Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

 

 

Dėl VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJŲ IR ĮSTAIGŲ HUMANITARINĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2014 liepos 9 d. Nr. 657

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymo 11 straipsnio 2 dalimi ir Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 17 straipsnio 7 ir 8 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų humanitarinės pagalbos teikimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Paskirti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją institucija, atsakinga už valstybės turto, skirto humanitarinei pagalbai teikti, neatlygintino perdavimo tvarkos įgyvendinimo priežiūrą.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Užsienio reikalų ministras                                                               Linas Antanas Linkevičius


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2014 liepos 9 d. nutarimu Nr. 657

 

 

 

VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ INSTITUCIJų ir Įstaigų HUMANITARINĖS PAGALBOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų humanitarinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms (toliau – institucijos) patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – biudžetas) asignavimų naudojimo ir valstybei arba savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto, patikėjimo teise valdomo institucijų, skirto humanitarinei pagalbai teikti, perdavimo tvarką.

2. Vadovaudamosi Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos įstatymu (toliau – Įstatymas) ir Aprašu, institucijos turi teisę priimti sprendimus dėl humanitarinės pagalbos teikimo iš joms patvirtintų biudžeto asignavimų.

3. Institucija sudaro institucijos vadovo paskirto asmens vadovaujamą vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos teikimo komisiją (toliau – Komisija), kuri vykdo vystomojo bendradarbiavimo veiklą ir organizuoja humanitarinės pagalbos teikimą. Sudarydama Komisiją, institucija nustato Komisijos veiklos tikslus ir funkcijas, narių teises ir pareigas ir darbo organizavimo tvarką.

 

II SKYRIUS

HUMANITARINĖS PAGALBOS TEIKIMO KRITERIJAI

 

4. Humanitarinė pagalba teikiama, kai gaunamas valstybės, kurioje įvyko stichinė ar dėl žmogaus veiklos kylanti nelaimė (toliau – nelaimė), kreipimasis arba prašymas teikti humanitarinę pagalbą arba kreipimąsi arba prašymą teikti humanitarinę pagalbą paskelbia Jungtinės Tautos arba Jungtinių Tautų specializuotosios agentūros, Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio judėjimui priklausanti organizacija, kitos tarptautinės organizacijos arba Europos Sąjungos institucijos.

5. Institucijos, priimdamos sprendimus dėl humanitarinės pagalbos teikimo, vadovaujasi tarptautinių organizacijų arba nelaimės ištiktų valstybių atlikta poreikių nustatymo ataskaita, kai ji parengta, ir atsižvelgia į finansines galimybes ir nelaimės mastą, kuris nustatomas pagal aukų, sužeistųjų ir pabėgėlių skaičių.

6. Teikdamos humanitarinę pagalbą, institucijos vadovaujasi 1949 m. Ženevos konvencijomis dėl karo aukų apsaugos, jų 1977 m. ir 2005 m. papildomaisiais protokolais ir kitais tarptautiniais teisės aktais, Jungtinių Tautų Generalinės Asamblėjos 1991 m. rezoliucija Nr. 46/182 dėl Jungtinių Tautų humanitarinės pagalbos koordinavimo stiprinimo ir 2008 m. priimtu Europos Sąjungos Tarybos, Taryboje posėdžiavusių valstybių narių vyriausybių atstovų, Europos Parlamento ir Europos Komisijos bendru pareiškimu „Europos konsensusas dėl humanitarinės pagalbos“ (2008/C 25/01).

7. Teikdamos humanitarinę pagalbą, institucijos gali bendradarbiauti su Lietuvos Respublikos Raudonojo Kryžiaus draugija pagal Lietuvos Respublikos Raudonojo Kryžiaus draugijos, Raudonojo Kryžiaus, Raudonojo Pusmėnulio ir Raudonojo Kristalo emblemos ir pavadinimo įstatymo nuostatas.

 

III SKYRIUS

HUMANITARINĖS PAGALBOS TEIKIMO BŪDAI

 

8. Institucijos gali teikti skubią ir ilgalaikę humanitarinę pagalbą šiais būdais:

8.1. siųsdamos ekspertus į nelaimės ištiktas valstybes ir (arba) skirdamos finansavimą humanitarinės pagalbos misijoms rengti;

8.2. apmokėdamos gelbėtojų, medicinos personalo ir ekspertų paslaugų teikimo, kelionių į nelaimės ištiktas valstybes ir grįžimo atgal išlaidas;

8.3. apmokėdamos išlaidas, susijusias su transporto priemonių ir jų ekipažų siuntimu į nelaimės ištiktas valstybes humanitarinei pagalbai gabenti arba humanitarinės krizės paveiktiems gyventojams pervežti iš krizės paveiktos vietovės į kitą vietovę arba valstybę;

8.4. apmokėdamos gydymo ir sveikatos priežiūros paslaugų išlaidas;

