LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

SPRENDIMAS

DĖL VYRIAUSIOSIOS RINKIMŲ KOMISIJOS 2018 M. GRUODŽIO 18 D. SPRENDIMO NR. SP-205 „DĖL SAVARANKIŠKO POLITINĖS KAMPANIJOS DALYVIO NEPRIKLAUSOMO PATIKRINIMO TECHNINĖS UŽDUOTIES PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. gegužės 27 d. Nr. Sp-75

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo 19 straipsnio 2 dalies 6 punktu, suderinusi su Lietuvos auditorių rūmais (2020 m. gegužės 20 d. raštas Nr. 1.9-S0805), nusprendžia:

Pakeisti Savarankiško politinės kampanijos dalyvio nepriklausomo patikrinimo techninę užduotį, patvirtintą Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2018 m. gruodžio 18 d. sprendimu Nr. Sp-205 „Dėl savarankiško politinės kampanijos dalyvio nepriklausomo patikrinimo techninės užduoties patvirtinimo“:

1. Pakeisti 5.12 papunktį ir jį išdėstyti taip:

5.12. VMDU – paskelbtas praėjusių kalendorinių metų ketvirto ketvirčio šalies ūkio mėnesinis darbo užmokestis. Politinei kampanijai taikomas konkretus VMDU nurodomas VRK interneto svetainėje (https://www.vrk.lt/politines-kampanijos).“

2. Pakeisti 14.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

14.3. ar politinės kampanijos lėšos, skirtos politinei kampanijai finansuoti, laikytos politinės kampanijos sąskaitoje (patikrinama, ar sutampa sąskaitos numeris Pažymoje apie įregistruoto savarankiško politinės kampanijos dalyvio duomenis (taip pat politinės kampanijos sąskaitos numeris rodomas VRK IS meniu „Kampanijos dalyviai“ pasirinkus „Banko išrašas“) ir banko išraše).

Baigus pradinį patikrinimą ir nustačius, kad dalyvis pateikė ne visus patikrinimui reikalingus dokumentus, sudaroma pastabų suvestinė ir ji pateikiama iždininkui ar kitam įgaliotam asmeniui, kurie turi pateikti patikrinimui reikalingus trūkstamus dokumentus.“

3. Pakeisti 15.8 papunktį ir jį išdėstyti taip:

15.8.                      Sutarčių viešinimo tikrinimas

Visos dalyvio sudarytos politinės kampanijos sutartys yra užregistruotos VRK IS. Sudarytos politinės kampanijos sutartys per 10 darbo dienų nuo informacijos gavimo dienos, sutartys su telekomunikacijų bendrove dėl fizinių asmenų mažų aukų rinkimo nedelsiant turi būti registruotos VRK IS (meniu punkte „Politinės kampanijos dalyviai“ pasirenkama „Sudarytos sutartys“).“

4. Pakeisti 15.8.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

15.8.1. Tikrinama, ar visos dalyvio pateiktos politinės kampanijos finansavimo sutartys ir, jeigu buvo sudaryta, sutartys su telekomunikacijų bendrovėmis dėl fizinių asmenų mažų aukų rinkimo yra paskelbtos viešai, t. y. nuskenuotos ir įkeltos į VRK IS (meniu punkte „Politinės kampanijos dalyviai“ pasirenkama „Sudarytos sutartys“).“

5. Pakeisti 16.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

16.1. Nepiniginių aukų vertės nustatymas

Tikrinamos visos nepiniginės aukos. Pagal PKFFK įstatymo 2 straipsnio 3 dalį aukomis laikomi ne tik aukų gavėjams neatlygintinai perduoti pinigai, bet ir neatlygintinai perduoti kilnojamieji ar nekilnojamieji daiktai, informacija, turtinės teisės, intelektinės veiklos rezultatai, taip pat kitos turtinės ir neturtinės vertybės, neatlygintinai atlikti veiksmai ir savanoriški darbai, veiksmų rezultatai, skirti savarankiško politinės kampanijos dalyvio politinei kampanijai finansuoti. Nepiniginėmis aukomis taip pat laikomos visos juridinių asmenų neatlygintinai suteiktos paslaugos, pagal panaudos sutartis politinės kampanijos dalyviui perduoti kilnojamieji ar nekilnojamieji daiktai.

