LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS  

 

ĮSAKYMAS  

DĖL LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 M. STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „EKOLOGINIS ŪKININKAVIMAS. EKOLOGINIO ŪKININKAVIMO TĘSTINIAI ĮSIPAREIGOJIMAI“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO  

 

2023 m. kovo 30 d.  Nr. 3D-194   

Vilnius  

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.1 papunkčiu ir įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3 punktą bei atsižvelgdamas į 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. vasario 15 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/648, 2021 m. gruodžio 2 d. Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. birželio 16 d Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2022/1408, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 22 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272, nuostatas,

t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinės priemonės „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“ įgyvendinimo taisykles (pridedama). 

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                         Kęstutis Navickas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 3D-194

 

Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginiO planO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“ ĮGYVENDINIMO taisyklės

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano intervencinės priemonės „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis  2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES)  Nr. 1305/2013 (ES) Nr. 1307/2013, 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 2022 m. gegužės 4 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2022/1172, kuriuo papildomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 nuostatos dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos ir su paramos sąlygomis susijusių administracinių nuobaudų taikymo ir apskaičiavimo, 2022 m. gegužės 31 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 2022/1173, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl bendros žemės ūkio politikos integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2018/848 dėl ekologinės gamybos ir ekologiškų produktų ženklinimo, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 834/2007, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. spalio 21 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2021/2306 (toliau – Reglamentas (ES) 2018/848), Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginiu planu (toliau – Strateginis planas), patvirtintu 2022 m lapkričio 21 d. Komisijos sprendimu Nr. C(2022)8272, ir atsižvelgiant į Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisykles, tvirtinamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu, Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3D-92 „Dėl Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiškos ir tiesioginių išmokų administravimo bei kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (toliau – TI taisyklės), kitus Europos Sąjungos ir nacionalinius teisės aktus, nustatančius paramos žemės ūkio veiklos subjektams teikimo tvarką.

2. Taisyklių tikslas – nustatyti pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Ekologinis ūkininkavimas. Ekologinio ūkininkavimo tęstiniai įsipareigojimai“ (toliau – Intervencinė priemonė) paramos skyrimo tvarką ir reikalavimus.

 

II SKYRIUS

SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

3. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:

3.1. Sutrumpinimai:

3.1.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

3.1.2. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

3.1.3. KPP Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programa.

3.1.4. PPIS – Paraiškų priėmimo informacinė sistema.

3.1.5. ŽŪDC – valstybės įmonė Žemės ūkio duomenų centras.

3.1.6. SG – sutartinis gyvulys.

3.1.7. VATValstybinė augalininkystės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos.

3.2. Sąvokos:

3.2.1. Automatinė laukų nuolatinio stebėjimo sistema (toliau – ALNSIS) – sistema, kurią naudojant nuolat stebima, identifikuojama ir vertinama žemės danga ir žemės ūkio veikla žemės ūkio veiklai tinkamuose deklaruotuose laukuose visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, remiantis Europos Sąjungos programos Copernicus“ palydovų „Sentinel“ duomenų ir jų pagrindu veikiančiais algoritmais ar kitais bent lygiavertės vertės duomenimis, atsižvelgiant į nacionaliniuose teisės aktuose, reglamentuojančiuose paramą už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus, nurodytus įsipareigojimų terminus atlikti numatytas veiklas.

3.2.2. Ekologinė gamyba (toliau – ekologinis ūkininkavimas) – Reglamento (ES) Nr. 2018/848 3 straipsnio 1 punkto reikalavimus atitinkančių gamybos metodų naudojimas, įskaitant 10 straipsnyje nurodytą perėjimo prie ekologinės gamybos laikotarpį, visais gamybos, paruošimo ir platinimo etapais.

3.2.3. Ekologinės gamybos kontrolės institucija (toliau – kontrolės institucija) – ekologiškų produktų kontrolės institucija, kaip apibrėžta Reglamento (ES) 2017/625 3 straipsnio 4 punkte, arba institucija, Europos Komisijos arba Europos Komisijos pripažintos trečiosios valstybės paskirta vykdyti ekologiškų produktų ir perėjimo prie ekologinės gamybos laikotarpio produktų importo į Europos Sąjungą kontrolę trečiosiose valstybėse.

3.2.4. Intervencinė priemonė – paramos priemonė, kurios tinkamumo finansuoti sąlygos nustatytos Strateginiame plane.

3.2.5. Kontrolinis žemės sklypas (toliau – KŽS) – natūralių gamtinių ir dirbtinių objektų (upių vagų, miško masyvų, kelių, pastatų ir pan.) ribojamas ar istorines žemės naudojimo ribas turintis vientisas žemės plotas, kuriam būdingos tam tikros gamtinės savybės, vyraujantis dangos tipas, ūkinio naudojimo ypatumai ir kuriam suteiktas unikalus atpažinties kodas Lietuvos Respublikos teritorijos M 1:5000 kontrolinių žemės sklypų erdvinių duomenų rinkinyje KŽS_DR5LT. Kontrolinis žemės sklypas naudojamas pareiškėjų deklaruotų laukų plotams ir riboms kontroliuoti (KŽS visų pareiškėjų deklaruotų laukų plotų suma lyginama su minėto sklypo tinkamu paramai skirti plotu).

3.2.6. Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registras (toliau – Valdų registras) – valstybės registras, kuriame įregistruojamos žemės ūkio valdos ir tvarkomi jų registravimo duomenys.

