vALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA

 

NUTARIMAS

DĖL 2015 m. Rekomendacijų, susijusių su paslaugų energetikos sektoriuje kainų atitiktimi skaidrumo, nediskriminavimo ir kitiems teisės aktų nustatytiems reikalavimams, PATVIRTINIMO

 

2015 m. birželio 19 d. Nr. O3-373

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies 16 punktu, Reikalavimais rekomendacijoms, susijusioms su paslaugų energetikos sektoriuje kainų atitiktimi skaidrumo, nediskriminavimo ir kitiems reikalavimams, patvirtintais Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) 2012 m. rugsėjo 19 d. nutarimu Nr. O3-251 „Dėl Reikalavimų rekomendacijoms, susijusioms su paslaugų energetikos sektoriuje kainų atitiktimi skaidrumo, nediskriminavimo ir kitiems reikalavimams, patvirtinimo“, bei atsižvelgdama į Komisijos Teisės skyriaus, Dujų ir elektros departamento Dujų skyriaus, Elektros skyriaus, Šilumos ir vandens departamento Šilumos skyriaus 2015 m. birželio 4 d. pažymą Nr. O5-167 „Dėl 2015 m. rekomendacijų, susijusių su paslaugų energetikos sektoriuje kainų atitiktimi skaidrumo, nediskriminavimo ir kitiems teisės aktų nustatytiems reikalavimams, patvirtinimo“, Komisija nutaria:

1. Patvirtinti 2015 m. rekomendacijas, susijusias su paslaugų energetikos sektoriuje kainų atitiktimi skaidrumo, nediskriminavimo ir kitiems teisės aktų nustatytiems reikalavimams (toliau – Rekomendacijos) (pridedama).

2. Nustatyti ne ilgesnį kaip 30 kalendorinių dienų terminą nuo šio nutarimo įsigaliojimo dienos Rekomendacijoms įgyvendinti.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                              Inga Žilienė

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos

2015 m. birželio 19 d. nutarimu Nr. O3-373

 

2015 M. REKOMENDACIJOS, SUSIJUSIOS SU PASLAUGŲ ENERGETIKOS SEKTORIUJE KAINŲ ATITIKTIMI SKAIDRUMO, NEDISKRIMINAVIMO IR KITIEMS TEISĖS AKTŲ NUSTATYTIEMS REIKALAVIMAMS

 

I.    REKOMENDACIJŲ PRIEŽASTIS, TIKSLAS, TAIKYMO SRITIS

 

1.   Rekomendacijų priežastis

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 9 dalies 16 punktu Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (toliau – Komisija) ne rečiau kaip kartą per metus skelbia rekomendacijas, susijusias su paslaugų energetikos sektoriuje kainų atitiktimi skaidrumo, nediskriminavimo ir kitiems teisės aktų nustatytiems reikalavimams (toliau – Rekomendacijos), ir teikia jas Konkurencijos tarybai. Komisija, vadovaudamasi Viešai skelbiamos informacijos tvarkos aprašu, patvirtintu Komisijos 2013 m. gruodžio 27 d. nutarimu Nr. O3-761 „Dėl Viešai skelbiamos informacijos tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), bei Informacijos, susijusios su energetikos veikla, teikimo valstybės, savivaldybių institucijoms, įstaigoms ir (ar) kitiems asmenims taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. 1-145 „Dėl Informacijos, susijusios su energetikos veikla, teikimo valstybės, savivaldybių institucijoms, įstaigoms ir (ar) kitiems asmenims taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Taisyklės), atliko viešai privalomos skelbti informacijos vertinimą (toliau – Vertinimas). Atliktas Vertinimas parodė, kad ūkio subjektai ne visada interneto svetainėje tiksliai skelbia Apraše ir Taisyklėse apibrėžtą viešai privalomą skelbti informaciją arba tą daro tik iš dalies. Be to, ūkio subjektai skelbdami informaciją kai kurias teisės aktų nuostatas ir reikalavimus interpretuoja skirtingai.

