LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIASIS VALSTYBINIS DARBO INSPEKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS INSPEKTORIAUS VEIKSMŲ, SIEKIANT NUSTATYTI TIKRĄJĮ KOMANDIRAVIMĄ, TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2016 m. rugpjūčio 31 d. Nr. EV-241

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies 6 punktu:

1. T v i r t i n u:

1.1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos inspektoriaus veiksmų, siekiant nustatyti tikrąjį komandiravimą, tvarkos aprašą (pridedama);

1.2. Garantijų komandiruotiems darbuotojams patikrinimo ir tikrojo komandiravimo nustatymo kontrolinį klausimyną (pridedama).

2. Į p a r e i g o j u:

2.1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – VDI) Planavimo ir veiklos skyriaus vedėją organizuoti naujos teminės ataskaitos pagal šiuo įsakymu patvirtintą kontrolinį klausimyną parengimą per 10 darbo dienų po šio įsakymo pasirašymo;

2.2. VDI Komunikacijos skyriaus vedėją organizuoti šiuo įsakymu patvirtinto kontrolinio klausimyno paskelbimą VDI interneto išorės svetainėje;

2.3. VDI Dokumentų valdymo skyriaus vedėją organizuoti šio įsakymo paskelbimą Teisės aktų registre;

2.4. VDI skyrių vedėjus su šiuo įsakymu supažindinti vadovaujamo skyriaus inspektorius.

3. P a v e d u šio įsakymo vykdymo kontrolę Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus pavaduotojui pagal administravimo sritį.

 

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio

darbo inspektoriaus pavaduotojas, vykdantis

Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio

darbo inspektoriaus funkcijas                                                                               Arūnas Lupeika


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2016 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. EV-241

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS DARBO INSPEKCIJOS INSPEKTORIAUS VEIKSMŲ, SIEKIANT NUSTATYTI TIKRĄJĮ KOMANDIRAVIMĄ, TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos inspektoriaus veiksmų, siekiant nustatyti tikrąjį komandiravimą, tvarkos aprašas reglamentuoja Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau - VDI) inspektorių veiksmus bei kriterijus, atskiriant tikrąjį komandiravimą nuo fiktyvaus.

2. Šis aprašas taikomas, kai VDI inspektorius atlieka patikrinimus ūkio subjektuose, kuriuose dirba iš Europos Sąjungos ar Europos ekonominės erdvės valstybių narių komandiruoti darbuotojai, taip pat ūkio subjektuose, kuriuose dirba darbuotojai, komandiruojami į Europos Sąjungos ar Europos ekonominės erdvės valstybių narę.

3. Šis aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos garantijų komandiruotiems darbuotojams įstatymu.

4. Ūkio subjektų, kuriuose dirba komandiruoti darbuotojai, taip pat ūkio subjektų, kurie komandiruoja darbuotojus į užsienio valstybę, patikrinimai atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio subjektų veiklos patikrinimų taisyklėmis, Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos patikrinimų organizavimo ir atlikimo bei jų vykdymo vidinės kontrolės organizavimo tvarkos aprašu, kitais lokaliniais teisės aktais, reglamentuojančiais ūkio subjektų veiklos priežiūrą bei užpildant Garantijų komandiruotiems darbuotojams patikrinimo ir tikrojo komandiravimo nustatymo kontrolinį klausimyną.

 

II. TIKROJO KOMANDIRAVIMO NUSTATYMAS

 

5. Tikrojo komandiravimo nustatymas atliekamas siekiant įvertinti, ar konkrečiu atveju darbuotojas yra laikomas komandiruotu darbuotoju pagal 1996 m. gruodžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 96/71/EB dėl darbuotojų komandiravimo paslaugų teikimo sistemoje ir jo atžvilgiu yra taikytinos Lietuvos Respublikos garantijų komandiruotiems darbuotojams įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje numatytos garantijos.

6. Patikrinimai, siekiant nustatyti, ar darbuotojai, komandiruojami iš Lietuvos Respublikoje registruotų ūkio subjektų, atitinka tikrojo komandiravimo kriterijus atliekami gavus pagal Europos Sąjungos ar Europos ekonominės erdvės valstybių narių kompetentingų institucijų prašymus dėl tarpvalstybinės pagalbos suteikimo.