3.2.7. Neteisingas deklaravimas – didesnio žemės ūkio naudmenų ar kito ploto, negu pareiškėjas valdo, ir (arba) didesnio ploto, negu jame užsiima žemės ūkio veikla, deklaravimas.

3.2.8. Nuotolinė patikra – žemės ūkio naudmenų ar kitų plotų patikra, atliekama pagal palydovinę nuotrauką ar kitais būdais naudojantis techninėmis priemonėmis ir nevykstant į vietą.

3.2.9. Paramos už žemės ūkio naudmenas ir kitus plotus bei ūkinius gyvūnus paraiška (toliau – Paraiška) – elektroninis dokumentas, į kurį integruota geografine informacine sistema grindžiama informacinių technologijų taikomoji programa, suteikianti galimybę pareiškėjams naudojant erdvinius duomenis deklaruoti plotus, už kuriuos prašoma skirti išmoką.

3.2.10. Pareiškėjo ar paramos gavėjo duomenų ir dokumentų patikra (toliau – patikra) – fizinis ir (arba) administracinis pareiškėjo ar paramos gavėjo pateiktų duomenų ir dokumentų tikrinimas.

3.2.11. Patikra vietoje – Agentūros ar kitos įgaliotos įstaigos darbuotojų atliekamas pareiškėjo ar paramos gavėjo Paraiškoje pateiktų ir kitų pateiktų duomenų, dokumentų ir veiklų patikrinimas Paraiškoje deklaruotuose plotuose.

3.2.12. Žemės ūkio ir maisto produktų sertifikavimo informacinė sistema (toliau – ŽŪMPSIS) – ekologiškų, perėjimo prie ekologinės gamybos laikotarpiu ir pagal nacionalinę maisto kokybės sistemą pagaminamų produktų gamybos subjektų registravimo, duomenų apie šios gamybos sertifikavimą rinkimo, kaupimo, apdorojimo, sisteminimo, saugojimo, administravimo ir jų bei ŽŪMPSIS dokumentų teikimo pagal poreikį fiziniams ir (arba) juridiniams asmenims sistema.

3.2.13. Žemės ūkio naudmenos (toliau – naudmenos) – dirbamoji žemė, sodai, pievos, ganyklos, naudojami arba tinkami naudoti žemės ūkio augalams auginti.

3.2.14. Žemės ūkio valda (toliau – valda) – žemės ūkio veiklos ar alternatyviosios veiklos subjekto plėtojamos žemės ūkio veiklos ir (ar) alternatyviosios veiklos gamybos vienetų visuma, susijusi bendrais teisiniais, technologiniais ir ekonominiais santykiais.

3.2.15. Žemės ūkio valdos ar jos dalies perdavimas – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų ir kitų šio registro administravimą reglamentuojančių dokumentų nustatyta tvarka atliekamas žemės ūkio valdai priklausančių objektų ar jų dalies nuosavybės teisės ar naudojimo teisės perdavimas nuomos, panaudos ar kitais pagrindais kitam žemės ūkio veiklos subjektui, paliekant tą patį unikalų žemės ūkio valdos atpažinties kodą.

3.2.16. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Strateginiame plane, TI taisyklėse. 

 

III SKYRIUS

INTERVENCINĖS PRIEMONĖS TIKSLAI IR POREIKIAI

 

4. Intervencinė priemonė atitinka Bendrosios žemės ūkio politikos tikslus:

4.1. prisidėti prie klimato kaitos švelninimo ir prisitaikymo prie jos, mažinant išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį ir didinant anglies dioksido sekvestraciją, taip pat plėtoti tvariąją energetiką;

4.2. skatinti darnų vystymąsi ir veiksmingą tokių gamtos išteklių kaip vanduo, dirvožemis ir oras, valdymą, mažinant priklausomybę nuo cheminių medžiagų;

4.3. prisidėti stabdant biologinės įvairovės nykimą ir ją didinant, gerinti ekosistemines paslaugas ir išsaugoti buveines bei kraštovaizdžius;

4.4. gerinti visuomenės poreikius, susijusius su maistu ir sveikata, įskaitant aukštos kokybės, saugius ir maistingus maisto produktus, pagamintus tvariu būdu, mažinti maisto atliekas, didinti ūkinių gyvūnų gerovę ir kovoti su antimikrobiniu atsparumu.

5. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

5.1. taikyti technologijas, mažinančias šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijas ir didinančias organinės anglies kiekį dirvožemyje;

5.2. taikyti žemės ūkio praktikas, kurios stabdytų dirvožemio eroziją, ypač dirbamuose šlaituose;

5.3. mažinti tręšimą mineralinėmis trąšomis ir amoniako emisijas, taikant mėšlo tvarkymo technologijas;

5.4. gerinti paviršinio vandens kokybę, ypač rizikos vandenų teritorijose;

5.5. gerinti biologinės įvairovės būklę naudmenose, taikant tvarias žemės ūkio praktikas;

5.6. skatinti saugių, ekologiškų, aukštos ir išskirtinės kokybės produktų vartojimą ir sveiką mitybą;

5.7. skatinti ūkiuose taikyti integruotas kenksmingųjų organizmų kontrolės praktikas;

5.8. skatinti ūkinių gyvūnų laikytojus prisiimti aukštesnius gyvūnų gerovės standartus.