8.5. neatlygintinai perduodamos valstybei arba savivaldybei nuosavybės teise priklausantį turtą, patikėjimo teise valdomą institucijų, skirtą humanitarinei pagalbai teikti, kitų valstybių valstybės ar savivaldybių institucijų, kitų valstybių viešųjų juridinių asmenų nuosavybėn;

8.6. mokėdamos įnašus piniginėmis lėšomis tarptautinėms organizacijoms, jų agentūroms arba Europos Sąjungos institucijoms, kai priima sprendimą prisidėti prie tarptautinės bendruomenės iniciatyvų skirti pinigines lėšas humanitarinių krizių prevencijai, nenumatytiems humanitarinės pagalbos teikimo atvejams ir kitų bendrų iniciatyvų;

8.7. pervesdamos pinigines lėšas į nelaimės ištiktų valstybių, valstybių ir jų kompetentingų institucijų, Jungtinių Tautų ir Jungtinių Tautų specializuotųjų agentūrų, Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio judėjimui priklausančių organizacijų, kitų tarptautinių organizacijų arba Europos Sąjungos institucijų sąskaitas, kai gaunamas nelaimės ištiktos valstybės kreipimasis arba prašymas arba tokį kreipimąsi arba prašymą teikti humanitarinę pagalbą nelaimės ištiktai valstybei paskelbia Jungtinės Tautos arba Jungtinių Tautų specializuotosios agentūros, Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio judėjimui priklausanti organizacija, kitos tarptautinės organizacijos arba Europos Sąjungos institucijos. Savivaldybės humanitarinei pagalbai skirtas lėšas taip pat gali pervesti į nelaimės ištiktų valstybių vietos ar regionų valdžios institucijų ar jų asociacijų sąskaitas.

9. Institucija, tiesiogiai gavusi nelaimės ištiktos valstybės, Jungtinių Tautų arba Jungtinių Tautų specializuotosios agentūros, Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio judėjimui priklausančios organizacijos, kitos tarptautinės organizacijos arba Europos Sąjungos institucijos prašymą suteikti humanitarinę pagalbą nelaimės ištiktai valstybei, pagal kompetenciją:

9.1. įvertina humanitarinės pagalbos poreikio pagrįstumą, prireikus kreipiasi į kompetentingas institucijas ir įstaigas dėl informacijos, būtinos poreikio pagrįstumui įvertinti;

9.2. ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo prašymo gavimo raštu arba elektroniniu paštu informuoja apie gautą prašymą Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministeriją (toliauUžsienio reikalų ministerija) ir nurodo nelaimės ištiktos valstybės poreikius, humanitarinės pagalbos rūšį (skubi ar ilgalaikė) ir institucijos galimybes suteikti prašomą skirti humanitarinę pagalbą.

10. Komisija svarsto institucijos tiesiogiai gautą prašymą suteikti humanitarinę pagalbą nelaimės ištiktai valstybei ir teikia rekomendaciją institucijos vadovui arba jo įgaliotam asmeniui. Komisijos rekomendacijoje nurodoma: nelaimės ištikta valstybė, humanitarinės pagalbos skyrimo tikslas, galimi humanitarinės pagalbos teikimo būdas, dydis, nukentėjusios valstybės įstaiga, institucija, vietos ar regiono valdžios institucija ar jų asociacija, tarptautinė organizacija ar agentūra, kuriai skiriama humanitarinė pagalba, ir kita susijusi informacija. Sprendimą, atsižvelgdamas į Komisijos rekomendaciją, priima institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo.

11. Institucija, atsižvelgdama į humanitarinės pagalbos teikimo kriterijus, turi teisę savo iniciatyva teikti Komisijai svarstyti Jungtinių Tautų, Jungtinių Tautų specializuotosios agentūros, Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio judėjimui priklausančios organizacijos, kitos tarptautinės organizacijos arba Europos Sąjungos institucijos viešai paskelbtą prašymą ar kreipimąsi suteikti humanitarinę pagalbą. Sprendimą, atsižvelgdamas į Komisijos rekomendaciją, priima institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo.

12. Institucija, priėmusi sprendimą teikti humanitarinę pagalbą Aprašo 8 punkte nurodytais būdais, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo raštu arba elektroniniu paštu apie priimtą sprendimą informuoja Užsienio reikalų ministeriją ir nurodo suteiktos humanitarinės pagalbos rūšį, būdą, dydį ir kitą su suteikta humanitarine pagalba susijusią informaciją.

13. Jeigu humanitarinę pagalbą teikianti institucija neturi materialinių arba žmogiškųjų išteklių humanitarinei pagalbai Aprašo 8 punkte nurodytais būdais suteikti, prekės ir paslaugos perkamos laikantis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme nustatytų reikalavimų.