7. Darbuotojų komandiravimu iš Lietuvos Respublikos laikomas toks darbuotojo siuntimas laikinai dirbti į užsienio valstybę, kai siunčiantis darbdavys didžiąją dalį veiklos vykdo Lietuvos Respublikos teritorijoje, taip pat kai komandiruojamas darbuotojas į darbą yra priimtas darbui Lietuvos Respublikoje, o darbo funkcijas kitoje valstybėje vykdo laikinai.

8. Nustatant, ar siunčiantis darbdavys atlieka didžiąją dalį veiklos Lietuvos Respublikoje, vertinami šie kriterijai:

8.1. ar siunčiantis darbdavys turi registruotą buveinę ir administraciją (naudojasi biuro patalpomis) Lietuvos Respublikoje;

8.2. ar siunčiantis darbdavys Lietuvos Respublikoje moka valstybinio socialinio draudimo įmokas ir yra registruotas mokesčių mokėtoju Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo nustatyta tvarka;

8.3. ar siunčiantis darbdavys vykdo ekonominę veiklą Lietuvos Respublikoje.

9. Darbdavio veiklos Lietuvoje dalis nepripažįstama didele, jeigu darbdavys iki darbuotojų komandiravimo Lietuvoje vykdė veiklą trumpiau nei 2 mėnesius per 12 mėnesių laikotarpį, po darbuotojų komandiravimo darbdavys netęsia ekonominės veiklos Lietuvoje, Lietuvoje darbdavys atlieka tik vidaus valdymo veiklą arba darbdavio pajamos iš veiklos Lietuvoje sudaro mažiau nei 10 proc. visų to darbdavio pajamų per 12 mėn. laikotarpį iki darbuotojų komandiravimo.

10. Nustatant, ar darbuotojas yra faktiškai priimtas darbui Lietuvos Respublikoje, o darbo funkcijas kitoje valstybėje vykdo laikinai, vertinami šie kriterijai:

10.1. tai, kad darbas atliekamas užsienio valstybėje ribotą laikotarpį;

10.2. tai, kad komandiruotas darbuotojas, pabaigęs darbus ar suteikęs paslaugas, dėl kurių jis buvo komandiruotas, grįžta nuolatiniam darbui į Lietuvos Respubliką;

10.3. tai, kad siunčiantis darbdavys kompensuoja kelionės, apgyvendinimo, maitinimo ar kitas su komandiravimu susijusias išlaidas.

11. Darbuotojų komandiravimu į Lietuvos Respubliką laikomas toks darbuotojo komandiravimas, kai siunčiantis darbdavys yra ne Lietuvos Respublikos teritorijoje registruotas ūkio subjektas, taip pat kai komandiruojamas darbuotojas į darbą yra priimtas užsienio valstybėje, o darbo funkcijas Lietuvos Respublikoje vykdo laikinai.

12. Nustatant, ar darbuotojas yra komandiruotas darbui Lietuvos Respublikoje, o darbo funkcijas nuolat vykdo užsienio valstybėje, vertinami šie kriterijai:

12.1. tai, kad darbas atliekamas Lietuvos Respublikoje ribotą laikotarpį;

12.2. tai, kad komandiruotas darbuotojas, pabaigęs darbus ar suteikęs paslaugas, dėl kurių jis buvo komandiruotas, grįžta nuolatiniam darbui į siunčiančio darbdavio įsisteigimo valstybę;

12.3. tai, kad siunčiantis darbdavys kompensuoja kelionės, apgyvendinimo, maitinimo ar kitas su komandiravimu susijusias išlaidas.

13. Įvertinus šio Aprašo 11 – 12 punktuose nustatytus kriterijus ir nustačius, jog darbuotojas, komandiruotas vykdyti darbo funkcijų į Lietuvos Respubliką, neatitinka komandiruojamo darbuotojo kriterijų, Lietuvos Respublikos garantijų komandiruotiems darbuotojams įstatymas netaikomas ir pripažįstama, kad darbuotojo komandiravimas yra fiktyvus, o darbuotojas nuolat dirba Lietuvos Respublikoje registruotam darbdaviui.

 

III. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

14. Reikalinga informacija apie Europos Sąjungos ar Europos ekonominės erdvės valstybėse narėse įsteigtus asmenis, komandiruojančius darbuotojus į Lietuvos Respubliką, taip pat informacija apie komandiruojamų darbuotojų darbo teisėtumą gaunama VDI Teisės skyriaus atsakingam darbuotojui kreipiantis tarpvalstybinės pagalbos suteikimo į užsienio šalių kompetentingas institucijas per Vidaus rinkos informacinę sistemą.