 

IV SKYRIUS

REMIAMA VEIKLA

 

6. Pagal Intervencinę priemonę remiamas ekologinis ūkininkavimas, kuriame taikomi Reglamente (ES) Nr. 2018/848 apibrėžti metodai. 

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

7. Paramos gali kreiptis fiziniai ir juridiniai asmenys, atitinkantys aktyvaus ūkininko reikalavimus, nustatytus TI taisyklių II skyriuje.

8. Pareiškėjas laikomas įgyvendinančiu Intervencinę priemonę nuo Paraiškos pateikimo dienos. Paraiškos forma ir Paraiškos pildymo instrukcija pateikiama TI taisyklėse.

9. Pareiškėjo ir (arba) paramos gavėjo mirties atveju parama gali būti mokama įsipareigojimų perėmėjui, jeigu jis teisių perėmimo metu atitinka pareiškėjams keliamus tinkamumo kriterijus, laikosi prisiimtų įsipareigojimų ir juos vykdo.

10. Pareiškėjui draudžiama dalyti valdą siekiant gauti didesnę paramos sumą. Dirbtiniu valdos dalijimu laikomi atvejai, kai, nustačius valdos dalijimą ir Agentūrai paprašius, pareiškėjai Agentūros nustatyta tvarka nepateikia per pranešime nurodytą terminą prašomų įrodymo dokumentų. Valdos dalijimas tikrinamas antraisiais įsipareigojimų metais, vertinant tik pagal šią Intervencinę priemonę deklaruotus plotus.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

11. Pareiškėjo tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal Paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus bei viešuosiuose registruose esančius duomenis. Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.

12. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jeigu:

12.1. pareiškėjui (juridiniam ar fiziniam asmeniui) neiškelta byla dėl bankroto arba jo įmonė ar veikla nėra likviduojama. Atitiktis šiam reikalavimui gali būti tikslinama Paraiškos vertinimo metu;

12.2. pareiškėjas, kaip valdos valdytojas, savo vardu yra įregistravęs valdą Valdų registre ir kiekvienais kalendoriniais metais atnaujinęs pasikeitusius valdos duomenis arba, jeigu valdos duomenys nepasikeitė, patvirtinęs šį faktą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimo Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ nustatyta tvarka;

12.3. pareiškėjas taiko ekologinės gamybos metodus, apibrėžtus Reglamente (ES) 2018/848, ir turi kontrolės institucijos išduotą ekologinės gamybos sertifikatą.

13. Tinkamas paramai naudmenų plotas, už kurį mokama kompensacinė išmoka, pagal Intervencinę priemonę turi būti ne mažesnis kaip 1 ha, susidedantis iš laukų, kurių plotas ne mažesnis kaip 0,1 ha.

14. Parama teikiama už veiklą, vykdomą tik Lietuvos Respublikos teritorijoje.

15. Pareiškėjas Paraiškoje privalo kasmet deklaruoti visus valdomus naudmenų ir kitus plotus, už kuriuos jis prašo paramos, ir visus kitus valdomus naudmenų plotus, nors už juos paramos neprašo. Žemės valdymo teisė gali būti įrodoma pateikiant tai patvirtinančius (nuosavybės, nuomos ar panaudos pagrindais)  dokumentus, pagrindžiančius deklaruotų plotų valdymo teisę paskutinę paraiškų teikimo laikotarpio dieną.

16. Pareiškėjams pagal Intervencinę priemonę parama neteikiama, jei jie yra įsipareigoję perleisti valdą pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonę „Ankstyvas pasitraukimas iš prekinės žemės ūkio gamybos“.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

17. Pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai įsipareigoja:

17.1. deklaruoti:

17.1.1. javus, javų mišinius (TI taisyklių Žemės ūkio naudmenų ir kitų plotų klasifikatoriaus (toliau – Klasifikatorius) I ir II grupės). Jei deklaruojamas mišinys sėklai (kodas BMI arba AKM), į mišinio sudėtį turi įeiti vikiai arba žirniai;

17.1.2. daugiametes žoles, daugiametes žoles sėklai (Klasifikatoriaus III grupė, kodai: GPŽ, DGP, DGA, DGI, AGP, ŽMI);

17.2. laikytis įsipareigojimų pagal Intervencinę priemonę nuo pirmos Paraiškos pateikimo dienos iki paskutinių įsipareigojimo metų nustatytos naudmenų deklaravimo pradžios dienos. Įsipareigojimų laikotarpio trukmė – 5 metai, tęstiniams ekologinės gamybos plotams. 5 metų įsipareigojimų laikotarpis apima ir pagal KPP priemonės „Ekologinis ūkininkavimas“ veiklą „Parama perėjimui prie ekologinio ūkininkavimo“, ir (arba) TI taisyklių ekologinę sistemą „Perėjimas prie ekologinio ūkininkavimo“ įvykdytus įsipareigojimus;

17.3. laikytis Reglamento (ES) Nr. 2018/848 reikalavimų ir Ekologinės gamybos taisyklių, pavirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2000 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 375 „Dėl Ekologinės gamybos taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Ekologinės gamybos taisyklės), ne trumpiau kaip prisiimtų įsipareigojimų laikotarpiu;

17.4. pildyti Ekologinės gamybos žurnalą, kurio forma ir Ekologinės gamybos žurnalo pildymo tvarkos aprašas patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2021 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3D-857 „Dėl Ekologinės gamybos žurnalo ir jo pildymo tvarkos aprašo patvirtinimo“;

