vytis

 

KULTŪROS PAVELDO DEPARTAMENTO

PRIE KULTŪROS MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL kultūros paveldo departamento prie kultūros ministerijos ŪKIO SUBJEKTŲ RIZIKOS VERTINIMO METODIKOS

PATVIRTINIMO

 

2022 m. balandžio 12 d. Nr. Į-112

Vilnius

 

Vadovaudamasis Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“, 7.12 papunkčiu, Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2005 m. balandžio 1 d. įsakymu Nr. ĮV-116 „Dėl Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 17.4 papunkčiu:

1Tvirtinu Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos ūkio subjektų rizikos vertinimo metodiką (pridedama).

2Įpareigoju Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Veiklos koordinavimo skyriaus vedėją kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.

 

 

 

Direktorius                                                                                                      Vidmantas Bezaras

 

 

PATVIRTINTA

Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos direktoriaus

2022 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. Į-112

 

 

kultūros paveldo departamento prie kultūros ministerijos ŪKIO SUBJEKTŲ RIZIKOS VERTINIMO METODIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos ūkio subjektų rizikos vertinimo metodika (toliau – Metodika) parengta vadovaujantis Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“, Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2015 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 4-432/1R-169 „Dėl Verslo priežiūros institucijų kontrolinių klausimynų rengimo ir atnaujinimo tvarkos aprašo, Rizikos vertinimu pagrįstos ūkio subjektų veiklos priežiūros gairių ir Vienodos ir kokybiškos asmenų konsultavimo praktikos užtikrinimo gairių patvirtinimo“ ir Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklėmis (toliau – Taisyklės), patvirtintomis Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos (toliau – Departamentas) direktoriaus 2013 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. Į-204 „Dėl Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklių patvirtinimo“.

2. Metodika taikoma sudarant Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos metinį ūkio subjektų veiklos patikrinimų planą.

3. Metodika sukurta siekiant didinti ūkio subjektų priežiūros efektyvumą, objektyvumą ir užtikrinti tikslingą Departamento išteklių panaudojimą. Ji nustato rizikos vertinimu pagrįsto veiklos planavimo metodo taikymą Departamento patikrinimų planavimo procese.

4. Metodika parengta vadovaujantis šiais principais: ūkio subjektų rizikingumo vertinimas remiasi kiekybiškai įvertinamais kriterijais; ūkio subjektų rizikingumas vertinamas vadovaujantis vienodomis taisyklėmis, nepagrįstai neišskiriant ūkio subjektų ir jų grupių; ūkio subjektų rizikingumo laipsnis apskaičiuojamas rizikingumo vertinimo algoritmu; rizikingumo vertinimo algoritmas ir rizikingumo vertinimo sistema periodiškai atnaujinama ir tobulinama.

5. Metodikoje vartojamos sąvokos atitinka Taisyklėse apibrėžtas sąvokas.

 

 

II SKYRIUS

ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS VEIKLOS RIZIKOS VERTINIMAS

 

6. Ūkio subjektų rizikos vertinimas ir priskyrimas rizikos grupėms (toliau – rizikos vertinimas) Departamente grindžiamas objektyviu skaičiavimu. Rizikos lygis pagal vykdomą veiklos sritį nustatomas įvertinus rizikos veiksnių pasireiškimo tikimybę bei naudojamas sudarant metinius ūkio subjektų patikrinimų planus.

7. Departamento Veiklos koordinavimo skyrius atlieka kasmetinį rizikos vertinimą, kuriam, prireikus, Departamento teritoriniai skyriai teikia papildomą informaciją apie ūkio subjektą, atsižvelgdami į Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmes, pateiktas Metodikos priede. Pagal rizikos kasmetinio vertinimo rezultatus ūkio subjektas priskiriamas atitinkamai rizikos grupei:

 

Rizikos grupės

I grupė: mažos rizikos ūkio subjektai

(Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmių balų suma)

II grupė: vidutinės rizikos ūkio subjektai

(Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmių balų suma)

III grupė: didelės rizikos ūkio subjektai

(Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmių balų suma)

Tvarkybos darbų srityje

iki 34 balų

35-60 balų

61-95 balai

Taikomųjų tyrimų srityje

iki 10 balų

10-20 balų

21-30 balų

Prekybos antikvariniais daiktais srityje

iki 30 balų

30-45   balai

46-70   balų

 

8. Jei turima informacija, kad ūkio subjektas vykdo avarijos grėsmės pašalinimo darbus, yra taikomas padidintas rizikos vertinimo kriterijų rodiklio reikšmės balas – 15. Padidintas rizikos vertinimo kriterijų rodiklio reikšmės balas yra taikomas, kadangi, vadovaujantis Paveldo tvarkybos reglamento PTR 3.08.01:2013 „Tvarkybos darbų rūšys“, patvirtinto Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2013 m. rugsėjo 25 d. įsakymu Nr. ĮV-663 „Dėl Paveldo tvarkybos reglamento PTR 3.08.01: 2013 „Tvarkybos darbų rūšys“ patvirtinimo“, 16 punkte nustatytu atveju, ūkio subjektas avarijos grėsmės pašalinimo darbus gali vykdyti be tvarkybos darbų projekto bei leidimo atlikti tvarkybos darbus.