 

________________


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vyriausiojo

valstybinio darbo inspektoriaus

2016 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. EV-241

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖ DARBO INSPEKCIJA

PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

 

GARANTIJŲ KOMANDIRUOTIEMS DARBUOTOJAMS PATIKRINIMO IR TIKROJO KOMANDIRAVIMO NUSTATYMO KONTROLINIS KLAUSIMYNAS

 

 

Teritorinis skyrius: ___________________________________________________________________

 

Darbo inspektorius/-iai: [pareigos, vardas, pavardė, el. paštas, tel. Nr.]__________________________

 

Patikrinime dalyvavę įmonės atstovai /įrenginio savininkas/ [pareigos, vardas, pavardė] __________

__________________________________________________________________________________

Inspektavimo data: ________/________/________.

BENDRA INFORMACIJA

 

1. Ūkio subjekto pavadinimas (įmonė, įstaiga, organizacija ar kita organizacinė struktūra, ar fizinis asmuo): ___________________________________________________________________________

 

2. Įmonės kodas:                                                                                                                                           

 

3. Kontaktai (el. paštas; tel. Nr.):________________________________________________________

 

4. Centrinė būstinė: __________________________________________________________________

 

5. Įmonės veikla: ____________________________________________________________________

 

6. Inspektavimo vieta: ________________________________________________________________

 

7. Darbdavį atstovaujantis asmuo: (pareigos, vardas, pavardė)_________________________________

 

 

Eil. Nr.

Klausimai

Taip

 

Ne

N/N

DARBO SUTARTIS (pildoma tik tikrinant įmones, komandiruojančias darbuotojus, kitais atvejais žymėti „neaktualu“)

1.

Ar tinkamai sudaromos darbo sutartys?

1.1.

Ar darbuotojui įteiktas pasirašytas darbo sutarties egzempliorius? ([1.1.] 99 str. 3 d.)

DARBO UŽMOKESTIS. GARANTIJOS KOMANDIRUOJAMIEMS IŠ LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBUOTOJAMS (pildoma tik tikrinant įmones, komandiruojančias darbuotojus, kitais atvejais žymėti „neaktualu“)

2.

Ar laikomasi darbuotojų darbo užmokesčio nustatymo ir mokėjimo tvarkos?

2.1.

Ar darbuotojui, ne vėliau kaip prieš vieną mėnesį, raštiškai pranešta apie nustatytas naujas darbo apmokėjimo sąlygas? ([1.1.]120 str. 3 d. ir 203 str.)

2.2.

Ar darbuotojams nustatytas ir mokamas valandinis atlygis arba mėnesinė alga yra ne mažesni už Vyriausybės nustatytus minimaliuosius dydžius? ([1.1.]187 str. 3 d.)

2.3.

Ar darbdavys ne rečiau kaip kartą per mėnesį raštu ar elektroniniu būdu darbuotojui pateikia informaciją apie jam apskaičiuotas, išmokėtas ir išskaičiuotas sumas ir apie dirbto darbo laiko trukmę, atskirai nurodydamas viršvalandinių darbų trukmę? ([1.1.]202 str.)

2.4.

Ar darbuotojams išmokama ne mažiau kaip 50 procentų numatomų dienpinigių ir su komandiruote susijusių išlaidų ne vėliau kaip paskutinę darbo dieną iki komandiruotės pradžios?([1.2.] 5 p.)

2.5.

Ar darbdavys darbuotojui skiriamus dienpinigius naudojo kitoms su komandiruote susijusioms išlaidoms (apgyvendinimo, kelionės išlaidas ir pan.) padengti? ([1.1. ] 220 str. 1 d.)

GARANTIJOS Į LIETUVOS RESPUBLIKĄ KOMANDIRUOTIEMS DARBUOTOJAMS (pildoma tik tikrinant įmones, kuriose dirba komandiruoti darbuotojai, kitais atvejais žymėti „neaktualu“)

3.

Ar nustatyta tvarka pateiktas pranešimas VDI teritoriniam skyriui apie komandiruojamą į LR darbuotoją? ([1.3.] 5 str. 1 d.)

4.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl maksimalaus darbo laiko ir minimalaus poilsio laiko trukmės? ([1.3.] 4 str. 1 d. 1 p.)

