MUITINĖS DEPARTAMENTO

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

GENERALINIS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LEIDIMŲ NAuDOTI ELEKTRONINĮ TRANSPORTO DOKUMENTĄ KAIP MUITINĖS DEKLARACIJĄ SUTEIKIMO TAISYKLių patvirtinimo

 

2020 m. gruodžio 28 d. Nr. 1B-1052

Vilnius

 

 

Atsižvelgdamas į 2013 m. spalio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas, 233 straipsnio 4 dalies e punktą, 2015 m. liepos 28 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2015/2446, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 952/2013 papildomas išsamiomis taisyklėmis, kuriomis patikslinamos kai kurios Sąjungos muitinės kodekso nuostatos, 191, 199 ir 200 straipsnius ir A priedą, 2015 m. lapkričio 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/2447, kuriuo nustatomos išsamios tam tikrų Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas, nuostatų įgyvendinimo taisyklės, 313, 319 ir 320 straipsnius ir A priedą bei siekdamas išsamiau reglamentuoti leidimų naudoti elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją, kuria prekėms įforminama Sąjungos arba bendroji tranzito procedūra, suteikimo, pakeitimo, galiojimo sustabdymo, pripažinimo negaliojančiais ir atšaukimo tvarką:

1. T v i r t i n u Leidimų naudoti elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją suteikimo taisykles (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad teritorinės muitinės, gavusios kitos Europos Sąjungos valstybės narės ar bendrojo tranzito šalies muitinės prašymą taikant konsultavimosi procedūrą įvertinti, ar oro linijų bendrovė arba laivybos bendrovė atitinka nustatytus kriterijus ir reikalavimus pagal jų turimą informaciją, atlieka atitinkamos bedrovės atitikties tikrinimą vadovaudamosi šio įsakymo 1 punktu patvirtintų taisyklių II skyriumi.

 

 

 

Generalinio direktoriaus pavaduotojas,

atliekantis generalinio direktoriaus funkcijas                                                    Jonas Miškinis

 

 

PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos

generalinio direktoriaus 2020 m.

gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 1B-1052

 

 

LEIDIMŲ NAuDOTI ELEKTRONINĮ TRANSPORTO DOKUMENTĄ KAIP MUITINĖS DEKLARACIJĄ SUTEIKIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Leidimų naudoti elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją suteikimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja leidimų naudoti elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją, kuria prekėms įforminama Sąjungos arba bendroji tranzito procedūra, suteikimo, pakeitimo, galiojimo sustabdymo, pripažinimo negaliojančiais ir atšaukimo tvarką.

2. Leidimai naudoti elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją, kuria prekėms įforminama Sąjungos arba bendroji tranzito procedūra, suteikiami vadovaujantis 2013 m. spalio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas (toliau – Sąjungos muitinės kodeksas), 233 straipsnio 4 dalies e punktu, 2015 m. liepos 28 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2015/2446, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 952/2013 papildomas išsamiomis taisyklėmis, kuriomis patikslinamos kai kurios Sąjungos muitinės kodekso nuostatos (toliau – Sąjungos muitinės kodekso deleguotasis aktas), 191, 199 ir 200 straipsniais ir A priedu, 2015 m. lapkričio 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/2447, kuriuo nustatomos išsamios tam tikrų Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas, nuostatų įgyvendinimo taisyklės (toliau – Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo aktas), 313, 319 ir 320 straipsniais ir A priedu.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Bendrojo tranzito konvencija – Europos Bendrijos ir Europos laisvosios prekybos asociacijos šalių konvencija dėl bendrosios tranzito procedūros, pasirašyta 1987 m. gegužės 20 d. Interlakene.

3.2. Laivybos bendrovė – Sąjungos muitų teritorijoje įsisteigęs asmuo, apibrėžtas Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo 2 straipsnio 12 dalyje.

3.3. Leidimas – Sąjungos muitinės kodekso 233 straipsnio 4 dalies e punkte nurodytas leidimas įforminant Sąjungos tranzito procedūrą naudoti elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją.

3.4. MSVS priemonės – Muitinės sprendimų valdymo sistemos priemonės, skirtos muitinės formalumams, susijusiems su Sąjungos muitinės kodekso Muitinės sprendimų sistemos procesų vykdymu, atlikti, kurios taikomos vadovaujantis Muitinės leidimų, įtrauktų į Sąjungos muitinės kodekso Muitinės sprendimų sistemą, valdymo proceso aprašu, patvirtintu Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2017 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 1B-891 „Dėl Muitinės leidimų, įtrauktų į Sąjungos muitinės kodekso Muitinės sprendimų sistemą, valdymo proceso aprašo patvirtinimo“.