9. Jei turima informacijos, kad ūkio subjektas nevykdo veiklos arba ūkio subjekto veiklos rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmių balų suma lygi „0“, toks ūkio subjektas netraukiamas į einamųjų metų ūkio subjektų patikrinimo planą.

10. Ūkio subjekto rizikos vertinimas ir priskyrimas rizikos grupėms pagal kriterijus atliekamas vieną kartą per metus, o, esant būtinumui (kai sužinomos aplinkybės, kad ūkio subjekto veikloje atsirado papildomi rizikos vertinimo kriterijai), rizikos vertinimo kriterijų rodikliai perskaičiuojami pasibaigus ataskaitiniam ketvirčiui.

11. Ūkio subjektai, kuriems taikoma Metodika, skirstomi į dvi sritis:

11.1. Tvarkybos darbų sritis:

11.1.1. Ūkio subjektai, atliekantys tvarkybos darbus ir (ar) jiems vadovaujantys (rangovai, tvarkybos darbų vadovai, atestuoti specialistai, vadovaujantys tvarkybos darbų projekto vykdymo priežiūrai).

11.1.2. Ūkio subjektai, atliekantys taikomuosius tyrimus.

11.2. Prekybos antikvariniais daiktais sritis – ūkio subjektai, vykdantys prekybą antikvariniais daiktais ir kilnojamosiomis kultūros vertybėmis (įskaitant ir elektroninę prekybą).

12. Grėsmės, kurios gali kilti dėl ūkio subjektų veiklos:

12.1. Tvarkybos srityje – kultūros paveldo objektui padaryta žala, sunaikinimas.

12.2. Prekybos antikvariniais daiktais srityje – kultūros objektų sunaikinimas, dingimas, terorizmo finansavimas, pinigų plovimas, kontrabanda.

13. Ūkio subjektų veiklos rizikos vertinimo kriterijai (rodiklių reikšmės, pateiktos Metodikos priede):

13.1. Tvarkybos darbų srityje:

13.1.1. Praėjusiais metais dėl ūkio subjekto veiklos buvo sužalotas arba sunaikintas kultūros paveldo objektas, ar kultūros paveldo objekto, ar vietovės vertingosios savybės.

13.1.2. Tvarkybos darbai vykdomi skirtingų statusų kultūros paveldo objektuose.

13.1.3. Tvarkybos darbai atliekami daugiau nei viename kultūros paveldo objekte.

13.1.4. Tvarkybos darbai atliekami daugiau nei vienos savivaldybės teritorijoje.

13.1.5. Tvarkybos darbai atliekami kultūros paveldo objekte, kuris yra nacionalinio reikšmingumo kultūros paveldo vietovėje.

13.1.6. Kultūros paveldo objekte yra atliekami kelių rūšių tvarkybos darbai.

13.1.7. Kultūros paveldo objekte yra atliekami avarijos grėsmės pašalinimo darbai.

13.1.8. Tvarkybos darbai yra finansuojami iš valstybės biudžeto lėšų.

13.1.9. Tyrėjui einamaisiais metais išduotų leidimų atlikti archeologinius tyrimus skaičius.

13.1.10. Vadovaujantis Leidimų atlikti archeologinius tyrimus išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2022 m. sausio 25 d. įsakymu Nr. ĮV-68 „Dėl Leidimų atlikti archeologinius tyrimus išdavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, įtvirtintais atvejais, kai tyrėjas gali pradėti vykdyti archeologinius tyrimus be išduoto leidimo.

13.1.11. Surinkta informacija arba gautas skundas (-ai), kad tvarkybos darbai gali žaloti kultūros paveldo objektą, kultūros paveldo objekto, vietovės vertingąsias savybes ar neatitikti teisės aktų reikalavimų.

13.2. Prekybos antikvariniais daiktais srityje:

13.2.1. Prekiaujama į Kultūros vertybių registrą įrašytomis kilnojamosiomis kultūros vertybėmis.

13.2.2. Prekiaujama antikvariniais daiktais sukurtais (pagamintais) iki 1800 metų.

13.2.3. Prekiaujama antikvariniu daiktu, kurio skelbiama vertė yra 10 000 ir daugiau eurų.

13.2.4. Prekiaujama antikvariniais daiktais, kurie įsigyti užsienio valstybėje (-ėse).

13.2.5. Ūkio subjekto vykdančio ūkinę komercinę veiklą susijusią su prekyba antikvariniais daiktais per praėjusius metus atliktų antikvarinių daiktų pardavimo sandorių skaičius.

