, „Sistema“, „Dokumentas ID“ ir „Tipas“ suformuojami automatiškai pagal prisijungusio užklausos teikėjo duomenis. Šių duomenų keisti negalima. 

17. Įrašius visus užklausos duomenis ir paspaudus mygtuką „XML formatas“, galima peržiūrėti suformuotą užklausos rinkmeną.

18. Įrašius visus užklausos duomenis ir paspaudus mygtuką „Užklausti“, pavienė užklausa pateikiama Sąrašo informacinei sistemai. 

19. Užklausos teikėjas, ketinantis teikti masinę užklausą, pagal Lietuvos banko pateiktus reikalavimus naudojamose kompiuterinėse programose parengia nustatyto formato rinkmeną, nurodydamas šiuos kiekvieno asmens duomenis:

19.1. asmens kodą;

19.2. šalies kodą; 

19.3. vardą;

19.4. pavardę.

20. Parengęs ir kompiuterinėse laikmenose išsaugojęs Taisyklių 19 punkte nurodytą nustatyto formato rinkmeną, užklausos teikėjas turi prisijungti prie Sąrašo informacinės sistemos (per LITAS DPS) ir meniu punkte „Pranešimai“ pasirinkti nuorodą „Siuntimas“. Paspaudus mygtuką „Pradėti“, aktyvuojamas siuntimo procesas ir išsiunčiama paruošta užklausos rinkmena. Baigus siųsti, siuntimo procesas sustabdomas paspaudus  mygtuką „Sustabdyti“.

21. Sąrašo informacinė sistema atsakymą į užklausą pateikia tokiu būdu ir formatu, kokiu buvo pateikta užklausa. Jeigu buvo pateikta pavienė užklausa, atsakymas į užklausą užklausos teikėjui pateikiamas realiu laiku tame pačiame kompiuterio lange. Jeigu buvo pateikta masinė užklausa, atsakymas į užklausą įdedamas į Lietuvos banko kompiuterinėse laikmenose nustatytą vietą, o užklausos teikėjui paspaudus mygtuką Gavimas ir aktyvavus atsakymo gavimo procesą, atsakymas į užklausą įdedamas į užklausos teikėjo kompiuterinėse laikmenose nustatytą vietą. Pasibaigus atsisiuntimo procesui, atsakymo gavimo procesas sustabdomas paspaudus mygtuką „Sustabdyti“.

22. Atsakymai į užklausas formuojami pagal aktualioje Sąrašo informacinės sistemos duomenų bazėje esančius duomenis. 

23. Atsakyme į užklausą nurodomi šie duomenys:

23.1. unikalūs atsakymo į užklausą rinkmenos ir užklausos rinkmenos identifikatoriai;

23.2. atsakymo suformavimo data ir laikas;  

23.3. užklausos teikėjo ir Lietuvos banko BIC;

23.4. nuorodos į unikalius užklausos rinkmenos identifikatorius;

23.5. užklausoje nurodytas asmens kodas, šalies kodas, vardas, pavardė;

23.6. lauke „Atsakymas“ nurodoma: „Taip“, „Ne“ arba „Klaida“;

23.7. lauke „Komentaras“ nurodoma: „Nurodytas asmuo yra įrašytas į Asmenų, dėl kurių yra pateikti prašymai neleisti jiems sudaryti vartojimo kredito sutarčių, sąrašą“ (kai lauke „Atsakymas“ nurodoma „Taip“), „Nurodytas asmuo nėra įrašytas į Asmenų, dėl kurių yra pateikti prašymai neleisti jiems sudaryti vartojimo kredito sutarčių, sąrašą“ (kai lauke „Atsakymas“ nurodoma „Ne“) arba „Patikslinkite asmens duomenis“ (kai lauke „Atsakymas“ nurodoma „Klaida“);

23.8. Lietuvos banko elektroninio parašo informacija.

24. Lauke „Atsakymas“ rodoma „Klaida“, kai užklausoje nurodytas asmens kodas ir šalies kodas randamas Sąrašo informacinėje sistemoje, tačiau užklausoje nurodytas asmens vardas ir (arba) pavardė nesutampa su Sąrašo informacinėje sistemoje esančiais duomenimis.  

25. Kai teikiama pavienė užklausa, užklausos teikėjas, kompiuterio lange gavęs atsakymą į užklausą, paspausdamas mygtuką Išsaugoti, privalo jį išsaugoti užklausos teikėjo kompiuterinėse laikmenose nustatytoje vietoje. Paspaudus mygtuką „XML formatas“ galima peržiūrėti gautą atsakymo į užklausą rinkmeną.

26. Kai teikiama masinė užklausa, užklausos teikėjas gautą atsakymą į užklausą gali peržiūrėti naudodamasis savo kompiuterinėmis programomis.

27. Visas savo pateiktas užklausas ir atsakymus į jas užklausos teikėjas gali peržiūrėti prisijungęs prie Sąrašo informacinės sistemos (per LITAS DPS) ir meniu punkte „PAS stebėsena“ pasirinkęs nuorodą „Pranešimai“.

______________