 

2.   Rekomendacijų tikslas

 

Šiomis Rekomendacijomis Komisija siekia padėti ūkio subjektams, įpareigotiems Aprašo reikalavimais, skelbti viešai privalomą skelbti informaciją savo, savivaldybių ar Komisijos interneto svetainėje bei suprasti ir vieningai vertinti informacijos skelbimo apimtį, tvarką ir sąlygas, kaip tai numato atitinkami Aprašo punktai.

 

3.   Rekomendacijų subjektai ir jų taikymo sritis

 

Rekomendacijos taikomos asmenims, vykdantiems veiklą, kuriai reikalinga licencija, leidimas ir (ar) kuriems taikomos valstybės reguliuojamos kainos, taip pat nepriklausomiems šilumos gamintojams (toliau – Asmenys). Rekomendacijos taikomos Asmenims nepriklausomai nuo jų dydžio ar teikiamų paslaugų apimties, tokiu būdu užtikrinant, kad vieni Asmenys nebūtų diskriminuojami kitų Asmenų atžvilgiu. Rekomendacijos parengtos ta apimtimi, kuri tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su kainų ir joms įtaką darančių veiksnių skaidrumu, nediskriminavimu ir (ar) kitais principais, Asmenims keliančiais klausimų.

Asmenims, siekiantiems užtikrinti Aprašo ir kitų teisės aktų nuostatų, susijusių su viešai privaloma skelbti informacija, įgyvendinimą, Komisija rekomenduoja vadovautis toliau pateikiamomis Rekomendacijomis. Tinkama informacijos sklaida padės vartotojams / sistemos naudotojams bei kitiems susijusiems asmenims rasti reikiamą ir aktualią informaciją, susijusią su energijos perdavimo, skirstymo, visuomeninio ar nepriklausomo tiekimo veiklą vykdančių subjektų, energijos išteklių biržos operatorių teikiamų paslaugų kainomis ir tarifais ar jų dedamosiomis. Šių Rekomendacijų apimtis Asmenų neapriboja skelbti informaciją plačiau, kiek tai būtina teisės aktuose nurodytiems vartotojų / sistemos naudotojų ir kitų susijusių asmenų informavimo tikslams pasiekti, tačiau Asmenys turėtų įvertinti, ar platesnis informacijos skleidimas nelemtų galimo konkurencijos ribojimo Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo prasme.

 

II.  REKOMENDACIJŲ AIŠKINAMOJI DALIS

 

Komisija, atlikusi Vertinimą, teikia toliau esančias Rekomendacijas. Kiekviena rekomendacija suformuota atsižvelgiant į Vertinimo metu nustatytą probleminę sritį, kuri energetikos sektoriuje veikiančių Asmenų yra ar Vertinimo metu buvo netiksliai skelbiama arba skirtingai interpretuojama. Atsižvelgiant į tai, kad kai kurios probleminės sritys yra aktualios tiek elektros energijos, tiek gamtinių dujų, tiek šilumos sektoriams, dalis Rekomendacijų yra pateikiama šiems sektoriams bendrai.

Komisija pažymi, kad Asmenys privalo skelbti visą informaciją, kuri numatyta Apraše, viešai, prieinamai, aiškiai ir detaliai.

 

Rekomendacija Nr. 1.: Aiškus valdymo organų darbo užmokesčio skelbimas

 

Probleminė sritis. Atlikus Vertinimą, elektros energijos, gamtinių dujų ir šilumos sektoriuose buvo nustatyta, kad daugumos Asmenų skelbiama informacija pagal Aprašo 6 punkto reikalavimą, kuriame numatyta, kad Asmenys, kurie vykdo licencijuojamą veiklą arba kurių teikiamų paslaugų kainos yra reguliuojamos valstybės, aiškiai, prieinamai, detaliai ir viešai skelbia valdymo organų nariams nustatytą darbo užmokestį bei kitas su valdymo organų narių funkcijomis susijusias išmokas (priedus, priemokas, premijas prie darbo užmokesčio ir kita), skelbiama skirtingai ir nepakankamai detaliai.

 

Išaiškinimas. Siekiant, kad Asmenų viešai skelbiama informacija atitiktų Aprašo 6 punkto reikalavimus, elektros energijos, gamtinių dujų ir šilumos sektoriuose veikiantiems Asmenims rekomenduojama skelbti informaciją 1 lentelėje pateiktos formos ir reguliuojamos veiklos apimtimi, papildomai nurodant, kad darbo užmokestis ir su juo susijusios išmokos apskaičiuotos pagal įmonės reguliuojamos apskaitos sistemos apraše patvirtintus nešiklius (jei tokie nešikliai yra taikomi).