13.2.6. Ūkio subjektas, prekiaujantis antikvariniais daiktais nebuvo tikrintas daugiau nei 2 metus.

13.2.7. Surinkta informacija arba gautas skundas (-ai), kad prekyba antikvariniais daiktais gali neatitikti teisės aktų reikalavimų.

14. Sudarant metinius patikrinimų planus, ūkio subjektų planinių patikrinimų skaičius nustatomas pagal ūkio subjektų priskyrimą atitinkamai rizikos grupei. Mažos rizikos ūkio subjektuose kasmetiniai patikrinimai neplanuojami, jų rizikos lygis peržiūrimas Metodikos 10 punkte nustatyta tvarka. Vidutinio rizikos ūkio subjektų einamaisiais metais patikrinama ne mažiau kaip 10 proc., atrenkant pagal didžiausią rizikos vertinimų kriterijų rodiklių reikšmių balų sumą. Didelės rizikos ūkio subjektų patikrinimai planuojami einamaisiais metais. Planinių ir neplaninių ūkio subjektų patikrinimo planai sudaromi vadovaujantis Taisyklėmis.

 

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

15. Ūkio subjektų veiklos rizikos vertinimas atliekamas ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 5 dienos.

16. Informacija, reikalinga vertinant ūkio subjektų veiklos rizikos lygį, gaunama iš valstybės institucijų, atliekančių teisės aktų nustatytas funkcijas ir valdančių šią informaciją.

17. Departamento valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartį, pažeidę šios Metodikos nuostatas atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

_________________

 

 

Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos ūkio subjektų rizikos vertinimo metodikos priedas

 

RIZIKOS VERTINIMO KRITERIJŲ RODIKLIŲ REIKŠMĖS

 

Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmės

 

Balai

1.   Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmės tvarkybos srityje

1.1. Praėjusiais metais dėl ūkio subjekto veiklos buvo sužalotas arba sunaikintas kultūros paveldo objektas, ar kultūros paveldo objekto, ar vietovės vertingosios savybės

 

1.1.1. padaryta žala

10

1.1.2. sukelta žala, tačiau žalos padariniai pašalinti nustatyta tvarka ir terminais

5

1.1.3. žala nesukelta

0

1.2. Ūkio subjektas tvarkybos darbus vykdo kultūros paveldo objekte, kurio statusas:

 

1.2.1. paminklas

10

1.2.2. valstybės saugomas ar inicijuotas skelbti valstybės saugomu; savivaldybės saugomas ar inicijuotas skelbti savivaldybės saugomu

5

1.2.3. registrinis

3

1.3. Ūkio subjektas vienu metu tvarkybos darbus atlieka daugiau nei viename kultūros paveldo objekte:

 

1.3.1. 5 ir daugiau kultūros paveldo objektuose

10

1.3.2. 3 ir daugiau kultūros paveldo objektuose

5

1.3.3. 2 ir daugiau kultūros paveldo objektuose

3

1.4. Ūkio subjektas vienu metu tvarkybos darbus atlieka daugiau nei vienos savivaldybės teritorijoje

 

1.4.1. tvarkybos darbai atliekami 3 ar daugiau savivaldybių

10

1.4.2. tvarkybos darbai atliekami 2 savivaldybėse

5

1.5. Ūkio subjektas atlieka tvarkybos darbus kultūros paveldo objekte, kurio reikšmingumo lygmuo yra:

 

1.5.1. nacionalinis

10

1.5.2. regioninis

5

1.5.3. vietinis

3

1.6. Ūkio subjektas kultūros paveldo objekte atlieka kelių rūšių tvarkybos darbus

 

1.6.1. ūkio subjektas kultūros paveldo objekte atlieka 3 arba daugiau rūšių tvarkybos darbus

10

1.6.2. ūkio subjektas kultūros paveldo objekte atlieka 2 rūšių tvarkybos darbus

5

1.7. Ūkio subjektas atlieka avarijos grėsmės pašalinimo darbus

15

1.8. Ūkio subjekto atliekami tvarkybos darbai yra finansuojami iš valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšų

 

1.8.1. iš valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšų finansuojama daugiau nei 80 proc.

10

1.8.2. iš valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšų finansuojama daugiau nei 60 proc.

5

1.8.3. iš valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšų finansuojama daugiau nei 40 proc.