3.5. Oro linijų bendrovė – Sąjungos muitų teritorijoje įsisteigęs oro vežėjas, turintis galiojančią licenciją oro susisiekimui vykdyti, išduotą pagal 2008 m. rugsėjo 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių II skyrių.

Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Taisyklių 2 punkte nurodytuose reglamentuose.

4. Laikantis Taisyklių nustatytų sąlygų ir reikalavimų leidimai suteikiami oro linijų bendrovėms ir laivybos bendrovėms, kurių pagrindiniai muitinei reikalingi apskaitos registrai yra laikomi arba prieinami Lietuvos Respublikoje ir bent dalis tranzito procedūrų naudojantis šiais leidimais bus įforminamos Lietuvos Respublikos teritorijoje.

5. Naudodamos elektroninį transporto dokumentą kaip muitinės deklaraciją:

5.1. oro linijų bendrovės, kurioms suteiktas leidimas, turi teisę įforminti Sąjungos arba bendrąją tranzito procedūrą tik oro transportu vežamoms prekėms;

5.2. laivybos bendrovės, kurioms suteiktas leidimas, turi teisę įforminti Sąjungos tranzito procedūrą tik jūrų transportu vežamoms prekėms.

 

II SKYRIUS

LEIDIMŲ SUTEIKIMAS, PAKEITIMAS, GALIOJIMO SUSTABDYMAS, PRIPAŽINIMAS NEGALIOJANČIAIS IR ATŠAUKIMAS

 

6. Oro linijų bendrovė, pageidaujanti gauti leidimą, turi:

6.1. atitikti Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 191 ir 199 straipsnių reikalavimus;

6.2. pradėdama tranzito procedūrą kaip procedūros vykdytoja prisiimti įsipareigojimus, nustatytus Sąjungos muitinės kodekso 233 straipsnio 1 dalyje, patvirtindama elektroninį transporto dokumentą;

6.3. suteikti išvykimo ir paskirties muitinės įstaigoms prieigą prie bendrovės tvarkomų apskaitos registrų, į kuriuos, gavus leidimą, pradedant Sąjungos arba bendrąją tranzito procedūrą būtų įtraukiami tranzito deklaracijų duomenys, nurodyti Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto B priedo I antraštinės dalies 3 skyriaus 1 skirsnio Duomenų reikalavimų lentelės D3 skiltyje;

6.4. prašyme suteikti leidimą įsipareigoti, kad, gavusi leidimą, reguliariai naudosis Sąjungos arba bendrosiomis tranzito procedūromis, nurodydama numatomą tranzito procedūrų skaičių per mėnesį.

7. Laivybos bendrovė, pageidaujanti gauti leidimą, turi:

7.1. atitikti Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 191 ir 200 straipsnių reikalavimus;

7.2. pradėdama tranzito procedūrą kaip procedūros vykdytoja prisiimti įsipareigojimus, nustatytus Sąjungos muitinės kodekso 233 straipsnio 1 dalyje, patvirtindama elektroninį transporto dokumentą;

7.3. suteikti išvykimo ir paskirties muitinės įstaigoms prieigą prie bendrovės tvarkomų apskaitos registrų, į kuriuos, gavus leidimą, pradedant Sąjungos tranzito procedūrą būtų įtraukiami tranzito deklaracijų duomenys, nurodyti B priedo I antraštinės dalies 3 skyriaus 1 skirsnio Duomenų reikalavimų lentelės D3 skiltyje;

7.4. prašyme suteikti leidimą įsipareigoti, kad, gavusi leidimą, reguliariai naudosis Sąjungos arba bendrosiomis tranzito procedūromis, nurodydama numatomą tranzito procedūrų skaičių per mėnesį.

8. Oro linijų arba laivybos bendrovė, pageidaujanti gauti leidimą, turi MSVS priemonėmis pateikti prašymą jį suteikti.

9. Taisyklių 8 punkte nurodytas prašymas pateikiamas teritorinei muitinei, kurios:

9.1. veiklos zonoje yra oro linijų arba laivybos bendrovės buveinė, išskyrus atvejus, nurodytus Taisyklių 9.2 papunktyje; arba

9.2. veiklos zonoje yra vieta, kurioje laikomi oro linijų arba laivybos bendrovės pagrindiniai apskaitos registrai, susiję su veikla, kuriai vykdyti pageidaujama gauti leidimą, arba kurioje oro linijų arba laivybos bendrovė gali suteikti prieigą prie minėtų registrų.