17.5. laikytis Produktų ženklinimo ekologiškų produktų ženklu bei su ekologine gamyba susijusio ženklinimo ir reklamos oficialios kontrolės tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. sausio 6 d. įsakymu Nr. 3D-2 „Dėl Produktų ženklinimo ekologiškų produktų ženklu bei su ekologine gamyba susijusio ženklinimo ir reklamos oficialios kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Produktų ženklinimo ekologiškų produktų ženklu aprašas), reikalavimų;

17.6. veiklą vykdyti tik ekologinės gamybos plotuose ir kiekvienais metais juos deklaruoti;

17.7. per įsipareigojimų laikotarpį pagal šią Intervencinę priemonę pirmaisiais metais deklaruoto ploto nepadidinti daugiau kaip 10 proc., bet ne daugiau kaip 1 ha;

17.8. per įsipareigojimų laikotarpį nuo pirmos Paraiškos pateikimo datos nesumažinti Paraiškoje nurodyto bendro ploto daugiau kaip 10 proc. Po deklaruoto ploto sumažinimo bendras tinkamas paramai plotas negali būti mažesnis, nei nustatytas Taisyklių 13 punkte.  Kai pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas nesilaikė įsipareigojimų dėl objektyvių aplinkybių (kai lauke ar jo dalyje buvo tvarkomas valstybės turtas (pvz., melioracijos grioviai)), ar aplinkybių, kurios atsirado ne dėl pareiškėjo kaltės ir apie jas pranešė (raštu informavo Agentūrą) ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo šiame papunktyje nurodytų aplinkybių sužinojimo, sankcijos dėl įsipareigoto ploto sumažėjimo netaikomos;

17.9. per įsipareigojimų laikotarpį nuo pirmos Paraiškos pateikimo datos Paraiškoje nurodytus plotus gali sumažinti ne daugiau kaip 15 proc., tačiau po deklaruoto ploto sumažinimo bendras tinkamas paramai plotas negali būti mažesnis, nei nustatytas Taisyklių 13 punkte, esant vienai iš šių sąlygų:

17.9.1. kai, atlikus kadastrinius (geodeziniais matavimo prietaisais) ar geodezinius žemės matavimus, nustatomos neatitiktys su KŽS;

17.9.2. kai Paraiškoje deklaruoti laukai patenka į KŽS, kurių atpažinties kodas bl3 (sklypas, kurio didžiąją dalį užima miškai, medžių grupės, krūmynai ir pan.), bl9 (sklypas, kurio didžiąją dalį užima žemės ūkiui nenaudojama žemė (pelkėtos teritorijos, karjerai, laikinai įmirkę plotai ir pan.), bl6 (užstatytos teritorijos žemės sklypas ne mieste);

17.10. sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (arba) kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdoma veikla, laikomasi sąlygų, už ką buvo skirta kompensacinė išmoka;

17.11. teikti visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti;

17.12. užtikrinti, kad laukuose vyrautų žemės ūkio augalai, laikantis TI taisyklių II, III skyriuose nustatytų reikalavimų;

17.13. siekdami gauti paramą už sertifikuotas daugiametes žoles, laikyti ne mažiau kaip 0,3 SG/ha sutartinio gyvulio, nurodyto TI taisyklių 3 priedo 1–20, 25 eilutėse, įsipareigotuose sertifikuoti daugiamečių žolių plotuose. Ūkiniai gyvūnai turi būti sertifikuoti pagal Reglamento (ES) Nr. 2018/848 ir Ekologinės gamybos taisyklių reikalavimus. Ūkinių gyvūnų neprivalu turėti, deklaruojantiems laukus, vieną kartą per 5 metus dalyvaujančius sėjomainoje, kuriuose ne ilgiau nei 2 metus auginamos azotą kaupiančios žolės (Klasifikatoriaus III ir VI grupės).

Tais atvejais, kai pareiškėjai, teikdami Paraišką, prašo paramos už daugiametes žoles, tačiau šiam plotui tenka mažiau SG, nei nustatyta šiame punkte, išmoka mokama tik už tą daugiamečių žolių plotą, kuriam tenka šiame punkte nustatytas SG skaičius.

Jei pareiškėjas prašo paramos už sertifikuotą daugiamečių žolių plotą pagal šią Intervencinę priemonę ir TI taisyklių ekologinę sistemą „Perėjimas prie ekologinio ūkininkavimo“ arba KPP priemonės „Ekologinis ūkininkavimas“ veiklą „Parama perėjimui prie ekologinio ūkininkavimo“,  o daugiamečių žolių hektarui tenka mažiau SG, nei nustatyta šiame papunktyje, pirmiausia parama skiriama už daugiametes žoles pagal šią Intervencinę priemonę, po to pagal TI taisyklių ekologinę sistemą „Perėjimas prie ekologinio ūkininkavimo“ bei pagal KPP priemonės „Ekologinis ūkininkavimas“ veiklą „Parama perėjimui prie ekologinio ūkininkavimo“.

