LIETUVOS RESPUBLIKOS
PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2016 m. kovo 31 d. Nr. T3-37
Prienai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 1, 7 dalimis, 16 straipsnio 2 dalies 6 punktu ir atsižvelgdama į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos 2016 m. sausio 12 d. raštą Nr. S-34-(2.5) „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. gruodžio 15 d. priimtų įstatymų nuostatų įgyvendinimo“, Prienų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Prienų rajono savivaldybės tarybos 2009 m. spalio 29 d. sprendimą Nr. T3-253 „Dėl Prienų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos veiklos nuostatų patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Prienų rajono savivaldybės tarybos
2016 m. kovo 31 d.
sprendimu Nr. T3-37
PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS VEIKLOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prienų rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos veiklos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Prienų rajono savivaldybės Etikos komisijos (toliau – Komisija) tikslus, funkcijas, darbo organizavimo ir sprendimų priėmimo tvarką, teises ir pareigas ir kitus su Komisijos veikla susijusius klausimus.
2. Komisija savo darbe vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Prienų rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamentu, kitais Prienų rajono savivaldybės tarybos sprendimais, Nuostatais ir kitais teisės aktais.
II SKYRIUS
KOMISIJOS SUDARYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS
3. Komisija sudaroma Prienų rajono savivaldybės tarybos (toliau – Savivaldybės taryba) sprendimu Savivaldybės tarybos įgaliojimų laikui. Komisija sudaroma iš Savivaldybės tarybos narių, valstybės tarnautojų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ir bendruomeninių organizacijų atstovų, kitų savivaldybės bendruomenės narių. Etikos komisijoje gyvenamųjų vietovių bendruomenių atstovai turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 komisijos narių.
4. Taryba Savivaldybės mero teikimu tarybos mažumos (opozicijos) siūlymu iš Savivaldybės tarybos narių skiria Komisijos pirmininką. Komisijos pirmininko pavaduotojas renkamas Komisijos pirmajame posėdyje pirmininko teikimu.
6. Komisijos atsakingojo sekretoriaus pareigas atlieka Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas valstybės tarnautojas, šios funkcijos įrašomos į jo pareigybės aprašymą.
7. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas.
8. Komisijos pirmininkas:
8.1. šaukia Komisijos posėdžius, sudaro jų darbotvarkę, ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki posėdžio pateikia Komisijos nariams posėdžio medžiagą, vadovauja Komisijos posėdžiams;
9. Komisijos pirmininko pavaduotojas pavaduoja išvykusį arba susirgusį ir dėl to laikinai negalintį eiti pareigų Komisijos pirmininką, atlieka kitus pirmininko pavedimus.
10. Komisijos narys turi teisę:
11. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje dėl svarbių priežasčių, gali raštu pateikti svarstomais klausimais savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą. Tokia nuomonė balsavimu nelaikoma.
12. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Savivaldybės tarybai jį pakeisti.
13. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu, dalyvaujant tik Komisijos nariams, jei už jį balsavo ne mažiau kaip 2/3 posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių. Balsuojant kiekvienas Komisijos narys turi po vieną balsą. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas.
14. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
15. Komisijos sprendimai įforminami posėdžio protokolu, kuriame nurodoma posėdžio data, protokolo numeris, posėdžio dalyviai, svarstomi klausimai, svarstymo eiga ir svarstyti dokumentai bei priimti sprendimai. Protokolą pasirašo Komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir Komisijos atsakingasis sekretorius.
III SKYRIUS
KOMISIJOS FUNKCIJOS
17. Komisija atlieka šias funkcijas:
17.1. prižiūri, kaip Savivaldybės tarybos nariai laikosi šio įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
17.2. analizuoja Savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Vietos savivaldos įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
17.3. tiria ir priima sprendimus dėl Savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Vietos savivaldos įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo, Savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių Savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
17.4. nagrinėja Savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl Savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
17.5. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą dėl Savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutraukimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės tris tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
IV SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
19. Savivaldybės Tarybos nario elgesio tyrimas komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
19.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie Savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar kituose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
19.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie Savivaldybės tarybos nario galimai padarytą pažeidimą;
20. Tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 18 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo tyrimo pradžios. Tyrimą pradėjus 19.3 papunktyje nurodytu pagrindu, tyrimas privalo būti baigtas per vieną kalendorinį mėnesį nuo pranešimo gavimo dienos. Į šį terminą neįskaičiuojamas politiko laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai tarybos narys yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali pratęsti nustatytą tyrimo terminą, bet ne ilgiau kaip dviem mėnesiams. Jeigu tyrimas pradėtas 19.3 papunktyje nurodytu pagrindu, apie tyrimo termino pratęsimą Komisija informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją.
21. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
21.1. apklausti Savivaldybės tarybos narį, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su tarybos nario tiriamu elgesiu ar politine veikla;
21.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie Savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje tarybos narys eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
21.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
22. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
22.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, savivaldybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
23. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai netrikdo valstybės ar savivaldybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados. Komisijos nariai už Nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
24. Tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
25. Tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimus giminaičius.
26. Komisija per 3 dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja Savivaldybės tarybos narį apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo tarybos nario iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą Savivaldybės tarybos nariui įteikia asmeniškai arba išsiunčia paštu.
27. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šiuose nuostatuose numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta Savivaldybės tarybos nariui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimo.
V SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
28. Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
28.1. konstatuoti, kad Savivaldybės tarybos narys nepažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme, Valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
28.3. konstatuoti, kad Savivaldybės tarybos narys pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme, Valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
28.4. rekomenduoti Savivaldybės tarybos nariui derinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
28.6. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;
29. Pakartotiniai skundai apie galimą Savivaldybės tarybos nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiuose nuostatuose nustatytas procedūras.
30. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos Savivaldybės tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
31. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, Savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, taip pat Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
32. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją. Komisijos priimti sprendimai yra vieši ir turi būti skelbiami Prienų rajono savivaldybės interneto svetainėje.