10. Prašyme suteikti leidimą ir (arba) kartu su juo pateikiamuose prieduose turi būti pateikti šie duomenys ir dokumentai:

10.1. Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto A priedo I antraštinės dalies 1 skyriaus Duomenų lentelės 9f skiltyje nurodyti duomenų elementai, kuriuos būtina pateikti prašyme suteikti leidimą;

10.2. vieta, kurioje laikomi ar yra prieinami pagrindiniai pareiškėjo apskaitos registrai, susiję su veikla, kuriai vykdyti pageidaujama gauti leidimą;

10.3. informacija apie pareiškėjo apskaitos registrų, susijusių su veikla, kuriai vykdyti pageidaujama gauti leidimą, tvarkymą;

10.4. būdas, kuriuo išvykimo ir paskirties muitinės įstaigoms būtų suteikta prieiga prie elektroninio transporto dokumento, naudojamo kaip muitinės deklaracija, duomenų. Jei suteikiant prieigą skirtingoms muitinės įstaigoms arba skirtingose valstybėse narėse ar bendrojo tranzito šalyse taikomi skirtingi būdai, prašyme nurodomi visi šie būdai;

10.5. prognozuojama išlaidų, kurias patirtų pareiškėjas, negavęs prašomo leidimo, suma (detalizuota pagal šių išlaidų elementus).

11. Gavusi prašymą suteikti leidimą teritorinė muitinė patikrina, ar:

11.1. įvykdytos Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 11 straipsnyje nurodytos prašymo priėmimo sąlygos;

11.2. prašyme pateikti visi sprendimui priimti reikalingi duomenys, o jo prieduose – visi jame įvardyti dokumentai.

12. Jeigu prašyme pateikti ne visi sprendimui priimti būtini duomenys, pateikta neišsami arba netiksli informacija, pateikti ne visi prašyme įvardyti dokumentai, teritorinė muitinė MSVS priemonėmis kreipiasi į pareiškėją dėl prašyme nurodytos informacijos patikslinimo, papildymo ir (arba) nepateiktų dokumentų pateikimo.

13. Prašymas suteikti leidimą teritorinėje muitinėje priimamas laikantis Sąjungos muitinės kodekso 22 straipsnio 2 dalyje nurodyto termino.

Taisyklių 12 punkte nustatytais atvejais prašymo suteikti leidimą priėmimo terminas MSVS priemonėmis pratęsiamas laikantis Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo akto 12 straipsnio 2 dalyje nustatytų terminų.

14. Teritorinė muitinė apie sprendimą priimti prašymą suteikti leidimą arba šio prašymo nepriimti pareiškėją informuoja MSVS priemonėmis. Prašymo suteikti leidimą priėmimo data nustatoma automatiškai. Jei prašymas suteikti leidimą nepriimamas, nurodomos jo nepriėmimo priežastys.

15. Teritorinė muitinė, priėmusi oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės prašymą suteikti leidimą:

15.1. patikrina, ar pareiškėjas atitinka Taisyklių 6 punkto reikalavimus, jei pareiškėja – oro linijų bendrovė, arba 7 punkto reikalavimus, jei pareiškėja – laivybos bendrovė;

15.2. patikrina, ar pareiškėjas pasirengęs vykdyti tranzito procedūros, kuriai įforminti elektroninis transporto dokumentas bus naudojamas kaip muitinės deklaracija, taikymo reikalavimus ir prisiimti tranzito procedūros vykdytojo įsipareigojimus;

15.3. atlieka pareiškėjo apskaitos registrų teminį mokestinį ar tikslinį muitinį patikrinimą, išskyrus:

15.3.1. Taisyklių 21 punkte nustatytus atvejus;

15.3.2. atvejus, kai galima remtis:

15.3.2.1. ankstesnio teminio mokestinio ar tikslinio muitinio patikrinimo rezultatais, jeigu atitinkamas patikrinimas atliktas ne vėliau kaip 3 metai iki prašymo suteikti leidimą pateikimo dienos;

15.3.2.2. atliktos kitų pagal muitinės įgyvendinamus teisės aktus pareiškėjui suteiktų leidimų stebėsenos rezultatais, gautais ne vėliau kaip 3 metai iki prašymo suteikti leidimą pateikimo dienos;

15.4. įvertina pareiškėjo naudojamų (numatomų naudoti) elektroninio transporto dokumento duomenų pakankamumą ir jų registravimo bei tvarkymo būdų (registrų ir jų tvarkymo būdų) priimtinumą muitinės priežiūrai;