3

1.9. Tyrėjui einamaisiais metais išduotų leidimų atlikti archeologinius tyrimus skaičius:

 

1.9.1. tyrėjui einamaisiais metais išduoti 10 ir daugiau leidimų atlikti archeologinius tyrimus

10

1.9.2. tyrėjui einamaisiais metais išduoti 8 ir daugiau leidimai atlikti archeologinius tyrimus

5

1.9.3. tyrėjui einamaisiais metais išduoti 6 ir daugiau leidimai atlikti archeologinius tyrimus

3

1.10. Tyrėjas nustatyta tvarka pradeda archeologinius tyrimus be leidimo

10

1.11. Surinkta informacija arba gautas skundas (-ai), kad tvarkybos darbai gali žaloti kultūros paveldo objektą, kultūros paveldo objekto, vietovės vertingąsias savybes ar neatitikti teisės aktų reikalavimų.

 

 

 

1.11.1. 3 ir daugiau skundų

10

1.11.2. 2 skundai

5

1.11.3. 1 skundas

3

2.   Rizikos vertinimo kriterijų rodiklių reikšmės prekybos antikvariniais daiktais srityje

 

2.1. Ūkio subjektas prekiauja į Kultūros vertybių registrą įrašytomis kilnojamosiomis kultūros vertybėmis

 

2.1.1. ūkio subjektas prekiauja 5 ir daugiau į Kultūros vertybių registrą įrašytomis kilnojamosiomis kultūros vertybėmis;

10

2.1.2. ūkio subjektas prekiauja 3 ir daugiau į Kultūros vertybių registrą įrašytomis kilnojamosiomis kultūros vertybėmis;

5

2.1.3. ūkio subjektas prekiauja 1 ir daugiau į Kultūros vertybių registrą įrašytomis kilnojamosiomis kultūros vertybėmis;

3

2.2. Prekiauja antikvariniais daiktais sukurtais (pagamintais) iki 1800 metų

 

2.2.1. prekiaujama daugiau nei 30 antikvarinių daiktų, sukurtų (pagamintų) iki 1800 metų

10

2.2.2. prekiaujama daugiau nei 20 antikvarinių daiktų, sukurtų (pagamintų) iki 1800 metų

5

2.2.3. prekiaujama daugiau nei 10 antikvarinių daiktų, sukurtų (pagamintų) iki 1800 metų

3

2.3. Prekiaujama antikvariniais daiktais, kurių skelbiama vertė yra 10 000 ir daugiau eurų

 

2.3.1. prekiaujama antikvariniais daiktais, kurių skelbiama vertė yra 30 000 ir daugiau eurų

10

2.3.2. prekiaujama antikvariniais daiktais, kurių skelbiama vertė yra 20 000 ir daugiau eurų

5

2.3.3. prekiaujama antikvariniais daiktais, kurių skelbiama vertė yra 10 000 ir daugiau eurų

3

2.4. Prekiaujama antikvariniais daiktais, kurie įsigyti užsienio valstybėje (-ėse)

 

2.4.1. prekiaujama daugiau nei 50 antikvarinių daiktų, kurie įsigyti užsienio valstybėje (-ėse)

10

2.4.2. prekiaujama daugiau nei 30 antikvarinių daiktų, kurie įsigyti užsienio valstybėje (-ėse)

5

2.4.3. prekiaujama daugiau nei 10 antikvarinių daiktų, kurie įsigyti užsienio valstybėje (-ėse)

3

 

2.5. Antikvarinių daiktų pardavimo sandorių skaičius

 

2.5.1. ūkio subjektas vykdantis ūkinę komercinę veiklą susijusią su prekyba antikvariniais daiktais per praėjusius metus atliko daugiau nei 100 antikvarinių daiktų pardavimo sandorių

10

2.5.2. ūkio subjektas vykdantis ūkinę komercinę veiklą susijusią su prekyba antikvariniais daiktais per praėjusius metus atliko daugiau nei 50 antikvarinių daiktų pardavimo sandorių

5

2.5.3. ūkio subjektas vykdantis ūkinę komercinę veiklą susijusią su prekyba antikvariniais daiktais per praėjusius metus atliko daugiau nei 30 antikvarinių daiktų pardavimo sandorių

3

2.6. Ūkio subjektas, prekiaujantis antikvariniais daiktais nebuvo tikrintas daugiau nei 2 metus

10

2.7. Surinkta informacija arba gautas skundas (-ai), kad prekyba antikvariniais daiktais gali neatitikti teisės aktų reikalavimų

 

2.7.1. 3 ir daugiau skundų

10

2.7.2. 2 skundai

5

2.7.3. 1 skundas

3

_________________