 

1 lentelė. Pavyzdinė lentelė Aprašo 6 punkto reikalavimams išpildyti

 

Ataskaitiniai metai:[1]

 

Valdymo organo narys

Darbo užmokestis

(iš viso, EUR)

Vidutinis darbo užmokestis

(per mėnesį, EUR)

Su darbo užmokesčiu susijusios išmokos (priedai, priemokos, premijos, kita)

(iš viso, EUR)

Valdybos nariai (skaičius)

 

 

 

Vienasmenis valdymo organas (pvz. generalinis direktorius)

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

Aukščiau nurodyta informacija turi būti atnaujinama kartą per metus, ne vėliau kaip iki kiekvienų metų balandžio 30 d. Elektros energijos, gamtinių dujų ir šilumos sektoriuose Asmenys informaciją apie darbo užmokestį privalo skelbti ir atnaujinti savo arba savivaldybių̨, kurių teritorijose vykdo reguliuojamą veiklą, interneto svetainėse arba viešai privalomą skelbti informaciją pateikti Komisijai, kuri gautą informaciją skelbia ir atnaujina savo interneto svetainėje.

Asmenims, kurių kainos tampa reguliuojamos ar kuriems išduodama licencija, informaciją (už laikotarpį nuo tada, kada kainos pradedamos reguliuoti, arba nuo tada, kada išduodama licencija) turi paskelbti ar pateikti skelbti ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo tada, kai Asmenų taikomos kainos tampa reguliuojamos ar jiems išduodama licencija[2].

Paskelbus šią informaciją, Asmenys ne vėliau kaip per 3 darbo dienas privalo informuoti Komisiją el. paštu arba raštu, nurodant tikslią įmonės interneto svetainės vietą, kurioje galima rasti šią informaciją, pateikiant nuorodą į ją.

 

Rekomendacija Nr. 2.: Detalus teikiamų paslaugų aprašymo skelbimas

 

Probleminė sritis. Aprašo 7.1 punkto reikalavimo tikslas yra įpareigoti Asmenis aiškiai ir skaidriai atskleisti informaciją apie teikiamas paslaugas vartotojams bei kitiems suinteresuotiems asmenims. Vertinimo metu buvo nustatyta, kad elektros energijos ir gamtinių dujų sektoriuose veikiančių ūkio subjektų skelbiama informacija pagal Aprašo 7.1 punkto reikalavimą skelbti detalų teikiamų paslaugų aprašymą, įvardijant visas teikiamas paslaugas, jų apibūdinimus ir teikimo procedūras, turi netikslumų, nes kai kurie elektros energijos ir (ar) gamtinių dujų sektoriuose veikiantys ūkio subjektai viešai skelbiamoje informacijoje šiuo metu nurodo tik tai, kad jiems yra išduota licencija / leidimas, pvz.: „vykdo nepriklausomo elektros energijos/gamtinių dujų tiekimo veiklą pagal licenciją/leidimą Nr. XX“.

 

Išaiškinimas. Siekiant tinkamai išpildyti Aprašo 7.1 punkte nurodytus reikalavimus, elektros energijos ir gamtinių dujų sektoriuose veikiantys ūkio subjektai turi ne tik nurodyti, kokią veiklą vykdo, bet taip pat aiškiai ir detaliai nurodyti informaciją apie teikiamas paslaugas, įvardinant:

·   Visas teikiamas paslaugas;

·   Teikiamų paslaugų apibūdinimą;

·   Paslaugų teikimo procedūrą.

Jeigu ūkio subjektai savo veikloje išskiria tam tikrus paslaugų planus / paketus, turi būti įvardinama detali ir konkreti informacija apie juos, kad vartotojams būtų aišku:

·   Kokioms vartotojų grupėms yra taikomi konkretūs paslaugų tiekimo planai/paketai;

·   Kokioje teritorijoje paslaugos yra siūlomos;

·   Kokiais būdais gali susisiekti su įmonės atstovais dėl paslaugų užsakymo ir jų teikimo procedūrų.