Skaičiuojant SG, imami ŽŪMPSIS nurodyti tų metų, už kuriuos skaičiuojama parama, duomenys apie pareiškėjo ir (ar) valdos nario vardu sertifikuotus ūkinius gyvūnus;

17.14. siekdamas gauti paramą už daugiametes žoles sėklai, pareiškėjas turi būti įtrauktas į atestuotų dauginamosios medžiagos tiekėjų sąrašą arba pasirašęs augalų dauginamosios medžiagos auginimo ir supirkimo sutartis su dauginamosios medžiagos tiekėjais ir turėti sėklinio pasėlio (už kuriuos prašo paramos) aprobavimo aktą, išduotą VAT. Pareiškėjai, siekiantys gauti paramą pagal šią ekologinę sistemą už miglines (varpines), daugiametes žoles, auginamas sėklai, Paraiškoje tokius laukus turi deklaruoti Klasifikatoriaus kodu GPŽ, pasirenkant sutartinį kodą ES. Taip pat į šią išmoką pretenduojantys pareiškėjai:  

17.14.1. patys tiekiantys rinkai augalinę dauginamąją medžiagą, galutinį VAT pagal dauginamajai medžiagai keliamus teisės aktų reikalavimus išduotą Sėklos sertifikatą, kuriame nurodyta, kad sėkla teisės aktų nustatyta tvarka galutinai sertifikuota, Agentūrai turi pateikti iki kitų metų birželio 1 d.;

17.14.2. auginantys daugiametes žoles sėklai pagal sėklų auginimo ir supirkimo sutartis su dauginamosios medžiagos tiekėjais ir ne patys tiekiantys rinkai sertifikuotą dauginamąją medžiagą, Agentūrai iki kitų metų birželio 1 d. turi pateikti sudarytą augalinės dauginamosios medžiagos auginimo ir supirkimo sutartį ir VAT pagal augalų dauginamajai medžiagai keliamus teisės aktų reikalavimus išduotą Sėklos sertifikatą, kuriame nurodyta, kad sėkla teisės aktų nustatyta tvarka yra galutinai sertifikuota. Minėtą sertifikatą gali pateikti pareiškėjas arba sutartyje nurodytas augalų dauginamosios medžiagos supirkėjas.

18. Pareiškėjai su tuo pačiu plotu gali pretenduoti į paramą pagal TI taisyklių Kompleksinės ekologinės sistemos „Veiklos ariamojoje žemėje“ gamybines veiklas „Augalų kaita“, „Tarpiniai pasėliai“, „Neariminės tausojamosios žemdirbystės technologijos“, pagal kitas TI taisyklėse esančias ekologines sistemas „Ariamųjų durpžemių keitimas pievomis” „Eroduotos žemės keitimas pievomis”, bei kaimo plėtros intervencines priemones „Parama „Natura 2000“ žemės ūkio paskirties žemėje“, „Vietovės su gamtinėmis ar kitomis specifinėmis kliūtimis“.

Pareiškėjai tai pat gali pretenduoti į paramą pagal TI taisyklių Kompleksinės ekologinės sistemos „Veiklos ariamojoje žemėje“ negamybines veiklas: „Kraštovaizdžio elementų priežiūra“,Trumpaamžių medingųjų augalų juostos“, „Daugiamečių žolių juostos“.

 

VIII SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

19. Kompensacinė išmoka mokama kiekvienais metais per įsipareigojimų laikotarpį ir skiriama už:

19.1. javus, daugiametės žolės sėklai  – 239 Eur už 1 ha;

19.2. daugiametes žoles ‒ 198 Eur už 1 ha.

20. Tais atvejais, kai pareiškėjas prašo paramos daugiau nei už 200 ha, vertinant pagal Intervencinę priemonę, − plotas iki 200 ha, laikantis Paraiškoje deklaruotų pasėlių proporcijos pagal atitinkamas augalų grupes (pasėlius), yra remiamas 100 proc., o plotas, viršijantis 200 ha, laikantis Paraiškoje deklaruotų pasėlių proporcijos pagal atitinkamas augalų grupes (pasėlius), yra remiamas 70 proc.

 

IX SKYRIUS

PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

21. Pareiškėjas (arba teisės aktų nustatyta tvarka pareiškėjo įgaliotas asmuo), siekdamas gauti paramą už deklaruotą (-us) plotą (-us) pagal Intervencinę priemonę, pateikia Paraišką, vadovaudamasis Paraiškos teikimo metu galiojančiomis TI taisyklių nuostatomis.

22. Paraiškų teikimo laikotarpis nustatomas kiekvienais metais atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu. Paraiškų pildymas, deklaruojamų laukų įbraižymas, paraiškų teikimas, pavėluotas paraiškų teikimas ir paraiškų duomenų keitimas vykdomas TI taisyklėse nustatyta tvarka.

23. Informacija apie pareiškėjo pateiktą Paraišką pateikiama Agentūros informaciniame portale https://portal.nma.lt (toliau – Portalas), taip pat minėta informacija gali būti gaunama ir kitais TI taisyklėse nurodytais būdais. Pareiškėjas laikomas informuotu apie Paraiškoje esančias klaidas, apie patikros vietoje nustatytas neatitiktis nuo informacijos apie jas paskelbimo Portale dienos.

24. Kvietimą teikti paraiškas skelbia Agentūra pagal Ministerijos sudarytą grafiką Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt.

Kvietimą taip pat skelbia Ministerija interneto svetainėje www.zum.lt ir gali skelbti vienoje ar daugiau nacionalinių, regioninių ar specializuotų visuomenės informavimo priemonių.

 

X SKYRIUS

PARAIŠKŲ ADMINISTRAVIMO TVARKA

 

25. Intervencinę priemonę administruoja Agentūra pagal Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintus administravimo procedūrų aprašus.