15.5. įvertina, ar išvykimo ir paskirties muitinės įstaigai numatomos suteikti prieigos prie oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės tvarkomų elektroninio transporto dokumento, naudojamo kaip muitinės deklaracija, duomenų būdas tinkamas reikiamai rizikos analizei atlikti ir tranzito procedūros įforminimo, taikymo ir užbaigimo priežiūrai užtikrinti;

15.6. įvertina oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės veiklai, kuri būtų vykdoma gavus leidimą, prižiūrėti reikalingų muitinės priežiūros priemonių pobūdį ir įsitikina, kad jos atitinka Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 191 straipsnio 2 dalies reikalavimus;

15.7. įvertina, ar bus įmanoma įvykdyti Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 191 straipsnio 2 dalies reikalavimus;

15.8. įvertina riziką, susijusią su oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės veikla, numatoma vykdyti gavus leidimą.

16. Jeigu išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaigos, nurodytos prašyme suteikti leidimą, yra skirtingose valstybėse narėse ar bendrojo tranzito šalyse, prašymą priėmusi teritorinė muitinė iš karto, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną pradeda konsultavimosi procedūrą Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo akto 14 straipsnio nustatyta tvarka ir terminais su visų valstybių narių ir (arba) bendrojo tranzito šalių, kuriose yra prašyme nurodytos išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaigos, kompetentingomis įstaigomis dėl oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės atitikimo nustatytiems reikalavimams pagal atitinkamos kompetentingos įstaigos turimą informaciją.

Jeigu išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaiga yra kitoje valstybėje narėje, šio punkto pirmojoje pastraipoje nurodyta konsultavimosi procedūra atliekama MVSV priemonėmis, o jeigu bendrojo tranzito šalyje – elektroniniu paštu išsiunčiant konsultavimosi raštą, kurio forma pateikta Taisyklių priede, ir prašymo suteikti leidimo kopiją.

17. Vertinant, ar oro linijų bendrovė arba laivybos bendrovė atitinka Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 191 straipsnio 1 dalies b punkto reikalavimą, laikoma, kad bendrovė, pageidaujanti gauti leidimą, reguliariai vykdys tranzito procedūras, jeigu ji numato šių procedūrų vykdytojo teisėmis jas vykdyti ne mažiau nei 12 mėnesių tokiu dažnumu: ne rečiau kaip šešis kartus per mėnesį arba ne mažiau nei septyniasdešimt penkis kartus per kalendorinius metus.

Vertinant, ar oro linijų bendrovė atitinka Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 199 straipsnio a punkto reikalavimą, laikoma, kad bendrovė, pageidaujanti gauti leidimą, vykdo daug skrydžių tarp Sąjungos ir bendrojo tranzito šalių oro uostų, jeigu ji vykdo tokius skrydžius ne mažiau nei 12 mėnesių tokiu dažnumu: ne mažiau nei 30 skrydžių per mėnesį arba ne mažiau nei 300 skrydžių per metus.

Vertinant, ar laivybos bendrovė atitinka Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 200 straipsnio a punkto reikalavimą, laikoma, kad bendrovė, pageidaujanti gauti leidimą, vykdo daug reisų tarp Sąjungos uostų, jeigu ji vykdo tokius reisus ne mažiau nei 12 mėnesių tokiu dažnumu: ne mažiau nei 10 reisų per mėnesį arba ne mažiau nei 100 reisų per metus.

18. Teritorinė muitinė tikrina, ar oro linijų bendrovė arba laivybos bendrovė atitinka Sąjungos muitinės kodekso 39 straipsnio a punkto reikalavimus, vadovaudamasi Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo akto 24 straipsniu.

19. Teritorinė muitinė tikrina, ar oro linijų bendrovė arba laivybos bendrovė atitinka Sąjungos muitinės kodekso 39 straipsnio b punkto reikalavimus, vadovaudamasi Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo akto 25 straipsniu.

20. Teritorinė muitinė tikrina, ar oro linijų bendrovė arba laivybos bendrovė atitinka Sąjungos muitinės kodekso 39 straipsnio d punkto reikalavimus, vadovaudamasi Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo akto 27 straipsniu.

21. Jeigu oro linijų bendrovei arba laivybos bendrovei suteiktas leidimas naudotis įgaliotojo ekonominės veiklos vykdytojo (toliau – AEO) statusu (AEO leidimas „Muitinės formalumų supaprastinimas“), laikoma, kad jis atitinka Sąjungos muitinės kodekso 39 straipsnio a, b ir d punktų reikalavimus. Tokiu atveju turi būti patikrinama, ar įvykdyti tie reikalavimai, kurių įvykdymą būtina patikrinti pagal Sąjungos muitinės kodekso 38 straipsnio 5 dalies nuostatas.