Atkreiptinas dėmesys, kad visos paslaugos turi būti įvardinamos pagal:

·   Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo, sąnaudų paskirstymo ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų aprašą, patvirtintą Komisijos 2014 m. balandžio 29 d. nutarimu Nr. O3-112 „Dėl Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo, sąnaudų paskirstymo ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo aprašas);

·   Gamtinių dujų įmonių apskaitos atskyrimo, sąnaudų paskirstymo ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų aprašą, patvirtintą Komisijos 2013 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. O3-316 „Dėl Gamtinių dujų įmonių apskaitos atskyrimo, sąnaudų paskirstymo ir su apskaitos atskyrimu susijusių reikalavimų aprašo patvirtinimo“ (toliau – Gamtinių dujų įmonių apskaitos atskyrimo aprašas).

 


 

 

Rekomendacija Nr. 3.: Aiškus siūlomų paslaugų kainų skelbimas

 

Probleminė sritis. Komisija, apibendrinusi Vertinimo rezultatus, nustatė, kad kai kurių nepriklausomų elektros energijos tiekėjų skelbiama informacija pagal Aprašo 7.3 punkto reikalavimą skelbti paslaugų teikimo kainas nėra pakankamai detali.

 

Išaiškinimas. Komisija rekomenduoja įmonėms viešai skelbiamoje informacijoje aiškiai ir suprantamai pateikti teikiamų paslaugų esamas kainas. Nepriklausomi elektros energijos tiekėjai, vykdantys didmeninę elektros energijos prekybą, turėtų pateikti nuorodas į elektros energijos prekybos biržų svetainėse esančią informaciją apie biržos prekybos taisykles bei kainų formavimo principus. Taip pat nepriklausomi elektros energijos tiekėjai, parduodantys elektros energiją galutiniam vartotojui, turėtų pateikti ir nuorodą į Komisijos Elektros energijos kainų palyginimo sistemą. Informatyvumo tikslais, nepriklausomi elektros energijos tiekėjai gali diferencijuoti skelbiamą paslaugų teikimo kainą pagal vartotojų grupes.

 

Rekomendacija Nr. 4.: Informacijos prieigos priemonių skelbimas

 

Probleminė sritis. Vertinimo metu paaiškėjo, kad daugumos elektros energijos sektoriaus ūkio subjektų viešai skelbiama nepakankama informacija pagal Apraše numatytus reikalavimus, susijusius su:

1. Informacijos skelbimu apie prieigos priemones vartotojams, kuriomis naudodamiesi jie gali gauti naujausią informaciją apie visus taikomus tarifus ir mokėjimus už patiektą elektros energiją kalendoriniais metais, palyginimą su praėjusių metų atitinkamu laikotarpiu bei vidutiniu tos pačios grupės vartotojo elektros energijos suvartojimu (Aprašo 23.1 ir 24.1 punktai);

2. Informacijos skelbimu apie poveikį aplinkai (Aprašo 23.3 ir 24.3 punktai);

3. Informacijos skelbimu apie vartotojų organizacijų, asociacijų, agentūrų ar panašių įstaigų kontaktinę informaciją, įskaitant interneto svetainių adresus, kur pateikiama informacija apie galimas energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones, lyginamuosius galutinių vartotojų apibūdinimus ir (ar) objektyvias energiją naudojančios įrangos technines specifikacijas
(Aprašo 23.4 ir 24.4 punktai);

4. Informacijos skelbimu apie nuorodas į Europos Komisijos klausimų ir atsakymų sąrašą (Aprašo 13.2.6, 15.5, 23.5 ir 24.5 punktai).

 

Išaiškinimas.