5.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl minimalių kasmetinių mokamų atostogų trukmės? ([1.3.] 4 str. 1 d. 2 p.)

6.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl minimalaus darbo užmokesčio, įskaitant apmokėjimą už viršvalandinį darbą? ([1.3.] 4 str. 1 d. 3 p.)

7.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl laikino įdarbinimo įmonių darbuotojų darbo sąlygų? ([1.3.] 4 str. 1 d. 4 p.)

8.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl darbuotojų saugos ir sveikatos sąlygų, higienos normų? ([1.3.] 4 str. 1 d. 5 p.)

9.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų dėl jaunų asmenų, nėščių, neseniai pagimdžiusių ir krūtimi maitinančių moterų apsaugos darbe? ([1.3.] 4 str. 1 d. 6 p.)

10.

Ar komandiruotų darbuotojų atžvilgiu laikomasi Lietuvos Respublikos teisės aktų draudžiančios diskriminaciją darbe? ([1.3.] 4 str. 1 d. 7 p.)

11.

Ar su komandiruotu darbuotoju susiję dokumentai (darbo pažymėjimas, darbo sutartis, atsiskaitymo lapeliai ir kt.) laikomi komandiruoto darbuotojo darbo vietoje? ([1.3.] 5 str. 2 d.)

TIKROJO KOMANDIRAVIMO NUSTATYMAS (pildoma tik tikrinant įmones, komandiruojančias darbuotojus, kitais atvejais žymėti „neaktualu“)

12.

Ar komandiruojanti įmonė turi registruotą buveinę ir administraciją Lietuvos Respublikoje? ([1.4.] 8.1. p.)

13.

Ar komandiruojanti įmonė Lietuvos Respublikoje moka valstybinio socialinio draudimo įmokas? ([1.4.] 8.2. p.)

14.

Ar komandiruojanti įmonė yra registruota mokesčių mokėtoju Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo nustatyta tvarka? ([1.4.] 8.2. p.)

15.

Ar komandiruojanti įmonė vykdo ekonominę veiklą Lietuvos Respublikoje? ([1.4.] 8.3. p.)

16.

Ar komandiruotas darbuotojas atlieka darbą užsienio valstybėje ribotą laikotarpį? ([1.4.] 10.1. p.)

17.

Ar komandiruotas darbuotojas pabaigęs darbus ar suteikęs paslaugas, dėl kurių jis buvo komandiruotas, grįžta nuolatiniam darbui į Lietuvos Respubliką? ([1.4.] 10.2. p.)

18.

Ar komandiruojantis darbuotoją darbdavys kompensuoja kelionės, apgyvendinimo, maitinimo ar kitas su komandiravimu susijusias išlaidas? ([1.4.] 10.3. p.)

TIKROJO KOMANDIRAVIMO NUSTATYMAS (pildoma tik tikrinant įmones, kuriose dirba komandiruoti darbuotojai, kitais atvejais žymėti „neaktualu“)

19.

Ar komandiruotas darbuotojas atlieka darbą Lietuvos Respublikoje ribotą laikotarpį? ([1.4.] 12.1. p.)

20.

Ar komandiruotas darbuotojas pabaigęs darbus ar suteikęs paslaugas, dėl kurių jis buvo komandiruotas, grįžta nuolatiniam darbui į siunčiančio darbdavio įsisteigimo valstybę? ([1.4.] 12.2. p.)

21.

Ar komandiruojantis darbuotoją darbdavys kompensuoja kelionės, apgyvendinimo, maitinimo ar kitas su komandiravimu susijusias išlaidas? ([1.4.] 12.3. p.)

 

R E K O M E N D A C I J O S, P A S I Ū L Y M A I: _______________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

Teisės aktų žymėjimas klausimyne:

 

1.1. Lietuvos Respublikos darbo kodeksas;

 

1.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. lapkričio 3 d. nutarimas Nr. 1365 „Dėl išlaidų, susijusių su tarnybinėmis komandiruotėmis, dydžio ir mokėjimo tvarkos“;

 

1.3. Lietuvos Respublikos garantijų komandiruotiems darbuotojams įstatymas;

 

1.4. Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus 2016 m. rugpjūčio 31 d. įsakymu Nr. EV-241 patvirtintas Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos inspektoriaus veiksmų, siekiant nustatyti tikrąjį komandiravimą, tvarkos aprašas.