22. Teritorinė muitinė, atsižvelgdama į Taisyklių 15 punkte nurodyto tikrinimo (įvertinimo) ir Taisyklių 16 punkte nurodytų konsultacijų rezultatus, Sąjungos muitinės kodekso 22 straipsnio 3 dalyje nustatytais terminais ir sąlygomis priima sprendimą suteikti pareiškėjui prašomą leidimą arba sprendimą prašymo netenkinti. Apie priimtą sprendimą arba ketinamą priimti sprendimą, kuris oro linijų bendrovei arba laivybos bendrovei gali būti nepalankus, jai pranešama Taisyklių 31 arba 33 punkto nustatyta tvarka. Atitinkamas sprendimas įforminamas MSVS priemonėmis.

Priimto prašymo suteikti leidimą nagrinėjimo terminas gali būti pratęsiamas Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 13 straipsnio nustatytomis sąlygomis ir terminais.

23. Kiekvienai oro linijų bendrovei arba laivybos bendrovei, kurios prašymas suteikti leidimą priimamas, jį priėmusi teritorinė muitinė užveda bylą, kurioje komplektuojami:

23.1. MSVS priemonėmis suformuoti bendrovės prašymų suteikti leidimą egzemplioriai ir paaiškinimai, pateikti bendrovei informavus apie ketinimą prašymo netenkinti;

23.2. prieš suteikiant leidimą atlikto tikrinimo (įvertinimo) ataskaitos;

23.3. informacija apie prašymo suteikti leidimą nagrinėjimo terminų pratęsimą;

23.4. MSVS priemonėmis suformuoti leidimų egzemplioriai;

23.5. tikrinimų (įvertinimų), atliktų prižiūrint kaip naudojamasi suteiktu leidimu, ataskaitos;

23.6. informacija, susijusi su sprendimais dėl leidimo pakeitimo, galiojimo sustabdymo, atšaukimo ir pripažinimo negaliojančiu bei dėl sprendimų sustabdyti leidimo galiojimą atšaukimo ir leidimo galiojimo atnaujinimo, ir dokumentai, pagrindžiantys tokių sprendimų priėmimą;

23.7. informacija, susijusi su sprendimais netenkinti prašymo suteikti leidimą ar jį pakeisti, ir dokumentai, pagrindžiantys tokių sprendimų priėmimą.

24. Taisyklių 23 punkte nurodyti dokumentai, išskyrus dokumentus, nurodytus Taisyklių 23.3 ir 23.7 papunkčiuose, turi būti saugomi ne trumpiau kaip trejus metus nuo sprendimo dėl leidimo pripažinimo negaliojančiu arba jo atšaukimo priėmimo kalendorinių metų pabaigos.

Taisyklių 23.3 papunktyje nurodyta informacija turi būti saugoma ne trumpiau kaip trejus metus nuo sprendimo suteikti atitinkamą leidimą arba nepatenkinti prašymo jį suteikti priėmimo kalendorinių metų pabaigos.

Taisyklių 23.7 papunktyje nurodyti dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip trejus metus nuo atitinkamo sprendimo priėmimo kalendorinių metų pabaigos.

25. Leidimą suteikusi teritorinė muitinė:

25.1. pagal teritorinės muitinės direktoriaus įsakymu patvirtintus kasmetinius bendrovės, kuriai suteiktas leidimas, stebėsenos planus nuolat prižiūri, ar:

25.1.1. oro linijų bendrovė tebeatitinka Taisyklių 6 punkto reikalavimus;

25.1.2. laivybos bendrovė tebeatitinka Taisyklių 7 punkto reikalavimus;

25.2. ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo leidimo suteikimo, įvertinusi riziką, susijusią su leidimo turėtojo veikla, patvirtina leidimo turėtojo stebėsenos planą, kuriame aprašomi atskiri stebėsenos veiksmai, nurodant jų dažnumą ir laiką (pvz., atitikimo nustatytiems reikalavimams ir tranzito procedūros atlikimo taisyklių laikymosi tikrinimai, apimantys kasdienę leidimo turėtojo veiklą, tikrinimai leidimo turėtojo patalpose ar kitoje jam priklausančioje ar nuomojamoje vietoje, tikrinimas kitose duomenų bazėse, leidimų turėtojo teikiamos ataskaitos).