1.  Ūkio subjektams, vykdantiems nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą, tais atvejais, kai vykdo mažmeninę prekybą, arba visuomeninio elektros energijos tiekimo veiklą, rekomenduojama savo interneto svetainėse skelbti aktualią informaciją apie visus taikomus elektros energijos tiekimo planus bei nuorodą į Komisijos Elektros energijos kainų palyginimo sistemą. Informaciją, apie vartotojo mokėjimus už patiektą elektros energiją kalendoriniais metais, palyginimą su praėjusių metų atitinkamo laikotarpio mokėjimais bei palyginimą su tos pačios grupės vartotojo elektros energijos suvartojimu, rekomenduojama nurodyti vartotojams išrašomose sąskaitose ar vartotojui prisijungiant prie ūkio subjekto sukurtos vartotojų platformos. Svarbu, jog ūkio subjektai aiškiai nurodytų savo interneto svetainėje, kokiu būdų minėta informacija bus teikiama. Jeigu ūkio subjektai Aprašo 23.1 ir 24.1 punktuose nurodytos informacijos nepateikia aukščiau nurodytais būdais, tai vartotojams turi būti nurodyti kontaktiniai duomenys asmenų, į kuriuos jie gali kreiptis aukščiau minėtais klausimais;

2.  Elektros energijos sektoriuje veikiantiems ūkio subjektams rekomenduojama aiškiai pateikti vartotojams tiesiogines nuorodas į informacinius šaltinius, kuriuose vartotojai gali rasti suprantamą informaciją apie elektros energijos sektoriaus daromą poveikį aplinkai, kaip, pavyzdžiui, nuorodas į Lietuvos ar užsienio šalių mokslinius straipsnius, įvairių konferencijų medžiagą ar kitą informaciją, kuri vartotojams leistų paprastai ir lengvai susipažinti su elektros sektoriaus daromu poveikiu aplinkai. Ūkio subjektai savo internetinėse svetainėse gali pateikti tiesiogines nuorodas į informacijos šaltinius, paskelbtus asociacijų, institucijų, biržos operatoriaus ir organizacijų interneto svetainėse. Teikiant informaciją apie poveikį aplinkai, rekomenduojama nurodyti konkretų leidinį, asociacijos, įstaigos ar įmonės pavadinimą, adresą, telefoną, faksą, elektroninį paštą ir tikslų interneto svetainės adresą su nuoroda į tam tikrą dokumentą / skiltį;

3.  Ūkio subjektams, veikiantiems elektros energijos sektoriuje, rekomenduojama aiškiai išskirti viešai skelbiamoje informacijoje vartotojų organizacijų, asociacijų, agentūrų ar panašių įstaigų (pvz., Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ir kt.) kontaktinę informaciją, įskaitant interneto svetainių adresus, kur pateikiama informacija apie galimas energijos vartojimo efektyvumo didinimo priemones, lyginamuosius galutinių vartotojų apibūdinimus ir (ar) objektyvias energiją naudojančios įrangos technines specifikacijas. Teikiant šią informaciją, rekomenduojama nurodyti asociacijos, įstaigos ar įmonės pavadinimą, adresą, telefoną, faksą, elektroninį paštą ir tikslų interneto svetainės adresą su nuoroda į tam tikrą dokumentą / skiltį. Teikiant šią informaciją būtina pateikti nuorodą į 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvą 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2009/125/EB ir 2010/30/ES bei kuria panaikinamos direktyvos 2004/8/EB ir 2006/32/EB;

4.  Be aukščiau minėtos informacijos, elektros energijos sektoriuje veikiantiems ūkio subjektams, taip pat gamtinių dujų sektoriuje veikiantiems ūkio subjektams, turintiems gamtinių dujų skirstymo ir gamtinių dujų tiekimo licencijas, rekomenduojama vartotojams aiškiai viešai skelbiamoje informacijoje išskirti nuorodą į Europos Komisijos parengtą energijos vartotojams skirtą klausimų ir atsakymų sąrašą. Skelbiant šią informaciją, rekomenduojama:

·   nurodyti nuorodą į Komisijos tinklalapį, kur yra skelbiamas energijos vartotojams skirtas klausimų ir atsakymų sąrašas;

·   paskelbti dokumentą tokiu formatu, kad vartotojai galėtų jį parsisiųsti į savo kompiuterį.