26. Savivaldybės (seniūnijos), Agentūra ir ŽŪDC vykdo TI taisyklėse nurodytas funkcijas.

27. Ekologinės gamybos taisyklių reikalavimų tinkamo laikymosi tinkamą kontrolę ir sertifikavimą vykdo ekologinę žemės ūkio ir maisto produktų gamybą sertifikuojanti žemės ūkio ministro įsakymu patvirtinta kontrolės institucija.

 

XI SKYRIUS

SANKCIJOS

 

28. Sankcijos dėl vėlavimo pateikti paramos paraiškas, taip pat dėl deklaruoto per didelio ploto taikomos TI taisyklėse nustatyta tvarka.

29. Jei deklaruoto ploto skirtumas yra mažesnis arba lygus 0,1 hektaro, remiamas plotas prilyginamas deklaruotam plotui. Ši nuostata netaikoma, jeigu minėtas skirtumas yra didesnis kaip 20 proc. bendro ploto atitinkamai paramai gauti deklaruoto ploto.

30. Už pažeidimus susijusius su Reglamento (ES) Nr. 2018/848 reikalavimų, Ekologinės gamybos taisyklių, Produktų ženklinimo ekologiškų produktų ženklu aprašo nuostatų ir Ekologinės gamybos žurnalo pildymu, sankcijos skaičiuojamos kontrolės institucijos pagal Priemonių už ekologinės gamybos reikalavimų pažeidimus taikymo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 3D-879 „Dėl priemonių už ekologinės gamybos reikalavimų pažeidimus taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

31. Parama sumažinama, jei:

31.1. sertifikuotas gamybai plotas didesnis už deklaruotą plotą, parama mokama tik už deklaruotą plotą; jei sertifikuotas gamybai plotas mažesnis už deklaruotą, parama mokama tik už sertifikuotą plotą. Šiuo atveju pareiškėjui ir (arba) paramos gavėjui taikomos TI taisyklėse numatytos sankcijos dėl neteisingo deklaravimo. Jei atliekama patikra vietoje, parama apskaičiuojama pagal patikros metu nustatytą plotą;

31.2. per įsipareigojimų laikotarpį plotas pagal Intervencinę priemonę sumažinamas lyginant su pirmoje Paraiškoje nurodytu plotu:

31.2.1. iki 10 ir daugiau kaip 10 proc., tačiau sumažinto ploto pagal Intervencinę priemonę suma neviršija Taisyklių 17.8 ir (arba) 17.9 papunkčiuose nurodytos leistinos ribos, parama einamaisiais metais nemokama tik už sumažintą plotą, viršijantį Taisyklių 17.8 ir (arba) 17.9 nurodytą leistiną ribą;

31.2.2. daugiau kaip 10 proc. ir sumažinto ploto pagal Intervencinę priemonę suma viršija Taisyklių 17.8 ir (arba) 17.9 papunkčiuose nurodytą leistiną ribą, parama einamaisiais metais nemokama tik už sumažintą plotą ir paramos gavėjas grąžina visą per įsipareigojimų laikotarpį už sumažintą plotą gautą paramą, viršijančią Taisyklių 17.8 ir (arba) 17.9 nurodytą leistiną ribą;

31.3. mokamos 25 proc. daugiametėms žolėms sėklai numatyto dydžio kompensacinės išmokos, jei paramos gavėjas:

31.4. įgyvendina Taisyklių 17.14 papunkčio bei 17.14.1 arba 17.14.2 papunkčių reikalavimus, tačiau iki kitų metų birželio 1 d. Agentūrai nepateikia VAT pagal dauginamajai medžiagai keliamus teisės aktų reikalavimus išduoto galutinio Sėklos sertifikato;

31.5. einamaisiais metais yra įtrauktas į atestuotų dauginamosios medžiagos tiekėjų sąrašą, bet pasėliui, už kurį prašo paramos, VAT nėra išdavusi pasėlio aprobavimo akto ir (arba) nėra sudaręs augalinės dauginamosios medžiagos auginimo ir supirkimo sutarties, kaip nurodyta Taisyklių 17.14.2 papunktyje.

31.6. tais atvejais, kai pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai Paraiškoje prašo paramos už daugiametes žoles (kurios nedalyvauja sėjomainoje), tačiau šiam plotui tenka mažiau SG, nei nustatyta Taisyklių 17.13 papunktyje, parama už daugiamečių žolių plotą, kuriam teko mažiau SG, nei nustatyta Taisyklių 17.13 papunktyje, neskiriama;

32. Parama einamaisiais metais neskiriama:

32.1. kai paramos gavėjas, kurio prisiimti įsipareigojimai nėra pasibaigę, yra bankrutuojantis ar jo veikla likviduojama;

32.2. jei paramos gavėjas patikros vietoje metu neleidžia atlikti laikomų ūkinių gyvūnų patikros, nesudaro tinkamų sąlygų patikrai atlikti ar nepateikia dokumentų, susijusių su prisiimtų pagal Intervencinę priemonę įsipareigojimų vykdymu, laikoma, kad jis įsipareigojimo nesilaiko (išskyrus teisės aktuose nustatytus atvejus, kai pareiškėjui, neturinčiam reikiamų dokumentų patikros vietoje metu, leidžiama per nustatytą laikotarpį pateikti juos Agentūrai). Kai paramos gavėjas neleidžia atlikti patikros vietoje visuose arba dalyje deklaruotų laukų, taikomos nuostatos dėl neteisingo deklaravimo;