26. Stebėsenos planas sudaromas konkrečiam leidimo turėtojui ir naudojamas tik muitinės priežiūros tikslams. Jis sudaromas remiantis su skirtingais tikrinimo etapais (patikrinimo prieš suteikiant leidimą, tikrinimų, susijusių su konkrečiomis tranzito procedūromis, tikrinimų, atliekamų vykdant naudojimosi suteiktu leidimu priežiūrą, ir kt.) susijusios rizikos analizės rezultatais, visų pirma atsižvelgiant į leidimo turėtojo:

26.1. veiklos stabilumą;

26.2. veiklos apimtis ir vietų skaičių;

26.3. bendradarbiavimą su leidimą suteikusia teritorine muitine bei išvykimo ir paskirties muitinės įstaigomis;

26.4. teikiamą informaciją apie nustatytus neatitikimus arba pokyčius, galinčius turėti įtakos naudojimosi leidimu sąlygoms;

26.5. turimą AEO statusą.

27. Kad būtų išvengta perteklinių tikrinimų, leidimą suteikusi teritorinė muitinė turi koordinuoti stebėsenos plano sudarymą ir įgyvendinimą, įskaitant apsilankymus leidimo turėtojo patalpose, atsižvelgdama į kitas numatytas leidimo turėtojo tikrinimo ir (arba) stebėsenos priemones (pvz., su naudojimusi AEO statusu susijusius tikrinimus ir stebėseną).

28. Leidimo galiojimas teritorinės muitinės sprendimu sustabdomas Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 16 straipsnio 1 dalyje nurodytais atvejais.

Trūkumai, dėl kurių leidimo galiojimas sustabdytas, turi būti pašalinti Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 17 straipsnyje nustatytais terminais ir sąlygomis.

29. Pašalinus nustatytus trūkumus per Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 17 straipsnyje nurodytą terminą teritorinės muitinės sprendimas dėl leidimo galiojimo sustabdymo atšaukiamas ir atnaujinamas leidimo galiojimas.

30. Leidimas teritorinės muitinės sprendimu iš dalies keičiamas, pripažįstamas negaliojančiu arba atšaukiamas Sąjungos muitinės kodekso 23 straipsnio 3 dalyje, 27 ir 28 straipsnyje nurodytais atvejais ir sąlygomis.

31. Apie teritorinės muitinės sprendimą suteikti leidimą arba netenkinti prašymo jį suteikti, iš dalies pakeisti, sustabdyti arba atnaujinti leidimo galiojimą, leidimą pripažinti negaliojančiu arba jį atšaukti oro linijų bendrovė arba laivybos bendrovė informuojama MSVS priemonėmis.

32. Jeigu išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaigos, nurodytos leidime, yra skirtingose valstybėse narėse ar bendrojo tranzito šalyse, teritorinė muitinė, priėmusi sprendimą iš dalies pakeisti leidimą, sustabdyti leidimo galiojimą, leidimą pripažinti negaliojančiu arba jį atšaukti, iš karto, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną apie jį informuoja šalių, kuriose yra leidime nurodytos išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaigos, kompetentingas įstaigas.

Jeigu išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaiga yra kitoje valstybėje narėje, jos kompetentinga įstaiga informuojama MSVS priemonėmis. Jeigu išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaiga yra bendrojo tranzito šalyje, informuojama elektroniniu paštu.

33. Išskyrus atvejus, nurodytus Sąjungos muitinės kodekso 22 straipsnio 6 dalies antros pastraipos d ir e punktuose, teritorinė muitinė, ketindama priimti sprendimą netenkinti prašymo suteikti leidimą, iš dalies jį pakeisti, sustabdyti leidimo galiojimą (išskyrus atvejus, nurodytus Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 16 straipsnio 1 dalies c punkte), leidimą pripažinti negaliojančiu arba jį atšaukti (išskyrus atvejus, nurodytus Sąjungos muitinės kodekso 28 straipsnio 1 dalies b punkte), laikydamasi Sąjungos muitinės kodekso įgyvendinimo akto 8 straipsnio 1 dalyje nustatytų reikalavimų MSVS priemonėmis informuoja oro linijų bendrovę arba laivybos bendrovę apie priežastis, kuriomis ji ketina pagrįsti tokį sprendimą, ir suteikia jai Sąjungos muitinės kodekso deleguotojo akto 8 straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą, skaičiuojamą nuo Sąjungos muitinės kodekso 22 straipsnio 6 dalies pirmoje pastraipoje nurodytos dienos, savo nuomonei pareikšti. Teritorinė muitinė, įvertinusi oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės išdėstytus motyvus arba pasibaigus nurodytam terminui, jeigu bendrovė savo nuomonės nepareiškia, priima sprendimą, kurį ketino priimti, arba atsisako savo ketinimų pripažinusi oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės išdėstytų motyvų pagrįstumą.