 

Rekomendacija Nr. 5.: Informacijos apie sąnaudas skelbimas optimalia apimtimi

 

Probleminė sritis. Atlikus Vertinimą paaiškėjo, kad kai kurie elektros energijos ir gamtinių dujų sektoriuose veikiantys ūkio subjektai, skelbiantys informaciją pagal Aprašo 7.6 punktą, įpareigojantį skelbti reguliuojamos veiklos sąnaudas, jei kainos yra reguliuojamos, savo interneto svetainėje skelbia skirtingo detalumo informaciją apie patiriamas sąnaudas. Komisija taip pat atkreipia dėmesį, kad elektros energijos ir gamtinių dujų sektoriuose veikiantys ūkio subjektai, skelbiantys informaciją apie patiriamas sąnaudas, skelbia konsoliduotas visos veiklos sąnaudas,
t. y. neišskiria sąnaudų pagal atskiras reguliuojamas veiklas.

 

Išaiškinimas. Komisija rekomenduoja visą reikalingą viešai skelbti informaciją elektros energijos, gamtinių dujų ir šilumos sektoriuose veikiantiems Asmenims, jei kainos yra reguliuojamos, skelbti tokia apimtimi, kuri numatyta 2, 3 ir 4 lentelėse, tokiu atveju išlaikant optimalią viešai skelbtinos informacijos apimtį. Komisija taip pat rekomenduoja informaciją skelbti pagal konkrečią energetikos sektoriaus paslaugą, kurios kainos yra reguliuojamos, pvz.: elektros energijos perdavimo, skirstymo, visuomeninio tiekimo, garantinio tiekimo, paskirtosios įmonės, nepriklausomo tiekimo (jei kainos yra reguliuojamos), gamybos (jei kainos yra reguliuojamos), gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, tiekimo (jei kainos yra reguliuojamos), šilumos gamybos, perdavimo ir mažmeninio aptarnavimo (jei kainos yra reguliuojamos) .

 

Lentelė Nr. 2. Pavyzdinė faktinių per praėjusius kalendorinius metus patirtų sąnaudų forma gamtinių dujų sektoriuje[3]:

 

Paslaugos

Sąnaudų straipsniai

Reguliuojamos veiklos pavadinimas

Paslauga X

Paslauga X

Paslauga X

Paslauga X

Gamtinių dujų įsigijimo (importo) sąnaudos

 

 

 

 

Kintamos gamtinių dujų sąnaudos technologinėms reikmėms

 

 

 

 

Kitos kintamos sąnaudos

 

 

 

 

Pastovios gamtinių dujų sąnaudos technologinėms reikmėms

 

 

 

 

Nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos

 

 

 

 

Einamojo remonto sąnaudos

 

 

 

 

Techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos

 

 

 

 

Personalo sąnaudos

 

 

 

 

Mokesčių sąnaudos

 

 

 

 

Administracinės sąnaudos

 

 

 

 

Rinkodaros ir pardavimų sąnaudos

 

 

 

 

Kitos paskirstomos sąnaudos

 

 

 

 

Nepaskirstytinos sąnaudos.

 

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

 

Lentelė Nr. 3. Pavyzdinė faktinių per praėjusius kalendorinius metus patirtų sąnaudų forma elektros energijos sektoriuje[4]:

 

Paslaugos

Sąnaudų straipsniai

Reguliuojamos veiklos pavadinimas

Paslauga X

Paslauga X

Paslauga X

Paslauga X

Elektros energijos įsigijimo sąnaudos

 

 

 

 

Elektros energijos technologinėms ir savosioms reikmėms įsigijimo sąnaudos

 

 

 

 

Nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos

 

 

 

 

Remonto, techninės priežiūros ir eksploatavimo sąnaudos

 

 

 

 

Kuro elektros energijos gamybai sąnaudos*

 

 

 

 

Apyvartinių taršos leidimų įsigijimo sąnaudos*

 

 

 

 

Personalo sąnaudos

 

 

 

 

Rinkodaros ir pardavimų sąnaudos

 

 

 

 

Finansinės sąnaudos (išskyrus palūkanas)

 

 

 

 

Administracinės sąnaudos

 

 

 

 

Kitos pripažįstamos sąnaudos

 

 

 

 

Mokesčių sąnaudos

 

 

 

 

Nepaskirstomos sąnaudos

 

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

 

Lentelė Nr. 4. Pavyzdinė faktinių per praėjusius kalendorinius metus patirtų sąnaudų forma šilumos sektoriuje[5]:

 

Paslaugos

Sąnaudų straipsniai

Reguliuojamos veiklos pavadinimas

Paslauga X

Paslauga X

Paslauga X

Paslauga X

Šilumos įsigijimo sąnaudos

 