Tikrinama, ar aukos vertė nustatyta laikantis Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos, finansinių ataskaitų, veiklos ataskaitos, metinės ataskaitos rengimo ir neatlygintinai gauto turto ir paslaugų (nepiniginių aukų) įvertinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 1K-443 „Dėl finansų ministro 2004 m. lapkričio 22 d. įsakymo Nr. 1K-372 „Dėl Pelno nesiekiančių ribotos civilinės atsakomybės juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo ir politinės kampanijos dalyvių neatlygintinai gauto turto ir paslaugų įvertinimo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“. Sudaroma nepiniginių aukų, kurių vertė nustatyta nesilaikant nurodyto teisės akto, suvestinė.“

6. Pakeisti 16.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

16.2. Nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje

Tikrinamos visos nepiniginės aukos. Tikrinama, ar dėl visų nepiniginių aukų užpildyti aukų lapai, ar jie užpildyti per 5 darbo dienas nuo nepiniginės aukos gavimo datos, t. y. tikrinamos aukos perdavimo akte (ar kitame pateiktame dokumente) ir aukos lape nurodytos datos. Tikrinama, ar visos nepiniginės aukos registruotos žiniaraštyje 2 įrašais: kaip gautos pajamos ir patirtos išlaidos, ar teisingai nurodyta, kad tai nepiniginės lėšos.

Sudaroma aukų lapuose arba žiniaraštyje neregistruotų nepiniginių aukų ir nepiniginių aukų, kurių aukų lapai užpildyti vėliau nei per 5 darbo dienas, suvestinė, nurodoma bendra tokių aukų suma pagal nepiniginės aukos gavimo dokumentus (pvz., aktas, pažyma ir pan.).

7. Pakeisti 16.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:

16.4. Aukų dydžio tikrinimas pagal aukotojo, kandidato deklaruotas pajamas

Tikrinama, ar dėl visų fizinių asmenų aukų (FAA – čia ir toliau naudojami Žiniaraščio klasifikatoriaus trumpiniai), išskyrus mažas aukas (MA, AMA), ir kandidatų lėšų (KL) naudojant informacinės sistemos VRK IS priemones buvo kreiptasi į Valstybinę mokesčių inspekciją (toliau – VMI), kad būtų patikrinta, ar aukotojo, kandidato bendra aukų suma per kalendorinius metus neviršija PKFFK įstatyme nurodytos dalies deklaruotų pajamų ir lėšų ir ar pagal VMI pateiktus atsakymus nepriimtinos aukos grąžintos aukotojams arba pervestos į valstybės biudžetą. Nustačius, kad auka patikrinta ir, VMI duomenimis, yra nepriimtina (nedeklaruotos arba viršijamos pajamos ir lėšos, nedeklaruotas turtas), patikrinama, ar auka grąžinta aukotojui arba pervesta į biudžetą PKFFK įstatyme nurodytais terminais (pagal šios techninės užduoties 18.7 punktą „Nepriimtinų aukų grąžinimas aukotojui ar pervedimas į valstybės biudžetą“). Sudaroma su VMI netikrintų aukų bei tikrintų ir negrąžintų aukotojams arba nepervestų į valstybės biudžetą nepriimtinų aukų suvestinė.“

7. Papildyti 16.8 papunkčiu:

16.8. Aukų rinkimas naudojant elektronines mokėjimų sistemas

Fizinių asmenų piniginės aukos, viršijančios 290 eurų, privalo būti aukojamos tik banko pavedimu. Jeigu dalyvis piniginių aukų surinkimui naudojo elektronines mokėjimų sistemas (Paysera, OPAY ar kt.), užtikrinančias galimybes nustatyti aukotojo tapatybę, gautos aukos turi būti pervedamos į politinės kampanijos sąskaitą ir registruojamos žiniaraštyje. Tikrinama, ar Pajamų registre nurodyti tikrojo mokėtojo duomenys ir jo pervesta suma, o Išlaidų registre (kodu – KI) registruoti mokesčiai, kuriuos nuskaitė elektroninių mokėjimų agentūra ar įmonė, nurodant, kad šios išlaidos apmokėtos ne iš politinės kampanijos sąskaitos.“