Priėmus sprendimą netenkinti prašymo suteikti leidimą, iš dalies jį pakeisti, sustabdyti leidimo galiojimą, leidimą pripažinti negaliojančiu arba jį atšaukti (išskyrus atvejus, nurodytus Sąjungos muitinės kodekso 28 straipsnio 1 dalies b punkte) nurodomi tokio sprendimo įsigaliojimo data, motyvai ir oro linijų bendrovės arba laivybos bendrovės teisė jį apskųsti teisės aktų nustatyta tvarka.

34. Vadovaujantis Sąjungos muitinės kodekso 22 straipsnio 4 dalimi, leidimas įsigalioja tą dieną, kurią pareiškėjas jį gauna arba laikomas gavusiu, ir galioja neribotą laiką. Leidimas oro linijų bendrovei arba laivybos bendrovei siunčiamas MSVS priemonėmis.

35. Leidimo turėtojas, pageidaujantis, kad būtų pakeisti jam suteikto leidimo duomenys, MSVS priemonėmis kreipiasi į leidimą suteikusią teritorinę muitinę, prašydamas iš dalies pakeisti leidimą. Teritorinei muitinei priėmus sprendimą patenkinti tokį prašymą leidimo turėtojui MSVS priemonėmis suteikiamas patikslintas leidimas.

36. Teritorinė muitinė, suteikusi ar iš dalies pakeitusi leidimą, sustabdžiusi leidimo galiojimą, leidimą pripažinusi negaliojančiu arba jį atšaukusi, iš karto, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną apie tai elektroniniu paštu informuoja išvykimo ir (arba) paskirties muitinės įstaigas, nurodytas atitinkamame leidime.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

37. Oro linijų bendrovių arba laivybos bendrovių, kurioms suteikti leidimai, apskaitos registrų teminiai mokestiniai, tiksliniai muitiniai patikrinimai ar kiti patikrinimai, kurių metu tikrinama, kaip šios bendrovės įformina tranzito procedūrą ir ar jos tebeatitinka Taisyklėse nurodytus reikalavimus, atliekami vadovaujantis Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklėmis, patvirtintomis Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1B-407 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklių patvirtinimo“, pastebėjus reikšmingų požymių, kad leidimo turėtojas nebeatitinka nustatytų reikalavimų arba kriterijų ar nustačius kitus aukšto rizikos lygio požymius, bet ne rečiau nei kartą per 1 kalendorinius metus. Leidimų turėtojų veiklos ir jų atitikimo nustatytiems reikalavimams patikrinimai gali būti atliekami pagal kelis tikrinamos bendrovės turimus leidimus.

38. Visi su leidimo suteikimu ir stebėsena susiję patikrinimai atliekami vadovaujantis Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo metodika, patvirtinta Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2017 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. 1B-94 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo metodikos patvirtinimo“.

39. Sustabdžius leidimo galiojimą, jį atšaukus arba pripažinus negaliojančiu, asmuo privalo deklaruoti prekes pateikdamas standartinę muitinės deklaraciją Nacionalinės tranzito kontrolės sistemos (NTKS) priemonėmis.

40. Valstybių narių ir bendrojo tranzito šalių kompetentingų įstaigų elektroninio pašto adresai paskelbti Europos Komisijos Mokesčių ir muitų sąjungos (TAXUD) generalinio direktorato tinklalapyje adresu: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/customs-procedures/what-is-customs-transit/common-union-transit_en.

 

____________________

 

 

Leidimų naudoti elektroninį transporto

dokumentą kaip muitinės deklaraciją

suteikimo taisyklių priedas

 

TC26

KONSULTAVIMOSI DĖL SĄJUNGOS ARBA

BENDROJO TRANZITO FORMA

1. Prašančioji institucija

Pavadinimas

Adresas

Telefonas

E. paštas

arba

Muitinės įstaigos kodas (COL) □□□□□□

2. Institucija, į kurią kreipiamasi

Pavadinimas

Adresas

Telefonas

E. paštas

arba

Muitinės įstaigos kodas (COL) □□□□□□

3. Pareiškėjas / leidimo turėtojas*

Pavadinimas

Adresas

Telefonas

E. paštas

Įgaliotojo ekonominės veiklos vykdytojo kodas (jei yra)

4. Prašymo / leidimo numeris*

………………………………………………………………………………………………………………………….