 

 

 

Kuro sąnaudos šilumos energijai gaminti

 

 

 

 

Elektros energijos technologinėms reikmėms įsigijimo sąnaudos

 

 

 

 

Vandens technologinėms reikmėms įsigijimo sąnaudos

 

 

 

 

Apyvartinių taršos leidimų įsigijimo sąnaudos

 

 

 

 

Nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos

 

 

 

 

Einamojo remonto ir aptarnavimo sąnaudos

 

 

 

 

Personalo sąnaudos

 

 

 

 

Mokesčių sąnaudos

 

 

 

 

Finansinės sąnaudos

 

 

 

 

Administracinės sąnaudos

 

 

 

 

Rinkodaros ir pardavimų sąnaudos

 

 

 

 

Šilumos ūkio turto nuomos, koncesijos sąnaudos

 

 

 

 

Kitos paskirstomos sąnaudos

 

 

 

 

Nepaskirstomos sąnaudos

 

 

 

 

Iš viso:

 

 

 

 

 

Elektros energijos, gamtinių dujų ir šilumos sektoriuose veikiantiems ūkio subjektams rekomenduojama skelbiant informaciją apie patiriamas sąnaudas išskirti veiklos sąnaudas pagal atskiras reguliuojamas veiklas laikantis tokių teisės aktų reikalavimų kaip:

·   Taisyklės;

·   Gamtinių dujų įmonių apskaitos atskyrimo aprašas;

·   Elektros energetikos įmonių apskaitos atskyrimo aprašas;

·   Šilumos kainų nustatymo metodika, patvirtinta Komisijos 2009 m. liepos 8 d.
nutarimu Nr. O3-96 „Dėl šilumos kainų nustatymo metodikos“.

 

Rekomendacija Nr. 6.: Nepakankamas informacijos apie šilumos supirkimą skelbimas

 

Probleminė sritis. Komisija, atlikusi Vertinimą, nustatė, kad ūkio subjektai, kuriems yra išduota šilumos tiekimo licencija, savo interneto svetainėse skelbia neišsamią informaciją, susijusią su šilumos supirkimu iš nepriklausomų šilumos gamintojų (toliau – NŠG), arba jos visai neskelbia, jei neperka šilumos iš NŠG.

 

Išaiškinimas. Komisija rekomenduoja ūkio subjektams, turintiems šilumos tiekimo licenciją ir perkantiems šilumą iš NŠG, viešai skelbiamoje informacijoje aiškiai ir išsamiai pateikti informaciją apie palyginamųjų šilumos gamybos sąnaudų apskaičiavimą, apie iš NŠG gautus pranešimus aukcionams, aukcionų rezultatus ir NŠG eilę po aukcionų (aukcionus laimėjusius NŠG bei iš jų planuojamus supirkti kiekius). Komisija rekomenduoja skelbti visos šios informacijos istorinius duomenis, t. y. už paskutinius 12 mėnesių.

Komisija atkreipia dėmesį, kad ūkio subjektai, turintys šilumos tiekimo licenciją, nors ir neperkantys šilumos iš NŠG, taip pat privalo viešai skelbti Aprašo 27.3 punkte numatytą informaciją apie ateinančių 12 mėnesių prognozuojamą kasmėnesinį šilumos poreikį, Aprašo 27.6 punkte numatytą informaciją apie palyginamąsias šilumos gamybos sąnaudas bei Aprašo 27.8 punkte numatytą informaciją apie nustatytus techninius reikalavimus – šilumnešio kokybę pagal aprūpinimo šiluma sistemoje naudojamus standartus ir techninius parametrus.

 

Rekomendacija Nr. 7.: Įmonių, turinčių leidimą vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo ir (ar) licenciją vykdyti gamtinių dujų tiekimo veiklą, informacijos skelbimas

 

Probleminė sritis. Vertinimo metu paaiškėjo, kad kai kurie nepriklausomo elektros energijos tiekimo ir gamtinių dujų tiekimo veiklą vykdantys ūkio subjektai neskelbia arba tik iš dalies skelbia Aprašo 7 punkte nurodytą privalomą viešai skelbti informaciją, motyvuodami tuo, jog šie Aprašo punktai jiems nėra taikomi, kadangi jie nevykdo reguliuojamos veiklos.