8. Pakeisti 17.7 papunktį ir jį išdėstyti taip:

17.7. Politinės kampanijos lėšų likučio apskaitos tikrinimas

Tikrinama, ar politinės kampanijos sąskaitos lėšų likutis iki dalyvio ataskaitos pateikimo VRK dienos (data nurodoma dalyvio ataskaitos gavimo VRK žymoje) yra pervestas į politinės partijos einamąją banko sąskaitą arba į valstybės biudžetą pagal PKFFK įstatymo 14 straipsnio 9 dalyje nustatytus reikalavimus ir ar ši operacija teisingai užregistruota žiniaraštyje.“

9. Pakeisti 18.3 papunktį ir jį išdėstyti taip:

18.3. Aukų ir išlaidų registravimas nustatytais terminais

Procedūra atliekama, nustačius neatitikimų atliekant šią procedūrą:

Dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 punktą);

Pajamų ir išlaidų dokumentų nurodytų žiniaraštyje pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 punktą).

Pagal pagrindžiančiuose dokumentuose, banko išraše nurodytas datas tikrinama, ar politinės kampanijos dalyvio gautos piniginės ir nepiniginės aukos, išlaidos ir prisiimti finansiniai įsipareigojimai yra paviešinti, tai yra įvesti į žiniaraštį, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo gavimo datos. Sudaroma nepaviešintų (apskaitoje neregistruotų) ir pavėluotai paviešintų aukų bei išlaidų suvestinė, nurodomos bendros nepaviešintų ir pavėluotai paviešintų aukų bei išlaidų sumos.“

10. Pakeisti 18.6 papunktį ir jį išdėstyti taip:

18.6. Kandidato lėšų, viršijančių 20 VMDU dydį, tikrinimas

Procedūra atliekama, nustačius neatitikimų atliekant šias procedūras:

Dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 punktą);

Pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 punktą);

Nepiniginių aukų vertės nustatymas (pagal šios techninės užduoties 16.1 punktą);

Nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje (pagal šios techninės užduoties 16.2 punktą).

Kandidatas vienmandatėje rinkimų apygardoje ir referendumo iniciatoriai savo politinei kampanijai finansuoti gali suteikti auką, neviršijančią 20 VMDU dydžių. Tik šių asmenų pervestos lėšos į atitinkamą politinės kampanijos sąskaitą registruojamos kandidato lėšomis (KL). Vienmandatėje rinkimų apygardoje iškeltas kandidatas kandidato lėšas (KL) perveda į jo paties politinės kampanijos sąskaitą (jeigu kandidatas registruotas savarankišku politinės kampanijos dalyviu) ar jį iškėlusios partijos sąskaitą (jeigu kandidatas registruotas atstovaujamuoju politinės kampanijos dalyviu).

Tikrinama, ar asmuo tikrai yra kandidatas (VRK interneto svetainėje konkrečių rinkimų rubrikoje „Kandidatai“ arba referendumo iniciatorius (VRK sprendimas dėl iniciatyvinės grupės registravimo), ar nepervestos kandidato lėšos į politinės partijos, visuomeninio rinkimų komiteto politinės kampanijos sąskaitą (jeigu kandidatas registruotas savarankišku politinės kampanijos dalyviu), ar visos kandidato arba referendumo iniciatoriaus paaukotos lėšos apskaitoje užregistruotos kaip KL (ar nėra dalis registruota kaip AMA, MA, FAA ir panašiai) ir ar paaukotų lėšų suma neviršija 20 VMDU (nepriklausomai nuo žiniaraštyje nurodytos paskirties). Nustačius, kad ši suma yra viršijama, patikrinama, ar skirtumas grąžintas aukotojui arba pervestas į biudžetą PKFFK įstatyme nurodytais terminais (pagal šios techninės užduoties 18.7 punktą „Nepriimtinų aukų grąžinimas kandidatui ar referendumo iniciatoriui ar pervedimas į valstybės biudžetą“). Sudaroma priimtų ir negrąžintų tokių aukų suvestinė.“

 

 

 

Pirmininkė                                                                                                                Laura Matjošaitytė