5. Prašančioji institucija

Vieta

Data

Parašas

Antspaudas

 

 

6. Institucija, į kurią kreipiamasi

Vieta

Data

Parašas

Antspaudas

I. KONSULTAVIMASIS SUTEIKIANT LEIDIMĄ**

 

Uostų ir muitinės įstaigų kodų (COL) sąrašas

(pildo prašančioji institucija)

1. Išvykimo uostas

a)………………………………………......…………..…

COL □□□□□□

b)……………………………………………….....……...

COL □□□□□□

c)…………………………………………….....………...

COL □□□□□□

d)…………………………………………………...…….

COL □□□□□□

2. Paskirties uostas

(a)……………………………………………..…………..

COL □□□□□□

(b)…..…………………………………………….............

COL □□□□□□

(c)…………………………………………………………

COL □□□□□□

(d)……………………......……………………………….

COL □□□□□□

3. Jei neįvykdoma kuri nors sąlyga arba sąlygos, nurodykite priežastis ir susijusį (-ius) uostą (-us) (pildo institucija, į kurią kreipiamasi)

Leidimo turėtojas negali užtikrinti, kad muitinei būtų prieinami ETD duomenys.

Uostas (-ai):

Leidimo turėtojas nevykdo daug skrydžių / reisų tarp Sąjungos arba bendrojo tranzito šalių oro uostų.

Uostas (-ai):

Leidimo turėtojas yra padaręs sunkių arba kartotinių muitų teisės aktų ir mokesčių taisyklių pažeidimų, yra

duomenų apie sunkius nusikaltimus, susijusius su jo ekonomine veikla.

Uostas (-ai):

Leidimo turėtojas negali įrodyti, kad užtikrina aukštą savo veiklos ir prekių srautų valdymo lygį, taikydamas

prekybos ir, kai tinkama, transporto registrų tvarkymo sistemą, kuri suteikia galimybę tinkamai atlikti

muitinį tikrinimą.

Uostas (-ai):

Leidimo turėtojas negali įrodyti, kad laikosi su vykdoma veikla tiesiogiai susijusių praktinių kompetencijos

arba profesinės kvalifikacijos standartų.

Uostas (-ai):

Pastabos…………………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………………………

II. KONSULTAVIMASIS STEBINT LEIDIMO NAUDOJIMĄ IR PERŽIŪRINT LEIDIMĄ***

 

1. Pažymėkite tinkamus atsakymus į toliau pateiktus klausimus (pildo institucija, į kurią kreipiamasi)

a) Ar leidimo turėtojas vis dar užtikrina, kad muitinei būtų prieinami ETD duomenys?

o    TAIP

o    NE

Pastabos…………………………………………………………………………………………………………………..

…………………………………………………………………………………………………………………………..,.

b) Ar veiklos vykdytojas vykdo daug skrydžių arba reisų tarp Sąjungos arba bendrojo tranzito šalių uostų?

o    TAIP

o    NE

Pastabos…………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

c) Ar leidimo turėtojas yra padaręs sunkių arba kartotinių muitų teisės aktų ir mokesčių taisyklių pažeidimų, taip pat ar yra duomenų apie sunkius nusikaltimus, susijusius su jo ekonomine veikla?

o    TAIP

o    NE

Pastabos…………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………

d) Ar veiklos vykdytojas gali įrodyti, kad užtikrina aukštą savo veiklos ir prekių srautų valdymo lygį, taikydamas prekybos ir, kai tinkama, transporto registrų tvarkymo sistemą, kuri suteikia galimybę tinkamai atlikti muitinį tikrinimą?

o    TAIP

o    NE

Pastabos:………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………

e) Ar veiklos vykdytojas gali įrodyti, kad laikosi su vykdoma veikla tiesiogiai susijusių praktinių kompetencijos arba

profesinės kvalifikacijos standartų?

o    TAIP

o    NE

Pastabos………………………………………………………………………………………………………………...

…………… ……………………………………………………………………………………………………………

Kitos

pastabos……………………………………………………………………………………………………………….....

……………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

* Nereikalinga išbraukti.

** Prie šios formos turi būti pridėta veiklos vykdytojo pateikto prašymo leisti naudoti ETD kaip tranzito deklaraciją kopija.

*** Prie šios formos turi būti pridėta suteikto leidimo naudoti ETD kaip tranzito deklaraciją kopija.