 

Išaiškinimas. Pagal Energetikos įstatymo 2 straipsnio 24 dalį, reguliuojamoji energetikos veikla – energetikos veikla, kuriai reikalingi licencijos, leidimai, atestatai ir (ar) kuriai taikomos valstybės reguliuojamos kainos. Kadangi nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklai vykdyti būtinas leidimas, ši veikla priskiriama prie reguliuojamų veiklų.

Pagal Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 2 straipsnio 4 dalį, didmeninė prekyba elektros energija – prekyba elektros energija pagal dvišales sutartis, išskyrus su elektros energijos vartotojais sudaromas sutartis, ir (ar) prekyba elektros energijos biržoje. Nepriklausomi elektros energijos tiekėjai, kurie vykdo tik didmeninę elektros energijos prekybą, privalo skelbti Aprašo 7.1, 7.3, 7.9 ir 7.10 punktuose nurodytą informaciją. Nepriklausomas elektros energijos tiekėjas, tuo atveju, kai vykdo tik mažmeninę arba mažmeninę ir didmeninę elektros energijos prekybą, privalo skelbti Aprašo 7.1, 7.3, 7.9, 7.10 ir 24 punktuose nurodytą informaciją.

Gamtinių dujų tiekimo licencijas turinčios įmonės, kurių gamtinių dujų tiekimo kaina nėra reguliuojama, privalo skelbti Aprašo 7.1, 7.3, 7.8–7.10 punktuose nurodytą informaciją.

 

III.    REKOMENDACIJŲ IŠVADOS

 

Komisija atkreipia dėmesį, kad šios Rekomendacijos taikomos kaip Aprašo išaiškinimas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 363 straipsnio prasme. Rekomendacijos apibrėžia pagrindines Vertinimo metu atitinkamuose sektoriuose paaiškėjusias problemines sritis, kaip pavyzdžiui: aiškus valdymo organų darbo užmokesčio skelbimas, detalus teikiamų paslaugų aprašymo skelbimas, aiškus siūlomų paslaugų kainų skelbimas, informacijos prieigos priemonių skelbimas, informacijos apie sąnaudas skelbimas optimalia apimtimi, nepakankamas informacijos apie šilumos supirkimą skelbimas, įmonių, turinčių leidimą vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo ir (ar) licenciją vykdyti gamtinių dujų tiekimo veiklą, informacijos skelbimas.

Sėkmingai įgyvendinus šias Rekomendacijas, ūkio subjektai turės galimybę vienodai interpretuoti Aprašo ir kitų teisės aktų, susijusių su viešai skelbiama informacija, nuostatas. Tokiu būdu bus padidintas skaidrumas ir vartotojams / sistemos naudotojams bei kitiems susijusiems asmenims bus paprasčiau rasti reikiamą ir aktualią informaciją.

‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒‒



[1] Jei Asmuo veiklą vykdo trumpiau nei metus – informaciją turi pateikti ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo tada, kai Asmeniui išduota licencija arba jo kainos tampa reguliuojamos.

[2] Komisijos viešas išaiškinimas dėl nepriklausomų šilumos gamintojų reguliuojamosios veiklos pradžios ir pabaigos nustatymo momento pateiktas Komisijos interneto svetainėje (http://www.regula.lt/Puslapiai/naujienos/2014-metai/2014-09/del-nepriklausomu-silumos-gamintoju-reguliuojamosios-veiklos.aspx) (2014-09-10).

[3] Informaciją subjektai privalo skelbti kasmet iki gegužės 10 d., atlikus teisės aktuose nustatytą reguliuojamos veiklos sąnaudų auditą.

[4] Informaciją subjektai privalo skelbti kasmet iki gegužės 10 d., atlikus teisės aktuose nustatytą reguliuojamos veiklos sąnaudų auditą.

[5] Informaciją subjektai privalo skelbti kasmet iki gegužės 10 d., atlikus teisės aktuose nustatytą reguliuojamos veiklos sąnaudų auditą.

* Skelbia Asmenys, kurie vykdo elektros energijos gamybą (jei kainos yra reguliuojamos).