32.3. jeigu nustatoma, kad laukuose auginami žemės ūkio augalai nevyrauja arba neauginami žemės ūkio augalai, parama einamaisiais metais už šiuos laukus neskiriama. Sankcijos netaikomos, jei nustatytų reikalavimų ir apribojimų nesilaikoma dėl nenugalimos jėgos (force majeure) bei išimtinių aplinkybių atvejų, jei pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas per 15 darbo dienų nuo tada, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie šią aplinkybę, raštu informavo ir pateikė tai įrodančius dokumentus Agentūrai. Išnykus nenugalimos jėgos aplinkybėms, pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai privalo toliau laikytis prisiimtų įsipareigojimų ir (arba) teisės aktuose nustatytų reikalavimų;

32.4. jei nustatomas dirbtinis valdos dalijimas;

32.5. kai kontrolės institucija viso deklaruojamo ploto nesertifikuoja kaip atitinkančio ekologinę gamybą;

32.6. kai nesilaikoma įsipareigojimų nustatytų 17.6 papunktyje;

33. Išmokėta parama susigrąžinama:

33.1. jei nutraukiamas įsipareigojimų pagal Intervencinę priemonę vykdymas nepasibaigus įsipareigojimų laikotarpiui;

33.2. per įsipareigojimų laikotarpį pakartotinai padarius tą patį pažeidimą, numatytą Taisyklių 32.2 papunktyje;

33.3. Taisyklių 33.1 papunkčio nuostata netaikoma:

33.4. kai valdos perėmėjas su valda arba dalimi valdos perima perleidėjo prisiimtus įsipareigojimus;

33.5. kai nuomojamos ar panaudos sutarties pagrindu valdomos valstybinės žemės nuomos ar panaudos sutartis nutraukiama (nepratęsiama) valstybės iniciatyva arba kai valstybės valdžios institucijos savo veiksmais arba neveikimu neužtikrina valstybinės žemės naudojimo teisėtais pagrindais valdymo įteisinimo;

33.6. kai pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas nesilaiko įsipareigojimų dėl objektyvių aplinkybių (pvz.: laukas ar jo dalis paimami visuomenės poreikiams, laukui ar jo daliai nustatomas servitutas, nustatoma šoninė tarša) ir tik sužinojęs apie jas raštu informavo Agentūrą;

33.7. kai nuomojamos ar panaudos rašytinės sutarties pagrindu valdomos privačios žemės nuomos ar panaudos rašytinė sutartis nutraukiama nuomotojo reikalavimu ar iniciatyva arba nepratęsiama suėjus nuomos terminui;

33.8. kai atnaujinamas KŽS_DR5LT, ploto būklė vietovėje nepakinta, o minėtas plotas tampa paramai netinkamas dėl pasikeitusių teisės aktų reikalavimų ir dėl to sumažėja deklaruoti plotai;

33.9. kai deklaruojamo lauko dalys patenka į kito asmens nuomos pagrindais valdomus valstybinės žemės plotus, kurie ankstesniais metais buvo paramos gavėjo deklaruojami pagal dirbimo (priežiūros) faktą.

34. Jei pažeidimai buvo padaryti dėl aplinkybių, nurodytų 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, 3 straipsnyje, sankcijos netaikomos.

35. Paramos gavėjas ar jo įgaliotasis asmuo raštu praneša Agentūrai apie Taisyklių 34 punkte numatytų aplinkybių atsiradimą, kartu pateikdamas įrodymo dokumentus, per 15 darbo dienų nuo tos dienos, kurią paramos gavėjas ar jo įgaliotasis asmuo gali tai padaryti.

36. Einamaisiais metais taikomų sankcijų suma negali viršyti 100 proc. mokėtinos paramos sumos.

37. Agentūra turi teisę ankstesniais ar einamaisiais metais pateiktas paraiškas administruoti iš naujo bei priimti sprendimus dėl reikalavimo grąžinti visą ar dalį išmokėtos paramos sumos ir (arba) taikyti kitas poveikio priemones už su prašoma arba gauta parama susijusių įsipareigojimų nevykdymą ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymą atlikusi administracinį patikrinimą ir (arba) patikrą vietoje tada, kai pareiškėjas nesilaikė paramos suteikimo ar Paraiškoje numatytų reikalavimų, ar pažeidė paramos gavimo ir naudojimo sąlygas, kaip nurodyta TI taisyklių 113 punkte.