 

 

IV SKYRIUS

VALSTYBEI ARBA SAVIVALDYBEI NUOSAVYBĖS TEISE PRIKLAUSANČIO TURTO, PATIKĖJIMO TEISE VALDOMO INSTITUCIJŲ, SKIRTO HUMANITARINEI PAGALBAI TEIKTI, PERDAVIMAS

 

14. Valstybei arba savivaldybei nuosavybės teise priklausantis kilnojamasis ir nekilnojamasis materialusis turtas, patikėjimo teise valdomas institucijų, skirtas humanitarinei pagalbai teikti, gali būti neatlygintinai perduotas tarptautinių organizacijų, kitų valstybių valstybės ar savivaldybių institucijų, kitų valstybių viešųjų juridinių asmenų nuosavybėn, jeigu šis turtas perduodamas neatlygintai nuosavybėn pagal nelaimės ištiktos valstybės, Jungtinių Tautų arba Jungtinių Tautų specializuotosios agentūros, Tarptautinio Raudonojo Kryžiaus ir Raudonojo Pusmėnulio judėjimui priklausančios organizacijos, kitos tarptautinės organizacijos arba Europos Sąjungos institucijos prašymą ar kreipimąsi ir toks turto perdavimas būtinas siekiant užtikrinti humanitarinės pagalbos teikimą.

15. Su turto perdavimu susijusius klausimus svarsto ir rekomendacijas turto valdytojui teikia institucijos Komisija. Savivaldybės kilnojamasis ir nekilnojamasis materialusis turtas, skirtas humanitarinei pagalbai teikti, perduodamas savivaldybės tarybos sprendimu.

16. Jeigu Komisija priima sprendimą rekomenduoti turto valdytojui perduoti valstybės nekilnojamąjį turtą arba kilnojamąjį ilgalaikį materialųjį turtą, kurio likutinė vertė, įskaitant nusidėvėjimą ir nuvertėjimą, didesnė negu 100 000 (vienas šimtas tūkstančių) litų, institucija inicijuoja atitinkamo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projekto parengimą ir pateikimą Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

17. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo, savivaldybės tarybos ar turto valdytojo sprendimo dėl turto, skirto humanitarinei pagalbai teikti, perdavimo projektas turi būti suderintas su:

17.1. turtą perduodančios institucijos steigėju (išskyrus institucijas, kurių steigėjas yra Lietuvos Respublikos Seimas ar Lietuvos Respublikos Vyriausybė) arba institucija, įgaliota atlikti steigėjo funkcijas;

17.2. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, jeigu perduodamas valstybės mokslo ir studijų institucijų patikėjimo teise valdomas turtas.

18. Prie teikiamo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo arba valstybės turto valdytojo ar savivaldybės tarybos sprendimo projekto dėl valstybės arba savivaldybės turto perdavimo humanitarinei pagalbai teikti turi būti pridėta:

18.1. Aprašo 4 punkte nurodyto subjekto prašymas arba kreipimasis suteikti humanitarinę pagalbą;

18.2. institucijos Komisijos sprendimas rekomenduoti perduoti turtą;

18.3. perduodant kilnojamąjį ilgalaikį ir trumpalaikį materialųjį turtą – perduodamo turto sąrašas, patvirtintas institucijos, valdančios turtą patikėjimo teise, vadovo; šis sąrašas turi būti įformintas kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo, turto valdytojo ar savivaldybės tarybos sprendimo priedas ir jame turi būti nurodyta:

18.3.1. turto vieneto įsigijimo vertė (jeigu yra);

18.3.2. kilnojamojo ilgalaikio materialiojo turto vieneto likutinė vertė;

18.3.3. perduodamo turto bendra vertė (kilnojamojo ilgalaikio materialiojo turto – pagal likutinę vertę, kilnojamojo trumpalaikio materialiojo turto – pagal įsigijimo vertę);

18.3.4. kiti duomenys, identifikuojantys kilnojamąjį ilgalaikį ir trumpalaikį materialųjį turtą;

18.4. perduodant nekilnojamąjį turtą – valstybės ar savivaldybės nekilnojamojo turto nuosavybę patvirtinantys dokumentai;

18.5. suderinimai, nurodyti Aprašo 17.1 ir 17.2 papunkčiuose.

19. Turto valdytojas ar jo įgaliotas asmuo ir perduodamo turto gavėjas ar jo įgaliotas asmuo per 30 kalendorinių dienų nuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo, turto valdytojo arba savivaldybės tarybos sprendimo priėmimo sudaro ir pasirašo turto, skirto humanitarinei pagalbai teikti, perdavimo ir priėmimo aktą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Institucijos informaciją apie humanitarinės pagalbos teikimą skelbia savo interneto svetainėse.

21. Institucijos iki kiekvienų metų sausio 31 d. pateikia Užsienio reikalų ministerijai ataskaitas (forma tvirtinama užsienio reikalų ministro įsakymu) apie per praėjusius kalendorinius metus suteiktą humanitarinę pagalbą.

22. Užsienio reikalų ministerija gautas institucijų ataskaitas apibendrina ir apibendrintą informaciją skelbia savo interneto svetainėje.

23. Užsienio reikalų ministerija, vykdydama valstybės turto, skirto humanitarinei pagalbai teikti, perdavimo tvarkos įgyvendinimo priežiūrą, renka ir kaupia informaciją apie institucijų perduotą turtą.

 

 

__________________