38. Paramos sumažinimo, neskyrimo ir sankcijų taikymo eilės tvarka nustatyta TI taisyklių 121 punkte.

 

XII SKYRIUS

VALDOS PERDAVIMAS

 

39. Paramos gavėjui perdavus (pardavus, išnuomojus ar kitu panašiu su atitinkamais gamybos vienetais susijusiu sandoriu) Valdų registre įregistruotą valdą arba jos dalį po to, kai valdos perdavėjas jau yra pateikęs Paraišką, bet dar neįvykdęs visų paramos skyrimo reikalavimų pagal Intervencinę priemonę, valdos perdavėjui parama neskiriama. Tokiu atveju parama skiriama valdos perėmėjui, kai:

39.1. valdos perėmėjas nuo einamųjų metų birželio 15 d. iki lėšų pervedimo pareiškėjui dienos praneša Agentūrai apie valdos perėmimą, pateikdamas pranešimą apie valdos perėmimą, prašymą skirti paramą. Valdos perdavimo atveju, kai valdos perdavėjas yra miręs, valdos perėmėjas pateikia valdos perėmimo fakto patvirtinimo dokumentus (žemės, kito nekilnojamojo turto pirkimo–pardavimo, nuomos, panaudos ar kitos sutarties kopiją, paveldėjimo teisės liudijimo kopiją ar pan.) bei, esant daugiau nei vienam paveldėtojui, jų sutikimus, kad valdos perėmėjas perimtų valdą ir gautų paramą;

39.2. valdos perėmėjas privalo toliau laikytis įsipareigojimų ir vykdyti reikalavimus, kurie kyla iš valdos perdavėjo Paraiškos pagal Intervencinę priemonę;

39.3. valdos perdavėjas (išskyrus valdos perdavėjo mirties atvejį) neturi įsiskolinimų Agentūrai, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, „Sodros“ biudžetui (netaikoma perdavėjams, kuriems Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka yra atidėti socialinio draudimo įmokų ir (arba) mokesčių mokėjimo terminai).

40. Valdos ir (arba) dalies valdos perdavėjas privalo atnaujinti pasikeitusius valdos registravimo duomenis Valdų registre, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro nuostatų reikalavimais.

41. Jei visa valda arba dalis valdos perduodama po to, kai valdos perdavėjas jau yra pateikęs Paraišką ir įvykdęs visus reikalavimus, nustatytus pagal Intervencinę priemonę, jis turi informuoti Agentūrą apie valdos perdavimą. Valdos perdavėjo mirties atveju valdos duomenis atnaujinti ir Agentūrą informuoti apie valdos perėmimą (po valdos perdavėjo mirties) privalo valdos perėmėjas, kuris valdoje tęsia ekonominę veiklą.

42. Valdos perdavimo atveju, kai valda yra perduodama kitam pareiškėjui, kuris buvo įregistravęs valdą iki perdavimo, sujungtoms valdoms paliekamas perėmėjo valdos atpažinties kodas, o valdos perdavėjo valdos atpažinties kodas pripažįstamas negaliojančiu.

43. Valdos išregistravimo atveju, kai valda išregistruojama iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas nebetenka teisės į jam priklausiusią paramą, o tais atvejais, kai parama ar jos dalis iki einamųjų metų gruodžio 31 d. pareiškėjui ir (ar) paramos gavėjui jau išmokėta, jis privalo paramą grąžinti.

 

XIII SKYRIUS

Atsakomybė

 

44. Už Paraiškos bei kitus duomenis atsako juos pateikę pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai.

45. Už pareiškėjų informavimą paramos teikimo klausimais, Paraiškos duomenų įvedimą ir patvirtinimą PPIS, kai Paraiška pateikiama seniūnijos darbuotojui, atsakingos savivaldybės.

46. Už tinkamą PPIS veikimą, paraiškų priėmimo ir keitimo darbų organizavimą ir perdavimą Agentūrai atsako ŽŪDC.

47. Už paraiškų administravimą, administracinę patikrą, patikrą vietoje ir nuotolinę patikrą, stebėjimą ALNSIS, paramos dydžio apskaičiavimą ir išmokėjimą paramos gavėjams, lėšų apskaitą, ataskaitų teikimą atsako Agentūra.

48. Už Ekologinės gamybos taisyklių reikalavimų laikymosi tinkamą kontrolę ir sertifikavimą atsako ekologinę žemės ūkio ir maisto produktų gamybą sertifikuojanti žemės ūkio ministro įsakymu patvirtinta kontrolės institucija.

49. Pareiškėjas ir (ar) paramos gavėjas, nesilaikęs Taisyklėse nurodytų įsipareigojimų ir reikalavimų, taip pat gavęs kompensacines išmokas neteisėtai, arba asmuo, prisidėjęs prie neteisėtų kompensacinių išmokų gavimo (sąmoningai patvirtinęs klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

50. Pareiškėjo pateikti duomenys Lietuvos Respublikos institucijų, kitų Europos Sąjungos šalių institucijų, Europos Komisijos, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos (OLAF) ir Europos Audito Rūmų bus apdoroti elektroniniu būdu ir panaudoti kontrolės tikslais.

51. Pareiškėjas kartą per kalendorinius metus iki rugpjūčio 1 d. per Elektroninių valdžios vartų portalą arba seniūnijoje atnaujina savo valdos registracijos duomenis Valdų registre.

 

XIV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

52. Asmenys, nesutinkantys su Agentūros ir ŽŪDC priimtais sprendimais, taip pat Agentūros ar ŽŪDC vilkinimu atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Agentūros ar ŽŪDC vadovui, Ministerijai, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

53. Asmenys, nesutinkantys su Ministerijos priimtais sprendimais, taip pat Ministerijos vilkinimu atlikti jos kompetencijai priskirtus veiksmus, turi teisę juos apskųsti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministrui, Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui.

54. Pasikeitus Taisyklėms, nauji reikalavimai nuo jų įsigaliojimo dienos taikomi vienodai visiems pareiškėjams, išskyrus atvejus, kai pakeitimo įsakyme numatyta kitaip.

_______________

 

part_9c49be2c13094d82b2d4e79670d76f14_end